Automatkailijan internet-yhteydet

Kirjoitan tähän tiivistelmän Karavaanari-palstalla aloitetusta keskustelusta, jonka palstan seriffi poisti sieltä eilen:

SUOMESSA:
1) "Mokkula": Tällä hetkellä eniten mainostettu. Hyvä ja edullinen siellä, missä 3G-verkko toimii. Muualla hidas. Toimii ulkomaillakin, mutta käyttö voi tulla erittäin kalliiksi.

2) Digitan @450: Edellistä hiukan kalliimpi, mutta toimii hyvin myös maaseudulla ja retkeilyalueilla. Verkko laajenee koko maan kattavaksi v. 2009 aikana. Tällä hetkellä koko laaja Pohjanmaa on sen ulkopuolella.

3) Wippies ja OpenSpark : Vastavuoroisuuteen perustuvia maksuttomia WLAN-yhteyksiä.

4) Julkiset WLAN-käyttöpisteet, kirjastot, yms.

ULKOMAILLA:
5) FON : Vastavuoroisuuteen perustuva kansainvälinen WLAN-yhteysverkko. Käyttö maksutonta, jos on mahdollisuus pitää omaa FON-tukiasemaa, muuten maksullista. Tarkemmin: http://www.fon.com

6) Julkiset WLAN- eli WiFi-käyttöpisteet. Retkeilyalueilla ja monissa muissa paikoissa on maksuttomia tai maksullisia WLAN-yhteyksiä. Esim. Ranskassa voi kuulemma jokaisessa McDonalds-ravintolassa käyttää internetiä omalla laitteellaan maksutta.

7) Nettikahvilat. Ei tarvitse olla omaa laitetta mukana.

Tämä alustuksena, mistä muut voivat jatkaa täydentämällä tietoja ja kertomalla omista kokemuksistaan.

8

1413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ReKaMa

      Arvokasta ja hyödyllistä tietoa!

    • Sheriffitä

      Kummallista toimintaa..?

    • tehokkaalla

      suunta-antennilla löydät myös suojaamattomia verkkoja pitkin eurooppaa. Kerron lisää jollain foorumilla kunhan pääsen suunta-antennin valmistajan tehtaalle kyselemään parasta vaihtoehtoa.

    • putsattu

      keskustelu on poistunut karavanipalstlta, mutta Sonera ja Digitan sivuilla on tietoa kattavuudesta ja hinnoista. Mutta miksi juuri vain Sonera? Yksi huonompi vaihtoehto noista muutamasta.

      • Digitan sivulta lainattua:

        "Digitan asiakkaita @450-verkossa ovat palveluoperaattorit, jotka myyvät verkon palveluita kuluttajille. Digita ei siis tarjoa verkon palveluita suoraan kuluttajille. Kuluttajien asiakasliittymiin liittyvissä kysymyksissä tulee ottaa yhteyttä palveluoperaattoreiden omiin asiakaspalveluihin.

        @450-laajakaistaliittymän ja -päätelaitteen voit hankkia käyttöösi palveluoperaattorilta. Digita on solminut palveluoperaattorisopimuksen kolmen yrityksen kanssa:

        Oy M & P Systems Ltd
        Fujitsu Services Oy
        TeliaSonera

        Oy M & P Systems Ltd ja Fujitsu Services Oy ovat lisäksi tehneet yhteistyösopimuksia useiden jälleenmyyjien ja virtuaalioperaattoreiden kanssa.

        Mikäli tarvitset lisätietoja @450-laajakaistan ja päätelaitteiden myyntipisteistä, hinnoittelusta tai asiakaspalvelusta, ota yhteyttä palveluoperaattoriin tai heidän yhteistyökumppaneihinsa. Mikäli olet jo ostanut palvelun joltakin palveluoperaattorilta tai heidän yhteistyökumppaniltaan, saat tarvittaessa lisätietoja ottamalla yhteyttä heidän asiakaspalveluunsa."

        Kun vertailin eri vaihtoehtoja, tarjoushinnoissa oli jonkin verran eroa, mutta eniten oli eroa siinä, millä ehdoilla liittymän voi sulkea osaksi vuotta.


      • kiitos korjauksesta
        Timontti kirjoitti:

        Digitan sivulta lainattua:

        "Digitan asiakkaita @450-verkossa ovat palveluoperaattorit, jotka myyvät verkon palveluita kuluttajille. Digita ei siis tarjoa verkon palveluita suoraan kuluttajille. Kuluttajien asiakasliittymiin liittyvissä kysymyksissä tulee ottaa yhteyttä palveluoperaattoreiden omiin asiakaspalveluihin.

        @450-laajakaistaliittymän ja -päätelaitteen voit hankkia käyttöösi palveluoperaattorilta. Digita on solminut palveluoperaattorisopimuksen kolmen yrityksen kanssa:

        Oy M & P Systems Ltd
        Fujitsu Services Oy
        TeliaSonera

        Oy M & P Systems Ltd ja Fujitsu Services Oy ovat lisäksi tehneet yhteistyösopimuksia useiden jälleenmyyjien ja virtuaalioperaattoreiden kanssa.

        Mikäli tarvitset lisätietoja @450-laajakaistan ja päätelaitteiden myyntipisteistä, hinnoittelusta tai asiakaspalvelusta, ota yhteyttä palveluoperaattoriin tai heidän yhteistyökumppaneihinsa. Mikäli olet jo ostanut palvelun joltakin palveluoperaattorilta tai heidän yhteistyökumppaniltaan, saat tarvittaessa lisätietoja ottamalla yhteyttä heidän asiakaspalveluunsa."

        Kun vertailin eri vaihtoehtoja, tarjoushinnoissa oli jonkin verran eroa, mutta eniten oli eroa siinä, millä ehdoilla liittymän voi sulkea osaksi vuotta.

        Jäi sellainen kuva että Sonera olisi yksin jälleenmyyjänä. Jos jälleenmyyjiä on nuo muutkin, niin eipä sitten mitään, vaan asia taitaa olla paremmassa jamassa. Vierastan Soneran markkinointi- ja asiakaskohtelupolitiikkaa (kuten myös tämän toisen, Elsan) sen verran, että yritän pysyä siitä erossa ihan periaatteellisista syistä.


    • Tuon aloitusviestini kohdan 1) "Mokkula" nimeksi olisi paremmin sopinut "3G-modeemi". Parhaillaan käydään oikeutta siitä, onko "mokkula" yleissana vai DNA Finland Oy:n rekisteröity tavaramerkki.

      Sama vaihtoehto kattaa myös 3G-kännykät ja internet-tabletit, joissa on sisäänrakennettuna vastaava modeemi, jolloin mitään erillistä modeemimokkulaa ei tarvita. Tietokoneeseen liitettävä 3G-modeemi ei aina myöskään ole mokkulan muotoinen vaan niitä on saatavana myös kannettavaan tietokoneeseen sopivina kortteina.

    • .........

      Vielä löytyy yksi vaihtoehto.. ei sovellu henkilöautoon, mutta ehkä matkailuautoon tai vaunuun?

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Satelliittilaajakaista

      plussat:
      - hinta on sama, käytitpä suomessa tai muualla euroopassa..
      - toimii lähes missä vain, myös niissä syrjäisimmässä kolkissa lapissa, jossa ei ole edes matkapuhelinverkkoa

      miinukset:
      - hidas.. digitan 450 laajakaista ja 3G-yhteydet toimivat nopeammin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe