koiran ostohinta ja rodun valinta?

Eka koira

Olen lueskellut nettiä yms. kirjoja saksanpaimenkoirista jo pitkään ja haaveillut hankkivani sellaisen aikaisintaan ensi vuonna. Eli taustatyöni olen nyt tehnyt. Minulla ei ole ollut aikaisemmin koiraa, mutta olen ollut tekemisissä saksanpaimenkoirien (ja muiden koirien) kanssa paljon.

Olen miettinyt myös jotain pienempääkin koiravaihtoehtoa, joka ei karkottaisi pelokkaita naapureita pois (eli maineeltaan ja kooltaan helpompia), mutta kun sydän on nyt päätynyt saksanpaimenkoiraan niin eihän siinä sitten mäyräkoiraa hankita. (Viittaan johokin edellisiin keskusteuihin täällä.)

Muista roduista olen tutkinut ja miettinyt ja aina vaan päädyn takaisin sakuun. Siinä näyttäisi vaan olevan just ne kaikki, jota koiraltani haen.

Paljonko hyvä sakunarttu maksaa? 600 e, 800 e, 1000 e. Mä en hae mitään erityispiirteitä tai osaamista koirassa. Tummat sakut miellyttävät enemmän.

Jos ole 8 h työssä käyvä ja joudun ottamaan koiran siten, että olen viisi viikkoa kesälomalla koiran kanssa, niin kuinka iso shokki 12-14 viikkoiselle pennulle on jäädä pitkäksi aikaa yksin? Miten olette toimineet? Jätättekö pennun yksin esim. khh-sauna-pesuh-tilaan päiväksi alussa?

9

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sarita

      ...ettei karkottaisi pelokkaita naapureita jne. ??? Kenelle sinä koiraa hankit ? Itselle vai naapureille ? Oli meinaan tyhmimpiä lauseita taas hetkeen. Kasvata sakemanni sen luonteen vaatimalla tavalla. Jos osaat.

      • kypsä..

        vastaus.Eipä ihme, että saksanpaimenkoiran omistajia pidetään kusipäinä, jos ja kun tuollaisia vastauksia satelee hyvin monelta. On ihan järkevää miettiä haluamansa rodun statusta vaikka _koiran itselleen hankkisikin_ Jo tällä välttää monta karikkoa tulevaisuudessa.

        Aloittajalle: 800 eurolla saat jo hyvän rekatun nartun.Panosta pennun kanssa oloon, luottamuksen ja yhteisymmärryksen rakentamiseen alusta lähin, niin pärjäät jo pitkälle.


        Terv. Nimimerkki saksanpaimenkoiria jo 23 vuotta


      • ap.

        Niin haluan vain sanoa, että naapurissa asuu anoppi, joka voisi hyvin "hoitaa" joskus koiraamme. Mutta hän pelkää erityisesti suuria koiria, joten siksi pohdin koira-asiaa.

        Koirapelkääjälle saksanpaimenkoira ja esim. dobermanni tai rotikka on varmasti isoja ja pelottavia koiria.

        Vaikka koiraa itselleni hankin, niin meillä naapurit joutuvat olemaan tekemisissä koiramme kanssa ja haluammekin sen olevan niin, että naapurisopu säilyy, myös niiden ei sukulaissiteitä omaavien naapureiden kanssa.

        Sarita, tiedostan varsin hyvin saksanpaimenkoiran luonteen ja koulutuksen vaatimukset. Mutta pohdin tätä asiaa kokonaisvaltaisesti.

        Ikävää jos viestini meni ihosi alle.


      • Sarita
        ap. kirjoitti:

        Niin haluan vain sanoa, että naapurissa asuu anoppi, joka voisi hyvin "hoitaa" joskus koiraamme. Mutta hän pelkää erityisesti suuria koiria, joten siksi pohdin koira-asiaa.

        Koirapelkääjälle saksanpaimenkoira ja esim. dobermanni tai rotikka on varmasti isoja ja pelottavia koiria.

        Vaikka koiraa itselleni hankin, niin meillä naapurit joutuvat olemaan tekemisissä koiramme kanssa ja haluammekin sen olevan niin, että naapurisopu säilyy, myös niiden ei sukulaissiteitä omaavien naapureiden kanssa.

        Sarita, tiedostan varsin hyvin saksanpaimenkoiran luonteen ja koulutuksen vaatimukset. Mutta pohdin tätä asiaa kokonaisvaltaisesti.

        Ikävää jos viestini meni ihosi alle.

        En minä sua arvostellu vaan sitä lausetta, se sieltä hiukan hyppäs silmille. Tietysti on upeeta kun harkitset tarkkaan minkälaisen koiran ostat mutta oli se suuri tai pieni niin hyvin koulutettuna saa varmasti ansaitsemansa kohtelun , ilman karmeita kauhuhetkiä. Meinaan joskus ne pienet koirat vasta äehäköitä on kun räksyttävät ja on sen olosia ,että käy lahkeeseen kiinni. Mut siis se koulutus siinäkin :-)
        Ja rehellisesti sanottuna, oma äitini kauhistui kun kuuli, että ollaan saksanpaimenkoiraa hankkimassa mutta nyt on oikeesti ylimmät ystävät ja nakkejakin uskaltaa huutamatta;-) tarjota koiralle. Mutta kun se on pikkunen kun siihen saa tehdä tuttavuutta niin se ei isompana tunnu niin hurjalta. Eli siinä on myös naapureillakin mahdollisuus tutustua pikkuseen ilman turhia pelkoja ennenkuin siitä kasvaa suuri ja hurja ;-)
        Saksanpaimenkoira on mahtava kaveri ja luottamuksen ja yhteisymmärryksen saaneena omaan laumanjohtajaansa erittäin turvallinen rotu.

        Kaikkea hyvää ja varmasri teet sen parhaimman ratkaisun omaa elämääsi ajatellen :-)

        Ja ei me sakemanni omistajat olla kusipäitä ;-) kauheen kärkkäitä ilmeisesti vaan.


      • on.......
        ap. kirjoitti:

        Niin haluan vain sanoa, että naapurissa asuu anoppi, joka voisi hyvin "hoitaa" joskus koiraamme. Mutta hän pelkää erityisesti suuria koiria, joten siksi pohdin koira-asiaa.

        Koirapelkääjälle saksanpaimenkoira ja esim. dobermanni tai rotikka on varmasti isoja ja pelottavia koiria.

        Vaikka koiraa itselleni hankin, niin meillä naapurit joutuvat olemaan tekemisissä koiramme kanssa ja haluammekin sen olevan niin, että naapurisopu säilyy, myös niiden ei sukulaissiteitä omaavien naapureiden kanssa.

        Sarita, tiedostan varsin hyvin saksanpaimenkoiran luonteen ja koulutuksen vaatimukset. Mutta pohdin tätä asiaa kokonaisvaltaisesti.

        Ikävää jos viestini meni ihosi alle.

        outoa, että mietit koiraa sen kannalta mistä naapurit tykkäisivät ja mistä eivät ?? Todella outoa ja hölmöä. Minua ei liikuta patskaakaan mitä naapurini koiristani ajattelivat. Niiden ei tarvitse olla koirieni kanssa tekemisessä, miksi pitäisi? Naapureilleni koiristani ei ole mitään harmia, vaikka kuinka ovat "suuria ja pelottavia". Et taida saksanpaimenkoiraa oikeasti halutakkaan, kun annat naapureiden mielipiteiden/pelkojen vaikuttaa. Sukulasitenkaan ei tarvitse koiristani tykätä. Jos koirani jotain heistä häritsevät niin en ota niitä mukaan kylään, jos taas meillä käy esim koirapelkoisia vieraita laitan koirat toiseen huoneeseen. Yksinkertaista eikö?


      • m-li
        ap. kirjoitti:

        Niin haluan vain sanoa, että naapurissa asuu anoppi, joka voisi hyvin "hoitaa" joskus koiraamme. Mutta hän pelkää erityisesti suuria koiria, joten siksi pohdin koira-asiaa.

        Koirapelkääjälle saksanpaimenkoira ja esim. dobermanni tai rotikka on varmasti isoja ja pelottavia koiria.

        Vaikka koiraa itselleni hankin, niin meillä naapurit joutuvat olemaan tekemisissä koiramme kanssa ja haluammekin sen olevan niin, että naapurisopu säilyy, myös niiden ei sukulaissiteitä omaavien naapureiden kanssa.

        Sarita, tiedostan varsin hyvin saksanpaimenkoiran luonteen ja koulutuksen vaatimukset. Mutta pohdin tätä asiaa kokonaisvaltaisesti.

        Ikävää jos viestini meni ihosi alle.

        ajatella myös siltä kannalta, että sinä kasvatat koirasi hyvin ja yhteiskuntakelpoisesti käyttäytyväksi, jolloin tällaisten rotujen maine myös naapurustossasi paranee? Saksanpaimenkoiran pentu on pentu siinä missä mikä tahansa muukin, yleensä myös rotua pelkäävien sydämet sulavat näille.


    • otettii ekaks koiras saksanpaimenkoira vaikka suvus on niitä jotka pelkää. Mutta kun ovat koiran nähneet ja siihen tutustunnu niin ovat sit jopa ottaneet hoitoon. Minun mummo pelkäs kuollaskeen sitä kun näki, mut kun otin sen sisälle mukaan ja siel rauhas makas paikallaa ja sai mummo siihen tutustuu niin hyvin tulee toimeen. Me maksettu 800 euroo ja 400 euroo nartuista. Tuo halvempi hinta johtuu siitä kun sijotusnarttu. Ja kyl se koira kannattaa heti sit opettaa että sinä hävit pois. Ensin lyhyemman aikaa olet ja kasvatat aikaa pikkuhiljaa minkä aikaa se yksin. Hyvin meillä tottunut ainakii.

    • Sulli

      aika selvästi päätöksesi tehnyt, tervetuloa tähän hulluuden ja anarkian maailmaan;)

      On todella mahtavaa, että olet pentusi kanssa useita viikkoja, upeaa:). En usko, että koirallasi on suuriakaan ongelmia hyväksyä tai olla hyväksymättä sinun töihin lähtemisesi.

      Meillä on käytössä häkki, jossa tuo hurttani nukkuu yönsä minun vieressäni. Poikkeustilanteissa se laitetaan siihen samaan häkkiin.
      Häkki siksi, että häkki on halvempi ja parempi keino suojata pentu esim. sähköiskuilta kuin vaikka kylppäri (laatat, lattiasähköt, yms.).

      • Sulli

        niin siis, maksoin sakustani 1200€.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      338
      3398
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      227
      2088
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1662
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1507
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1366
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      288
      1271
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1111
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1101
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1087
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      150
      933
    Aihe