Juhlapukeutuminen

main-eko

Tulipa tässä taas törmättyä tilanteeseen,jossa päästäni "savu nousi".Olin Hautajaisissa,itse kiinnitän paljon huomiota siihen miten pukeudun mihinkin tilanteeseen.Minulla siis oli musta jakkupuku,valkoinen pusero ja uskokaa tai älkää, musta hattu päässäni (nuorenpi suruväki taisi salaa naureskella)Huomasin olevani melkein ainoa näin pukeutuja,lukuun ottamatta vainajan lähisukulaisia (tosin kellään naispuolisella ei ollut hattua)
Mihin on kadonnut kunnioitus Juhlan järjestäjää (järjestäjiä) kohtaan?Olen oppinut,että pukeutumisellani huomion nämä ihmiset,koen että muuten en arvostaisi tilannetta.Ihan sama juttu koskee Häitä,aikoinaan oli jopa tärkeää saada tietää Morsiammen Hääpuvun pituus,koska sen mukaan määräytyi miten vieraat pukeutuivat.
Minusta on myös mukava laittaa parempaa päälle menessäni Teatteriin tai Oopperaan.Ehkä nämäkin käynnit nuoremmille niin arkista,ettei koeta pukeutumisen olevan tärkeää.
Taidan olla aika vanhanaikainen pukeutumiseni suhteen, koska Lavatansseihinkin tuntuu oikealle laittaa "Liehuhame".Mitens te miehet,miten pukeudutte eri tilanteisiin?Sukupolvien kuilu taitaa tulla esiin, tässäkin asiassa.

9

1401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minustakin pitää kunnioittaa omaisia, isäntiä ja emäntiäkin, samoin kanssaihmisiä, "oikealla" pukeutumisella.

      Osin katson tämän tarpeelliseksi arjen oloissakin.

      Kun väitetään pukeutumisen kalleutta niin erehdytään. Puhtaus ja yksiväriset, siistit vaatteet antavat jo hyvät lähtökohdat

    • Fanni

      Rajoitteita riittää. Naisista tuntuu, ettei voi mennä juhlasta toiseen samassa, vaikka vaate olisi yksivärinen.
      Perhejuhlat kasautuvat yli 50 vuotiaiden ikäluokille. Videot ja kuvat paljastavat armotta, kuka kulkee juhlissa aina sama asu päällä.
      Voi hyvänen aika, häihin meno jälleen kesäkuun alussa. Mistä löytyisi se naistenvaatetusliike, josta saisi kunnon vaatteen ?
      Mieluiten voisi olla laadukas postimyyntiateljee kuvastoineen. APUA !

    • Ihmettelin vähän

      Olin vanhan rouvan hautajaisissa, joihin osallistui rouvan lähes eläkeikäiset lapset puolisoineen.
      Tietysti voimme ajatella, että ei vaatteilla surra, mutta kyllä minä vähän oudoksuin, kun surevilla daameilla oli selvästi vain tummat arkiasut, yhdellä valkoinen, vähän nuhjuinen villatakki tummanharmaan arkihameen kanssa.

      Olin itse miettinyt, pitäisikö kantaa kappeliin pikkukengät ja vaihtaa saapikkaat pois, mutta kaikilla oli pontevat tallukkaat, kenellä lenkkarit, kenellä saappaat, joten olisin ollut outo lintu, jos olisin kengät vaihtanut.

      Vainaja oli aikanaan itse aina tyylikkäästi pukeutunut ja varmasti oli opettanut lapsensakin hyville tavoille.
      Outoa oli.

    • Mallamaija

      todella pukeudutaan arkisesti myös juhlatilaisuuksiin. Olen omia lapsia kehoittanut pukeutumaan juhliin "parempiin" vaatteisiin ja myös lastenlapset. He ovat kait vähemmistönä suorissa housuissaa(pojat). Tutussa perheessä ollaan tarkkoja, että on merkkivaatteet, mutta silti tullaan juhliin (häihin ja ristiäisiin) farkuissa ja t-paidassa ja lenkkareissa

      • Ja meininki on muuttunut. Ei se siisti pukeutuminen tosiaan ole aina rahastakaan kiinni.
        Ennen ei kirkkoon menty punaiset tai siniset vaattaat päällä.Vaan piti olla tummaa,siistiä ja hillittyä.
        Mutta nyt mennään.mitä sattuu päällä olemaan.
        Samoin vähän jokapaikkaan,,
        Onkohan sitä jo sen ikäinen,vai niin vanhanaikainen,että haluaa oikeasti pukeutua
        juhliin,teattereihin häihin,mihin nyt joutuukin,
        niin asialliset asusteet.


    • Liisiäinen

      Mielessäni kummittelee thaisilkkinen jakkupuku pukeutuakseni häihin. Olisi ihan läpinäkymätöntä, arvokasta kangasta eikä repale muutenkaan. Ennen tykättiin, että se olisi komea ja juhlava vaate.
      Onkohan se nykyään lainkaan muotia ? Tekeekö mummosta vanhanaikaisen, jäykän olennon hepsuhelmaisten seassa ?
      Ja mistä ihmeestä sen kankaan ja ompelijan tempaisen ? Häihin on aikaa 2½ kk.
      Onko näkynyt valmisvaatteiden joukossa thaisilkkisiä?

    • Ikätoverimme 70 vetäisi liki 1,5h juhlakonsertin soolosolistina tauotta vaativalla soittimellaan. Upea suoritus. Kiitos Jorma.
      Katselin yleisön vaatetusta.
      Kyllä se oli varsin kirjavaa. Villatakista pukuun ja kaikki siltä väliltä.
      Minulla oli ylläni tummahko puku, valkoinen kauluspaita ja asuun sopiva solmio.

    • Kävin kuulemassa ja katsomassa Verdin Requiemin.
      Esitys oli upea niin musiikillisesti kuin visuaalisestikin. Eikoisesti silmään pisti valasitus tummasävyisen lavastuksen ja puvustuksen tukena.
      Ja yleisön puvut. Lähes kaikki noin 1700 katsojaa oli pukeutunut juhla-asuihin. Sekin korosti esityksen juhlavuutta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      155
      2188
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      118
      1673
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1500
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      97
      1453
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1322
    6. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      219
      1203
    7. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      209
      1192
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      50
      1168
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1091
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      249
      952
    Aihe