SPK Kotikoiraksi?

PE_TE__!!

Olisin kiinnostunut hankkimaan sakemannin lähinnä lenkkeily seuraksi. Toki perustottista kentällä ja liikuntaa metsässä, uintia jne. Miten on pärjääkö sakemanni ilman mitään hampaat irvessä harrastamista ja aktivointia? ja näyttis vai sekalinjainen? Päijät-hämeessä kasvattajaa tiedossa? Ei tulisi olemaan ensimmäinen koira.

26

6658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yks vaan

      sopii aivan hyvin myös kotikoiraksi. Meilläkin on kotikoirana, perustottelevaisuus koulutus riittä. Ei kaikkien ole pakko hampaat irvessä koiran kanssa jotain harrastaa. Hyvin pärjätään eikä koira ole talossa se joka määrää vaan minä.

      • Neas

        meilläkin se 4v. saku on ihan kotikoirana ja pentukoulun käyny. Hyvin on ymmärtänyt , että me mieheni kanssa päätetään miten toimitaan. Haastavaa puuhaa on saada koira ymmärtämään, että nyt ollaan kävelyllä eikä lähdetä jahtaamaan niitä ihania jäniksiä ja oravia ja kissoja ...maalla kun saa vapaana olla ja vetää hulluna niitten perässä. ja sit noi siilit :-) voi , että osaa koira olla ihana kun yrittää kovasti saada selville ,että mikä toi on ? Kattoo mua aina välillä ja sit on pakko haukahtaa mokomalle piikittelijälle ;-)
        Paljon sakun kanssa saa tulla ja mennä...jos vaan itse on sitämieltä ;-))


    • jopas tääl meloneja lentelee.
      Kyl se saksanpaimenkoira käy kotikoiraks siinä missä muutkii. Ja kyseinen henkilöhän tuos sano koiran kanssa liikkuvan mikä tärkeintä.
      En itsekkää näitä suojeluihmisiä ymmärrä että saksanpaimen koiraa ei vois muuhun ottaa, kun siihen. Kovin ois pieni rotu sit toisin, kun nyt. Saksanpaimenkoira on viisas ja mukautuvainen koira. Siitä on moneksi

      • Oon hämillään..

        Voiko tosiaankin joku suositella Saksanpaimenkoiraa kotikoiraksi!!!!
        Ei ikinä!!!
        Rotuhan on kehitetty nimenomaan koiraurheilua varten aikanaan. Joillakin on jopa peräpää muodostunut niin, että on huomattavasti helpompi pitää tuntikausia häkissä kentän laidalla ja siltikin koiraa voi narunpäässä muutamaksi minuutiksi kentälle viedä eikä edes jalat mene alta.

        Omistajan asento tietenkin tuohon vaikuttaa suotuisasti. Ainakin jos sattuu olemaan hieman vähäpätöisempi varreltaan, niin kannaattaa vartaloa jännittää niin, että hartiat näyttävät leveämmiltä.

        Myös maastokuvioiduilla housuilla saa reisilihaksien kohdalle toivomaansa efektiä, varsinkin jos mahdolliset taskut täyttää vessapaperilla.

        Muutamalla pikku vinkillä onnistuu omistaja näyttämään tosi harrastajalta, eikä kukaan erehdy luulemaan viheliäiseksi kotikoiran omistajaksi!!!


      • hoh hoijaa
        Oon hämillään.. kirjoitti:

        Voiko tosiaankin joku suositella Saksanpaimenkoiraa kotikoiraksi!!!!
        Ei ikinä!!!
        Rotuhan on kehitetty nimenomaan koiraurheilua varten aikanaan. Joillakin on jopa peräpää muodostunut niin, että on huomattavasti helpompi pitää tuntikausia häkissä kentän laidalla ja siltikin koiraa voi narunpäässä muutamaksi minuutiksi kentälle viedä eikä edes jalat mene alta.

        Omistajan asento tietenkin tuohon vaikuttaa suotuisasti. Ainakin jos sattuu olemaan hieman vähäpätöisempi varreltaan, niin kannaattaa vartaloa jännittää niin, että hartiat näyttävät leveämmiltä.

        Myös maastokuvioiduilla housuilla saa reisilihaksien kohdalle toivomaansa efektiä, varsinkin jos mahdolliset taskut täyttää vessapaperilla.

