Halvattu sentään kun harmittaa. Muutama viikko sitten kun lähdin pyöräliikkeestä ajamaan niin en kerinnyt kuin pari kilometriä eteenpäin jolloin huomasin että takagummissa oli jotain häikkää... naulahan siellä, tietysti. Eipä siinä muuta kuin rengasliikkeeseen paikkauttamaan. Kaveri rengasliikkeessä vakuutteli että "kyllä meidän tubeless-paikka pysyy menossa mukana" ja näin todettuaan sanoin että paikkaa vaan. Viime viikonloppuna sitten kamat päällä, remppeet pakattuna pyörä tallista kadulle. Ai sitä nautintoa kun pääsee baanalle ja ilmakin on kuin morsian. Pieni hikikään ei haitannu tässä vaiheessa kun ajatteli että kohta käy mukava tuulenvire joka viilentää.
Siinä sitten tallista ajaessani ajattelin että onpahan nihkeän tuntuista menoa kun ei meinaa eteenpäin mennä paria metriä. Ei muuta kuin satulasta pois ja ensimmäisenä tarkistamaan rengasta...p*rk*le..paikkahan sieltä oli lähtenyt pois. Ei muuten kestäny kuin 180km menossa mukana. Siinä meni sitten viikonlopun ajot.
Kiitokset täytyy kuitenkin antaa kauppiaalle kun lupautui ottamaan vastuun siitä että naula saattoi olla hyvinkin heidän jäljiltä.
Maanantaina sitten kävin asennuttamassa uuden kumin liikkeessä ja motoristin elämä näytti taas hymyilevän. Huollossa kaveri kysyi jotta mitä laitetaan alle VaraEeroon ja minä siihen että Tourance EXP. Valistuneena motoristina olin tietysti lukenut kaikki renkaasta kertovat ylistykset sen parantuneista maantieajo-ominaisuuksista sekä sopivuudesta matka-enduroihin.
Nyt kuitenkin pari päivää ajettuani kiinnitin huomiota renkaan kovaan ääneen varsinkin yli 80km nopeuksissa. Miten voi olla mahdollista että rengas jonka pitäisi olla parannettu ajo-ominaisuuksiltaan on aivan mahdoton "ulisemaan" ajossa? Nyt sitten vieraillessani Metzelerin sivuilla huomasin että rengashan ei olekaan EXP vaan edellinen Tourance malli. Arvatkaa harmittiko kun tyhmyyttäni en ollut tajunnut huollossa renkaan olevan toinen kuin halusin. Noh..ehkäpä ne siitä pyöristyvät hiukan ja hiljenevät. Sitä paitsi eiköhän ilmaisella renkaalla kehtaa ajella vaikka ei olisikaan ihan sitä mitä olisi itse halunnut? Iso miinus rengasliikkeelle, huonoille tekosyille sekä luvattoman kalliista hinnasta huonolle työlle!
Mukavia reiättömiä kilometrejä kaikille :)
Rengasrikko ja väärä gummi
6
645
Vastaukset
- kovia kokenut
Justtinsa tätä se motoristin elämä on:
kehittyy "Containers capacitetyä" suom. vitutuksensietokykyä. jota harjoitellaa jo intissä.
Eli mennään vaan niin pitkälle kuin rahkeet riittää. ja funtsitaan sitten.
Tää on prätkä kulttuuria parhaimmillaan. - Turo--Inkeri
siis semmoinen sienenmuotoinen (paksumpi pää renkaan sisään) ja oikein asennettuna on kyllä käytännössä aika turvallinen, ja on tosi harvinaista, että se lähtee pois. Käytännössä se ei lähde sieltä minnekään (kun on vaan oikein asennettu).
Kannattaa opetella laittamaan niitä ihan itse, niin ei tarvitse ottaa riskiä muiden turaamisista, ja lisäksi pystyt fiksaamaan pikkureiät tien päällä.
Rengasliikkeissäkin osaamisen taso kyllä vaihtelee.. minullekin ovat asennelleet renkaita väärinpäin ja esim. paineiden saaminen semmoisiksi, kuin olisit halunnut, tuntuu olevan joskus mahdotonta. Ne pitää sitten jälkikäteen laittaa itse kohdilleen, ja samalla kannattaa tarkistaa, että ovat kiristäneet kaikki pultit kuten pitääkin.- teese itse-
Paikkasin itse ulkopäin "tubeless-sarjalla" silti hieman vuotaa,joudin tarkastamaan viikon välein.
saattaa olla,että tyhjentyessään raskaspyörä 2-päällä vaurioitti kudoksia siinämäärin,että se päästää hieman läpi ilmaa. Lisäksi vedin paikkauspullollisen sisään..ja alkoi pitää.
- tuolta
Tuless-renkailla on taipumus hieman tyhjentyä ajanmittaan. johtuu ilman kulkeutumisesta kudoshalkeamien läpi.
http://koti.phnet.fi/kari55/tubeless_renkaan_paikkaus.htm Mulla on Eerossa kans Tourancet mutta ei ne kyllä mielestäni ulise ajossa ja ovat myös ihan hyvät ajaa.
Mitä paikkahommiin tulee niin ovat varmaan laittaneet kamelinpaska paikan mikä ei kyllä sovellu pyörän gummiin.
Toi minkä Turo mainitsi on toimiva paikka, sitten on myös kiilamaisia paikkoja jotka vaan kiristyy keskipakoisvoiman ansiosta,työkaverin FJR:ään laitettiin sellainen ja on pysynyt.
Nää laitetaan sisäpuolelta ja ovat hiukan kalliimpia tapoja paikata mutta parempi että paikat pysyy niin pääsee vähemmällä vitutuksella.se paikka oli. Sitä kun ajatteli että kyllä se pyörässä kestää kun on autossakin joskus kestänyt. Eipä tällä kertaa tuo paikan nopea asentaminen ollut dollareiden väärti. Ne sisältä asetettavat "tupit" on aivan toista luokkaa. Aion kuitenkin vastaisuudessa pitää mukana tubeles-paikkasarjaa kun jostain löydän sellaisen sarjan jossa on ne pienet ilmakapselit mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783965
- 2013052
- 253010
- 492838
- 242784
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412525Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2972416Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2252104Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241987- 441957