miten taidekouluun?

Pieni taiteilija

Hei,olisin kiinnostunut taidealalle menosta koulun loputtua..Millasta siellä on ja onko vaikea päästä??(varmaan on)Kertokkee joku!!Ja tietääkö kukaan millasta ois sisustajan koulutus?

15

5953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pertsa

      Taidekouluun pyrkimisessä kannattaa vain olla oma itsensä, niillä karsintakursseilla ei katsota niinkään teknistä osaamista vaan persoonallisuutta. Taidekoulujen ajatus on sellainen, että piirtämään ja maalaamaan oppii opettelemalla. Ja näiden taitojen opettelua varten taidekoulut ovat olemassa. Jos joku on jo karsintakurssilla huipputaidokas, mitä sellaiselle voi enää opettaa taidekoulussa? Siksi taidekouluihin yleensä ei tekniikka ratkaise. Poikkeus on Taideteollinen korkeakoulu joka ei olekaan varsinainen taidekoulu. Sinne pääsemisessä auttaa, jos osaa piirtää hyvin. TaiK:in tavoitteetkin opetuksessa ovat hyvin toisenlaiset kuin vaikkapa Kuvataideakatemiassa. Taidekouluun päästäkseen joutuu usein pyrkimään monta kertaa. Joten ei kannata tosiaankaan heti luovuttaa, jos ei ensimmäisellä kerralla onnista. Kannataa hakea useaan paikkaan samalla kertaa.

      • pieni taiteilija

        Niin sitä viel et missä päin niitä kouluja on?Ja se ei vissiin oo niinkun tavallinen taidelukio,vai?pitääkö olla 18?Oon iha tietämätön ku kukaan ei tiiä täällä mistään mitään.:)Kiitos avusta!!!


      • Pertsa
        pieni taiteilija kirjoitti:

        Niin sitä viel et missä päin niitä kouluja on?Ja se ei vissiin oo niinkun tavallinen taidelukio,vai?pitääkö olla 18?Oon iha tietämätön ku kukaan ei tiiä täällä mistään mitään.:)Kiitos avusta!!!

        Tässä niitä:

        Vapaa taidekoulu (Helsinki)http://www.kolumbus.fi/vapaa.taidekoulu/

        Taidekoulu Maa (Helsinki)
        http://www.taidekoulumaa.fi/

        Kuvataideakatemia (Helsinki)
        http://www.kuva.fi/info/

        Turun piirustuskoulu (Turku)
        (en löytänyt nettisivuja)

        Pekka Halosen akatemia (Tuusula)
        http://www.keuda.fi/pha/

        Lahden muotoiluinstituutti (Lahti)
        http://www.lpt.fi/mi/index.old.html

        Taideteollinen korkeakoulu (Helsinki)
        http://www.uiah.fi/frontpage.asp?path=1

        Helsingin Kuvataidelukio
        http://www.kuvatl.edu.hel.fi/

        Lisää löydät Googlella :)

        >pitääkö olla 18?>

        No ei tarvitse, katso linkeistä hakuohjeita. Useimpiin taidekouluihin riittää että oppivelvollisuus on suoritettu, missään tapauksessa 18-vuoden ikärajaa Suomen taidekouluissa ei varmasti ole. Esim. Vapaassa taidekoulussa ja Maa:ssa ikäraja muistaakseni oli 16 vuotta, katso linkeistä. Kuvataideakatemia vaatii lukion tms. vastaavat tiedot, samoin kait Taideteollinen korkeakoulukin koska ne ovat korkeakouluja molemmat (molemmissa voi jatkaa tohtorin tutkintoon saakka). Monet taidekoulut joustavat ikärajasta jos hakija on muuten lahjakas. Jos jonkun taidekoulun valintakokeissa haaviin jää huippulahjakas nuori, ei siinä kyllä enää mitään ikärajoja ruveta nipottamaan. Taidekoulut kilpailevat keskenään tosi kovasti lahjakkaista nuorista hakijoista.

        Kuvataidelukio on sitten asia erikseen. Sehän on erikoislukio, yksi monista, joka on painottunut kuvataiteen opetukseen mutta on muuten kuten muutkin lukiot. Jos kuvataiteilijan uralle tosissaan aiot, ei pelkän kuvataidelukion käyminen riitä vaan sen jälkeen täytyy hankkia varsinainen ammattikoulutus alalle. Ilman sitä sinulla on suuria vaikeuksia päästä taiteen kentälle, vaikka poikkeuksia taiteen historiassa onkin. Eli joko lukio korkeakoulututkinto tai sitten peruskoulun jälkeen voit hakeutua suoraan taidekouluun. Useat taidekouluihin hakevat ovat valmentautuneet esim. vuoden opinnoilla, vaikka iltakursseilla ennen varsinaista karsintakurssia, auttaa muuten tosi paljon. Pääsykokeisiin sinun ei kannata mennä kylmiltään, niihin voi valmistautua ja kannattaakin. Monet paikat järjestävät valmentautumiskursseja taidekouluihin pyrkijöille. Valmistaudu pääsykokeisiin etukäteen, sillä taidekouluihin on paljon hakijoita. Myös näytetöitä tarvitaan useisiin paikkoihin. Esim. Kuvataideakatemian karsintakursseille osallistujat valitaan ensin näytetöiden perusteella, samoin Taideteolliseen.


      • wingly
        Pertsa kirjoitti:

        Tässä niitä:

        Vapaa taidekoulu (Helsinki)http://www.kolumbus.fi/vapaa.taidekoulu/

        Taidekoulu Maa (Helsinki)
        http://www.taidekoulumaa.fi/

        Kuvataideakatemia (Helsinki)
        http://www.kuva.fi/info/

        Turun piirustuskoulu (Turku)
        (en löytänyt nettisivuja)

        Pekka Halosen akatemia (Tuusula)
        http://www.keuda.fi/pha/

        Lahden muotoiluinstituutti (Lahti)
        http://www.lpt.fi/mi/index.old.html

        Taideteollinen korkeakoulu (Helsinki)
        http://www.uiah.fi/frontpage.asp?path=1

        Helsingin Kuvataidelukio
        http://www.kuvatl.edu.hel.fi/

        Lisää löydät Googlella :)

        >pitääkö olla 18?>

        No ei tarvitse, katso linkeistä hakuohjeita. Useimpiin taidekouluihin riittää että oppivelvollisuus on suoritettu, missään tapauksessa 18-vuoden ikärajaa Suomen taidekouluissa ei varmasti ole. Esim. Vapaassa taidekoulussa ja Maa:ssa ikäraja muistaakseni oli 16 vuotta, katso linkeistä. Kuvataideakatemia vaatii lukion tms. vastaavat tiedot, samoin kait Taideteollinen korkeakoulukin koska ne ovat korkeakouluja molemmat (molemmissa voi jatkaa tohtorin tutkintoon saakka). Monet taidekoulut joustavat ikärajasta jos hakija on muuten lahjakas. Jos jonkun taidekoulun valintakokeissa haaviin jää huippulahjakas nuori, ei siinä kyllä enää mitään ikärajoja ruveta nipottamaan. Taidekoulut kilpailevat keskenään tosi kovasti lahjakkaista nuorista hakijoista.

        Kuvataidelukio on sitten asia erikseen. Sehän on erikoislukio, yksi monista, joka on painottunut kuvataiteen opetukseen mutta on muuten kuten muutkin lukiot. Jos kuvataiteilijan uralle tosissaan aiot, ei pelkän kuvataidelukion käyminen riitä vaan sen jälkeen täytyy hankkia varsinainen ammattikoulutus alalle. Ilman sitä sinulla on suuria vaikeuksia päästä taiteen kentälle, vaikka poikkeuksia taiteen historiassa onkin. Eli joko lukio korkeakoulututkinto tai sitten peruskoulun jälkeen voit hakeutua suoraan taidekouluun. Useat taidekouluihin hakevat ovat valmentautuneet esim. vuoden opinnoilla, vaikka iltakursseilla ennen varsinaista karsintakurssia, auttaa muuten tosi paljon. Pääsykokeisiin sinun ei kannata mennä kylmiltään, niihin voi valmistautua ja kannattaakin. Monet paikat järjestävät valmentautumiskursseja taidekouluihin pyrkijöille. Valmistaudu pääsykokeisiin etukäteen, sillä taidekouluihin on paljon hakijoita. Myös näytetöitä tarvitaan useisiin paikkoihin. Esim. Kuvataideakatemian karsintakursseille osallistujat valitaan ensin näytetöiden perusteella, samoin Taideteolliseen.

        Kiitos tosi paljon!!!Nyt mä ymmärränki peräti jo jottain!:D Jos hakeutuu ensin johonkin taidekouluun,onko silloin huonommat mahdollisuudet pärjätä alalla,vai oisko parempi käydä ensin se taidelukio?Ootko sä opiskellu alaa?
        Kiitos kiitos oot oikee aarre ku vaivaudut!!!:)


      • pienitaiteilija
        wingly kirjoitti:

        Kiitos tosi paljon!!!Nyt mä ymmärränki peräti jo jottain!:D Jos hakeutuu ensin johonkin taidekouluun,onko silloin huonommat mahdollisuudet pärjätä alalla,vai oisko parempi käydä ensin se taidelukio?Ootko sä opiskellu alaa?
        Kiitos kiitos oot oikee aarre ku vaivaudut!!!:)

        eipä siin :)


      • Pertsa
        wingly kirjoitti:

        Kiitos tosi paljon!!!Nyt mä ymmärränki peräti jo jottain!:D Jos hakeutuu ensin johonkin taidekouluun,onko silloin huonommat mahdollisuudet pärjätä alalla,vai oisko parempi käydä ensin se taidelukio?Ootko sä opiskellu alaa?
        Kiitos kiitos oot oikee aarre ku vaivaudut!!!:)

        >Jos hakeutuu ensin johonkin taidekouluun,onko silloin huonommat mahdollisuudet pärjätä alalla,vai oisko parempi käydä ensin se taidelukio?>

        Minun mielestäni kuvataidelukion käyminen ei millään tavalla ratkaise menestymistä taiteilijana, ei edes taidekoulutus sinänsä takaa menestymistä alalla. Taiteilijaksi kun ei opiskelemalla tulla vaan taiteilijaksi synnytään. Ensin taidekouluihin on vaikeaa päästä ja sen jälkeen valmistuneistakin vain hyvin pieni osa onnistuu käynnistämään taiteilijan uransa. Monet taidekoulun käyneet ovatkin päätyneet esim. kuvataiteen opettajiksi kun oma taiteilijaura ei onnistunutkaan. Loppujen lopuksi ratkaisevaa ei ole koulutuksen määrä vaan oma halu tulla taiteilijaksi ja lahjakkuus. Mutta jos on lahjoja kannattaa taidekoulu ilman muuta käydä, ehdottomasti!

        Tutut taiteilijat ovat myös kertoneet, että taidekouluaikoina opiskelun ohella parasta oli kontaktien luominen taideyhteisöön. Ryhmässä esim. näyttelyiden pitäminen yleensä uran alkuvaiheessa on erittäin hyvä keino päästä paremmin esille kuin yksin, vaikka poikkeuksiakin on. Lisäksi taidekoulussa pääsee seuraamaan taiteen uusimpia juttuja, lisäksi opettajat usein ovat itsekin ammattitaiteilijoita joilta saa erittäin hyvää opetusta ja opastusta tulevalle uralle.

        Suomessa kuvataiteilijaksi on lähes mahdotonta päästä, jollei kuulu alan liittoon eli joko Taidemaalariliittoon (maalarit) tai Kuvanveistäjäliittoon (kuvanveistäjät). Näihin voi päästä kokelasjäseneksi jos on käynyt liiton hyväksymän ammattiin valmistavan taidekoulun. Kokelasjäsenyyden aikana on n. viisi vuotta aikaa osoittaa, että taiteilijaura on onnistuneesti aloitettu (näyttelyiden pitäminen, lehtiartikkelit ym. ym. meriitti). Jos kokelasaikana ei ole osoittanut taiteellista aktiivisuutta, joutuu aloittamaan kaiken alusta eli hakemaan uudestaan kokelasjäsenyyttä. Tuota jäsenyyttä kysytään joka paikassa: Ilman jäsenyyttä ei pääse pitämään näyttelyitä ns. "oikeissa" gallerioissa eikä apurahojen saamisesta ole minkäänlaisia toiveita. Kuvataidelukio ei yksinään riitä liittoon pääsemiseksi. Ainoa hyvä puoli kuvataidelukiossa on, että siellä saa hyvän yleissivistyksen niinkuin lukioissa yleensäkin (=ylioppilastutkinto). Lisäksi onhan se tietysti hyvä pohja kun pyritään taidekouluihin, opetellaanhan siellä kolme vuotta maalausta, piirustusta ym. kun taidekouluun pyrkimistä kannattaa muutenkin harjoitella opiskelamalla jossakin ennen pyrkimistä. Kuvataidelukio ei edesauta taiteiljanuraasi, mutta se voi helpottaa sisäänpääsyä taidekouluun :)

        >Ootko sä opiskellu alaa?>
        Taidekoulu Maan iltalinjalla, pari vuotta Vapaassa Taidekoulussa, vuoden Taideteollisessa korkeakoulussa ja erilaisia taidekursseja olen käynyt yli 6 vuotta. Kimmakaveri on käynyt kuvataidelukion, minä en. Mutta ei se maalaa minua paremmin..:) :) (itsekehua..) Minä olen opiskellut muuten pitempään alaa kuin hän.

        Jos lähelläsi on kirjasto, kysy onko heillä kirjaa nimeltä "Miten taiteilijaksi tullaan", tekijän nimeä ei minulla nyt ole, voin ilmoittaa myöhemmin. Se on hyvä pokkarin kokoinen kirja, jossa haastatellaan muutamia nuoria jotka ovat käyneet taidekoulun ja miten heidän taiteilijan uransa lähti sen jälkeen käyntiin. He myös kertovat kirjassa aika hyvin opiskeluajoistaan eri taidekouluissa, millaista siellä oli ja mitä hyötyä he taidekoulusta saivat. Olen itse lukenut sen kolme kertaa.

        Jos sulla on mahdollisuus, käy joskus jonkun taidekoulun joulu- tai kevätnäyttelyssä niin näet, minkälaisia töitä siellä tehdään. Ainakin Vapaalla taidekoululla on jouluna näyttely.

        Mieti myös sitä, minkälainen taiteilja sinä itse olet luonteeltasi. Eri taidekoulut nimittäin hakevat erityyppisiä persoonia. Esim. Taidekoulu Maa on aivan eri planeetalta verrattuna esim. Vapaaseen taidekouluun eli tutun maalauksenopettajan sanoin: Taidekoulut profiloituvat eri pyrkivät kukin hakemaan oman linjansa ja he hakevat sellaisia oppilaita, jotka sopivat mahdollisimman hyvin juuri heidän linjaansa. Ei ole sama asia missä koulussa opiskelet, mikä on hyvä tietää etukäteen. Siksi ehdotin että käy katsomassa koulujen näyttelyitä ennenkuin valitset, mihin päätät mennä. (Oikea taiteilija ei anele mihinkään kouluun vaan ilmoittaa että mä tulen nyt tänne, valitsin tän koulun olkaa valmiina, mä tuun nyt :) Eli rima korkealle, pidä itseäsi joka tapauksessa lähestulkoon maailman parhaana taiteilijana pyrkiessäsi sisään. Pieni itsetietoisuus ei haittaa ollenkaan, päinvastoin! Lue vaikka Salvador Dalin "Neron päiväkirja". Dali totesi kirjassa että hän ei ymmärrä, miten joku voi edes elää olematta Salvador Dali.. Picasso oli samaa luokkaa tuossa asiassa. Näillä eväillä saa julkisuutta ja taiteilijaura on taattu. Riittävän erikoinen persoona herättää suuren yleisön mielenkiinnon.

        Picasso ja Dali ei kumpikaan käyneet kuvataidelukiota, ei myöskään Vincent VanGogh mutta taidekoulua he kaikki kävivät. Dalilla vaan oli niin räiskyvä persoona että hän taisi saada sieltä potkut..:), mutta tuli kuitenkin taiteilijasuuruudeksi.


      • Pertsa
        pienitaiteilija kirjoitti:

        eipä siin :)

        Jos haet kuvataiteista yleistä tietoa, tässä on eräs Suomen parhaista taidesivuista:
        http://www.makupalat.fi/taiteet3.htm
        (Tämä sinun kannattaa katsoa!)

        "Miten taiteilijaksi tullaan" -kirja josta mainitsin, tiedot:
        Tekijät: Helena Erkkilä, Marja Vesanen
        ISBN: 951-8916-16-0
        Kustantaja: Painokaari Oy, Helsinki 1989

        Kirjassa seurataan kuuden taidekoulusta vastavalmistuneen nuoren taiteilijauran alkua, minkälaista taiteilijan työ on, näyttelyiden järjestäminen, toimeentulo ym. Kirja on tarkoitettu kaikille taiteilijan uraa suunnitteleville.


      • pieni taiteilija
        Pertsa kirjoitti:

        >Jos hakeutuu ensin johonkin taidekouluun,onko silloin huonommat mahdollisuudet pärjätä alalla,vai oisko parempi käydä ensin se taidelukio?>

        Minun mielestäni kuvataidelukion käyminen ei millään tavalla ratkaise menestymistä taiteilijana, ei edes taidekoulutus sinänsä takaa menestymistä alalla. Taiteilijaksi kun ei opiskelemalla tulla vaan taiteilijaksi synnytään. Ensin taidekouluihin on vaikeaa päästä ja sen jälkeen valmistuneistakin vain hyvin pieni osa onnistuu käynnistämään taiteilijan uransa. Monet taidekoulun käyneet ovatkin päätyneet esim. kuvataiteen opettajiksi kun oma taiteilijaura ei onnistunutkaan. Loppujen lopuksi ratkaisevaa ei ole koulutuksen määrä vaan oma halu tulla taiteilijaksi ja lahjakkuus. Mutta jos on lahjoja kannattaa taidekoulu ilman muuta käydä, ehdottomasti!

        Tutut taiteilijat ovat myös kertoneet, että taidekouluaikoina opiskelun ohella parasta oli kontaktien luominen taideyhteisöön. Ryhmässä esim. näyttelyiden pitäminen yleensä uran alkuvaiheessa on erittäin hyvä keino päästä paremmin esille kuin yksin, vaikka poikkeuksiakin on. Lisäksi taidekoulussa pääsee seuraamaan taiteen uusimpia juttuja, lisäksi opettajat usein ovat itsekin ammattitaiteilijoita joilta saa erittäin hyvää opetusta ja opastusta tulevalle uralle.

        Suomessa kuvataiteilijaksi on lähes mahdotonta päästä, jollei kuulu alan liittoon eli joko Taidemaalariliittoon (maalarit) tai Kuvanveistäjäliittoon (kuvanveistäjät). Näihin voi päästä kokelasjäseneksi jos on käynyt liiton hyväksymän ammattiin valmistavan taidekoulun. Kokelasjäsenyyden aikana on n. viisi vuotta aikaa osoittaa, että taiteilijaura on onnistuneesti aloitettu (näyttelyiden pitäminen, lehtiartikkelit ym. ym. meriitti). Jos kokelasaikana ei ole osoittanut taiteellista aktiivisuutta, joutuu aloittamaan kaiken alusta eli hakemaan uudestaan kokelasjäsenyyttä. Tuota jäsenyyttä kysytään joka paikassa: Ilman jäsenyyttä ei pääse pitämään näyttelyitä ns. "oikeissa" gallerioissa eikä apurahojen saamisesta ole minkäänlaisia toiveita. Kuvataidelukio ei yksinään riitä liittoon pääsemiseksi. Ainoa hyvä puoli kuvataidelukiossa on, että siellä saa hyvän yleissivistyksen niinkuin lukioissa yleensäkin (=ylioppilastutkinto). Lisäksi onhan se tietysti hyvä pohja kun pyritään taidekouluihin, opetellaanhan siellä kolme vuotta maalausta, piirustusta ym. kun taidekouluun pyrkimistä kannattaa muutenkin harjoitella opiskelamalla jossakin ennen pyrkimistä. Kuvataidelukio ei edesauta taiteiljanuraasi, mutta se voi helpottaa sisäänpääsyä taidekouluun :)

        >Ootko sä opiskellu alaa?>
        Taidekoulu Maan iltalinjalla, pari vuotta Vapaassa Taidekoulussa, vuoden Taideteollisessa korkeakoulussa ja erilaisia taidekursseja olen käynyt yli 6 vuotta. Kimmakaveri on käynyt kuvataidelukion, minä en. Mutta ei se maalaa minua paremmin..:) :) (itsekehua..) Minä olen opiskellut muuten pitempään alaa kuin hän.

        Jos lähelläsi on kirjasto, kysy onko heillä kirjaa nimeltä "Miten taiteilijaksi tullaan", tekijän nimeä ei minulla nyt ole, voin ilmoittaa myöhemmin. Se on hyvä pokkarin kokoinen kirja, jossa haastatellaan muutamia nuoria jotka ovat käyneet taidekoulun ja miten heidän taiteilijan uransa lähti sen jälkeen käyntiin. He myös kertovat kirjassa aika hyvin opiskeluajoistaan eri taidekouluissa, millaista siellä oli ja mitä hyötyä he taidekoulusta saivat. Olen itse lukenut sen kolme kertaa.

        Jos sulla on mahdollisuus, käy joskus jonkun taidekoulun joulu- tai kevätnäyttelyssä niin näet, minkälaisia töitä siellä tehdään. Ainakin Vapaalla taidekoululla on jouluna näyttely.

        Mieti myös sitä, minkälainen taiteilja sinä itse olet luonteeltasi. Eri taidekoulut nimittäin hakevat erityyppisiä persoonia. Esim. Taidekoulu Maa on aivan eri planeetalta verrattuna esim. Vapaaseen taidekouluun eli tutun maalauksenopettajan sanoin: Taidekoulut profiloituvat eri pyrkivät kukin hakemaan oman linjansa ja he hakevat sellaisia oppilaita, jotka sopivat mahdollisimman hyvin juuri heidän linjaansa. Ei ole sama asia missä koulussa opiskelet, mikä on hyvä tietää etukäteen. Siksi ehdotin että käy katsomassa koulujen näyttelyitä ennenkuin valitset, mihin päätät mennä. (Oikea taiteilija ei anele mihinkään kouluun vaan ilmoittaa että mä tulen nyt tänne, valitsin tän koulun olkaa valmiina, mä tuun nyt :) Eli rima korkealle, pidä itseäsi joka tapauksessa lähestulkoon maailman parhaana taiteilijana pyrkiessäsi sisään. Pieni itsetietoisuus ei haittaa ollenkaan, päinvastoin! Lue vaikka Salvador Dalin "Neron päiväkirja". Dali totesi kirjassa että hän ei ymmärrä, miten joku voi edes elää olematta Salvador Dali.. Picasso oli samaa luokkaa tuossa asiassa. Näillä eväillä saa julkisuutta ja taiteilijaura on taattu. Riittävän erikoinen persoona herättää suuren yleisön mielenkiinnon.

        Picasso ja Dali ei kumpikaan käyneet kuvataidelukiota, ei myöskään Vincent VanGogh mutta taidekoulua he kaikki kävivät. Dalilla vaan oli niin räiskyvä persoona että hän taisi saada sieltä potkut..:), mutta tuli kuitenkin taiteilijasuuruudeksi.

        Pitääpä kävästä kirjastossa kattelemassa josko se kirja löytyis ja muutenkin tutkia näitä juttuja enemmän!Ootko sä nyt sillä alalla vai?Siis ihan ammatillisesti vai ihan harrastus pohjalta?


