Kuinka helppoa tai vaikeaa on tehdä kotiverkko? Miten se tehdään? Aloitetaanko verkon määrittely ns. "pääkoneessa", joka minulla on pöytäkone? Tarvitseeko pikkukoneessa tehdä muuta kuin etsiä iso kone näkyviin ja valita se? JNE...
Minulla on käytössäni pöytäkone Fujitsu Siemens, jossa on Ubuntu Linux käyttöjärjestelmä. Toinen kone on "miniläppäri" Asus eee PC, jossa on Xandros Linux. ADSL-modeemina on Telewell TW_EA500 ja langattomana tukiasemana on D-link.
Takoituksena on lähinnä se, että voin hyödyntää myös eee PC:stä pöytäkoneen tiedostoja, musiikkia, videoita ja kuvia. Toki jossain tapauksessa myös pöytäkoneelta olisi hyvä päästä pikkukoneen tiedostoihin käsiksi.
En ole koskaan viritellyt minkäänlaista verkkoa, en Windowsissa enkä Linuxissa. Kaipaisin siis yksityiskohtaisia neuvoja.
Linux-verkko
15
1112
Vastaukset
- jaripepe
Pöytäkoneeni on netissä liitettynä kaapelilla ADSL-modeemiin. ADSL-modeemiin on liitetty myös tukiasema D-link, johon läppäri on liitetty langattomasti.
- en ole ihan...
väärässä, niin verkkoon tarvitaan sambaa ja
siihen minun lääkkeet sitten jäivätkin ;)
- helppoa
>Kuinka helppoa tai vaikeaa on...
Siinä nyt ei oikeastaan ole paljon tekemistä jos haluat vain levyjaon.
Koneiden ip-osoitteet vain sellaiset että ne näkevät toisensa. Sen voit kokeilla pingillä.
Sen jälkeen jaat jonkun hakemiston jonka haluat näkyvän muillakin koneilla.
Sitten sillä koneella mistä haluat sitä katsoa, teet uuden hakemiston ja mounttaat (komennolla mount) äsken jaetun hakemiston siihen uuteen niin sen sisältö näkyy tiedostonhallinnassa (KDE:llä Konqueror) ja konsolissa siihen voi siirtyä komennolla cd.
Jos haluat kytkennän tapahtuvan joka bootissa, laitat komennon fstabiin.
http://www.freebsd.org/doc/en/books/handbook/mount-unmount.html
Mount-komennon parametreja on "hirveä" määraä mutta simppelissä kotiverkossa ei niistä tarvitse kuin murto-osan. Yksityiskohtaisia ohjeita löytyy netistä kasapäin. Tiivistelmä myös oman koneen manuaalisivuilta vaikka komennolla
info mount - Tumpelon Linux
Sisäverkon rakentaminen on helppoa.
Ehkä perusohjeet ja idea löytyy Tumpelon Linux-ohjien: http://www.saunalahti.fi/~korhorm/Tumpelon_Linux/
ja erityisesti (unohda tuo linuxconf -ohjelma).
http://www.saunalahti.fi/~korhorm/Tumpelon_Linux/Tumpelon_Linux-4.html#s4- se onkin
>Sisäverkon rakentaminen...
On toki helppoa mutta nuo ohjeet koskevat "todellisen" paikallisverkon tekemistä domaineineen eli on lähes yhtä "vaikeaa" kuin Windowsilla.
Pelkkään tiedostonjakoon siis aivan liian monimutkainen ohje.
koneeseen SSH-servu päälle ja se on siinä!
- ...
KDE:n ja Gnomen filemanagerit tukevat suoraan SSH:ta.
Toisin sanoen tiedostot näkyvät ja toimivat graafisina suoraan kansioissa, kun muodostaa yhteyden "ohjatulla toiminnolla". - noin?
... kirjoitti:
KDE:n ja Gnomen filemanagerit tukevat suoraan SSH:ta.
Toisin sanoen tiedostot näkyvät ja toimivat graafisina suoraan kansioissa, kun muodostaa yhteyden "ohjatulla toiminnolla".>...tiedostot näkyvät ja toimivat graafisina suoraan kansioissa...
Ja mitenkähän tämä sitten eroaa ihan yksinkertaisesti mount-komennolla liitetystä toisen koneen levystä? ;) noin? kirjoitti:
>...tiedostot näkyvät ja toimivat graafisina suoraan kansioissa...
Ja mitenkähän tämä sitten eroaa ihan yksinkertaisesti mount-komennolla liitetystä toisen koneen levystä? ;)ETTÄ ET kertonut millä siirtotavalla mount:aat!
SSH:n yli voi myös mountata fstab:iin...
Esim. KDE ==> fish://joku.jossain.org/mun_kansio- ..?
noin? kirjoitti:
>...tiedostot näkyvät ja toimivat graafisina suoraan kansioissa...
Ja mitenkähän tämä sitten eroaa ihan yksinkertaisesti mount-komennolla liitetystä toisen koneen levystä? ;)No pitäisikö sen erota jotenkin?
Onko tästä ollut puhetta jossain? Kenties rivien välissä?
Mitenkä heittosi eroaa nollatutkimuksesta? - jaripepe
>>Kumpaankin koneeseen SSH-servu päälle ja se on siinä!
Niin varmaan, mutta miten se käytännössä tehdään? Siis minkä ohjelman avaan? Mitä sitten määrittelen jne...
Kun minä en tiedä verkon määrittelystä yhtään mitään, se tarkoittaa sitä, että aloitan nollasta. En siis tiedä, mikä on "SSH-servu". En tiedä, mitä se tarkoittaa, en tiedä mistä alkaisin, en tiedä, miten jatkaisin....
Kun olen Linux-amatööri, tarvitsen vähän yksityiskohtaisempaa neuvontaa. Kyllä minä yleensä asiat olen oppinut, kun ne on selitetty. Siis, pliiis, saisinko ohjeet aloittelijalle. :) jaripepe kirjoitti:
>>Kumpaankin koneeseen SSH-servu päälle ja se on siinä!
Niin varmaan, mutta miten se käytännössä tehdään? Siis minkä ohjelman avaan? Mitä sitten määrittelen jne...
Kun minä en tiedä verkon määrittelystä yhtään mitään, se tarkoittaa sitä, että aloitan nollasta. En siis tiedä, mikä on "SSH-servu". En tiedä, mitä se tarkoittaa, en tiedä mistä alkaisin, en tiedä, miten jatkaisin....
Kun olen Linux-amatööri, tarvitsen vähän yksityiskohtaisempaa neuvontaa. Kyllä minä yleensä asiat olen oppinut, kun ne on selitetty. Siis, pliiis, saisinko ohjeet aloittelijalle. :)ensin lukemisia mikä se on!
http://fi.wikipedia.org/wiki/SSH
Ja jollen pahasti oleta väärin, niin ssh-palvelin voi jopa pöytäkoneessasi olla jo valmiiksi päällä (testaat sen helposti ulkomuistista heittäen vaikka näin: ssh localhost)
Jatketaan tästä myöhemmin...- jaripepe
djmosse kirjoitti:
ensin lukemisia mikä se on!
http://fi.wikipedia.org/wiki/SSH
Ja jollen pahasti oleta väärin, niin ssh-palvelin voi jopa pöytäkoneessasi olla jo valmiiksi päällä (testaat sen helposti ulkomuistista heittäen vaikka näin: ssh localhost)
Jatketaan tästä myöhemmin...Kiitos opastuksesta.
Kun kirjoitin komentoriville mainitsemasi jutun ,ssh localhost, tuli tällainen teksti:
ssh: connect to host localhost port 22: Connection refused
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että "ssh-palvelin voi jopa pöytäkoneessasi olla jo valmiiksi päällä"? Vai että ei ole? Ja mitä jos on / ei ole? - ...
jaripepe kirjoitti:
Kiitos opastuksesta.
Kun kirjoitin komentoriville mainitsemasi jutun ,ssh localhost, tuli tällainen teksti:
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että "ssh-palvelin voi jopa pöytäkoneessasi olla jo valmiiksi päällä"? Vai että ei ole? Ja mitä jos on / ei ole?Ei ole ainakaan päällä. Katsoppa pakettihallinasta onko SSH-serveri asennettuna. Varmaankin OpenSSH-nimellä.
jaripepe kirjoitti:
Kiitos opastuksesta.
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että "ssh-palvelin voi jopa pöytäkoneessasi olla jo valmiiksi päällä"? Vai että ei ole? Ja mitä jos on / ei ole?En nyt muista ulkoa Ubuntua kun kökötän Debian Lennyssa mutta debianissa siis asennetaan metapackage "ssh" joka asentaa automaattisesti seuraavat paketit
openssh-blacklist
openssh-blacklist-extra
openssh-client
openssh-server
Nuo pitää siis olla asennettuna eikä Firestarter saa olla aktiivisena eli palomuurin ohjaus (firestarter) pois päältä jos on käynnissä, muistaakseni, nykyään en edes käytä sellaista. JOs koneiden välissä on rautamuuri niin portti 22 pitää olla auki siten että ssh-liikenne läpäisee sen.
Voit testata lähtikö demoni toimimaan komennoilla
(sammutus)
sudo killall sshd
(käynnistys)
sudo /usr/sbin/sshd
ja ellei virheilmoja tullut niin
ssh localhost
ja jos kysyy että varmennetaanko (about) (yes/no) niin kirjoitat "yes"
Kun koneiden ssh:t on saatu toimimaan niin sun pitää tietää sen koneen ip-osoite mihin haluat yhdistää sekä jonkun käyttäjän ja yhdistät esim.
ssh [email protected]
jolloin kysytään haluatko tallentaa salaustiedot (yes/no) johon vastaat "yes" ja sitten sun pitäisi jo ollakin etäkoneen "jaripepen" kotihakemistossa. Kokeilin joskus XDMCP-kirjautumista Xnestin kautta sillä mun servulla on kyllä IceWM-manageri mutta oli sen verran hidasta langattomana että olen käyttänyt tekstipohjaista kontrollointia.
Xnest on siis uusi kirjautuminen oman istuntosi sisään upotetusta ikkunasta (vähän kuin virtuaalikone) ja XDMCP on siis graafinen etäistunto joka esim. Ubuntussa on oletuksenakin estetty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683267
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272333Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681879Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t301829Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161431- 281381
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja241281Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61276Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631187Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101187