        Muutamalla pikku vinkillä onnistuu omistaja näyttämään tosi harrastajalta, eikä kukaan erehdy luulemaan viheliäiseksi kotikoiran omistajaksi!!!

        ...kun jankkaat tuosta autossa istumisesta ja harrastajista.

        Aika moni on jo kommentin lukenut ja tiedämme mielipiteesi.

        Keksipä uusi yhtä järkevä mielipide, mutta rajoita sen toisto vaikka viiteen kertaan. Sitten sekin muistetaan ihan hyvin.

        Sen jälkeen voit taas keksiä uuden.

        Maailmaan mielipiteitä mahtuu - vaikka tyhmiäkin..


      • PE_TE__!!
        hoh hoijaa kirjoitti:

        ...kun jankkaat tuosta autossa istumisesta ja harrastajista.

        Aika moni on jo kommentin lukenut ja tiedämme mielipiteesi.

        Keksipä uusi yhtä järkevä mielipide, mutta rajoita sen toisto vaikka viiteen kertaan. Sitten sekin muistetaan ihan hyvin.

        Sen jälkeen voit taas keksiä uuden.

        Maailmaan mielipiteitä mahtuu - vaikka tyhmiäkin..

        Asiaa oli ja asiatonta. Ja siihen toiseen kysymykseen niin tietääkö kukaan päijät-hämeen seudulta hyvää spk-kasvattajaa?


      • hah.hah
        PE_TE__!! kirjoitti:

        Asiaa oli ja asiatonta. Ja siihen toiseen kysymykseen niin tietääkö kukaan päijät-hämeen seudulta hyvää spk-kasvattajaa?

        Tulin tänne ihan katsomaan, että millaista keskustelua on sakemannipalstalla. Ja tällaistahan täällä.. Kiistellään paremmuudesta. Saksanpaimenkoira ei ole jumala, ei edes yliolento. Se on ihan vaan koira ja sopii kotikoiraksi ihan niinku muutkin. Siis minun mielestä. Mitä eroa on olla kentän laidalla, kuin samota metsässä?
        Itse olen tavannut enemmän kotikoirasakuja, kuin harrastuskoiria. Ja niiden harrastussakujen omistajilla on pissi päässä usein!

        Ja aivan hyvin voi 4 kk ikäisellä olla perustottelevaisuus kunnossa! Tosin saattaapi asiat "unohtua" kun murrosikä iskee (jos iskee),mutta vielä huonompi olisi tilanne, jos ei opettaisi koiraansa ollenkaan.
        Sakemanni ei kaipaa kovaa kättä vaan on minun kokemuksen mukaan aika taipuisa paimenkoirarotu. Haluaa miellyttää omistajaansa ja on suht. helppo kouluttaa. Varsinkin, kun pentuna aloittaa.
        Itse en sakua ottaisi, koska olen mieltynyt enemmän monirotuisiin. Saksanpaimenkoira on niin tavallinen: riittää "huippukoiria" ja "hirviöitä".
        Vaikea on omistaa persoonallinen saksanpaimen..
        Mutta mukavia koiriahan nuo on oikein kasvatettuina.


      • 3kk ikäisen typykän omistaja:)
        Oon hämillään.. kirjoitti:

        Voiko tosiaankin joku suositella Saksanpaimenkoiraa kotikoiraksi!!!!
        Ei ikinä!!!
        Rotuhan on kehitetty nimenomaan koiraurheilua varten aikanaan. Joillakin on jopa peräpää muodostunut niin, että on huomattavasti helpompi pitää tuntikausia häkissä kentän laidalla ja siltikin koiraa voi narunpäässä muutamaksi minuutiksi kentälle viedä eikä edes jalat mene alta.

        Omistajan asento tietenkin tuohon vaikuttaa suotuisasti. Ainakin jos sattuu olemaan hieman vähäpätöisempi varreltaan, niin kannaattaa vartaloa jännittää niin, että hartiat näyttävät leveämmiltä.

        Myös maastokuvioiduilla housuilla saa reisilihaksien kohdalle toivomaansa efektiä, varsinkin jos mahdolliset taskut täyttää vessapaperilla.

        Muutamalla pikku vinkillä onnistuu omistaja näyttämään tosi harrastajalta, eikä kukaan erehdy luulemaan viheliäiseksi kotikoiran omistajaksi!!!

        Meille kasvattaja sanoi, että häneltä menee useinkin sakemanneja kotikoiriksi! Näyttelylinjaisesta kennelistä siis tää meidän neito on ostettu. Ja jos sakemannista haluaa ns. kotikoiran, niin ennemminhän suositellaan sitten näyttelylinjaisia, kun ovat luonteeltaan hiukan pehmeämpiä... Tosin mielestäni meidän typykällä luonnetta riittää jo tässä vaiheessa, vaikka onkin näyttelysukuinen! ;) Tokoilut aloitetaan jossain vaiheessa, ensin käydään kuitenkin peruskoulutus. näyttelyt ei niinkään harrastusmielessä kiinnosta...


      • kyllähän
        3kk ikäisen typykän omistaja:) kirjoitti:

        Meille kasvattaja sanoi, että häneltä menee useinkin sakemanneja kotikoiriksi! Näyttelylinjaisesta kennelistä siis tää meidän neito on ostettu. Ja jos sakemannista haluaa ns. kotikoiran, niin ennemminhän suositellaan sitten näyttelylinjaisia, kun ovat luonteeltaan hiukan pehmeämpiä... Tosin mielestäni meidän typykällä luonnetta riittää jo tässä vaiheessa, vaikka onkin näyttelysukuinen! ;) Tokoilut aloitetaan jossain vaiheessa, ensin käydään kuitenkin peruskoulutus. näyttelyt ei niinkään harrastusmielessä kiinnosta...

        niitä näyttelylinjaisia myydään paljon kotikoiriksi. Käyttistä en ihan kotikoiraksi ottaisi. Enkä yhtään ihmettele miksi näyttiksiä myydään kotkoiriksi, minä olen nähnyt enemmän toimintakyvyttömiä ja matala viettisiä yksilöitä (vaikka muuten ihan lupsakoita ovatkin ja "tervepäisiä") kuin harrastustoimintaan soveliaita. Itse en ehkä näyttelylinjaista ottaisi koskaan. Se, että koiralla on "luonnetta" ei kerro siitä mitään kuinka se soveltuu harrastamiseen.


      • 3kk:n typyn omistaja:)
        kyllähän kirjoitti:

        niitä näyttelylinjaisia myydään paljon kotikoiriksi. Käyttistä en ihan kotikoiraksi ottaisi. Enkä yhtään ihmettele miksi näyttiksiä myydään kotkoiriksi, minä olen nähnyt enemmän toimintakyvyttömiä ja matala viettisiä yksilöitä (vaikka muuten ihan lupsakoita ovatkin ja "tervepäisiä") kuin harrastustoimintaan soveliaita. Itse en ehkä näyttelylinjaista ottaisi koskaan. Se, että koiralla on "luonnetta" ei kerro siitä mitään kuinka se soveltuu harrastamiseen.

        Eihän sitä vielä tässä vaiheessa tosiaan näe kuinka hyvin soveltuu mihinkin harrastamiseen! Meillä ei ole tähtäimessä mitkään suojelut, vaan ihan tottelevaisuuskoulutukset :)


      • suojelua.
        3kk:n typyn omistaja:) kirjoitti:

        Eihän sitä vielä tässä vaiheessa tosiaan näe kuinka hyvin soveltuu mihinkin harrastamiseen! Meillä ei ole tähtäimessä mitkään suojelut, vaan ihan tottelevaisuuskoulutukset :)

        Perus tottikseenkaan ei kaikista ole. Mutta onnea uudesta pennusta :)


      • yane
        hah.hah kirjoitti:

        Tulin tänne ihan katsomaan, että millaista keskustelua on sakemannipalstalla. Ja tällaistahan täällä.. Kiistellään paremmuudesta. Saksanpaimenkoira ei ole jumala, ei edes yliolento. Se on ihan vaan koira ja sopii kotikoiraksi ihan niinku muutkin. Siis minun mielestä. Mitä eroa on olla kentän laidalla, kuin samota metsässä?
        Itse olen tavannut enemmän kotikoirasakuja, kuin harrastuskoiria. Ja niiden harrastussakujen omistajilla on pissi päässä usein!

        Ja aivan hyvin voi 4 kk ikäisellä olla perustottelevaisuus kunnossa! Tosin saattaapi asiat "unohtua" kun murrosikä iskee (jos iskee),mutta vielä huonompi olisi tilanne, jos ei opettaisi koiraansa ollenkaan.
        Sakemanni ei kaipaa kovaa kättä vaan on minun kokemuksen mukaan aika taipuisa paimenkoirarotu. Haluaa miellyttää omistajaansa ja on suht. helppo kouluttaa. Varsinkin, kun pentuna aloittaa.
        Itse en sakua ottaisi, koska olen mieltynyt enemmän monirotuisiin. Saksanpaimenkoira on niin tavallinen: riittää "huippukoiria" ja "hirviöitä".
        Vaikea on omistaa persoonallinen saksanpaimen..
        Mutta mukavia koiriahan nuo on oikein kasvatettuina.

        aj että harrastussakujen omistajilla on pissi päässää...perustele,kiitos!

        en ikinä ostais sakemanni kotikoiraks,sehän on käyttökoira!on se sitten näyt,tai käy-linja,molemmat sopii harrastuskoiraksi!
        eiks kukaan ymmärtää mihin tarkoituksen koirat(kaikki rodut) jalostetaan???

        tällä hetkellä harrastan suojelu,tottis ja jälkeä mun näyttelylinjasen sakemanni uroksen kans,ja myös kansalliset laijit jälki reenailaan,olen käynnyt kilpailemassa jäljessä ja tuloksia ollaan saatu!
        sakemanni on helppo kouluttaa,jos osaa,(kaikki ei valittettavasti osaa)silloin kannattaa osta kissa....:)


      • hah.hah
        suojelua. kirjoitti:

        Perus tottikseenkaan ei kaikista ole. Mutta onnea uudesta pennusta :)

        Ai että ei perustottikseenkaan ole nly sakuista..?!
        Jokaisesta koirasta on perustottikseen, on se sitten vinttari, laumanvartija, terrieri tai saksanpaimen!
        Jokaiselle koiralle voi opettaa liikkeitä parhaansa mukaan, koirilla on oppimiskykyä. Se, että tekeekö koira liikkeen satavarmasti aina pyydettäessä, on paljon kiinni koulutuksesta mutta myös rodusta ja yksilöstä. Tokokisoihin ei ehkä kaikista koirista ole, mutta kaikille koirille voi opettaa.

        Itse en tykkää saksanpaimenista kun ovat niin tavallisia ja omistajat usein vain ylpeilevät koirillaan ja haluavat koiransa olevan paras, kaikessa.


      • häipyisit helvettiin täältä
        hah.hah kirjoitti:

        Ai että ei perustottikseenkaan ole nly sakuista..?!
        Jokaisesta koirasta on perustottikseen, on se sitten vinttari, laumanvartija, terrieri tai saksanpaimen!
        Jokaiselle koiralle voi opettaa liikkeitä parhaansa mukaan, koirilla on oppimiskykyä. Se, että tekeekö koira liikkeen satavarmasti aina pyydettäessä, on paljon kiinni koulutuksesta mutta myös rodusta ja yksilöstä. Tokokisoihin ei ehkä kaikista koirista ole, mutta kaikille koirille voi opettaa.

        Itse en tykkää saksanpaimenista kun ovat niin tavallisia ja omistajat usein vain ylpeilevät koirillaan ja haluavat koiransa olevan paras, kaikessa.

        Mitä ihmettä roikut tällä palstalla, jos saksanpaimenkoirat ovat kerran mielestäsi niin perseestä??

        Painu sitten tuonne terrieripalstalle, jos käsittelytaitosi edes sille tasolle yltää.

        Turha se on pyllistää jos on jo paskat housussa.

        Ketä kiinnostaa noi sun "mielipitees" joissa ei ole päätä eikä häntää.

        TOTTIS TOTTIS TOTTIS.

        Paljonko sinulla olikaan ikää?


      • Ei tarvii olla
        kyllähän kirjoitti:

        niitä näyttelylinjaisia myydään paljon kotikoiriksi. Käyttistä en ihan kotikoiraksi ottaisi. Enkä yhtään ihmettele miksi näyttiksiä myydään kotkoiriksi, minä olen nähnyt enemmän toimintakyvyttömiä ja matala viettisiä yksilöitä (vaikka muuten ihan lupsakoita ovatkin ja "tervepäisiä") kuin harrastustoimintaan soveliaita. Itse en ehkä näyttelylinjaista ottaisi koskaan. Se, että koiralla on "luonnetta" ei kerro siitä mitään kuinka se soveltuu harrastamiseen.

        mikään matematiikan nero kun katsoo vuosittaisen pentue määrään ja laskee kisoissa käyneiden määrään,niin summa ei kyllä täsmää alkuunkaan.Siitä kun vähentää sen vuotuisen virkakoira määrän,niin jäljelle jää melkoinen määrä käyttölinjaisia pentuja.Kertoisitko mihin ne myydään!"!??


      • "pikkutyttöjen vastauk...

        kun palstan seriffi suorittaa sukupuoleen kohdistettua tiukempaa kritisointia ja poistaa jutut jotka arvostelevat saksanpaimenkoiran käyttöä ja koulutusta koskevat kannanotot.Onko palstasta tarkoitus tehdä pelkästään pikkutyttöjen tarina palsta.Joidenkin vastaajien henkilökuvaukset viittaavat henkilötieto vuotoon.


      • jotka tulevat muka "ka...
        hah.hah kirjoitti:

        Tulin tänne ihan katsomaan, että millaista keskustelua on sakemannipalstalla. Ja tällaistahan täällä.. Kiistellään paremmuudesta. Saksanpaimenkoira ei ole jumala, ei edes yliolento. Se on ihan vaan koira ja sopii kotikoiraksi ihan niinku muutkin. Siis minun mielestä. Mitä eroa on olla kentän laidalla, kuin samota metsässä?
        Itse olen tavannut enemmän kotikoirasakuja, kuin harrastuskoiria. Ja niiden harrastussakujen omistajilla on pissi päässä usein!

        Ja aivan hyvin voi 4 kk ikäisellä olla perustottelevaisuus kunnossa! Tosin saattaapi asiat "unohtua" kun murrosikä iskee (jos iskee),mutta vielä huonompi olisi tilanne, jos ei opettaisi koiraansa ollenkaan.
        Sakemanni ei kaipaa kovaa kättä vaan on minun kokemuksen mukaan aika taipuisa paimenkoirarotu. Haluaa miellyttää omistajaansa ja on suht. helppo kouluttaa. Varsinkin, kun pentuna aloittaa.
        Itse en sakua ottaisi, koska olen mieltynyt enemmän monirotuisiin. Saksanpaimenkoira on niin tavallinen: riittää "huippukoiria" ja "hirviöitä".
        Vaikea on omistaa persoonallinen saksanpaimen..
        Mutta mukavia koiriahan nuo on oikein kasvatettuina.

        vain vaikka tosiasiassa pläräävät täällä päivittäin.

        Vanha vitsaus, joka pätee näköjään yhä.


      • minä minä minä
        yane kirjoitti:

        aj että harrastussakujen omistajilla on pissi päässää...perustele,kiitos!

        en ikinä ostais sakemanni kotikoiraks,sehän on käyttökoira!on se sitten näyt,tai käy-linja,molemmat sopii harrastuskoiraksi!
        eiks kukaan ymmärtää mihin tarkoituksen koirat(kaikki rodut) jalostetaan???

        tällä hetkellä harrastan suojelu,tottis ja jälkeä mun näyttelylinjasen sakemanni uroksen kans,ja myös kansalliset laijit jälki reenailaan,olen käynnyt kilpailemassa jäljessä ja tuloksia ollaan saatu!
        sakemanni on helppo kouluttaa,jos osaa,(kaikki ei valittettavasti osaa)silloin kannattaa osta kissa....:)

        Ai että SINÄ harrastat??

        KETÄ KIINNOSTAA.

        Ja sitä paitsi näkökantasi on ihan perseestä.

        Puhut suoraan sanottuna täyttä passssskaa.


    • ..N

      Meillä ollut sakemanneja kotikoirana ihan lapsuudesta asti. Eikä koskaan mitään ongelmaa ole ollut. Liikuntaa vaan ja sopivaa ravintoa, että terveenä pysyy. Ja perustottelevaisuutta opetettava ja oltava kuitenkin 'ihmisten ilmoilla' eli tulee sosiaaliseksi, niin ei tule sellaista hampaidennäyttelijää.

      Itselläni nyt ikioma puolenvuoden vanha sakemanni kotikoirana ja hyvin mennyt. Todella sosiaalinen ja hyvin oppinut kaikki perusjutut. Itsestä se on paljon kiinni millainen koirasta kuin koirasta tulee!

      • vastauksesta sinulle

        Eipä täällä muut niitä liioin ole antaneet.


    • asiaa*

      ylläpidolle

      • Miep

        Meillä on saksanpaimenkoira kotikoirana. Hyvin on tultu toimeen, tottelee jokaista perheenjäsentä. Kovapäinen tuo meidän tyttö on, mutta johdonmukainen ja selkeä koulutus ja kasvatus ovat tehonneet hyvin.

        Itse en näe mitään estettä sille etteikö sakemanni voisi olla "vain" kotikoira, vaikka tämä tuntuukin joidenkin harrastajien mielestä kovin uskomattomalta. Koiran tekee onnelliseksi
        - Yhdessäolo
        - Hyvä koulutus, selkeä paikka laumassa
        - Runsas liikunta

        Ei se, että sen kanssa hampaat irvessä väkipakolla harrastetaan!


      • Olet ok tyyppi
        Miep kirjoitti:

        Meillä on saksanpaimenkoira kotikoirana. Hyvin on tultu toimeen, tottelee jokaista perheenjäsentä. Kovapäinen tuo meidän tyttö on, mutta johdonmukainen ja selkeä koulutus ja kasvatus ovat tehonneet hyvin.

        Itse en näe mitään estettä sille etteikö sakemanni voisi olla "vain" kotikoira, vaikka tämä tuntuukin joidenkin harrastajien mielestä kovin uskomattomalta. Koiran tekee onnelliseksi
        - Yhdessäolo
        - Hyvä koulutus, selkeä paikka laumassa
        - Runsas liikunta

        Ei se, että sen kanssa hampaat irvessä väkipakolla harrastetaan!

        Et olisi enää ytimekkäämmin voinut ilmaista samalla minunkin mielipidettäni =)

        Joten kiitos sinulle siitä.

        En ymmärrä vouhotusta siitä, etteikö muka sakemannista olisi kotikoiraksi.

        Sinun antamiesi perustelujen nojalla siitä nimittäin todellakin on.


    • kuntoon

      niin menee varmasti kotikoiranakin. Itselläni on ollut sakemanneja 20 vuotta, aika ajoin kovallakin käytöllä eli treenattu on mitä milloinkin sekä kisattu, joskus sitten ihan pelkkinä kotikoirina, elämäntilanteesta riippuen. Energinen koira tarvitsee enemmän toimintaa kuin rauhallisempi tapaus, en ihan pelkäksi sohvakoristeeksi kuitenkaan sakemannia hankkisi, siinä saattaa se energisempi tapaus pistää huushollin uuteen järjestykseen sekä purkaa energiaa muullakin tavalla. Sopeutuvaisena rotuna sakemanni sopeutuu periaatteessa mihin vain. Onko järkeä sopeuttaa sakemannia mihin vain, se on sitten eri kysymys...

      Mistä sitten sopiva pentu? Soita useammalle kasvattajalle ja kerro heille mitä etsit. Älä sorru halpoihin paperittomiin pentuihin. Vastuuntuntoinen kasvattaja kyllä kertoo, onko hänellä tarjota sinulle sopivaa pentua. Onko se pentu sitten näyttely- vai käyttölinjainen, sillä ei niin suurta merkitystä ole. Tutustu pennun vanhempiin, ovatko ne sellaisia, että miellyttävät sinua. Itse valitsisin pitkän linjan kasvattajan jolla kokemusta rodusta ja joka näkee pennuista, mitä niistä mahdollisesti tulee.

      Tärkeintä on, että koira saa riittävästi toimintaa ja liikuntaa. Ei mitään viidentoista minuutin korttelinkiertoa kolme kertaa päivässä.

      Liikaa näkee näitä räyhääjäsakemanneja, omistajat eivät osaa eivätkä viitsi paneutua koulutukseen sen vertaa, että kouluttaisivat remmirähinän pois. Samoin koira ei ole käsissä, karkailee ja hyökkäilee muiden koirien päälle. Tällaisten koirien omistajat ovat valitettavasti hommanneet itselleen täysin väärän rodun.

      Eli paneudu peruskoulutukseen ja tarjoa koiralle riittävästi liikuntaa ja toimintaa niin saat varmasti ihan kelpo kaverin.

    • hjoooo

      Itse suosittelisin valkoista paimenkoiraa. googleta lisäinfoa.

      enivei sakun näköinen/sukuinen,mutta vain valkoinen. aikoinaan "eristetty" omaksi roduksi kun ei sopinut saksanpaimenkoiran kuvaukseen.

    • hjooooo

      Valkoisenpaimenkoiran historia kulkee käsi kädessä saksanpaimenkoiran –rodun historian kanssa. Rodun alullepanija on Max E. Von Stephanitz (1864-1936). Kantakoira uudelle rodulle löytyi Karlsruhessa 3.4.1899, yhdessä ensimmäisistä saksalaisille koiraroduille järjestetystä koiranäyttelystä. Koira oli Hektor Linksrheim, syntynyt 1.1.1895, kasvattaja Friedrich Sparwasser. Hektorin isoisä oli valkoinen koira Greif (1878-). Vuonna 1882 Greif oli ollut näytteillä Hannoverin näyttelyssä: se oli ensimmäinen valkoinen paimenkoira, joka oli esitettävänä näyttelyssä. Hektor omisti väistyvän valkoista väriä periyttävän geenin perittynä isoisältään Greifilta, joten siitä tuli nykyisen saksanpaimenkoira –rodun esi-isä, mutta samalla myös valkoisenpaimenkoiran esi-isä. Valkoinen väri ei ole mutaatio vaan tullut perimään valkoista väriä periyttävän geenin tuloksena.

      Valkoinen väri ei ollut kielletty puhdasrotuisen saksanpaimenkoiran alkutaipaleella. Vuosi 1933 toi tilanteeseen dramaattisen käänteen, sillä silloin valkoinen väri saksanpaimenkoiralla kiellettiin virheellisenä. Valkoisetpaimenkoirat hävisivät lähes kokonaan Euroopasta. 1960-luvulla - Englantia lukuun ottamatta – valkoisiapaimenkoiria ei enää löytynyt Euroopasta.

      Rotua säilytettiin kuitenkin Pohjois-Amerikassa, jossa vuonna 1969 valkoistenpaimenkoirien harrastajat perustivat USA:ssa Valkoinenpaimenkoira Klubin (White Shepherd Club). Rotu levisi myös Kanadaan ja Meksikoon. Vuonna 1981 valkoinenpaimenkoira sai saksanpaimenkoirana jälleen oikeudet osallistua näyttelyihin Kanadassa. Rotu tuotiin takaisin Eurooppaan (Sveitsiin) 1970-luvun alkupuolella. Sveitsin kantakirjaan oli rekisteröity 5.3.1966 Yhdysvalloissa syntynyt uros "Lobo" jo ennen kuin valkoinen väri myös siellä poistettiin saksanpaimenkoiran rotumääritelmästä. Tämän Sveitsin rotukirjaan rekisteröidyn uroksen jälkeläiset lisäsivät vähitellen kantaa yhdessä Yhdysvalloista ja Kanadasta tuotujen valkoistenpaimenkoirien kanssa.

      Vastoin yleistä käsitystä on muistettava, että valkoinenpaimenkoira ei ole valkoinen muunnelma saksanpaimenkoirasta tai albiino-versio saksanpaimenkoirasta. Kolmen viime vuosikymmenen aikana valkoisenpaimenkoiran rakenne ja luonne ovat muuttuneet selvästi erilaisiksi kuin saksalaisten esi-isien ominaisuudet. Selkästi näkyvin eroavaisuus näiden rotujen kesken on värin lisäksi erityisesti selkälinja, joka on valkoisellapaimenkoiralla suora ja vaaka, ei laskeva kuten saksanpaimenkoiralla. Myös pienempiä eroavaisuuksia on kehittynyt muutamien viime vuosien aikana, koska molemmat näistä roduista on pidetty erillään ja jalostettu omina rotuinaan. Yhtäläisyyksinä saksanpaimenkoiraan mainittakoon hyvä koulutettavuus, kestävyys ja toimintakykyisyys.

      Valkoinenpaimenkoira -rotu on vuodesta 1991 lähtien tunnustettu Sveitsissä omaksi rodukseen nimellä valkoinenpaimenkoira (Berger Blanc Suisse). Useat muut maat ovat seuranneet esimerkkiä ja rekisteröivät nykyisin valkoisenpaimenkoiran kansallisesti hyväksyttynä rotuna.





      siinä sinulle PETE perhe/seurakoira...

    Ketjusta on poistettu 60 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe