Olen pelannut rahapelejä ihan 13 vuotiaasta lähtien. Tilanne paheni kun pääsin ammattikouluun ja sain omaa rahaa, kaikki raha meni pelaamiseen. Sitten pääsin töihin ja tää vippifirmabuumi alkoi. Otin ekan vippini noin 3 vuotta sitten. Se oli VIRHE! Kierre oli valmis otin vippiä maksaakseni vanhan vipin pois, pahimmillaan olin 17 eri paikkaan velkaa. Itkin ja kärsin stressistä, vatsakivuista, päänsäryistä...jne. En saanut kierrettä loppumaan. Viimein olin kaikkeen niin väsynyt että sanoin asiasta silloiselle miesystävälleni joka tuli takaamaan lainaa. Sain kaikki vipit maksettua ja silloin vannoin etten enää ikinä tilaa ensimmäistäkään vippiä. Kolme kuukautta autuutta kesti kunnes retkahdin taas, otin ekan ja toisen ja kolmannenkin... Kierre oli jälleen valmis. Olin 7 eriin paikkaan velkaa ja kerroin asiasta tutulleni joka ystävällisesti ymmärsi minua ja lainasi minulle rahaa...jota edelleen pienissä kuukausierissä makselen takaisin. Taas lupasin ja vannoin etten enää IKINÄ! Laitoin joka ikiseen paikkaan eston, kirjallisesti ja sähköpostin kautta. Mutta näitä firmojahan syntyi kuin sieniä sateella. Otin pakottavaan tarpeeseen yhden vipin, ja sitten seurasi jälleen toinen ja kolmas...nyt heräsin todellisuuteen. Taas olen tällä saatanan samalla tiellä, menossa kohti itsetuhoa! Sain maksettua kaksi vippiä pois ja nyt on enää jäljellä kaksi... Palkkapäivä loppukuusta ja onneksi eräpäivät ovat molemmissa 28 päivän tienoilla. Nyt olen laittanut näihin uusiinkin firmoihin estot ja kännyyn palvelueston. Vaikka nyt ymmärrän tämän homman täysin ja ajattelen kuinka tipalla se taas oli...pelkään sitä päivää että taas saan jostain otettua vipin ja se sama alkaa... Pelaan yhä mutta nykyään saan ainakin kaikki laskut maksettua palkallani ja uuden miehen kanssa on hyvä olla enkä hae jännitystä elämään pelikoneista enää nii paljoa kuin ennen. On ollut hyvin rankkaa nämä viimeiset 2 vuotta. Nyt kun olen pääsemässä taas selville tästä hötäkästä, tunnen suuren tyhjyyden tunteen. En tiedä mistä se johtuu, mutta en myöskään osaa täyttää sitä millään. Kunpa tämä joskus loppuisi, olisi hyvä olla ja tuntisin itseni ehjäksi
Tämä oli minun tarinani.
Koittakaa jaksaa ja eläkää ihmisiksi!
vippi/pelikierre
62
15432
Vastaukset
- tuntematonminä
ikävän tuttu tunne :(
- jv08
Tuli tässä mieleen tuo velkaongelma, olen itse samantapaisessa tilanteessa opiskelijana.
Tämä seuraava linkki estää ottamasta uusistakaan:
http://www.asiakastieto.fi/yksityisille/luottokielto.jsp?l1=2
- entinen peluri
Kuulostaa niin tutulta,vippejä ollut samaan aikaan enemmän kun laki sallii.Tällä hetkellä ei yhtään vippiä,mutta joudun ottamaan maanantaina parista paikasta vippiä jotta saan muutaman laskun maksettua.Olen pakosta joutunut muutamia vippejä päästämään perintätoimistoon asti ja luullut etten saa enää näistä vippejä mutta yllätys,yllätys eilenkin tuli kahdesta firmasta viestiä että lainaamme sinulle??En lainaa,esim suoravippi voi minut unohtaa,siinä vasta kauheat maksut onkin.
- ex pelaaja (melkein)
Tyhjyyden tunne voi johtua tuosta pelaamisesta.Itsekin pelannut itselleni kauheat velat.Käyn nyt kahdessa työpaikassa jotta saan paikattua virheeni,rankkaa on mutta ihanaa kun tilille putkahtaa kuukaudessa niin paljon rahaa että saa laskut maksettua.Välillä retkahdan peleihin,ja silloin olen itselleni tosi vihainen ja jälkeenpäin on just tuo tyhjä tunne että onko tässä mitään järkee.Ei ole,elämässä täytyy olla jotain muutakin kun pelaaminen.
- Peliin max 2ekee
Hienoa, että tiedostat ongelmasi. Apua löytyy mm. http://www.peluuri.fi/mista_apua/?session=94118749
- ????????
ole myös käynyt paffilla pelaas cash and carrya?
- Adalon
Tarinasi on surullinen. Peliongelmat ja pikavipit ovat inhottava kombinaatio.
Ihan vain pienenä vinkkinä:
Sinulle, tai jollekulle muulle samassa kierteessä olevalle voisi olla apua omaehtoisesta luottokiellosta. www.omatieto.fi saat asiasta enemmän tietoa.
Omaehtoisen luottokiellon ja vippikiellon välinen ero on siinä, että omaehtoinen luottokielto estää sinua käyttämästä ainuttakaan näistä palveluista. Noita pikavippipalveluja syntyy kuin sieniä sateella, joten niihin lankeamiseen taipuvainen ei hyödy juurikaan siitä, että asettaa vippikiellon joka firmaan erikseen.
Omaehtoinen luottokielto ei näy luottotietojen menetyksenä vaan jos joku luottotietosi tarkistaa sieltä näkyy, että luottokielto on nimenomaan itse asetettu.
Huono puoli on tietysti siinä, että se on sitten kaikissa luototus tilanteissa vastassa. Omaehtoisen luottokiellon voi myös tarvittaessa poistaa.
Mutta rankkoihin ongelmiin rankat lääkkeet, eipähän tule vipattua ja on helpompi yrittää pitää elämä järjestyksessä. - Tyhmä on ihminen,mutta kerr...
Aivan samanlainen tarina,kun itelläni on...ei paljon lisättävää ole,ja yhä edelleen olen samassa jamassa...vippejä tarkalleen 34:stä eri paikasta.
Ja myöskin nuo kaikki päänsäryt,mahakivut jne. ovat tulleet tutuiksi...kertakaikkiaan meinaa pää hajota noiden kanssa,ja sitten varsinkin,kun huomaa laittaneensa taas kaikki peleihin...
Onneksi sain töitä,ja koitan maksaa ne,joissa eräpäivä voimassa (n. puolet),ja muut saavat mennä vaikka perintään asti,mikäli nyt niitä ei saa maksettua ennen sitä...
Ja yksi v-mäisin asia tässä on se,että tarvis olla töissä 6kk,ennenkuin saa mistään isompaa lainaa,millä maksaisi pois vipit :(
Ja sellasen asian olen huomannut,että jos tietää,ettei saa maksettua niitä pois,ni tule otettua lisää vippejä,kun tietää tilanteen (syteen tai saveen)...eli toisinsanoen,jos tiedät,että saat ne maksettua pois,niin siihen kannattaa laittaa se lopullinen piste,ja hoitaa ne pois...- täälläkin
tarina on äärimmäisen tuttu:/
Tosin nyt alkaa vuoden taistelun jälkeen näkyä valoa tunnelissa pelaamisen suhteen:) Vippejä on tullut otettua niin perkeleesti aikanaan, etten mahtais saada enään mistään...
Indeluottoa tässä makselen edelleen, mutta se pelasti mun luottotiedot ja sain sillä maksettua suurimmanosan perintäfirmojen laskuista. Myönnetään, että otin velkaa velalle, mutta yhtä velkaa on niin saatanan paljon helpompi hoitaa kuin sitä, että lakuja tulee ikkunoista ja ovista!
Nyt sit toivotan pelaamisen suhteen onnea sulle, toivottavasti lopetat tai sit voitat lotossa. Velkojen suhteen pitää olla kärsivällinen, toisaalta se on vain rahaa... ei esim terveys. - yhä
täälläkin kirjoitti:
Tosin nyt alkaa vuoden taistelun jälkeen näkyä valoa tunnelissa pelaamisen suhteen:) Vippejä on tullut otettua niin perkeleesti aikanaan, etten mahtais saada enään mistään...
Indeluottoa tässä makselen edelleen, mutta se pelasti mun luottotiedot ja sain sillä maksettua suurimmanosan perintäfirmojen laskuista. Myönnetään, että otin velkaa velalle, mutta yhtä velkaa on niin saatanan paljon helpompi hoitaa kuin sitä, että lakuja tulee ikkunoista ja ovista!
Nyt sit toivotan pelaamisen suhteen onnea sulle, toivottavasti lopetat tai sit voitat lotossa. Velkojen suhteen pitää olla kärsivällinen, toisaalta se on vain rahaa... ei esim terveys.osana elämää. Yritän päästä siitä eroon.
Kiitos kaikille asiallisista viesteistä.