      • leppis
        Pertsa kirjoitti:

        >Jos hakeutuu ensin johonkin taidekouluun,onko silloin huonommat mahdollisuudet pärjätä alalla,vai oisko parempi käydä ensin se taidelukio?>

        Minun mielestäni kuvataidelukion käyminen ei millään tavalla ratkaise menestymistä taiteilijana, ei edes taidekoulutus sinänsä takaa menestymistä alalla. Taiteilijaksi kun ei opiskelemalla tulla vaan taiteilijaksi synnytään. Ensin taidekouluihin on vaikeaa päästä ja sen jälkeen valmistuneistakin vain hyvin pieni osa onnistuu käynnistämään taiteilijan uransa. Monet taidekoulun käyneet ovatkin päätyneet esim. kuvataiteen opettajiksi kun oma taiteilijaura ei onnistunutkaan. Loppujen lopuksi ratkaisevaa ei ole koulutuksen määrä vaan oma halu tulla taiteilijaksi ja lahjakkuus. Mutta jos on lahjoja kannattaa taidekoulu ilman muuta käydä, ehdottomasti!

        Tutut taiteilijat ovat myös kertoneet, että taidekouluaikoina opiskelun ohella parasta oli kontaktien luominen taideyhteisöön. Ryhmässä esim. näyttelyiden pitäminen yleensä uran alkuvaiheessa on erittäin hyvä keino päästä paremmin esille kuin yksin, vaikka poikkeuksiakin on. Lisäksi taidekoulussa pääsee seuraamaan taiteen uusimpia juttuja, lisäksi opettajat usein ovat itsekin ammattitaiteilijoita joilta saa erittäin hyvää opetusta ja opastusta tulevalle uralle.

        Suomessa kuvataiteilijaksi on lähes mahdotonta päästä, jollei kuulu alan liittoon eli joko Taidemaalariliittoon (maalarit) tai Kuvanveistäjäliittoon (kuvanveistäjät). Näihin voi päästä kokelasjäseneksi jos on käynyt liiton hyväksymän ammattiin valmistavan taidekoulun. Kokelasjäsenyyden aikana on n. viisi vuotta aikaa osoittaa, että taiteilijaura on onnistuneesti aloitettu (näyttelyiden pitäminen, lehtiartikkelit ym. ym. meriitti). Jos kokelasaikana ei ole osoittanut taiteellista aktiivisuutta, joutuu aloittamaan kaiken alusta eli hakemaan uudestaan kokelasjäsenyyttä. Tuota jäsenyyttä kysytään joka paikassa: Ilman jäsenyyttä ei pääse pitämään näyttelyitä ns. "oikeissa" gallerioissa eikä apurahojen saamisesta ole minkäänlaisia toiveita. Kuvataidelukio ei yksinään riitä liittoon pääsemiseksi. Ainoa hyvä puoli kuvataidelukiossa on, että siellä saa hyvän yleissivistyksen niinkuin lukioissa yleensäkin (=ylioppilastutkinto). Lisäksi onhan se tietysti hyvä pohja kun pyritään taidekouluihin, opetellaanhan siellä kolme vuotta maalausta, piirustusta ym. kun taidekouluun pyrkimistä kannattaa muutenkin harjoitella opiskelamalla jossakin ennen pyrkimistä. Kuvataidelukio ei edesauta taiteiljanuraasi, mutta se voi helpottaa sisäänpääsyä taidekouluun :)

        >Ootko sä opiskellu alaa?>
        Taidekoulu Maan iltalinjalla, pari vuotta Vapaassa Taidekoulussa, vuoden Taideteollisessa korkeakoulussa ja erilaisia taidekursseja olen käynyt yli 6 vuotta. Kimmakaveri on käynyt kuvataidelukion, minä en. Mutta ei se maalaa minua paremmin..:) :) (itsekehua..) Minä olen opiskellut muuten pitempään alaa kuin hän.

        Jos lähelläsi on kirjasto, kysy onko heillä kirjaa nimeltä "Miten taiteilijaksi tullaan", tekijän nimeä ei minulla nyt ole, voin ilmoittaa myöhemmin. Se on hyvä pokkarin kokoinen kirja, jossa haastatellaan muutamia nuoria jotka ovat käyneet taidekoulun ja miten heidän taiteilijan uransa lähti sen jälkeen käyntiin. He myös kertovat kirjassa aika hyvin opiskeluajoistaan eri taidekouluissa, millaista siellä oli ja mitä hyötyä he taidekoulusta saivat. Olen itse lukenut sen kolme kertaa.

        Jos sulla on mahdollisuus, käy joskus jonkun taidekoulun joulu- tai kevätnäyttelyssä niin näet, minkälaisia töitä siellä tehdään. Ainakin Vapaalla taidekoululla on jouluna näyttely.

        Mieti myös sitä, minkälainen taiteilja sinä itse olet luonteeltasi. Eri taidekoulut nimittäin hakevat erityyppisiä persoonia. Esim. Taidekoulu Maa on aivan eri planeetalta verrattuna esim. Vapaaseen taidekouluun eli tutun maalauksenopettajan sanoin: Taidekoulut profiloituvat eri pyrkivät kukin hakemaan oman linjansa ja he hakevat sellaisia oppilaita, jotka sopivat mahdollisimman hyvin juuri heidän linjaansa. Ei ole sama asia missä koulussa opiskelet, mikä on hyvä tietää etukäteen. Siksi ehdotin että käy katsomassa koulujen näyttelyitä ennenkuin valitset, mihin päätät mennä. (Oikea taiteilija ei anele mihinkään kouluun vaan ilmoittaa että mä tulen nyt tänne, valitsin tän koulun olkaa valmiina, mä tuun nyt :) Eli rima korkealle, pidä itseäsi joka tapauksessa lähestulkoon maailman parhaana taiteilijana pyrkiessäsi sisään. Pieni itsetietoisuus ei haittaa ollenkaan, päinvastoin! Lue vaikka Salvador Dalin "Neron päiväkirja". Dali totesi kirjassa että hän ei ymmärrä, miten joku voi edes elää olematta Salvador Dali.. Picasso oli samaa luokkaa tuossa asiassa. Näillä eväillä saa julkisuutta ja taiteilijaura on taattu. Riittävän erikoinen persoona herättää suuren yleisön mielenkiinnon.

        Picasso ja Dali ei kumpikaan käyneet kuvataidelukiota, ei myöskään Vincent VanGogh mutta taidekoulua he kaikki kävivät. Dalilla vaan oli niin räiskyvä persoona että hän taisi saada sieltä potkut..:), mutta tuli kuitenkin taiteilijasuuruudeksi.

        **Millaisia tyyppejä sitten halutaan Taidekoulu Maahan ja vastaavasti Vapaalla Taidekoululla?**

        Olen nimittäin nyt 16, lukion ekalla ihan tavallisessa lukiossa. Jos olisi rahaa, muuttaisin mieluiten heti Helsinkiin ja jos vielä pääsis jonneki taidekouluun, olisin tosi onnellinen. ;)
        Harrastan piirtämistä, öljy- ja vesiväreillä maalaamista ym. Maalannut olen öljyllä pari kolme vuotta, ja olen suoraan sanottuna erittäin taitava piirtäjä (monet asiantuntijat, siis taideopettaja, taidemaalari ym. ovat sanoneet). Piirtämisessä olen parempi kuin moni ammattitaiteilija (varsinkin ihmisen piirtämisessä), mutta maalaamisessa tekniikka on yhä hieman hakusessa ja yritän vielä päästää itseäni valloilleni värien kanssa.. :) ´**Siis vaikka tiedän, ettei taiteilija ole PAKKO osata piirtää, niin onhan siitä varmaan paljon apua?**

        Olen harkinnut, että pitäisin piirroksistani kotipaikkakunnan kirjastossa näyttelyn. Niistä parhaat ovat muotokuvia ja muita piirroksia ihmisistä, esim. croquis..
        *Kannattaisikohan?* Ajattelin pyytää erästä tuttua taidemaalaria (joka opettaa minua) valitsemaan töistäni parhaat sinne. Niitä olisi kyllä ehkä tarpeeksi siihen tilaan, mutta pitäisiköhän ne kehystää?
        Mahdollisesti laittaisin mukaan myös pari kolme öljyvärimaalaustani.

        Olen aika perinteisen linjan tekijä toistaiseksi. Se tuntuu aika "epämuodikkaalta" (näköinen, esittävä taide). Tiedätkö, mihin taidekouluihin otettaisiin helpoiten minunlaisiani tekijöitä?


      • faari
        Pertsa kirjoitti:

        Tässä niitä:

        Vapaa taidekoulu (Helsinki)http://www.kolumbus.fi/vapaa.taidekoulu/

        Taidekoulu Maa (Helsinki)
        http://www.taidekoulumaa.fi/

        Kuvataideakatemia (Helsinki)
        http://www.kuva.fi/info/

        Turun piirustuskoulu (Turku)
        (en löytänyt nettisivuja)

        Pekka Halosen akatemia (Tuusula)
        http://www.keuda.fi/pha/

        Lahden muotoiluinstituutti (Lahti)
        http://www.lpt.fi/mi/index.old.html

        Taideteollinen korkeakoulu (Helsinki)
        http://www.uiah.fi/frontpage.asp?path=1

        Helsingin Kuvataidelukio
        http://www.kuvatl.edu.hel.fi/

        Lisää löydät Googlella :)

        >pitääkö olla 18?>

        No ei tarvitse, katso linkeistä hakuohjeita. Useimpiin taidekouluihin riittää että oppivelvollisuus on suoritettu, missään tapauksessa 18-vuoden ikärajaa Suomen taidekouluissa ei varmasti ole. Esim. Vapaassa taidekoulussa ja Maa:ssa ikäraja muistaakseni oli 16 vuotta, katso linkeistä. Kuvataideakatemia vaatii lukion tms. vastaavat tiedot, samoin kait Taideteollinen korkeakoulukin koska ne ovat korkeakouluja molemmat (molemmissa voi jatkaa tohtorin tutkintoon saakka). Monet taidekoulut joustavat ikärajasta jos hakija on muuten lahjakas. Jos jonkun taidekoulun valintakokeissa haaviin jää huippulahjakas nuori, ei siinä kyllä enää mitään ikärajoja ruveta nipottamaan. Taidekoulut kilpailevat keskenään tosi kovasti lahjakkaista nuorista hakijoista.

        Kuvataidelukio on sitten asia erikseen. Sehän on erikoislukio, yksi monista, joka on painottunut kuvataiteen opetukseen mutta on muuten kuten muutkin lukiot. Jos kuvataiteilijan uralle tosissaan aiot, ei pelkän kuvataidelukion käyminen riitä vaan sen jälkeen täytyy hankkia varsinainen ammattikoulutus alalle. Ilman sitä sinulla on suuria vaikeuksia päästä taiteen kentälle, vaikka poikkeuksia taiteen historiassa onkin. Eli joko lukio korkeakoulututkinto tai sitten peruskoulun jälkeen voit hakeutua suoraan taidekouluun. Useat taidekouluihin hakevat ovat valmentautuneet esim. vuoden opinnoilla, vaikka iltakursseilla ennen varsinaista karsintakurssia, auttaa muuten tosi paljon. Pääsykokeisiin sinun ei kannata mennä kylmiltään, niihin voi valmistautua ja kannattaakin. Monet paikat järjestävät valmentautumiskursseja taidekouluihin pyrkijöille. Valmistaudu pääsykokeisiin etukäteen, sillä taidekouluihin on paljon hakijoita. Myös näytetöitä tarvitaan useisiin paikkoihin. Esim. Kuvataideakatemian karsintakursseille osallistujat valitaan ensin näytetöiden perusteella, samoin Taideteolliseen.

        Rakas Perttuli, sulta unohtui pohjoismainen taidekoulu Kokkolassa.
        Opetuskielenä enimmäkseen ruotsi, mutta englannilla pärjää oikein hyvin. Joskus suomenkielisiäkin opettajia.
        Kannattaa etsiä kotisivut netistä. Todella tasokas koulu, eikä sisäänpääsy ole kovin vaikeaa.


      • hanna
        faari kirjoitti:

        Rakas Perttuli, sulta unohtui pohjoismainen taidekoulu Kokkolassa.
        Opetuskielenä enimmäkseen ruotsi, mutta englannilla pärjää oikein hyvin. Joskus suomenkielisiäkin opettajia.
        Kannattaa etsiä kotisivut netistä. Todella tasokas koulu, eikä sisäänpääsy ole kovin vaikeaa.

        Pohjoismaisella taidekoululla on tosiaan kova maine. Sieltä monet pääsee jatkamaan Kuvataideakatemiaan vuosittain.


      • k.t.
        hanna kirjoitti:

        Pohjoismaisella taidekoululla on tosiaan kova maine. Sieltä monet pääsee jatkamaan Kuvataideakatemiaan vuosittain.

        Minä kävin myös Pohjoismaisen taidekoulun aikoinani ja olin tyytyväinen opetuksen tasoon, työskentelytiloihin sekä muihin järjestelyihin. En tältä istumalta keksi muuta negatiivista kuin että ko kaupunki on aika pieni ja hieman syrjässä, mikä sopii toisten elämäntilanteeseen, toisten ei. Tietenkin kaikki taidekoulut "elävät", mutta vuosia sitten koulu ainakin oli hyvä. Koulu on nimenomaan hakukoulu eli oppilaat patistetaan tekemään ennakkotehtävät hyvässä ohjauksessa.


      • 16ww
        pieni taiteilija kirjoitti:

        Niin sitä viel et missä päin niitä kouluja on?Ja se ei vissiin oo niinkun tavallinen taidelukio,vai?pitääkö olla 18?Oon iha tietämätön ku kukaan ei tiiä täällä mistään mitään.:)Kiitos avusta!!!

        Noo., itse olen myös alaikäinen mutta oulun taidekoulu on 4-20 vuotialle eli mielestäni luokiota ei pidä käydä jos ammatistasi tulee joku taidekoulun aineista.


    • Arttari

      Eli pitäisi käydä Kansalaisopiston kursseja, joka antaa valmiudet tuleviin taideopintoihin. Pääsykokeissakin on paremmin varmuutta, kun on käynyt piirustus ja maalauskursseja.

    • Anonyymi

      itse haluan taidekouluun mutta pitää harjoitella piirtämistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      125
      2964
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1245
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1231
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      990
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      48
      901
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe