Kanavatyö-ongelma

Nanna

Ostin itselleni kanavatyön kokoa 45 x 60. Olen aika untuvikko näissä, sillä aikaisemmin olen tehnyt paljon ristipistoja, ja nyt olisi muutama ongelma...
Miten saatte tehtyä noin isoa työtä, että pidättekö rullalla vai ihan auki, vai mikä on se taktiikka jolla se onnistuu?
Ja toinen juttu, kun teen kanavapistot, vasemmasta alakulmasta oikeaan yläkulmaan, niin miten teen piston sellaisessa kohdassa jossa kuvaan on piirretty viiva, joka menee oikealta alalaidasta vasempaan ylälaitaan? Voiko välillä tehdä toiseen suuntaan pistoja vai miten saan tämän tehtyä?
Kiitos etukäteen, jos joku jaksaisi vastata...=)

8

10221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maiju

      En siis ole tuon alan harrasta, mutta käy kysymässä seuraavan sivuston keskustelupalstalta http://groups.msn.com/Kapiokirstu

      siellä on paljon alan harrastajia.

      T: Maiju

    • Jumpperi

      ... kookkaampaa kanavatyötä siten, että se on rullalla. Ajan myötä kangas sitten pehmiää ja sitten voi pitää vaikka levällään.

      Pistot täytyy kyllä tehdä koko ajan samansuuntaisesti, muuten ei tule nättiä jälkeä.

      Käsittääkseni teet vain viivan kohdalle yhden piston/kerros. Jos nyt oikein ongelmasi ymmärsin. Mutta kokeile.

      • helmeilijä

        Keronpa oman tapani;alotan kauneimmasta väristä ihan yleensä valleimmista ja menen tummempiin päin ja isoimmat alat teen viimeisenä.Jos työtä katsoo niin yksi pistoni kallistuu aina vasemmalta alhaalta ylös oikealle ja työn kääntäisi ylösalaisin ,piston suunta sama.Jos työtö ei kääntele ja ompelee aina vasemmasta laidasta oikeaan laitaan (tekijän piston löysyydestä riippuen)Liian tiukkaankaan ei kannata vetää ,eikä kovin löyhään ettei jää silmukka koholle)työ rupeaa "puoltamaan"kieroon siihen suuntaan (iso,pieneissä sitä ei huomaa),mutta taitava kehykseen laittaja hoitaa sen pingottamalla huomaamattomiin.Olen tehnyt noin 30 kanavatyötä.Ja isoja joukossa vain 8 kpl.Mutta ne ovat sitten kaikkein kauneimmat.
        Minun lempityöksi ovat jääneet ranskalaisen firman fantasiajoutset kuutamossa,taistelevat metsot oikeilla maaväreillä sekä tuhkimo kyyhkysiä ruokkimassa lieden äärellä .Onnea pistelemisiin.Itse vaihtaisin mieluusti ,jonkun kanssa ristipistomalleja postitse jos vain innostuneita löytyy :)


      • Anonyymi
        helmeilijä kirjoitti:

        Keronpa oman tapani;alotan kauneimmasta väristä ihan yleensä valleimmista ja menen tummempiin päin ja isoimmat alat teen viimeisenä.Jos työtä katsoo niin yksi pistoni kallistuu aina vasemmalta alhaalta ylös oikealle ja työn kääntäisi ylösalaisin ,piston suunta sama.Jos työtö ei kääntele ja ompelee aina vasemmasta laidasta oikeaan laitaan (tekijän piston löysyydestä riippuen)Liian tiukkaankaan ei kannata vetää ,eikä kovin löyhään ettei jää silmukka koholle)työ rupeaa "puoltamaan"kieroon siihen suuntaan (iso,pieneissä sitä ei huomaa),mutta taitava kehykseen laittaja hoitaa sen pingottamalla huomaamattomiin.Olen tehnyt noin 30 kanavatyötä.Ja isoja joukossa vain 8 kpl.Mutta ne ovat sitten kaikkein kauneimmat.
        Minun lempityöksi ovat jääneet ranskalaisen firman fantasiajoutset kuutamossa,taistelevat metsot oikeilla maaväreillä sekä tuhkimo kyyhkysiä ruokkimassa lieden äärellä .Onnea pistelemisiin.Itse vaihtaisin mieluusti ,jonkun kanssa ristipistomalleja postitse jos vain innostuneita löytyy :)

        Käytätkö muliini lankoja vai paksumpia lankoja kanava työhön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytätkö muliini lankoja vai paksumpia lankoja kanava työhön.

        Paperimallista laskettavat _ristipisto_työt tehdään yleensä puuvillaisilla muliinilangoilla (tai hienoimmat silkkilangalla), mutta _kanava_työhön käytetään tavallisesti villalankaa. Painettujen kanavatöiden kangas on harvempaa kuin ristipistoihin käytettävät kankaat ja langan pitää olla paksumpaa (varsinkin, kun pistokin on "pienempi", yhdellä vinopistolla täytetään koko "ruutu").
        Esimerkki kanavatyölangoista: https://www.lankakissa.net/84-kanavatyolankoja


    • ???

      Varsinki suurissa kanavatöissä on painettu kuva hieman epäselvä eli joissain kohti joutuu oikein tosissaan miettimään millä värillä kyseinen pisto tulisi tehdä. Tämä voi hämätä tekemään piston väärään suuntaan. Kuitenkin aina tulee kaikki pistot tehdä samansuuntaisesti.

      Itse olen vannoutunut kanavatöiden tekijä. Valitettavasti netistä löytyy vain vähän juuri kanavakankaalle tarkoitettuja ilmaisia malleja, mutta olen kokeillut muutamaa ristipistomallia kanavakankaalle ja mielestäni onnistuivat hyvin.

      Hauskoja hetkiä uuden harrastuksen parissa!

      • Nanna

        Niin, kuva on painettu todella selvästi ja kuvassa ruusun varsi menee kaltevana nousee oikealta vasemmalle ylös. Pistot oon tehnyt toiste päin, eli vasemmalta oikealle ruudukossa. Niin miten teen kyseisen piston?


      • Mirja
        Nanna kirjoitti:

        Niin, kuva on painettu todella selvästi ja kuvassa ruusun varsi menee kaltevana nousee oikealta vasemmalle ylös. Pistot oon tehnyt toiste päin, eli vasemmalta oikealle ruudukossa. Niin miten teen kyseisen piston?

        Aivan normaaleilla pistoilla tehdään kaikki kanavatyön osat. Jotkut viivat, jotka kulkevat noinpäin (siis oik.alh-->vas.yl., tulevat valmiissa töissä olemaan vain hieman paksumpia, kuin mitä se pohja näyttää.
        Kuvittele ikäänkuin tekisit sen ruusun varren kohdalla ristipistoja, siten, että se ruusun varsi (pohjakankaalle piirretty) on yksi pisto ja sitten pistät sen yli toisen piston, ja niitä vaan tulee ihan tiheään.

        .
        .. tuossa vasemmalla kulkee piirretty varsi vas. yläkulmaan. pistot teet
        /
        ./
        ../ näin.

        Toivottavasti helpotti. Ja toivottavasti ymmärsin kysymyksesi oikein =)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe