Asennusongelma

taukki mod

Mulla on jonkun aikaa jo ollut tilaamani Ubuntun levyke, mutta jo vanha versio 7, koska syy on seuraava:

Live-cd ilmeisesti kylläkin installoituu, mutta näyttö menee sellaiseksi kuin olisi itse vetänyt pari viivaa kokkelia ja katselisi Jimi Hendrixin live-taltiointia Woodstockista.

Kone on vanha:
Compaq Presario 7113EA
Intel Pentium 4 -prosessori 1,8 GHz
128 MB PC 800 RDRAM

Kiintolevynä jokin 11-Giganen, kuin myös monitorikin jostain Ekotorilta haettu 14-tuumainen 14MVXValue.

Ubuntun alkuboottausvalikko ja kieli- ja näppäimistösäädöt ilmestyvät ja toimivat, mutta sitten Kit2000-näköisen viuhuttelun jälkeen tulee "sirittävän" näköinen näyttö ja ilmeisesti Live-CD:n desktoppi, mutta todellakin näyttö on ihan puuroa.

Mitä pitäisi tehdä? (Tietysti ainakin pitäisi itse opiskella, mutta laiskana kysyn ensin palstalta.)

11

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näyttö ei pysty näyttämään kyseistä resoluutiota, jota näytönohjain yrittää ajaa sille!
      Eli, siinä alku vaiheessa kun saat kielet, näppiksen vaihdettua, niin muuta resoksi vaikka alkuun 640x480!

      • taukki mod

        Kiitos neuvosta, kokeilen kohta.

        Pari pointtia koneesta. Alunperin ollut Windows ME, mutta recovery-cd hajosi ja lopulta sitten kovokin, joten tilalle joku toinen kovo, jolle olen asentanut PCLinuxOsin, joka sinänsä ok. Samoin periaatteessa katellut Freedos-live-cd:tä. Compaqin oma FS740-monitori otettu toiseen koneeseen käyttöön.

        Pitäisikö näytönohjainta jotenkin tunata jostain biosista?

        No, laitan kohta tähän onnasko lainkaan tuo resoluution vääntö. (Muistaakseni kerran kokeilin, eikä onnannaut.)


      • metusalem-1
        taukki mod kirjoitti:

        Kiitos neuvosta, kokeilen kohta.

        Pari pointtia koneesta. Alunperin ollut Windows ME, mutta recovery-cd hajosi ja lopulta sitten kovokin, joten tilalle joku toinen kovo, jolle olen asentanut PCLinuxOsin, joka sinänsä ok. Samoin periaatteessa katellut Freedos-live-cd:tä. Compaqin oma FS740-monitori otettu toiseen koneeseen käyttöön.

        Pitäisikö näytönohjainta jotenkin tunata jostain biosista?

        No, laitan kohta tähän onnasko lainkaan tuo resoluution vääntö. (Muistaakseni kerran kokeilin, eikä onnannaut.)

        näytöstä oikein tiedä noilla tiedoilla mitä se pystyy toistamaan, jos on kovin vanha niin virkistystajuus on yksi pointti, jos se on liian korkealla niin näytössä näkuu vain sekavia viivoja.
        Jos sulla PCLOS toimii niin koeta kurkata sen avulla
        mitä virkistystaajuutta ja resoluutiota se tyrkkää
        ohjaimesta näyttöösi.
        Tai merkin ja mallin perusteella googlaa löytyisikö noita arvoja netistä. Alternate asennuslevy on sitten ihan hyvä konsti kun noi saat tietoosi.


      • taukki mod
        metusalem-1 kirjoitti:

        näytöstä oikein tiedä noilla tiedoilla mitä se pystyy toistamaan, jos on kovin vanha niin virkistystajuus on yksi pointti, jos se on liian korkealla niin näytössä näkuu vain sekavia viivoja.
        Jos sulla PCLOS toimii niin koeta kurkata sen avulla
        mitä virkistystaajuutta ja resoluutiota se tyrkkää
        ohjaimesta näyttöösi.
        Tai merkin ja mallin perusteella googlaa löytyisikö noita arvoja netistä. Alternate asennuslevy on sitten ihan hyvä konsti kun noi saat tietoosi.

        Takana luki tollasia: Model NO 14MVX Value... On joku todella vanha Hitachin monitori (1995, muovikin jo kellastuu), hertsejä 50-60Hz, 1,6A... Täytyy kattoo ton PCLOS:n kautta, mutta jos ei Ubuntu mene, niin voihan sitä PCLOS:llakin työskennellä... ja toi on vanha kone, joka ei ole edes netissä vaan lähinnä kirjoituskone.


      • taukki mod kirjoitti:

        Takana luki tollasia: Model NO 14MVX Value... On joku todella vanha Hitachin monitori (1995, muovikin jo kellastuu), hertsejä 50-60Hz, 1,6A... Täytyy kattoo ton PCLOS:n kautta, mutta jos ei Ubuntu mene, niin voihan sitä PCLOS:llakin työskennellä... ja toi on vanha kone, joka ei ole edes netissä vaan lähinnä kirjoituskone.

        Taitaa olla lähinnä palopommi tuo vanha näyttö, eikö sieltä ekotorilta kannattaisi hakea hieman parempi, edes 15" ja muutaman vuoden tuoreempi? Tuossa mallissa ei kai ole edes mitään säteilysuojaa joten kirjoituskoneenkin näytöksi taitaa olla hieman kehno, rasittanee silmiä.

        Kirjoituskoneesta puheenollen, jos koneessa todella on P4 1,8GHz niin tuota muistia kannattaisi yrittää kohnia jostain, pikaisella googletuksella selvisi että emon pitäisi tukea jopa 1Gt asti (256x4 kantaa?) joten siitä tulisi vielä ihan oikeakin kone.

        Vielä jostain käytettynä AGPx4 näytönohjain edullisesti niin sillähän tekisi jo vaikka mitä. Emon kondensaattorien kunto toki pitäisi tarkistaa etteivät ole pullistuneita koska se viittaa lyhyeen elinikään emon puolesta mutta jos ne näyttävät hyviltä niin elinikää voi olla vielä vuosia.

        Jos liikut turun suunnassa niin kannattaa tsekata tämä liike

        http://www.atk-huolto.net/

        josta saa käytettyjä osia vähintään kuukauden takuulla. Joskus sieltä saa kantaa ilmaiseksi ulos vanhoja näyttöjä 15"-17" tai ainakin niitä voi saada hyvin edullisesti (5€) kun pojat saa "toimistolastin". Sieltä voit myös tiedustella tai varata rdram (rimm) muisteja, muista tarkistaa yhteensopivuuden speksit. Mikäli osat eivät sovi saa ne palauttaa jos myyjä on neuvonut väärin. Itse olen käyttänyt liikettä useita vuosia omiin rakentelu ja päivitysprojekteihini eikä ole ollut valittamista.

        Minä tekisin tuosta vielä kohtuullisen koneen ihan pikkurahalla.


      • exergy kirjoitti:

        Taitaa olla lähinnä palopommi tuo vanha näyttö, eikö sieltä ekotorilta kannattaisi hakea hieman parempi, edes 15" ja muutaman vuoden tuoreempi? Tuossa mallissa ei kai ole edes mitään säteilysuojaa joten kirjoituskoneenkin näytöksi taitaa olla hieman kehno, rasittanee silmiä.

        Kirjoituskoneesta puheenollen, jos koneessa todella on P4 1,8GHz niin tuota muistia kannattaisi yrittää kohnia jostain, pikaisella googletuksella selvisi että emon pitäisi tukea jopa 1Gt asti (256x4 kantaa?) joten siitä tulisi vielä ihan oikeakin kone.

        Vielä jostain käytettynä AGPx4 näytönohjain edullisesti niin sillähän tekisi jo vaikka mitä. Emon kondensaattorien kunto toki pitäisi tarkistaa etteivät ole pullistuneita koska se viittaa lyhyeen elinikään emon puolesta mutta jos ne näyttävät hyviltä niin elinikää voi olla vielä vuosia.

        Jos liikut turun suunnassa niin kannattaa tsekata tämä liike

        http://www.atk-huolto.net/

        josta saa käytettyjä osia vähintään kuukauden takuulla. Joskus sieltä saa kantaa ilmaiseksi ulos vanhoja näyttöjä 15"-17" tai ainakin niitä voi saada hyvin edullisesti (5€) kun pojat saa "toimistolastin". Sieltä voit myös tiedustella tai varata rdram (rimm) muisteja, muista tarkistaa yhteensopivuuden speksit. Mikäli osat eivät sovi saa ne palauttaa jos myyjä on neuvonut väärin. Itse olen käyttänyt liikettä useita vuosia omiin rakentelu ja päivitysprojekteihini eikä ole ollut valittamista.

        Minä tekisin tuosta vielä kohtuullisen koneen ihan pikkurahalla.

        Rakentelin viime syksynä tytärpuolelle 1,8GHz Celeron koneesta 768Mt RAM nVidia 64Mb AGPx4 näytönohjain Kubuntu Dapper ihan käyttökoneen, mesetystä, radiostreamien ja musiikin kuuntelua, O-Officella koulutöiden tekemistä, aMulettamista, videoiden katselua, valokuvien tallentamista yms. toimii vielä kuulemma ihan hyvin eikä suurempaa valittamista. Aavistuksen joskus hidastelee kun on paljon ohjelmia päällä.


    • parametrit
      • tässä korjaus

        Oops, erehdyin näyttösi koossa. Tässä korjaus eli 14" näytön speksejä manuaalista, joka löytyy tuolta:
        http://server3.nodevice.com/downloads/87b882b008a5266b9b4a77d5503b88ce/14mvx.pdf

        Input Signal
        Video: 0.7 Vpp
        Sync: Separate H,V
        or Composite H/V TTL level
        or Sync on Green at 0.3 Vpp.
        Synchronization
        Horizontal: 30 — 40 kHz
        Vertical 5O—1OOHZ
        Automatically synchronize.
        Resolution
        Horizontal: Up to 1024 dots
        Vertical: Up to 768 lines (Interlaced)
        or 600 lines (Non-interlaced)


      • taukki mod
        tässä korjaus kirjoitti:

        Oops, erehdyin näyttösi koossa. Tässä korjaus eli 14" näytön speksejä manuaalista, joka löytyy tuolta:
        http://server3.nodevice.com/downloads/87b882b008a5266b9b4a77d5503b88ce/14mvx.pdf

        Input Signal
        Video: 0.7 Vpp
        Sync: Separate H,V
        or Composite H/V TTL level
        or Sync on Green at 0.3 Vpp.
        Synchronization
        Horizontal: 30 — 40 kHz
        Vertical 5O—1OOHZ
        Automatically synchronize.
        Resolution
        Horizontal: Up to 1024 dots
        Vertical: Up to 768 lines (Interlaced)
        or 600 lines (Non-interlaced)

        Kiitos tiedoista. En ole expertti näissä jutuissa, vaan taukki (modifioitu). Eli laitoin takaisin tuon PCLinuxOSin, koska Ubuntu ei todellakaan mene sinne ja totta Compaqista voisi viritellä hyvän vehkeen, ehkä teen sen. Lähtisikö se Ubuntu menemään, jos vaihtaisi uudemman näytön? Eihän tuossa MVX:ssä ole sinänsä ollut mitään vikaa kellastumisesta huolimatta.


      • taukki mod kirjoitti:

        Kiitos tiedoista. En ole expertti näissä jutuissa, vaan taukki (modifioitu). Eli laitoin takaisin tuon PCLinuxOSin, koska Ubuntu ei todellakaan mene sinne ja totta Compaqista voisi viritellä hyvän vehkeen, ehkä teen sen. Lähtisikö se Ubuntu menemään, jos vaihtaisi uudemman näytön? Eihän tuossa MVX:ssä ole sinänsä ollut mitään vikaa kellastumisesta huolimatta.

        Sulla on varmaankin kaksi vaihtoehtoa, sorvata /etc/X11/xorg.confia joka voi onnistua a) helpommin tai b) vaikeammin, xorg.conf näet sallii paljon erilaisia asetuksia, enemmän kuin moni arvaakaan.

        Asetukset voi tehdä joko manuaalisesti tai sopivaa ohjelmaa käyttämällä, ubuntussa (debianissa) voi käyttää apuna "dpkg-reconfigure xserver-xorg" komentoa tai sitten asiaa voi opiskella monimutkaisemmin ja säätää konfigurointia käsin.

        Yksi konsti jota itse olen käyttänyt on /etc/X11/xorg.confin kopioiminen, jos PCLOSissa kerran toimii niin tiedoston voi tulostaa tai tallentaa usb-tikulle ja vauhdissa vaihtaa se ubuntuun ja rebuutata ubuntun X PCLOSin conffilla, tämä voi hyvinkin toimia vaikka tiedostot ulkoisesti hieman eroaisivat toisistaan.

        Mulla on sen verran elämän aikana sähkölaitteita (pesukone, pöytätuuletin, kahvinkeitin jne.) kärissyt etten oikein luota niihin, sen enempää uusiin mutta kaikkein vähimmin vanhempiin. Yhtään CRT:tä ei vielä ole palanut vaikka savuakin on noussut mutta sen verran on asiasta tietoa etten itse käyttäisi noin vanhaa, kai sulla on palovaroitin, minulla on joka huoneessa palovaroitin sekä vaahtosammutin sammutuspeite kotona (ja laivapalopäällikön paperit ;D).

        Turvallisuusvalistuksesta viis, ainakin itse sijoittaisin koneeseen näyttöön hieman lisää jos, kuten mainittu, emo näyttää ehjältä. Pelkästään uusi näyttö saattaisi hyvinkin riittää tässä tapauksessa, tuota RIMM-muistia voi olla hankala löytää mutta ei ollenkaan mahdotonta. Muistia koneessa on kuitenkin todella vähän..


      • taukki mod
        exergy kirjoitti:

        Sulla on varmaankin kaksi vaihtoehtoa, sorvata /etc/X11/xorg.confia joka voi onnistua a) helpommin tai b) vaikeammin, xorg.conf näet sallii paljon erilaisia asetuksia, enemmän kuin moni arvaakaan.

        Asetukset voi tehdä joko manuaalisesti tai sopivaa ohjelmaa käyttämällä, ubuntussa (debianissa) voi käyttää apuna "dpkg-reconfigure xserver-xorg" komentoa tai sitten asiaa voi opiskella monimutkaisemmin ja säätää konfigurointia käsin.

        Yksi konsti jota itse olen käyttänyt on /etc/X11/xorg.confin kopioiminen, jos PCLOSissa kerran toimii niin tiedoston voi tulostaa tai tallentaa usb-tikulle ja vauhdissa vaihtaa se ubuntuun ja rebuutata ubuntun X PCLOSin conffilla, tämä voi hyvinkin toimia vaikka tiedostot ulkoisesti hieman eroaisivat toisistaan.

        Mulla on sen verran elämän aikana sähkölaitteita (pesukone, pöytätuuletin, kahvinkeitin jne.) kärissyt etten oikein luota niihin, sen enempää uusiin mutta kaikkein vähimmin vanhempiin. Yhtään CRT:tä ei vielä ole palanut vaikka savuakin on noussut mutta sen verran on asiasta tietoa etten itse käyttäisi noin vanhaa, kai sulla on palovaroitin, minulla on joka huoneessa palovaroitin sekä vaahtosammutin sammutuspeite kotona (ja laivapalopäällikön paperit ;D).

        Turvallisuusvalistuksesta viis, ainakin itse sijoittaisin koneeseen näyttöön hieman lisää jos, kuten mainittu, emo näyttää ehjältä. Pelkästään uusi näyttö saattaisi hyvinkin riittää tässä tapauksessa, tuota RIMM-muistia voi olla hankala löytää mutta ei ollenkaan mahdotonta. Muistia koneessa on kuitenkin todella vähän..

        Taukki mod kiittää. Heivaan sen monitorin veke ja ostan uudemman... tai otan nykyisestä pöytäkoneestamme tuon Compaqin oman FS740-näytön ja katson lähteekö toimimaan. Sitten voisi jatkossa tunata konetta nykyaikaisempaan, onhan siinä sentään DVD-playeri ja joku tv-tason näyttökortti, tallentava cd-asema. Kone toimi tasan 7 vuotta, sittenkin heikosti, ihan surkea toi Windows ME, lopulta kovo alkoi olla täynnä crc-erroreita ja recovery-cd hajosi (vaikka yritin pepsodentilla hioa uutta kiiltoa...)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe