Ilmastoinnin

"Huolto"

Kevät tulossa ja korjaamot kerää hyvät hillot valohoidolla. Ilmastointihan ei nääs tarvitse huoltoa jos sieltä vaan tulee kylmää, nämä "tarkastukset" on pelkkää rahastusta. Hihnan kunnon voi tarkastaa itsekin.
Huoltoa tarvitaan vasta jos ilmastointi ei lähde päälle. Yleisimmin painekytkin rikki, vuoto kennossa tai kompuran akselilla.

45

14487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se vaan

      niin on, että jos ainetta alkaa olemaan liian vähän järjestelmässä, niin kompura joutuu käymään liian usein. tämä näkyy polttoaineen kulutuksessa. myös jos "huolto" tehdään oikein järjestelmästä poistetaan kosteus joka puolestaan pidentää ilmastoinnin käyttöikää. eikä se myöskään ole niin, että jos "vaan tulee kylmää". nimittäin aineen vähyys alkaa myös näkymään kylmän tuotossa, liian vähillä aineilla kabiini ei kylmene läheskään yhtä nopeasti kuin oikealla määrällä.

      • laitteessa

        kunnossa ollessaankin vuotavat ainetta hiljalleen niin, että 3-4 vuoden välein olisi syytä tehdä huolto eli tarkistaa ja lisätä juuri täsmälleen oikea määrä ainetta järjestelmään. Määrät vaihtelevat jopa automalleittainkin. Vajaalla ainemäärällä kompressori voi joutua loppujen lopuksi koville ja tällöin jopa vahingoittua. Kompressorin uusiminen onkin jo kalliimpi juttu kuin tuo muutaman vuoden välein tehtävä n. 100 €:n huolto. Huollossa kannattaa luottaa oikeisiin ammattilaisiin ettei mene ojasta allikkoon.


      • 0++++

        ja pitäähän jätjestelmässä olla öljyäkin ettei kompura leikkaa kiinni.sitä kun ei siellä paljon ole niin nopeasti haihtuu


      • zzzzZZZöljynvaihto,
        0++++ kirjoitti:

        ja pitäähän jätjestelmässä olla öljyäkin ettei kompura leikkaa kiinni.sitä kun ei siellä paljon ole niin nopeasti haihtuu

        miten se tehdään,kerro???


      • öljynvaihdosta
        zzzzZZZöljynvaihto, kirjoitti:

        miten se tehdään,kerro???

        murehdi. Kone joka ilmastoinnin tyhjennyksen ja täytön tekee, annostelee öljyn ihan automaattisesti. Koko laitteen työkierto kestää noin tunnin verran eikä siinä asentajaa tarvita kuin laitetta kytkettäessä ja mahdollisten vuotojen katsastelemisessa. On se niin viisas laite. Näin sivusta kommentoiden.


      • R134

        "liian vähän järjestelmässä, niin kompura joutuu käymään liian usein. tämä näkyy polttoaineen kulutuksessa."

        Ei ole totta. Paineanturi estää kompressorin käynnin, jos kylmäaineen paine ei ole riittävä!

        ""huolto" tehdään oikein järjestelmästä poistetaan kosteus joka puolestaan pidentää ilmastoinnin käyttöikää."

        Ei ole totta. Kosteutta ei mene kylmäaineputkistoon muulloin, kuin osien asennuksen ja huollon yhteydessä. Turhat "huollot" eivät paranna laitteiden kuntoa vaan tuhoavat.


      • R134_
        laitteessa kirjoitti:

        kunnossa ollessaankin vuotavat ainetta hiljalleen niin, että 3-4 vuoden välein olisi syytä tehdä huolto eli tarkistaa ja lisätä juuri täsmälleen oikea määrä ainetta järjestelmään. Määrät vaihtelevat jopa automalleittainkin. Vajaalla ainemäärällä kompressori voi joutua loppujen lopuksi koville ja tällöin jopa vahingoittua. Kompressorin uusiminen onkin jo kalliimpi juttu kuin tuo muutaman vuoden välein tehtävä n. 100 €:n huolto. Huollossa kannattaa luottaa oikeisiin ammattilaisiin ettei mene ojasta allikkoon.

        "3-4 vuoden välein olisi syytä tehdä huolto"

        Ei olisi. Useimmat laitteistot vuotavat alle 5% vuodessa ja ensimmäisen täytön tarve tulee vasta n. 10 vuotiaassa autossa. Ennenaikaisesta kylmäaineen lisäyksestä koituu ainoastaan vahinkoa.

        "Vajaalla ainemäärällä kompressori voi joutua loppujen lopuksi koville ja tällöin jopa vahingoittua."

        Jos kylmäainemäärä on liian vähäinen, paineanturi estää kompressorin käynnistymisen. Miten kompressori silloin on "kovilla"?

        "Huollossa kannattaa luottaa oikeisiin ammattilaisiin ettei mene ojasta allikkoon."

        Kerrohan, mistä huollosta löytyy asiaa tunteva ammattilainen? "Asiaa tuntevat ammattilaiset" ovat kiven alla, 90% "asiaa tuntevista ammattilaisista" eivät ymmärrä kylmälaitteista yhtään mitään, mikä näkyi karmealla tavalla mm. Tekniikan maailman testissä.


      • R134
        0++++ kirjoitti:

        ja pitäähän jätjestelmässä olla öljyäkin ettei kompura leikkaa kiinni.sitä kun ei siellä paljon ole niin nopeasti haihtuu

        "öljyäkin ettei kompura leikkaa kiinni.sitä kun ei siellä paljon ole niin nopeasti haihtuu"

        Vai haihtuu se kompressoriöljy!!!!!
        Et taida ymmärtää yhtään mitään ilmastointilaitteista. Ilmeisesti tuo lauseesi olikin vitsi.


      • R134
        öljynvaihdosta kirjoitti:

        murehdi. Kone joka ilmastoinnin tyhjennyksen ja täytön tekee, annostelee öljyn ihan automaattisesti. Koko laitteen työkierto kestää noin tunnin verran eikä siinä asentajaa tarvita kuin laitetta kytkettäessä ja mahdollisten vuotojen katsastelemisessa. On se niin viisas laite. Näin sivusta kommentoiden.

        No siinähän se juttu onkin, että kompressoriöljyä ei koskaan vaihdeta eikä kuulu vaihtaa. Kaiken lisäksi ne ilmastointihuoltolaitteet, jotka automaattisesti lisäävät kompressoriöljyä kylmäaineen mukana tulleen määrän verran, pitäisi lailla kieltää. Juuri sen öljyn mukana järjestelmään menee kosteutta! Se öljy kun ei ole huoltolaitteessa hermeettisessä tilassa vaan pääsee imemään itseensä kosteutta. Lisäksi eri automerkkien järjestelmissä on eri tyyppisiä öljyjä käytössä ja niitä ei saa sekoittaa keskenään. Huoltoliike, jonka huoltokoneessa on sisällä öljyn lisäyslaite, lisää kaikkiin "huollettaviin" autoihin samaa öljyä, vaikka kuhunkin pitäisi laittaa vain juuri siihen kuuluvaa öljyä. Kompressorien PAG-öljyt eivät ole samalla tavalla sekoituskelpoisia, kuin moottoriöljyt.


      • just joo..
        R134 kirjoitti:

        "liian vähän järjestelmässä, niin kompura joutuu käymään liian usein. tämä näkyy polttoaineen kulutuksessa."

        Ei ole totta. Paineanturi estää kompressorin käynnin, jos kylmäaineen paine ei ole riittävä!

