Maksan aso-asunnostani Keravan keskustassa n. 410€.
41m2 sauna parveke, Laminaattilattiat jne... Junalla pääsen Helsingin keskustaan täältä n 19 minuutissa.
Olen miettinyt asumiseen liittyviä vaihtoehtoja ... mut kertokaa ny hyvät ihmiset, MISTÄ tääl pääkaupunkiseudult sitten muka saa JÄRKEVÄhintaisia mutta myös laadukkaita asuntoja? Osa-omistus tai Omistus?
Laskin että jos haluan yhtä hyvältä paikalta asunnon kun missä nyt asun, enkä tinkisi asunnon laadusta, pitäisi ottaa ainakin 120.000 - 150.000€ lainaa ja lainanmaksumenot vastikkeet olisi yli 800€??/kk
Niin, että onko ASO-asuminen sitten oikeasti muka jotenkin huono vaihtoehto - jos meinaa ei ennestään ole kunnon pesämunaa asunnon ostoa varten?
Vaikka miten lasken, ASO-asuminen tuntuu edullisimmalta vaihtoehdolta -
Onko kukaan muu päätynyt samaan?
ASO-asuminen sittenkin edullista?
67
17194
Vastaukset
- fomjlljsldlsj
Olen osittain samaa mieltä, omistusasunto on toki ehdottomasti halvin vaihtoehto siinä vaiheessa kun laina on maksettu pois. Mutta, mutta, mutta...
Itse asun Helsingin kantakaupungissa aso-kaksiossa, vastike vähän yli 500.
Jos vuokraisin vastaavan asunnon vapailta markkinoilta joutuisin maksamaan lähes puolet enemmän vuokraa. Kaupungin vuokra-asunto olisi halvempi tai saman hintainen, mutta niitähän on mahdoton saada.
Saman kokoinen ja tasoinen omistusasunto tällä alueella maksaisi n. 200 000. Pätkätyöläis sinkkuna ei sellaisen lainan ottaminen kiinnosta (saisinko edes), enkä halua muuttaa minnekkään "syrjemmälle" asumaan. Tämä asuinalue on minulle ajokortittomalle sopiva, työmatka, palvelut jne.
Minä olen ihan tyytyväinen siihen, että hankin aso-asunnon. Tämä talo on siisti ja rauhallinen, asunnossa ei ole mitään moitittavaa ja tärkeimpänä tämä on varma asunto, voin asua tässä vaikka loppuelämäni.- olen katsellut
Kaikilla ei ole mahdollisuutta saada isoa lainaa. Meillä molemmat on valmistuvia opiskelijoita, ei vielä työpaikkoja ja 2 lastakin jo tullut. ASO-asuntoa varten sai kaupungilta lainan, halvan sellaisen. Rivarikolmion "vuokra" tulee olemaan n. 700 e kaikkineen. Siis vesi, sähkö, vastike, autopaikka, lainaerä. Halpa mielestäni. Ja tämä on Tampereella.
Vapailla markkinoilla vuokra-asunnot ovat kalliita, myös muutenkin kalliimpia kuin ASO:t, kerrostalokaksiosta saa maksaa n. 600e... Kolmiosta n. 800e, ja nyt meillä on kuitenkin rivari ja oma piha jne... - 1v -10v -20v
olen katsellut kirjoitti:
Kaikilla ei ole mahdollisuutta saada isoa lainaa. Meillä molemmat on valmistuvia opiskelijoita, ei vielä työpaikkoja ja 2 lastakin jo tullut. ASO-asuntoa varten sai kaupungilta lainan, halvan sellaisen. Rivarikolmion "vuokra" tulee olemaan n. 700 e kaikkineen. Siis vesi, sähkö, vastike, autopaikka, lainaerä. Halpa mielestäni. Ja tämä on Tampereella.
Vapailla markkinoilla vuokra-asunnot ovat kalliita, myös muutenkin kalliimpia kuin ASO:t, kerrostalokaksiosta saa maksaa n. 600e... Kolmiosta n. 800e, ja nyt meillä on kuitenkin rivari ja oma piha jne...Mikäli viihdyt paikalla, kandee kuitenkin se laina omaan. Lasten kannalta on hyvä olla samoilla paikoilla ja vähitellen velat muuttuvat saataviksi tulotason kasvaessa.
- grgahtrhhtr
1v -10v -20v kirjoitti:
Mikäli viihdyt paikalla, kandee kuitenkin se laina omaan. Lasten kannalta on hyvä olla samoilla paikoilla ja vähitellen velat muuttuvat saataviksi tulotason kasvaessa.
Asoon saa jäädä ihan pysyvästi, eikä ole pelkoa että asunto menee ikinä alta (kuten voi huonolla säkällä vuokralla käydä). Eli argumenttisi oli vähän outo. Kaikki ei myöskään pysty/halua ottaa hurjaa lainaa. 700 e rivarikolmiosta kivalla paikalla on hyvin kohtuullinen!
- Halvat huvit
Ostin oman 2002, 60 m2 kaksion Helsingistä. Maksoin 75.000.-. Nyt hinta noin 140.000.-
Tänä aikana olisin maksanut entisestä ASO kämpästämme noin 45.000.- vuokria (600.-/kk). Omassa on tullut maksettua 13.000.- edestä vastikkeita.
Korkoihin meni noin 15.000.- euroa, joten ihan puhtaalla matematiikalla kuukausimenoissa tuli säästöä 17.000.- euroa 6 vuodessa ja omaisuus on lisääntynyt 120.000.- euroa (omaa rahaa oli asomaksun verran, eli 20.000.-).
Siitä sitten miettimään mikä oikein kannattaa.- Juhana E
Olen samaa mieltä siinä, että _sinun_ investointisi todennäköisesti on onnistunut nappiin mutta oikeastaan se ei liity Perna-Penan ongelmaan mitenkään sillä hän elää vuotta 2008, ei siis vuotta 2002 ja hänen pitää tehdä päätöksensä siis nykyhetkessä eikä menneisyydessä.
Jos sinun vaihtoehtosi olisi NYT ostaa tuo oma asuntosi ja maksaa siitä 140.000€ ..joka sinun siis olisi lähes yksinomaan pitänyt rahoittaa lainalla, ostaisitko?? Olisko se yhä kannattava investointi kuin 6 vuotta sitten?
Odottaisitko arvon yhä nousevan lineaarisesti siten, että 6 vuoden kuluttua sen arvo olisi 210.000€?. Samalla putkiremppa vääjämättä lähestyy, eikä talouden vakaus muutenkaan näytä yhtä ruusuiselta nyt kuin v. 2002.
75.0000€ ei ole paha laina - se on puolet vähemmän kuin Perna-peten mainitsema haarukka 120.000€ - 150.000€.
Mikäli Perna-Pena selviäisi 75.000€ lainalla, ei hänelläkään todennäköisesti olisi ongelmaa tehdä valintaansa - silloinkun kokrkokulutkin putoaisivat puoleen. - edellinen kirjoittaja
Juhana E kirjoitti:
Olen samaa mieltä siinä, että _sinun_ investointisi todennäköisesti on onnistunut nappiin mutta oikeastaan se ei liity Perna-Penan ongelmaan mitenkään sillä hän elää vuotta 2008, ei siis vuotta 2002 ja hänen pitää tehdä päätöksensä siis nykyhetkessä eikä menneisyydessä.
Jos sinun vaihtoehtosi olisi NYT ostaa tuo oma asuntosi ja maksaa siitä 140.000€ ..joka sinun siis olisi lähes yksinomaan pitänyt rahoittaa lainalla, ostaisitko?? Olisko se yhä kannattava investointi kuin 6 vuotta sitten?
Odottaisitko arvon yhä nousevan lineaarisesti siten, että 6 vuoden kuluttua sen arvo olisi 210.000€?. Samalla putkiremppa vääjämättä lähestyy, eikä talouden vakaus muutenkaan näytä yhtä ruusuiselta nyt kuin v. 2002.
75.0000€ ei ole paha laina - se on puolet vähemmän kuin Perna-peten mainitsema haarukka 120.000€ - 150.000€.
Mikäli Perna-Pena selviäisi 75.000€ lainalla, ei hänelläkään todennäköisesti olisi ongelmaa tehdä valintaansa - silloinkun kokrkokulutkin putoaisivat puoleen.Lainaa ei ollut kuin 55.000.-, kun oli sitä asomaksusta se 20t€. Mutta ei sillä merkitystä tässä yhtälössä.
Jos olisin nyt mainitsemassasi tilanteessa ja olisin noin 30-vuotias, ostaisin oman, vaikka joutuisin ottamaan 120.t€:n lainan. Itsellä tuli puolivuosisataa tässä täyteen, enään en ottaisi sellaista lainaa, josta en selviäisi ennen eläkkeelle siirtymistä.
Mielestäni kaikki isommat lainat tulee olla hoidettuna kun ihminen jää eläkkeelle.
Asunnon arvo EI taatusti nouse samalla tavalla, ehkä 10-15% seuraavan 6 vuoden aikana.
Minulla nyt kävi vaan hillitön "munkki" asuntoni kanssa, joka oli ostohetkellä 15 vuotiaassa talossa, joten putkiremppa painaa päälle vasta noin 30 vuoden kulttua, joka ei ole minun riesa, sillä asun joko palvelutalossa, tai makaan suorasääristen seurakunnassa. - stadilainen
Jos esim. nelilapsinen, kuusihenkinen tavallinen keskituloinen helsinkiläisperhe haluaa asua suhteellisen mukavankokoisessa rivitalossa jossa iso oma piha, lähellä merenrantaa, kaikkien palvelujen lähellä, aso-asuminen on aika veikeä vaihtoehto, varsinkin kun naapuritontilla olevasta samannäköisestä ja -kokoisesta omistusrivarista saisi näillä seuduilla maksaa n. 4-500 000. Varsinkin kun vaihtoehtona EI ole maalle muuttaminen.
- varmaan
stadilainen kirjoitti:
Jos esim. nelilapsinen, kuusihenkinen tavallinen keskituloinen helsinkiläisperhe haluaa asua suhteellisen mukavankokoisessa rivitalossa jossa iso oma piha, lähellä merenrantaa, kaikkien palvelujen lähellä, aso-asuminen on aika veikeä vaihtoehto, varsinkin kun naapuritontilla olevasta samannäköisestä ja -kokoisesta omistusrivarista saisi näillä seuduilla maksaa n. 4-500 000. Varsinkin kun vaihtoehtona EI ole maalle muuttaminen.
riittää kaikille. Onko vuokra peräti kohtuullinen eli tukeeko vuokraasi Puksun takana aso-kerrostalossa asuva eläkeläinen, jolla ei vastaavaa merinäkymää ole.
Mikäli meri ei vallan nouse, nousee asunnon arvo kuitenkin. Muuttotilanteessa toinen saa 4-500000 korkoineen ja inflaatiolisineen takaisin ja toinen
veikeästi nuolla näppejään. Valinta on vapaa. - stadilainen
varmaan kirjoitti:
riittää kaikille. Onko vuokra peräti kohtuullinen eli tukeeko vuokraasi Puksun takana aso-kerrostalossa asuva eläkeläinen, jolla ei vastaavaa merinäkymää ole.
Mikäli meri ei vallan nouse, nousee asunnon arvo kuitenkin. Muuttotilanteessa toinen saa 4-500000 korkoineen ja inflaatiolisineen takaisin ja toinen
veikeästi nuolla näppejään. Valinta on vapaa.Kaikille ihmisille asuntojen arvo tai raha ei ole se elämää suurempi asia, mikä tietysti voi olla joillekin vaikea ymmärtää. Meidän perhe arvostaa mukavaa kotia kivalla paikalla, halvalla vuokralla, ja sen verran ollaan kallion päällä että vaikka meri nousee, pysytään pinnalla, toisin kuin tuolla alempana oleva naapuritalo (se kallis omistus-sellainen).
- sinulla
hyvään tsägään, myös aso-maksut ovat nousseet, koska korjataan rakennuskustannusindeksillä. Tästä ei kuitenkaan ole sinulle eikä minulle mitään iloa niin kauan, kun itse asutaan kämpissämme. Lisäksi sinulle tulee iloa asiasta vasta siinä vaiheessa, kun muutat selvästi halvemmalle alueelle tai asoon myydessäsi kämppäsi, nimittäin uutta ostaessa joutuu aina maksamaan myös kalliimpaa hintaa samassa suhteessa.
Ainakin Helsingissä ASO on hyvinkin kannattava tällä hetkellä, kun vastaavat uudet asunnot ovat niin kalliita ja vuokrat suhteellise korkeita, ne niissä on vielä aikamoiset korotuspaineetkin. - väärään
sinulla kirjoitti:
hyvään tsägään, myös aso-maksut ovat nousseet, koska korjataan rakennuskustannusindeksillä. Tästä ei kuitenkaan ole sinulle eikä minulle mitään iloa niin kauan, kun itse asutaan kämpissämme. Lisäksi sinulle tulee iloa asiasta vasta siinä vaiheessa, kun muutat selvästi halvemmalle alueelle tai asoon myydessäsi kämppäsi, nimittäin uutta ostaessa joutuu aina maksamaan myös kalliimpaa hintaa samassa suhteessa.
Ainakin Helsingissä ASO on hyvinkin kannattava tällä hetkellä, kun vastaavat uudet asunnot ovat niin kalliita ja vuokrat suhteellise korkeita, ne niissä on vielä aikamoiset korotuspaineetkin.kohtaan tämä viesti, tämä oli omistusasujalle.
- painevapaa
väärään kirjoitti:
kohtaan tämä viesti, tämä oli omistusasujalle.
kun siinä on niin monta jakajaa mukana, paineita tulee koko ajan nostaa vuokria.
- mikään ei muutu
Juhana E kirjoitti:
Mikäli Perna-Pena selviäisi 75.000€ lainalla, ei hänelläkään todennäköisesti olisi ongelmaa tehdä valintaansa - silloinkun kokrkokulutkin putoaisivat puoleen.Tuhnut vuonna 2016 kiukkutelee siitä että eivä voineet ostaa 2008...
- inflaatio unohtuu
Juhana E kirjoitti:
Mikäli Perna-Pena selviäisi 75.000€ lainalla, ei hänelläkään todennäköisesti olisi ongelmaa tehdä valintaansa - silloinkun kokrkokulutkin putoaisivat puoleen.Ihan samaa olisit voinu sanoa 2002, ei kannata sillä hetkellä, mutta jälkikäteen katsoen kannatti.
Kustannukset nousee, se on ikävä fakta. Mutta kun ottaa lainan, niin jäädyttää pääomakulunsa lainanottohetkeen, ne ei nouse, vaan samalla kk-erällä porskutellaan koko laina-aika.
Vaikka lainan kk-erä olisi nyt vähän korkean tuntuinen, niin se ei ole sitä enää 20 vuoden päästä, kun asomaksu on tuplaantunu ja laina on maksettu ja vastike onkin vain viides osa ason maksusta. - mk
stadilainen kirjoitti:
180000€-300000€ ja se asunto on joskus oma. Itsellä yksi kaveri myi oman rivarin pois ja muutti 4 huoneen aso- asntoon noin 100m2 ja pääsi pienellä aso maksulla mutta aluksi kuukausi maksu alle 700€ muuta nyt jo 900€ ja asunto ei koskaan tule omkasi mutta on varma vuokra-asunto mutta kallis. Itse kanssa katselin asumisoikeus ja osaomistustaloja niin kuukausivastike oli niin kalliita että kun oasti vuonna 2000 riviralokolmion niin lainat ja yhtiövastike on puolet siitä mitä noissa muissa vaihtoehdoissa olisi ollut ja viiden vuoden päästä kämppä kokonaan maksettu ja silloin asumiskulut noin 300€ kuussa.
- mutta...
Asiaa kirjoitat.
Mutta, on vaikea saada pieniä, hyvällä paikalla sijaitsevia Aso - asuntoja.
Isoja ja huonolla paikalla sijaitsevia ASo -asuntoja sen sijaan on tarjolla enemmänkin.
Aso - systeemi isoissa kerrostaloasunnoissa ei oikein toimi, kun vuokrat ja ASo -maksut nousevat niin korkeiksi. - monesta seikasta
Toki me asumme Pirkanmaalla ja kyseessä oli isompi asunto... Mutta asuimme aso-asunnossa hetkellisesti. Autopaikkoineen ja vesimaksuineen tuo aso-asunto maksoi meille 980€/kk ja tietenkin siinä oli alkupääoma sijoitus. Me laskimme karkeasti niin, että mikäli olisimme heti ostaneet oman olisimme voineet käyttää 20000€ enemmän oman asunnon hankkimiseen, ellemme olisi haaskannet rahoja asumalla 2 vuotta aso-asunnossa...
- Jerba
Teillä vissiin oli sitä alkupääomaa sitten myös enempi?
Sehän se ratkaisee aika pitkälle sen, kannattaako oman osto.
Jos korkomenot vastikkeet ovat pitkällä aikavälillä järjettömät, niin silloin oman osto ei kannata.
Jos taas vaihtoehtona on vuokralla asuminen tai ASO-asuminen, niin ASO on mielestäni ehdottomasti parempi.
Eiköhän useimmat jotka päätyy ASO-asumiseen ole juuri heitä, joilla alkupääomaa ja ansiotuloa on niin vähän, että oman ostaminen on lainan koron takia jopa pitkällä aikavälilläkin kohtuullisen mahdotonta. - henkilö jolla
Jerba kirjoitti:
Jos korkomenot vastikkeet ovat pitkällä aikavälillä järjettömät, niin silloin oman osto ei kannata.
Jos taas vaihtoehtona on vuokralla asuminen tai ASO-asuminen, niin ASO on mielestäni ehdottomasti parempi.
Eiköhän useimmat jotka päätyy ASO-asumiseen ole juuri heitä, joilla alkupääomaa ja ansiotuloa on niin vähän, että oman ostaminen on lainan koron takia jopa pitkällä aikavälilläkin kohtuullisen mahdotonta.ei ole pääomaa, eikä mitään omaisuutta/ omaisia/ tuttuja jotka voisivat taata lainaa,on asumisoikeusasunto kuin lahja.Itse olen yli viisikymppinen juuri tuollainen henkilö ja olen tyytyväinen aso-asuja Helsingin Malmilla. Talo on iso kerrostalo, täällä on hyvät palvelut lähellä, hyvät järjestys-säännöt. Eli on rauhallista asua, parempi kuin vuokralla juuri noiden järjestys-sääntöjen vuoksi,harvat myöskään roskaavat kuten vuokratalojen pihoista näkee. Vaikka keskusta ostareineen on lähellä kuten myös juna-asema ja bussiväylät niin talo on sen verran kaukana, ettei liikenteen melu häiritse. Vastike ei ole korkea, sauna on ihana samoin lasitettu parveke. Ei ole lainan maksua, koska asunto oli halpa, olen erittäin tyytyväinen.
- joo...
henkilö jolla kirjoitti:
ei ole pääomaa, eikä mitään omaisuutta/ omaisia/ tuttuja jotka voisivat taata lainaa,on asumisoikeusasunto kuin lahja.Itse olen yli viisikymppinen juuri tuollainen henkilö ja olen tyytyväinen aso-asuja Helsingin Malmilla. Talo on iso kerrostalo, täällä on hyvät palvelut lähellä, hyvät järjestys-säännöt. Eli on rauhallista asua, parempi kuin vuokralla juuri noiden järjestys-sääntöjen vuoksi,harvat myöskään roskaavat kuten vuokratalojen pihoista näkee. Vaikka keskusta ostareineen on lähellä kuten myös juna-asema ja bussiväylät niin talo on sen verran kaukana, ettei liikenteen melu häiritse. Vastike ei ole korkea, sauna on ihana samoin lasitettu parveke. Ei ole lainan maksua, koska asunto oli halpa, olen erittäin tyytyväinen.
Jees, oikeassa olet. Miksi joutua velkahelvettiin jos pystyy kohtuuhinnalla asumaan tasokkaasti muulla tavoin.
Se siinä vaan on, ettei Aso - asuntuja, hyvällä paikalla sijaitsevia ja sopivankokoisia, ole paljon saatavilla.
Liian isoja ja huonolla paikalla sikaitsevia sen sijaan on vapaana. - asokas
Jerba kirjoitti:
Eiköhän useimmat jotka päätyy ASO-asumiseen ole juuri heitä, joilla alkupääomaa ja ansiotuloa on niin vähän, että oman ostaminen on lainan koron takia jopa pitkällä aikavälilläkin kohtuullisen mahdotonta.ostettua omakin jostain perähikiältä, mutta koska ollaan molemmat syntyjään stadista, ei tee mieli muualle. Joten asumme mielellämme asossa, kivalla paikalla kivassa talossa. Eikä lasketa, mikä olisi kannattavaa tai ei. Eihän elämässä ole kannattavuudesta kyse?
- asunut jossain?
henkilö jolla kirjoitti:
ei ole pääomaa, eikä mitään omaisuutta/ omaisia/ tuttuja jotka voisivat taata lainaa,on asumisoikeusasunto kuin lahja.Itse olen yli viisikymppinen juuri tuollainen henkilö ja olen tyytyväinen aso-asuja Helsingin Malmilla. Talo on iso kerrostalo, täällä on hyvät palvelut lähellä, hyvät järjestys-säännöt. Eli on rauhallista asua, parempi kuin vuokralla juuri noiden järjestys-sääntöjen vuoksi,harvat myöskään roskaavat kuten vuokratalojen pihoista näkee. Vaikka keskusta ostareineen on lähellä kuten myös juna-asema ja bussiväylät niin talo on sen verran kaukana, ettei liikenteen melu häiritse. Vastike ei ole korkea, sauna on ihana samoin lasitettu parveke. Ei ole lainan maksua, koska asunto oli halpa, olen erittäin tyytyväinen.
"ei ole pääomaa, eikä mitään omaisuutta/ omaisia/ tuttuja jotka voisivat taata lainaa,on asumisoikeusasunto kuin lahja.Itse olen yli viisikymppinen juuri tuollainen henkilö"
Tää on niin tätä. Oletan että olet asunut jossain vanhempiesi luota muutettuasi, ainakin nyt parikymppisestä alkaen? Sanotaan että olisit maksanut vaikka nyt sitten erittäin edullisen 550e joka kuukausi tällä ajalla asumisesta. On maksanut menneiden 35 vuoden aikana asumisestasi 231 000 euroa jonka olet laittanut, niin mihin??
Mitään ei tuosta summasta vuokra-asukeille jää käteen. Sen sijaan nuorena omistusasunnon lainan valinneella on nyt velaton satojen tuhansien arvoinen oma asunto, jonka voi sitten jättää vaikka lapsille tai lapsen lapsille perinnöksi. Inflaation johdosta asuntojen arvot vielä nousevat koko ajan. Asunto joka tänä päivänä maksaa 200 000 euroa maksaa 30 vuoden kuluttua (maltillisella 2,5% inflaatiolla) 350 000 euroa.
Olet vielä sukupolvea jonka olisi ollut ikänsä puolesta mahdollista ostaa lama-ajan puoli-ilmaisia asuntoja vaan ei, tajutonta että mitään ei ole jäänyt käteen. Itse olin peruskoulussa lama-aikana joten ei paljoa lohduttanut että nykyään 220 000 euroa maksavan asunnon olisi silloin saanut reilulla 60 000 eurolla.
On se. Valinta on jokaisen oma. - tarkennus
asunut jossain? kirjoitti:
"ei ole pääomaa, eikä mitään omaisuutta/ omaisia/ tuttuja jotka voisivat taata lainaa,on asumisoikeusasunto kuin lahja.Itse olen yli viisikymppinen juuri tuollainen henkilö"
Tää on niin tätä. Oletan että olet asunut jossain vanhempiesi luota muutettuasi, ainakin nyt parikymppisestä alkaen? Sanotaan että olisit maksanut vaikka nyt sitten erittäin edullisen 550e joka kuukausi tällä ajalla asumisesta. On maksanut menneiden 35 vuoden aikana asumisestasi 231 000 euroa jonka olet laittanut, niin mihin??
Mitään ei tuosta summasta vuokra-asukeille jää käteen. Sen sijaan nuorena omistusasunnon lainan valinneella on nyt velaton satojen tuhansien arvoinen oma asunto, jonka voi sitten jättää vaikka lapsille tai lapsen lapsille perinnöksi. Inflaation johdosta asuntojen arvot vielä nousevat koko ajan. Asunto joka tänä päivänä maksaa 200 000 euroa maksaa 30 vuoden kuluttua (maltillisella 2,5% inflaatiolla) 350 000 euroa.
Olet vielä sukupolvea jonka olisi ollut ikänsä puolesta mahdollista ostaa lama-ajan puoli-ilmaisia asuntoja vaan ei, tajutonta että mitään ei ole jäänyt käteen. Itse olin peruskoulussa lama-aikana joten ei paljoa lohduttanut että nykyään 220 000 euroa maksavan asunnon olisi silloin saanut reilulla 60 000 eurolla.
On se. Valinta on jokaisen oma."Tää on niin tätä. Oletan että olet asunut jossain vanhempiesi luota muutettuasi, ainakin nyt parikymppisestä alkaen? Sanotaan että olisit maksanut vaikka nyt sitten erittäin edullisen 550e joka kuukausi tällä ajalla asumisesta. On maksanut menneiden 35 vuoden aikana asumisestasi 231 000 euroa jonka olet laittanut, niin mihin??"
Olisi ollutkin upeaa, jos olisi ollut varaa maksaa asumisesta 550 euroa kuussa läpi eletyn elämän. 35 vuotta sitten olin jo itse työelämässä, mutta kuukausipalkka oli vain 480 markkaa. Ja tämä bruttopalkkana. Ensimmäinen oma asunto oli vuokrayksiö, josta maksoin 115 markkaa kuussa ja palkka oli silloin noussut jo 970 markkaan kuussa. Suhteutettuna tähän päivään asuin silloin edullisesti.
Laman aikoihin ei lainaa saanut ilman reaalivakuuksia penniäkään. Moneltakin asuntolainan jo saaneelta asuntovelalliselta pankki tivasi lisävakuuksia, kun asuntojen arvot sukelsivat. Silloin lainan saamiseen tarvittiin usein vanhempien velattoman asunnon kiinnitystä, tai jotain muuta reaalivakuutta, mikä nyt tahtoo kaltaisiltasi vouhkaajilta unohtua. Mutta tää nyt on niin tätä.
