Vaasan rata sähköistetään!!

mcx

17

1431

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentti Suksi

      Tuo onkin tosi iloinen uutinen! Nyt Vaasa pääsee tältä osin syrjäseutuasemasta irti. Veturit alkoi
      olla tosi vanhoja ja väsyneitä. Matkustusmukavuus
      ja nopeus on valttia.

      Pentti Suksi

      • vasabo.

        -puhumattakaan matkan taittumisesta ilman kitkeriä pakokaasuja.Hyvä juttu!..:)


      • afsfsfasdf

        Miten muka Vaasa pääsee irti syrjäseutuasemalla jos rata sähköistetään?

        Ei niillä junilla varmaankaan sen kovempaa ajeta, kun rataakaan ei ole rakennettu nopeille junille.
        Ja uudempia vetureita vapautuu Vr:ltä sitä mukaa kun päärataa Lapissa sähköistetään. Ja nykyiset DV12 malliset veturit on lähes kaikki jo saneerattu.

        Hukkaan heitettyä rahaa sanon minä.


      • Arska
        afsfsfasdf kirjoitti:

        Miten muka Vaasa pääsee irti syrjäseutuasemalla jos rata sähköistetään?

        Ei niillä junilla varmaankaan sen kovempaa ajeta, kun rataakaan ei ole rakennettu nopeille junille.
        Ja uudempia vetureita vapautuu Vr:ltä sitä mukaa kun päärataa Lapissa sähköistetään. Ja nykyiset DV12 malliset veturit on lähes kaikki jo saneerattu.

        Hukkaan heitettyä rahaa sanon minä.

        "Ei niillä junilla varmaankaan sen kovempaa ajeta, kun rataakaan ei ole rakennettu nopeille junille."

        Vaasan radan kiskot ja perustukset ovat samaa tyyppiä kuin monilla 160 km/h rajoituksen omaavilla radoilla. Luulisi, että nopeuden voisi nostaa edes 140 km/h:n...


      • vasabo.
        afsfsfasdf kirjoitti:

        Miten muka Vaasa pääsee irti syrjäseutuasemalla jos rata sähköistetään?

        Ei niillä junilla varmaankaan sen kovempaa ajeta, kun rataakaan ei ole rakennettu nopeille junille.
        Ja uudempia vetureita vapautuu Vr:ltä sitä mukaa kun päärataa Lapissa sähköistetään. Ja nykyiset DV12 malliset veturit on lähes kaikki jo saneerattu.

        Hukkaan heitettyä rahaa sanon minä.

        -miten niin hukkaan heitettyä rahaa? Loppuu se kauhea savutus asemilla,dieselin käydessä tyhjäkäyntiä.Sekä myrkylliset pakokaasut eivät enää leviä pelloille,joilla kasvavasta viljasta tehdään meille leipää.Se on SUURI parannus...sanon minä.


      • rtwertet
        vasabo. kirjoitti:

        -miten niin hukkaan heitettyä rahaa? Loppuu se kauhea savutus asemilla,dieselin käydessä tyhjäkäyntiä.Sekä myrkylliset pakokaasut eivät enää leviä pelloille,joilla kasvavasta viljasta tehdään meille leipää.Se on SUURI parannus...sanon minä.

        Eihän siellä edes kulje paljon junia...


      • Pentti Suksi
        rtwertet kirjoitti:

        Eihän siellä edes kulje paljon junia...

        Junaa ei pidä olla vain matkustajia, varten myös tavaliikennettä varten. Se on tärkeä ja nopeat sekä varmat toimitukset sitä kysyy alueen yrittäjät. Matkustajana mietin nopeaa ja vaivatonta kulkuyhteyttä niin etelään kuin pohjoiseen ja myös Jyväskylään. Jos Vaasan seudulta olisi katkennut junayhteydet, se olisi nopeasti tehnyt Vaasasta syrjäseudun. Nyt tällä hetkellä on Vaasan radalla loppuun ajetut veturit ja vaunut. Viime syksynä menin Helsinkiin ja myöhästyttiin melkoisesti, veturi savutti ja vauhtia oli kävelyvauhtia. Näitä ongelmia yli 40 vuotta vanhan kaluston kanssa.
        Samalla sähköistyksen myötä korjataan myös siten että nopeuksia voidaan nostaa. Tässä ion monta etua, alkaa lähelle lentoliikenteen kanssa.
        Lentoliikenteessä on se haitta että maakuljetuksiin menee tavattomasti aikaa.
        Nyt odotellaan vain nykyajan tuloa.

        Pentti Suksi


      • werwrr
        Pentti Suksi kirjoitti:

        Junaa ei pidä olla vain matkustajia, varten myös tavaliikennettä varten. Se on tärkeä ja nopeat sekä varmat toimitukset sitä kysyy alueen yrittäjät. Matkustajana mietin nopeaa ja vaivatonta kulkuyhteyttä niin etelään kuin pohjoiseen ja myös Jyväskylään. Jos Vaasan seudulta olisi katkennut junayhteydet, se olisi nopeasti tehnyt Vaasasta syrjäseudun. Nyt tällä hetkellä on Vaasan radalla loppuun ajetut veturit ja vaunut. Viime syksynä menin Helsinkiin ja myöhästyttiin melkoisesti, veturi savutti ja vauhtia oli kävelyvauhtia. Näitä ongelmia yli 40 vuotta vanhan kaluston kanssa.
        Samalla sähköistyksen myötä korjataan myös siten että nopeuksia voidaan nostaa. Tässä ion monta etua, alkaa lähelle lentoliikenteen kanssa.
        Lentoliikenteessä on se haitta että maakuljetuksiin menee tavattomasti aikaa.
        Nyt odotellaan vain nykyajan tuloa.

        Pentti Suksi

        Totta tuo että silloin tällöin junat myöhästelevät.
        Mutta kannattaako 3-4 vaunua vetää sähköveturilla?
        Tavaraliikeenteessä tullaan kumminkin tarvitsemaan diesel vetureita, ellei rataa sähköistetä satamaan asti.

        Mutta Vaasan radan geometria ei on semmoinen, että siellä ei voi ajaa kovilla nopeuksilla, ja se on fakta.

        Dv12 diesel veturin huippunopeus on 125 km/h, ja jos Vaasan veturi menee nyt kävelyvauhtia,niin varmaan myös sähköveturi.


      • afsfsfasdf kirjoitti:

        Miten muka Vaasa pääsee irti syrjäseutuasemalla jos rata sähköistetään?

        Ei niillä junilla varmaankaan sen kovempaa ajeta, kun rataakaan ei ole rakennettu nopeille junille.
        Ja uudempia vetureita vapautuu Vr:ltä sitä mukaa kun päärataa Lapissa sähköistetään. Ja nykyiset DV12 malliset veturit on lähes kaikki jo saneerattu.

        Hukkaan heitettyä rahaa sanon minä.

        Vr on kusettanut vaasalaisia jo vuosikaudet panttaamalla dr 16 sarjan linjavetureita pohjois-suomessa ja nyt Joensuussa. Tätä kirjoitettaessa romutetaan parhaillaan yhtä dr16 sarjan veturia Hyvinkään konepajalla olemattoman moottorivian takia ettei vaan tarvitse tuoda Vaasan radalle. On kerrassaan törkeetä että Vr romuttaa kalustoa jota se on saanut ilmaiseksi veronmaksajilta yhtiöittämisen yheydessä. Kyllä liikenneministerin joutais olla selvillä siitä mitä Hyvinkään konepajalla tehdään sillä sen päätoimi on purkaamotoiminta. On kyllä aika kyseenalaista toimintaa romuttaa -86 vuosimallia olevaa veturia pelkän moottorin takia. Sitten valitellaan veturipulaa kun ne ei riitä.


      • werwrr kirjoitti:

        Totta tuo että silloin tällöin junat myöhästelevät.
        Mutta kannattaako 3-4 vaunua vetää sähköveturilla?
        Tavaraliikeenteessä tullaan kumminkin tarvitsemaan diesel vetureita, ellei rataa sähköistetä satamaan asti.

        Mutta Vaasan radan geometria ei on semmoinen, että siellä ei voi ajaa kovilla nopeuksilla, ja se on fakta.

        Dv12 diesel veturin huippunopeus on 125 km/h, ja jos Vaasan veturi menee nyt kävelyvauhtia,niin varmaan myös sähköveturi.

        Ei satamaan menevää rataa kannata sähköistää koska satamassa kaikki sivuraiteet pitää olla ilman sähköjä ei muuten voida vaunuja kuormata kun ajojohtimissa on 25.000 voltin jännite ja sitäpaitsi on vielä turvaetäisyydet ajojohtimista. Vain dieselveturilla saadaan tehdä vaihtotöitä koska ne ovat keskiohjaamolla ei ole olemassa keskiohjaamolla varustettua säköveturia ja kahden kuljettajan pitäminen päätyohjaamollisessa sähköveturissa ei ole mielekästä. Keskiohjaamollisella diselillä suunnanvaihdot onnistuu näppärästi ratapihoilla.


      • afsfsfasdf kirjoitti:

        Miten muka Vaasa pääsee irti syrjäseutuasemalla jos rata sähköistetään?

        Ei niillä junilla varmaankaan sen kovempaa ajeta, kun rataakaan ei ole rakennettu nopeille junille.
        Ja uudempia vetureita vapautuu Vr:ltä sitä mukaa kun päärataa Lapissa sähköistetään. Ja nykyiset DV12 malliset veturit on lähes kaikki jo saneerattu.

        Hukkaan heitettyä rahaa sanon minä.

        Nykyiset kaksikerroksiset ic vaunut on kieltämättä raskaita dv 12 sarjan vetureille niiden pienen vetotehon takia ja niissä on muunnintyyppinen automaattivaihteisto jonka hyötysuhde on huono. Dr 16 veturilla ic junan nopeus olisi jo Pitkämäen tasoristeyksen kohdalla 120km/h. Sähköinen taajuusmuuttajavoimansiirto on nykyaikaa ja se on sitäpaitsi Strömbergin valmistamaa kokonaan


      • laskuvirhe ?
        Gefreite kirjoitti:

        Nykyiset kaksikerroksiset ic vaunut on kieltämättä raskaita dv 12 sarjan vetureille niiden pienen vetotehon takia ja niissä on muunnintyyppinen automaattivaihteisto jonka hyötysuhde on huono. Dr 16 veturilla ic junan nopeus olisi jo Pitkämäen tasoristeyksen kohdalla 120km/h. Sähköinen taajuusmuuttajavoimansiirto on nykyaikaa ja se on sitäpaitsi Strömbergin valmistamaa kokonaan

        Oli karkea laskuvirhe VR-henkilölaskennassa Vaasassa.
        Muka 300.000 matkaa vuodessa, eli n. 1000 päivässä. Oikea luku olisi ollut 30.000 matkustajaa vuodessa.
        Jopa farkkukansakin lentää Vaasata Helsinkiin.


      • tärkeysjärjestys.
        laskuvirhe ? kirjoitti:

        Oli karkea laskuvirhe VR-henkilölaskennassa Vaasassa.
        Muka 300.000 matkaa vuodessa, eli n. 1000 päivässä. Oikea luku olisi ollut 30.000 matkustajaa vuodessa.
        Jopa farkkukansakin lentää Vaasata Helsinkiin.

        Leveämmät maantiet ensin. Kiitos.


      • nikke-.
        tärkeysjärjestys. kirjoitti:

        Leveämmät maantiet ensin. Kiitos.

        Ei ole järkeä, koska siellä Vaasan radalla ei saa ajaa 120km/h nopeampaa. Ja siellä ei mene junia niin tiheään. Ja mitä nykyisille kaksikerros IC vaunuihin tulee niin kyllähän Dv12 on aivan liian tehoton niiden vetämiseen, mutta Dr16 veturissa tehot kyllä riittää. Ja kyllähän tavarajunatkin mitkä satamasta tulee niin kai ne voi vetää diesel vetureilla? Joten mielestäni aivan turhaa.


      • Dr 16
        nikke-. kirjoitti:

        Ei ole järkeä, koska siellä Vaasan radalla ei saa ajaa 120km/h nopeampaa. Ja siellä ei mene junia niin tiheään. Ja mitä nykyisille kaksikerros IC vaunuihin tulee niin kyllähän Dv12 on aivan liian tehoton niiden vetämiseen, mutta Dr16 veturissa tehot kyllä riittää. Ja kyllähän tavarajunatkin mitkä satamasta tulee niin kai ne voi vetää diesel vetureilla? Joten mielestäni aivan turhaa.

        Tuskin Vaasan satamasta tulee koskaan sellaista että siellä päivystäisi veturit 24h vuorokaudessa kuten "oikeissa satamissa" tehdään. Ei tarvitse sähkörataa satamaan saakka.


      • Oletko huomannut että pohjoisen liikenteessä on jo ollut 25 vuotta huippunykyaikaisia DR 16 sarjan linjavetureita joista osa on siirretty Oulusta Joensuuhun heti pohjoisen ratojen sähköistyksen jälkeen. Syykin tähän on selvä Liikenneministeri on Joensuusta ja Kepu harjoittaa ylivoimaista siltarumpupolitiikkaa kaikella tasolla.


      • Dr16InterCity
        Gefreite kirjoitti:

        Oletko huomannut että pohjoisen liikenteessä on jo ollut 25 vuotta huippunykyaikaisia DR 16 sarjan linjavetureita joista osa on siirretty Oulusta Joensuuhun heti pohjoisen ratojen sähköistyksen jälkeen. Syykin tähän on selvä Liikenneministeri on Joensuusta ja Kepu harjoittaa ylivoimaista siltarumpupolitiikkaa kaikella tasolla.

        Dr16 veturi Intercityn eteen ja menoksi! Ja Dr16 veturi on nykyaikainen sillä, että sillä on mahdollisuus syöttää virtaa vaunuihin! Ja kun Dr16 veturissa on huippunopeus 140km/h niin voisikohan sitä hyödynää jollain rataosuudella ajamalla Intercityä Dr16 veturilla 140km/h.? Olisikohan se mahdollista? Ei ole kannattavaa ajaa Dv12 veturilla, koska siinä ei ole mahdollista syöttää virtaa vaunuihin ja siihen tarvittaisi Aggregaatti. Ja sähköistämisestä niin aivan turhaa, koska Eihän nyt muutaman matkustajajunan takia kannata sähköistää ja tavarajunatkin Diesel vedolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7423
    2. 79
      4964
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4839
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4248
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      9
      3028
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2669
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2561
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2219
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2201
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1830
    Aihe