Mukavaa että saa tukea edes täältä kun moni läheiseni ei peliasiasta tiedä ja jos tietäisikin niin varmaankaan tukea ei heruisi. =)
Mukavaa kesää kaikille! - Tyhmä on ihmi9nen,mutta ker...
täälläkin kirjoitti:
Nyt sit toivotan pelaamisen suhteen onnea sulle, toivottavasti lopetat tai sit voitat lotossa. Velkojen suhteen pitää olla kärsivällinen, toisaalta se on vain rahaa... ei esim terveys.samaa mieltä tuossa,että rahaa se vaan on,eikä todellakaan se terveys,vaikkakin velka saattaa viedä terveyden...ite ainakin otan,tai otin kauheen stressin veloista,nykyään muuttunut ns. välinpitämättömäksi velkojen suhteen,koska itseä, mieltä ja hermoja se rasittaa,jos sitä ajattelee jatkuvasti...elämä jatkuu vaikka olis miljoona euroa velkaa,jos sitä vaan osaa jatkaa ns.huolettomasti...joo,ja koitetaan nyt saada nuo vipit kuriin...(sori,jos on kirjotusvirheitä :D)
- vauhdilla
ns.ekassa aallossa,kun näitä vippifirmoja alko tulla.en tarkalleen,enkä halua muistaa mut neljästä firmasta tais olla vippi suurin 250e.siihen päälle olimme ostaneet juuri asunnon puolison kanssa,joka ei tiennyt minun toilailuistani mitään,nyt olemme eronneet ko.asioitten takia.asuntolainat hoidin aina .vippivelkojen päälle poltin mastercardini 3000e pakkaselle,joustoluottoa,hetilainaa,puhelinlaskuja, tv-lupamaksuja,vakuutusmaksuja,aurinkomatkojen maksuja,tiliraha(ykkösbonus,luotollinen),aktiiviraha, ym.ym.laskuja tippui joka päivä ja paljon.perintäfirmojen kanssa maksusopimuksia joita en noudattanut,taistellakseni vaan vastaan ,että luottotietoni ei menisi.lopulta tajusin et ei tuu mittään,ja annoin kaikki mennä ulosottoon senkin takia,että tietäisin todellisen velkani.soitin jo ensimmäisen laskun tultua ulosotosta,että ei hätäile,että niitä tulee lisää ja kysyin että käykö pieni odottelu,jotta saataisiin kaikki sinne ja summattua yhteen.se oli ok.meni kuukauden verran ja tulos oli n.20000e velkaa,josta velkapääoma oli noin 10000e eli loput oli korkoja ja kuluja.onneksi olin selittänyt vanhemmilleni tilanteen,jotka ottivat puolestani tarvittavan lainan pankista,jota lyhennän heille sovitusti n.5vuoden ajan.pääsinkö kuin koira veräjästä,kun vanhempani pelastivat minut?en usko opetusta on ollut kerrakseen ja vielä on vähän matkaa aikaa oppia kunnes velat on maksettu ja luottotiedot palautuvat.
- Tyhmä on ihminen,mutta kerr...
Sullapas on isosta summasta kyse...ja vanhemmat onneksi...itellä,kun ei ole isää eikä äitiä,saatika muita sukulaisia takailemassa,tai tyrkyttämässä rahaa...Eli ite joudun kaiken hoitamaan,mutta iteppä sotkuni olen saanut aikaan...Itellä kuitenkin pienestä summasta kyse,jos vertaa tuohon...Eikö tuo summa jo pistä ajattelemaan,ettei ottaisi enempää lainaa,vaikka mikä olisi? 20000?
- PAHASTI PASKASSA
Mo,
Itellä on kans aika hyvä palkkanen työ ja oon narahtanut peleihin ja pahasti. Kukaan muu ei siitä tiedä ja oon ihan kusessa. Vippejä, luottoja ja korttiluottoja on yli 50 000 euron edestä... Kierre ei lopu... Tuntuu siltä, että ei koskaan... ÄLKÄÄ PELATKO, ÄLKÄÄKÄ VIPATKO...- oikein hyvin
Itse olin myös pari vuotta sitten todella pahassa jamassa noiden pikavippien kanssa, kaikki meni oikeastaan peleihin. Varmaan noin vuoden verran otin aina vippejä ja seuraavasta palkasta maksoin kaikki pois, ja koko palkkahan siihen sitten aina meni joten jouduin turvautumaan heti uuteen lainaan kun vanhan sain maksettua, mikään muu kuin eräpäivä ei muuttunut. No sitten tuli se viimeinen piste, eli armeijaan lähtö ja tulos tipahti nollaan ja en jaksanut enään edes välittää niistä veloista. Kotiin kun tulin niin heitin laskut suoraan roskiin, en edes halunnut avata niitä. Kun intistä pääsin niin kaikki vippini olivan ehtineet ulosottoon ja velkaa oli kertynyt noin 5000e. Nyt olen taas käynyt noin vuoden verran ja velkaa on vielä jäljellä yksi erä eli noin 500e. Täytyy myöntää että kova on ollut vuosi kun lyhentää 500e joka palkasta ulosottoon ja toiset 500e veroihin ja kolmas 500e vuokraan niin ei siinä hirveästi jää elämiseen. Luottotiedot palautuu sitten ajallaan, mutta onneksi tämä on nyt melkein ohi. Pelaamiseen ei ole ollut viimeiseen vuoteen sitten varaa ollenkaan ja hyvä niin, ei ole edes ollut ikävä. Luin tuossa viikko sitten helsinkiläisen opettajan kirjoittaman rulettipäiväkirjan, erittäin hyvin kirjoitettu ja pystyin samastumaan siihen kuin se olisi ollut omaa elämääni. Suosittelen kaikille lämpimästi. Jos edes ajattelen pelaamista niin tulee jo paha olo kun ajattelen tätä kirjaa ja miten vaikeasti ihminen voi jäädä koukkuun peleihin ja aiheuttaa itselleen velan jota maksaa mahdollisesti koko loppuelämänsä. Harmittaa kun pitää kaikki käydä aina oman kantapään kautta ennen kuin ajattelee seuraamuksia... jaksamisia kaikille!
- -opiskelija-
oikein hyvin kirjoitti:
Itse olin myös pari vuotta sitten todella pahassa jamassa noiden pikavippien kanssa, kaikki meni oikeastaan peleihin. Varmaan noin vuoden verran otin aina vippejä ja seuraavasta palkasta maksoin kaikki pois, ja koko palkkahan siihen sitten aina meni joten jouduin turvautumaan heti uuteen lainaan kun vanhan sain maksettua, mikään muu kuin eräpäivä ei muuttunut. No sitten tuli se viimeinen piste, eli armeijaan lähtö ja tulos tipahti nollaan ja en jaksanut enään edes välittää niistä veloista. Kotiin kun tulin niin heitin laskut suoraan roskiin, en edes halunnut avata niitä. Kun intistä pääsin niin kaikki vippini olivan ehtineet ulosottoon ja velkaa oli kertynyt noin 5000e. Nyt olen taas käynyt noin vuoden verran ja velkaa on vielä jäljellä yksi erä eli noin 500e. Täytyy myöntää että kova on ollut vuosi kun lyhentää 500e joka palkasta ulosottoon ja toiset 500e veroihin ja kolmas 500e vuokraan niin ei siinä hirveästi jää elämiseen. Luottotiedot palautuu sitten ajallaan, mutta onneksi tämä on nyt melkein ohi. Pelaamiseen ei ole ollut viimeiseen vuoteen sitten varaa ollenkaan ja hyvä niin, ei ole edes ollut ikävä. Luin tuossa viikko sitten helsinkiläisen opettajan kirjoittaman rulettipäiväkirjan, erittäin hyvin kirjoitettu ja pystyin samastumaan siihen kuin se olisi ollut omaa elämääni. Suosittelen kaikille lämpimästi. Jos edes ajattelen pelaamista niin tulee jo paha olo kun ajattelen tätä kirjaa ja miten vaikeasti ihminen voi jäädä koukkuun peleihin ja aiheuttaa itselleen velan jota maksaa mahdollisesti koko loppuelämänsä. Harmittaa kun pitää kaikki käydä aina oman kantapään kautta ennen kuin ajattelee seuraamuksia... jaksamisia kaikille!
Itse olen opiskelija, ja pikavippikierteessä suurinpiirtein toista vuotta. Ja tämä vuosi vasta onkin ollut aikamoinen, mutta en silti onneksi vedä vertoja näille ihmisille, joilla oli laskuja 17-35 eri paikkaan. Olen koittanut vippien kanssa taktikoida siten että pääsisi halvemmalla kun ottaa isompia lainoja, eikä ole moneen paikkaan pientä kallista lainaa auki. Teen töitä lomilla ja viikonloppuisin, mikä auttaa minua maksamaan laskut ajallaan. Joka kuukauden alussa maksan vipit pois opintorahoilla ja -lainalla ja otan uudet vipit tilalle kuukauden maksuajalla. Minulla on nyt myös yksi isompi vippi jota lyhennän kuukausittain, koska se on halvempi pidemmän päälle. Homma toimii, koska kaiken saan maksettua ja aina saan uusia vippejä tilalle, mutta kyllähän tuo ottaa päähän kun on velkaa, ja palkat menee velkojen maksuun, mikään ei ole oikeasti omaa rahaani. Ja lisäksi maksan jatkuvasti huikeita korkoja vippifirmoille, mikä on jo itsessään todella typerää.
Uskoisin, että ensi vuoden puolella pääsen vipeistä eroon kesätöiden avulla, ja lisäksi ensi vuonna toivon mukaan pääsen myös työelämään (valmistun koulusta), jolloin tulotaso nousee sen verran että vippejä ei enää tarvitse. Minun kohdallani tämä vippikierre on meinaan saanut alkunsa nimenomaan siitä, että opiskelijabudjetti ei minulle riitä, en pysty tyytymään siihen elintasoon. Johtuen mm. siitä että olin töissä ennen opiskelemista. Ja kun tänä vuonna pakosta jouduin muuttamaan kalliimpaan vuokra-asuntoon, jäi opiskelijabudjetista vieläkin vähemmän rahaa käteen, mikä siis sai tämän vippikierteen riistäytymään käsistä. Mutta uusi vuosi tulee olemaan toivoa täynnä, töiden suhteen olen aika luottavainen.