Asuntojen hinnat ovat pääkaupunkiseudulla olleet ja tulevat olemaan korkealla. Oli lama tai ei. Vaikka tulisi uusi edellisen kaltainen lama, ja asuntojen hinnat romahtaisivat, niin milläpä niitä ostaisi, kun ei ole vakuuksia, eikä pienistä tuloista mitään säästössä. Pariskunnalta säästäminen jotenkuten onnistuu, mutta yksineläviltä pienipalkkaisilta ei. Tietysti löytyy aina niitä, joiden elämään ei mahdu mitään muuta, kuin oman asunnon ostaminen, eivätkä mitkään uhraukset ole silloin liioiteltuja. Kaikki kunnia heille, mutta minusta kaiken rahan säästämiseen pelkkiin seiniin elämä on liian lyhyt.
Valittavana on erilaisia asuntoja ja asumismuotoja. Ja niissä kaikissa asuu joku veneen alusia myöden. Se, mikä on se oikea ja järkevin tapa ei ole toisen oletettavissa, eikä neuvottavissa. Aso on puutteineenkin ihan hyvä asumismuoto, asuntoja on vain aivan liian vähän. - valtion eli
asokas kirjoitti:
ostettua omakin jostain perähikiältä, mutta koska ollaan molemmat syntyjään stadista, ei tee mieli muualle. Joten asumme mielellämme asossa, kivalla paikalla kivassa talossa. Eikä lasketa, mikä olisi kannattavaa tai ei. Eihän elämässä ole kannattavuudesta kyse?
veronmaksajien tukemaa asumista josta on tullut nyt myös keskiluokan suosima asumismuoto. Alunperin aso kehitettiin lama-ajan pelastajaksi ja kohderyhmänä oli ns. tasokkaammat vuokra-asukkaat.
Niin kauan kun pidämme kiinni nykyisestä kuntarakenteesta on kunnilla omat itsekkäät syynsä rakentaa asoja sijaintinsa puolesta kalliille alueille. Voisi kysyä onko veronmaksajien tehtävänä rahoittaa "stadilaisten" rivariasumista tonteilla, joiden myyminen tai vuokraaminen kovanrahan tuotantoon toisi moninkertaisesti tuloja? Jos haluaa pysyä "stadilaisena" niin maksakoon sitten asumisensa itse, puolentunnin junamatkan päästä löytyy ihan hyviä asuntoja.
Olen asunut aikanaan vuoden asossa ja totesin että vähintään 2/3 asukkaista kykenisi itsekin rahoittamaan asumisensa ilman veronmaksajien kompensaatiota. Kyse oli hyvin toimeentulevasta keskiluokasta ja kun kerran olet asuntoon kiinni päässyt (esim. opiskeluajan tuoloilla) niin kuka tarkistaa tuloja kun olet ison yrityksen toimitusjohtaja? - afj0wrndlj9pvx
valtion eli kirjoitti:
veronmaksajien tukemaa asumista josta on tullut nyt myös keskiluokan suosima asumismuoto. Alunperin aso kehitettiin lama-ajan pelastajaksi ja kohderyhmänä oli ns. tasokkaammat vuokra-asukkaat.
Niin kauan kun pidämme kiinni nykyisestä kuntarakenteesta on kunnilla omat itsekkäät syynsä rakentaa asoja sijaintinsa puolesta kalliille alueille. Voisi kysyä onko veronmaksajien tehtävänä rahoittaa "stadilaisten" rivariasumista tonteilla, joiden myyminen tai vuokraaminen kovanrahan tuotantoon toisi moninkertaisesti tuloja? Jos haluaa pysyä "stadilaisena" niin maksakoon sitten asumisensa itse, puolentunnin junamatkan päästä löytyy ihan hyviä asuntoja.
Olen asunut aikanaan vuoden asossa ja totesin että vähintään 2/3 asukkaista kykenisi itsekin rahoittamaan asumisensa ilman veronmaksajien kompensaatiota. Kyse oli hyvin toimeentulevasta keskiluokasta ja kun kerran olet asuntoon kiinni päässyt (esim. opiskeluajan tuoloilla) niin kuka tarkistaa tuloja kun olet ison yrityksen toimitusjohtaja?Aso-asunnoissa ei ole tulorajoja, joten opiskelija ja toimitusjohtaja ovat siinä mielessä samalla viivalla jo hakutilanteessa.
Varallisuusrajat on, esim. ei saa omistaa asuntoa paikkakunnalla jolta hakee asoa. Tosin nämä varallisuusrajatkin koskevat vain alle 55-vuotiaita.
Minkähän tähden keskiluokka on innostunut aso-kodeista? Olisiko syy asuntojen hinnoissa, Helsingin kantakaupungista ei enää kykene keskituloinen ostamaan omaa asuntoa.
Aso-asunto on hyvä vaihtoehto meille keskituloisille, jotka emme saa kohtuuhintaista vuokra-asuntoa, emmekä halua maksaa kerrostaloasunnosta ihan järjetöntä hintaa. Mutta haluamme asua kantakaupungissa, eikä missään lähiön peränurkassa. - kommenttini ydin
afj0wrndlj9pvx kirjoitti:
Aso-asunnoissa ei ole tulorajoja, joten opiskelija ja toimitusjohtaja ovat siinä mielessä samalla viivalla jo hakutilanteessa.
Varallisuusrajat on, esim. ei saa omistaa asuntoa paikkakunnalla jolta hakee asoa. Tosin nämä varallisuusrajatkin koskevat vain alle 55-vuotiaita.
Minkähän tähden keskiluokka on innostunut aso-kodeista? Olisiko syy asuntojen hinnoissa, Helsingin kantakaupungista ei enää kykene keskituloinen ostamaan omaa asuntoa.
Aso-asunto on hyvä vaihtoehto meille keskituloisille, jotka emme saa kohtuuhintaista vuokra-asuntoa, emmekä halua maksaa kerrostaloasunnosta ihan järjetöntä hintaa. Mutta haluamme asua kantakaupungissa, eikä missään lähiön peränurkassa.että miksi veronmaksajien pitää tukea sellaisen väestöryhmän halua asua kasvukeskusten kallilla paikoilla, joilla olisi omaakin rahaa hankkia asunto hieman syrjemmältä?
Aso on järjestelmänä loistava ja vastaavassa asuu huomattava osa muista eurooppalaisistakin. Meillä siihen on vaan ympätty verotuki joka antaa huomattavan edun muiden asumisensa itse maksavien kustannuksella. - tukevat muutakin
kommenttini ydin kirjoitti:
että miksi veronmaksajien pitää tukea sellaisen väestöryhmän halua asua kasvukeskusten kallilla paikoilla, joilla olisi omaakin rahaa hankkia asunto hieman syrjemmältä?
Aso on järjestelmänä loistava ja vastaavassa asuu huomattava osa muista eurooppalaisistakin. Meillä siihen on vaan ympätty verotuki joka antaa huomattavan edun muiden asumisensa itse maksavien kustannuksella.Verovaroilla tuetaan muitakin asumismuotoja.
Kyllä omistusasuntojakin rakennetaan valtion tuella, esim. hitas. Asuntolainasta saa verovähennyksen, eli korviaan myöten veloissa oleva "omassa asunnosa" asuva maksaa huomattavasti vähemmän veroja kuin velaton asoasukki.
Ja onko se nyt ihan oikeasti sinulta pois jos joku muu asuu vuokralla tai asossa? Niitä verorahoja käytetään moneen muuhunkin sellaiseen tarkoitukseen, joista sinä tai minä ei hyödytä mitenkään. Esim. minulla ei ole lapsia, mutta en ole vaatimassa lapsilisien poistoa tai päiväkotien rakentamisen lopettamista.
Sitä paitsi asoasuntoja on Suomessa niin vähän, että ei se nyt tätä maata kaada. Eikä niitä pahemmin näillä kalliilla rakennuskustannuksilla lisää tulekkaan. - tiedonjanoinen
tukevat muutakin kirjoitti:
Verovaroilla tuetaan muitakin asumismuotoja.
Kyllä omistusasuntojakin rakennetaan valtion tuella, esim. hitas. Asuntolainasta saa verovähennyksen, eli korviaan myöten veloissa oleva "omassa asunnosa" asuva maksaa huomattavasti vähemmän veroja kuin velaton asoasukki.
Ja onko se nyt ihan oikeasti sinulta pois jos joku muu asuu vuokralla tai asossa? Niitä verorahoja käytetään moneen muuhunkin sellaiseen tarkoitukseen, joista sinä tai minä ei hyödytä mitenkään. Esim. minulla ei ole lapsia, mutta en ole vaatimassa lapsilisien poistoa tai päiväkotien rakentamisen lopettamista.
Sitä paitsi asoasuntoja on Suomessa niin vähän, että ei se nyt tätä maata kaada. Eikä niitä pahemmin näillä kalliilla rakennuskustannuksilla lisää tulekkaan."Verovaroilla tuetaan muitakin asumismuotoja.
Kyllä omistusasuntojakin rakennetaan valtion tuella, esim. hitas."
Ole ystävällinen ja kerro, missä vaiheessa HITAS taloyhtiöissä käytetään veronmaksajien varoja?
Olen vahvasti sitä mieltä, että olet väärässä tässä asiassa! - rakennetaan kaupungin
tiedonjanoinen kirjoitti:
"Verovaroilla tuetaan muitakin asumismuotoja.
Ole ystävällinen ja kerro, missä vaiheessa HITAS taloyhtiöissä käytetään veronmaksajien varoja?
Olen vahvasti sitä mieltä, että olet väärässä tässä asiassa!edullisesti (tai ainakin alle markkinahinnan) vuokraamalle tontille ja vuokra on vain indeksitarkisteinen. Lisäksi saatetaan käyttää valtion korkotukilainoitusta (kuten asossakin).
Käsittämätöntä että aikanaan halvalla ostaneet saavat nyt tahtonsa läpi ja samasta luukusta voi pyytää lähes markkinahinna. No, tämäkin oli politiikkaa ja kukas niissä hitaksissa asukkaan? Aivan oikein, moni valtuutettu sekä kaupungin työntekijä. Hitaksessa ainoa järkevä tapa toimia on vain indeksitarkistaa asunnon hintaa ja sillä sipuli, jollei mielytä niin ei ole pakko ostaa. - ASO:sta omaan
rakennetaan kaupungin kirjoitti:
edullisesti (tai ainakin alle markkinahinnan) vuokraamalle tontille ja vuokra on vain indeksitarkisteinen. Lisäksi saatetaan käyttää valtion korkotukilainoitusta (kuten asossakin).
Käsittämätöntä että aikanaan halvalla ostaneet saavat nyt tahtonsa läpi ja samasta luukusta voi pyytää lähes markkinahinna. No, tämäkin oli politiikkaa ja kukas niissä hitaksissa asukkaan? Aivan oikein, moni valtuutettu sekä kaupungin työntekijä. Hitaksessa ainoa järkevä tapa toimia on vain indeksitarkistaa asunnon hintaa ja sillä sipuli, jollei mielytä niin ei ole pakko ostaa.Minä muutin ASO:sta omaan HITAS-kämppään vuonna 2002. Juuri oikeaan aikaan, kämpästä saa nyt 2x hinnan kuin aikanaan maksaessani siitä vaaditun HITAS-hinnan.
Juu, ei, en ole valtuutettu enkä kaupungin työntekijä. Kämppä oli normaalissa myynnissä välittäjän kautta kun sen bongasin. En tarvinnut kuin 50 t€ lainaa, joka sekin on jo maksettu. Vastike naurettavat 180.- kuussa.
Mutta asiaan, se, että tontin vuokrahinta on mikä on, ei vaadi keneltäkään suoranaisia veromarkkoja, korkotukilainalla ei ainakaan nykyisin rakenna kukaan, ehdot ovat kuulemma niin hel*** huonot. Eli eipä nykyinen HITAS rakentaminen syö kenenkään veromarkkoja. - Hitas
ASO:sta omaan kirjoitti:
Minä muutin ASO:sta omaan HITAS-kämppään vuonna 2002. Juuri oikeaan aikaan, kämpästä saa nyt 2x hinnan kuin aikanaan maksaessani siitä vaaditun HITAS-hinnan.
Juu, ei, en ole valtuutettu enkä kaupungin työntekijä. Kämppä oli normaalissa myynnissä välittäjän kautta kun sen bongasin. En tarvinnut kuin 50 t€ lainaa, joka sekin on jo maksettu. Vastike naurettavat 180.- kuussa.
Mutta asiaan, se, että tontin vuokrahinta on mikä on, ei vaadi keneltäkään suoranaisia veromarkkoja, korkotukilainalla ei ainakaan nykyisin rakenna kukaan, ehdot ovat kuulemma niin hel*** huonot. Eli eipä nykyinen HITAS rakentaminen syö kenenkään veromarkkoja.Hitasista saat jotakuinkin saman hinnan myydessäsi kuin mitä maksoit ostaessasi, hitasit ovat näet hintasäänneltyjä. Toki voi vetää välistä, mutta tällöin rikot lakia ja voit joutua siitä käräjille, jos joku ostaja sattuu sinut narauttamaan. Hitasien hinnat eivät nouse muiden asuntojen hintojen nousun mukana, hohhoijaa.
- menee perille
Hitas kirjoitti:
Hitasista saat jotakuinkin saman hinnan myydessäsi kuin mitä maksoit ostaessasi, hitasit ovat näet hintasäänneltyjä. Toki voi vetää välistä, mutta tällöin rikot lakia ja voit joutua siitä käräjille, jos joku ostaja sattuu sinut narauttamaan. Hitasien hinnat eivät nouse muiden asuntojen hintojen nousun mukana, hohhoijaa.
kun talo tulee tiettyyn ikään, hitas-hintasäännöstely on purettavissa ja nyt 80-luvun ja 90-luvun alun talot ovat vapautumassa säännöstelystä. Käytännössä ne on aina voinut vuokrata ja nyt vielä myydäkin vapailla markkinoilla. huhhuijaa, mikä tili.
- tiedot persiistä
Hitas kirjoitti:
Hitasista saat jotakuinkin saman hinnan myydessäsi kuin mitä maksoit ostaessasi, hitasit ovat näet hintasäänneltyjä. Toki voi vetää välistä, mutta tällöin rikot lakia ja voit joutua siitä käräjille, jos joku ostaja sattuu sinut narauttamaan. Hitasien hinnat eivät nouse muiden asuntojen hintojen nousun mukana, hohhoijaa.
HITAS asuntojen hinnat määritellään markkinahinta-indeksi mukaan, eli nousevat ja laskevat alueen muiden asuntojen mukana. Siis samaa tahtia kuin ns. perinteiset kovan rahan asunnot. Ihan vain tiedoksesi.
Kuten mainitsin, meillä kävi hyvä onni, ostimme ennen muutoksia asunnon 78 t€:lla vuonna 2002, nyt ihan virallinen hinta on 140 t€, joka on aluen keskiarvon alapuolella, joten toteutuva hinta, jos olisin myymässä. Eli nousee ne hinnat ja saa nistä enemmän kuin ostettaessa! - tyhmeliinikö?
tiedonjanoinen kirjoitti:
"Verovaroilla tuetaan muitakin asumismuotoja.
Olen vahvasti sitä mieltä, että olet väärässä tässä asiassa!Miltä osin Aso asumista tuetaan verovaroin????? Kyseessä on nimenomaan vain valtion lainoittama rahoitus kuten HITAKSISSA siis ei verovaroin tuettua asumista.
- diipa daa..
tyhmeliinikö? kirjoitti:
Miltä osin Aso asumista tuetaan verovaroin????? Kyseessä on nimenomaan vain valtion lainoittama rahoitus kuten HITAKSISSA siis ei verovaroin tuettua asumista.
Ja arvalainojen korot ovat kaiken lisäksi selvästi markkinkorkoja kaliimpia. Että semmosta tukemista.
- kuusenkiera
henkilö jolla kirjoitti:
Samoin, asun Malmilla isossa kerrostalossa. Lasitettu parveke, pieni kaksio saunalla, hyvin mahdun tähän..eläkkeellä kun olen niin tämä on ihan hyvä asumismuoto. On rauhallista ja siistiä ja melut eivät kuulu tänne. Olen myös yli viisikymppinen ja samat perustelut kuin sinullakin. Siispä antaa nuorten ostella omia, kun saavat pitkiä lainoja nykyään ja on hyvät palkat, mutta aika oli erilainen yksineläjälle silloin 1970 - 80, ei siinä saanut säästettyä omaa asuntoa.
- kuusenkiera
asunut jossain? kirjoitti:
On se. Valinta on jokaisen oma.Lapsellista ajattelua ja pahantahtoisuutta, kun et tiedä mitään minun elämästäni (onnellinen aso-asuja kun olen) enkä sitä tietenkään ala kertomaan, ketä kiinnostaisikaan. Mutta et ilmeisesti pysty ajattelemaan hieman laajemmin asioita, ehkä ihmisillä on ollut sairautta jo nuorena, ehkä hoitanut omaisiaan, ehkä joku on ollut onnettomuudessa, vaikka talo palanut ilman vakuutuksia jne. Voi voi, kun ihmisille voi 20 vuotiaanakin tapahtua pahoja asioita. Ei silti en ole asunut vanhempien luona kuin nuorena koululaisena, ihan vaan lähdin etelään töihin jne. Joten olen erittäin tyytyväinen asuntooni ja en lähde pois ennnekuin kantavat jonnekin ! Mukavaa elämää vaan sullekin.
- Fylli
"Niin, että onko ASO-asuminen sitten oikeasti muka jotenkin huono vaihtoehto - jos meinaa ei ennestään ole kunnon pesämunaa asunnon ostoa varten?"
Siitä ASOn myynnistä saa oivallisen peämunan joka kertyy ihan huomaamatta siinä sivussa vuosien varrella. Oman asuntoni alun rahoitin juuri asomaksulla joka palautettiin ns. samassa arvossa kuin ostettaessa. Eihän asoa voi ikinä omistaa vaan rahat ovat käytännösä ason ennen kuin myyt osuutesi, sillä aikaa maksat vuokraa ja kaikki kiinteistösi kulut muiden asukkaiden kanssa, mutta asunnon arvonnoususta(?) et pääse osalliseksi koskaan vaan rahoitat muita asokohteita kohonneina vuokrina/vastikkeina.
Oma kannattaa ainakin jos et joudu maksamaan enempää lainaa ja vastiketta kuin maksaisit vuokraa ja korotkin. saat vähentää- pohtija
Meille aso on paras ratkaisu tällä hetkellä jos mietitään asumismukavuutta. En ole omistusasumisen vastustaja, tällä hetkellä vain ei ole mahdollisuutta sellaiseen! Asovastikkeen summalla emme saisi lähellekään asoasunnon tasoista omistuskämppää lähellä työpaikkoja. Toiselta paikkakunnalta heltiäisi varmasti omakin asunto vastikkeen hinnalla mutta sitten tulisi matkakuluja.
Aivan sama maksanko vastiketta taloyhtiölle ja korkoja pankille asustellen jossain ahtaassa murjussa vai käytänkö saman summan asoasumiseen, meneehän se summa siis jollekin muulle kuin minulle kuitenkin. Jos rahaa jää, voin sijoittaa tai säästää sen ihan niinkuin omistusasunnossakin rahaa koko ajan "säästyy" itselle. Toivon että vielä saan ihan omankin kodin, mutta lainanmaksuun ei todellakaan ole kiire kun on niin kiva asunto ja kaikki kohdallaan nytkin! Minusta on järjetöntä tapella näistä jutuista.
Haluaisin tietää kuinka moni olisi valmis ottamaan ison lainan omaa asuntoa varten jos olisi pakko asua ahtaasti remonttikuntoisessa kämpässä, kaukana työpaikasta, ilman palveluita? Tuloistahan se lainanmäärä on yleensä kiinni, me ei ainakaan kertakaikkiaan pystyttäisi maksamaan asumisesta yhtään enempää nyt. - suhteellisuusteoria
pohtija kirjoitti:
Meille aso on paras ratkaisu tällä hetkellä jos mietitään asumismukavuutta. En ole omistusasumisen vastustaja, tällä hetkellä vain ei ole mahdollisuutta sellaiseen! Asovastikkeen summalla emme saisi lähellekään asoasunnon tasoista omistuskämppää lähellä työpaikkoja. Toiselta paikkakunnalta heltiäisi varmasti omakin asunto vastikkeen hinnalla mutta sitten tulisi matkakuluja.
Aivan sama maksanko vastiketta taloyhtiölle ja korkoja pankille asustellen jossain ahtaassa murjussa vai käytänkö saman summan asoasumiseen, meneehän se summa siis jollekin muulle kuin minulle kuitenkin. Jos rahaa jää, voin sijoittaa tai säästää sen ihan niinkuin omistusasunnossakin rahaa koko ajan "säästyy" itselle. Toivon että vielä saan ihan omankin kodin, mutta lainanmaksuun ei todellakaan ole kiire kun on niin kiva asunto ja kaikki kohdallaan nytkin! Minusta on järjetöntä tapella näistä jutuista.
Haluaisin tietää kuinka moni olisi valmis ottamaan ison lainan omaa asuntoa varten jos olisi pakko asua ahtaasti remonttikuntoisessa kämpässä, kaukana työpaikasta, ilman palveluita? Tuloistahan se lainanmäärä on yleensä kiinni, me ei ainakaan kertakaikkiaan pystyttäisi maksamaan asumisesta yhtään enempää nyt.Hitas taloyhtiöstämme myytiin hiljattain 3 h k ja 72 m2 asunto. 3:s kerros - ei hissiä. Hinta 135.000.-. Asunto oli siisti, mutta vaatii maalia pintaan ja uudet keittiön kaapistot tai ovet, riippuen vaatimustasosta.
Varovainen arvio korjauskuluista TI-mieheltä noin 3. - 8.000.- euroa. Muilla teetettynä sitten kalliimpi.
Taloyhtiö kunnossa, kaikki tarvittavat korjaukset ja rempat tehty, rakennettu 1986. Helsingin keskustaan 14 km ja junalla n. 15. min. Bussipysäkille 5 min kävely, josta mahdollisuus liikkua itään ja länteen. Kauppakeskus 500 m. päässä.
Ei kaikki Helsingissä ole kallista, etsivä löytää
myös edullisia vaihtoehtoja. - pohtija
suhteellisuusteoria kirjoitti:
Hitas taloyhtiöstämme myytiin hiljattain 3 h k ja 72 m2 asunto. 3:s kerros - ei hissiä. Hinta 135.000.-. Asunto oli siisti, mutta vaatii maalia pintaan ja uudet keittiön kaapistot tai ovet, riippuen vaatimustasosta.
Varovainen arvio korjauskuluista TI-mieheltä noin 3. - 8.000.- euroa. Muilla teetettynä sitten kalliimpi.
Taloyhtiö kunnossa, kaikki tarvittavat korjaukset ja rempat tehty, rakennettu 1986. Helsingin keskustaan 14 km ja junalla n. 15. min. Bussipysäkille 5 min kävely, josta mahdollisuus liikkua itään ja länteen. Kauppakeskus 500 m. päässä.
Ei kaikki Helsingissä ole kallista, etsivä löytää
myös edullisia vaihtoehtoja.Totta on että kun etsii aikansa niin tielle voi osua tosi hyviäkin juttuja. Mutta en minä kuitenkaan haluaisi hissittömän talon kolmanteen kerrokseen ilman saunaa...Mut joku toinen tietysti voi haluta enkä häntä siitä moiti! On kyse siitä mitä itse pitää tärkeänä, omistamista vai joitain lisämukavuuksia. Samoin pitäisi yleisesti näissä asumiskeskusteluissa muistaa että jokaisella on mieltymyksensä. Joku maksaa pankille "tyhjää rahaa" kovina korkoina, toinen vuokrayhtiölle.
- päätynyt hesalainen perhe
pohtija kirjoitti:
Totta on että kun etsii aikansa niin tielle voi osua tosi hyviäkin juttuja. Mutta en minä kuitenkaan haluaisi hissittömän talon kolmanteen kerrokseen ilman saunaa...Mut joku toinen tietysti voi haluta enkä häntä siitä moiti! On kyse siitä mitä itse pitää tärkeänä, omistamista vai joitain lisämukavuuksia. Samoin pitäisi yleisesti näissä asumiskeskusteluissa muistaa että jokaisella on mieltymyksensä. Joku maksaa pankille "tyhjää rahaa" kovina korkoina, toinen vuokrayhtiölle.
Olemme nelihenkinen perhe Helsingistä ja ollaan asuttu neliössä vuokralla 850/ kk kaupungin vuokra-asunnossa.
Olisi saatu uusi rakenteilla oleva ASO, jonka asomaksu olisi ollut 38 000 (!) ja kuukausivastike 1050 josta tulee kuukaudessa about 1300 asumiskuluja (asomaksu lainalla). Päätettiin ottaa lainaa 180 000 ja maksetaan omaa hiukan pienemmällä summalla 1250/kk (summa sis. yhtiövastikkeen). Korot vaikuttaa veroihin eli se hiukan kevenee (100 eur/kk).
Asunto on samankokoinen neliöiltään kuin kerrostalo asokin mutta mukavammassa ympäristössä (vanha suojeltu kerrostaloalue, puiston reunassa ja tuplasti isommat makuuhuoneet) Toki sauna puuttuu ja parveke ei ole 12 m2, mutta uskomme pärjäävämme hiukan pienemmälläkin luksuksella ;-).
Meille omistusasuminen oli sittenkin järkevämpi vaihtoehto pitkällä tähtäimellä. Järjetöntä maksaa vastikkeita 12600 vuodessa saamatta asuntoa koskaan itselleen. Emme myöskään halua muuttaa tutuista kaupunkimaisemista maalle ja rivitaloon ei rahkeet riitä. Päätökseemme ollaan tyytyväisiä.
Ja jos joku ihmettelee miten raaskimme luopua kaupungin halvasta vuokra-asunnosta niin ei se halpa vuokra paljon lämmitä, kun raput hajotetaan, pyörät rikotaan ja oven edestä löytyy sammunut mies jne. En tosiaan tajua miksi vuokralla olevat ihmiset eivät piittaa tuon taivaallista kaupungin omaisuudesta. Onko niin että kun ei tarvitse itse maksaa vuokriaan (lue sossu maksaa) niin niiden teinien voi huoletta antaa hajottaa yhteistä omaisuutta? - Aso-asunnot
päätynyt hesalainen perhe kirjoitti:
Olemme nelihenkinen perhe Helsingistä ja ollaan asuttu neliössä vuokralla 850/ kk kaupungin vuokra-asunnossa.
Olisi saatu uusi rakenteilla oleva ASO, jonka asomaksu olisi ollut 38 000 (!) ja kuukausivastike 1050 josta tulee kuukaudessa about 1300 asumiskuluja (asomaksu lainalla). Päätettiin ottaa lainaa 180 000 ja maksetaan omaa hiukan pienemmällä summalla 1250/kk (summa sis. yhtiövastikkeen). Korot vaikuttaa veroihin eli se hiukan kevenee (100 eur/kk).
Asunto on samankokoinen neliöiltään kuin kerrostalo asokin mutta mukavammassa ympäristössä (vanha suojeltu kerrostaloalue, puiston reunassa ja tuplasti isommat makuuhuoneet) Toki sauna puuttuu ja parveke ei ole 12 m2, mutta uskomme pärjäävämme hiukan pienemmälläkin luksuksella ;-).
Meille omistusasuminen oli sittenkin järkevämpi vaihtoehto pitkällä tähtäimellä. Järjetöntä maksaa vastikkeita 12600 vuodessa saamatta asuntoa koskaan itselleen. Emme myöskään halua muuttaa tutuista kaupunkimaisemista maalle ja rivitaloon ei rahkeet riitä. Päätökseemme ollaan tyytyväisiä.
Ja jos joku ihmettelee miten raaskimme luopua kaupungin halvasta vuokra-asunnosta niin ei se halpa vuokra paljon lämmitä, kun raput hajotetaan, pyörät rikotaan ja oven edestä löytyy sammunut mies jne. En tosiaan tajua miksi vuokralla olevat ihmiset eivät piittaa tuon taivaallista kaupungin omaisuudesta. Onko niin että kun ei tarvitse itse maksaa vuokriaan (lue sossu maksaa) niin niiden teinien voi huoletta antaa hajottaa yhteistä omaisuutta?...eivät ole yhtä kilpailukykyisiä kuin pienet. Isoissa Asoissa tosiaan voivat kulut nousta yli kipurajan.
Eipä tuollaista 1300 € /kk kannata makssa saamatta asuntoa koskaan omaksen.
Pienet ASot ovat asia erikseen.
Joo, ja niistä kaupunkiasuntojen järjestyshäiriöistä, ehkä kortteleissa pitäisi olla jonkinlaista järjestyssysteemiä, vartiointiliikettä tai talonmiestä.
- totta..
Pienet ja hyvällä paikalla sijaitsevat Asot ovat erittäin kilpailukykyisiä, varsinkin pk-seudulla.
Isot ja huoilla paikoilla sijaisevat Asot, varsinkin kerrostalotasunnot, eivät sen sijaan sitä ole.
Vuokrien neliöhinnat ovat samat riippumatta asunnon koosta, sijainnista tai siitä sijaitseeko asunto katutasolla tai ylimmissä kerroksissa.
Jotenkin Asoissa ei pelaa sama vapaan kilpailun logiikka kuin omistusasunnoissa.- Kokemus-K
Samaa mieltä asiasta. Me aloitimme aikoinaan ASO-kaksisiosta PIkku-Huopalahdesta. Se oli yleiseen vuokratasoon nähden todella edullinen, uusi asunto ja hienolla paikalla. Sitten tuli ensimmäinen lapsi ja vaihdoimme ASO-rivariin (3H-K) Espooseen. Alussa senkin vastike oli kohtuullinen ja sopi nuoren perheen pieneen budjettiimme. Mutta muutamassa vuodessa vastike kohosi niin paljon että alkoi tuntua tyhmältä maksaa 800e kuukaudessa kolmiosta jota ei saa omaksi. Siis vähän nöyryyttä kehiin ja katse vähän halvemmille alueille eli Vantaalle. Sieltä löytyi 20m2 suurempi rivitalo jonka laina lyhentyi tuolla samalla 800e kuussa (tietysti päälle vastikkeet). EI tarvinnut kauan miettiä mitä tehdä.
Olisimme mielummin asuneet pidempäänkin ASO-asunnoissa sillä ne ovat kuitenkin turvallisia ja vaivattomia vaihtoehtoja. Mutta jos olisimme halunneet 2 lapsen syntymän jälkeen taas suuremman, vaikka 100m2 kokoisen rivitalon, olisi siitä pitänyt maksaa reilusti yli tonni kuussa. Ja se on liikaa, varsinkin kun asukkaiden vaikutusmahdollisuudet eivät käytännössä ole paljon vuokralaista kummemmat.
- nyt voi kannattaa
150 tonnilla saa Keravan keskustasta uudistuotantoa (3659€/neliö).
Kervalta lähtee tuollaisia pikkuasuntoja keveästi alle sadan tonnin.
Okei, ajatellaan kuitenkin niin että lainasi olisi 15v ja 750€/kk ja yhtiövastike 150€. Jos asunto on sinulle ikuisesti sopiva ja jos vielä ASO:si 400€ käyttömaksu pysyy muuttumattomana vuodesta toiseen, niin ei taatusti kannata haaveilla oman ostamisesta.
Mitäs sitten kun asoon tulee suurempi remontti? Tai jos koko yhtiö myydään vaikka vuokrauskäyttöön?- Asokas
Asoyhtiötä ei voi myydä vuokrauskäyttöön. Tosin samasta yhtiöstä voidaan asuntoja laittaa vuokralle, mutta yhtiötä ei voida muuttaa.
- näin se menee
Asokas kirjoitti:
Asoyhtiötä ei voi myydä vuokrauskäyttöön. Tosin samasta yhtiöstä voidaan asuntoja laittaa vuokralle, mutta yhtiötä ei voida muuttaa.
Asoja vuokrataan jos niitä ei saada aso-käyttöön, tämä on täyttä arkipäivää.
En ole perehtyny aso-lakiin, mutta tuskimpa se määrää asoja ikuisesti asumisoikeuskäytöön ja vaikka määräisikin, niin lakia voidaan aina muuttaa.
Viime vuosinahan on myyty paljon 70-luvulla vuokrakäyttöön rakennettuja yhtiöitä. Niissä oli muistaakseni 30 vuoden vuokrakäytöön velvoittava aravarahoitus. Eikös nämä asot ole rahoitettu samalla systeemillä?
30 vuoden päästä aso-asukas potkaistaan pellolle, kun asunto myydään alta pois. - eikä mene
näin se menee kirjoitti:
Asoja vuokrataan jos niitä ei saada aso-käyttöön, tämä on täyttä arkipäivää.
En ole perehtyny aso-lakiin, mutta tuskimpa se määrää asoja ikuisesti asumisoikeuskäytöön ja vaikka määräisikin, niin lakia voidaan aina muuttaa.
Viime vuosinahan on myyty paljon 70-luvulla vuokrakäyttöön rakennettuja yhtiöitä. Niissä oli muistaakseni 30 vuoden vuokrakäytöön velvoittava aravarahoitus. Eikös nämä asot ole rahoitettu samalla systeemillä?
30 vuoden päästä aso-asukas potkaistaan pellolle, kun asunto myydään alta pois.Kannattaisi varmaan perehtyä aso-lakiin. Aravalainalla ja asumisoikeudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, kaikkia taloja ei ole rahoitettu aravalainalla. Aravarajoituksista vapautuminen ei myöskään mahdollista asotalon muuttamista vuokra-/omitustaloksi.
- epäilevä...
eikä mene kirjoitti:
Kannattaisi varmaan perehtyä aso-lakiin. Aravalainalla ja asumisoikeudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, kaikkia taloja ei ole rahoitettu aravalainalla. Aravarajoituksista vapautuminen ei myöskään mahdollista asotalon muuttamista vuokra-/omitustaloksi.
Ja ihan varmasti aso-talot muutetaan jossain vaiheessa joko vuokrakäyttöön tai myydään omistusasunnoiksi. Useimmissa asoissa käyttövastikkeet ovat sen verran alakantissa, etteivät pysty lyhentämään velkojaan. Tarkastappa huvikseen että mikä oman yhtiösi tilanne velkojen suhteen, lyheneekö aikataulussa? Tuskin.
Mitäs sitten tehdään kun laina-aika loppuu ja velka on maksamatta? Yhtiö on pakko myydä.
Luen mielelläni lain kohtia, jotka todistavat väitteeni vääräksi, itse en sellaisia löytäny. - helposti
epäilevä... kirjoitti:
Ja ihan varmasti aso-talot muutetaan jossain vaiheessa joko vuokrakäyttöön tai myydään omistusasunnoiksi. Useimmissa asoissa käyttövastikkeet ovat sen verran alakantissa, etteivät pysty lyhentämään velkojaan. Tarkastappa huvikseen että mikä oman yhtiösi tilanne velkojen suhteen, lyheneekö aikataulussa? Tuskin.
Mitäs sitten tehdään kun laina-aika loppuu ja velka on maksamatta? Yhtiö on pakko myydä.
Luen mielelläni lain kohtia, jotka todistavat väitteeni vääräksi, itse en sellaisia löytäny.Aso yhteisö purkautuu valtionkonttorin luvalla.