        ""huolto" tehdään oikein järjestelmästä poistetaan kosteus joka puolestaan pidentää ilmastoinnin käyttöikää."

        Ei ole totta. Kosteutta ei mene kylmäaineputkistoon muulloin, kuin osien asennuksen ja huollon yhteydessä. Turhat "huollot" eivät paranna laitteiden kuntoa vaan tuhoavat.

        luuletko että lämpimikseen kirjoitellaan. monet kerrat nähty että vajaa täyttö saa kompuran käymään paljon pitempään. paineanturi kyllä estää kompuran käynnin kun painetta on liian vähän. nyt puhuttiikin vajaa täytöstä.


      • fzdxnfcn
        R134_ kirjoitti:

        "3-4 vuoden välein olisi syytä tehdä huolto"

        Ei olisi. Useimmat laitteistot vuotavat alle 5% vuodessa ja ensimmäisen täytön tarve tulee vasta n. 10 vuotiaassa autossa. Ennenaikaisesta kylmäaineen lisäyksestä koituu ainoastaan vahinkoa.

        "Vajaalla ainemäärällä kompressori voi joutua loppujen lopuksi koville ja tällöin jopa vahingoittua."

        Jos kylmäainemäärä on liian vähäinen, paineanturi estää kompressorin käynnistymisen. Miten kompressori silloin on "kovilla"?

        "Huollossa kannattaa luottaa oikeisiin ammattilaisiin ettei mene ojasta allikkoon."

        Kerrohan, mistä huollosta löytyy asiaa tunteva ammattilainen? "Asiaa tuntevat ammattilaiset" ovat kiven alla, 90% "asiaa tuntevista ammattilaisista" eivät ymmärrä kylmälaitteista yhtään mitään, mikä näkyi karmealla tavalla mm. Tekniikan maailman testissä.

        Joo eikös se kompura pumppaa useammin jos järjestelmässä on vajaa täyttö? Siis ei liian tyhjä toimiakseen? Tottakai se anturi katkaisee kompuran jos se paine laskee liiaksi. Muttamutta..


      • vuotavat
        R134_ kirjoitti:

        "3-4 vuoden välein olisi syytä tehdä huolto"

        Ei olisi. Useimmat laitteistot vuotavat alle 5% vuodessa ja ensimmäisen täytön tarve tulee vasta n. 10 vuotiaassa autossa. Ennenaikaisesta kylmäaineen lisäyksestä koituu ainoastaan vahinkoa.

        "Vajaalla ainemäärällä kompressori voi joutua loppujen lopuksi koville ja tällöin jopa vahingoittua."

        Jos kylmäainemäärä on liian vähäinen, paineanturi estää kompressorin käynnistymisen. Miten kompressori silloin on "kovilla"?

        "Huollossa kannattaa luottaa oikeisiin ammattilaisiin ettei mene ojasta allikkoon."

        Kerrohan, mistä huollosta löytyy asiaa tunteva ammattilainen? "Asiaa tuntevat ammattilaiset" ovat kiven alla, 90% "asiaa tuntevista ammattilaisista" eivät ymmärrä kylmälaitteista yhtään mitään, mikä näkyi karmealla tavalla mm. Tekniikan maailman testissä.

        selvästi enemmän kuin 5%:a, oikeampi luku voi olla lähempänä n. 10%:a. Tällöin neljässä vuodessa on hävinnyt aineesta pahimmillaan jo lähes 40 %:a. Tämäkin riippuu myös siitä miten laitetta käytetään.
        Niinpä niin on ammattimiehiä ja "ammattimiehiä" tälläkin alalla ja näköjään täälläkin.


      • kodinkoneiden
        R134_ kirjoitti:

        "3-4 vuoden välein olisi syytä tehdä huolto"

        Ei olisi. Useimmat laitteistot vuotavat alle 5% vuodessa ja ensimmäisen täytön tarve tulee vasta n. 10 vuotiaassa autossa. Ennenaikaisesta kylmäaineen lisäyksestä koituu ainoastaan vahinkoa.

        "Vajaalla ainemäärällä kompressori voi joutua loppujen lopuksi koville ja tällöin jopa vahingoittua."

        Jos kylmäainemäärä on liian vähäinen, paineanturi estää kompressorin käynnistymisen. Miten kompressori silloin on "kovilla"?

        "Huollossa kannattaa luottaa oikeisiin ammattilaisiin ettei mene ojasta allikkoon."

        Kerrohan, mistä huollosta löytyy asiaa tunteva ammattilainen? "Asiaa tuntevat ammattilaiset" ovat kiven alla, 90% "asiaa tuntevista ammattilaisista" eivät ymmärrä kylmälaitteista yhtään mitään, mikä näkyi karmealla tavalla mm. Tekniikan maailman testissä.

        huoltaja ei ole auton ilmastointilaitteiden "ammattilainen" vaikka R134:tä jotain ymmärtäisikin.


      • tutkinut miten
        R134 kirjoitti:

        No siinähän se juttu onkin, että kompressoriöljyä ei koskaan vaihdeta eikä kuulu vaihtaa. Kaiken lisäksi ne ilmastointihuoltolaitteet, jotka automaattisesti lisäävät kompressoriöljyä kylmäaineen mukana tulleen määrän verran, pitäisi lailla kieltää. Juuri sen öljyn mukana järjestelmään menee kosteutta! Se öljy kun ei ole huoltolaitteessa hermeettisessä tilassa vaan pääsee imemään itseensä kosteutta. Lisäksi eri automerkkien järjestelmissä on eri tyyppisiä öljyjä käytössä ja niitä ei saa sekoittaa keskenään. Huoltoliike, jonka huoltokoneessa on sisällä öljyn lisäyslaite, lisää kaikkiin "huollettaviin" autoihin samaa öljyä, vaikka kuhunkin pitäisi laittaa vain juuri siihen kuuluvaa öljyä. Kompressorien PAG-öljyt eivät ole samalla tavalla sekoituskelpoisia, kuin moottoriöljyt.

        jonkin automerkin merkkiliike tekee ilmastointilaitteen huollon? Ei siis joku yleinen huoltoliike tai joku rengasliike, jotka myös näkyvät tekevän noita huoltoja.


      • malsu84
        R134_ kirjoitti:

        "3-4 vuoden välein olisi syytä tehdä huolto"

        Ei olisi. Useimmat laitteistot vuotavat alle 5% vuodessa ja ensimmäisen täytön tarve tulee vasta n. 10 vuotiaassa autossa. Ennenaikaisesta kylmäaineen lisäyksestä koituu ainoastaan vahinkoa.

        "Vajaalla ainemäärällä kompressori voi joutua loppujen lopuksi koville ja tällöin jopa vahingoittua."

        Jos kylmäainemäärä on liian vähäinen, paineanturi estää kompressorin käynnistymisen. Miten kompressori silloin on "kovilla"?

        "Huollossa kannattaa luottaa oikeisiin ammattilaisiin ettei mene ojasta allikkoon."

        Kerrohan, mistä huollosta löytyy asiaa tunteva ammattilainen? "Asiaa tuntevat ammattilaiset" ovat kiven alla, 90% "asiaa tuntevista ammattilaisista" eivät ymmärrä kylmälaitteista yhtään mitään, mikä näkyi karmealla tavalla mm. Tekniikan maailman testissä.

        Ensinnäkin ilmastointilaitteen huoltoa suositellaan 2-3 vuoden välein. Ilmastointijärjestelmän täyttömäärät pyörivät normiautossa 600-800g välillä. Pienemmissä vähemmän ja isommissa enemmän. Ilmastointilaite voi hävittää vuodessa n.50-75g ainetta olematta rikki. Ja jos järjestelmästä puuttuu puolet aineesta niin jokainen voi miettiä päässään kuinkahyvin se viilentää autoa.

        Ennenaikaisesta järjestelmän huollosta EI todellakaan seuraa mitään pahaa. Järjestelmä tyhjennetään, kuivataan ja täytetään.

        Ja näistä asiaa tuntevista ammattilaisista. Hmm. Ainakin Veholla on ilmastointilaitteen käyttöön koulutettuja ja järjestelmät tuntevia miehiä. Ja käsittääkseni kun korjaamo ostaa ilmastointilaitteen niin siihen kuuluu koulutus. Ainakin Tecalemitillä toimi homma näin. Ja vaikka et olisikaan "ammattilainen" tuossa niin koneet ovat todella helppokäyttöisiä. Riittää että osaa liittä yhden tai kaksi letkua autoon, kääntää muutaman hanan auki ja laittaa koneeseen auton tiedot ( siis jos kyseessä on hienompi laite ).
        Jos on vanhanaikaisempi niin yleensä joutuu itse katsomaan listasta automallin täyttömäärän


      • Esteri-öljyn käyttäjä
        R134 kirjoitti:

        No siinähän se juttu onkin, että kompressoriöljyä ei koskaan vaihdeta eikä kuulu vaihtaa. Kaiken lisäksi ne ilmastointihuoltolaitteet, jotka automaattisesti lisäävät kompressoriöljyä kylmäaineen mukana tulleen määrän verran, pitäisi lailla kieltää. Juuri sen öljyn mukana järjestelmään menee kosteutta! Se öljy kun ei ole huoltolaitteessa hermeettisessä tilassa vaan pääsee imemään itseensä kosteutta. Lisäksi eri automerkkien järjestelmissä on eri tyyppisiä öljyjä käytössä ja niitä ei saa sekoittaa keskenään. Huoltoliike, jonka huoltokoneessa on sisällä öljyn lisäyslaite, lisää kaikkiin "huollettaviin" autoihin samaa öljyä, vaikka kuhunkin pitäisi laittaa vain juuri siihen kuuluvaa öljyä. Kompressorien PAG-öljyt eivät ole samalla tavalla sekoituskelpoisia, kuin moottoriöljyt.

        On olemassa kompressori-öljyä, joka korvaa kaikki PAG-öljyt ja jotka eivät sido itseensä kosteutta.
        PAG-öljyt on jo vanhanaikaisia ja kaikki alan ammattilaiset on jo luopunut niistä.
        Lisänä nämä öljyt sisältää myös väriaineen vuodonetsintään.
        Avattu PAG-öljypurkki pitää käyttää tunnin sisällä avaamisesta. PAG-öljyt on pahempia kuin jarrunesteet imemään kosteutta ilmasta.


      • "ammattilaisille"
        Esteri-öljyn käyttäjä kirjoitti:

        On olemassa kompressori-öljyä, joka korvaa kaikki PAG-öljyt ja jotka eivät sido itseensä kosteutta.
        PAG-öljyt on jo vanhanaikaisia ja kaikki alan ammattilaiset on jo luopunut niistä.
        Lisänä nämä öljyt sisältää myös väriaineen vuodonetsintään.
        Avattu PAG-öljypurkki pitää käyttää tunnin sisällä avaamisesta. PAG-öljyt on pahempia kuin jarrunesteet imemään kosteutta ilmasta.

        Vai ovat "kaikki alan ammattilaiset" luopunet PAG-öljyjen käytöstä?
        Miksi sitten Tecalemitin mainoksessa lukee
        "Vain PAG-öljyt ovat autonvalmistajien hyväksymiä"

        http://www.tecalemit.fi/files/File/PDF/Korjaamolaitteet/Robinair_Ilmastoinnin_huoltolaitteet.pdf

        ja kompressorivalmistajan SANDEN sivulla lukee, että vain PAG-öljy on sallittua Sandenin kompressoreissa?

        Toivottavasti en ikinä joudu käyttämään mainitsemiasi alan "ammattilaisia".

        "Alan ammattilaiset" eivät siis viis veisaa asiakkaidensa kaluston hyvinvoinnista, rahastus on ainut intressi. "Kahden vuoden välein"! Kas kun ei kahdesti vuodessa!


      • Ei pagia
        "ammattilaisille" kirjoitti:

        Vai ovat "kaikki alan ammattilaiset" luopunet PAG-öljyjen käytöstä?
        Miksi sitten Tecalemitin mainoksessa lukee
        "Vain PAG-öljyt ovat autonvalmistajien hyväksymiä"

        http://www.tecalemit.fi/files/File/PDF/Korjaamolaitteet/Robinair_Ilmastoinnin_huoltolaitteet.pdf

        ja kompressorivalmistajan SANDEN sivulla lukee, että vain PAG-öljy on sallittua Sandenin kompressoreissa?

        Toivottavasti en ikinä joudu käyttämään mainitsemiasi alan "ammattilaisia".

        "Alan ammattilaiset" eivät siis viis veisaa asiakkaidensa kaluston hyvinvoinnista, rahastus on ainut intressi. "Kahden vuoden välein"! Kas kun ei kahdesti vuodessa!

        Tuo on Tecalemitin vain omaa myyntipolitiikkaa, kun heillä ei ole esteripohjaisia kompressoriöljyjä myynnissä.Myös Sandenin kompuroissa on käytetty esim. tuollaista ja hyvin toimii eikä mitään riskiä.
        http://www.finntest.fi/index.taf?_page=73&pg_id=52&pr_id=666


    • Frank Skinkka

      Juu eihän autoa tarvitse huoltaa muutenkaan. Autovalmistajat vaan yrittää saada rahaa valohoidosta. Joku öljynvaihtokin ihan pelkkää puppua. Joku suodatin muka likaantuu, ja pyh! Minä ajan vain puhtaassa ilmassa ja autooni on uutena pistetty kunnon öljyt.

    • oikeassa

      kun vain lisäilee parin vuoden välein kylmäainetta ei muuta tartte. täysin turhaa imeä kosteuksia ja ilmaa pois sieltä, koska niitä
      ei voi järjestelmään päästä kun se on paineenalainen sulettu systeemi. sit jos vaikka letku vaihdetaan on eri juttu kun ilmaa pääsee sisään.

      • R134

        Kyllä on parempi jättää parin vuoden välein lisäilemättä. Vasta sitten lisätään, kun se on tarpeellista, niin tulee vähiten vahinkoa.


      • PAG-46
        R134 kirjoitti:

        Kyllä on parempi jättää parin vuoden välein lisäilemättä. Vasta sitten lisätään, kun se on tarpeellista, niin tulee vähiten vahinkoa.

        Nyt herra kylmäaine voisikin sitten kertoa niistä haitoista ja tuhosta, jonka tuo kylmäaineen oikean määrän lisääminen sitten aiheuttaa.

        Tietyn merkkisistä autoista muuten neljässä vuodessa tavarat taivaalla, joten ei 2v ole liioittelua ainekaan kyseisen merkin kohdalla.


      • Saabista
        PAG-46 kirjoitti:

        Nyt herra kylmäaine voisikin sitten kertoa niistä haitoista ja tuhosta, jonka tuo kylmäaineen oikean määrän lisääminen sitten aiheuttaa.

        Tietyn merkkisistä autoista muuten neljässä vuodessa tavarat taivaalla, joten ei 2v ole liioittelua ainekaan kyseisen merkin kohdalla.

        meni kompressori uusiksi noin kuudessa vuodessa, ei ollut huollettu millään tavalla ennen tuota "kallista" kertahuoltoa. Maksoi aika paljon.


      • Alan kouluttaja
        Saabista kirjoitti:

        meni kompressori uusiksi noin kuudessa vuodessa, ei ollut huollettu millään tavalla ennen tuota "kallista" kertahuoltoa. Maksoi aika paljon.

        Oletko siis sitä mieltä, että jos laitetta olisi "huollettu" kerran vuodessa, kompressori ei olisi rikkoontunut? Et ilmeisesti tiedä yhtään mitään siitä, mitä "huolto" sisältää ja miten sillä olisi vaikutusta kompressorin kestävyyteen! Kannattaisi ottaa selvää, eikä perustaa joutavia väitteitä luulo- ja kuulopuheille eikä huoltoliikkeiden bisneshenkisille mainoksille.


      • Alan kouluttaja
        PAG-46 kirjoitti:

        Nyt herra kylmäaine voisikin sitten kertoa niistä haitoista ja tuhosta, jonka tuo kylmäaineen oikean määrän lisääminen sitten aiheuttaa.

        Tietyn merkkisistä autoista muuten neljässä vuodessa tavarat taivaalla, joten ei 2v ole liioittelua ainekaan kyseisen merkin kohdalla.

        No minä voin yrittää:
        Kylmäaine sinänsä lisättynä ei vahinkoa aiheuta, mutta:
        - Aina kun jotakin putkistoon laitetaan, menee mukana ilmassa olevaa vesihöyryä
        - Aina kun huoltoliittimeen liitetään tyhjennys/täyttöletku tai -laite, menee mukana likaa joko vähempi tai enempi. Varsin usein tämän takia huoltoliittimen venttiili jää vuotamaan.
        -Aina kun vanha jäljellä oleva kylmäaine otetaan ulos, mukana tulee hieman kompressoriöljyä. Sen korvaamiseksi laitetaan uutta, joka parhaassa tapauksessa puristetaan erillisellä prässillä sisään ja nämä laitteet ovat suhteellisen hyviä estämään kylmäainetta olemasta ilman kosteuden kanssa tekemisissä. Näin vain vähäinen määrä vettä menee öljyn mukana putkistoon. Useimmissa automaattisesti öljyä lisäävissä huoltolaitteissa onkin öljysäiliö, jossa öljy pilaantuu ilmassa olevan vesihöyryn vaikutuksesta.
        - Lisättävä öljy on väärän tyyppistä.
        - Lisättävä kylmäaine on väärän tyyppistä. Monia muitakin kylmäaineita, kuin R134A on käytössä. Näitä myydään mm. netissä itsetäyttöpakkauksina. Kun huoltolaite ensin imee säiliöönsä auton järjestelmän tyhjäksi, sitten täyttää järjestelmän, huoltolaitteen säiliöön (huoltolaitetyypistä riippuen) sekoittuu vanha väärän tyypin aine ja uusi R134A keskenään. Koska huoltolaitteessa ei ole kylmäaineanalysaattoria, joka varottaisi kontaminaatiosta, seuraavatkin "huollettavat" autot saavat sitten kyseistä seosta, josta kompressorin akselitiiviste ym. tiivisteet eivät ole lainkaan mielissään!

        Jos tarkoittamassasi automerkissä kylmäaine karkaa 4 vuodessa, miksi sitä pitäisi lisätä 2 vuoden välein? Kyllä se lisäys riittää 4 vuoden välein, jolloin vahinkoa aiheutetaan mahdollisimman vähän.

        Kiinnostaisi tietää, mikä on kyseinen automerkki?


      • PAG-46
        Alan kouluttaja kirjoitti:

        No minä voin yrittää:
        Kylmäaine sinänsä lisättynä ei vahinkoa aiheuta, mutta:
        - Aina kun jotakin putkistoon laitetaan, menee mukana ilmassa olevaa vesihöyryä
        - Aina kun huoltoliittimeen liitetään tyhjennys/täyttöletku tai -laite, menee mukana likaa joko vähempi tai enempi. Varsin usein tämän takia huoltoliittimen venttiili jää vuotamaan.
        -Aina kun vanha jäljellä oleva kylmäaine otetaan ulos, mukana tulee hieman kompressoriöljyä. Sen korvaamiseksi laitetaan uutta, joka parhaassa tapauksessa puristetaan erillisellä prässillä sisään ja nämä laitteet ovat suhteellisen hyviä estämään kylmäainetta olemasta ilman kosteuden kanssa tekemisissä. Näin vain vähäinen määrä vettä menee öljyn mukana putkistoon. Useimmissa automaattisesti öljyä lisäävissä huoltolaitteissa onkin öljysäiliö, jossa öljy pilaantuu ilmassa olevan vesihöyryn vaikutuksesta.
        - Lisättävä öljy on väärän tyyppistä.
        - Lisättävä kylmäaine on väärän tyyppistä. Monia muitakin kylmäaineita, kuin R134A on käytössä. Näitä myydään mm. netissä itsetäyttöpakkauksina. Kun huoltolaite ensin imee säiliöönsä auton järjestelmän tyhjäksi, sitten täyttää järjestelmän, huoltolaitteen säiliöön (huoltolaitetyypistä riippuen) sekoittuu vanha väärän tyypin aine ja uusi R134A keskenään. Koska huoltolaitteessa ei ole kylmäaineanalysaattoria, joka varottaisi kontaminaatiosta, seuraavatkin "huollettavat" autot saavat sitten kyseistä seosta, josta kompressorin akselitiiviste ym. tiivisteet eivät ole lainkaan mielissään!

        Jos tarkoittamassasi automerkissä kylmäaine karkaa 4 vuodessa, miksi sitä pitäisi lisätä 2 vuoden välein? Kyllä se lisäys riittää 4 vuoden välein, jolloin vahinkoa aiheutetaan mahdollisimman vähän.

        Kiinnostaisi tietää, mikä on kyseinen automerkki?

        Huoltoventtiilit eivät jää vuotamaan. Jos jäisi, näkyisi se huollon yhteydessä lisättävän uv-aineen avulla.

        Nykyautossa tuo ilmastoinnin kylmäaine merkittynä selkeästi (R134A), eikä siis kukaan täysjärkinen työnnä sinne muuta kuin mitä ilmoitettu. Myös öljyt standardin mukaisia ja laatu valmistajan ilmoittama. Liittimetkin taitaa olla erilaisia uuden ja vanhan kylmäaineen järjestelmissä, joten vahingossa ei väärä aine helposti laitteeseen mene.

        Kerrotko missä alle 10v autoissa on käytössä muu aine kuin R134A? Olisi kiva kuulla.

        Järjestelmässä on myös kuivain, joka kyllä hoitaa tuon kosteuden, joka tuossa alipaineistetussa järjestelmässä vallitsee. Jos järjestelmä joudutaan avaamaan, pitää kuivain uusia, eikä kosteutta näin pääse systeemiin.

        Huoltolaitteen annostelemaa öljyä ei seisoteta viikkokausia koneessa.

        Kerrotko vielä miksi on järkevää käyttää ilmastointilaitetta puolella määrällä kylmäainetta?

        Eikö kompressorissa tapahdu kulumista jos se jauhaa vajaalla kylmäainemäärällä?

        Eikö magneettikytkin (useimmiten hajoava osa ilmastointilaitteissa) kulu, kun se paukuttaa tuplamäärän täyteen kylmäainemäärään nähden?


      • oikein kaivaa
        Alan kouluttaja kirjoitti:

        Oletko siis sitä mieltä, että jos laitetta olisi "huollettu" kerran vuodessa, kompressori ei olisi rikkoontunut? Et ilmeisesti tiedä yhtään mitään siitä, mitä "huolto" sisältää ja miten sillä olisi vaikutusta kompressorin kestävyyteen! Kannattaisi ottaa selvää, eikä perustaa joutavia väitteitä luulo- ja kuulopuheille eikä huoltoliikkeiden bisneshenkisille mainoksille.

        AEL:än (ammatinedistämislaitos helsingin malminkartanossa) kansio esiin autoilmastoinnista, ja siellä väitetään näin. "jos kylmäainetta on liian vähän, kapasitetti heikkenee. lisäksi on olemassa vaara, että kompressorin voitelu on puutteelinen (öljyn puute), josta on seurauksena melua/kulumista/vaurioituminen." sanoppas ootko alan kouluttajana just siellä. kurssista on jo ainakin 6-7 vuotta, ja kiinnostais tietää onko asiat muuttuneet sinä aikana.


      • Kylmät aineet
        PAG-46 kirjoitti:

        Huoltoventtiilit eivät jää vuotamaan. Jos jäisi, näkyisi se huollon yhteydessä lisättävän uv-aineen avulla.

        Nykyautossa tuo ilmastoinnin kylmäaine merkittynä selkeästi (R134A), eikä siis kukaan täysjärkinen työnnä sinne muuta kuin mitä ilmoitettu. Myös öljyt standardin mukaisia ja laatu valmistajan ilmoittama. Liittimetkin taitaa olla erilaisia uuden ja vanhan kylmäaineen järjestelmissä, joten vahingossa ei väärä aine helposti laitteeseen mene.

        Kerrotko missä alle 10v autoissa on käytössä muu aine kuin R134A? Olisi kiva kuulla.

        Järjestelmässä on myös kuivain, joka kyllä hoitaa tuon kosteuden, joka tuossa alipaineistetussa järjestelmässä vallitsee. Jos järjestelmä joudutaan avaamaan, pitää kuivain uusia, eikä kosteutta näin pääse systeemiin.

        Huoltolaitteen annostelemaa öljyä ei seisoteta viikkokausia koneessa.

        Kerrotko vielä miksi on järkevää käyttää ilmastointilaitetta puolella määrällä kylmäainetta?

        Eikö kompressorissa tapahdu kulumista jos se jauhaa vajaalla kylmäainemäärällä?

        Eikö magneettikytkin (useimmiten hajoava osa ilmastointilaitteissa) kulu, kun se paukuttaa tuplamäärän täyteen kylmäainemäärään nähden?

        Kun kylmäaine täytetään, sehän on vajaa jo huomenna jatkuvan vuodon takia. Jossakinhan on se alaraja, milloin on täytölle tarve. Se alaraja on siinä, että kaikissa käyttötilanteissa vähintään pikku tippa kylmäainetta on järjestelmässä vielä nesteenä. Onko sitä nestettä tippa tai litra, sillä ei ole merkitystä. Useimmissa henkilöautoissa kyseinen minimimäärä on noin puolet täyttötilavuudesta. Jos aine vajenee siihen puoleen 10 vuodessa, ei ole mitään järjeä täytättää laitetta sitä tiheämmin. Kyseinen raja riippuu letkuston, kennoston jne. sisätilavuudesta. Mahtaako AEL-materiaalissasi olla edes tästä oikeata tietoa? AEL:ssä kouluttajat ovat niitä, jotka eivät ole päässeet oikeisiin töihin minnekään.

        Internetistä kuka tahansa voi tilata mitä kylmäainetta autoonsa laitettavaksi! Luuletko todella, että omatoimilisääjiä ei ole liikkeellä!!


      • Malsu123
        Kylmät aineet kirjoitti:

        Kun kylmäaine täytetään, sehän on vajaa jo huomenna jatkuvan vuodon takia. Jossakinhan on se alaraja, milloin on täytölle tarve. Se alaraja on siinä, että kaikissa käyttötilanteissa vähintään pikku tippa kylmäainetta on järjestelmässä vielä nesteenä. Onko sitä nestettä tippa tai litra, sillä ei ole merkitystä. Useimmissa henkilöautoissa kyseinen minimimäärä on noin puolet täyttötilavuudesta. Jos aine vajenee siihen puoleen 10 vuodessa, ei ole mitään järjeä täytättää laitetta sitä tiheämmin. Kyseinen raja riippuu letkuston, kennoston jne. sisätilavuudesta. Mahtaako AEL-materiaalissasi olla edes tästä oikeata tietoa? AEL:ssä kouluttajat ovat niitä, jotka eivät ole päässeet oikeisiin töihin minnekään.

        Internetistä kuka tahansa voi tilata mitä kylmäainetta autoonsa laitettavaksi! Luuletko todella, että omatoimilisääjiä ei ole liikkeellä!!

        Ilmastointijärjestelmän täyttömäärät pyörivät normiautossa 600-800g välillä. Pienemmissä vähemmän ja isommissa enemmän. Ilmastointilaite voi hävittää vuodessa n.50-75g ainetta olematta rikki.


      • PAG-46
        Kylmät aineet kirjoitti:

        Kun kylmäaine täytetään, sehän on vajaa jo huomenna jatkuvan vuodon takia. Jossakinhan on se alaraja, milloin on täytölle tarve. Se alaraja on siinä, että kaikissa käyttötilanteissa vähintään pikku tippa kylmäainetta on järjestelmässä vielä nesteenä. Onko sitä nestettä tippa tai litra, sillä ei ole merkitystä. Useimmissa henkilöautoissa kyseinen minimimäärä on noin puolet täyttötilavuudesta. Jos aine vajenee siihen puoleen 10 vuodessa, ei ole mitään järjeä täytättää laitetta sitä tiheämmin. Kyseinen raja riippuu letkuston, kennoston jne. sisätilavuudesta. Mahtaako AEL-materiaalissasi olla edes tästä oikeata tietoa? AEL:ssä kouluttajat ovat niitä, jotka eivät ole päässeet oikeisiin töihin minnekään.

        Internetistä kuka tahansa voi tilata mitä kylmäainetta autoonsa laitettavaksi! Luuletko todella, että omatoimilisääjiä ei ole liikkeellä!!

        Miten vitussa AEL nyt liittyy minuun tai tähän aiheeseen?

        Miksi et vastannut kysymyksiini?

        EIKÖ KOMPURA JA MAGNEETTIKYTKIN TEE TUPLASTI TÖITÄ VAJAALLA TÄYTÖLLÄ? MITÄ JÄRKEÄ KULUTTAA JÄRJESTELMÄN KALLEIMPIA KOMPONENTTEJA, JOS VOIT VÄHENTÄÄ NIIDEN KULUTUSTA ASIANMUKAISELLA HUOLLOLLA?

        Väitätkö, että korjaamot tilaavat, jotain epämääräisiä kertatäyttöpulloja ja työntävät näitä aineita asiakkaiden autoihin?

        Kaikki väitteesi perustuu vain ja ainoastaan siihen, että huollossa käytetään vääriä aineita ja huoltoliitin jää vuotamaan. Kumpikaan ei pidä nykyään paikkaansa.

        Myös "kosteusongelma" on laitteistossa huomioitu ja tuo nimimerkkinikin muuten jäämässä historiaan, joten väitteesi ovat perättömiä.

        Vajaalla täytöllä tuo nestemäinen kylmäainetippa ei muuten liikuta sitä jumalaista hermeettistä alkuperäisöljyä järjestelmässä, jonka lisäksi kompura joutuu töihin puolet useimmin, kuin täydellä kylmäainemäärällä, voitelu heikkenee kun kylmäaine vähenee ja kuluminen lisääntyy entisestään. Toimiva yhtälö?

        Tuo jumalainen alkuperäisöljy muuten usein tyhjäksi asti pyöritetyssä järjestelmässä "jymähtänyt" kuivaimeen. Siellähän se hermeettinen öljy auttaa todella paljon.


      • Kerran jymäytetty
        PAG-46 kirjoitti:

        Miten vitussa AEL nyt liittyy minuun tai tähän aiheeseen?

        Miksi et vastannut kysymyksiini?

        EIKÖ KOMPURA JA MAGNEETTIKYTKIN TEE TUPLASTI TÖITÄ VAJAALLA TÄYTÖLLÄ? MITÄ JÄRKEÄ KULUTTAA JÄRJESTELMÄN KALLEIMPIA KOMPONENTTEJA, JOS VOIT VÄHENTÄÄ NIIDEN KULUTUSTA ASIANMUKAISELLA HUOLLOLLA?

        Väitätkö, että korjaamot tilaavat, jotain epämääräisiä kertatäyttöpulloja ja työntävät näitä aineita asiakkaiden autoihin?

        Kaikki väitteesi perustuu vain ja ainoastaan siihen, että huollossa käytetään vääriä aineita ja huoltoliitin jää vuotamaan. Kumpikaan ei pidä nykyään paikkaansa.

        Myös "kosteusongelma" on laitteistossa huomioitu ja tuo nimimerkkinikin muuten jäämässä historiaan, joten väitteesi ovat perättömiä.

        Vajaalla täytöllä tuo nestemäinen kylmäainetippa ei muuten liikuta sitä jumalaista hermeettistä alkuperäisöljyä järjestelmässä, jonka lisäksi kompura joutuu töihin puolet useimmin, kuin täydellä kylmäainemäärällä, voitelu heikkenee kun kylmäaine vähenee ja kuluminen lisääntyy entisestään. Toimiva yhtälö?

        Tuo jumalainen alkuperäisöljy muuten usein tyhjäksi asti pyöritetyssä järjestelmässä "jymähtänyt" kuivaimeen. Siellähän se hermeettinen öljy auttaa todella paljon.

        "EIKÖ KOMPURA JA MAGNEETTIKYTKIN TEE TUPLASTI TÖITÄ VAJAALLA TÄYTÖLLÄ? MITÄ JÄRKEÄ KULUTTAA JÄRJESTELMÄN KALLEIMPIA KOMPONENTTEJA, JOS VOIT VÄHENTÄÄ NIIDEN KULUTUSTA ASIANMUKAISELLA HUOLLOLLA?"

        Ei tee. Miksi tekisi? Perustele, jos osaat!
        Kun on niin vajaa, että paineanturi ei enää salli käyntiä, ei kompressori tee töitä lainkaan.
        Kun kylmäainetta on hiemankin NESTEENÄ järjestelmässä KAIKISSA KÄYTTÖTILANTEISSA, kompressori ja painekytkin toimivat juuri samalla tavalla, kuin täysimääräisellä latauksellakin. Kokeile hyvä mies ja lakkaa huutamasta. Laita 500 g kylmäainetta ja mittaa, kauanko kompressori käy ja mittaa kompressorin jälkeisestä paineputkesta lämpötila tai painekäyrä, kyllä se sinullekin siitä selviää. Ehkä. Pitäisi todeta, että aivan sama käyntijakso ja sama käyntiaika! Katso OBD-testerillä moottorin ottama polttoainemäärä tyhjäkäynnillä sekä vajaatäytöllä että täystäytöllä, meneekö energiaa kompressorin käyttöön paljonko kummassakin tilanteessa! Juuri sama määrä! Kun on ilmastoinnin toiminnan perusteet tuntemattomia, silloin väitetään tuollaisia.

        "Väitätkö, että korjaamot tilaavat, jotain epämääräisiä kertatäyttöpulloja ja työntävät näitä aineita asiakkaiden autoihin?"

        No en. Mistä sellaista keksit? Sensijaan asiakkaat kyllä keksivät tuoda ihan itse Amerikasta, Italiasta tai mistä lie vinkuintiasta käytettyjä autoja Puputin kiusaksi, joissa kylmäaineet ovat ihan mitä tahansa. Tilaavat myös netistä kertakäyttöpulloja.

        "Kaikki väitteesi perustuu vain ja ainoastaan siihen, että huollossa käytetään vääriä aineita ja huoltoliitin jää vuotamaan. Kumpikaan ei pidä nykyään paikkaansa."

        Väärää ainetta käytetään, jos väärää ainetta on vaihtokoneeseen imetty asiakkaan autosta. Kompressoriöljyn laatujuttu onkin sitten jokapäiväistä. Jos et ole tavannut vuotamaan jäänyttä huoltoliitintä, olet tosi pienen kylän mekaanikko.

        "Myös "kosteusongelma" on laitteistossa huomioitu"

        Miten? Kosteus ilmastointilaitteessa on tuhoisaa öljytyypistä riippumatta.

        "Vajaalla täytöllä tuo nestemäinen kylmäainetippa ei muuten liikuta sitä jumalaista hermeettistä alkuperäisöljyä järjestelmässä, jonka lisäksi kompura joutuu töihin puolet useimmin, kuin täydellä kylmäainemäärällä, voitelu heikkenee kun kylmäaine vähenee ja kuluminen lisääntyy entisestään. Toimiva yhtälö?"

        Hermeettistä öljyä? Sellaista en ole ennen kuulutkaan. Taitaa olla käsitteetkin pahasti sekaisin. Kun kylmäaine on vajentunut niin paljon, että nestemäistä ainetta ei enää riitä pitkän kompressorikäyntijakson loppuvaiheessa (ainetta vajaa puolet jäljellä), silloin kompressorikäyntijakso joissakin malleissa tihenee . Se on kelpo merkki auton omistajalle viedä laitteisto täytettäväksi. Sitä ennen täyttämisellä ei ole mitään positiivista vaikutusta laitteiston kestoon tai kulumisen estämiseen. Onko nestemäistä kylmäainetta säiliössä paljon vai vähän, sillä ei ole vaikutusta kylmäainehöyryn määrään, joka kompressorin läpi kulkee ja öljyn määrään, joka kiertää höyryn mukana! Koittaisitpa perustella tyhjästä tempaistuja väitteitäsi jollakin todellisuuspohjaa sisältävällä tiedolla. Juttusi ovat vain mainostekstien toistelua.


        "Tuo jumalainen alkuperäisöljy muuten usein tyhjäksi asti pyöritetyssä järjestelmässä "jymähtänyt" kuivaimeen. Siellähän se hermeettinen öljy auttaa todella paljon."

        Kun "ilmastointihuollossa" ensin imaistaan jäljellä oleva kylmäaine ja sen mukana tulee pari grammaa öljyä, sitten täytetään kylmäaine ja lisätään öljyä juuri ne pari grammaa, miten ihmeessä kompressori kestää taas toimia vuosikaudet, jos uskotaan sinua, että kompressoriöljy on jymähtänyt kuivaimeen? Onko se sinun uusi öljysi niin uutta ja ihmeellistä, että pari garammaa riittää? Öljyn määrähän on luokkaa 200 g. Täyttä pötyä laskettelet! Juuri tuota minä tarkoitan: Suurin osa korjaamoihmisistä ovat täysin vailla perustietoja ilmastointilaitteista ja niiden toiminnasta. Hihat heiluen vain tehdään, mitä sattuu ja rahastus on ainoa pointti, joka hallitaan perusteellisesti.


      • PAG-46
        Kerran jymäytetty kirjoitti:

        "EIKÖ KOMPURA JA MAGNEETTIKYTKIN TEE TUPLASTI TÖITÄ VAJAALLA TÄYTÖLLÄ? MITÄ JÄRKEÄ KULUTTAA JÄRJESTELMÄN KALLEIMPIA KOMPONENTTEJA, JOS VOIT VÄHENTÄÄ NIIDEN KULUTUSTA ASIANMUKAISELLA HUOLLOLLA?"

        Ei tee. Miksi tekisi? Perustele, jos osaat!
        Kun on niin vajaa, että paineanturi ei enää salli käyntiä, ei kompressori tee töitä lainkaan.
        Kun kylmäainetta on hiemankin NESTEENÄ järjestelmässä KAIKISSA KÄYTTÖTILANTEISSA, kompressori ja painekytkin toimivat juuri samalla tavalla, kuin täysimääräisellä latauksellakin. Kokeile hyvä mies ja lakkaa huutamasta. Laita 500 g kylmäainetta ja mittaa, kauanko kompressori käy ja mittaa kompressorin jälkeisestä paineputkesta lämpötila tai painekäyrä, kyllä se sinullekin siitä selviää. Ehkä. Pitäisi todeta, että aivan sama käyntijakso ja sama käyntiaika! Katso OBD-testerillä moottorin ottama polttoainemäärä tyhjäkäynnillä sekä vajaatäytöllä että täystäytöllä, meneekö energiaa kompressorin käyttöön paljonko kummassakin tilanteessa! Juuri sama määrä! Kun on ilmastoinnin toiminnan perusteet tuntemattomia, silloin väitetään tuollaisia.

        "Väitätkö, että korjaamot tilaavat, jotain epämääräisiä kertatäyttöpulloja ja työntävät näitä aineita asiakkaiden autoihin?"

        No en. Mistä sellaista keksit? Sensijaan asiakkaat kyllä keksivät tuoda ihan itse Amerikasta, Italiasta tai mistä lie vinkuintiasta käytettyjä autoja Puputin kiusaksi, joissa kylmäaineet ovat ihan mitä tahansa. Tilaavat myös netistä kertakäyttöpulloja.

        "Kaikki väitteesi perustuu vain ja ainoastaan siihen, että huollossa käytetään vääriä aineita ja huoltoliitin jää vuotamaan. Kumpikaan ei pidä nykyään paikkaansa."

        Väärää ainetta käytetään, jos väärää ainetta on vaihtokoneeseen imetty asiakkaan autosta. Kompressoriöljyn laatujuttu onkin sitten jokapäiväistä. Jos et ole tavannut vuotamaan jäänyttä huoltoliitintä, olet tosi pienen kylän mekaanikko.

        "Myös "kosteusongelma" on laitteistossa huomioitu"

        Miten? Kosteus ilmastointilaitteessa on tuhoisaa öljytyypistä riippumatta.

        "Vajaalla täytöllä tuo nestemäinen kylmäainetippa ei muuten liikuta sitä jumalaista hermeettistä alkuperäisöljyä järjestelmässä, jonka lisäksi kompura joutuu töihin puolet useimmin, kuin täydellä kylmäainemäärällä, voitelu heikkenee kun kylmäaine vähenee ja kuluminen lisääntyy entisestään. Toimiva yhtälö?"

        Hermeettistä öljyä? Sellaista en ole ennen kuulutkaan. Taitaa olla käsitteetkin pahasti sekaisin. Kun kylmäaine on vajentunut niin paljon, että nestemäistä ainetta ei enää riitä pitkän kompressorikäyntijakson loppuvaiheessa (ainetta vajaa puolet jäljellä), silloin kompressorikäyntijakso joissakin malleissa tihenee . Se on kelpo merkki auton omistajalle viedä laitteisto täytettäväksi. Sitä ennen täyttämisellä ei ole mitään positiivista vaikutusta laitteiston kestoon tai kulumisen estämiseen. Onko nestemäistä kylmäainetta säiliössä paljon vai vähän, sillä ei ole vaikutusta kylmäainehöyryn määrään, joka kompressorin läpi kulkee ja öljyn määrään, joka kiertää höyryn mukana! Koittaisitpa perustella tyhjästä tempaistuja väitteitäsi jollakin todellisuuspohjaa sisältävällä tiedolla. Juttusi ovat vain mainostekstien toistelua.


        "Tuo jumalainen alkuperäisöljy muuten usein tyhjäksi asti pyöritetyssä järjestelmässä "jymähtänyt" kuivaimeen. Siellähän se hermeettinen öljy auttaa todella paljon."

        Kun "ilmastointihuollossa" ensin imaistaan jäljellä oleva kylmäaine ja sen mukana tulee pari grammaa öljyä, sitten täytetään kylmäaine ja lisätään öljyä juuri ne pari grammaa, miten ihmeessä kompressori kestää taas toimia vuosikaudet, jos uskotaan sinua, että kompressoriöljy on jymähtänyt kuivaimeen? Onko se sinun uusi öljysi niin uutta ja ihmeellistä, että pari garammaa riittää? Öljyn määrähän on luokkaa 200 g. Täyttä pötyä laskettelet! Juuri tuota minä tarkoitan: Suurin osa korjaamoihmisistä ovat täysin vailla perustietoja ilmastointilaitteista ja niiden toiminnasta. Hihat heiluen vain tehdään, mitä sattuu ja rahastus on ainoa pointti, joka hallitaan perusteellisesti.

        Asiakkaan tulee siis kuunnella kompuran kytkimen paukutustiheyttä, jotta tietää koska ilmastoinnin kylmäainemäärä laskenut.

        Tosin väitit juuri, ettei kylmäainemärällä ole väliä, koska painekytkin pistää pelit seis mutta kuitenkin kytkentätiheys kasvaa...?

        "Kokeile laittaa 500g kylmäainetta..." Sehän on lähes täysi määrä! Painekytkin katkaisee laulun vasta kun järjestelmä lähes tyhjä. Kokeile itse laitta 100g ja mittaile sitten niitä jaksoja. Olen täyttänyt 4v vanhan "auton" kylmäaineita (tehtaan jäljiltä), koska järjestelmä oli tyhjä.

        "Kun kylmäaine on vajentunut niin paljon, että nestemäistä ainetta ei enää riitä pitkän kompressorikäyntijakson loppuvaiheessa (ainetta vajaa puolet jäljellä), silloin kompressorikäyntijakso joissakin malleissa tihenee . Se on kelpo merkki auton omistajalle viedä laitteisto täytettäväksi." Miksi?? Jos kerran kylmäainemäärällä ei ole mitään väliä? Ensin pitää mielestäsi ajaa niin kauan kun painekytkin sallii mutta nyt pitääkin jo ruveta kellottamaan? Päätä nyt jo hyvä mies!

        Luuletko muuten, että matti meikäläinen käy luukun alla kellottamassa käyntijäksoja? Ei käy ja kuluttaa siksi kompuraa ja magneettikytkintä, mikäli ajaa järjestelmän tyhjäksi.

        Sanoit tossa vielä, että kylmäaineen muka tullut öljy. Eikös se öljy kuljeksikaan höyrynä siellä kuten myös väitit?... Talteenotettu öljy tulee nimen omaan sen talteen otetun kylmäaineen mukana. Jos kylmäainetta tippa, ei öljy liiku järjestelmässä, niin kuin pitäisi.


      • Ilmeisesti Vianorin hommissa?
        PAG-46 kirjoitti:

        Miten vitussa AEL nyt liittyy minuun tai tähän aiheeseen?

        Miksi et vastannut kysymyksiini?

        EIKÖ KOMPURA JA MAGNEETTIKYTKIN TEE TUPLASTI TÖITÄ VAJAALLA TÄYTÖLLÄ? MITÄ JÄRKEÄ KULUTTAA JÄRJESTELMÄN KALLEIMPIA KOMPONENTTEJA, JOS VOIT VÄHENTÄÄ NIIDEN KULUTUSTA ASIANMUKAISELLA HUOLLOLLA?

        Väitätkö, että korjaamot tilaavat, jotain epämääräisiä kertatäyttöpulloja ja työntävät näitä aineita asiakkaiden autoihin?

        Kaikki väitteesi perustuu vain ja ainoastaan siihen, että huollossa käytetään vääriä aineita ja huoltoliitin jää vuotamaan. Kumpikaan ei pidä nykyään paikkaansa.

        Myös "kosteusongelma" on laitteistossa huomioitu ja tuo nimimerkkinikin muuten jäämässä historiaan, joten väitteesi ovat perättömiä.

        Vajaalla täytöllä tuo nestemäinen kylmäainetippa ei muuten liikuta sitä jumalaista hermeettistä alkuperäisöljyä järjestelmässä, jonka lisäksi kompura joutuu töihin puolet useimmin, kuin täydellä kylmäainemäärällä, voitelu heikkenee kun kylmäaine vähenee ja kuluminen lisääntyy entisestään. Toimiva yhtälö?

        Tuo jumalainen alkuperäisöljy muuten usein tyhjäksi asti pyöritetyssä järjestelmässä "jymähtänyt" kuivaimeen. Siellähän se hermeettinen öljy auttaa todella paljon.

        "alkuperäisöljy muuten usein tyhjäksi asti pyöritetyssä järjestelmässä "jymähtänyt" kuivaimeen. Siellähän se hermeettinen öljy auttaa todella paljon."

        Taitaa PAG-46 luulla, että kuivaimessa olevat paakut ovat kompressoriöljyä? Ei ole, vaan ovat kuivainainetta, silica-tyyppistä tms. Voisit pyytää isääsi halkaisemaan tuliterä kuivainpurkki, niin näkisitte molemmat, että kas, siellähän on jo paakut valmiina, vaikka ei vielä ole öljyä nähnytkään. Se öljy ei nimittäin miksikään jämähdä siellä putkistossa ollessaan.

        Koittaisit nyt vain perehtyä asiaan, kun toiset yrittävät opastaa.

        Vianorilla ei muuten ole TUKESin lupaa kylmäaineen käsittelyyn.


      • PAG-46
        Ilmeisesti Vianorin hommissa? kirjoitti:

        "alkuperäisöljy muuten usein tyhjäksi asti pyöritetyssä järjestelmässä "jymähtänyt" kuivaimeen. Siellähän se hermeettinen öljy auttaa todella paljon."

        Taitaa PAG-46 luulla, että kuivaimessa olevat paakut ovat kompressoriöljyä? Ei ole, vaan ovat kuivainainetta, silica-tyyppistä tms. Voisit pyytää isääsi halkaisemaan tuliterä kuivainpurkki, niin näkisitte molemmat, että kas, siellähän on jo paakut valmiina, vaikka ei vielä ole öljyä nähnytkään. Se öljy ei nimittäin miksikään jämähdä siellä putkistossa ollessaan.

        Koittaisit nyt vain perehtyä asiaan, kun toiset yrittävät opastaa.

        Vianorilla ei muuten ole TUKESin lupaa kylmäaineen käsittelyyn.

        Avasit uuden kuivaimen! Miten sieltä voisit löytää vanhaa öljyä!? Avaapa vanha, vaikka viisi vuotta käytetty tehtaan jäljiltä ja kato mitä sieltä löytyy!

        Tukesin luvat löytyy!


    • Provoa

      uskokaa tätäkin pelleä....

      • jaksaa samaa tarinaa

        Eikös tämä samainen keskustelu käyty jo hieman alempana. Täällä taas joku haluaa vain mustamaalata ilmastoinnin huoltoa ja provota tukka savuten. SÄÄLITTÄVÄÄ aloittaa samasta aiheesta uusi ketju.


    • sta

      ilmaiset neuvot on hintansa väärtejä; tässä taas tuli kolmattakymmentä sellaista.

    • 700€ huolloista säästössä

      Autoni on 10 vuotias ajettu melkein puoli miljoonaa km. Koskaan ei ole ilmastointia "huollettu" eli kylmäainetta lisätty/vaihdettu ja aina vain se pelaa. Siinä täytyy olla vissiin vikaa?

      Lämmityslaitteen moottori on kyllä vaihdettu ja kompressoria ohjaava painekytkin vaihdettu, kun painekytkinvian takia kompressorin magneettikytkin alkoi naksuttaa aivan hillittömästi. Kylmäaineen puutteesta ei ollut kyse.

      Kun kylmäainepuljauksesta merkkiliike ottaa 140€, olisi parin vuoden välein tehdyistä turhista "huolloista" mennyt jo 700€! Sillähän saa vaikka uuden kompressorin asennettuna.

      • paskaa jauhaa hän

        Kovin on nopeasti tuo painekytkin uusittu, kun ei ole kylmäaineet karanneet...


      • on neulaventtilillä
        paskaa jauhaa hän kirjoitti:

        Kovin on nopeasti tuo painekytkin uusittu, kun ei ole kylmäaineet karanneet...

        varustettu malli, niin eipä tarvii järjestelmää tyhjentää.


      • suunsa kiinni
        paskaa jauhaa hän kirjoitti:

        Kovin on nopeasti tuo painekytkin uusittu, kun ei ole kylmäaineet karanneet...

        On se kumma, että kaikesta täysin tietämättömät jaksavat kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo: luuloja ja uskomuksia! Ota asioista selvää! Lapsikin tietää, että nykyajan autoissa on antureiden putkihaaroissa neulaventtiili, joka estää kylmäaineen pääsyn ulos, kun anturi kierretään irti!

        Ikivanha sananlasku: Tyhmäkin käy viisaasta, niin kauan kuin pitää suunsa kiinni.

        Missä sitä paskaa nyt sitten taas onkaan?


      • toi huolto

        mulla 9 v auto ja just käytin pikahuollossa ilmastointilaitteen huollossa 75€, kylmäainetta meni lisää n 300g, koko määrä 1250g, en tiedä oliko joskus aiemmin huollettu, mutta mielestäni hyvä tehdä näin enne kesää.


    • syistä

      pitäisi ilmastointilaitteet kieltää autoissa. Sen sijan tulisi siirtyä rohkeasti mekanisiin tuultussysteemeihin joista paras varmasti kattoluukku ja parkissa raolleen jätetty ikkuna.

      Mutta koska autoteollisuus kaikkineensa ei elä nykyään enää pelkällä autojen valmistuksella, vaan huolloilla ja korjaamisilla ja ennenkaikkea varaosien myynnillä, ei ehdottamaani suuntaan tulla tietenkään menemään.

      • sitikkarassari

        Ilmastoinnin kieltämisen ohella pitäisi kieltää mustat ja muutenkin tummat autot. 10v ja 2 x täytetty, aina toiminut.


      • sitikkarassari
        sitikkarassari kirjoitti:

        Ilmastoinnin kieltämisen ohella pitäisi kieltää mustat ja muutenkin tummat autot. 10v ja 2 x täytetty, aina toiminut.

        Varsinkin tummassa autossa ilmastointi on hyvä konsti säilyttää kuskin tolkku ja hyvä ajokunto!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6314
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe