Minä tässä harkitsen vakavasti MacBook- kannettavan ostoa, sanokaas kyseisen koneen käyttäjät mielipiteitänne, plussia ja miinuksia. Ajattelin ostaa sen 1200€ version. Onko aikomuksellani kannatusta, vai kannattaako ostaa vain joku perustökkivä PC? Erityisesti MacBookin kiiltäväpintainen näyttö kiinnostaa, häiritsevätkö heijastukset tai voiko kiiltävällä näytöllä peilata aurinkoa pois (saa selvää ulkonakin)? Kone tulee lähinnä tekstinkäsittelyyn, esitysgrafiikka ja taulukkolaskenta- käyttöön, ehkä "kevyttä" pelaamista. Kannattaako ostaa samalla se 4Gt muistipäivitys? Kiintolevyn osaan vaihtaa tarvittaessa itse.
- Rehellisiä mielipiteitä kiitos!
Macbook?
50
2487
Vastaukset
Ei ole omaa mutta olen käyttänyt. Hyvä kone. Hieno homma siinä kun on ilmanvaihtoröörit takaosassa niin pystyy hyvin pitämään sylissä ja käyttöliittymä on miellyttävä. Kyllä Apple kannettavan PC:n osaa tehdä.
Noissa hommisas mitä teet niin itse hankkisin muistipäivityksen parin vuoden päästä kun päivittää käyttöjärjestelmän. Toki sen voisi nyt samalla kertaa hankkia mutta minusta on ihan järkevää keskittää huoltoja ja asennuksia ja jakaa kuluja tasaisemmin ettei turhaa tule tarpeettoman suuret käyttöönottokulut kun sitä ylläpitoakin joutuu tekemään.- Tuleva opiskelija
Miten tuo ilmanvaihto oli toteutettu? Ilmanottoreikä pohjassa ja ulostulo takapaneelissa? Vai oliko molemmat, ilman ulos ja sisäänmenot takapaneelissa? Tarkoitan että voiko tämän läppärin jättää esim. pedatulle sängylle ilman että tuuletin huutaa kokoajan?
Entisessä läppärissäni (Acer Travelmate 2300) oli ilmanottoaukko kömpelosti pohjassa, ja se työnsi hitaasti ulos todella kuumaa ilmaa kun ei sängyllä sitä kunnolla saanut.
Itse ajattelin tehdä huollot/päivitykset juuri noin, parin vuoden päästä. Tuleva opiskelija kirjoitti:
Miten tuo ilmanvaihto oli toteutettu? Ilmanottoreikä pohjassa ja ulostulo takapaneelissa? Vai oliko molemmat, ilman ulos ja sisäänmenot takapaneelissa? Tarkoitan että voiko tämän läppärin jättää esim. pedatulle sängylle ilman että tuuletin huutaa kokoajan?
Entisessä läppärissäni (Acer Travelmate 2300) oli ilmanottoaukko kömpelosti pohjassa, ja se työnsi hitaasti ulos todella kuumaa ilmaa kun ei sängyllä sitä kunnolla saanut.
Itse ajattelin tehdä huollot/päivitykset juuri noin, parin vuoden päästä.Macbookissa on ilmaröörit siellä takana. Pohjassa ei ole mitään. Tietokonetta mikä imee pohjasta ilmaa ei saisi ikinä pitää ilman alustaa missää sängyllä. Lämpö särkee ne komponentit.
juuri se MacBook.
Tällä hetkellä Apple Storessa on voimassa alennuskoodi jolla saat 100 euroa pois MacBookin hinnasta.
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=75&t=94728&start=50
Muisti kannattaa ostaa jostain halvasta nettikaupasta, 4 GB maksaa tällä hetkellä merkistä riippuen noin 70 euroa ja on helppo vaihtaa itse.
Jokseenkin kaikissa tämän hintaisissa läppäreissä on kiiltävä näyttö, MB ei ole pahimpia, mutta ainahan ne heijastelee. Jos haluat matan, suosittelen MacBook Prota opiskelija-alennuksin (loppuhinta noin 1646 €). Se on joka suhteessa huippulaite.- Tuleva opiskelija
Hei kiitos teille nopeasta vastailusta!
Mutta näytöstä vielä... Onko kannettavissa kiiltävä/matta näyttö vain makuasia vai onko kiiltävällä näytöllä jotain ominaisuuksia, mitä mattapintaisella ei ole? Esimerkiksi se ulkona auringossa istuminen... Saako sillä peilattua sen auringonvalon pois niin, että näytöstä saa selvää? Jääkö siihen "huonommin" sormenjälkiä? Onko kiiltävä näyttö helpompi pitää siistinä?
Ainakin edellisessä läppärissäni mattanäyttö oli toivoton lukea ulkona kirkkaalla säällä. Osa värinäytöllisistä kännyköistä on ainakin mahdottomia lukea kirkkaassa valossa.- klaustrofobix
kokemus noista kiiltävä pintaisista on heikko. Mielestäni niitä on hankala käyttää kun peilaavat jo loisteputkien valossa.
- jtm
Pieni näyttö ja halpa näytönohjain. Osta enemmin tää http://www.veikonkone.fi/application?origin=index.jsp&event=bea.portal.framework.internal.portlet.event&pageid=Products&portletid=Product05Portlet&wfevent=link.show_product&product_id=1790&cat_sel_id=87&category_main_id=3. Puolta isompi ja puolta halvempi.
- Tuleva opiskelija
Joo kiitti vinkistä, olen kyllä katsellut noita laitteena tehokkaita halpoja läppäreitä, mutta kriteerini on että läppäri on Mac- kone, sekä maksaa tarvikkeineen 1000€ - 1300€. Arveleisin siis että kyseessä olisi juuri tuo Macbook- kannettava. PC:hen olen jo kyllästynyt.
Tuleva opiskelija kirjoitti:
Joo kiitti vinkistä, olen kyllä katsellut noita laitteena tehokkaita halpoja läppäreitä, mutta kriteerini on että läppäri on Mac- kone, sekä maksaa tarvikkeineen 1000€ - 1300€. Arveleisin siis että kyseessä olisi juuri tuo Macbook- kannettava. PC:hen olen jo kyllästynyt.
Mac on Applen PC.
- Tuleva opiskelija
M-Kar kirjoitti:
Mac on Applen PC.
Opinpa taas jotain uutta... :-D
- ostaa,..
tuohon tarkoitukseen ylihintaista mäkkiä. Puolta halvemmalla koneella hoidat nuo hommat. Siinä puolta halvemmassa on samat jossei jopa paremmat komponentit koneessa. Mäkki on vielä pahempi rosvo kuin mikkis firma esim applen puhelimet, mp3 soittimet ynnä käyttiksen sopivuus muihin koneisiin ym,,
- Tuleva opiskelija
Mäkissä on mielestäni parempia ohjelmia. Sähköpostit sekä selaitmet ym. kuvan käsittelyt ja organisoinnit. Tiedän että Macbookilla on Windowsin kanssa joitakin yhteensopivuusongelmia, mutta olen sen uhrauksen valmis tekemään. Toisekseen MacBook on sen 13,3", joka on minulle täysin riittävä koko, en halua mitään 15" tai isompaa.
- se on,..,
Mäkissä on mielestäni parempia ohjelmia. Sähköpostit sekä selaitmet ym. kuvan käsittelyt ja organisoinnit. Tiedän että Macbookilla on Windowsin kanssa joitakin yhteensopivuusongelmia, mutta olen sen uhrauksen valmis tekemään. Toisekseen MacBook on sen 13,3", joka on minulle täysin riittävä koko, en halua mitään 15" tai isompaa.
minne rahasi laitat, pelaamisen voit sillä mäkillä unohtaa.
trollausta mikkiksen hassuilta pikku juoksupojilta. Nyt taitaa kyllä kysyjä tietää liikaa mennäkseen tällaiseen retkuun. Ballmerin Steve antaa sinulle korvaukseksi uskollisesta palvelusta oman kuvansa julistekoossa (lataa netistä ja tulosta itse).
se on,.., kirjoitti:
onnistuu kysytty "kevyt" pelaaminen, tehostahan ei todellakaan ole vähintäkään puutetta vaikka näytönohjain ei ihmeellinen olekaan.
Suosittelen sinulle vastaisuudessakin noita pilkkuja ja pisteitä sisältäviä kertakäyttönikkejä, ne kun vastaavat hyvin tietämystäsi.- 1stMacFinn
Sanot, että yhteensopivuusongelmia Windowsin kanssa? Mitä mahdat tarkoittaa? Mulle ne oikeastaan loppuivat jo 90-luvun alussa.
Ja miten niitä vois nyt olla, kun Macbookiin voi asentaa Windowsin toiseksi käyttikseksi? - 1stMacFinn
Lue nyt sitten tuosta tämän ketjun alapuolella olevasta ketjusta, kuinka käyttäjä kertoo kokemuksistaan siitä puolta halvemmasta koneestaan.
se on,.., kirjoitti:
Millähän perusteilla? Suurin osa peleistä mitä pelataan tietokoneella on niitä käyttiksen mukana tulevia pikkupelejä ja selainpelejä.
Puolta halvemmissa koneissa on Windows Vista. Se on tavattoman hidas ja käyttöjärjestelmä ON yksi komponentti tietokoneessa. On vain niin hidas komponentti, että Macbook on taatusti nopeampi. Applen käyttöjärjestelmä lisäksi on yhteensopivampi muiden kanssa kuin Microsoftin, koska se on *nix.
Laadusta joutuu maksamaan vähän enemmän. Aina.- Jtm
M-Kar kirjoitti:
Puolta halvemmissa koneissa on Windows Vista. Se on tavattoman hidas ja käyttöjärjestelmä ON yksi komponentti tietokoneessa. On vain niin hidas komponentti, että Macbook on taatusti nopeampi. Applen käyttöjärjestelmä lisäksi on yhteensopivampi muiden kanssa kuin Microsoftin, koska se on *nix.
Laadusta joutuu maksamaan vähän enemmän. Aina.On tosi nopee. Sil kattelee elokuvat ja kuuntelee muusikit ainakii puolta nopeempaa. Samaa aikaa voi sit selailla nettiä ja katella telkkuu kun se on nopee. Ja sit voi viel mesetel jachatailla .Ja esseet ym kirjoitukset voi siinä samalla tehä ja imutella vielä jotain.
- Tuleva opiskelija
1stMacFinn kirjoitti:
Sanot, että yhteensopivuusongelmia Windowsin kanssa? Mitä mahdat tarkoittaa? Mulle ne oikeastaan loppuivat jo 90-luvun alussa.
Ja miten niitä vois nyt olla, kun Macbookiin voi asentaa Windowsin toiseksi käyttikseksi?Niin en tiedä hirveämmin näistä, kun ensimmäistä Mäkkiäni tässä harkitsen... Tarkoitin tuolla yhteensopivuusongelmalla aiemmin lähinnä esim. iWork ohjelmison yhteensopivuutta sim MS Office:n kanssa. Luin jostain netistä että esim. keynote- esitykset menee asetteluiltaan pilalle jos niitä väkslää tuon officen kanssa. (Tallenna tähän muotoon jne...)
Tuota toisen käyttöjärjestelmän asentamista Macciin OS X:n lisäksi olen myös miettinyt, hyvä optio, mutta mahtaako tuota tarvita... - Tuleva opiskelija
RepeRuutikallo kirjoitti:
onnistuu kysytty "kevyt" pelaaminen, tehostahan ei todellakaan ole vähintäkään puutetta vaikka näytönohjain ei ihmeellinen olekaan.
Suosittelen sinulle vastaisuudessakin noita pilkkuja ja pisteitä sisältäviä kertakäyttönikkejä, ne kun vastaavat hyvin tietämystäsi.Hyvä pointti! Tuo kone tulee juuri tällaiseen "pikkupelaamiseen" kuten pasianssit tai tetrikset, Mitään WOW:ia on turha alkaa linja-autossa ähertämään (eikä muutenkaan). Jos pelata haluan niin sitä varten löytyy kunnon PC josta löytyy näytönohjaimesta 650MHz GPU sekä 512Mt muistia. Itse päämuistia se 4Gt.
Ja tuosta politiikasta olen samaa mieltä: Jos tekstiä tulee muttei oikeaa asiaa, niin suosittelen olemaan kirjoittelematta. Mutta niinkuin sanoin: Rehellisiä mielipiteitä! - Kiitos! Tuleva opiskelija kirjoitti:
Niin en tiedä hirveämmin näistä, kun ensimmäistä Mäkkiäni tässä harkitsen... Tarkoitin tuolla yhteensopivuusongelmalla aiemmin lähinnä esim. iWork ohjelmison yhteensopivuutta sim MS Office:n kanssa. Luin jostain netistä että esim. keynote- esitykset menee asetteluiltaan pilalle jos niitä väkslää tuon officen kanssa. (Tallenna tähän muotoon jne...)
Tuota toisen käyttöjärjestelmän asentamista Macciin OS X:n lisäksi olen myös miettinyt, hyvä optio, mutta mahtaako tuota tarvita...on ilmainen ja hyvin yhteensopiva Mikkis-officen kanssa. Tai yhtä yhteensopiva kuin OpenOffice, perustaltaan ovat samoja.
- Tuleva opiskelija
on ilmainen ja hyvin yhteensopiva Mikkis-officen kanssa. Tai yhtä yhteensopiva kuin OpenOffice, perustaltaan ovat samoja.
Kiitti vinkistä, pannaan korvaan! (tai sen taakse, what ever)
virkistää! :P
- Mäkkihöperö
Tuttavani sai juuri magnan MacBookilla ja Neo-Officella tehdystä gradusta, joten sen ei pitäisi ainakaan haitata opiskelua.
Kuulemma lähes kaikilla opettajillakin on MacBook ;-)
- voit itse
katsoa kuinka "hyviä" ne mäcit ovat. Täällä palstalla pari mäkkihöppänää luulevat niitä yliluonnollisia voimia sisältäviksi koneiksi. Mäkkien hintapolitiikka on suorastaan ryöstöä, saahan sillä omenalogon vastineeksi.
http://www.hopeinenomena.net/viewforum.php?f=50&sid=cf5c23fddd410b2eb080610e18eb6c8e- Jtm
Määkin olen luullu macei paremmiks. Hirveesti vikoja. Onneks hinnois on reilusti ylihintaa nii on huolto kai nopeeta. Ja jää vielä voittoo applelle. Taijan pysytellä pc puolella.
Suomen yli sadan tuhannen Mac-käyttäjän ongelmat on tosiaan pitkälti tuossa. Et tainnutkaan saada ketään pelästymään, eh? Sorry. ;)
- Jtm
Suomen yli sadan tuhannen Mac-käyttäjän ongelmat on tosiaan pitkälti tuossa. Et tainnutkaan saada ketään pelästymään, eh? Sorry. ;)
Ku on paskat housussa.
Jtm kirjoitti:
Ku on paskat housussa.
Uskon asiantuntijan sanaan tässä kohden ehdottomasti!
- varmaan aika
kova mäkkimyyjä tai ainakin selitystä löytyy ihan omiksi tarpeiksi. Onhan mäkkiliikkeen myyjän uskottava asiaansa, meni syteen tai saveen.
- ainoastaan
Uskon asiantuntijan sanaan tässä kohden ehdottomasti!
mäc-koneisiin, muita ei ole olemassakaan. Uskon myös mäkin ylivertaisuuteen kaikkiin muihin nähden piste
- Tuleva opiskelija
varmaan aika kirjoitti:
kova mäkkimyyjä tai ainakin selitystä löytyy ihan omiksi tarpeiksi. Onhan mäkkiliikkeen myyjän uskottava asiaansa, meni syteen tai saveen.
HEI! Aloitin tämän keskustelun saadakseni tietoa tuotteesta jota olen ostamassa. EN halua kuulla syytöksiä siitä että kuka on myyjä TAI kuka on mitä.
Arvostan sitä jos joku tietää jostakin asiasta enemmän kuin minä. Itse satun tietämään PALJON PC:stä (windows) mutta Mäkit ovat minulle täysin uutta ja SIKSI NIITÄ KYSELEN!
On todella törkeää syytellä toisia siitä, että heidän kiinnostus eri asiaan on saattanut tuoda heille enemmän tietoa siitä asiasta kuin sinulla (lukija) on, ARVOSTA SITÄ!
Pidetään se keskustelu nyt kiltisti siinä, mistä se alkoikin. - Mäkkihöperö
HEI! Aloitin tämän keskustelun saadakseni tietoa tuotteesta jota olen ostamassa. EN halua kuulla syytöksiä siitä että kuka on myyjä TAI kuka on mitä.
Arvostan sitä jos joku tietää jostakin asiasta enemmän kuin minä. Itse satun tietämään PALJON PC:stä (windows) mutta Mäkit ovat minulle täysin uutta ja SIKSI NIITÄ KYSELEN!
On todella törkeää syytellä toisia siitä, että heidän kiinnostus eri asiaan on saattanut tuoda heille enemmän tietoa siitä asiasta kuin sinulla (lukija) on, ARVOSTA SITÄ!
Pidetään se keskustelu nyt kiltisti siinä, mistä se alkoikin.Näitä kateellisia häiriköitä tunkee turhan usein tännekin.
Toisaalta voivat olla toimeentulostaan huolestuneita M$-kauppiaita tai muita 'asiantuntijoita', jolloin paniikki korttitalojensa luhistuessa on ymmärrettävää joskin säälittävää. - Tuleva opiskelija
Mäkkihöperö kirjoitti:
Näitä kateellisia häiriköitä tunkee turhan usein tännekin.
Toisaalta voivat olla toimeentulostaan huolestuneita M$-kauppiaita tai muita 'asiantuntijoita', jolloin paniikki korttitalojensa luhistuessa on ymmärrettävää joskin säälittävää.Olen tuosta kyl aivan samaa mieltä, kateelliset ihmiset jaksaa vittuilla ja vongata...
- myös on
Olen tuosta kyl aivan samaa mieltä, kateelliset ihmiset jaksaa vittuilla ja vongata...
niin, että kuulut tuohon porukkaan oikein pääjehuna. On tarinasi sitä luokkaa.
- Tuleva opiskelija
myös on kirjoitti:
niin, että kuulut tuohon porukkaan oikein pääjehuna. On tarinasi sitä luokkaa.
Saatan olla joo hieman innokaampi Maccia kohtaan, koska windowsin olen jo niin monta kertaa todennut huonoksi. HALUAN itse todeta myös Mäcin huonoksi ennenkuin alan sitä mollaamaan.
En tiedä mäcistä yhtään enempää kuin sika tuulimyllystä!
Ja toisekseen, mieti välillä omiakin sanomisia sekä niiden motiiveja ennenkuin alat tekstiä suoltaa, oikeasti! And most of all, IF this is your life: Get A Life!
- Tuleva opiskelija
Keskustelu alkoi karkailla pahasti väärään suuntaan enkä ollut vielä saanut vastausta alkuperäiseen kysymykseeni, joten kysyn:
Onko matta ja kiiltäväpintaisella LCD näytöllä muuta eroa kuin näytön pintarakenne? "Toimiiko" kiiltävä pinta jotenkin? Tarkoitan että pystyykö näytöllä heijastamaan pois turhia valoja, että kuva säilyisi kontrastiltaan parempana? Onko puhdistuvuudessa eroja?
- Kiitos TÄHÄN vastaajille!- kannattaa aina
ainakin sinun tapauksessa eli aloita googlen käytön opiskelulla. Sieltä saat tietoa kysymyksiisi näytöistä ja muustakin.
Itsellä ollut musta vuoden. Olen tyytyväinen, vaikka ongelmia ollut. Akku oli tullessaan rikki ja käyttis meni kuukauden käytön jälkeen aina pökkiin. Oli siis noin kuukauden välein asennettava uusiksi. Kovalevy vaihdettiin sitten, kun ei mitään eloa saanut siihen.
Muistia älä osta alkuperäistä vaan asenna vaikka 2 gigaa myöhemmin. Eihän se neljäkään paljon maksa, mutta tuskin siitä iloa on normaalikäytössä.
Kovalevyn voi sitten kasvattaa myöhemmin. Muistin ja kovalevyn osaa itsekin vaihtaa, tosi helppoa.
Itse olen ehdottoman tyytyväinen.- Freightliner
on 2 gigaa muistia nykyään kaikissa MacBookeissa paitsi perusmallissa.
että nämä macin vehkeet aiheuttaa niin paljon kiihkoa,miksi sitä on niin hirveä tarve mainostaa että sellaisen omistaa.
- Mäkkihöperö
Freightliner kirjoitti:
että nämä macin vehkeet aiheuttaa niin paljon kiihkoa,miksi sitä on niin hirveä tarve mainostaa että sellaisen omistaa.
Kiihkoa se aiheuttaa lähinnä fanaattisissa vastustajissa. Vai onkohan se sittenkin entisten ns. 'asiantuntijoiden' paniikkia?
Eikä minulla ole mitään tarvetta mainostaa omistamisiani, vaan jaettu ilo on kaksinkertainen ilo. :-)
Enkä haluaisi Vistaa edes pahimmalle vihamiehellekään, jos sellaisia olisi! :-( Joku linux- tai muu unix versiokin on sentään kunniallinen vaihtoehto. Freightliner kirjoitti:
että noitten wintoosavehkeitten vääjäämätön suosion väheneminen aiheuttaa niin paljon epätoivoa että pitää tulla häiriköimään toisten asiallisia keskusteluja, kuten tässäkin.
Mees ny eheyttään siitä.- että miksi haukkua
Freightliner kirjoitti:
Samaa voisin kysyä sulta, että miksi niitä täytyy sitten niin kovin haukkua vaikka mm testeissä pärjäävät hyvin ja vbalittiinpa toi macbook pro viimevuonna pcworldissä nopeimmaksi vista läppäriksi :).
Johtuukohan tuo haukkumis ja vastustuskiihko asia siitä, että mac mielletään älykkään/itsenäisen ihmisen koneeksi ja katkeroitunut pc käyttäjä joka mennyt "massan" mukana haukkuu jotain sellaista mihin itse ei ole rohkeutta vaikka olisi mieli tehnyt. - Freightliner
että miksi haukkua kirjoitti:
Samaa voisin kysyä sulta, että miksi niitä täytyy sitten niin kovin haukkua vaikka mm testeissä pärjäävät hyvin ja vbalittiinpa toi macbook pro viimevuonna pcworldissä nopeimmaksi vista läppäriksi :).
Johtuukohan tuo haukkumis ja vastustuskiihko asia siitä, että mac mielletään älykkään/itsenäisen ihmisen koneeksi ja katkeroitunut pc käyttäjä joka mennyt "massan" mukana haukkuu jotain sellaista mihin itse ei ole rohkeutta vaikka olisi mieli tehnyt.Kysyin vain kiihkoamisen syytä ja heti siellä verenpaine nousee,tiedoksi olen tyytyväinen Vistaan, SP1 päivityksen jälkeen on toiminut loistavasti joten Mac käyttäjien Vista mollaaminen on täysin perusteetonta ja perustuu vanhentuneeseen tietoon.Sen kun kehutte Maccia on varmaan hyvä mutta täysi perusteeton Vistan lyttääminen on asiatonta.
- jtm
Ku aattelee. Ja tos kiiltävät näytöt keskustelus jotkut mäkit ei huomannu kiiltäväpintaisis maceis ees heijastumii.
Freightliner kirjoitti:
Kysyin vain kiihkoamisen syytä ja heti siellä verenpaine nousee,tiedoksi olen tyytyväinen Vistaan, SP1 päivityksen jälkeen on toiminut loistavasti joten Mac käyttäjien Vista mollaaminen on täysin perusteetonta ja perustuu vanhentuneeseen tietoon.Sen kun kehutte Maccia on varmaan hyvä mutta täysi perusteeton Vistan lyttääminen on asiatonta.
Vistassa on paska selain, videoeditori.. Tai oikeastaan kaikki ohjelmat siinä on ihan kuraa ja siihen pitää itse hankkia uudet tilalle. Mac OS X on myös paljon nopeampi kuin Vista. Mac OS X:stä ei myöskään ole mitään rampautettua versiota vaan ovat kaikki "ultimatea". Vistan päivitys on myös paljon kalliimpi.
Perusteeton lyttääminen on kyllä asiatonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458450Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462358Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262192- 951748
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811707- 371700
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081133Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai181052Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005