Asennusongelma

taukki mod

Mulla on jonkun aikaa jo ollut tilaamani Ubuntun levyke, mutta jo vanha versio 7, koska syy on seuraava:

Live-cd ilmeisesti kylläkin installoituu, mutta näyttö menee sellaiseksi kuin olisi itse vetänyt pari viivaa kokkelia ja katselisi Jimi Hendrixin live-taltiointia Woodstockista.

Kone on vanha:
Compaq Presario 7113EA
Intel Pentium 4 -prosessori 1,8 GHz
128 MB PC 800 RDRAM

Kiintolevynä jokin 11-Giganen, kuin myös monitorikin jostain Ekotorilta haettu 14-tuumainen 14MVXValue.

Ubuntun alkuboottausvalikko ja kieli- ja näppäimistösäädöt ilmestyvät ja toimivat, mutta sitten Kit2000-näköisen viuhuttelun jälkeen tulee "sirittävän" näköinen näyttö ja ilmeisesti Live-CD:n desktoppi, mutta todellakin näyttö on ihan puuroa.

Mitä pitäisi tehdä? (Tietysti ainakin pitäisi itse opiskella, mutta laiskana kysyn ensin palstalta.)

11

444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näyttö ei pysty näyttämään kyseistä resoluutiota, jota näytönohjain yrittää ajaa sille!
      Eli, siinä alku vaiheessa kun saat kielet, näppiksen vaihdettua, niin muuta resoksi vaikka alkuun 640x480!

• taukki mod

Kiitos neuvosta, kokeilen kohta.

Pari pointtia koneesta. Alunperin ollut Windows ME, mutta recovery-cd hajosi ja lopulta sitten kovokin, joten tilalle joku toinen kovo, jolle olen asentanut PCLinuxOsin, joka sinänsä ok. Samoin periaatteessa katellut Freedos-live-cd:tä. Compaqin oma FS740-monitori otettu toiseen koneeseen käyttöön.

Pitäisikö näytönohjainta jotenkin tunata jostain biosista?

No, laitan kohta tähän onnasko lainkaan tuo resoluution vääntö. (Muistaakseni kerran kokeilin, eikä onnannaut.)

• metusalem-1
        taukki mod kirjoitti:

Kiitos neuvosta, kokeilen kohta.

Pari pointtia koneesta. Alunperin ollut Windows ME, mutta recovery-cd hajosi ja lopulta sitten kovokin, joten tilalle joku toinen kovo, jolle olen asentanut PCLinuxOsin, joka sinänsä ok. Samoin periaatteessa katellut Freedos-live-cd:tä. Compaqin oma FS740-monitori otettu toiseen koneeseen käyttöön.

Pitäisikö näytönohjainta jotenkin tunata jostain biosista?

No, laitan kohta tähän onnasko lainkaan tuo resoluution vääntö. (Muistaakseni kerran kokeilin, eikä onnannaut.)

näytöstä oikein tiedä noilla tiedoilla mitä se pystyy toistamaan, jos on kovin vanha niin virkistystajuus on yksi pointti, jos se on liian korkealla niin näytössä näkuu vain sekavia viivoja.
        Jos sulla PCLOS toimii niin koeta kurkata sen avulla
        mitä virkistystaajuutta ja resoluutiota se tyrkkää
        ohjaimesta näyttöösi.
        Tai merkin ja mallin perusteella googlaa löytyisikö noita arvoja netistä. Alternate asennuslevy on sitten ihan hyvä konsti kun noi saat tietoosi.

• taukki mod
        metusalem-1 kirjoitti:

näytöstä oikein tiedä noilla tiedoilla mitä se pystyy toistamaan, jos on kovin vanha niin virkistystajuus on yksi pointti, jos se on liian korkealla niin näytössä näkuu vain sekavia viivoja.
        Jos sulla PCLOS toimii niin koeta kurkata sen avulla
        mitä virkistystaajuutta ja resoluutiota se tyrkkää
        ohjaimesta näyttöösi.
        Tai merkin ja mallin perusteella googlaa löytyisikö noita arvoja netistä. Alternate asennuslevy on sitten ihan hyvä konsti kun noi saat tietoosi.

Takana luki tollasia: Model NO 14MVX Value... On joku todella vanha Hitachin monitori (1995, muovikin jo kellastuu), hertsejä 50-60Hz, 1,6A... Täytyy kattoo ton PCLOS:n kautta, mutta jos ei Ubuntu mene, niin voihan sitä PCLOS:llakin työskennellä... ja toi on vanha kone, joka ei ole edes netissä vaan lähinnä kirjoituskone.

• taukki mod kirjoitti:

Takana luki tollasia: Model NO 14MVX Value... On joku todella vanha Hitachin monitori (1995, muovikin jo kellastuu), hertsejä 50-60Hz, 1,6A... Täytyy kattoo ton PCLOS:n kautta, mutta jos ei Ubuntu mene, niin voihan sitä PCLOS:llakin työskennellä... ja toi on vanha kone, joka ei ole edes netissä vaan lähinnä kirjoituskone.

Taitaa olla lähinnä palopommi tuo vanha näyttö, eikö sieltä ekotorilta kannattaisi hakea hieman parempi, edes 15" ja muutaman vuoden tuoreempi? Tuossa mallissa ei kai ole edes mitään säteilysuojaa joten kirjoituskoneenkin näytöksi taitaa olla hieman kehno, rasittanee silmiä.

Kirjoituskoneesta puheenollen, jos koneessa todella on P4 1,8GHz niin tuota muistia kannattaisi yrittää kohnia jostain, pikaisella googletuksella selvisi että emon pitäisi tukea jopa 1Gt asti (256x4 kantaa?) joten siitä tulisi vielä ihan oikeakin kone.

Vielä jostain käytettynä AGPx4 näytönohjain edullisesti niin sillähän tekisi jo vaikka mitä. Emon kondensaattorien kunto toki pitäisi tarkistaa etteivät ole pullistuneita koska se viittaa lyhyeen elinikään emon puolesta mutta jos ne näyttävät hyviltä niin elinikää voi olla vielä vuosia.

Jos liikut turun suunnassa niin kannattaa tsekata tämä liike

http://www.atk-huolto.net/

josta saa käytettyjä osia vähintään kuukauden takuulla. Joskus sieltä saa kantaa ilmaiseksi ulos vanhoja näyttöjä 15"-17" tai ainakin niitä voi saada hyvin edullisesti (5€) kun pojat saa "toimistolastin". Sieltä voit myös tiedustella tai varata rdram (rimm) muisteja, muista tarkistaa yhteensopivuuden speksit. Mikäli osat eivät sovi saa ne palauttaa jos myyjä on neuvonut väärin. Itse olen käyttänyt liikettä useita vuosia omiin rakentelu ja päivitysprojekteihini eikä ole ollut valittamista.

Minä tekisin tuosta vielä kohtuullisen koneen ihan pikkurahalla.

• exergy kirjoitti:

Taitaa olla lähinnä palopommi tuo vanha näyttö, eikö sieltä ekotorilta kannattaisi hakea hieman parempi, edes 15" ja muutaman vuoden tuoreempi? Tuossa mallissa ei kai ole edes mitään säteilysuojaa joten kirjoituskoneenkin näytöksi taitaa olla hieman kehno, rasittanee silmiä.

Kirjoituskoneesta puheenollen, jos koneessa todella on P4 1,8GHz niin tuota muistia kannattaisi yrittää kohnia jostain, pikaisella googletuksella selvisi että emon pitäisi tukea jopa 1Gt asti (256x4 kantaa?) joten siitä tulisi vielä ihan oikeakin kone.

Vielä jostain käytettynä AGPx4 näytönohjain edullisesti niin sillähän tekisi jo vaikka mitä. Emon kondensaattorien kunto toki pitäisi tarkistaa etteivät ole pullistuneita koska se viittaa lyhyeen elinikään emon puolesta mutta jos ne näyttävät hyviltä niin elinikää voi olla vielä vuosia.

Jos liikut turun suunnassa niin kannattaa tsekata tämä liike

http://www.atk-huolto.net/

josta saa käytettyjä osia vähintään kuukauden takuulla. Joskus sieltä saa kantaa ilmaiseksi ulos vanhoja näyttöjä 15"-17" tai ainakin niitä voi saada hyvin edullisesti (5€) kun pojat saa "toimistolastin". Sieltä voit myös tiedustella tai varata rdram (rimm) muisteja, muista tarkistaa yhteensopivuuden speksit. Mikäli osat eivät sovi saa ne palauttaa jos myyjä on neuvonut väärin. Itse olen käyttänyt liikettä useita vuosia omiin rakentelu ja päivitysprojekteihini eikä ole ollut valittamista.

Minä tekisin tuosta vielä kohtuullisen koneen ihan pikkurahalla.

Rakentelin viime syksynä tytärpuolelle 1,8GHz Celeron koneesta 768Mt RAM nVidia 64Mb AGPx4 näytönohjain Kubuntu Dapper ihan käyttökoneen, mesetystä, radiostreamien ja musiikin kuuntelua, O-Officella koulutöiden tekemistä, aMulettamista, videoiden katselua, valokuvien tallentamista yms. toimii vielä kuulemma ihan hyvin eikä suurempaa valittamista. Aavistuksen joskus hidastelee kun on paljon ohjelmia päällä.

• parametrit
      • tässä korjaus

Oops, erehdyin näyttösi koossa. Tässä korjaus eli 14" näytön speksejä manuaalista, joka löytyy tuolta:
        http://server3.nodevice.com/downloads/87b882b008a5266b9b4a77d5503b88ce/14mvx.pdf

Input Signal
        Video: 0.7 Vpp
        Sync: Separate H,V
        or Composite H/V TTL level
        or Sync on Green at 0.3 Vpp.
        Synchronization
        Horizontal: 30 — 40 kHz
        Vertical 5O—1OOHZ
        Automatically synchronize.
        Resolution
        Horizontal: Up to 1024 dots
        Vertical: Up to 768 lines (Interlaced)
        or 600 lines (Non-interlaced)

• taukki mod
        tässä korjaus kirjoitti:

Oops, erehdyin näyttösi koossa. Tässä korjaus eli 14" näytön speksejä manuaalista, joka löytyy tuolta:
        http://server3.nodevice.com/downloads/87b882b008a5266b9b4a77d5503b88ce/14mvx.pdf

Input Signal
        Video: 0.7 Vpp
        Sync: Separate H,V
        or Composite H/V TTL level
        or Sync on Green at 0.3 Vpp.
        Synchronization
        Horizontal: 30 — 40 kHz
        Vertical 5O—1OOHZ
        Automatically synchronize.
        Resolution
        Horizontal: Up to 1024 dots
        Vertical: Up to 768 lines (Interlaced)
        or 600 lines (Non-interlaced)

Kiitos tiedoista. En ole expertti näissä jutuissa, vaan taukki (modifioitu). Eli laitoin takaisin tuon PCLinuxOSin, koska Ubuntu ei todellakaan mene sinne ja totta Compaqista voisi viritellä hyvän vehkeen, ehkä teen sen. Lähtisikö se Ubuntu menemään, jos vaihtaisi uudemman näytön? Eihän tuossa MVX:ssä ole sinänsä ollut mitään vikaa kellastumisesta huolimatta.

• taukki mod kirjoitti:

Kiitos tiedoista. En ole expertti näissä jutuissa, vaan taukki (modifioitu). Eli laitoin takaisin tuon PCLinuxOSin, koska Ubuntu ei todellakaan mene sinne ja totta Compaqista voisi viritellä hyvän vehkeen, ehkä teen sen. Lähtisikö se Ubuntu menemään, jos vaihtaisi uudemman näytön? Eihän tuossa MVX:ssä ole sinänsä ollut mitään vikaa kellastumisesta huolimatta.

Sulla on varmaankin kaksi vaihtoehtoa, sorvata /etc/X11/xorg.confia joka voi onnistua a) helpommin tai b) vaikeammin, xorg.conf näet sallii paljon erilaisia asetuksia, enemmän kuin moni arvaakaan.

Asetukset voi tehdä joko manuaalisesti tai sopivaa ohjelmaa käyttämällä, ubuntussa (debianissa) voi käyttää apuna "dpkg-reconfigure xserver-xorg" komentoa tai sitten asiaa voi opiskella monimutkaisemmin ja säätää konfigurointia käsin.

Yksi konsti jota itse olen käyttänyt on /etc/X11/xorg.confin kopioiminen, jos PCLOSissa kerran toimii niin tiedoston voi tulostaa tai tallentaa usb-tikulle ja vauhdissa vaihtaa se ubuntuun ja rebuutata ubuntun X PCLOSin conffilla, tämä voi hyvinkin toimia vaikka tiedostot ulkoisesti hieman eroaisivat toisistaan.

Mulla on sen verran elämän aikana sähkölaitteita (pesukone, pöytätuuletin, kahvinkeitin jne.) kärissyt etten oikein luota niihin, sen enempää uusiin mutta kaikkein vähimmin vanhempiin. Yhtään CRT:tä ei vielä ole palanut vaikka savuakin on noussut mutta sen verran on asiasta tietoa etten itse käyttäisi noin vanhaa, kai sulla on palovaroitin, minulla on joka huoneessa palovaroitin sekä vaahtosammutin sammutuspeite kotona (ja laivapalopäällikön paperit ;D).

Turvallisuusvalistuksesta viis, ainakin itse sijoittaisin koneeseen näyttöön hieman lisää jos, kuten mainittu, emo näyttää ehjältä. Pelkästään uusi näyttö saattaisi hyvinkin riittää tässä tapauksessa, tuota RIMM-muistia voi olla hankala löytää mutta ei ollenkaan mahdotonta. Muistia koneessa on kuitenkin todella vähän..

• taukki mod
        exergy kirjoitti:

Sulla on varmaankin kaksi vaihtoehtoa, sorvata /etc/X11/xorg.confia joka voi onnistua a) helpommin tai b) vaikeammin, xorg.conf näet sallii paljon erilaisia asetuksia, enemmän kuin moni arvaakaan.

Asetukset voi tehdä joko manuaalisesti tai sopivaa ohjelmaa käyttämällä, ubuntussa (debianissa) voi käyttää apuna "dpkg-reconfigure xserver-xorg" komentoa tai sitten asiaa voi opiskella monimutkaisemmin ja säätää konfigurointia käsin.

Yksi konsti jota itse olen käyttänyt on /etc/X11/xorg.confin kopioiminen, jos PCLOSissa kerran toimii niin tiedoston voi tulostaa tai tallentaa usb-tikulle ja vauhdissa vaihtaa se ubuntuun ja rebuutata ubuntun X PCLOSin conffilla, tämä voi hyvinkin toimia vaikka tiedostot ulkoisesti hieman eroaisivat toisistaan.

Mulla on sen verran elämän aikana sähkölaitteita (pesukone, pöytätuuletin, kahvinkeitin jne.) kärissyt etten oikein luota niihin, sen enempää uusiin mutta kaikkein vähimmin vanhempiin. Yhtään CRT:tä ei vielä ole palanut vaikka savuakin on noussut mutta sen verran on asiasta tietoa etten itse käyttäisi noin vanhaa, kai sulla on palovaroitin, minulla on joka huoneessa palovaroitin sekä vaahtosammutin sammutuspeite kotona (ja laivapalopäällikön paperit ;D).

Turvallisuusvalistuksesta viis, ainakin itse sijoittaisin koneeseen näyttöön hieman lisää jos, kuten mainittu, emo näyttää ehjältä. Pelkästään uusi näyttö saattaisi hyvinkin riittää tässä tapauksessa, tuota RIMM-muistia voi olla hankala löytää mutta ei ollenkaan mahdotonta. Muistia koneessa on kuitenkin todella vähän..

Taukki mod kiittää. Heivaan sen monitorin veke ja ostan uudemman... tai otan nykyisestä pöytäkoneestamme tuon Compaqin oman FS740-näytön ja katson lähteekö toimimaan. Sitten voisi jatkossa tunata konetta nykyaikaisempaan, onhan siinä sentään DVD-playeri ja joku tv-tason näyttökortti, tallentava cd-asema. Kone toimi tasan 7 vuotta, sittenkin heikosti, ihan surkea toi Windows ME, lopulta kovo alkoi olla täynnä crc-erroreita ja recovery-cd hajosi (vaikka yritin pepsodentilla hioa uutta kiiltoa...)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3402
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      2011
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1919
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      17
      1476
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1401
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1328
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1306
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1247
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1025
    Aihe