En viitsi liittyä "auto käy" ketjuun. Siinä näyttää olevan sama sakki selvittämässä, että kone leikkaa kiinni sammuttaessa?! Ha!
Syksyllä viimeiseksi kirjoitin tieteen viimeisimmät tiedot nykyaikaisen raskaskaluston dieselmoottorista ja sen tyhjäkäyttämisestä. Linkki ei vai enää toimi.
1. Huollettu nykydiesel (vm 1990-2008) ei vaadi tyhjäkäyntiä jäähtyäkseen!
2. On ainakin osalle moottorimerkkejä vahingollista kierrättää elinkaarellaan tuntitolkulla suodattamattomia metallihiukkasia öljyssä.
3. Kalusto ei ole kunnossa, jos siitä karkaa paineilmat muutamassa minuutissa. Sellaisella ei pidä olla liikenteessäkään.
En viitsi liittyä "auto käy" ketjuun.
19
2901
Vastaukset
niin:
"1. Huollettu nykydiesel (vm 1990-2008) ei vaadi tyhjäkäyntiä jäähtyäkseen!"
Tuskin kyseessä on varsinaisesti moottorin jäähdyttäminen vaan lämmön tasaantuminen. Muutaman minuutin joutokäyntiä ajon päätteeksi suositellaan jopa valmistajien ohjekirjoissa.
"2. On ainakin osalle moottorimerkkejä vahingollista kierrättää elinkaarellaan tuntitolkulla suodattamattomia metallihiukkasia öljyssä."
?
"3. Kalusto ei ole kunnossa, jos siitä karkaa paineilmat muutamassa minuutissa. Sellaisella ei pidä olla liikenteessäkään."
Joo, ei ole ihan tikissään. Mutta jotenkin tuntuu vähän siltä ettet taida olla alalla ollenkaan?- Jurrikan ykö
Kerro ne valmistajat, joiden autokäsikirjaa luet ja löydät yllytyksen tyhjäkäyntiin? Saat sata euroa heti tilillesi, kun sanot vain ISBN -numeron!
Ethän näytä tietävän mitään! Kun moottoria joka päivä myllytetään turhaan tunti, niin siihen tulee 300 tuntia paskakäyntiä, jolloin suotimen ohi menevät hiukkaset kuluttaa mäntää, sylinteriä, mannärenkaita, laakereita ja niin....
Pitää tietää moottorista jotakin pöllykkä! Se 300 tuntia on kymmenen vuotta vanhassa moottorissa 3000 tuntia. Tiedätkö paljonko se on? Et! Jurrikan ykö kirjoitti:
Kerro ne valmistajat, joiden autokäsikirjaa luet ja löydät yllytyksen tyhjäkäyntiin? Saat sata euroa heti tilillesi, kun sanot vain ISBN -numeron!
Ethän näytä tietävän mitään! Kun moottoria joka päivä myllytetään turhaan tunti, niin siihen tulee 300 tuntia paskakäyntiä, jolloin suotimen ohi menevät hiukkaset kuluttaa mäntää, sylinteriä, mannärenkaita, laakereita ja niin....
Pitää tietää moottorista jotakin pöllykkä! Se 300 tuntia on kymmenen vuotta vanhassa moottorissa 3000 tuntia. Tiedätkö paljonko se on? Et!yhtään keskivertoa rekkamiestä, me ollaan keskivertoa pikkasen parempia.
Ja opetellaan ekaksi keskustelemaan samoista asioista niin ei tuhlata kummankaan aikaa joutavaan, periaatteelliseen vänkäämiseen, jooko.- Piikkiä suoneen
puukuski kirjoitti:
yhtään keskivertoa rekkamiestä, me ollaan keskivertoa pikkasen parempia.
Ja opetellaan ekaksi keskustelemaan samoista asioista niin ei tuhlata kummankaan aikaa joutavaan, periaatteelliseen vänkäämiseen, jooko.Kijääk Puuskuski! Sait taas kerran nokillesi kijääk
- sivuhuomautu
Piikkiä suoneen kirjoitti:
Kijääk Puuskuski! Sait taas kerran nokillesi kijääk
Eiköhän sinulle tullut kuitenkin pahemmin omaan nilkkaan.
- niinpä just joo....
Ei kai susta sitten oo aatteleen, että ei se hyvää tee moottoritielläkään vingutus teidän apinakopeilla... kumma kun sitä autoa ajatellaan vasta siellä tauolla, kun laiskottaa painaa sammutusnappia ja vääntää virta pois. Helevata miten tulee ihminen tyhmäksi apinakopissa...
- asiasta
siinähän rikot autos,ku väännät heti avaimest sammuksiin,ja kannattaa kokeilla h-auto dieselil eritoten. vedät 50km 150 taulus ja vedät levikkeelle,nii katotaan kuin käy ku sammutat ropposes,heti ku saat pysäytettyy:)
- Sekopäät organiseeraa.
ABC:llä kuulit ISOOltapojilta paskaa?
- tuollainen
Tuota, melkoista juttua isket nyt. En ainakaan asentajana ole kanssasi samaa mieltä asioista.
- Masa tere
Sinä olet yhtä hyvä, kuin pissivä äitisi synnytyksessä?
- oleminen
Masa tere kirjoitti:
Sinä olet yhtä hyvä, kuin pissivä äitisi synnytyksessä?
Väärässä oleminen on kovaa. Mutta ota iisisti. Kyrpiminen menee sinultakin muutamassa päivässä.
- Kojuasuja
oleminen kirjoitti:
Väärässä oleminen on kovaa. Mutta ota iisisti. Kyrpiminen menee sinultakin muutamassa päivässä.
Ajattele paljonko mutsisi ponnisteli sinun suhteesi turhaan?
- Asko Veee
Aavistin keskustelun "sisällön ja ajatusmaailman" olevan juuri tätä jo kirjoitettua. Tietämättömyys ja typeryys kulkee pojasta poikaan.
- sinulla!
Fysiikan lakeja et sinäkään pysty muuttamaan, joten uudet tuulesi voi puhaltaa suolle.
t: masentaja - muuttunut.
Ei ne moottoriteknologian faktat ole muuttunut. Edelleen polttoaineen palaessa syntyy lämpöä ja moottorilämpöjen tasaaminen kuuluu asiaan.
- Holm (eläkeellä)
Minulla on työnjohtokokemusta HKL:n korjaamolta 1977-2002 ajalta. Kaupunkibussin moottoristahan otetaan täydet tehot ja taas jarrutus pysäkille ja taas täydet tehot. Ei ole sen kuluttavampaa ajoa dieselille.
Ne kiinnileikatut moottorit olivat useimmin vesiletkun katkeaminen, jota kuski ei huomannut vaan painoi kuumalla koneella vielä korttelin. Muutama oli moottoriöljyn kanavien (öljypohjan sakan tukkima imusiivilä) tukkeutuminen, josta aiheiutui öljypaineen menetys. Näissäkin kuskit vain painoi menemään. Niitä mittareita ei kukaan juuri koskaan lukenutkaan. Muutama pakkasvauriokin mahtui. Pelkällä vedellä täytettyjä koneita!
Ainoatakaan moottoria ei avattu sammuttamisen vuoksi kiinnileikkautuneena. Sellaista ei vain tapahdu! Kalustossa oli aikanani Scaniaa, Volvoa, Sisua eri moottorisakilla.
Kunnossa oleva termostaatti, auki pysyneet vesikanavat ja oikea öljymäärä pitää 8-12 litraisen moottorin kunnossa sammutettunakin.
Joka ymmärtää moottoritekniikkaa, tietää jäähdytysnesteen sietävän jopa 120 asteisen olotilan kiehumatta. Sitä ennen on jo lämpömittari varoittanut vartin vaarasta.
Sammuttaminen ei hitsaa mäntää sylinteriin, kuten tietämättömät kertoo legendaa. Siihen tarvitaan 800-900 asteen lämpö. Pakoventtiilin reunat joutuvat tuolle lämmölle alttiiksi. Lisäksi siellä on välissä öljykalvo suojana.
Varmasti Essolla on pojankloppeja, jotka "tietävät" tuhansittain kuormurinmoottoreita menneen rikki kun ne on sammutettu. Kuka uskoo - se uskoo.- nopeasti.
Ikää kuitenkin koneelle tulee nopeammin. Kuinkas on turbon jäähtymisen kanssa? Sehän on ainakin kuuma.
- eikai se
moottori leikkaa kiinni vaan turbo...
sehän jatkaa pyörimistä kuumana tosi kauan kun kone sammutetaan.. vaikka taitaa olla nykyisillä öljyillä jo melko pieni hajoamis vaara.. - Aulis s
Vai on Holmin Örö vielä kirjoitusvoimissaan! Terveisiä vaan vanhanpuolen ukolta S.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191682
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991498Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37943Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29879Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38831Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50796Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43758Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37740Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56738Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37720