Tein kysymyksen poliisille puhelun nauhoittamisesta salaa:
http://www.poliisi.fi/poliisi/discuss.nsf/vwbycategory/0BC2DDFA5B8DB31AC2257474004FB61E
Mielestäni tuon vastauksen perusteella on hyvin riskialtista lähtä oikeutta keskustelua nauhoittamalla hakemaan, jos tallentuu jotain väärää olet kusessa. Eikä ajatus siitä että nauhan oikeutus arvioitaisiin oikeudessa innnosta, max. rangaistus vuosi vankeutta!
Kysymys:
""Olen saanut karenssin työvoimatoimistosta, syynä on työnantajan valehtelu ja väärien tietojen antaminen virkailijalle.
Olen nauhoittanut puhelun työnantajalle ja nyt ajattelin nauhoittaa keskustelun työvoimatoimistossa. Nauhoitus on pakko tehdä salaa, koska haluan saada osapuolilta todisteet valitusprosessia ajatellen.
Onko niin että oman keskustelun saa puhelimessa ja virastossa nauhoittaa ilman lupaa. Voiko tietoja käyttää sitten todisteena?
Haluan varmistuksen asialle, enhän halua tehdä mitään laitonta."""
Vastaus:
""""
Hei!
Rikoslaissa sanotaan seuraavasti salakuuntelusta:
5 § (9.6.2000/531)
Salakuuntelu
Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuuntelee tai tallentaa
1) keskustelua, puhetta tai yksityiselämästä aiheutuvaa muuta ääntä, jota ei ole tarkoitettu hänen tietoonsa ja joka tapahtuu tai syntyy kotirauhan suojaamassa paikassa, taikka
2) muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa salaa puhetta, jota ei ole tarkoitettu hänen eikä muunkaan ulkopuolisen tietoon, sellaisissa olosuhteissa, joissa puhujalla ei ole syytä olettaa ulkopuolisen kuulevan hänen puhettaan,
on tuomittava salakuuntelusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
Oman keskustelun nauhoittamisen laillisuutta puitaisiin sitten tämän pykälän mukaan. Omaa keskustelua voi nauhoittaa, jos siitä ei ole laillista velvollisuutta ilmoittaa. Tilanne muuttuisi salakuunteluksi, jos poistuisit itse paikalta ja jättäisit nauhurin nauhoittamaan. Asiassa huomioitaisiin myös mm. se, onko nauhalla mukana sivullisia ja heidän käymiä keskusteluja, jotka eivät kuulu asiaan. Sellaisenkin nauhoittaminen olisi salakuuntelua.
Korkeimmalta oikeudelta on vuodelta 1981 ennakkotapaus, jossa henkilö oli äänittänyt omassa asunnossaan siellä läsnä olleiden suostumuksetta ja heidän tietämättään keskustelun, jossa hän oli itse mukana. Hänen ei katsottu syyllistyneen salakuunteluun.
Nauhoituksen käytön todisteena ratkaisisi viime kädessä käräjäoikeus.
Terveisin
xxx
"""""""
Nauhoitus / poliisi vastaa
26
18528
Vastaukset
- asdf-71
Jos vrt. noihin tietoihin:
http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2007/12/keskustelun-tallentaminen.html
.. niin viranomaisen kanta aika tiukka.
Esim. työkkärissä keskustelun aikana tulee virkailijalle puhelu ja se tallentuu nauhalle. Poliisin mukaan se on salakuuntelua kai.
MUTTA: kuulen itsekin keskustelun ja tietysti poistan sen nauhalta koska se ei asiaani koske. Onko tapahtunut silti rikos? Oikeuden mukaan voi olla. Sakkoja pukkaa.
Oikeusturvan kannalta kaikki keskustelut tulisi nauhoittaa, vaikka ihan työkkärin toimesta. Se aiheuttaisi tilanteen että aina mentäisi asialinjalla, ei valehdeltaisi jne. Nyt tilanne on se että viranomainen saattaa puhua puuta heinää ja toimia mielivaltaisesti eikä ole missään vastuussa koska suullista keskustelua mahdoton todistaa mitä se oli. - vellit
asdf-71 kirjoitti:
Jos vrt. noihin tietoihin:
http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2007/12/keskustelun-tallentaminen.html
.. niin viranomaisen kanta aika tiukka.
Esim. työkkärissä keskustelun aikana tulee virkailijalle puhelu ja se tallentuu nauhalle. Poliisin mukaan se on salakuuntelua kai.
MUTTA: kuulen itsekin keskustelun ja tietysti poistan sen nauhalta koska se ei asiaani koske. Onko tapahtunut silti rikos? Oikeuden mukaan voi olla. Sakkoja pukkaa.
Oikeusturvan kannalta kaikki keskustelut tulisi nauhoittaa, vaikka ihan työkkärin toimesta. Se aiheuttaisi tilanteen että aina mentäisi asialinjalla, ei valehdeltaisi jne. Nyt tilanne on se että viranomainen saattaa puhua puuta heinää ja toimia mielivaltaisesti eikä ole missään vastuussa koska suullista keskustelua mahdoton todistaa mitä se oli.menevät tuossa nauhoittamisessa helposti sekaisin.
Vaikka itse nauhoittaminen olisikin tuossa keskustelussa sallittua, ei sen nauhoitteen julkaisu enää sitten taida olla. - asdf-71
vellit kirjoitti:
menevät tuossa nauhoittamisessa helposti sekaisin.
Vaikka itse nauhoittaminen olisikin tuossa keskustelussa sallittua, ei sen nauhoitteen julkaisu enää sitten taida olla."ei sen nauhoitteen julkaisu enää sitten taida olla."
Eiköhän sen nauhan tarkoitus ollut aloituksessa olla todiste esim. valitusprosessissa.
Nauhoittaminen sallittua mutta sitä ei saa käyttää mihinkään. Missä tässä menee vellit ja puurot sekaisin.
:-)
- K-H
No, onpahan aloitusviestissä laitettu mutkat suoriksi ja tehty yleistyksiä tavalla, joka ei päde.
Aloittaja voisi lukea saamansa vastauksen ajatuksella muutamaan kertaan läpi ja saman tehdä kopioimalleen lainsäännökselle ja miettiä jokaisen sanan merkitystä kokonaisuudelle erikseen. Ehkä selviää. Todennäköisesti ei.
Aihe on keskustelupalstoilla niin kaluttu, etten viitsi lähteä asiasta väittelemään. Perille ei mene kuitenkaan, tiedän kokemuksesta. Aloittajan tapaiset besser wisserit kun ovat vahvoja uskossaan. Ihmettelen vain, että kun noin hyvin asiat tiedetään ja osataan yleistää, niin eikö kannattaisi hakeutua oikeustieteelliseen.
Tähän kuitenkin muutama käytännön kokemus.
Olen ollut läsnä rikosoikeudenkäynnissä, jossa yhtenä todisteena oli salanauhoitus. Kohteena oli muistaakseni vastaajana ollut yrittäjä ja nahoittajana toinen nauhoitetun keskustelun osapuoli. En ollut osallisena oikeudenkäynnissä, joten yksityiskohdat eivät jääneet mieleen enempää.
Jos nauhoittamisessa olisi ollut mitään lainvastaista, siihen olisivat puuttuneet paitsi vastapuolen asianajaja niin myös tuomari ja syyttäjä. Itse asiassa nauhoitus ei olisi varmasti päässyt edes oikeudenkäyntiin mukaan.
Se, minkä merkityksen ratkaisun kannalta oikeus antaa nauhoitukselle, on sitten eri juttu.
Olen työskennellyt hallintoviranomaisessa. Pariin kertaan (tai oikeastaa kolmesti, mutta kolmas kerta tapahtui toisessa virastossa) kohdalleni osui, että asiapapereiden joukossa oli asiakkaan tekemä salanauhoitus keskustelusta, jossa oli itse osapuolena.
Ainakin yhdessä nauhoitettiin keskustelu viranomaisen kanssa - jäi mieleen, kun olin vahingossa tuhota nauhan nauhurin rikkoutumisen vuoksi. Työtovereilla oli varmasti käsittelemiensä asioiden osalta omat kokemuksensa. Koska nauhoitteet eivät olleet mitenkään ongelmallisia käsittelyn kannalta, ei niitä työntekijöiden kesken ylipäänsä edes kommentoitu.
Jälleen pätee, että se, minkä merkityksen viranomainen panee nauhoitukselle jutun ratkaisun kannalta, on sitten toinen juttu ja sen ratkaisee ao. viranomaisen asiaa ratkaistessaan.
On keskustelupalstoilla ollut työttömienkin kertomuksia, joissa on kerrottu salanauhoituksista, joita on tehty sekä työvoimatoimiston virkailijan kanssa keskusteluista että työantajahaastatteluista ja jotka on liitetty valituksiin mukaan. Ei ne ole aiheuttaneet käsittelyn kannalta mitään laittomuusepäilyjä. Näin siksi, ettei kyse ole laittomasta toiminnasta. Avainsanoina on se, että on itse ollut keskustelun osapuolena.
Itselläni on kännykkä, jossa on nauhoittamismahdollisuus. Käytän sitä siekailematta hyväkseni tarvittaessa.- *************
Onko yksittäisellä kansalaisella oikeus nauhoittaa omia puheluitaan?
Sellaiset puhelut, joihin itse osallistuu joko soittajana tai vastaajana, saa nauhoittaa. Oman viestinnän taltioiminen on mahdollista Suomen perustuslain mukaan, eikä sitä ole kriminalisoitu myöskään viestinnän suojaa koskevissa rikoslain säännöksissä.
http://www.tietosuoja.fi/29001.htm - suoriksi
Kun naapurisi sitten tulee kyselemään ja höpisemään outoja sinun kämpillesi nauhuri povarissa pöristen, älä hermostu.
Sehän on sinun mukaasi sallittua.
(Noin on muuten käynyt ihan oikeastikin.) - Sitten.
suoriksi kirjoitti:
Kun naapurisi sitten tulee kyselemään ja höpisemään outoja sinun kämpillesi nauhuri povarissa pöristen, älä hermostu.
Sehän on sinun mukaasi sallittua.
(Noin on muuten käynyt ihan oikeastikin.)So what?
- termi
Voit aivan rauhassa nauhoittaa sellaiset keskustelut joihin itse otat osaa. Tämä ei ole salakuuntelua. Se on salakuuntelua kun nauhoitat sellaisen keskustelun, jossa ei ole itse paikalla.
Keskustelun nauhoitusta voi perustella sillä, että kuka nyt muistaa kaikki keskustelun aikana käydyt yksityiskohdat esim. numerosarjat ja muut vaikeasti muistettavat asiat. Nauhoite toimii vain "muistilappuna". Nauhoite ei ole mikään ylivoimainen todistuskappale, mutta sillä on merkittävä painoarvo jota oikeus sitten punnitsee.- laki luke
Aivan totta. Kaikki keskustelu, johon itse osallistuu tai on paikanpäällä, on laillista nauhoittaa. Tietenkin on korrektia kysyä muilta lupa, mutta se ei olemitenkään pakollista.
Keskusteln tai oman puhelun nauhoittaminen ja salakuuntelu teknisillä laitteilla on kaksi eri asiaa.
Videoidakin saa, mutta kuvien juklkaisenmisesta onkin sitten omat määräyksensä..... - kaukaa viisas 72
laki luke kirjoitti:
Aivan totta. Kaikki keskustelu, johon itse osallistuu tai on paikanpäällä, on laillista nauhoittaa. Tietenkin on korrektia kysyä muilta lupa, mutta se ei olemitenkään pakollista.
Keskusteln tai oman puhelun nauhoittaminen ja salakuuntelu teknisillä laitteilla on kaksi eri asiaa.
Videoidakin saa, mutta kuvien juklkaisenmisesta onkin sitten omat määräyksensä.....Ollessani mainostoimiston johtajana aloin kerran epäilemään asiakkaan maksukykyä sopimusta tehtäessä. Neuvottelun alussa kysyin saanko nauhoittaa neuvottelumme sanelukoneella jotta mitään ei jäisi pois heidän tärkeästä ja yksityiskohtaisesta briiffistä. Työ tehtiin sovitusti mutta sovitusta maksusta jäi useampi tonni puuttumaan. Asiakas lopulta haistatti vitut ettei ole enää velkaa ja kaikki sovittu on tehty. Sanoin ok ja myin perintäfirmalle avoimet laskut. Kuukauden kuluttua asiakas halusikin vielä mieluummin meidän kanssa hoitaa homman, muistutin että koko alkuperäinen neuvottelu on nauhalla. Seuraavana päivänä puuttuvat 5000 oikein laskettu korko perintäfirman lasku olivat firman tilillä.
- Pohtijana
"Sanoin ok ja myin perintäfirmalle avoimet laskut. Kuukauden kuluttua asiakas halusikin vielä mieluummin meidän kanssa hoitaa homman"
Eihän lasku enää ollut siun ongelma, kun olit sen myynyt pois, eihän??
- Myös nauhoittanut
Olen itsekin kysynyt poliisilta nauhoittamisesta ja minulle on sanottu, että oman keskustelun saa nauhoittaa se ei ole salakuuntelua. Ennakkotapaus korkeinoikeus yksitysasunnossa tapahtunut nauhoitus ei salakuuntelua.
- Petu_
Tässä yksi "salakatselutuomio". Valitettavasti poliisi on noissa jutuissa liian usein väärässä: http://www.valtakunta.fi/2011/poliisivideosyyte.php
- ghel
Tilasin eilen sanelukoneen, lähinnä pakosta, tuleviin työpäiviin. Työpaikalla vanhempi nainen, joka jostain syystä on ottanut minut hampaisiinsa ja vääristelee sanojani työnantajalle. Viime viikon turha palaveri taittoi kamelin selän ja päätin tästä päivästä lähtien äänittää keskustelumme todisteeksi etten saa turhia syytteitä työpaikkakiusaamisesta.
73 euroa tuli maksamaan sanelukone toimituskuluineen jotta saan maineeni puhdistettua seuraavalla kerralla, kun skitso työkaveri väittää hyvän päivän toivotukseni kiusaamiseksi. - tdedydydrry
ei jumaliste
- Akat pulassa
Itse olen joutunut työpaikkakiusaamisen kohteeksi kahdesti. Ensimmäisellä kerralla lähiesimies toistuvasti keskeytti kaiken ja pyysi minut "keskusteluihin". Niissä hän haukkui minua, huusi ja tilanne oli aina hyvin ahdistava. Viimeisellä kerralla laitoin nauhoituksen päälle. Toin asian ylemmille esiin ja tiedoksi nauhoitteen sisällön. Palaverissa nainen kielsi puhuneensa näin. Eli valehteli päin naamoja. Kiinni jäi. Toisella kerralla, niin ikään nainen toistuvasti haukkui minua hulluksi ym. Sain tarpeekseni ja nauhoituksen viimeisimmät loukkaukset. Todisteet kannattaa aina ottaa.
- änkyttäjä
Mites on videoinnin kanssa. Saako sen nauhoittaa salaa, vai pitääkö olla naamat sensuroitu? Itse nauhotin vuoden päivät työpaikkakiusaamista, sitten vikalla päivällä kerroin että olen kaikki nauhoittanut, niin työnantaja meni aika hiljaiseksi. Jotain se siinä koitti änkyttää. Ajattelin videoida ja nauhoittaa vielä toisella laitteella äänen aktivointihaastattelun, sitten ku tulee joskus.
- Hmmmm?
Omaan käyttöön saat tallentaa, kunhan ei mene salakatseluksi. (tsekkaa finlexistä sillä termillä)
Niiden julkaisu on sitten eri asia, mutta mikäli ovat julkiselta paikalta niin mitään ei tarvitse sensuroida, toisaalta pitää varoa ettei ole kyseessä kunnianloukkaus tai muu vastaava.
Äänen saat nauhoittaa ihan rauhassa kenellekään edes siitä kertomatta, on hyvä olla todisteet kaikesta missä on itse mukana jos pientäkään epäilystä vilungista. - 167-176
"on hyvä olla todisteet kaikesta missä on itse mukana jos pientäkään epäilystä vilungista."
Ainakin työkkärin, sossun ja Kelan kohdalla noita epäilyksiä aina on. Noiden ihmisoikeusrikollisten kanssa pitää olla aina varuillaan.
Aika rikollisia nuo virkamiehet, osallistuivat asfalttikartelliinkin ja 57 miljoonan korvausvaatimus hylättiin. Varmaan saavat isot erorahat, jos nyt edes potkut saavat. - No tere kaikil
Kaikki keskustelut joihin itse osallistuu saa tallentaa muistiinpanoiksi joko äänitallennuksena tai kynällä kirjaamalla, tallentamista ei tarvitse ennalta ilmoittaa, vaikkakin on hyvä hillitsemiseksi ja rikollisen toiminnan ennaltaehkäisemiseksi aina ennalta ilmoittaa tallentamisesta.
Sitä kutsutaan ennaltaehkäiseväksi työskentelyksi ja sitä harrastaa myöskin viranomainen, joten miksi ei normi kansalainen.
Tallentamista ei saa antaa muiden kuultavaksi ilman kaikkien osapuolten suostumusta taikka oikeuden määräystä, mutta ilman lupaa voi antaa tallenteen sisällön kuultavaksi keskusteluun osallistuneelle vaikka ei olisi ilmoittanut etukäteen tallentamisesta.
Tämä yleensä hillitsee tervejärkistä ihmistä ryhtymästä laittomuuksiin, kun kerran tiedossa on että keskustelusta on olemassa tallenne jossa totuus tulee kiistatta esiin.
Tallenteen voi väärintekijälle tai väärää tekoa aikovalle/yrittävälle antaa tiedoksi esim sähköpostin liitetiedostona jos on olemassa riski että muutoin voisi joutua fyysisen väkivallan kohteeksi, tallenteen tiedoksisaaminen siis hillitsee normaalijärjellä varustettua ihmistä.
Tallentaminen on erittäin suositeltavaa asioidessa työvoima- taikka lastenslastensuoeluviranomaisen kanssa, näiden kyseisten instanssien virkapaikoille ovat pesiytyneet yhteiskuntamme pahimmat kyykäärmeet.
T: Nautinnollisia nauhoitustuokioita. - khyllänäin!
no aivan varmasti nauhotan eikä kiinnosta jotkut sakot berceen vertaa :D jos rupee joku tantta änkyttää ja uhkailee karenssilla tai milläänb vedän turpaan :D
- nauhoitellaan
"Tallentamista ei saa antaa muiden kuultavaksi i" ei pidä paikkaansa - laita linkki tarkkaan pykälään finlexissä missä tällainen väite olisi.
- VeikkoKalle
Asiakas saa videoida virkamiestapaamisen
http://www.hs.fi/kotimaa/a1429504323505
Tuo kannattaa tallettaa ja tarvittaessa esittää vastapuolelle. Tietenkin olisi hyvä jos tuosta löytyisi diaarinumerolla alkuperäinen päätös.- TuoltaLöytyy
Dnro 2276/4/13
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.3/1462274523_28850&${TRIPPIFE}=PDF.pdf - TuoltaLöytyy
TuoltaLöytyy kirjoitti:
Dnro 2276/4/13
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.3/1462274523_28850&${TRIPPIFE}=PDF.pdfOmpas hirviölinkkjä
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/eoar3000.sh?kanta=ereoapaa&PALUUHAKU=/thwfakta/eoatied/eoaratk/eoar.htm&HAKUSANA=&HALLINTOALA=&TOIMENPIDE=&RATKAISIJA=&VIREILLETULOVUOSI=&TUNNISTE=2276/2013
Tuohon hakuun kun syöttää diaarinumeroksi 2276/2013 niin löytyy
http://www.eduskunta.fi/thwfakta/eoatied/eoaratk/eoar3000.shtml
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057