Lindy hop/boogie woogie

Kaksi vasenta jalkaa

Hei!
Kiinnostaisi mennä joko lindy hop- tai boogie woogie -kurssille, mutta en osaa päättää, kumpi olisi mukavampi. Mitkä näiden tanssien suurimmat erot ovat? Entä onko toinen selkeästi vaikeampaa/helpompaa? Kiitos vastauksista jo etukäteen.

14

3607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silurus

      Jos puhutaan boogien ja lindyn *taitajista*, ainoa ero on musiikin vaatima kehonhallinta. Hoppari tai boogari tanssii kaikkia tuntemiaan kuvioita ja rytmivariaatioita, olivatpa ne peräisin salsasta, kansantansseista tai baletista siten, että ne sopivat kulloinkin soitettavaan musiikkiin.

      Ihan vain esimerkkinä: kilpatanssit tunnistaa kilometrin päästä kireästä vartalosta ojennettuine raajoineen. Boogien kokonaisjännitys on hieman rennompi, mutta perusjännitystä pidetään jatkuvasti yllä päkiän kautta kantapäälle rullaavalla askeleella. Lindy on puolestaan maksimaalisen rento, mikä tavallaan on luonnollisin tila näistä kolmesta tanssista.

      Aloittelijan kannalta erot riippuvat lähinnä opettajan valinnoista, kyvyistä ja lajituntemuksesta.

      Dax Hockin valmentajakursseilla olleet saattavat hyvinkin alkaa opettamaan sekä boogia, että lindyä 'luonnollisen progression' menetelmällä, jossa ei todennäköisesti ehditä oppimaan kaikkien muitten valmentajien *ensimmäiseksi* opettamia kuvioita kuten lindy turniä lainkaan alkeiskurssilla, koska ihmisten valmiudet eivät riitä sen tuottamiseen oikein.

      STUL:n koulutuksen käyneet keskittynevät ennen kaikkea askeltekniikan opiskeluun: lindyssä 'askel,askel,triple-step, askel,askel,triple-step' ja boogiessa 'askel,askel,triple-step,triple-step' sekä "lajityypillisten" kuvioiden suorittamiseen.

      Kilpatanssipuolelta tulleet valmentajat tuovat omat taitonsa mukanaan ja keskittyvät vartalon ja raajojen asentoihin, sekä saattavat huvittaa muutenkin asiantuntevaa tanssiyleisöä joko käsittämättömillä maneereilla tai erikoiskuvioilla/sarjoilla, joita yksinkertaisesti ei näe missään muualla.

      • AKE

        "Dax Hockin valmentajakursseilla olleet saattavat hyvinkin alkaa opettamaan sekä boogia, että lindyä 'luonnollisen progression' menetelmällä, jossa ei todennäköisesti ehditä oppimaan kaikkien muitten valmentajien *ensimmäiseksi* opettamia kuvioita kuten lindy turniä lainkaan alkeiskurssilla, koska ihmisten valmiudet eivät riitä sen tuottamiseen oikein."

        Väitteesi on kovin erikoinen: ihmisten valmiudet eivät riitä lindy turnin (eli swingoutin) tuottamiseen oikein.

        Tanssivatko esimerkiksi Shorty George tai Frankie Manning tai Al Minns tai Leon James tai monet muut vuosikymmenten takaiset lindy hop -tähdet "lindy turnin" väärin?

        Heidän "lindy turninsä" eli swingouttinsa ei muistuta Dax Hockin kursseillaan esittämää lindy turniä juuri lainkaan. Itse asiassa heillä on jokaisella oma tyylinsä tehdä swingout.

        Entisaikaan ei ollut olemassa mitään erityistä oikeaa tyyliä tehdä tuo kuvio. Toiset kopioivat toisten tyyliä, toiset kehittivät omia versioitaan. Tuo oli lindy hopin rikkaus. Oikein tai väärin: tyyli on omasi.


      • silurus
        AKE kirjoitti:

        "Dax Hockin valmentajakursseilla olleet saattavat hyvinkin alkaa opettamaan sekä boogia, että lindyä 'luonnollisen progression' menetelmällä, jossa ei todennäköisesti ehditä oppimaan kaikkien muitten valmentajien *ensimmäiseksi* opettamia kuvioita kuten lindy turniä lainkaan alkeiskurssilla, koska ihmisten valmiudet eivät riitä sen tuottamiseen oikein."

        Väitteesi on kovin erikoinen: ihmisten valmiudet eivät riitä lindy turnin (eli swingoutin) tuottamiseen oikein.

        Tanssivatko esimerkiksi Shorty George tai Frankie Manning tai Al Minns tai Leon James tai monet muut vuosikymmenten takaiset lindy hop -tähdet "lindy turnin" väärin?

        Heidän "lindy turninsä" eli swingouttinsa ei muistuta Dax Hockin kursseillaan esittämää lindy turniä juuri lainkaan. Itse asiassa heillä on jokaisella oma tyylinsä tehdä swingout.

        Entisaikaan ei ollut olemassa mitään erityistä oikeaa tyyliä tehdä tuo kuvio. Toiset kopioivat toisten tyyliä, toiset kehittivät omia versioitaan. Tuo oli lindy hopin rikkaus. Oikein tai väärin: tyyli on omasi.

        Selittävä tekijä on se, että Manning, George ja Minns ovat/olivat luonnostaan tanssijoita. Heille ei tarvinnut opettaa swingiä, vaan he tanssivat sitä. Swing ja Lindy Turn olivat heille maksimaalisen luontevia liikkeitä tehdä tietyllä tavalla tietyn nopeuksiseen musiikkiin.

        Nyt myöhemmät aloittelijat/toisten tanssien konkarit ovat halunneet oppia tanssimaan samoja juttuja, mutta ilman luontaisia lahjoja. He ovat tunnistaneet joko vääriä elementtejä tai vääriä asiayhteyksiä tanssista: esim. lindy turnin 1-2:lla tapahtuva käden heilautus ei ole mikään replikoitava 'tyyli', vaan seuraus äärimmäisen nopeasta liikkeestä ja vartalon rentoudesta. Sama ilmiö on saanut suomalaiset opettajat 10 vuotta sitten opettamaan, että lindyssä pitää olla alhaalla ja peppu pitkällä -- jolla tyylillä on sitten harjoiteltu nopeudella 28 tahtia minuutissa.


      • AKE
        silurus kirjoitti:

        Selittävä tekijä on se, että Manning, George ja Minns ovat/olivat luonnostaan tanssijoita. Heille ei tarvinnut opettaa swingiä, vaan he tanssivat sitä. Swing ja Lindy Turn olivat heille maksimaalisen luontevia liikkeitä tehdä tietyllä tavalla tietyn nopeuksiseen musiikkiin.

        Nyt myöhemmät aloittelijat/toisten tanssien konkarit ovat halunneet oppia tanssimaan samoja juttuja, mutta ilman luontaisia lahjoja. He ovat tunnistaneet joko vääriä elementtejä tai vääriä asiayhteyksiä tanssista: esim. lindy turnin 1-2:lla tapahtuva käden heilautus ei ole mikään replikoitava 'tyyli', vaan seuraus äärimmäisen nopeasta liikkeestä ja vartalon rentoudesta. Sama ilmiö on saanut suomalaiset opettajat 10 vuotta sitten opettamaan, että lindyssä pitää olla alhaalla ja peppu pitkällä -- jolla tyylillä on sitten harjoiteltu nopeudella 28 tahtia minuutissa.

        "Selittävä tekijä on se, että Manning, George ja Minns ovat/olivat luonnostaan tanssijoita. Heille ei tarvinnut opettaa swingiä, vaan he tanssivat sitä. Swing ja Lindy Turn olivat heille maksimaalisen luontevia liikkeitä tehdä tietyllä tavalla tietyn nopeuksiseen musiikkiin."

        He eivät tanssineet swingiä vaan lindy hoppia.

        Heidän luonnollisuudestaan tanssiin en myöskään olisi niin varma. Ainakin Frankie tanssi parhaimmillaan joka päivä. Frankie taisi olla kyseisistä herroista ainoa, joka kävi myös "ammatillisen" tanssiuransa aikana päivätöissä.