46 § (17.12.1993/1195)
Yhteisön sulautuminen, muuttaminen ja purkaminen
Asumisoikeustalon omistava yhteisö ei saa sulautua toiseen yhteisöön eikä sen yhteisömuotoa saa muuttaa ilman valtiokonttorin lupaa. Ilman tällaista lupaa yhteisöä ei myöskään saa purkaa, ellei purkaminen johdu tuomioistuimen määräyksestä tai laissa säädetystä velvollisuudesta.
Edellä 1 momentista poiketen valtiokonttorin lupaa ei tarvita, jos yhteisö ei omista muita asumisoikeustaloja kuin 3 §:n 3 momentissa tarkoitettuja. (14.2.2003/127)
- Toinen rikastuu itse
Vanha vertailu, mutta periaate on edelleen sama. Jos et välitä, mihin rahasi menee, yhtiölle vai itsellesi, asia on ok. Mutta kyllä minulle merkitsee se, saako joku vuokraisäntä (yhtiö tai yksityinen) kunnon voitot minun kustannuksellani. Jos vuosien isot asumiskulut sisältävät lainanlyhennyksiä ja saan ne arvonnousun itselleni myydessäni asunnon, niin hulluhan olisin, jos en niin tekisi.
Kaksio>neliö>kuusio>paritalo-ketjun kautta velattomaksi, viimemainitun omistajaksi vain järkevällä suunnittelulla ja pankin ystävällisellä avustuksella. Eka asunto maksoi 90 000mk, nykyinen 400 000€. On vähän netottu, vai mitä, vaikka korkojakin on maksettu - Itara-Saita-Pihi
Toinen rikastuu itse kirjoitti:
Vanha vertailu, mutta periaate on edelleen sama. Jos et välitä, mihin rahasi menee, yhtiölle vai itsellesi, asia on ok. Mutta kyllä minulle merkitsee se, saako joku vuokraisäntä (yhtiö tai yksityinen) kunnon voitot minun kustannuksellani. Jos vuosien isot asumiskulut sisältävät lainanlyhennyksiä ja saan ne arvonnousun itselleni myydessäni asunnon, niin hulluhan olisin, jos en niin tekisi.
Kaksio>neliö>kuusio>paritalo-ketjun kautta velattomaksi, viimemainitun omistajaksi vain järkevällä suunnittelulla ja pankin ystävällisellä avustuksella. Eka asunto maksoi 90 000mk, nykyinen 400 000€. On vähän netottu, vai mitä, vaikka korkojakin on maksettuASOn edullisuus riippuu minusta ihan siitä mitä ajattelee edullisuudella. Jos edullisena pitää kuukausittain maksettavaa summaa, on ASO varmaan noin 15-20% halvempi kuin vuokra-asuminen tai omistusasunto. Vuokra-asuntoon nähden edullisuus on todellista koska molemmissa vastikkeiden maksaminen jatkuu "hamaan loppuun saakka". Omistusasunto taas on kalliimpi niin kauan kuin lainan maksu jatkuu, sitten se on huomattavasti edullisempi ja varallisuuttakin on kertynyt samalla. ASO sopii siis sellaiselle jolle on tärkeää edullisuus juuri nyt, ei pitkällä tähtäimellä.
- Hautaan asuntoineen
Toinen rikastuu itse kirjoitti:
Kaksio>neliö>kuusio>paritalo-ketjun kautta velattomaksi, viimemainitun omistajaksi vain järkevällä suunnittelulla ja pankin ystävällisellä avustuksella. Eka asunto maksoi 90 000mk, nykyinen 400 000€. On vähän netottu, vai mitä, vaikka korkojakin on maksettuOta se asuntosi hautaan mukaan :) Elämä ja nuoruus mennyt hukkaan rehkiessä asunnon vuoksi. Muistakaa nauttia vain yhdestä elämästä!! Kerran ollaan täällä.
- Muuttoaikeissa
Hei! Kyllä sinun siellä Keravalla kannattaa asua. Edulliselta tuntuu.
Täällä Espoossa samankokoisesta asunnosta, jossa on muovimatto maksetaan 570 euroa kuussa.
Uusia kodinkoneita ei ole saatu eikä uutta lattiaa, vaikka talo alkaa olla kohta 20 v vanha.
Vuokrankorotukset tänä vuonna melkein 10 prosenttia. eikä syyksi oikein sanota muuta kuin että
asunnon käyttöarvoa on nostettu.
Siellä teillä päin rivarivuokra noin 75 neliön asorivitalosta on noin 750 euroa
täällä meillä noin pari sataa enemmän kerrostalokolmiosta. Jos meno jatkuu, niin valitettavasti kohta
eläkkeelle lähtiessä on pakko muuttaa pois kotoa... no tavataan sitten siellä Keravalla, jos teidän vuokrankorotuksenne ovat noin maltillisia . - virkkuvaarikki
Asumismuotojen hintoja vertailtaessa ei pitäisi sekoittaa lyhyen ja pitkän aikavälin laskelmia. Tilapäisasujille lyhyen ajan laskelmat ovat päteviä, mutta niille, jotka haluavat pysyvän ratkaisun, on tarpeen vuosikymmenille tehdyt laskelmat.
Asumisoikeusasunnot luvattiin pysyvästi edullisiksi, mutta suurin osa tuon lupauksen saaneista on jo muuttanut pois ja nimenomaan mielettömiksi kasautuvien kustannusten sekä hämärän tulevaisuuden tähden.
Mitä tulee lainsäädäntöön, sitä on muutettu ja muutetaan jatkuvasti. Talojen irroittaminen ara(va):n hintarajoituksista näyttää nyt olevan mahdollista eivätkä nuo rajoitukset ole tähänkään asti estäneet vastikkeiden korottamista markkinalähtöisesti vaikka luvattiin kustannuslähtöistä hinnoittelua.
Enemmän tästä osoitteessa www.asumisoikeus.info ja sieltä löytyvistä linkeistä. - ,,,,,,,
minkä hintanen on 4 henk, perheen asunto ? Turussa ainakin n.80m/2 3h k s takuumaksu n.19000€ ja vastike 700€/kk 18x4 vesimaksu = helvetin kallista asumista rivitalossa ja jos olis kerrostalo niin se olis jo posketonta . Jos kuukaudessa asuin kuluihin menee 800€:a niin vähintään se täytyy olla omakotitalo 2000m/2 tontilla. Vuokra asunnon max hinta voi/saa olla 500€/kk:ssa ja jos maksaa enemmän niin sit maksetaan 100% omaa.
Vuokra taso suomessa on aivan sairaalla tasolla ja sairaita on ne jotka maksavat.- 824 eur/kk,
Mutta Espoossa näin http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/6293359"" Mikä on edullista sillä vuokrataso vapaailla markinoilla 1400-1700 eur/kk. Meidn perhe pääsee halvemmalla koska óstimme oman rivitalo osakkeen. 824 eur/kk vastke 138 eur/kk
- törkeät asovuokrat
Jos joku on sitä mieltä että aso asuminen on edullista niin korvien välissä on pahasti jotain vialla ja kannattaa varata aika lääkärille!
- espoossa halpaa
Uusi asokoti kohde espoo kerrostalo. Neliövuokra 13.90 asomaksu 556.- m2 ja vesimaksu 12.- per asukas. On halpaa :) Mutta joku tähänkin saa vastauksen että halpaahan se on.
- kuukaudessa
Lakin tässä että jos ottaa asolainan kuten suurin osa tekee niin kuukaudessa menee 84 m2 asunnossa 1700 euroa jos laina aika 10v., sisältäen vuokran,veden ja lainalyhennyksen. Tämä on kyllä jo sairasta touhua ei voi muuta sanoa.
- Luulisin
Kyllä miekin näen, että aso asuminen tulee halvemmaksi kuin vuokralla. Jos miettii, että mekin etitään rivari kolmiota Espoosta jossa vastike alle 800e/kk ja sitten ottaa laina-ajaksi esim. 15v. niin ei kustannukset nouse liikaa. Meillä on nyt omakotitalo josta maksetaan 550e/kk mutta asutaan 350km päässä pääkaupunkiseudulta ja 30km päässä lähimmästä kaupungista. Kun laitoin esim. vuokraovi palveluun hauksi 3h k s (pääkaupunkiseudulta) niin vuokrat pomppasi suoraan tuonne 900e paremmalle puolelle. Ja varsinkaan kun ei ole tarkotus aso asunnossa asua montaa kymmentä vuotta niin mielumin mie sellaseen muutan kun vuokralle.
- IN THE gHETO
Ghetos kaikki on halpaa
Ihan van vinkki.
Asu sielä mielummin vuokralla niin pääset nopeasti pois kun alkaa tympiin. - tuutikki
ompa edullinen -maksan asolla 543 kaksiosta espoossa
- aso-asukas
Täällä Oulussa on näköjään korkeammat vuokrat kuin etelässä. Yksiön vuokra on tuo sama mikä etelässä on kaksio. Joka vuosi noussut jyrkästi niin että palkankorotuksetkaan ei riitä peittämään nousuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812