Kaikki on siis hyvin niin kauan kun vaan saan vippejä lisää entisten maksamiseksi. Omatunto vaan kolkuttelee vähän väliä aika lailla, mutta silti en ole kauheata stressiä asiasta ottanut, koska tiedän että vielä pääsen vipeistä eroon kun pääsen töihin. Olen ajatellut tätä eräänlaisena keinona selvitä opiskelijavuosista. Mutta niin paljon myös häpeän velkojani etten ole asiasta kenellekään puhunut. Myönnän että alussa vippejä tuli otettua sen takia, että se vaan oli niin helppoa, eikä tarvinnut hattu kourassa pyytää rahaa vanhemmilta. Eli kyseessä oli myös ylpeys, että voi näyttää vanhemmille että kyllä minä pärjään. Laiskana en kuitenkaan itseäni pidä, koska töitä teen joka välissä missä vaan pystyy. Mutta toivoisin että joskus olisin vaan kehdannut pyytää vanhemmilta rahaa, niin olisi ehkä tältäkin vippihelvetiltä säästytty. - Heno890
oikein hyvin kirjoitti:
Aivan kamalia nämä tarinat :(
- Kirsti9890
oikein hyvin kirjoitti:
Jaksamisia!
- catcatcat
Olen opiskelija ja asun vuokralla poikaystäväni kanssa. Poikaystäväni oli ottanut vippejä jo silloin kun asuimme vielä molemmat vanhempiemme luona. Hän ei saanut niitä maksettua, olihan niitä monella sadalla eurolla. Siinä meni sitten luottotiedot ja kaikki. Hän ei enää vippejä saa otettua, mutta kysyi sitten minua ottamaan vippiä kun alkoi matti olemaan kukkarossa. Hän käy töissä kokopäiväisesti, joten tottakai oletin että hän maksaa laskut ajallaan. Aluksi maksoikin, mutta sitten laskut alkoivat riistäytyä käsistä. Maksumuistutuksia sateli postiluukusta ja kärsin kovasta stressistä, sekä pahan olon tunteesta. Poikaystäväni oli tuhlannut palkkansa ihan kaikkeen muuhun hömppään ennenkuin tajusi että vippejäkin olisi pitänyt maksaa. Nyt niitä on isot pinot ja minun nimelläni.. Ahdistaa päivästä toiseen, koska on vuokrat, ruoat ym myös maksettavana. En tiedä miten tässä käy. Ahdistaa, älkää koskaan ottako vippejä !!
- kierre
Olen samassa liemessä velkakierre alkoi viime keväänä,kun otin yhden vipin ja siitä se alkoi!.Nyt on 2000e velkaa ja tili vasta viimeinen päivä ja 10 paikkaan olen vippi velkaa!!.En uskalla vaimolle kertoa tai kenellekkään yritän vaan maksaa aina uudella vipillä vanhat vipit pois!.Mitä teen? voisko joku auttaa
- Nimetön
moi! oon tässä lukenut näitä juttuja, oon kyl vahvasti sitä mieltä että vippiä otetaan VAIN ja ainoastaan silloin jos on hädän tarve rahalle ja tietää että on VARMASTI maksaa vippi takaisin ajallaan. ite olen ottanut pari vippiä koska tiesin että on maksaa se takaisin ajallaan.. pikalainojen nettisivuilla lukeekin että pikaluotolla ei kuulu maksaa muita laskuja! mutta mutta, tiedän että pelaaminen on ongelma koska itsellä on se ongelma myös.. jotenkin se pysyy rajoissa ja jos pelaan pelaan vain tietyn summan! pärjäilkää!
- Misty
ota uutta vippiä että saisit vanhan maksettua pois! Helpommalla pääset jos annat mennä perintään ja teet maksusuunnitelmia niiden kanssa. Eikä vippiä pidä ottaa mihinkään muuhunkaan laskun maksuun! Vippi pyörii perintätoimistossa pari kuukautta ennen kuin menee oikeuteen ja ulosottoon, muut laskut vielä kauemmin eikä ole niin isoja korkoja. Maksat sitä mukaan kun pystyt Etkä missään nimessä ota uutta. Tiedän mistä puhun kun itellä n. 10 000 e velat joista suurin osa pelkkää korkoa.
- Princess Kira
huoh. mun ensi kosketus noihin h******* vippeihin oli joskus 3-4 vuotta sitten kun silloista bestistäni autoin rahahuolissa. noh sehän siitä seurasi että itse upposin samaan suohon. eniten stressiä aiheutti tilanteen salaaminen vanhemmiltani.
kun siitä suosta vaivoin pääsin ylös, vannoin että ei enää ikinä. että mieluummin kinuan rahaa sukulaisilta ja ystäviltä kuin otan enää yhtäkään...
mutta kuinkas ollakaan, ylpeys käy lankeemuksen edellä. ja tänä vuonna lankesin taas. ihan vain saadakseni laskut maksettua. kunnes huomasin että maksettuani laskut ja vippien laskut käteen jäi vain 4euroa. ja taas oli otettava lisää lainaa...
nyt maksan yhtä vippiä osamaksulla pois ja kaikki muut sain maksettua. lopulta nielin sen p****** ylpeyteni ja kinusin vanhemmiltani rahaa. joskaan en kertonut että olin ottanut vippejä.
se on helppoa rahaa, se saattaa auttaa hetkellisesti, mutta ei todellakaan ole sen arvosta. te jotka ette koskaan ole ottaneet, älkää sitä tehkökään. on mielenterveydelle paljon parempi olla velkaa sukulaisille, ystäville, tutuille etc kuin perintäfirmoille.
ja teille jotka painitte tämän ongelman kanssa, voimia. toivottavasti pääsette ylös suostanne.- Kyl kyl
tää on ku lukis omaa elämän kertaa, mut joka on kyl viel pahemmassa jamassa.
- Jyri Snellman (entinen Jyri...
...tälläisiä sivustoja: http://www.londonclinicaltrials.com
Thaihierontapaikat ovat käsittääkseni kalliita mutta rehellisiä... Toisin kuin jotkut psykologiseen vyöhyketerapiaan erikoistuneet paikat. - TCa
Tämä ketju on kuin suoraan omasta elämästäni. Olen ollut peliongelmainen kolmisen vuotta ja kaikki rahat jota olen töissä ahkerasti tienannut sillä ajalla ovat menneet 95% nettipokeriin ja lopuilla olen pelannut jotain muuta. Pari vuotta sitten jouduin myymään asuntoni ja autoni ja muuttamaan takaisin vanhempien luokse asumaan koska rahaa ei kertakaikkiaan ollut enään mihinkään ja velkoja oli makseltava. Kaikkineen uskon tuhlanneeni puolensataatuhatta euroa tässä muutaman vuoden aikana uhkapeleihin ja nytkin elän vippikierteessä,josta luulen nyt selviäväni sillä nielin lopulta ylpeyteni ja pyysin vanhemmilta 1000€ lainaa ja siskolta 450€. Loput n. 3000-4000€ velastani (mitä on edelleen aivan liian moneen paikkaan) uskon suorittavani kolmen-neljän kuukauden aikana palkkatuloillani. Olen tehnyt kahta työtä viime kesästä asti ja silti ei tililläni ole sinä aikana ollut käytännössä euroakaan omaa rahaani edes hetkellisesti ja olen todella väsynyt lähtemään aamulla aikaisin töihin 9€ tuntipalkalla kun yöllä olen hävinnyt netissä 500-1000€. Tästä hommasta on kertakaikkiaan tultava loppu ja en usko enään omaan henkiseen selkärankaani joten on otettava mahdollisimman kovat otteet käyttöön koska en jaksa enään ja en halua menettää luottotietojani. Alussa vaihdoin puhelinnumeroni salaiseksi koska ajattelin että se estää vippejen saamisen,mutta saihan niitä.. Nyt kävin sulkemassa Nordean tilini jotta en saisi tehtyä talletuksia visa electronillani pokerisivustoille. Pankkinani on nykyisin Handelsbanken sillä heidän kortillaan yksityis henkilö ei voi tehdä talletusta ulkomaalaisille saiteille. Lisäksi pyysin eilen kaikkiin pokerihuoneisiin joissa minulla on tili sulkemaan tilini niistä lopullisesti koska olen peliongelmainen ja niistä vastattiinkin minulle samantien ja äsken lähettelin niihin kaikkiin varmistusviestin kun kysyivät sähköpostini kautta,että olenko ihan varma ja sanoivat,että toki ymmärtävät ja hienoa että itse ymmärrän. Katson nyt viikon verran että saanko kaikki vippini makseltua suunnilleen ajallaan ja jos näyttää siltä että en joudu ottamaan enempää vippejä maksaakseni edellisiä pois niin seuraavaksi aion (kun tässä nyt radikaalille linjalle lähdettiin) niin ottaa itselleni vaikkapa vuodeksi omaehtoisen luottotietomerkinnän. Uskon kaiken tämän p***kan jälkeen että tämä on ainoa ulospääsyni tästä uskomattoman ahdistavasta oravanpyörästä jonka aikana olen alkanut oireilla fyysisestikin ja sosiaalinen elämäni on käytännössä kuollut. Mietin mielessäni kuukausien päästä koittavaa tilannetta jolloin minulle jää palkastani oikeasti rahaa käyttää se vaikka ystävien kanssa ulkona käymiseen tai vaikkapa lomamatkaan hyvällä omallatunnolla. Lisäksi olen kuukauden päästä 26vuotias eli minun olisi viimein aika muuttaa omaan asuntoon ja vaikka se tuntuu kaukaiselta niin nämä tuntuvat niin hienoilta asioilta että uskon että tunnelin päässä on vihdoin valoa ja ei, ei se ole JUNA! Lisäksi mietin että paljonko minulla olisikaan rahaa tilillä jos olisin tehnyt tämän vaikkapa kolme vuotta sitten ja tuhlannut yhtä vähän kaikkeen muuhun (pelejä lukuun ottamatta) kuin näiden vuosien aikana... Summa lienee n.50-60 000€! Jaksamisia kaikille!!!!