        Shorty George Snowden tanssi jopa niin paljon, että hänen jalkateränsä meni tanssin vuoksi muodottomaksi. Tämä johti hänen ammatillisen tanssiuransa lopettamiseen vuonna 1938.

        Al Minns saattoi olla kokopäiväinen ammattilainen, joskin hän oli tehtaassa töissä ainakin 1950-luvulla.

        Sen verran paljon he tanssivat, että voidaan puhua erittäin kovasta tanssin harjoittelusta. Toki lahjoja heillä oli myös. Ei heidän kaltaistaan tanssiuraa ilman lahjoja luoda.

        "Nyt myöhemmät aloittelijat/toisten tanssien konkarit ovat halunneet oppia tanssimaan samoja juttuja, mutta ilman luontaisia lahjoja. He ovat tunnistaneet joko vääriä elementtejä tai vääriä asiayhteyksiä tanssista: esim. lindy turnin 1-2:lla tapahtuva käden heilautus ei ole mikään replikoitava 'tyyli', vaan seuraus äärimmäisen nopeasta liikkeestä ja vartalon rentoudesta."

        Vääriä elementtejä, vääriä asiayhteyksiä tanssista... Jatkat näköjään varsin erikoisia väitteitäsi.

        Lindy hop ei ollut aikoinaan mikään tanssikoulujen tai tiettyjen tanssijoiden määrittelemä tanssi. Lindy hop syntyi legendan mukaan yhden miehen Shorty George Snowdenin kuuluisasta lausahduksesta vuonna 1928 heinäkuun alussa Rockland Palacen maratontanssiturnauksessa. Tämän tarinan alkuperää on muuten kyseenalaistettu viime vuosina.

        Joka tapauksessa tuo on edelleen virallinen lindy hopin syntyprosessi. Tosiasiassa lindy hop syntyi kollektiivisen prosessin tuloksena, johon on osallistunut tuhansia tanssijoita vuosikymmenien aikana. Lindy hopin kehitysprosessi seurasi yrityksen ja erehdyksen -metodia ainakin Savoy Ballroomin sulkemiseen asti eli vuoteen 1958. Lindy hopista voitiinkin sanoa, että se oli aito katutanssi, jota opittiin yrittämällä kopioida toisten tanssia ja tekemällä omia uusia kuvioita ja askelia.

        Nykyinen tiettyjen "tanssikoulujen" (opettajien) innokkuus määritellä lindy hoppia uudelleen on saanut jalansijaa aivan viime aikoina myös Suomessa, jossa kyseinen D. Hock on määritellyt omasta näkökulmastaan lindy hoppia ilmeisen innokkaille ja vastaanottavaisille tanssijoille.

        Tästä aiheesta voisi kirjoittaa pitkään. Lindy hoppiin liittyvä terminologia on saanut joka tapauksessa viime vuosina hyvinkin erikoisia ulottuvuuksia joita ei menneisyydessä tunnettu. Lindy hop oli kaikessa yksinkertaisuudessaan lindy hoppia.

        Nykyisenä YouTuben ja internetin aikana ei pitäisi olla kovin vaikeaa useimmille selvittää, miten lindy hoppia aikoinaan tanssittiin. Mikäli kuitenkin haluaa olla modernisti, niin mikäpä siinä. Kopioi silloin nykyajan lindy hoppaajia.

        Itse tyydyn toistaiseksi siihen miten entisaikaan tanssittiin lindy hoppia.

        "Sama ilmiö on saanut suomalaiset opettajat 10 vuotta sitten opettamaan, että lindyssä pitää olla alhaalla ja peppu pitkällä -- jolla tyylillä on sitten harjoiteltu nopeudella 28 tahtia minuutissa."

        Jostainhan nämä suomalaiset opettajat ovat näkemyksensä saaneet. Hidas lindy hop on asia, josta myös voisi keskustella pitkään. Sellaista ei tietääkseni tunnettu ns. swing era:n aikana.

        Syy mainitsemaasi tyyliin löytyy käsittääkseni 80-luvulta, jolloin Frankie Manning palasi takaisin lindy hop -aktiiviksi. Frankie on suosinut hitaita musiikinnopeuksia ja alhaalla "peppu pitkällä" tanssimista.

        Onko syynä sitten ollut ikääntyminen ja tuosta seurannut halu tanssia hitaampia musiikinnopeuksia vai muu vuosikymmenten aikana tapahtunut uusien tanssityylien vaikutus, on epäselvää. Joka tapauksessa Alin ja Frankien tullessa takaisin aktiivi-lindy hop -kuvioihin 80-luvulla, heidän tanssityylinsä oli toisenlainen kuin swing eran aikana.


    • Päivi.-.-.Tanssitytsä

      Mukavuus on ihan omasta mausta kiinni. Molemmille löytyy kannattajansa. Minä olen aloittanut boogie woogiella, mutta lindy on nykyään enemmän se minun juttuni.

      Musiikkimaku saattaa vaikuttaa jonkin verran tähän mieltymykseen, mutta ainakin minulla homma menee niin päin, että löydän monesti musiikista sen jujun vasta tanssin kautta. Kuten esim. swingistä (johon lindy hopia tanssitaan).
      Boogieta tanssitaan vähän "räntänpään" musiikkiin, esim. (50's) rock'n'rolliin ja rythm'n'bluesiin.
      Molempia voi tanssia hyvin hitaaseen ja hyvin nopeaan musiikkiin.

      Kannattaa katsoa YouTubesta, kumpi tuntuu kolahtavan paremmin. Videot ovat kylläkin pääosin kisoista, mikä on tietty erilaista kuin sosiaalitanssi, mutta kyllähän niistä jonkinlaisen käsityksen saa.

      Jos et osaa (lava)jiveä ja aiot käydä lavoilla, suosittelen boogie woogieta, koska saat siitä hyvän "yleiskädenalitanssin", fuskun rinnalle. Jos osaat jo (lava)jiven ja fuskun, lindy hop on mukava mauste lavatanssiisi.

      Eroavaisuuksista:
      Boogie woogie on hieman "sporttisempaa": askellus on pontevaa ja tarkkaan määriteltyä. Lindy taas on tanssina rennompaa, "kuminauhamaisempaa", ja myös askellus on pehmeämpää, rennonpaa.
      Boogie woogiessa käytetään enemmän kädenalikuvioita, lindyssä kuviot ovat enemmän toisiaan kiertäviä ja parin vastapainoa hyväksikäyttäviä.
      Boogiessa kuviot ovat pääsääntöisesti 6 iskun mittaisia, lindyssä 8 tai 6 iskun.
      Boogie woogie -musiikissa on yleensä enemmän selkeitä breikkejä ja erillisiä tulkintapaikkoja, kun taas lindy hopissa musiikin tulkinta tapahtuu enimmäkseen kuvioinnin sisällä.
      Seuraajalle on molemmissa lajeissa omat haasteensa.

      • Kaksi vasenta jalkaa

        Kuten ehkä nimimerkistänikin voit päätellä, en ole todellakaan mikään hyvä tanssija :) Valssi nyt sujuu sinne päin, mutta siihen se sitten jääkin. Eli en osaa jiveä enkä fuskua. Pitäisikö sitten lähteä niistä liikkeelle, vai voinko "hypätä" suoraan boogie woogien maailmaan?


      • kuin LH/BW-taitoisia
        Kaksi vasenta jalkaa kirjoitti:

        Kuten ehkä nimimerkistänikin voit päätellä, en ole todellakaan mikään hyvä tanssija :) Valssi nyt sujuu sinne päin, mutta siihen se sitten jääkin. Eli en osaa jiveä enkä fuskua. Pitäisikö sitten lähteä niistä liikkeelle, vai voinko "hypätä" suoraan boogie woogien maailmaan?

        Jos haluat "hyvän sijoitus/tuotto" suhteen, niin fusku on ylivoimainen. Huomattavan suuri osa lavoilla käyvistä daameista ja herroista osaa sitä, mutta LH/BW -taitoisia on selkeästi vähemmän.


      • Kaksi vasenta jalkaa
        kuin LH/BW-taitoisia kirjoitti:

        Jos haluat "hyvän sijoitus/tuotto" suhteen, niin fusku on ylivoimainen. Huomattavan suuri osa lavoilla käyvistä daameista ja herroista osaa sitä, mutta LH/BW -taitoisia on selkeästi vähemmän.

        mutta tarkoitus on kyllä ottaa oma siippa mukaan kurssille, ja tanssahdella pääsääntöisesti hänen kanssaan :)


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        Kaksi vasenta jalkaa kirjoitti:

        Kuten ehkä nimimerkistänikin voit päätellä, en ole todellakaan mikään hyvä tanssija :) Valssi nyt sujuu sinne päin, mutta siihen se sitten jääkin. Eli en osaa jiveä enkä fuskua. Pitäisikö sitten lähteä niistä liikkeelle, vai voinko "hypätä" suoraan boogie woogien maailmaan?

        Voit aivan hyvin aloittaa kädenalitanssien opettelun boogiesta. Jiven osaamisesta saattaa olla joissain kohdin jopa haittaa (=poisoppiminen), jos tietysti toisissa kohdin hyötyäkin.

        Boogien rinnalle kannattaa opetella toiseksi kädenalitanssiksi fusku, koska "kolmiaskel" ei sovi kaikkiin musiikkeihin.
        ("Kolmiaskelta" käytetään boogiessa, jivessä ja lindyssä. Kutsutaan useimmiten triple stepiksi tai chasséksi.)

        Fuskun askellus pelastaa myös silloin, jos boogie-musiikki on niin nopeata, että omat jalat eivät ehdi mukaan.


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        Kaksi vasenta jalkaa kirjoitti:

        mutta tarkoitus on kyllä ottaa oma siippa mukaan kurssille, ja tanssahdella pääsääntöisesti hänen kanssaan :)

        No sittenhän sillä ei ole väliä, mitkä tanssit teillä on valikoimassanne, kun osaatte samat tanssit.


      • silti vähän
        Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:

        No sittenhän sillä ei ole väliä, mitkä tanssit teillä on valikoimassanne, kun osaatte samat tanssit.

        Sikäli on väliä että jos haluaa tanssia lavoilla niin BW musiikkia tulee enemmän.


    • se pieni ero

      En itse lähtisi noin vaikeaa ollenkaan. Jos nyt polkan oppisi lähimmän neljänkymmen vuoden kuluessa.

      Meitä vasenjalkaisia näkyy käyvän täällä muitakin...Minulla ne vasemmatjalat lisäksi ovat semmoiset, että ne rullailevat esim. kura- ja käytävämattoja ihan itsekseen, tömps - oho, anteeksi.

      -Kaks Vasenta Jalkaa-

      • Kaksi vasenta jalkaa

        Mutta mitä sitten on "swing-tanssi"? Kävin neuvon mukaan You tubessa katsomassa eri lajeja, mutta useat pätkät olivat kilpatanssia, ja näyttivät minusta aika samanlaisille. Löysin tällaisen basic-pätkän, mutta valistakaa nyt te viisaammat minua, mistä lajista esim. tässä on kysymys?

        http://www.youtube.com/watch?v=qc18RHkjSaA&feature=related


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        Kaksi vasenta jalkaa kirjoitti:

        Mutta mitä sitten on "swing-tanssi"? Kävin neuvon mukaan You tubessa katsomassa eri lajeja, mutta useat pätkät olivat kilpatanssia, ja näyttivät minusta aika samanlaisille. Löysin tällaisen basic-pätkän, mutta valistakaa nyt te viisaammat minua, mistä lajista esim. tässä on kysymys?

        http://www.youtube.com/watch?v=qc18RHkjSaA&feature=related

        No se on juuri sitä, mitä otsikossa sanottiinkin, eli swingiä. Monta muutakin nimeä sillä maailmalla on.

        Määritelmällisesti se on single time swingiä.

        Suomalaisittain se on fuskua tuplajoustolla (foksiin tanssittavaan fuskuun opetetaan yleensä erilainen jousto) tai single time boogia (jota ei vielä kovin paljon Suomessa opeteta).


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      86
      6338
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3160
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1716
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe