Lentäjäksi Finnairille?

mies 31v

Olisiko vielä toivoa päästä lentäjäksi? Miten hakuprosessi menee? Paljonko on palkka?

133

25609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rightseater

      Tottakai lentäjäksi on mahdollisuus päästä. Noin yleisesti ottaen kannattaa laittaa hakemus vetämään. Siitä se sitten lähtee. 31-vuotias ei ikänsä puolesta ole mitenkään liian vanha lentäjäksi(kään):) Tiedän erään pilotin, joka hankki pahvit ja aloitti liikennelentäjän työt kolmevitosena. Tänäpäivänä mies on täyttänyt 40v ja istuu Bojo 757:n perämiehen jakkaralla ulkomaanelävien yhtiössä. Henkilöstä se on enemmänkin kiinni, miten valintakokeissa ja vaativassa ammatissa noin yleisesti pärjää. Koulutus ammattiin on kallista ja rahallisen uhrauksen lisäksi vaatii satsausta ja jatkuvaa motivaatiota sisäistää uusia asioita. Myös pitkäjänteisyyttä tarvitsee. Liikennelentäjän ammatti ei missään tapauksessa ole 8-16-duunia, ja työ aikatauluineen verottaa esim. perhe-elämää enemmän kuin ns.normityöt. Omat haittapuolensa ammatissa on, mutta jos lentäminen on "verissä" ja palava kiinnostus ammattiin pysyy, saa lentäjän työstä erittäin antoisan homman.

      Finskillä en itse lennä, joten en osaa sanoa, miten rekrytoivat tällähetkellä. Sielähän pamahti YT:t päälle. Mutta lentäjiä tarvitaan jatkossakin, eläkepommi kytee myös Suomen ilmailussa.

      Hakuprosessi noin karkeasti yleistettynä seuraava:

      Kirjallinen hakemus--->kutsu esivalintakokeisiin--->kutsu haastatteluun, jossa haastattelijoina esim.kouluttajana toimiva lentäjä & psykologi yms. henkilöitä---> ilmailulääkärin tarkastus.---> koulutukseen valitseminen

      Mutta kuten todettua, meikäläinen ei itse ole ammattiin valmistunut suoraan lentoyhtiön koulutuksen kautta, joten voi olla, että tossa prosessissa on muitakin vaiheita.

      Lentäjän palkka riippuu yleisesti kokemuksesta, lennettävästä konetyypistä, reiteistä, joita tyypillä lennetään. Ja yhtiökohtaisesti matka- ym. päivärahoista. Finneeriläiset osannevat sanoa paremmin. Jotain perspektiiviä ehkä saa tästä: Co-pilot jenkkiläisssä isohkossa yhtiössä, lentäen B737-pulkalla, tienasi vuonna 2007 yhteensä 78000 taalaa..ei saa laskea, mitä se tekee tällähetkellä euroissa:(. Jossakin toisessa yhtiössä hieman erilaisilla reittirakenteella etc. tienataan about 100000taalaa samassa konetyypissä.Sitten tietysti virka-iältään vanhat kokeneet "patut", jotka lentää laajarunkokalustolla nousevan auringon maahan ja pitemmälle tienaavat erittäin hyvin, 200000 taalaa/vuosi ei ole ollenkaan harvinaista.

      • pasi35

        Mites muuten tuo matematiikka ja fysiikka puoli? Mitä kannattaa harjoitella matematiikasta ja fysiikasta?


      • harvoin koulutus mak

        jos maksat koulutuksista kymmeniä tuhansia ja sitte et saakaa töitä tai saat määräaiksesks 2v sittehä olet tosiköyhä. EIKS TÄÄ ALA oo upporikasta tai rutiköyhää.


      • ottakeeselvää
        pasi35 kirjoitti:

        Mites muuten tuo matematiikka ja fysiikka puoli? Mitä kannattaa harjoitella matematiikasta ja fysiikasta?

        Aineet mistä on etua hakemuksessa, ovat matematiikka, äidinkieli ja englannin kieli. Toki on etua, että sun papereissa on hyviä numeroita. Ja ''mitä kannattaa harjoitella''= vastaisin, että kertaisit vähän kaikkea.


      • Rikuhirvonen
        ottakeeselvää kirjoitti:

        Aineet mistä on etua hakemuksessa, ovat matematiikka, äidinkieli ja englannin kieli. Toki on etua, että sun papereissa on hyviä numeroita. Ja ''mitä kannattaa harjoitella''= vastaisin, että kertaisit vähän kaikkea.

        Tarviiko mennä lukioon ja yliopistoon vai miten??


      • finnairintyöntekijä
        Rikuhirvonen kirjoitti:

        Tarviiko mennä lukioon ja yliopistoon vai miten??

        Se on joko lukio tai 3 vuoden ammatti koulu


      • Anonyymi

        Finnairin lentäjä: 10000 ... 20000 eur/kk

        autoetu

        matkustelua


    • minä vaan

      Hannu Manninenkin aloittaa nyt lentäjän koulutuksen 30-vuotiaana joten et ole mitenkään vanha sinne.

    • the flyer of the future

      olen 12v ja unelmoin lentäjän ammatista minulla ei ole silmälaseja ainakaan vielä väri näkö on hyvä ja kuntokin hyvä... haluaisin lentäjän neuvoja... minkä laista se on :?

      • Patvo

        Sulla ei oo kuule vielä mitään kiirettä kysellä.
        Eikä ne rillit siihen nykyään vaikuta.
        Odotapa joitakin vuosia...


      • virtuaali lentäjä

        olen 12v ja haluaisin myös lentäjäksi. kannattaa hankkia jokin lentosimulaattori (microsoftin flight simulator x itselläni) jolla on hyvä harjoitella. alusi hankalaa mutta ku oppii nii sit se on "LaStEn LEiKkIä", aitoudesta puhumattakaan(käytetään siviililentäjien kouluttamiseen jossain).


      • Haluaa lentäjäksi
        virtuaali lentäjä kirjoitti:

        olen 12v ja haluaisin myös lentäjäksi. kannattaa hankkia jokin lentosimulaattori (microsoftin flight simulator x itselläni) jolla on hyvä harjoitella. alusi hankalaa mutta ku oppii nii sit se on "LaStEn LEiKkIä", aitoudesta puhumattakaan(käytetään siviililentäjien kouluttamiseen jossain).

        FSX ei ole FAA:n hyväksymä. Tosin X-flight nimistä simulaatio ohjelmaa saatetaan käyttää... Lentämisen oppii sinänsä nopeasti, mutta aukoton tekniikan tuntemus muodostuu monille ongelmalliseksi.

        Lueskele netistä tietoja... Esim 737-800:n täältä löytyy vaikka mitä http://www.b737.org.uk/aircraftsystems.htm


      • Finnair Airbus

        Olen myös 12.v ja haaveilen paljon lentäjän työstä. Voisiko joku kertoa minkälaista se on?


      • finnair is best 1256

        hey sää mäkin oon toivonu olevani finnairin lentäjä ja oon kohta puolin 13 v menee kyl vähä aikaa


      • googeli

        Googeloi!


      • Haluanollalentäjä
        Finnair Airbus kirjoitti:

        Olen myös 12.v ja haaveilen paljon lentäjän työstä. Voisiko joku kertoa minkälaista se on?

        Minäkin Olen 12v ja tämänhetkinen keskiarvo: 8,2. Olen ollut kiinnostuneena lenäjäksi pitkään. Olen lukenut, googlannuut, wikittänyt, katsonut videoita, odottamassakunnonntietokonettaFSX:lle, keskusteleu ja kysynyt lentäjiltä työstään ja aina kun mahdollista päässyt katsomaan landing:iä ohjaamoon. Olen myös vähän koulukiusattu siitä kun kokoajan puhun koneista ja kun kerran tunnistin paljaalla silmällä JAL:in Bojon 35,000 feet korkeudesta en saanut muuta kuin ilmat pihalle eräältä luokkalaiseltani. Ja voiko silmä-värve pilata urani?(silmä-varve: on synnyinvika jonka pystyn korjaamaan kääntämällä päätäni jolloin näen normaalisti) Minulla on pienoismalleja 300€-500€ Arvosta huoneessani. Haluaisin liikennelentäjiltä asiohini vastauksia.

        Talvi-todistus:
        Äidinkieli: 7 1/2
        Matematiikka: 8 1/2
        Englanti: 9
        A2 (saksa): 8


      • Simulator pilot
        Haluanollalentäjä kirjoitti:

        Minäkin Olen 12v ja tämänhetkinen keskiarvo: 8,2. Olen ollut kiinnostuneena lenäjäksi pitkään. Olen lukenut, googlannuut, wikittänyt, katsonut videoita, odottamassakunnonntietokonettaFSX:lle, keskusteleu ja kysynyt lentäjiltä työstään ja aina kun mahdollista päässyt katsomaan landing:iä ohjaamoon. Olen myös vähän koulukiusattu siitä kun kokoajan puhun koneista ja kun kerran tunnistin paljaalla silmällä JAL:in Bojon 35,000 feet korkeudesta en saanut muuta kuin ilmat pihalle eräältä luokkalaiseltani. Ja voiko silmä-värve pilata urani?(silmä-varve: on synnyinvika jonka pystyn korjaamaan kääntämällä päätäni jolloin näen normaalisti) Minulla on pienoismalleja 300€-500€ Arvosta huoneessani. Haluaisin liikennelentäjiltä asiohini vastauksia.

        Talvi-todistus:
        Äidinkieli: 7 1/2
        Matematiikka: 8 1/2
        Englanti: 9
        A2 (saksa): 8

        Joo on itekin 12 v haavaeilen lentäjän urasta ja uskon mie et se muitakin kiinnostaa. Ne ketkä kiusaa siuta sen takia että sie pidät lentokoneista ni ne on tyhmiä. Kannattaa ostaa joku simulaattori vaikka FSX ni kyllä sillä kuule lentelee päivät pitkät. Ja tiedän ulkoo noi B737 800 laitteet. Jos vaikka kertosit ton siun sähköpostin ni voitas jutella lentsikoista lisää. Mie kyl uskon sie pääset.lentäjäks jos sie vaan jaksat koulussa. :)


      • unelmille
        Haluanollalentäjä kirjoitti:

        Minäkin Olen 12v ja tämänhetkinen keskiarvo: 8,2. Olen ollut kiinnostuneena lenäjäksi pitkään. Olen lukenut, googlannuut, wikittänyt, katsonut videoita, odottamassakunnonntietokonettaFSX:lle, keskusteleu ja kysynyt lentäjiltä työstään ja aina kun mahdollista päässyt katsomaan landing:iä ohjaamoon. Olen myös vähän koulukiusattu siitä kun kokoajan puhun koneista ja kun kerran tunnistin paljaalla silmällä JAL:in Bojon 35,000 feet korkeudesta en saanut muuta kuin ilmat pihalle eräältä luokkalaiseltani. Ja voiko silmä-värve pilata urani?(silmä-varve: on synnyinvika jonka pystyn korjaamaan kääntämällä päätäni jolloin näen normaalisti) Minulla on pienoismalleja 300€-500€ Arvosta huoneessani. Haluaisin liikennelentäjiltä asiohini vastauksia.

        Talvi-todistus:
        Äidinkieli: 7 1/2
        Matematiikka: 8 1/2
        Englanti: 9
        A2 (saksa): 8

        Sullahan on erittäin hyvä todistus! Kun tsemppaat vielä vähän äidinkieltä ja pidät numerot noinkin hyvinä, niin sulla on hyvä tulevaisuus. En usko, että silmä-värve olisi niinkään haittana, toki siitä kannattaa mainita & se tulee lääkärinlausuntoon. Nykyään epäilen, ettei sillä olisi niin väliä mikäli voit sen vaikkapa korjata.


      • Anonyymi
        unelmille kirjoitti:

        Sullahan on erittäin hyvä todistus! Kun tsemppaat vielä vähän äidinkieltä ja pidät numerot noinkin hyvinä, niin sulla on hyvä tulevaisuus. En usko, että silmä-värve olisi niinkään haittana, toki siitä kannattaa mainita & se tulee lääkärinlausuntoon. Nykyään epäilen, ettei sillä olisi niin väliä mikäli voit sen vaikkapa korjata.

        Hyvät numerot?? Hahhah 7 puol tai 8 puol ei oo hyviä numeroita.


    • smp18

      Mites onko ilmavoimissa lentäjänä suoritetusta asepalveluksesta minkäänlaista hyötyä liikennelentäjäksi havitellessa? Vai onko tie työhön sama kuin muilla, ilmailuopiston kautta?

      • it-jaos ilmavoimat

        olin tykkimiehenä it-jaoksessa ja pääsin lentämään 747;sta heti ilman kursseja.


      • tulevalentaja
        it-jaos ilmavoimat kirjoitti:

        olin tykkimiehenä it-jaoksessa ja pääsin lentämään 747;sta heti ilman kursseja.

        Kertokaahan miten pääse lentämään matkustaja lentokoneita ettei tarvii maksaa rahaa koulutuksesta?


      • jos nyt aatellaan ni
        tulevalentaja kirjoitti:

        Kertokaahan miten pääse lentämään matkustaja lentokoneita ettei tarvii maksaa rahaa koulutuksesta?

        se on yks tapa, mutta vihonviimeinen konsti.


      • jsecasgasg
        jos nyt aatellaan ni kirjoitti:

        se on yks tapa, mutta vihonviimeinen konsti.

        Tarviiko todellakin osata todella hyvin englantia, jotta pääsisi lentäjäksi? Ainakin tuolla lukee et kirjat ovat englanniksi ja radiopuhelutkin.. Itsellä englanti 7! Onko toivoa päästä lentäjäksi?


      • Pilot52
        tulevalentaja kirjoitti:

        Kertokaahan miten pääse lentämään matkustaja lentokoneita ettei tarvii maksaa rahaa koulutuksesta?

        Ei mitenkään ::)


      • heshly
        jsecasgasg kirjoitti:

        Tarviiko todellakin osata todella hyvin englantia, jotta pääsisi lentäjäksi? Ainakin tuolla lukee et kirjat ovat englanniksi ja radiopuhelutkin.. Itsellä englanti 7! Onko toivoa päästä lentäjäksi?

        mul on enkku 9 fysiikka 8 ja kemia 8 matikka 8 onko toivoa


      • oieth4t
        Pilot52 kirjoitti:

        Ei mitenkään ::)

        kuitenkin ministeri ylilääkäri tasolla 6000-7000 kuussa toi taalamestari kyllä heitti yläkanttiin


      • pilotin kaveri
        oieth4t kirjoitti:

        kuitenkin ministeri ylilääkäri tasolla 6000-7000 kuussa toi taalamestari kyllä heitti yläkanttiin

        Tunne useita lentäjiä.
        Voinen kertoa:
        Paras tie Suomessa on ilmailuopiston kautta. Antaa suurimman mahdollisuuden päästä lentäjän työhön.
        Sitä ennen kandee hakea Ilmavoimiin varusmieslentäjäksi. Hakee noin 600-900 tyyppiä ja n 40 otetaan. SIO haku noin samat määrät. Nuorisosta parhaista parhaat pääsevät. Ei tartte olla yli-ihminen vaan reipas ja koulunsa hyvin hoitanut. K-a n 8 riitt♪2nee. Englanti melko hyvä miel 8 tai yli. Fysiologisissa se lopulta selviää kun vain n 1% populaatiosta on soveltuvaa ( sotilaslentäjäksi ).
        Muita teitä yksityiset koulut n 100 000eur. ( Sio n 11000eur ).
        Palkat alk n 2-3000e co-pilotilla. Noussee 10v sis. n 5000:een ja siitäkin yli. Enää uudet eio liene saavuttavan nykyisiä 8-12000e/kk ja jopa 20 000e/kk parhaat Suomessa lentävät. Ei ole enää yhtiöillä avraa maksaa kun kilpailu niin kovaa ja kun halutaan ostaa 30 - 50 euron lippuja uusilla koneilla Eurooppaan. On halpishommaksi menossa ilmailukin/ mennytkin jo. Vertaa opiskelijan junalippu 3 tunnin matka kotimaassa 30e yhteen suuntaan.....
        Onnea hakijoille.


      • Heshly
        heshly kirjoitti:

        mul on enkku 9 fysiikka 8 ja kemia 8 matikka 8 onko toivoa

        ai ei vai??


      • heshly
        Heshly kirjoitti:

        ai ei vai??

        Miks ei pitääks mun parantaa niitä:
        enkku:10
        fysiikka:9
        Matikka:9
        kemia:9


      • Julkista tietoa
        oieth4t kirjoitti:

        kuitenkin ministeri ylilääkäri tasolla 6000-7000 kuussa toi taalamestari kyllä heitti yläkanttiin

        Noilla edellä mainituilla palkoilla ei lennä yksikään pilotti Euroopassa.


        Finnair ei ota (ei ainakaan ole ottanut) palvelukseensa armeijan lentäjiä.

        Keskipalkka on n. 12 000 € vähemmän kokemusta omaavilla ja "lyhyillä" ja samalla tai lähes samalla aikavyöhykkeelä sukkuloivilla.

        Lääkärin opintoihin pääsee vain n. 5-8 % suoraan lukiosta.
        Finnairin koulutukseen pääsy on huomattavsti paljon vaikeampaa.
        Hakijoiden oltava huippuja (käytännössä huippu lahjakkaita), erinomainen fysiikka, terveys, paineen sitokyky ym. Hakijoita on niin paljon, että vain huiput pääsevät; NIIN edes pääsykokeisiin.

        Kokeneiden ja paljon kaukolentoja (eri aikavyöhykkeele) lentävien palkka nousee 20 000 €/kk
        kun lentoja on paljon.


      • jalat maahan
        jsecasgasg kirjoitti:

        Tarviiko todellakin osata todella hyvin englantia, jotta pääsisi lentäjäksi? Ainakin tuolla lukee et kirjat ovat englanniksi ja radiopuhelutkin.. Itsellä englanti 7! Onko toivoa päästä lentäjäksi?

        Ei ole.


      • asiaa tällä tasolla
        pilotin kaveri kirjoitti:

        Tunne useita lentäjiä.
        Voinen kertoa:
        Paras tie Suomessa on ilmailuopiston kautta. Antaa suurimman mahdollisuuden päästä lentäjän työhön.
        Sitä ennen kandee hakea Ilmavoimiin varusmieslentäjäksi. Hakee noin 600-900 tyyppiä ja n 40 otetaan. SIO haku noin samat määrät. Nuorisosta parhaista parhaat pääsevät. Ei tartte olla yli-ihminen vaan reipas ja koulunsa hyvin hoitanut. K-a n 8 riitt♪2nee. Englanti melko hyvä miel 8 tai yli. Fysiologisissa se lopulta selviää kun vain n 1% populaatiosta on soveltuvaa ( sotilaslentäjäksi ).
        Muita teitä yksityiset koulut n 100 000eur. ( Sio n 11000eur ).
        Palkat alk n 2-3000e co-pilotilla. Noussee 10v sis. n 5000:een ja siitäkin yli. Enää uudet eio liene saavuttavan nykyisiä 8-12000e/kk ja jopa 20 000e/kk parhaat Suomessa lentävät. Ei ole enää yhtiöillä avraa maksaa kun kilpailu niin kovaa ja kun halutaan ostaa 30 - 50 euron lippuja uusilla koneilla Eurooppaan. On halpishommaksi menossa ilmailukin/ mennytkin jo. Vertaa opiskelijan junalippu 3 tunnin matka kotimaassa 30e yhteen suuntaan.....
        Onnea hakijoille.

        Pieni korjaus. Sinne otetaan henkilöitä ei tyyppejä.


      • lentäjä
        Julkista tietoa kirjoitti:

        Noilla edellä mainituilla palkoilla ei lennä yksikään pilotti Euroopassa.


        Finnair ei ota (ei ainakaan ole ottanut) palvelukseensa armeijan lentäjiä.

        Keskipalkka on n. 12 000 € vähemmän kokemusta omaavilla ja "lyhyillä" ja samalla tai lähes samalla aikavyöhykkeelä sukkuloivilla.

        Lääkärin opintoihin pääsee vain n. 5-8 % suoraan lukiosta.
        Finnairin koulutukseen pääsy on huomattavsti paljon vaikeampaa.
        Hakijoiden oltava huippuja (käytännössä huippu lahjakkaita), erinomainen fysiikka, terveys, paineen sitokyky ym. Hakijoita on niin paljon, että vain huiput pääsevät; NIIN edes pääsykokeisiin.

        Kokeneiden ja paljon kaukolentoja (eri aikavyöhykkeele) lentävien palkka nousee 20 000 €/kk
        kun lentoja on paljon.

        Niin, siis olethan varmasti aivan varma,ettei Finnair ota armeijan leivissä olleita koneisiinsa kuskeiksi?
        Tiedän ainakin pari henkilöä, jotka ovat olleet armeijan leivissä hawkin selässä Kauhavalla ja Tikkakoskella. Tällähetkellä pojat paiskivat lentäjän duunia Finnairin 319 ja 320 sarjan koneiden leivissä, toinen kapteenina ja toinen perämiehenä.
        Nämä miehet ovat Kai Tuomikoski sekä Sami Puro. Joten pienempää suuta näistä armeijajutuista, moni yhtiö ottaa jopa paremmin armeijan leivissä olleita yhtiöihin,koska saavat sielä enemmän lentotunteja, kuin jossain Porin IO:ssa.
        Kiitos ja kuitti.


      • Anonyymi
        heshly kirjoitti:

        mul on enkku 9 fysiikka 8 ja kemia 8 matikka 8 onko toivoa

        Mites nyt


    • mrmakemakkara

      kyllähän minä osaisin lentää tolla koneella ja sen varma

    • kuulenny

      Ei lentäjäksi haaveilevan ensimmäinen ajatus pitäisi olla, paljonko on PALKKA. Kyllä ne oikeasti lentäjäksi päässeet ovat niitä, joilla on palava kiinnostus lentokoneita, lentämistä, tekniikkaa, yms kohtaan. Palkka tulee sitten sivutuotteena. Lentäjäksi hakeva on ensisijaisesti kiinnostunut lentämisestä ja koneista, tietää eri koneiden tekniikkaa, on ehkä suorittanut lentolupakirjan potkurikoneella, tai käynyt sotilaslentäjäkoulutuksen. Kiinnostus lentämiseen syntyy usein jo teini-iässä. Ei 31 vuotias voi noin vain rahan kiilto silmissä hakeutua lentäjäksi Finnairille, jos kiinnostus itse lentämiseen on vähäinen, ja euron kuvat vain kiiluu silmissä. Onneksi ne ei tuollaisia valitse. Lentäjät ovat kovan luokan ammattilaisia, ja tottakai niille pitää maksaa kovaa palkkaakin, mutta ei se niillä päällimmäisenä pyöri mielessä. Sinunlaiset jäävät aina ilman töitä, koska rahan kiilto silmissä näkyy kauas, mene ennemmin poimimaan vaikka marjoja ja sieniä...

      • Wannabe Pilot

        Voisikos joku koulutuksen käynyt kertoa että mitä kannattaa lukiossa opiskella ja miten voisi alkaa "valmistautua" pilotiksi. Ja kandeeko eka siis suorittaa lentolupa kirja potkurikoneella ja sitten vasta yrittää ilmailuopistoon?


      • nuoriso
        Wannabe Pilot kirjoitti:

        Voisikos joku koulutuksen käynyt kertoa että mitä kannattaa lukiossa opiskella ja miten voisi alkaa "valmistautua" pilotiksi. Ja kandeeko eka siis suorittaa lentolupa kirja potkurikoneella ja sitten vasta yrittää ilmailuopistoon?

        Miten vaikuttaa elntäjksi (mtkailu) mulla on hieman huono kauko näkö 1.1 joten onko mahdollista päästä lentämään reitti lentoja?


      • J
        Wannabe Pilot kirjoitti:

        Voisikos joku koulutuksen käynyt kertoa että mitä kannattaa lukiossa opiskella ja miten voisi alkaa "valmistautua" pilotiksi. Ja kandeeko eka siis suorittaa lentolupa kirja potkurikoneella ja sitten vasta yrittää ilmailuopistoon?

        Terve,

        itse olen aloittanut opiskelut Suomen Ilmailuopistossa noin kuukausi sitten, joten hakuprosessi on kokonaisuudessaan vielä suht tuoreessa muistissa.

        Kysyt, että mitä aineita kannattaa lukiossa opiskella. Suosittelen, että panostat matemaattisiin aineisiin sekä äidinkieleen ja englantiin, koska näitä painotetaan ensimmäisessä hakuvaiheessa - tietenkään unohtamatta muitakaan aineita. Kaikkien aineiden keskiarvoksi riittänee noin 7.7 - 8.3 paperikarsinnasta etenemiseen.

        Tiedustelet myös, että miten voisi alkaa "valmistautua" pilotiksi. Suosittelen erittäin lämpimästi, että ole kiinnostunut eri asioista myös ilmailun ulkopuolelta: lue, tutustu ja tutki. Ilmailu alana käsittää asiakokonaisuuksia hyvin monelta eri kantilta, joten ihminen joka on kiinnostunut asioista laajalti, pärjää myös ilmailussa ja sen opiskelussa.

        Sinulla ei tarvitse olla mitään aiempaa kokemusta ilmailusta eikä ole mikään välttämättömyys omata lupakirjaa, kun hakee esim. Ilmailuopistoon. Esimerkiksi minulla ei ollut mitään aiempaa kokemusta, mutta se ei haussa ollut haittana - kenties se kääntyi jopa positiiviseksi asiaksi.

        Keskity nyt suorittamaan lukio mahdollisimman hyvin loppuun, niin omaat hyvät lähtökohdat haulle.

        Lopun ratkaisee motivaatio.


      • se on just sieltä
        J kirjoitti:

        Terve,

        itse olen aloittanut opiskelut Suomen Ilmailuopistossa noin kuukausi sitten, joten hakuprosessi on kokonaisuudessaan vielä suht tuoreessa muistissa.

        Kysyt, että mitä aineita kannattaa lukiossa opiskella. Suosittelen, että panostat matemaattisiin aineisiin sekä äidinkieleen ja englantiin, koska näitä painotetaan ensimmäisessä hakuvaiheessa - tietenkään unohtamatta muitakaan aineita. Kaikkien aineiden keskiarvoksi riittänee noin 7.7 - 8.3 paperikarsinnasta etenemiseen.

        Tiedustelet myös, että miten voisi alkaa "valmistautua" pilotiksi. Suosittelen erittäin lämpimästi, että ole kiinnostunut eri asioista myös ilmailun ulkopuolelta: lue, tutustu ja tutki. Ilmailu alana käsittää asiakokonaisuuksia hyvin monelta eri kantilta, joten ihminen joka on kiinnostunut asioista laajalti, pärjää myös ilmailussa ja sen opiskelussa.

        Sinulla ei tarvitse olla mitään aiempaa kokemusta ilmailusta eikä ole mikään välttämättömyys omata lupakirjaa, kun hakee esim. Ilmailuopistoon. Esimerkiksi minulla ei ollut mitään aiempaa kokemusta, mutta se ei haussa ollut haittana - kenties se kääntyi jopa positiiviseksi asiaksi.

        Keskity nyt suorittamaan lukio mahdollisimman hyvin loppuun, niin omaat hyvät lähtökohdat haulle.

        Lopun ratkaisee motivaatio.

        mutta kun ei ole lukiota käyty, eli siihen tulee tyssit.


      • Unohtakaamme
        nuoriso kirjoitti:

        Miten vaikuttaa elntäjksi (mtkailu) mulla on hieman huono kauko näkö 1.1 joten onko mahdollista päästä lentämään reitti lentoja?

        Vain huippu osaajat pääsevät pääsykokeeseen.

        Ja täsypäiset...


      • tond
        se on just sieltä kirjoitti:

        mutta kun ei ole lukiota käyty, eli siihen tulee tyssit.

        Minä olen nyt 17 vuotias. Olen ollut kiinnostunut lentäjän ammatista jos pienestä asti. Lentäjäksi en tähtää koskaan palkan takia, vaan se että saa lentää ja olla tekemisissä lentokoneiden kanssa. Vaikka liikennelentäjän työssä on paljon muuta kun sitä itse "lentämistä" niin se kuitenkin houkuttelee minua. Peruskoulun todistuksen keskiarvo oli n: 7. Eli onko mahdollista päästä liikennelentäjäksi. Minulla ei pitäsi olla mitään terveydellisiä esteitä tai mitään muuta, mutta tuo todistus epäilyttää vaan, vai haetaanko sinne ammattikoulun todistuksella?


      • J
        tond kirjoitti:

        Minä olen nyt 17 vuotias. Olen ollut kiinnostunut lentäjän ammatista jos pienestä asti. Lentäjäksi en tähtää koskaan palkan takia, vaan se että saa lentää ja olla tekemisissä lentokoneiden kanssa. Vaikka liikennelentäjän työssä on paljon muuta kun sitä itse "lentämistä" niin se kuitenkin houkuttelee minua. Peruskoulun todistuksen keskiarvo oli n: 7. Eli onko mahdollista päästä liikennelentäjäksi. Minulla ei pitäsi olla mitään terveydellisiä esteitä tai mitään muuta, mutta tuo todistus epäilyttää vaan, vai haetaanko sinne ammattikoulun todistuksella?

        Terve,

        peruskoulun todistuksella ei ole mitään väliä hakuprosessissa, sitä ei kysytä. Vasta lukion tai vastaavan opintoasteen todistuksilla alkaa olla merkitystä.


      • Lentajaksiiiiiiii
        J kirjoitti:

        Terve,

        peruskoulun todistuksella ei ole mitään väliä hakuprosessissa, sitä ei kysytä. Vasta lukion tai vastaavan opintoasteen todistuksilla alkaa olla merkitystä.

        Voiko oppisopimuksella suoritetulla ammattitutkinnolla (kiinteistöhoitaja) päästäilmailuopistoon? Ikää 21 v. Tekninen tietämys todella hyvä ja motivaatio timanttiakin kovempi.


      • mghxdr
        Lentajaksiiiiiiii kirjoitti:

        Voiko oppisopimuksella suoritetulla ammattitutkinnolla (kiinteistöhoitaja) päästäilmailuopistoon? Ikää 21 v. Tekninen tietämys todella hyvä ja motivaatio timanttiakin kovempi.

        Eipä taida ilmailuopiston ovet aueta, sillä heille hakee suuret määrät sellaisiakin tapauksia, joilla on YO-paperit. Loppupeleissähän toki kyseessä on aina omasta soveltuvuudesta kyse, joten mitään et menetä vaikka tiputtaisitkin hakupaperit. Mutta mieti, että 1458 hakijaa oli viimeksi hakenut (1700 sähköisessä haussa).. ja kun sisään valitaan vähemmän kuin lääkikseen niin kynnys karsia esimerkiksi koulumenestyksen perusteella on pieni.

        tl;dr: tod näk ei


      • ja fyssa kunnos
        mghxdr kirjoitti:

        Eipä taida ilmailuopiston ovet aueta, sillä heille hakee suuret määrät sellaisiakin tapauksia, joilla on YO-paperit. Loppupeleissähän toki kyseessä on aina omasta soveltuvuudesta kyse, joten mitään et menetä vaikka tiputtaisitkin hakupaperit. Mutta mieti, että 1458 hakijaa oli viimeksi hakenut (1700 sähköisessä haussa).. ja kun sisään valitaan vähemmän kuin lääkikseen niin kynnys karsia esimerkiksi koulumenestyksen perusteella on pieni.

        tl;dr: tod näk ei

        mutta pelejä pelanut ja slentäsnyt tietsalla pinene ikäni. minä pääsen varasmasti


      • to suck the lords
        tond kirjoitti:

        Minä olen nyt 17 vuotias. Olen ollut kiinnostunut lentäjän ammatista jos pienestä asti. Lentäjäksi en tähtää koskaan palkan takia, vaan se että saa lentää ja olla tekemisissä lentokoneiden kanssa. Vaikka liikennelentäjän työssä on paljon muuta kun sitä itse "lentämistä" niin se kuitenkin houkuttelee minua. Peruskoulun todistuksen keskiarvo oli n: 7. Eli onko mahdollista päästä liikennelentäjäksi. Minulla ei pitäsi olla mitään terveydellisiä esteitä tai mitään muuta, mutta tuo todistus epäilyttää vaan, vai haetaanko sinne ammattikoulun todistuksella?

        helppoo kuin heinän teko lentää matkustaja koneilla oon ite 45 vuotta vähän kokemusta pisin lentoreitti oli haway no vittu jos et usko ni kato www.helsinki vantaa siitä aikataulusta katot haway ni näät millo lähtee finnairin perse ylemmäs


      • jalat maahan
        tond kirjoitti:

        Minä olen nyt 17 vuotias. Olen ollut kiinnostunut lentäjän ammatista jos pienestä asti. Lentäjäksi en tähtää koskaan palkan takia, vaan se että saa lentää ja olla tekemisissä lentokoneiden kanssa. Vaikka liikennelentäjän työssä on paljon muuta kun sitä itse "lentämistä" niin se kuitenkin houkuttelee minua. Peruskoulun todistuksen keskiarvo oli n: 7. Eli onko mahdollista päästä liikennelentäjäksi. Minulla ei pitäsi olla mitään terveydellisiä esteitä tai mitään muuta, mutta tuo todistus epäilyttää vaan, vai haetaanko sinne ammattikoulun todistuksella?

        Voit unohtaa asian. Sinöä et ole, etkä kypsy siihen ammattiin.


      • riittuliina
        tond kirjoitti:

        Minä olen nyt 17 vuotias. Olen ollut kiinnostunut lentäjän ammatista jos pienestä asti. Lentäjäksi en tähtää koskaan palkan takia, vaan se että saa lentää ja olla tekemisissä lentokoneiden kanssa. Vaikka liikennelentäjän työssä on paljon muuta kun sitä itse "lentämistä" niin se kuitenkin houkuttelee minua. Peruskoulun todistuksen keskiarvo oli n: 7. Eli onko mahdollista päästä liikennelentäjäksi. Minulla ei pitäsi olla mitään terveydellisiä esteitä tai mitään muuta, mutta tuo todistus epäilyttää vaan, vai haetaanko sinne ammattikoulun todistuksella?

        Suorita lukio , äidinkieli, enkku ysin kympin tasoa, pitkä matematiikka, fyke ja kemia ysin kympintasoa, hyvä näkö, ei värisokea, terve jne.


      • Anonyymi
        jalat maahan kirjoitti:

        Voit unohtaa asian. Sinöä et ole, etkä kypsy siihen ammattiin.

        Ite et saa varmaan mitään ammattia, kun kiusaat muita netissä. Jokaisella ihmisellä, joka on läpäissyt lukion tai kolme vuotisen ammattikorkean on mahdollisuus päästä lentäjäksi. Pitää vaan jaksaa tsempata koulussa, niin hyvä lopputulos tulee.


    • bestpiloteverborn

      halvin tie lentäjäkoulutukseen on mennä LentoRukin pääsykokeisiin ja sen kautta päästä lentorukkiin, sieltä kadettikouluun ja sen jälkeen ilmaiseksi liikennelentäjäksi!

    • JuVu97

      Haaveilen liikennelentäjän ammatista mutta olisi kiva tietää ,että kun minulla on todettu hiljattain diabetes niin olisi kiva tietää että onko diabeetikolla mitään mahkuja liikennelentäjäksi.

      • jalat maahan

        No ei tietysti ole.


    • 100000€

      Rahallahan sinne pääsee. Pääsyvaatimukset silmänlumetta!

    • TyttöPro95

      Olen 16 v. tyttö ja olen jo pitkään haaveillut liikennekentäjän urasta. Olen menossa lukioon ja otin sinne pitkän matematiikan ja kieli-taitoni on suht hyvä. Vaikuttaako se että olen tyttö? Fyysisiä esteitä ei pitäisi olla mutta mikä on halvin paikka minkä kautta sinne voi päästä? Äitini on yksinhuoltaja ja hänen tulonsa eivät ole huippuluokkaa joten olisi kiva tietää kuinka helposti kalliin koulutuksen jälkeen pääsee töihin.

      • Satalasissa

        Sukupuolesta jota on vähemmistö työpaikalla, saa lisäpisteitä.


    • Born to fly

      Itseäni kiinnostaa, että minkälaiset mahdollisuudet itselläni olisi. Lukiota en ole käynyt vaan kauppiksen. Keskiarvo oli 2,7 (1-3 asteikolla). Katsoin noita hakupapereita ja siellä kysyttiin paljon enemmän lukion arvosanoja kuin vastaavan koulutuksen. Tarkoittaako tämän, että ilmailuopistolla on vahallinen kuva lukiosta ja ylistävät sitä valiten vain YO-tutkinnon saaneita.

      Motivaatio itselläni on todella kova. Olen terve kuin pukki ja fyysinen kunto on erinomainen. Olen ala-asteelta asti halunnut lentäjäksi. Välillä olen haaveillut poliista, yrittäjyydesta, mutta aina olen päätynyt takaisin siihen, että lentäminen on minua varten. Siksi olenkin todella halukas kuulemaan mahdollisimman tarkasti, miten vaikea tuonne kouluun on päästä. Pääseekö sinnne tosiaan vain lukiolaiset, jotka ovat ohjailleet hornettia inttiaikoina (onko ylipäätään mahdollista päästä lentäjäksi ilman, että on ollut ilmavoimissa. Toivon todella, että saisin jonkinlaisen vastauksen henkilöltä, joka oikeasti tietää jotain (lentäjältä tai lentäjän tuntevalta).

      Kiitoksia etukäteen mahdollisista vastauksista.

    • beberrrreee
    • pilotwings

      Kiitos, laitan heti hakupaperit vetämään :)

    • tuleva lentäjä :)

      Onko kellään kokemusta kuinkamonella yrityksellä on päässyt suomenilmailu opistoon ja onko sinne vaikea päästä?

      • jalat maahan

        Papeien perusteella palautuu 99,7 %.


        Älä vaivaudu turhaan.

        3 tuhannesta bpääsee kokeisiin


    • Tyttö 95

      TyttöPro95:

      Mulla on sama tilanne. Olen 16-v. tyttö ja jo pitkään haaveillut lentäjän urasta. Otin kans pitkän matikan ja englannin taito n. 9 paikkeilla. Tosiaan samoja kysymyksiä, että vaikuttaako valintaan se että olen tyttö? Äiti kans yksinhuoltaja, mut lupasi maksaa koulutuksen jos pääsen sisään.

    • 2+5

      Olisittekohan te lapset onnellisempia, jos haaveilisitte työstä vaikkapa Siwan kassalla. SInne on ainakin melko helppo päästä, ja sekin on hohdokasta työtä. Eikä koulutus maksa sataatuhatta euroa, jonka yksinhuoltajaäidin pitäsi kustantaa.
      Mä tahtoisin astronautiksi, haittaako se, että olen 70-vuotias kääpiö? Ei tietenkään, tärkeintä on, että haaveilet.

    • ruuuuutiahkjfahu

      Olen 16 vuotias tyttö ja haaveilen lentäjän urasta ja olen aina haavellutkin. (Kyllä olen tyttö, deal with it)
      Olen etsinyt ja etsinyt netistä tietoa kuinka päästä armeijaan lentämään hornetteja ja hawkeja tai liikennelentäjäksi.

      MUTTA
      Olen pituudeltani 163.5, rajoittaako se pääsyäni?
      Käyn ammattikoulua, en lukiota, onko se myös ongelma?
      Englantini oli 9 ja äidinkieleni 10 MUTTA matematiikkani 5.
      Onko mahdoton yhtälö päästä lentäjäksi näillä tiedoilla?

      • Tuskin olet sopiva

        Et ole liian pitkä taistelulentäjäksi.
        Selän korkeus /pituus ratkaisee.

        Liikeenlentäjän pituus ei ole lankaan ratkaiseva.
        Se mitä on korvien välissä ratkaisee.

        Lentäjän ammatti
        Finnair ei ota (ei ainakaan ole ottanut) palvelukseensa armeijan lentäjiä.

        Keskipalkka on n. 12 000 € vähemmän kokemusta omaavilla ja "lyhyillä" ja samalla tai lähes samalla aikavyöhykkeelä sukkuloivilla.

        Lääkärin opintoihin pääsee vain n. 5-8 % suoraan lukiosta.
        Finnairin koulutukseen pääsy on huomattavsti paljon vaikeampaa.
        Hakijoiden oltava huippuja (käytännössä huippu lahjakkaita), erinomainen fysiikka, terveys, paineen sitokyky ym. Hakijoita on niin paljon, että vain huiput pääsevät; NIIN edes pääsykokeisiin.

        Kokeneiden ja paljon kaukolentoja (eri aikavyöhykkeele) lentävien palkka nousee 20 000 €/kk
        kun lentoja on paljon.


    • aviation man

      Hei !
      Uusimmalla kurssilla on pari tyttöä.
      Muuten sinne voi päästä ekalla yritykselläkin.

      Intissä jos on ollut Ilmavoimissa Tikkakoskella lentämässä on mahd. päästä jo aika hyvä.

      Töitä taas alalla pian on kun koneet pienenee syöttöliikenteessä ja frekvenssit tihenee!

      Onnea kaikille hakijoille!
      Ps. Pitää varautua muulla opiskelulla siihen, että valmistuttuaan pitää duunia jokunenkin vuosi odottaa.

    • PilotiksiHaluava

      olen 11-vuotias unelmoin pilotiksi pääsystä osaan simulaattoreilla laskeuta parhaimillaan esim.. boeing-757 kaikkilla sää olosuhteilla kiinostustus on herännyt noin kun olin 8-vuotias noooh... Nyt osaan paljon tunnistaa konetyyppejä yms ja moottorit ovat tulleet tutuiksi ja ainakun olen inter-netissä niin katson kaikkea lentämiseen liittyvää ja nyt kun tämä keskustelu löytyi en voinut vastustaa laittaa kommenttia... Itse olen sillä asenteella että kyllä minulla on mahdollisuudet... mutta liian itsevarma en kuitenkaan ole... motiivini olisi pilotiksi pääsyyn se että olisi ammatti josta pitäisin ja ammatti minkä hallitsee... koulutuksista sen verran että ajattelen käydä nyt ala-asteen viimeisen luokan täysillä,myös ylä-asteenkin ja lukio... Nyt on vielä turha ottaa paineita elän lapsena vieläkun voin...

      • Ihan oikeeeesti

        Vitttu miks te kaikki vertaatte jotain tietokonePELIÄ simulaattoreihin?? Ja kaikki pennut tulee selittämää haaveistaan... Ajatukset muuttuu vielä


      • Pilot273

        Eli oon 13 vuotias ja olen lentänyt x-planella jostakin 11vuotiaasta saakka. X-plane 10 on FFA hyväksymä simulaattori. Pisin lentoni on helsinki-new york autopilootin hallitsen ja lentosuunitelmat printtan netistä ja näpyttelen lentotietokoneeseen. Myös lennonjohdolle osaan puhua. Englanti=8
        Fysiikka=8
        Matikka=9
        Kai noilla jonnekki pääsee ja olen matikkapainoitteisella luokalla.
        Aattelin mennä ilta lukioon ja samaan aikaa amikseen.
        Pääseekö noilla lentäjäks. Oon terve ei tauteja ynm.


    • vastatkaa

      moi

      olen 8 vuotias poika ja olen jo pitkään haaveillut lentäjän urasta, pelaan netissä aina välillä ilmaisia lentopelejä ja olen koonnut monta puista lentsikka pienois mallia joten tiedän miten ne toimivat. Mitkäköhän olis mun mahikset päästä lentäjäksi? mun matikka on paras mahdolline eli hymynaama ja äikkä on tokaparas eli tälläne :I, enkkuu mul ei ookkaa viel mut mun käsitaidot on myös hymynaama, auttaiskohan se yhtään?

      pliis vastatkaa, haluun tietää onk mulla mitään mahkuja?

    • kokemus

      tollasten 8-vuotiaiden on turha vielä haaveilla moisesta.
      Kannattaa sitten vasta alkaa miettiä,kun ikää on tullut vähän lisää.

      • 55699t45

        Ehkä läppä vitun daiju


    • kyselijä1234567890

      riitäiskö että enkun numro on 7 ?

      • jalat maahan

        Ei alkuunkaan, ainut oikea nro on 10. (pitkä englanti) Ja lisäksi vaatii ainakin että joutunut käyttämään kieltä päivittäin vuoden.


    • tappiouhka.

      miten te maksatte 100k koulutukset jos ette työlliistykään tai saatte vuoden pestin.

    • 2+8

      Haluan lentäjäksi. Olen katsonut telsusta usein lentokenttäohjelmaa, riittääkö se koulutukseen. Eikös niissä napeissa luekin mitä niillä tehdään, siis ohjaamossa. EIhän sitten koulutusta tarvita ollenkaan? Eiks je.
      Olen 110 senttiä pitkä ja painan 15 kiloa, riittääkö lentäjälle? Eihän se haittaa, vaikka jalat ei ylety polkimille, voihan lentoemäntä tulla painamaan niitä, jos tarvii.
      Nähdään lentokentällä, olen kapteeninne.

    • Minä vaan....

      Lentäjäksi haaveileva olen minäkin. Mutta paljonkoss se koulutus oiken maksaa ku siit on tälläkin montaa eri hintaa? :)

    • Tuleva lentäjä

      Hei,

      muutamia pointteja ammattilentäjän urasta haaveilevalle nuorukaiselle on tässä vaiheessa hyvä tuoda esille.

      1) Hinta:

      - Suomen Ilmailuopiston (SIO) koulutus kustantaa tällä hetkellä oppilaalle 12 800 euroa. Se on valtiorahoitteinen koulutus, joka tarkoittaa sitä, että suurimman osan koulutuksen todellisesta hinnasta (80 000?€) maksaa veronmaksajat.
      http://www.suomenilmailuopisto.fi/fin/oppilashaku.shtml

      - Yksityiset lentäjäkoulut (mm. Patria Pilot Training) kustantavat oppilaalle n. 110 000 euroa.

      2) Hakeminen:

      - SIO:n hakeminen tapahtuu yleensä alkusyksystä parin vuoden välein. Seuraava haku on luultavasti syksyllä 2013. SIO:n karsinnat ovat monivaiheiset ja raa'at tarkoittaen sitä, että jyvät erotetaan akanoista monessa eri karsintavaiheessa: 1.paperikarsinta, 2.esivalintatestit, 3.kykytestit, 4.psykologin ja lentokapteenien haastattelut, 5.lääkärintarkastus.

      Paperikarsinnasta läpi päästäkseen kannattaa olla jokin yliopistotasoinen koulutus suoritettuna, tai ainakin kesken. Vain harvat pääsevät suoraan lukiosta koulutukseen. Ammattikoulutuksen suorittaneita tuskin valitaan. Opiskelijoiden keski-ikä on n. 26 vuotta, joten sekin kertoo oleellisen. Lisäksi moni paperikarsinnasta eteenpäin päässyt ovat päässeet vasta toisella, kolmannella tai neljännellä yrittämällä.

      Esivalintatesteissä testataan älykkyyttä, ja persoonallisuutta.

      Kykytesteissä testataan mm. miten suorituu useasta eri tehtävästä samaan aikaan, muistia, koordinaatiota, käsien hallintaa, pitkäjänteisyyttä, matemaattisuutta... ja persoonallisuutta.

      Haastatteluvaiheessa luultavasti tärkeimpiä kysymyksiä ovat a) "miksi haluat koulutukseen", b) "miksi juuri sinut pitäisi valita", c) harrastuneisuus/alan tietämys

      Lääkärintarkastuksessa kolutaan sitten kaikki mahdolliset taudit lävitse, että varmasti olet terve kuin pukki.



      Hain itse vuoden 2011 haussa ja hakuprosessi on vielä kesken. Olen päässyt haastatteluvaiheeseen ja se on seuraava etappi muutamien päivien kuluttua. Olin kyllä hakenut useaan otteeseen jo edellisinä kertoina, mutta vasta viime vuonna tärppäsi paperikarsinnassa, kun olin valmistunut yliopistosta. Valitsijaraati varmasti osaa arvostaa, että on olemassa ns. plan B ja plan C olemassa, jos ei lentäjähaave koskaan toteudu esim. työllisyystilanteen takia.

      Lukion päättöarvosanoistani voin mainita, että pitkä matikka oli 8 ja YO-kirjoituksesta sain E:n, englanti 6 ja B, reaali 8 ja M. Myöhemmin korotin englannin arvosanojani 8 ja C:ksi. Lisäksi olen ollut mensan jäsenenä joitakin vuosia sitten.

      Kannattaa aina kokeilla onneaan, jos on oikeasti kiinnostunut ammattilentäjän työstä. Mikä tahansa haaveesi onkaan, niin kannattaa pyrkiä sitä kohti. Vaikka et koskaan saavuttaisi itse haavettasi, niin se matka minkä kuljet sitä kohti on jo elämisen ja kokemisen arvoinen. Saat niin paljon irti itsestäsi ja mahdollisuutesi muihinkin elämän osa-alueisiin kasvaa roimasti.

      Yksityiseen lentäjäkoulutukseen en sen sijaan koskaan sijoittaisi tuollaisia rahoja mitä se kustantaa, VARSINKAAN tällaisessa suhdanteessa ja lentäjien työttömyystilanteessa.

      • nohuuuhhuuu

        On kyllä stna ihmetyksen aihe tuo lukiopakko? Voijjumalauta - lukiokin niin vanhanaikainen ja yliarvostettu koulu. Tyhmäksi tomppeliksiko pitää itsensä ensin lukea ennen kuin osaa lentää lentokonetta kimpassa kapun kans?
        En jukolauta lennä enää finskillä, koska niitähän entää jotkut vitun dippi-innssit, ihan tolvanaa porukkaa. Jos sitä konetta lentäisi autoasentaja, olisin turvallisemmin mielin, koska sillä sentään on käytännönjärkeä.


      • wQFEARTHJYT
        nohuuuhhuuu kirjoitti:

        On kyllä stna ihmetyksen aihe tuo lukiopakko? Voijjumalauta - lukiokin niin vanhanaikainen ja yliarvostettu koulu. Tyhmäksi tomppeliksiko pitää itsensä ensin lukea ennen kuin osaa lentää lentokonetta kimpassa kapun kans?
        En jukolauta lennä enää finskillä, koska niitähän entää jotkut vitun dippi-innssit, ihan tolvanaa porukkaa. Jos sitä konetta lentäisi autoasentaja, olisin turvallisemmin mielin, koska sillä sentään on käytännönjärkeä.

        Ei tarvitse ihmetellä miksi Finnair ei ole kilpailukysyinen, kun koneita lentävät tohtoritason ihmiset joihin tuhlatu yhteuiskunnan rahaa hirveitä summia kouluttamalla. Muualla maailmassa lentää normaalit käytännönihmiset.


    • haluan!

      olen todella kiinnostanut lentäjäks. mutta mul on huono englanti,matikka. mitä mä teen??

      • 7+7

        Opettele, miten kirjoitetaan.


    • utopiarules

      Kiitos Tuleva lentäjä asiallisesta vastauksesta. Eli pitää olla todella huippu jos valitaan. Hakeahan saa, mutta suunnitelmia pitää olla elämälle muitakin.

    • 180cm

      olen 180cm 13v , ei varmaan pääsekään lentäjäksi ??

      jos ei,niin sitten vaan johonki johtajaksi =)

      • Synnyin 04

        Hauska sattuma! Mä olen 196cm ja kanssa 9v meiän kannattais jo lopettaa ettei isommat pojat suutu


      • Synnyin98

        Jotenki outoo mut oon ite 198cm ja kans 7v. Lopetetaan vaan!


    • Tietäjä

      Lentäjäksi nykypäivänä haaveileminen pelkkä rahankiilto silmissä on tyhmää. Nykyään tällä alalla on niin kova kilpailu että se väistämättä vetää palkkoja alas. Toisaalta ainakin toistaiseksi lentäjät ammattikuntana ovat arvostettuja.

      Itse pysyttelisin normaalissa ammatissa jos haaveilee toimivasta parisuhteesta ja perheestä. Tämä ei nimittäin ole mahdollista lentäjänä.

      • ookkeiiiii

        Ok. Ei minuakaan se palkka kiinnosta, mutta se työ. Kaks ja puoli tonnia kun saaan käteen, niin voin tulla finskille lentäjäksi heti oppipoika-koulutukseen.
        - Riipu tietenkin työajoista ja siitä että jää aikaa muuhunkin elämään kuin lentämiseen,


    • voi herraisä

      Siis miksi ihmeessä lentäjäksi pitää olla joku kirjanopinut teoreetikko? Lentääkö ne tohtorihattu päässä flygareita nykyisin? Ei uskois. MItä sillä korkealla koulutuksella tekee valvomotyössä?

    • lentäjätyttö

      Hei,
      Olen jo kauan miettinyt lentäjän ammattia(olen kuitenkin tyttö!), menen nyt lukioon, mutta sitä piti kysyä, että kannattaako ottaa pitkä matikka, ja lisää fyssaa kemmaa :) ?

      • wilimakatarina

        Käy lukio ja ota pitkä matematiikka, fyken jA kemian syventämät, pitkä enkku ja äikkä ja ellet pääse lentäjäksi niin koklaa pääsisitkö Aaalto yliopistoon. Lentäjäksi aikovalta vaaditaan erittäin hyvä gterveys, hyvä näkö jne.


    • sadqwezxc

      Haittaako se jos lukion suorittamiseen menee enemmän kuin 3 vuotta? Olen kuitenkin hyvä englannissa ja matematiikassa, olen asunut melkein vuoden Losissa. Kunto myös hyvä.
      Onko näistä mitään hyötyä jos menee lukio 4:ssä vuodessa tai joutuu suorittamaan aikuislukiossa loppuun?

      • wilmakarinaaa

        ei haittaa jos käyt lukiota 4 vuotta mutta älliä täytyy olla.


    • ettäsjaksatte

      Haittaako se, kun minulla on nyt nuha? Haittako jos nenässäni kasvaa karvoja? Onko siitä hyötyä, kun olen käynyt Sysmässä? Tykkään muuten mannapuurosta, saako sitä lennoilla?
      Iloisin terveisin tuleva kapteeni.

    • 92 syntynyt

      20 vuotias, yliopiston jätin kesken, lentäjäkoulutuksessa, taivaalla nähdään.

    • Total88

      Olen totaalikieltäytyjä ja tällä hetkellä vankilassa (vielä n. 4kk jäljellä), lisäksi pari törkeää rattia, mut näkö tosiaan erinomainen ja vankilan kuntosalillakin käyty usein. Haittaako? Olisko mahdollisuuksia lentäjäksi????

    • ??????

      Voiko Lentäjäksi päästä ammatti korkeakoulun kautta?

      • ksjafgkfg

        kai jos sul on rahhaaaa


    • 18 poika

      oks helposti päästää lentäjäksi armeijan kautta
      mtn oikeastaan oks sillee mitään välii ihonvärillä ?

    • flyingirl

      Oon 15v ja lentäminen on veressä, miten pääsen lentäjäksi?? En halua muutakuin lentää, mua ei kiinnosta se, että saanko paljon rahaa vai en. Suvussa kaksi lentäjää, toinen Alaskassa. Onko mahdollisuuksia jos toi koulupuoli on vähän kehnompi :/ Ja olen nainen :) mutta jos ei lentäjäksi kouluarvosanoilla, niin tahdolla ja sisukkuudella? Maantiedossa olen kuitenkin hyvä ja enkkukin on vahva. Kun olin helikopterilennolla synttärilahjaksi kahdestaan lentäjän kanssa niin sanoi että tosi harva on yhtä hyvin kartalla että missä mennään ja sensellaista, auttaako se? :)
      Olisi kiva saada ihan lentäjältä kommenttia! :)

      • 13+2

        Niinkun aikaisemmin on jo kirjoitettu, 110000€ jos on rahaa laittaa niin voit päästä kouluun.


      • Siivelläeläjä

        Miksi et ala harrasteilmailijaksi? Esimerkiksi purjelento, riippuliito tai varjoliito. Niissä todella aistii lentämisen. Jotain ihan muuta kuin lentää suoraan tuntikausia jossain tuubissa. Eikä varmaan pitkät mannertenväliset lennotkaan ole kovin terveellisiä kun aikavyöhykkeet vaihtuu kokoajan.


      • Siivelläeläjä
        13+2 kirjoitti:

        Niinkun aikaisemmin on jo kirjoitettu, 110000€ jos on rahaa laittaa niin voit päästä kouluun.

        Siinähän sitä saa sitten painaa hommia ja pelätä koska yhtiö menee konkurssiin. Milläs se koulutus sitten maksetaan. Tietysti jos on ylimääräistä tollanen summa.


      • flyingirl
        Siivelläeläjä kirjoitti:

        Miksi et ala harrasteilmailijaksi? Esimerkiksi purjelento, riippuliito tai varjoliito. Niissä todella aistii lentämisen. Jotain ihan muuta kuin lentää suoraan tuntikausia jossain tuubissa. Eikä varmaan pitkät mannertenväliset lennotkaan ole kovin terveellisiä kun aikavyöhykkeet vaihtuu kokoajan.

        No se varmaan meinais et sitä massii ois vähän ylimäärästä.. ihan ammattia haluaisin lentämisestä


    • ja lisää kysymyksiä

      autaako yhtään että harrastan laite sukellusta ja mul on hyvä kordinaatio?

    • 2+19

      Tällä hetkellä taitaa olla vaikea saada lentäjän töitä, kaverilla koulu käytynä mutta töitä ei saa.

    • impossible is nothig

      voiko lentäjällä ola huono näkö ? tai siis onko siinä jonkilainen rajaa

      • Satalasissa

        Nykyään silmälasit eivät karsi hakeneita.


      • turhautunut.

        Menkää pliis ihmiset ottamaan asiasta selvää vaikka ilmailuopiston nettisivujen kautta tai jostain, ku että pistätte muitten vaivaks sen tänne suomi24:ään..
        Mutta kertoohan se sen, että jos ei viitti asioista ottaan selvää nii V***t teistä mitään lentäjiä tulee.


      • Anonyymi
        turhautunut. kirjoitti:

        Menkää pliis ihmiset ottamaan asiasta selvää vaikka ilmailuopiston nettisivujen kautta tai jostain, ku että pistätte muitten vaivaks sen tänne suomi24:ään..
        Mutta kertoohan se sen, että jos ei viitti asioista ottaan selvää nii V***t teistä mitään lentäjiä tulee.

        Näemmä oot itekkin aika laiska, kun et osaa painaa muutamaa näppäintä ja vähän etsiä tietoa.


    • Ilmailuopisto

      TÄSSÄ PÄÄSYVAATIMUKSET: -Lukio tai ammatillinen perustutkinto (180 opintopistettä, aikaisemmin 120 opintoviikkoa)
      -Minimipituus 163 cm
      -Hyvä suomen ja riittävä englannin kielen taito
      -Miehillä, joilla on Suomen kansalaisuus, asevelvollisuuslain edellyttämä palvelus tulee olla suoritettuna määräaikaan mennessä (ilmoitetaan hakukohtaisesti)
      -Soveltuvuuskokeiden läpäisy
      -Hyväksytty poliisin tekemä suppea turvallisuusselvitys

    • omatekoinen

      Entä jos on itse tehnyt lentokoneen ja lentänyt sillä, ja takavarikoinnin jälkeen tehnyt aina vain uuden ja jatkanut lentämistä. Onko mahdollisuuksia päästä oikeaksi lentäjäksi enää?

    • 15v dude

      Moro!

      Reippaan kuukauden päästä starttaa peruskoulun viimeinen luokka, eikä tulevaisuuden suunnitelmista (lukiosta eteenpäin) ole vielä oikeastaan mitään aavistusta. Mielessä on käynyt mm. lääkärin, tuomarin, ja monen muun ammatin hommat, mutta nyt olen ajatellut vähän lentäjänkin ammattia.

      En ole pelaillut 8-vuotiaasta asti mitään simulaattoripelejä, enkä tiedä lentokoneen tekniikasta yhtään mitään, mutta nämä kuitenkin kiehtovat minua ja näin lentäjä ammattina on alkanut pikkuhiljaa kiinnostaa enemmän ja enemmän.

      Olen aika hyvä koulussa (vielä varaa parantaakin, jos jaksaisi, keskiarvo n.9), kunto on ihan hyvä, näkö on hyvä ja olen ainakin vielä terve kuin mikä, joten miksei?

      hyvä palkka
      pääsee tekemään sitä mistä pitää

      - koulutukseen hankala päästä
      - alan tilanne laskussa? Finnairin YT-neuvottelut, jne.
      - pitkät työvuorot jos tekee pitkiä matkoja

      Muutama kysymys vielä loppuun:

      Kuinka vanhaksi asti saa olla liikennelentäjä?
      Tuleeko palkkataso laskemaan huimasti parissakymmenessä vuodessa?
      Kuinka paljon vapaa-aikaa? Lomat? Työtunteja viikossa?

    • Lentäjä37

      115.000euroa tiskiin ja pääsee lentäjäksi vaikka heti ja ilman koulutusta.

      Näin tein itsekkin 35vuotiaana amispohjalta.

      Mm. Aeropole, Salpauslento ja Aeropole koulutttaa..

      • 20+18

        Siinä tulee jännät paikat kun valmistuu, että pääseekö ikinä lentäjäntöihin tienaamaan tuota summaa takaisin. Kaveri maksoi vuosia sitten koulutuksesta patria pilot trainingille 80000€ eikä ole vielä saanut töitä.


    • määkihaluuun

      Moi oon 9 v poika. Oon 190cm ja 140kg. Todistus on paska mut käsitöis on hymynaama todistukses. Liikunnan ope sanos et osun hyvin palloon pesikses. Oon sokee ja kuuro ja kädet ja jalat on eripäin. Mut oon hyvä pelaamaan kasibittist nintendoo. Ja näin kerran taivaalla lentokoneen ja mun äiti sanos et kukaan muu ei oo ikinä huomannu lentokonetta niin hyvin. Ja ku oltiin pappan kans saunomas ni osuin kolmannel yrityksel heittämään löylyä kiukaaseen eli koordinaatio ja motoriikkakin pelaa. Ei mua kiinnosta kyl paskaakaan ruveta lentäjäks mut motivaatio on kova. Onx mul mahiksii lentäjäks? Ois kiva jos joku vastais heti ku oon täs salaa lähös just lentämään isin lentokoneel et kannattaakx?

      T:jonne

    • innokas tietämään

      MORO !!

      minä olen nyt siis lukion 2. vuosiluokalla ja minua kiinnostaisi paljon liikennelentäjän ammatti.
      minulla on ihan hyvät numerot matematiikassa, englannissa, fysiikassa, kemiassa, ruotsissa ja äidinkielessä (kaikki n.8).
      Kannataisiko minun pyrkiä ensin esimerkiksi oikikseen ja sen jälkeen suomen ilmailuopistoon ?
      onko värisokeudesta haittaa (nään ja erotan kaikki värit, mutta lääkärien taulutesteissä en erota numeroita/kuvioita) ? Onko armeijan suorituspaikalla väliä?
      Mikä on lentäjien työllistyminen nyt ja n. 5-10 vuoden päästä ?
      entä palkan kehitys tulevaisuudessa(palkka ei niinkään kiinnosta, koska olen halunnut liikelentäjäksi 7- vuotiaasta lähtien)?

      haluaisin nyt vinkkejä ja tietoa matkasta liikelentäjäksi!!
      KIITOS! (asiallisista vastauksista)

      • eläköitynyt mec.

        En tiedä esim. millä perusteella Finnair valitsee koulutettavat lentäjät. Kuitenkin jos yo todistuksessa on muutama L ja olet aktiivinen kuntourheilija kuulumalla esim futis tai lätkäseuraan niin näistä on apua. Yksityislentäjän lupakirjaa ei kuulemma tänäpäivänä enää hirveenpaljon arvosteta vaikka ei siitä kait haittaakaan ole. Haku taitaa olla joka vuosi, tai joka toinen vuosi ja hakemuksia tulee parisentuhatta. Kurssille pääsee n. 25-40 oppilasta. Semmosta tietoa on että jotkut sitkeät yrittäjät on palkittu 30 - 35 vuotiaina kun ovat jokavuosi laittaneet hakemuksen sisään.
        Itse jos oisin nuori ja olisi pakko päästä lentämään niin aloittaisin harrastuksen purjekoneella tai ultrakevyellä. Näiden lupakirjan saa melko pienellä rahalla ja jo 15 - 16 vuotiaana voi saada purjekoneen lupakirjan. Ainakin muutaman pilotin tiedän Finskiltä jotka on tällätavoin aloittaneet. Ja ellei Finskin kurssille koskaan hyväksytä niin ainakin myöhemmin on helpompaa ja halvempaa saada esim monimoottorikelpuutus kun on jo lentotunteja takana. Mitä nuorempana harrastuksen aloittaa sen parempi, luulisin.


    • innokas tietämään

      Kiitos vastauksestasi!

      Mutta vielä se suurin kysymys mikä hämmentää minua eniten !

      Minulla on "värisokeus"

      JAR-FCL 3.225:ssä sanotaan lyhennettynä, että värinäkö määritellään
      Ishiharan testillä ja jos sitä ei läpäise niin testataan
      A) anomaloskopialla
      B) väriaistilyhdyillä
      ---> värinäön tulee olla turvallisuuden kannalta riittävä

      Suomen ilmailuopiston sivuilla lukee, että värinäön tulee
      olla virheetön.

      Voisiko joku siis valaista Juuri tätä kysymystä ?

      "Voiko minusta tulla lentäjä, vaikka olen ishiharan testin mukaan värisokea ?"

      Vielä sen verran, että erotan joka ikisen värin ja erotan puolukat varvuista :)

    • tahtoo lentamaan

      Hmm.. Kiinnostaa toden teolla tämä ja mietityttää varsinkin tuo työmarkkinatilanne. Lukion aloitin tänä syksynä, joten kaikki vielä auki. Suurin ongelma on näkökyky, tällä hetkellä mennään jo -2.5:dessä, saa nähdä kuinka paljon vielä huonontuu. Papereitten suhteen tuskin ongelmia tulee jos peruskoulun ka 9.6 yhtään korreloi lukioon.

    • PunainenBaroni

      Kuulin junassa viereiseltä henkilöltä että oli aloittanut Finnairin koulutuksen vuonna 2009 ja valmistunut jotain 2v9kk myöhemmin. Sanoi että tänä päivänä kurssin 24 oppilaasta on vain 2 työllistynyt lentäjäksi. (Hän oli aloittanut teknisen tutkinnon tekemisen). Oli myös sitä mieltä että Finnair ei ole juuri rekrytoinut (noob) pilotteja sitten vuoden 2008. En tiedä pitääkö paikkansa mutta jos noin on niin on aika tylyä hommaa.

      • assssssssss

        Onhan se selvää että palkkoja yritetään polkea. Onhan niissä lentäjien liksoissa paljon poljettavaakin.
        Stuertit ja lentoemännät yritetään saada taskurahoilla töihibn, ihme että ei vielä puhuta samasta lentäjien osalta.
        Ainoastaan herrat saisivat saada hyviä liksoja, muut eivät juuri mitään.
        Tähän on kehitys menossa monella alalla Suomessa.

        Uusliberalismi ja globalisaatio ovat ihan seestä, vaikka sitä eivät edes persut mainitse.
        Pörssiyhtiöidden hillunta tuhoaa pienet valtiot, ja EU vain lyö tahtia. Sitä ei kiinnosta oikeasti kansalaisten hyvinvointi.


      • 20+8

        Voi pitää paikkansa, itselläkin on kaveri joka maksoi patrian pilottikoulutuksesta ja valmistui mutta ei ole vuosienkaan jälkeen saanut sen alan töitä.
        Onhan se aika tylyä maksaa lähemmäs sata tonnia ja ei saa töitä millä tienata rahoja takaisin.


    • HAHAHAH hahh

      oppisopimuksella kouluttavat...älä mene haastatteluun krapulassa! tai ainakin pese hampaat.

    • dgja
    • niin että?

      Niin, siis oliko tässä kyse, että miten pääsee liikennelentäjän koulutukseen, vai että jos liikennelentäjän lupakirja on jo, niin miten pääsee Finnairille töihin? Kysehän on aivan eri asioista. Lentäjäksi kouluttautuminenhan ei takaa työpaikkaa missään.

      • lentäjä

        Armeijassa g voimatestit ovat kovia jotka nousevat yli 7g mikä on jo muserruttava kokrmus missä parhaimmankin hakijan olo näyttää "huonolta" että jos huvipuistoissa vuoristoradat käy ja puhuu kotonaan englantia äidillleen sekä lukee ahkerasti matematiikkaa niin hyvät mahdollisuudet päästä jatkokouluukseen


    • 14 v futiksenpelaaja

      Oisko ittelläni mahkuja lentäjäksi??

    • 16+10

      Kaikesta päätellen nykypäivinä on äärimmäisen hankalaa saada lentäjän töitä, todella iso uhkapeli varsinkin niille jotka maksaa isoja summia siitä lentäjän koulutuksesta sen 120000€

    • F18ForEver

      Hakekaa kuulkaa ilmavoimille ohjaajaksi! On monipuolista ja haastavaa tehtävää. Kokoajan oppii jotakin uutta ja pääsee salaisiinkin hommiin mukaan, sekä tuolla taivalla näkee sellaisia asioita joita ei normi ihmiset täällä maan kamaralla näekkään. T: kohta eläköityvä Hornet ohjaaja.

    • Oliverv

      Minä olen 15-vuotias poika ja pitäis käydä joku amis mut onks esim lentokoneasentajan alan käytyä mahis päästä lentäjäks ku oon halunnu koko elämän päästä ja katon ain kaikkii ohjelmii ja videoit ja meen välil jopa kattoo niit ni onks mahollist viel lentää. Se ois unelmien täyttymys. 😊

    • Anonyymi

      16-vuotias ja just menin lukioon, mutta mietin olisiko helpompaa käydä ammattikoulu ja tehdä töitä sen ohella, jotta saisin rahaa, jolla maksaisin liikennelentäjän opinnot ja siltä varalta etten jostain syystä pääsisikään liikenelentäjäksi, olisi minulla toinen koulutus varalla. Lukiossa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta haluaisin opiskella niitä aiheita, joista on minulle höytyä ja joihin minulla on kiinnostusta. Toisinsanoen filosofia tai historia eivät pahemmin innosta. Sanotaan näin että täytän kaikki terveysvaatimukset ja käyn esim: sähköasentajan koulutuksen ammattikoulussa ja sen päätyttyä hakisin liikennelentäjäksi. Uskotteko että liikennelentäjäksi olisi helpompaa päästä lukion papereilla, kuin amiksen? Minulla tosiaan on jo lukion opinnot alkaneet, mutta pohdiskelen vain kumpi olisi parempi reitti, koska lentäjäksi pääseminen olisi unelmien täyttymys.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2405
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1389
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      56
      1327
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1113
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1077
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1063
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1012
    Aihe