- Jyri Snellman (entinen Jyri...
http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/2008/07/11/vippaa-mulle-satanen
Mitä rahantarpeeseen tulee, niin ainakaan HUS ei maksa mitään. Mutta voivatko suomalaisetkin osallistua näihin testeihin?:
http://www.trials4us.co.uk
http://www.biotrax.com
http://www.rxgetpaid.com
Ainakin http://www.piraattipuolue.org vastustaa lääkepatentteja.
Pitäisi saada rahaa Shanghai Expo 2010 Maailmannäyttelymatkaa varten...- Helena488
On se ikävä lukea tuollaisia tarinoita, taitaa olla tuo pelihimo verrattavissa ihan alkoholismiin tai huumeisiin..kova tuntuis koukku olevan. Ja mitä tuolta www.vippi-vertailu.fi lueskelin vippi ja pikalaina yrityksiä kasvaa kuin sieniä sateella. Toisaalta en tiedä onko se ratkaisu alkoholismiin se että lakkautetaan alkot, et en tiedä auttaako pelureita se että ei olisi vippi paikkoja, silloin se olisi luottokortti tai joku muu laina millä pelattaisiin, apu pitäisi löytyä jostain ihan muualta.
- annnaaaaa
Helena488 kirjoitti:
On se ikävä lukea tuollaisia tarinoita, taitaa olla tuo pelihimo verrattavissa ihan alkoholismiin tai huumeisiin..kova tuntuis koukku olevan. Ja mitä tuolta www.vippi-vertailu.fi lueskelin vippi ja pikalaina yrityksiä kasvaa kuin sieniä sateella. Toisaalta en tiedä onko se ratkaisu alkoholismiin se että lakkautetaan alkot, et en tiedä auttaako pelureita se että ei olisi vippi paikkoja, silloin se olisi luottokortti tai joku muu laina millä pelattaisiin, apu pitäisi löytyä jostain ihan muualta.
On ihmeellistä, ettei mikään laki ulotu niin pitkälle ettei vippifirmojen toimintaa rajoiteta mitenkään. Peliriippuvuus ja vipit yhdistettynä on todella vaarallinen yhdistelmä. Jos myöhemmin yrittää saada talouttaan kuntoon isolla lainalla jolla maksisi pienemmät pois, tämä on joskus mahdotonta. Jos isompaa lainaa ei myönnetä mistään pankista tai rahoituksesta ainoa vaihtoehto on pikavipit joissa naurettava maksuaika, kulut korko ja velkakierre on valmis.
Jos ray:n ja vippifirmojen toimintaa rajoitettaisiin kunnolla, niin ettei ihminen voisi typerästi velkaantua loputtomiin ja pilata elämäänsä näin helposti, ihmiset voisivat paljon paremmin ja sairaslomilta, masennukselta ym. säästyttäisiin ja ihmiset olisivat yhteiskunnalle taas tuottavia yksilöitä kun jaksaisivat käydä töissä ja näkisivät ilonaiheita tässä elämässä. Pikavipeillä kierre on heti valmis ja luottotiedot heti kuralla.
Luottokortteja ei myönnetä ihan kenelle tahansa ja peliriippuvainen ei katso mistä sitä rahaa saa, samoin kuin ei narkkari katso mistä saa huumeita tai alkoholisti viinaa.
Itse olen vippikierteessä ja burn out:in partaalla kun en saa suurempaa lainaa mistään millä kuitata p''''''een pikavipit.
Tämä sairaus kun ei näy päällepäin. Olisi helpompaa pyytää apua jos olisi vaikka jalka poikki. - peli-iivari
annnaaaaa kirjoitti:
On ihmeellistä, ettei mikään laki ulotu niin pitkälle ettei vippifirmojen toimintaa rajoiteta mitenkään. Peliriippuvuus ja vipit yhdistettynä on todella vaarallinen yhdistelmä. Jos myöhemmin yrittää saada talouttaan kuntoon isolla lainalla jolla maksisi pienemmät pois, tämä on joskus mahdotonta. Jos isompaa lainaa ei myönnetä mistään pankista tai rahoituksesta ainoa vaihtoehto on pikavipit joissa naurettava maksuaika, kulut korko ja velkakierre on valmis.
Jos ray:n ja vippifirmojen toimintaa rajoitettaisiin kunnolla, niin ettei ihminen voisi typerästi velkaantua loputtomiin ja pilata elämäänsä näin helposti, ihmiset voisivat paljon paremmin ja sairaslomilta, masennukselta ym. säästyttäisiin ja ihmiset olisivat yhteiskunnalle taas tuottavia yksilöitä kun jaksaisivat käydä töissä ja näkisivät ilonaiheita tässä elämässä. Pikavipeillä kierre on heti valmis ja luottotiedot heti kuralla.
Luottokortteja ei myönnetä ihan kenelle tahansa ja peliriippuvainen ei katso mistä sitä rahaa saa, samoin kuin ei narkkari katso mistä saa huumeita tai alkoholisti viinaa.
Itse olen vippikierteessä ja burn out:in partaalla kun en saa suurempaa lainaa mistään millä kuitata p''''''een pikavipit.
Tämä sairaus kun ei näy päällepäin. Olisi helpompaa pyytää apua jos olisi vaikka jalka poikki.vippaa, koska en ole niin helvetin tyhmä.
Tämä oli minun tarinani. - Marhkus2
peli-iivari kirjoitti:
vippaa, koska en ole niin helvetin tyhmä.
Tämä oli minun tarinani.Itse otin pikavipin www.getcapital.fi/pikavippi , maksoin vipin , enkä ole kierteessä, tosin ei kyllä pelaaminen ole ollut koskaan lähellä sydäntäni, et taitaa se olla peliriippivaisella eri juttu.
- Peluri-ismo
Marhkus2 kirjoitti:
Itse otin pikavipin www.getcapital.fi/pikavippi , maksoin vipin , enkä ole kierteessä, tosin ei kyllä pelaaminen ole ollut koskaan lähellä sydäntäni, et taitaa se olla peliriippivaisella eri juttu.
menit kaiken tuon jälkeen tuohon paskavippifirmaan töihin ja nuolet pomoasi mainostamalla täällä, jotta pääsisit rahapalkoille banaanien asemesta. Get BANANAS !
- Kiinnostunut..
Älä ota henkilökohtaisesti, en pyri loukkaamaan, vaan ymmärtämään homman jujun.
Mikä siinä pelaamisessa oikeastaan viehättää? Minkälaisia pelejä olet pelannut. Faktahan on, että hatusta heitettynä karkeasti 98% pelaajista ei koskaan pääse omilleen. Ja senhän kaikki aivan varmasti ymmärtävät. Mistä siis syntyy himo pelaamiseen? Aihepiiri on kiinnostanut minua aina, ja vaikka olen itsekin erinäisiä pelejä kokeillut, en ole päässyt sisään asiaan.
Myös tuttavapiiristäni löytyy peliongelmainen, joka on ajanut itsensä taloudellisesti todella ahtaalle. Myös siinä määrin, että erehtyi lainaamaan minulta rahaa, josta jätti puolet maksamatta (kun en ongelmasta vielä ollut kuullut). Olen melko jyrkkä sen suhteen, miten asian näen, joten näkemykseni tästä henkilöstä heikkeni kyllä aika pohjamutiin tuon jälkeen. Tuo kun on ihan silkkaa hyväksikäyttöä, ja sitä tapahtui melko laajasti. Ja se osaltaan aiheuttaakin kiinnostuksen pelihimon voimasta. Sen täytyy olla jotain hyvinkin voimakasta, jos ihminen on valmis ottamaan riskin ihmissuhteidensa pilaamiseen hyvinkin laajassa mittakaavassa.
No, ehkä tuo esimerkin tapaus vaatii valmiiksi jo kusipäisen luonteen. Mutta ilmiö noin yleensäkin kiinnostaa.- kulutusluotto
täällä sama juttu noiden vippien kanssa kesälomalla kertyi 15kpl ja seuraava tili kahden viikon päästä. Ensimmäisestä tilistä pystyn maksamaan asuntolainan lyhennyksen, luottokortin lyhennyksen ja puolet vipeistä. jää vielä 200€ elämiseen seuraavaksi kahdeksi viikoksi. onneksi otin vippini pitkillä maksuajoilla niin pääsen niistä eroon ilman suurempia huolia. omat ongelmani olen saanut aikaan pelaamalla nettikasinoilla. lainaa tällä hetkellä n.11000€ asuntolaina. 11000 euron laina koostuu isommasta joustoluotosta luottokortti lainasta ja vipeistä. viikko sitten suljin kaikki peli tilini ja asetin kortteihini eston netissä maksamiseen joten pelaaminen vaikeutuu jonkin verran. olen kans lukenut tuon rulettipäiväkirjan ja lopetin pelaamisen n.4kuukaudeksi mutta pitkä loma ja jännityksen puute sai palaamaan pelien pariin nyt luen kirjaa toista kertaa ja olen selannut internetin keskusteluja velkakierteestä ja peliriippuvaisuudesta nyt aion päästä eroon pelaamisesta ja lainat aion maksaa ennen ensi kesää mikä on minun tuloillani aika tiukkaa mutta mahdollista jos jättää baari illat ja suuremmat reissusuunnitelmat väliin.
- työssäolo pelastaa
kulutusluotto kirjoitti:
täällä sama juttu noiden vippien kanssa kesälomalla kertyi 15kpl ja seuraava tili kahden viikon päästä. Ensimmäisestä tilistä pystyn maksamaan asuntolainan lyhennyksen, luottokortin lyhennyksen ja puolet vipeistä. jää vielä 200€ elämiseen seuraavaksi kahdeksi viikoksi. onneksi otin vippini pitkillä maksuajoilla niin pääsen niistä eroon ilman suurempia huolia. omat ongelmani olen saanut aikaan pelaamalla nettikasinoilla. lainaa tällä hetkellä n.11000€ asuntolaina. 11000 euron laina koostuu isommasta joustoluotosta luottokortti lainasta ja vipeistä. viikko sitten suljin kaikki peli tilini ja asetin kortteihini eston netissä maksamiseen joten pelaaminen vaikeutuu jonkin verran. olen kans lukenut tuon rulettipäiväkirjan ja lopetin pelaamisen n.4kuukaudeksi mutta pitkä loma ja jännityksen puute sai palaamaan pelien pariin nyt luen kirjaa toista kertaa ja olen selannut internetin keskusteluja velkakierteestä ja peliriippuvaisuudesta nyt aion päästä eroon pelaamisesta ja lainat aion maksaa ennen ensi kesää mikä on minun tuloillani aika tiukkaa mutta mahdollista jos jättää baari illat ja suuremmat reissusuunnitelmat väliin.
Pokerihuoneelle hävinny 11kk noin 15000€ vippihelvetin jälkeen otin pakista lainaa ja maksoin pikavipit pois nyt vieläkin otin 200e että kyllä vielä voitan.
Laitoin pok.huoneelle tänään illalla viestiä mut ei vastausta vielä.
Lopetan kokonaaan nettipelit koska se on iso kupla niinkuin amerikassa tekivät ohjelman että näki kaverin pohjakortit et silleen nettipelit.
Ja tähän joku vastaa että olen tyhmä kestän sen.
Joustoluotto Täsmäluotto 2 lainaa joissa takaajat, Visa -1000€ 18 pikavippiä jotka maksettu n.3000€
yht.velat n. 45000€ jotka olen pankin kanssa tehnyt 4v maksusuunnitelman.
Jos joku ihmettelee miten olen noin paljon saanut eri lainoja, ei koskaan ole ollut yhtäkään maksuhäiriötä. Nyt vain on hoidettava töppäilyt pois.
JA LOPETETTAVA NETTIPELAAMINEN - 8+1
työssäolo pelastaa kirjoitti:
Pokerihuoneelle hävinny 11kk noin 15000€ vippihelvetin jälkeen otin pakista lainaa ja maksoin pikavipit pois nyt vieläkin otin 200e että kyllä vielä voitan.
Laitoin pok.huoneelle tänään illalla viestiä mut ei vastausta vielä.
Lopetan kokonaaan nettipelit koska se on iso kupla niinkuin amerikassa tekivät ohjelman että näki kaverin pohjakortit et silleen nettipelit.
Ja tähän joku vastaa että olen tyhmä kestän sen.
Joustoluotto Täsmäluotto 2 lainaa joissa takaajat, Visa -1000€ 18 pikavippiä jotka maksettu n.3000€
yht.velat n. 45000€ jotka olen pankin kanssa tehnyt 4v maksusuunnitelman.
Jos joku ihmettelee miten olen noin paljon saanut eri lainoja, ei koskaan ole ollut yhtäkään maksuhäiriötä. Nyt vain on hoidettava töppäilyt pois.
JA LOPETETTAVA NETTIPELAAMINENKaikki noi on huijausta, varsinkin jos pitää omalle koneelle ladata se ohjelma. Mistä tiedät ettei sen ohjelman sisään ole tosiaan piilotettu koodi jolla joku näkee sun korttisi. Jokaisella pokerisivustolla ladataan aina se heidän "oma" ohjelma. Sitten kun menet pelaamaan pelejä, aina löytyy jotain nimimerkkejä jotka ovat jokaisessa pöydässä ja tuntuvat voittavan aika korkealla suhteella.
- köyhä111
4 vuotta sitten huomasin että hei viestillä saa 100€ tilille ihan huvikseni otin yhden ryyppäsin ja pelasin ne. sitten tuli laksu heitin sen vaan laatikkoon kun ei ollut rahaa. sitten tuli viikonloppu teki mieli kaljaa mutta rahat vähissä. no pistetään viestiä! ja taas tuli 100€ laskun heitin laatikkoon. sitten alkoi armeija no vippi vippi vippi ja vippi *10 armeijan aikana tulot oli niin säälittävän pienet, että 6kk aikana tuli otettua 15 eri vippiä ja sitten huomasin että jaa mulla on 2000€ edestä laskuja maksamatta no ei se mitään mä meen töihin, ja maksan pois. olin sitte vuoden työttömänä enkä saanut mitään maksettua kaikki perintään no voi vittu ne pomppas yllättäen jonnekkin 5000€ en tosiaan maksa sitten pääsin töihin ja ulosotosta rupes tippumaan haasteita. oli yksi 50€ vippi mikä oli noussut 300€ ulosoton takia! nyt olen maksanut 3500 euroa ulosottoja ja vielä on perintälaskuja 4500€ edestä ylimääräistä rahaa menee hukkaan vain 5000€.
muuten menee nykyään hyvin mutta kun paskasta palkasta ulosotto haluaa rahaa 4 eri perintäfirmaa haluaa rahaa pankki haluaa opintolainalle ja käyttölainalle rahaa niin ei paljon naurata!
niin joo ja luottotiedot on päin vittua, mutta minä olen elossa ja on kavereita niin ei ahdista mitään vipit!
niin ja sitte mulla on kaiken lisäksi 1 halensin laina perinnässä ja 1 cellbessin laina perinässä alkuperäinen laina oli 400 400 euroa, mutta ne meni perintään niin ne on 1200 1200€ eli nyt kun on luottotiedot päin vittua niin olen kuivilla 2016 vuonna! - MattP
Itse olen puhunut paljon velkaantumisesta blogissani . Pitäkää huolta raha-asioistanne!
- 1+9
Pikavipit on kaksiteräinen miekka: oikein käytettynä se on melko edullinen keino jaksottaa pieni- ja keskituloisen talouden tuloja ja menoja, väärin käytettynä se on kuin ase, jolla ampuu omaan jalkaansa.
- 4+16
Säälittävä olet... Kyllä se on ihan miten vain käytettynä ihmisten talouden tuhoamiseen tarkoitettu ase. Tai kerrotko meille kaikille miten niitä käytetään sitten oikein? Kerrotko mistä varaton ihminen taikoo rahat sen vipin korkojen maksamiseen takaisin? Henkilö jonka talous on niin kuralla ettei säästöjä kerry, ei ole varaa ottaa vippiä saatikka maksaa sitä takaisin. Ja ne kenellä niitä säästöjä on, no pitääkö se oikein ääneen kirjoittaa, EI tarvitse vippiä...
- 1+9
4+16 kirjoitti:
Säälittävä olet... Kyllä se on ihan miten vain käytettynä ihmisten talouden tuhoamiseen tarkoitettu ase. Tai kerrotko meille kaikille miten niitä käytetään sitten oikein? Kerrotko mistä varaton ihminen taikoo rahat sen vipin korkojen maksamiseen takaisin? Henkilö jonka talous on niin kuralla ettei säästöjä kerry, ei ole varaa ottaa vippiä saatikka maksaa sitä takaisin. Ja ne kenellä niitä säästöjä on, no pitääkö se oikein ääneen kirjoittaa, EI tarvitse vippiä...
Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet ovat antaneet seuraavanlaisen lausunnon:
"Kuluttaja-asiamiehet pitivät tärkeänä, että markkinoilla on tarjolla pienlainoja, sillä myös pienituloisilla kuluttajilla on tarvetta jaksottaa taloutensa tuloja ja menoja luottojen avulla." – Oletko siis sitä mieltä, että pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet ovat säälittäviä?
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/050308/ - 16+1
1+9 kirjoitti:
Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet ovat antaneet seuraavanlaisen lausunnon:
"Kuluttaja-asiamiehet pitivät tärkeänä, että markkinoilla on tarjolla pienlainoja, sillä myös pienituloisilla kuluttajilla on tarvetta jaksottaa taloutensa tuloja ja menoja luottojen avulla." – Oletko siis sitä mieltä, että pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet ovat säälittäviä?
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/050308/Kyllä tässä tapauksessa.. Todennäköisesti nämä herrat ovat lahjottuja. Tuossa tekstissä oli yksilause mikä "puolsi" pikavippien käyttöä. Koko muu sivu oli sitä mieltä että noita ei missään nimessä tarvita. Otetaanpa muutama lainaus tuolta sivulta:
- Mainoksissa yllytetään edelleen ottamaan luottoa kevyin perustein
- Silti alalla törmätään edelleen epäasiallisiin houkuttelukeinoihin, joilla kuluttajia yllytetään ottamaan luottoa harkitsemattomasti.
- Esimerkiksi Suomen Viestilaina Oy vetosi kampanjallaan nuoriin arpomalla kaksi kolmen päivän lippua Rauman Juhannus –festivaaleille. Luottosuhteeseen ei ole asiallista houkutella alennuksilla tai muilla hyvityksillä. Erityisen tuomittavaa oli houkutella luottosuhteeseen nuoria, joihin festivaalilipuilla selvästi vedottiin.
- Matkapuhelimella tilattavat pikavipit ovat muodostuneet ongelmaksi kaikissa Pohjoismaissa.
- Kuitenkin tällä hetkellä pikaluottojen aggressiivinen markkinointi, korkeat korot ja epäselvät sopimusehdot aiheuttavat jatkuvasti ongelmia kuluttajille.
- Suurin osa jätti sopimusehdot toimittamatta luotonottajalle henkilökohtaisesti ja vain alle puolet noudatti taloudenhallinnan neuvottelukunnan suositusta ilmoittaa luoton todellinen vuosikorko.
Eli ei paljon paina, jos joku yksi nahkasen laukun kantaja on sitä mieltä että vippejä pitäisi olla olemassa. Etkä sä sitä paitsi vastannut edellisessä viestissäni oleviin kysymyksiin, miksi et?
- 1+9
Nuo mainitsemasi lainaukset olivat vuodelta 2008. Sen jälkeen pikavippien markkinointi on ratkaisevasti siistiytynyt. Esim. pikavippejä eivät hämäräfirmatkaan mainosta enää erityisen aggressiivisesti eivätkä korot ole halvimmissa pikavippipaikoissa korkeita. Korkeita korkoja ovat joutuneet maksamaan vain ne, jotka hakevat pikavippejä samaan aikaan kymmenistä eri paikoista.
- 3+5
Vastaisitko noihin kysymyksiin mitä esitin. Ne ovat niitä lauseita mitkä loppuvat kysymysmerkkiin, se merkki on seuraavanlainen ??
- 1+9
3+5 kirjoitti:
Vastaisitko noihin kysymyksiin mitä esitin. Ne ovat niitä lauseita mitkä loppuvat kysymysmerkkiin, se merkki on seuraavanlainen ??
Tunnistin toki kysymysmerkit viestissäsi, mutta en tiedä onko mielekästä antaa mitään esimerkkilaskelmaa, Suomessa otetaan sentään puolitoista miljoonaa vippiä vuosittain ja tarinat ovat erilaisia. Kuukausimenot samallakin ihmisellä vaihtelevat. Tätä et tunnu millään ymmärtävän.
Esimerkkilaskelma:
– Toimeentulotukiasiakas, yksinäinen, työtön, saa työmarkkinatukea. Tulot asumismenojen jälkeen 477,26 euroa
– puhelinkulut -10,00 €
– laajakaista -30,00 €
– sähkölasku sisältyy toimeentulotukeen
– ruokamenot -250 €
– matkakulut jonnekin -30,00
Jää jäljelle: 157,26 €
Laina Vivukselta 7 päiväksi takaisinmaksu 100,00 € 8,10 € korot
Jää jäljelle : 49,16 €
Ylijäämäksi tulee siis vajaat 50 €, vaikka henkilö on ottanut tuloihinsa nähden aika ison pikavipin 100,00 euroa ja maksaa sen eräpäivänä takaisin korkoineen.
Huomaa, että esimerkkihenkilö ei käytä pelaamiseen yhtään rahaa. Hän ei myöskään tilaa pikavippiä monesta kymmenestä paikasta samaan aikaan. Ylivoimainen enemmistö pikavipin hakijoista on tällaisia melko luotettavia ja persoonallisuudeltaan vakaita ihmisiä. Pienen vähemmistön takia pikavipit aiotaan tappaa. - 5+12
1+9 kirjoitti:
Tunnistin toki kysymysmerkit viestissäsi, mutta en tiedä onko mielekästä antaa mitään esimerkkilaskelmaa, Suomessa otetaan sentään puolitoista miljoonaa vippiä vuosittain ja tarinat ovat erilaisia. Kuukausimenot samallakin ihmisellä vaihtelevat. Tätä et tunnu millään ymmärtävän.
Esimerkkilaskelma:
– Toimeentulotukiasiakas, yksinäinen, työtön, saa työmarkkinatukea. Tulot asumismenojen jälkeen 477,26 euroa
– puhelinkulut -10,00 €
– laajakaista -30,00 €
– sähkölasku sisältyy toimeentulotukeen
– ruokamenot -250 €
– matkakulut jonnekin -30,00
Jää jäljelle: 157,26 €
Laina Vivukselta 7 päiväksi takaisinmaksu 100,00 € 8,10 € korot
Jää jäljelle : 49,16 €
Ylijäämäksi tulee siis vajaat 50 €, vaikka henkilö on ottanut tuloihinsa nähden aika ison pikavipin 100,00 euroa ja maksaa sen eräpäivänä takaisin korkoineen.
Huomaa, että esimerkkihenkilö ei käytä pelaamiseen yhtään rahaa. Hän ei myöskään tilaa pikavippiä monesta kymmenestä paikasta samaan aikaan. Ylivoimainen enemmistö pikavipin hakijoista on tällaisia melko luotettavia ja persoonallisuudeltaan vakaita ihmisiä. Pienen vähemmistön takia pikavipit aiotaan tappaa.Eli henkilöllä jää n.160€ ton laskelman mukaan kuukausittain säästöön. Miten voi olla mahdollista että hän tarvitsee 100€ lainan? Miksei hän odota seuraavaan kuukauteen, jolloin hänellä on jo 320€ säästössä, eikä tarvitse ottaa lainaa? Jos te siellä Viruksella tuollaisen laskelman perusteella luototatte työttömiä, niin teidän firmanne pitääkin kaatua ensimmäiseksi.Pidätkö tuollaisia henkilöitä "luotettavina", persoonallisuudeltaan vakaina henkilöinä. Noi ihan huuhaa puhetta että ylivoimaisesti suurin osa maksaa takaisin ilman mitään ongelmia, totuus on että suurin osaa maksaa sen takaisin toisella otetulla vipillä, tai sitten joku hänen läheisistä maksaa sen. Pikavipin ottaja itse sitä ei maksa takaisin, se on aivan sata varma. Etkä vieläkään vastaillut noihin minun kysymyksiini tuolla ylempänä, miksi et, siksi koska ne ovat se totuus asiasta mistä sinä et tiedä mitään. Sinä ilmeisesti olet siellä luotottajien puolella, joten sulla ei ole mitään käsitystä mitä täällä lainan hakijoiden puolella tapahtuu. Elät täysin omissa kuvitelmissasi. Tuo 1.5miljoonaa haettua lainaakin kertoo jo sen että ihmiset ovat joutuneet todella pahasti koukkoon noista pikavipeistä, ja niistä on todella vaikea päästä eroon.
- 12+3
5+12 kirjoitti:
Eli henkilöllä jää n.160€ ton laskelman mukaan kuukausittain säästöön. Miten voi olla mahdollista että hän tarvitsee 100€ lainan? Miksei hän odota seuraavaan kuukauteen, jolloin hänellä on jo 320€ säästössä, eikä tarvitse ottaa lainaa? Jos te siellä Viruksella tuollaisen laskelman perusteella luototatte työttömiä, niin teidän firmanne pitääkin kaatua ensimmäiseksi.Pidätkö tuollaisia henkilöitä "luotettavina", persoonallisuudeltaan vakaina henkilöinä. Noi ihan huuhaa puhetta että ylivoimaisesti suurin osa maksaa takaisin ilman mitään ongelmia, totuus on että suurin osaa maksaa sen takaisin toisella otetulla vipillä, tai sitten joku hänen läheisistä maksaa sen. Pikavipin ottaja itse sitä ei maksa takaisin, se on aivan sata varma. Etkä vieläkään vastaillut noihin minun kysymyksiini tuolla ylempänä, miksi et, siksi koska ne ovat se totuus asiasta mistä sinä et tiedä mitään. Sinä ilmeisesti olet siellä luotottajien puolella, joten sulla ei ole mitään käsitystä mitä täällä lainan hakijoiden puolella tapahtuu. Elät täysin omissa kuvitelmissasi. Tuo 1.5miljoonaa haettua lainaakin kertoo jo sen että ihmiset ovat joutuneet todella pahasti koukkoon noista pikavipeistä, ja niistä on todella vaikea päästä eroon.
Ja jos tuo sinun laskelmasi vaikka pitäisi paikkansa ja tuo henkilö selviytyisi siitä vipin ottamisesta. Selittääkö se tuon 1.5miljoonaa otettua vippiä? Ei taida, eli sinulla on vielä 1,499,499 tarinaa jäljellä. Kyllä se vain nyt kertoo sen että pahasti ollaan velkaantumassa.
- 1+9
5+12 kirjoitti:
Eli henkilöllä jää n.160€ ton laskelman mukaan kuukausittain säästöön. Miten voi olla mahdollista että hän tarvitsee 100€ lainan? Miksei hän odota seuraavaan kuukauteen, jolloin hänellä on jo 320€ säästössä, eikä tarvitse ottaa lainaa? Jos te siellä Viruksella tuollaisen laskelman perusteella luototatte työttömiä, niin teidän firmanne pitääkin kaatua ensimmäiseksi.Pidätkö tuollaisia henkilöitä "luotettavina", persoonallisuudeltaan vakaina henkilöinä. Noi ihan huuhaa puhetta että ylivoimaisesti suurin osa maksaa takaisin ilman mitään ongelmia, totuus on että suurin osaa maksaa sen takaisin toisella otetulla vipillä, tai sitten joku hänen läheisistä maksaa sen. Pikavipin ottaja itse sitä ei maksa takaisin, se on aivan sata varma. Etkä vieläkään vastaillut noihin minun kysymyksiini tuolla ylempänä, miksi et, siksi koska ne ovat se totuus asiasta mistä sinä et tiedä mitään. Sinä ilmeisesti olet siellä luotottajien puolella, joten sulla ei ole mitään käsitystä mitä täällä lainan hakijoiden puolella tapahtuu. Elät täysin omissa kuvitelmissasi. Tuo 1.5miljoonaa haettua lainaakin kertoo jo sen että ihmiset ovat joutuneet todella pahasti koukkoon noista pikavipeistä, ja niistä on todella vaikea päästä eroon.
"Eli henkilöllä jää n.160€ ton laskelman mukaan kuukausittain säästöön. Miten voi olla mahdollista että hän tarvitsee 100€ lainan? Miksei hän odota seuraavaan kuukauteen, jolloin hänellä on jo 320€ säästössä, eikä tarvitse ottaa lainaa?" Kuten jo selvästi sanoin, ihmisten menot vaihtelevat kuukausittain. Ehkä esimerkkihenkilömme haluaa tehdä kyseisenä kuukautena muutakin kuin syödä ja säästää, hänelle ei jää sen vuoksi 160 €:a säästöön.
"Pidätkö tuollaisia henkilöitä [työttömät] "luotettavina", persoonallisuudeltaan vakaina henkilöinä" No kyllä pidän, ei ole mitään syytä leimata työttömiä epävakaiksi ja epäluotettaviksi persoonallisuuksiksi. Sen sijaan tuolla velkaneuvonnan puolella sellaisia paljon on. Käyttäisit itse varmaan heistä nimitystä "viaton uhri". Onneksi valtaosa otetuista pikavipeistä on 100-prosenttisen ongelmattomia, vain harvat sössivät tilastojenkin mukaan. - 1+9
12+3 kirjoitti:
Ja jos tuo sinun laskelmasi vaikka pitäisi paikkansa ja tuo henkilö selviytyisi siitä vipin ottamisesta. Selittääkö se tuon 1.5miljoonaa otettua vippiä? Ei taida, eli sinulla on vielä 1,499,499 tarinaa jäljellä. Kyllä se vain nyt kertoo sen että pahasti ollaan velkaantumassa.
"Ja jos tuo sinun laskelmasi vaikka pitäisi paikkansa ja tuo henkilö selviytyisi siitä vipin ottamisesta. Selittääkö se tuon 1.5miljoonaa otettua vippiä?".
Pikavippejä ottavat muutkin kuin työttömät. - menoja piisaa
5+12 kirjoitti:
Missä puhuttiin että 160 € jää säästöön? Vielä on paljon menoja mitkä pitää tuosta rahasta hoitaa esimerkkeinä hygieniatuotteet, kampaamo/parturi, vaatteet/kengät, saattaa olla vähäisiä lääkekuluja, kotiin yleensä tarvii kuukauden aikana ostella muutamia tavaroita,esim. pesuaineita, lamppuja,. paristoja...
- 11+4
menoja piisaa kirjoitti:
Missä puhuttiin että 160 € jää säästöön? Vielä on paljon menoja mitkä pitää tuosta rahasta hoitaa esimerkkeinä hygieniatuotteet, kampaamo/parturi, vaatteet/kengät, saattaa olla vähäisiä lääkekuluja, kotiin yleensä tarvii kuukauden aikana ostella muutamia tavaroita,esim. pesuaineita, lamppuja,. paristoja...
Eli säästöön ei siis jää yhtään, kerro nyt hyvä ihminen sitten mistä ne rahat tehdään siihen vipin maksamiseen?? Tämä on se ensimmäinen kysymys minkä olen jo aikoja sitten kysynyt, mutta sinä et vain osaa vastata siihen. Kukaan ei ole vielä tässä vuosien varrella osannut vastata. On se vaan niin kummallista, ja silti vippejä pitäisi ottaa vaikkei kukaan tiedä miten ne maksetaan takaisin.
- 1+9
11+4 kirjoitti:
Eli säästöön ei siis jää yhtään, kerro nyt hyvä ihminen sitten mistä ne rahat tehdään siihen vipin maksamiseen?? Tämä on se ensimmäinen kysymys minkä olen jo aikoja sitten kysynyt, mutta sinä et vain osaa vastata siihen. Kukaan ei ole vielä tässä vuosien varrella osannut vastata. On se vaan niin kummallista, ja silti vippejä pitäisi ottaa vaikkei kukaan tiedä miten ne maksetaan takaisin.
Muille menoille voi varata ehkä korkeintaan 50,00 € sellaisena kuukautena jolloin pitää pikavippi maksaa takaisin tai paljon vähemmänkin. Toisaalta ruokamenoista pystyy vielä tinkimään. Parturi-kampaamokäynneistä pystyy nipistämään yhden kuukauden pois. Saippua ja hygieniatuotteet eivät ole kalliita. Vaatteet voivat olla kalliita, onneksi niitä ei tarvitse ostaa kuukausittain. Lääkkeet sisältyvät toimeentulotukeen.
Suurin osa useista sadoistatuhansista eri pikavipin ottajista ei kylläkään ole toimeentulotukiasiakkaita/työmarkkinatuella eläviä, joten heidän tulonsa ovat suuremmat ja pelivaraa laskelmassa on paljon enemmän.
Sulla on perin surkea käsitys työttömistä. Monilla talous on ihan hallinnassa ja pikavippiä tarvitsee ehkä vain kerran pari vuodessa. Tuleehan se halvemmaksikin kuin luottokortit. - 1+19
1+9 kirjoitti:
Muille menoille voi varata ehkä korkeintaan 50,00 € sellaisena kuukautena jolloin pitää pikavippi maksaa takaisin tai paljon vähemmänkin. Toisaalta ruokamenoista pystyy vielä tinkimään. Parturi-kampaamokäynneistä pystyy nipistämään yhden kuukauden pois. Saippua ja hygieniatuotteet eivät ole kalliita. Vaatteet voivat olla kalliita, onneksi niitä ei tarvitse ostaa kuukausittain. Lääkkeet sisältyvät toimeentulotukeen.
Suurin osa useista sadoistatuhansista eri pikavipin ottajista ei kylläkään ole toimeentulotukiasiakkaita/työmarkkinatuella eläviä, joten heidän tulonsa ovat suuremmat ja pelivaraa laskelmassa on paljon enemmän.
Sulla on perin surkea käsitys työttömistä. Monilla talous on ihan hallinnassa ja pikavippiä tarvitsee ehkä vain kerran pari vuodessa. Tuleehan se halvemmaksikin kuin luottokortit.Niiden talous on niin kauan hallinnassa kun eivät sotkeudu lyhyt aikaisiin lainoihin. Ei tule halvemmaksi kuin luottokortti. Sulla on niin vääristynyt kuva vippien ottajista kuin olla ja voi....
- 1+9
1+19 kirjoitti:
Niiden talous on niin kauan hallinnassa kun eivät sotkeudu lyhyt aikaisiin lainoihin. Ei tule halvemmaksi kuin luottokortti. Sulla on niin vääristynyt kuva vippien ottajista kuin olla ja voi....
Sun oma mielikuvasi vipin ottajista on erittäin vääristynyt, ei minun. Eduskunnan talousvaliokunnan joulukuussa valmistuneessa mietinnössä todettiin:
"Todennäköistä on, että pikaluottojen täyskielto saattaisi johtaa sääntelyn kiertämiseen ja pimeiden, täysin valvonnan ulkopuolelle jäävien lainamarkkinoiden syntyyn. Lisäksi on otettava huomioon, että vaikka pikaluotot ovat aiheuttaneet enenevässä määrin ongelmia, tällä hetkellä saatavissa olevan selvityksen perusteella voi toisaalta päätellä, että suurin osa myönnetyistä luotoista on ongelmattomia.". Siis suurin osa myönnetyistä luotoista on ollut ongelmattomia.. He olivat kuulleet sentään useita eri asiantuntijoita. Edelleen: "Esimerkiksi Takuu-Säätiön antamien tietojen mukaan kuluvana vuonna ns. Velkalinjalle soittaneista noin 13 prosenttia oli velkaantunut pääasiassa tai ainoastaan pikaluotoista." Siis vain 13 prosenttia, ei lähellekään 100:aa prosenttia, jota yrittäisit varmaan tarjota minulle ja muille tämän palstan lukijoille. Oma kuvasi pikavipeistä on erittäin vääristynyt ja mielipiteesi perustuu pelkästään omiin harhaisiin kokemuksiisi, koska – kaikella kunnioituksella – et ole kovin vakaa ihminen persoonallisuudeltasi. Sinun olisi hyvä muistaa, että viime vuonna tuli vain 18 500 uutta ihmistä luottohäiriöisten rekisteriin. Aika pieni prosentti Suomen väkiluvusta ja pikavipin kaikista ottajista, vaikka Sampsa Kataja (kok) muuta yrittääkin väittää.
Mietinnön voit lukea täällä, jollet ole jo tehnyt sitä: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/tavm_15_2012_p.shtml
Siinä olet oikeassa, että pikavipeillä on ongelma, että niillä on usein liian lyhyt takaisinmaksuaika. Sen vuoksi kenenkään järkevän pienituloisen ei kannatakaan ottaa isoa pikavippiä. Takaisinmaksun kanssa voi muuten tulla ongelmia. Niissä kulutkin nousevat samassa suhteessa.
Tunnut edustavan kantaa, että pienituloiset eivät ole oikein järkeviä ihmisiä. He ovat kenties jotenkin itse syypäitä pienituloisuuteensa. Sinulla on erittäin vääristynyt kuva sekä pikavipin ottajista että pienituloisista ihmisistä. Pikavippejä ottavat sitä paitsi myös keskituloiset.
- 1+9
Kysymys on tulojen ja menojen järkevästä jaksottamisesta: kaikki eivät halua pitää isoa puskurirahastoa tilillään. Eri asia sitten on, että pieni puskurirahasto – jos sitä rahastoksi kehtaa sanoa – on aina hyvä olla olemassa. Pienituloisen taloudenhallinta on paljon vaikeampaa kuin suurituloisen, ja menojen jaksottaminen on tärkeää. Edullisille pienlainoille olisi runsaasti kysyntää. Saa nähdä miten kesällä käy pienlainamarkkinoille, kun outo korkokattolaki tulee voimaan.
- 15+1
Kysymys on täysin siitä, että jääkö kuukaudessa rahaa säästöön vai ei. Jos sitä ei jää, niin silloin ei ole myöskään varaa minkäänlaista lainaa ottaa.. Piste. Etkö ymmärrä sitä? Tossa olet ihan oikeassa, EDULLISILLE pienlainoilla olisi varmasti kysyntää, jos niihin saadaan myös useamman kuukauden maksuaika. Nyt jos maksuaika on 1kk, niin pikavippikeisarit takovat sen rahan perintätoimistoilla, eli on aivan sama minkälaiset korkokatot sinne lyödään. Koska suurin osa ei niitä vippejä kuitenkaan maksa määräajassa takaisin. Ja tietysti heidän pitäisi tarkistaa onko henkilöllä varaa ottaa se laina, tätähän ei vieläkään tehdä. Vastoin lakia he luotottavat silmät kiinni jokaista kenellä vielä on luottotiedot kunnossa. Eli auttavat ihmisiä hukuttautumaan velkoihin. Kiitos siitä pikavippikeisarit.... Koska ketään kenellä ei ole entuudestaan lainaa, ei mene ottamaan pikavippiä, se otetaan silloin kun kaikki muut rahoitus paikat on käyty läpitte. Luottokortti olisi paras vaihtoehto pikavippipelleille.
- 1+9
15+1 kirjoitti:
Kysymys on täysin siitä, että jääkö kuukaudessa rahaa säästöön vai ei. Jos sitä ei jää, niin silloin ei ole myöskään varaa minkäänlaista lainaa ottaa.. Piste. Etkö ymmärrä sitä? Tossa olet ihan oikeassa, EDULLISILLE pienlainoilla olisi varmasti kysyntää, jos niihin saadaan myös useamman kuukauden maksuaika. Nyt jos maksuaika on 1kk, niin pikavippikeisarit takovat sen rahan perintätoimistoilla, eli on aivan sama minkälaiset korkokatot sinne lyödään. Koska suurin osa ei niitä vippejä kuitenkaan maksa määräajassa takaisin. Ja tietysti heidän pitäisi tarkistaa onko henkilöllä varaa ottaa se laina, tätähän ei vieläkään tehdä. Vastoin lakia he luotottavat silmät kiinni jokaista kenellä vielä on luottotiedot kunnossa. Eli auttavat ihmisiä hukuttautumaan velkoihin. Kiitos siitä pikavippikeisarit.... Koska ketään kenellä ei ole entuudestaan lainaa, ei mene ottamaan pikavippiä, se otetaan silloin kun kaikki muut rahoitus paikat on käyty läpitte. Luottokortti olisi paras vaihtoehto pikavippipelleille.
Kuten jo sanoin, pikavipit on oikein käyettynä edullinen ja hyödyllinen lainamuoto, mutta väärin käytettynä kuin ase, jolla ampuu jalkaansa. Suomeen tarvittaisiin positiivinen luottorekisteri, jotta tietynlaisen sosiaalisen aineksen ylivelkaantumiselta vältyttäsiin.
- 1+9
1+9 kirjoitti:
Kuten jo sanoin, pikavipit on oikein käyettynä edullinen ja hyödyllinen lainamuoto, mutta väärin käytettynä kuin ase, jolla ampuu jalkaansa. Suomeen tarvittaisiin positiivinen luottorekisteri, jotta tietynlaisen sosiaalisen aineksen ylivelkaantumiselta vältyttäsiin.
Kadun sanontaa "tietynlainen sosiaalinen aines". Tarkoitin lähinnä peliongelmaisia sekä ylipäätään kaikkia ihmisiä, jotka ottavat holtittomasti pikavippejä.
- 19+17
1+9 kirjoitti:
Lässyn lässyn..... kun ottaa sen ensimmäisen vipin, sillä ampuu itseään ja vieressä seisovaa välittömästi. Koska itse ei sitä pysty maksaman takaisin, vaan joku lähi omainen joutuu kärsimään siinä samalla. Oletko aivan varma että tuollainen positiivinen luottorekisteri auttaisi yhtään mitään? Sitten pitäisi samalla laittaa laki voimaan, että jos lainataan henkilölle jolla on jo korvat ja suu täynnä lainaa, niin vippikeisarit luotottavat täysin omalla vastuulla ja varsinkin silloin jos lainan hakija on työtön. Todennäköisesti nämä ahneet pas.kiaiset luotottaisivat aivan samalla lain kuin ennenkin, välittämättä mistään rekistereistä.
- 1+9
19+17 kirjoitti:
Lässyn lässyn..... kun ottaa sen ensimmäisen vipin, sillä ampuu itseään ja vieressä seisovaa välittömästi. Koska itse ei sitä pysty maksaman takaisin, vaan joku lähi omainen joutuu kärsimään siinä samalla. Oletko aivan varma että tuollainen positiivinen luottorekisteri auttaisi yhtään mitään? Sitten pitäisi samalla laittaa laki voimaan, että jos lainataan henkilölle jolla on jo korvat ja suu täynnä lainaa, niin vippikeisarit luotottavat täysin omalla vastuulla ja varsinkin silloin jos lainan hakija on työtön. Todennäköisesti nämä ahneet pas.kiaiset luotottaisivat aivan samalla lain kuin ennenkin, välittämättä mistään rekistereistä.
Myös Takuu-Säätiössä ollaan sitä mieltä, että riskiryhmätkin tarvitsevat luototusta. Ote Ylen uutisesta http://yle.fi/uutiset/pikavipit_katoavat__tilalle_kirjava_joukko_korvaavia_tuotteita/6498729:
"Takuu-Säätiön toiminnanjohtaja Pantzar sanoo, että pienille lainoille on toki tarvetta.
- Tosiasia on se, että me tarvitsemme tähän maahan jonkinlainen luototusjärjestelmän myös sellaisille ihmisille, joilla on suurempi riskitaso. Mutta pikavipit eivät välttämättä ole se järjestelmä, jolla tätä ongelmaa pitäisi hoitaa."
Väitän, että säästäväinen kykenee aina maksamaan vippinsä takaisin, kunhan ei ota liian isoa lainaa.
Positiivisesta luottorekisteristä on kuulemma saatu hyviä kokemuksia muualla Euroopassa. - 17+2
1+9 kirjoitti:
Myös Takuu-Säätiössä ollaan sitä mieltä, että riskiryhmätkin tarvitsevat luototusta. Ote Ylen uutisesta http://yle.fi/uutiset/pikavipit_katoavat__tilalle_kirjava_joukko_korvaavia_tuotteita/6498729:
"Takuu-Säätiön toiminnanjohtaja Pantzar sanoo, että pienille lainoille on toki tarvetta.
- Tosiasia on se, että me tarvitsemme tähän maahan jonkinlainen luototusjärjestelmän myös sellaisille ihmisille, joilla on suurempi riskitaso. Mutta pikavipit eivät välttämättä ole se järjestelmä, jolla tätä ongelmaa pitäisi hoitaa."
Väitän, että säästäväinen kykenee aina maksamaan vippinsä takaisin, kunhan ei ota liian isoa lainaa.
Positiivisesta luottorekisteristä on kuulemma saatu hyviä kokemuksia muualla Euroopassa."Pikavipit eivät välttämättä ole se järjestelmä"
- 1+9
17+2 kirjoitti:
"Pikavipit eivät välttämättä ole se järjestelmä"
"Välttämättä" – Jään odottamaan korvaavaa luottomuotoa, kun pikavipit loppuvat todennäköisesti kesällä pienen taloutensa sössineen vähemmistön takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain3159681Kunnissa - siis myös kaupungeissa - viihtyvät ovat kommunisteja
Nehän ovat osa yhteiskunnan tuottamia instansseja, joista on vain haittaa veronmaksajille ja yrittäjlle, kuten ollaan ve112892Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim2762219Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha1212052SDP todellisuudessa pahin pettäjä koskaan - se syyllistyi valtiopetokseen 1918
kun aloittivat kapinan maan laillista valtiojärjestystä vastaan. Punaiset saivat tukea Neuvosto-Venäjän bolsevikeilta,911598- 1441497
Iski taas katumus kun en jutellut sun kanssa
Silloin kun halusit. Mutta en enää voi sille mitään, en saa muutettua sitä hetkeä..1341477Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset
Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U321234Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia
joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin491211Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko931036