Onko huono osaisuus oma vika?

ONKOHAN

Mielestäni ei. Kaikki eivät voi valita tappiota, menestystä ei edes tavallista arkipäivää.

27

1120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esim. syntymävammaisuus

voisi olla tätä,tai sitten vammainen kokee ettei siinä ole mitään huonoa,samoin tapaturmaisesti luokkaantunut,tai perimän mukana sairastunut.

Valta-ja raha-asioissa saattaa samaten olla ihmisiä jotka kokevat saavansa liian vähän.

Minusta se on asennekysymys,jollei ole terve eikä voi tulla sellaiseksi,on vaan pakko sopeutua siihen jotenkin joskus.
      Rikkaaksi ja vallankahvassa olevaksi ei myöskään jokainen yllä...ja tavallisen duunarin palkalla saa pientä eläkettä,eikä sekään minusta kaada omaa maailmaani.

Ellei minulla olisi ystäviä,kokisin huono-osaisuutta,samoin mikäli lapseni olisivat rikollisia.

Katselin/kuuntelin nuorempana katkeraksi muuttuneita kasvatusvanhempiani ja se ainainen valitus köyhyydestä ja rikkaanpien kadehtiminen tuntui olevan ainoa puheenaihe.

Oma elämäni on ollut ja yhä on rahan suhteen vähäistä,silti en ole nähnyt nälkää kuin miehen armeijassa oloaikana,jolloin sotilasavustus ei riittänyt vuokran,sähkön ja lapsen tarpeitten lisäksi omaan ravintooni.
      Olihan minulla silloinkin työpaikka mutten saanut lapselle hoitajaa 3-vuorotyöni vuoksi ja siellä paikkakunnalla ei ollut muuta työtä tarjolla.

Tänään tulee vesi hanasta ja voin syödä monipuolisesti kunhan ostan tarjoustuotteita ja minun onnekseni asun lähellä erilaisia kauppoja,eli on mistä valita vihanneksensa ja yleensä jossain on joka päivä tarjouksensa.

En siis koe olevani huono-osainen,joskin haaveilen yhä omasta pottumaasta :)

riittänyt

• Usvahuntu

Puhutaan syrjäytyneistä, unohdetaan että huono osaisuus on monimuotoinen asia. Aina ei oma valinta. Kaikki köyhät eivät ole toiselta ottamassa ja kadehtumassa. Risti rikkaan pihassa, kanto köyhän kartanolla.

• tuottamusta

Olen itse täysin vastuussa olotilaani!

• suvi-Sirkka

Jossain mainittiin koulun opetusta puuttua rahankäyttöön, kyllä se mielestäni on kodin seinien sisällä tuo oppi saatava, vaan ei se kuitenkaan kaikkien ulottuvissa silti kotiopetuskaan ole.
        Huono-osaisuuteen voi olla syynä uhkarohkeuskin, kaikilla varmaan eri syyt, samaa rataa ei kaikilla olla käytössä.

• olla pelkästään

jonkun oma vika?
      Kukaan ei saa valita, syntyykö kuninkaan vai kerjäläisen lapseksi. Kukaan ei saa valita vaikkapa omaa ÄO:taan.

Se, miten saamiaan ominaisuuksia osaa hyödyntää on pitkälle oma valinta, tosin syntymässä saatu luonne siihenkin suuresti vaikuttaa.

• Vastauksen sanominen ei olekaan ihan yksinkertainen juttu.

Meidän elämääämme vaikuttaa niin moni asia syntyperämme lisäksi, ettei voi sanoa mikä on luonnostaan lankeavaa, mihin voimme itse vaikuttaa ja mitä elämästämme määrätä.

Kaikilla meillä on kuitenkin jotakuinkin samat mahdollisuudet tehdä valintoja niistä asioista joista meillä on tietoa johon perustuen päätöksen voi tehdä.
      Kaikille ei ole mahdollisuuksia samaan koulutukseen, kaikilla meillä ei ole taipumuksia samoihin asioihin, eli sepästä ei tule suutaria pelkällä halulla, siihen vaaditaan taitoja ja oppeja.

Oma valinta on sensijaan, jos jättää koulutusmahdollisuuden käyttämättä ja siksi jää kehityksen ulkopuolelle. Silloin ei voi sanoa olevansa huono osainen, on vain ottanut vastaan vähemmän kuin joku muu.

Terveys on ominaisuus joka joko on tai ei, perinteillä ja perimällä on siinälkin osansa, voiko sairasteleva siis sanoa olevansa huonompi osainen kuin muut, sekin kysymys johon voi vastata juu tai ei.

Vaikka elämän olosuhteita emme olisi osanneet tai kyenneet itse valitsemaan, sen, kuinka niihin suhtaudumme, voimme kukin käsitellä mielessämme hyvänä tai huonona kohtalona.
      Mikäli vain jää valittamaan omaa kohtaloa ja vertaamaan sitä paremmin elämässä menestyneisiin, on hakoteillä, koska mennyttä ei voi muuttaa, mutta tulevaan voi edes yrittää itse vaikuttaa.

Aina on olemassa rikkaita ja köyhiä. Joku voi valita ostoksensa katsomatta hintaa, joku voi kävellä ruokajonoon saadakseen päivittäisen annoksensa, ja silti, siellä sisällä sykkii sydän molemmilla samaa hetkeä.
      Runsaankaan pöydän äärellä ei istu aina onnellinen ihminen, mutta ryysyihinkin pukeutunut kerjäläinen voi olla elämäänsä tyytyväinen. Hänelle elämä antoi ehkä huonommat kortit, tai hän pelasi väärin.
      Viisautta on olla syyttämättä muita omista valinnoista, huono onnikin kun tavallisesti kohtaa joskus jokaisen.

• jos haluaa

Mietin tuota Riihi asuntojuttuakin. Huono osaisilla tai heidän puutteillaankin tehdään törkeesti bisnestä. Kaikki on vaan hiljaa kun ei omaan napaan pistele. Mukamas. Onko kyyti näin kylmää Suomessa?

• Tuoksuvattu*
        jos haluaa kirjoitti:

Mietin tuota Riihi asuntojuttuakin. Huono osaisilla tai heidän puutteillaankin tehdään törkeesti bisnestä. Kaikki on vaan hiljaa kun ei omaan napaan pistele. Mukamas. Onko kyyti näin kylmää Suomessa?

Kaikkina aikoina joku on käyttänyt hyväkseen asioita joilla saa myötätuntoa ja yhteuiskunnan tukea. Asinto toiminta on yksi osa sitä ja kun aikoinan on rahoitettu asuntoihin liittyviä yrityksiä, jopa verohelpotuksin, silloin on ollut pääomien omistajalla hyvä tilaisuus moninkertaistaa pääomansa käyttäen hyödykseen juuri niitä huonompiosaisia jotka asunnon tarpeessa ovat olleet.
        Yleihyödyllinen yhdistys on jopa veropaiden omaisuuksien hankkimiseen hyvä kanava, onneksi nykyisin on tarkempi seula kuin aiemmin.

Kukaan ei voi tietää kuinka moni mioljoonia omstava on hankkinut varansa kieroudella ja viekkaudella, mutta sille emme voi mitään. Laki ei ole pysynyt mukana, tai laillisuuden koura ei ylety ja osu kaikkiin mätäpesäkkeisiin joissa olisi kaiveltavaa.

Minua ei tee onnelliseksi jos joku muu kärsii, haluaisin että kaikilla olis asiat hyvin kotimaassamme, mutta kun se ei riitä muuttamaan asioita vaikka kuinka toivoisin. Minun varoillani ei kyetä asioita muuttamaan, mutta voin sanoa olevani onnekas kun asiani ovat omasta mielestäni kohdallaan.
        Koskaan ei saa kaikkea mitä haluaa, mutta voi elää ilman rikkauksia. Silti voin minäkin nauttia elämästä kiitollisena, muistaen ettei kaikilla ole samoin ja arvostelematta ketään sen mukaan mitä hän omistaa tai miten elää omien valintojensa mukaan.

• lähtöteline

En minä muuta tiedä kuin että koulussa pitäisi jo pienestä pitäen opettaa raha-asioista ja oman osaamisensa markkinoinnista.

Meillä on valta annettu ammattiliitoille, mikä hiukan helpottaa osaamattomuutta. Tämä on kuitenkin tehnyt kansakunnasta riippuvaisia.

En puutu noihin syntyperäisiin ominaisuuksiin, koska ne eivät ole oma vika.

Samalta viivalta ei lähdetä koskaan, siksi vastaus tuohon kysymykseen on mahdoton antaa.

• juttu on näin

Tuo oli riman alitus. Mitä ammattiliito ja vähä osaisuus liittyy toisiinsa? Ihmisten asenteissa on tänä päivänä vika. Eihän se mitään jos naapurin lehmä kuolee mutta jos se saa kaksoset,sanoo vanha sananlasku. Jos ihminen näyttää ja tekee hyvän tahtonsa mukaan voikin jo aika paljon.

• lähtöteline
        juttu on näin kirjoitti:

Tuo oli riman alitus. Mitä ammattiliito ja vähä osaisuus liittyy toisiinsa? Ihmisten asenteissa on tänä päivänä vika. Eihän se mitään jos naapurin lehmä kuolee mutta jos se saa kaksoset,sanoo vanha sananlasku. Jos ihminen näyttää ja tekee hyvän tahtonsa mukaan voikin jo aika paljon.

.. käsittelin lyhyessä kommentissani tärkeimmät osa-alueet. Taloudellisen ja sitten tämän henkisen ja fyysisen lähtötilanteen.

Huono-osaisuus on yhtä kuin köyhyyttä taloudellisessa mielessä. Ja tästä on opittavissa pois.

Hyvällä tahdolla on kieltämättä näkyvä vaikutus menestykseen.

• huono-osainen
        lähtöteline kirjoitti:

.. käsittelin lyhyessä kommentissani tärkeimmät osa-alueet. Taloudellisen ja sitten tämän henkisen ja fyysisen lähtötilanteen.

Huono-osaisuus on yhtä kuin köyhyyttä taloudellisessa mielessä. Ja tästä on opittavissa pois.

Hyvällä tahdolla on kieltämättä näkyvä vaikutus menestykseen.

tekee huonosti palkatut työt? Niistä opittava pois??

• sinun näköalastasi
        huono-osainen kirjoitti:

Työ työ työ työ. Saappaat jalassa hautaan. kaikkea pitäis elämässä olla sopusuhtaisesti, kas siinä.

• lähtöteline
        huono-osainen kirjoitti:

Ei olle mahdotonta laskea, että missä kohdassa ihminen ei enää pysty takaisin jaloilleen.

Tähän pisteeseen tarvitaan satsausta, niin ettei jäädä toisten armoille.

Nyt on tapahtunut meillä niin, että on annettu pudota sinne, mistä ei ole paluuta. Edes bussilipun vertaa ei auteta.

Huonosti palkattua työtä ei kenenkään kannata tehdä, jos se ei kata elinkustannuksia.

• Sattumankauppaa ja muuta

Ne, jotka eivät halua lukea pitkiä tekstejä, lopettakaa tähän! Jos joku lukee, olen kiitollinen, sillä mielestäni keskustelen ja esitän vain mielipiteen.Jos olen väärässä, aina vain parempaa.

Emmehän me elämäämme kokonaisuutena hallitse kukaan, koska on olemassa tekijä, jota kutsutaan sattumukseksi, kohtaloksi, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Älylliset tekijät määräytyvät osin geeneistä,vanhemmiltamme ja esivanhemmmiltamme ja vielä kauempaa. Jos geenit ovat heikohkot eli ei neroja suvussa, tulee silti mukaan sattuma eli poikeuksellinen älykkyys tai muu lahjakkuus, vaikka taustatekijöiden mukaan näin ei pitäisi olla. Luonto on suuri kokeilija ja kehittäjä, muutenhan evoluutio ei olisi mahdollista eikä meistäkään silloin kukaan naputtelisi tässä käyttäen joidenkin älyn tulosta.

Syntymässä saadut tekijät ovat arvaamattomat, ne paljastuvat elämän myötä. Joku osaa käyttää lahjojaan paremmin, joku huonommin. Tässä kohtaa astuvat mukaan myös ympäristötekijät eli yhteisö ja yhteiskunta sekä perheen asema yhteisössään. Väitetään, että huono-osaisuus osaksi periytyy eli heikoista lähtökohdista on vaikeampaa ponnistella hyväosaiseksi.

Ainakin se tie vaatii paljon enemmän taistelutahtoa ja -kykyä kuin hyväosaiselta. Toisaalta myös hyväosaisen perheen käyttäytyminen - miten he hyväksyvät ja kasvattavat lapsensa - voi olla joko tuhoisaa tai tukevaa. Meistä ei kukaan voi valita etukäteen, millaiset vanhemmat satumme saamaan.

Kohtalo tai sattuma saattaa myös tuoda tielle sairauksia tai vammoja, perinnöllisiä tai muita jo aivan vauvasta lähtien. Ne eivät ole itsemme valittavissa. Älyllisesti heikkolahjaisen vammaisen on jotakuinkin mahdotonta kehittyä menestyjäksi varsinkin, jos koti on köyhä ja siellä on vaikkapa alkoholismia ja/tai muita tragedioita. Päinvastaisista tapauksista eli älykkäistä vammaisista on olemassa menestystarinoita. Poikkeuksetta he korostavat perheensä merkitystä.

Ehkä kuitenkin jotakin voimme itse valita. Mielestäni asenteen, jolla elämään suhtaudumme - iloihin, menestyksiin, suruihin jne. Tässäkin on kodilla valtava merkitys eli miten koti on reagoinut iloihin ja suruihin aikoinaan, olivat ne perheen omia juttuja tai omassa yhteisössä
      sattuneita. Tässä perheen asema tai varakkuus eivät merkitse mitään, kysymys on ns. sydämen sivistyksestä. Sen yhteiskuntamme tuntuu unohtaneen.

Kirsti Paakkanen ei lakkaa kiittämästä vanhempiaan saamastaan kasvatuksesta ja elämänasenteestaan. Mika Waltarin kasvuympäristö ja perheen arvot seurasivat häntä kirjalliseen tuotantoon saakka - vaikeaa kuvitella humaanimpaa ihmistä kuin Waltari oli.

Voimme valita vielä aikuisenakin elämänasenteemme ja sen arvot. Itseään lakkaamatta toisiin vertailevan ja omaan elämäänsä tyytymättömän on vaikeaa päästää irti vaikeuksistaan ja unohtaa mahdolliset vääryydet tms. Samalla hän kieltää itseltään mahdollisuuden nähdä omassa kehityksessään hyvät puolet ja suunnan johonkin uuteen.

Sanotaan, että olet sitä, mitä syöt, yhtä hyvin olet sitä, mitä ajattelet. Onnellinen se, joka jo lapsuuskodistaan sai eväiksi kannustavan tuen maailman teille, terveyden ja mahdollisesti myös taloudellista tukea. Tavallinen arkipäivä - sen merkityksen ymmärtää vasta kun tavallista arkipäivää ei syystä tai toisesta tule - jotakin sattuu, joka rikkoo sen, ehkä toistaiseksi, ehkä loppuiäksi.

Olen onnekas, koska menetin arkipäivän vain toistaiseksi.Pienten elämän ilojen rinnalla menestys on kuin kärpäsen surinaa korvissani. Oletko huomannut, että kukaan ei oikeasti omista mitään. Yhtä alastomina kaikki lähdemme, kun lähdemme.

• silmätkiinni

NÄITÄ onnekkaita listaa voisi jatkaa parinmetrin verran.
        Kaikki ei ole kiinni kaikesta minkä toit esiin.
        Voihan sitä sulkee silmänsä.

• Liian monisanaisuus
        silmätkiinni kirjoitti:

Liianmonisanaisuus, pyörittää asioita . . jää lukematta.
        Minun elämääni se ainakin helpottaa.

• mutta ei asian kirjoittajia
        Liian monisanaisuus kirjoitti:

Liianmonisanaisuus, pyörittää asioita . . jää lukematta.
        Minun elämääni se ainakin helpottaa.

Kirjoitin tuon pitkän tekstin. Kiitos palautteesta. Kuvittelen palautteen sellaiseksi, että puututaan asiaan, ei kirjoittajaan. Odotin siis arvoisilta arvostelijoilta kommentteja itse aiheesta, ei minusta. Kun pyysin palautetta siitä, olenko väärässä, odotin napakoita kommentteja miten muut tämän asian kokevat. Mitä sain - joutavanpäiväisiä reposteluja. Seuraatteko te aikaanne - ei näytä siltä!

Aikoinaan eräs hallitsija arvosteli Mozartin musiikkia huonoksi, koska sävellyksessä oli hänen mukaansa liian paljon nuotteja. Eihän tämä tällainen ole keskustelua. Miten te tulette toimeen muiden ihmisten kanssa, kun oikeasti pitää keskustella? Ette luultavasti mitenkään - liian paljon sanoja silloinkin varmaan tai vääriä keskustelunaiheita.

Onneksi en ole herkkänahkainen, mutta hämmästyttää kyllä se, että nämäkin kommentoijat ovat muka kuusikymppisensä täyttäneet. Herran haltuun vaan!

• nikille silmät kiinni
        silmätkiinni kirjoitti:

Tuontyyppinen heittely ei kerro sinusta ja sinun mielipiteistäsi muuta kuin sen, että haluat piikitellä, mutta sinulla ei ole omia ajatuksia aiheesta lainkaan tai et pysty niitä kertomaan. Suomessa kuusikymppiset ovat kyllä saaneet opetusta kirjoitttamisessa ja lukemisessa. Mitä, jos ryhtyisit puolestasi niitä hyödyntämään. Kokeile rakentaa edes yksi kunnon lause. Tai sulje silmäsi tosiaan kaikelta, mitäpä sitä ottaa enemmän kuin on annettu.

• jocus*

Menisin vielä hiukan pidemmälle:

Ennen syntymäänsä ihminen ei ole voinut vaikuttaa yhtään mihinkään. Ensimmäisenä elinvuotenaan hän on täysin riippuvainen vanhemmistaan, ja saa kaiken ulkoapäin pystymättä edelleenkään päättämään mistään.

Kysymys kuuluu: Missä vaiheessa hän saa oman tahdon, ja mistä se tulee. Ex nihilo nihil, sanoivat latinanpuhujat eli tyhjästä ei synny mitään. Lapsi ei itse voi itselleen tehdä omaa tahtoa, eli jostakin ulkoa sen on tultava. Mutta onko se sitten enää omaa tahtoa, jos se tulee ulkoapäin?

Kukaan ei ole minulle järkevästi kyennyt selittämään ihmisen omaa tahtoa; kykenisitkö sinä?

• asenne!

Terveys?
      Tuosta pyhästä kolminaisuudesta riippuu elämän suunta.

Perintö antaa kyllä hyvän alkupotkun mutta älykäs ja kaikin puolin terve ihminen pystyy senkin tuhoamaan.

Tuttavapiirissäni on useampikin henkilö jotka, huolimatta vaikeista fyysisistä rajoitteistaan, ovat rakentaneet hyvin tyydyttävän näköisen elämän ja ovat hyviä veronmaksajia.

Mielenterveyden sairaudet ovatkin jo toinen juttu.

Eniten "osaisuuteen" vaikuttavat asenteet.
      Kodin ilmapiiri ja suhtautuminen kouluttautumiseen.
      Penskoille asetetut vaatimukset ja kannustus.
      Jne.

Samoista lähtökohdista voidaan päätyä hyvin erilaisiin tuloksiin.

Omat, poikavuosien aikaiset kaverini valitsivat helpon tien eläen päivästä toiseen.
      Niin pitkään kuin elivät.
      Viimeinenkin potkaisi tyhjää viime talvena.
      Ensimmäinen jo muutama kymmenen vuotta sitten.

• kohdallani

itse voisin sanoa että kohdallani lapsuudessa työnteko oli vaan ainoa oikea tapa elää,sitä kunnioitettiin,kuinka paljon jaksaa,viitsii ja tottakai,leipä oli siitä kiinni.
        Kouluun ei kannustettu,vaikka lahjoja olisi ollut,koko perheen taso-sanoisinko arvoasteikolla 7-8.Mutta yksi lensi yli käenpesän.
        Hän syntyi kurjiin olosuhteisiin,kävi koulunsa kunnialla,hän halusi joksikin,hänellä oli päämäärä joka toteutui.Mutta: Viina vei,kova työ,sen tyuomat haasteet romutti koko elämän,nuoren ihmisen,meni kaikki,tältä suvun kaikista viisaammalta.
        Me muut tavalliset "tallaajat"olemme pärjänneet omillamme,saimme vaan perintönä kaikki samat sairaudet,mitä vanhemmillamme on,ja edelleenkin vanhempien sana on laki määrätyissä asioissa ja joskus sapettaa,kuuskymppistäkin! Suoraan ei voi puhua vanhemmilleen,vaan täytyy pehmoilla,vieläkin.
        Joskus olen kyllä antanut tulla lunta tupaan ja putsannut suuni!

• asenne!
        kohdallani kirjoitti:

itse voisin sanoa että kohdallani lapsuudessa työnteko oli vaan ainoa oikea tapa elää,sitä kunnioitettiin,kuinka paljon jaksaa,viitsii ja tottakai,leipä oli siitä kiinni.
        Kouluun ei kannustettu,vaikka lahjoja olisi ollut,koko perheen taso-sanoisinko arvoasteikolla 7-8.Mutta yksi lensi yli käenpesän.
        Hän syntyi kurjiin olosuhteisiin,kävi koulunsa kunnialla,hän halusi joksikin,hänellä oli päämäärä joka toteutui.Mutta: Viina vei,kova työ,sen tyuomat haasteet romutti koko elämän,nuoren ihmisen,meni kaikki,tältä suvun kaikista viisaammalta.
        Me muut tavalliset "tallaajat"olemme pärjänneet omillamme,saimme vaan perintönä kaikki samat sairaudet,mitä vanhemmillamme on,ja edelleenkin vanhempien sana on laki määrätyissä asioissa ja joskus sapettaa,kuuskymppistäkin! Suoraan ei voi puhua vanhemmilleen,vaan täytyy pehmoilla,vieläkin.
        Joskus olen kyllä antanut tulla lunta tupaan ja putsannut suuni!

Tuttu kuvio.
        Mm. talvisin, tuiskuaamuina alle 10-vuotinen pentu hereille 5:n tietämissä avaamaan omalla pienellä lapiolla tietä vanhalle kuormurinrottelolle.
        Tietenkin puuliiteriaskaret, vedenkannot, rehumaan kitkemiset ym.
        11-vuotisena 3km:n vesimatkan taakse yksin kuorimaan propseja. majoitus huovan kera havumajassa.

Kotona heilui nyrkki, havemmin puukko ja joskus pistooli.

Heti, vapaaehtoisena suoritetun intin jälkeen häivyin Ruotsiin.

Siellä, mättäessäni kuormurien akselistoja kasaan, heräsi ajatus vaihtoehtoisesta elämästä jatkossa.
        Hoidin opiskelut.

Minua on sanottu auktoritettivihamieliseksi.
        Saattaa pitää paikkansa.
        Lapsuuden kotiani olen pitänyt varoittavana esimerkkinä.

Ilkeää, puolueellista, pahansisuista äitivainajaani minulla ei ole koskaan ollut ikävä.
        Ennen aikojaan kuollut isäni on joskus jälkikäteen säälittänyt.

Paremmista oloista läheteneet kaverini ratkaisivat lyhyehköiksi jääneet elämänsä toisin.

Itselläni ei ole valittamista.
        Ei aineellisten puitteiden eikä elämänlaadun suhteen.

= ITSE RATKAISEE SUUNTANSA paitsi vakavien mentaalisten häiriöiden osuessa kohdalle.

• tyhmänlainen
        asenne! kirjoitti:

Tuttu kuvio.
        Mm. talvisin, tuiskuaamuina alle 10-vuotinen pentu hereille 5:n tietämissä avaamaan omalla pienellä lapiolla tietä vanhalle kuormurinrottelolle.
        Tietenkin puuliiteriaskaret, vedenkannot, rehumaan kitkemiset ym.
        11-vuotisena 3km:n vesimatkan taakse yksin kuorimaan propseja. majoitus huovan kera havumajassa.

Kotona heilui nyrkki, havemmin puukko ja joskus pistooli.

Heti, vapaaehtoisena suoritetun intin jälkeen häivyin Ruotsiin.

Siellä, mättäessäni kuormurien akselistoja kasaan, heräsi ajatus vaihtoehtoisesta elämästä jatkossa.
        Hoidin opiskelut.

Minua on sanottu auktoritettivihamieliseksi.
        Saattaa pitää paikkansa.
        Lapsuuden kotiani olen pitänyt varoittavana esimerkkinä.

Ilkeää, puolueellista, pahansisuista äitivainajaani minulla ei ole koskaan ollut ikävä.
        Ennen aikojaan kuollut isäni on joskus jälkikäteen säälittänyt.

Paremmista oloista läheteneet kaverini ratkaisivat lyhyehköiksi jääneet elämänsä toisin.

Itselläni ei ole valittamista.
        Ei aineellisten puitteiden eikä elämänlaadun suhteen.

= ITSE RATKAISEE SUUNTANSA paitsi vakavien mentaalisten häiriöiden osuessa kohdalle.

Tietysti jonkin verran voi jokainen vaikuttaa elämiseensä. Entäpä jos syntymässä saatu "älli" ei riitä mihinkään? Eihän se omaa syytä ole.
        Enimmäkseen on kuiten syy asennoitumisessa, jos
        "suksi ei luista." Jotkut rynnii eteenpäin vaikka kuinka huonoista lähtökohdista, jos on kohtuullinen terveys.
        Mutta mistä se alotekyky, rohkeus tarttua työhön ja ne työhalut ja myös riittävä agressiivisuus vaatia työstä palkkaa? Nimenomaan työstä. Riittävä rohkeus lähteä toiseen paikkaan,
        jos jatko näyttää paremmalta. Työnantaja ei pidä tarpeetonta työntekijää, eikä työntekijän kannata olla "talkootöissä."
        Näitä ominaisuuksia tarvitaan, jos tyhjästä pienellä koulutuksella maailmalle potkaistaan.
        Sittenkin...onkohan se vain harvoin oma vika ja sairaudet ovat oma juttunsa.

• sitä vaan
        tyhmänlainen kirjoitti:

Tietysti jonkin verran voi jokainen vaikuttaa elämiseensä. Entäpä jos syntymässä saatu "älli" ei riitä mihinkään? Eihän se omaa syytä ole.
        Enimmäkseen on kuiten syy asennoitumisessa, jos
        "suksi ei luista." Jotkut rynnii eteenpäin vaikka kuinka huonoista lähtökohdista, jos on kohtuullinen terveys.
        Mutta mistä se alotekyky, rohkeus tarttua työhön ja ne työhalut ja myös riittävä agressiivisuus vaatia työstä palkkaa? Nimenomaan työstä. Riittävä rohkeus lähteä toiseen paikkaan,
        jos jatko näyttää paremmalta. Työnantaja ei pidä tarpeetonta työntekijää, eikä työntekijän kannata olla "talkootöissä."
        Näitä ominaisuuksia tarvitaan, jos tyhjästä pienellä koulutuksella maailmalle potkaistaan.
        Sittenkin...onkohan se vain harvoin oma vika ja sairaudet ovat oma juttunsa.

Verottaja kaataa heti alkuunsa. Tyhjästä lähtevän mahdollisuudet tyssää siihen. Sitten on pankkiloukku, jos ei ole pääomaa tai vaikka opintovelat ylikäymättömät. Opiskelu on kallista, stipendejä ei juuri ole.

Kokemuksen rintaäänellä.

Noita henkisten ominaisuuksien pohdintoja en niinkään pidä tarpeellisina. Pikemminkin on kyse ympäristövaikutteista. Ammattiasiat opitaan kotona, jos ei ole ajattelevia ja ohjaavia vanhempia.

Muutto toiselle paikkakunnalle työn perässä ei ole ilmaista. Eikä kulkeminen tai kahden asunnon ylläpito kannata. Tämä on taas tietysti tuon työn hinnan kysymys.

• Ei materialisti
        sitä vaan kirjoitti:

Verottaja kaataa heti alkuunsa. Tyhjästä lähtevän mahdollisuudet tyssää siihen. Sitten on pankkiloukku, jos ei ole pääomaa tai vaikka opintovelat ylikäymättömät. Opiskelu on kallista, stipendejä ei juuri ole.

Kokemuksen rintaäänellä.

Noita henkisten ominaisuuksien pohdintoja en niinkään pidä tarpeellisina. Pikemminkin on kyse ympäristövaikutteista. Ammattiasiat opitaan kotona, jos ei ole ajattelevia ja ohjaavia vanhempia.

Muutto toiselle paikkakunnalle työn perässä ei ole ilmaista. Eikä kulkeminen tai kahden asunnon ylläpito kannata. Tämä on taas tietysti tuon työn hinnan kysymys.

Jos oikein haluaa, niin muuttaa vaikka toiseen maahan työn perässä.
        Aina ovat ahkerimmat lähteneet ja lähtevät tulevaisuudessakin.

Maailma ei koskaan ole tasapuolinen kaikille, mutta ripauksen onnea voi jokainen löytää.

Elämässä on muutakin kuin materiaa

• lähtöteline
        Ei materialisti kirjoitti:

Jos oikein haluaa, niin muuttaa vaikka toiseen maahan työn perässä.
        Aina ovat ahkerimmat lähteneet ja lähtevät tulevaisuudessakin.

Maailma ei koskaan ole tasapuolinen kaikille, mutta ripauksen onnea voi jokainen löytää.

Elämässä on muutakin kuin materiaa

Lähtemisen kustantaminen ei ole kaikille mahdollista.

Onni on tietysti osa tätäkin, muttei aloituksen aihetta kuitenkaan.

Muu maa mustikka -

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      173
      9933
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3275
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      3041
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      63
      2764
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2135
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2093
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1963
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      64
      1576
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1326
    10. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1286
    Aihe