Olen avustanut reilun vuoden kokopäiväisesti suunnilleen saman ikäistä vastakkaisen sukupuolen henkilöä.
En ole tavannut tai päässyt tuntemaan muita avustajia sinä aikana.
Missä kaikki avustajat luuraa?
Miten jaksatte työssänne? Koetteko työn raskaaksi?
Kyllähän se riippuu täysin avustettavasta ja hänen persoonastaan, sairauksista ym. millaista työ on.
Avustajat on aikas heikossa asemassa palkan suhteen, myös työkavereiden puuttumisen koen raskaana, ei ole ketään kenen kanssa voisi jakaa työhön kuuluvia asioita.
Olisi kiva jos avustajat kirjoittaisivat omista kokemuksistaan, tulisivat nyt päivänvaloon!
henkilökohtainen avustaja
25
7027
Vastaukset
- eräs avustaja
Itse olin henk.koht.avustajana vajaan vuoden. Oikeassa olet, työ on yksinäistä puurtamista ja saattaa olla tosi raskastakin, niin henkisesti kuin fyysisestikin, juuri riippuen avustettavasta.
Työkaverien puute on yksi epäkohta. Palkka voisi olla suurempi, näyttää olevan eroja eri kuntien välillä.
Kaikesta huolimatta etsin edelleen avustajan töitä.- verkostoidutaan!
Olen tehnyt hk:n töitä nyt yli kaksi vuotta, enkä ole vaihtamassa hommia, koska tämä on erinomainen tapa yhdistää työ ja perhe. Minun avustettavallani on yhdeksän avustajaa, itse olen ainoa täysituntinen, ja sitten on Omasta halustaan vähemmän tekeviä (opiskelijoita). Tunnen työtoverini vaihtelevasti, osan ulkonäöltä, osan paremmin. Viime joulun alla järjestimme yhteiset pikku joulut, jotta saisimme tutustua toisiimme, nyyttikestiperiaatteella. Oli erittäin hyvä juttu.
Nyt pitää lähteä töihin, mutta jatkan kun ehdin, lähipäivinä. Siihen asti, etsikäämme toisiamme, koska yhdessä saamme kyllä parannuksiakin aikaan työsuhdeasioissa. Niin kauan kuin olemme epämääräinen joukko toinen toisiamme etsimässä, siinä voittaa kunnat. Esimerkiksi lapsia en lähtisi tekemään enää tässä työssä, siinä on hyvin heikoilla turvilla verrattuna esimerkiksi kunnan töissä oloon.
Itse olen ihan tyytyväinen palkkaani, sillä elää, mutta siitä suuri osa koostuukin lisistä, ja on merkittävää sekin, että tunnit ovat täydet. Osa-aikaisuuksilla ei elä kuin ehkä opiskelija. Tällä sentään maksaa asuntolainat ja muut perheen velvoitteet. Mutta meillä on varmaankin palkkaus yksi Suomen parhaista, olen kuullut hyvinkin pienistä palkoista, esim. 6 euroa tunnilta on törkeän vähän. - alkup.
verkostoidutaan! kirjoitti:
Olen tehnyt hk:n töitä nyt yli kaksi vuotta, enkä ole vaihtamassa hommia, koska tämä on erinomainen tapa yhdistää työ ja perhe. Minun avustettavallani on yhdeksän avustajaa, itse olen ainoa täysituntinen, ja sitten on Omasta halustaan vähemmän tekeviä (opiskelijoita). Tunnen työtoverini vaihtelevasti, osan ulkonäöltä, osan paremmin. Viime joulun alla järjestimme yhteiset pikku joulut, jotta saisimme tutustua toisiimme, nyyttikestiperiaatteella. Oli erittäin hyvä juttu.
Nyt pitää lähteä töihin, mutta jatkan kun ehdin, lähipäivinä. Siihen asti, etsikäämme toisiamme, koska yhdessä saamme kyllä parannuksiakin aikaan työsuhdeasioissa. Niin kauan kuin olemme epämääräinen joukko toinen toisiamme etsimässä, siinä voittaa kunnat. Esimerkiksi lapsia en lähtisi tekemään enää tässä työssä, siinä on hyvin heikoilla turvilla verrattuna esimerkiksi kunnan töissä oloon.
Itse olen ihan tyytyväinen palkkaani, sillä elää, mutta siitä suuri osa koostuukin lisistä, ja on merkittävää sekin, että tunnit ovat täydet. Osa-aikaisuuksilla ei elä kuin ehkä opiskelija. Tällä sentään maksaa asuntolainat ja muut perheen velvoitteet. Mutta meillä on varmaankin palkkaus yksi Suomen parhaista, olen kuullut hyvinkin pienistä palkoista, esim. 6 euroa tunnilta on törkeän vähän.Olipa mukava,kun muitakin avustajia löytyi!
Palkkauksesta esim. olin yllättynyt/ vähän pulassakin, kun lomalta palattuani ei tullut lomaltapaluurahoja!
Siitäkin olen ollut yllättynyt ettei oikein kukaan hoida avustajan kannalta asioita, eikä esin liittoa tms. miatä voisi kysyä työsuhdeasioita..
Aivan kuin avustaja ei olisi minkäänlainen ammatti tai oikea työ.
Avustajan työnantajalle on kuitenkin tukipalveluita ja ohjeita kansiotolkulla, mutta avustaja vain on..
Minkälaiset välit teillä on avustettavan perheen kanssa? Itse en oikein välillä tiedä miten pitäisi olla, saako osallistua keskusteluun vai pitäisikö olla hiljaa ja huomaamaton. Myöskin vaitiolovelvollisuus on tiukka, mutta huomaan muiden kyllä tietävän syyn sairaslomaani vaikka en ole kertonut siitä..
Olen miettinyt monesti ammatin vaihtoa, mutta yhä edelleen olen avustaja. alkup. kirjoitti:
Olipa mukava,kun muitakin avustajia löytyi!
Palkkauksesta esim. olin yllättynyt/ vähän pulassakin, kun lomalta palattuani ei tullut lomaltapaluurahoja!
Siitäkin olen ollut yllättynyt ettei oikein kukaan hoida avustajan kannalta asioita, eikä esin liittoa tms. miatä voisi kysyä työsuhdeasioita..
Aivan kuin avustaja ei olisi minkäänlainen ammatti tai oikea työ.
Avustajan työnantajalle on kuitenkin tukipalveluita ja ohjeita kansiotolkulla, mutta avustaja vain on..
Minkälaiset välit teillä on avustettavan perheen kanssa? Itse en oikein välillä tiedä miten pitäisi olla, saako osallistua keskusteluun vai pitäisikö olla hiljaa ja huomaamaton. Myöskin vaitiolovelvollisuus on tiukka, mutta huomaan muiden kyllä tietävän syyn sairaslomaani vaikka en ole kertonut siitä..
Olen miettinyt monesti ammatin vaihtoa, mutta yhä edelleen olen avustaja.Ai niin, ei avustajalla ole mitään lomaa eikä sairastuakaan saa, kun ei saa sijaisia mistään.
"kiva
Kirjoittanut: alkup. 29.7.2008 klo 15.49
Palkkauksesta esim. olin yllättynyt/ vähän pulassakin, kun lomalta palattuani ei tullut lomaltapaluurahoja!"
Mikä on lomaltapaluuraha. No samapa tuo, kun ei ole lomaakaan.
"Siitäkin olen ollut yllättynyt ettei oikein kukaan hoida avustajan kannalta asioita, eikä esin liittoa tms. miatä voisi kysyä työsuhdeasioita.."
Minusta JHL on lähinnä verkonpainoksi sopiva ja henkilökohtaisten avustajien asiat ovat JHL:n takapihan pyörävaraston laatikon pohjalla. Me emme ole sellaista väkeä, jonka takia neuvottelut venyisivät yli puolen yön. Mutta eipä tunnu työnantajatkaan olevan.
"Aivan kuin avustaja ei olisi minkäänlainen ammatti tai oikea työ. "
Niin, vähän sellainen suhtautuminen on. Se johtuu tämän yhteiskunnan vammaiskielteisistä asenteista. Toisaalta, monella on sellainen kuvitelma, että avustaja vain käy ulkoilutttamassa ja/tai viihdyttämässä vammaista.
"Avustajan työnantajalle on kuitenkin tukipalveluita ja ohjeita kansiotolkulla, mutta avustaja vain on.. "
Joo, mitään ei maksaja lähetä kotiin. Ne työnantajan ohjeet kannattaa käydä kopioimassa itselleen, ei sen puoleen, ei niitäkään noudateta tipitarkasti. Oman kaupunkini webbisivulla niitä esimerkiksi ei ole yleisessä jakelussa. Ihan kuin avustajan oikeudet olisivat salaisia tai jotain.
"Minkälaiset välit teillä on avustettavan perheen kanssa? Itse en oikein välillä tiedä miten pitäisi olla, saako osallistua keskusteluun vai pitäisikö olla hiljaa ja huomaamaton."
Minä olen hiljaa ja huomaamaton. Ongelmia on ollut siinä vaiheessa, kun on geneettinen sairaus niin se sukulainenkin kaipaa avustajaa eikä hänellä ole sitä mukana.
"Myöskin vaitiolovelvollisuus on tiukka, mutta huomaan muiden kyllä tietävän syyn sairaslomaani vaikka en ole kertonut siitä.. "
Ole onnellinen, että sinulla on sairausloma.
"Olen miettinyt monesti ammatin vaihtoa, mutta yhä edelleen olen avustaja"
Tämä on ihan hyvä homma, parhaimmillaan, mutta tosi kehnosti organisoitu. Hallitus on luvannut asian järjestyvän ensi vuonna eli sitä ei tulla saamaan koskaan kuntoon.
Ai niin, koska invataksijärjestelmä on ihan sanonko mistä (sekin pitäisi saada kuntoon ensi vuonna), päivät ovat olleet liehureunaisia eli ei voi illaksi suunnitella mitään kun ei tiedä kuinka pitkään venyy töissä invataksien takia. Kerran meni lähemmäksi klo 23:ea.
Nyt minulla on 15 tuntia sellaisella avustettavalla, joka on melkoisen joviaali.- avustaja myös
Pre_Kaarina kirjoitti:
Ai niin, ei avustajalla ole mitään lomaa eikä sairastuakaan saa, kun ei saa sijaisia mistään.
"kiva
Kirjoittanut: alkup. 29.7.2008 klo 15.49
Palkkauksesta esim. olin yllättynyt/ vähän pulassakin, kun lomalta palattuani ei tullut lomaltapaluurahoja!"
Mikä on lomaltapaluuraha. No samapa tuo, kun ei ole lomaakaan.
"Siitäkin olen ollut yllättynyt ettei oikein kukaan hoida avustajan kannalta asioita, eikä esin liittoa tms. miatä voisi kysyä työsuhdeasioita.."
Minusta JHL on lähinnä verkonpainoksi sopiva ja henkilökohtaisten avustajien asiat ovat JHL:n takapihan pyörävaraston laatikon pohjalla. Me emme ole sellaista väkeä, jonka takia neuvottelut venyisivät yli puolen yön. Mutta eipä tunnu työnantajatkaan olevan.
"Aivan kuin avustaja ei olisi minkäänlainen ammatti tai oikea työ. "
Niin, vähän sellainen suhtautuminen on. Se johtuu tämän yhteiskunnan vammaiskielteisistä asenteista. Toisaalta, monella on sellainen kuvitelma, että avustaja vain käy ulkoilutttamassa ja/tai viihdyttämässä vammaista.
"Avustajan työnantajalle on kuitenkin tukipalveluita ja ohjeita kansiotolkulla, mutta avustaja vain on.. "
Joo, mitään ei maksaja lähetä kotiin. Ne työnantajan ohjeet kannattaa käydä kopioimassa itselleen, ei sen puoleen, ei niitäkään noudateta tipitarkasti. Oman kaupunkini webbisivulla niitä esimerkiksi ei ole yleisessä jakelussa. Ihan kuin avustajan oikeudet olisivat salaisia tai jotain.
"Minkälaiset välit teillä on avustettavan perheen kanssa? Itse en oikein välillä tiedä miten pitäisi olla, saako osallistua keskusteluun vai pitäisikö olla hiljaa ja huomaamaton."
Minä olen hiljaa ja huomaamaton. Ongelmia on ollut siinä vaiheessa, kun on geneettinen sairaus niin se sukulainenkin kaipaa avustajaa eikä hänellä ole sitä mukana.
"Myöskin vaitiolovelvollisuus on tiukka, mutta huomaan muiden kyllä tietävän syyn sairaslomaani vaikka en ole kertonut siitä.. "
Ole onnellinen, että sinulla on sairausloma.
"Olen miettinyt monesti ammatin vaihtoa, mutta yhä edelleen olen avustaja"
Tämä on ihan hyvä homma, parhaimmillaan, mutta tosi kehnosti organisoitu. Hallitus on luvannut asian järjestyvän ensi vuonna eli sitä ei tulla saamaan koskaan kuntoon.
Ai niin, koska invataksijärjestelmä on ihan sanonko mistä (sekin pitäisi saada kuntoon ensi vuonna), päivät ovat olleet liehureunaisia eli ei voi illaksi suunnitella mitään kun ei tiedä kuinka pitkään venyy töissä invataksien takia. Kerran meni lähemmäksi klo 23:ea.
Nyt minulla on 15 tuntia sellaisella avustettavalla, joka on melkoisen joviaali.Mitään lomarahoja ei saa, mutta loma-ajalta ainakin minulla maksetaan palkka sen kertoimen mukaan, ulkoa en muista sen suuruutta. Mutta sillä on eroa, tekeekö täyttä tuntia vai ei. Itse hyödyn tästä laskukaavasta, jossa vuosiansiot jaetaan työpaiien määrällä, ja sillä lailla saadaan tuo keskipäiväansio, jota loma-ajan palkan määrittelyssä käytetään, koska teen pääsääntöisesti pidempiä päiviä harvemmin, eli usein aamusta iltaan, jolloin yhden vuoron pituudeksi tulee 15-17 tuntia. Näitä vuoroja saan katkaista tilanteen mukaan, jos tarvitsen hengähdystaukoa, voin käydä välillä vaikkapa lenkillä tai kaupassa, jos alkaa ahdistamaan. Tietysti myös palkanmaksu katkaistaan tuolta ajalta, mutta auot saan palkallisena pitää tietysti, nuo lakisääteiset.
Ongelman meinasi tuoda tuo loma-ajan palkan maksu könttätä heinäkuussa, koska verottaja olisi vienyt siitä sitten leijonan osan, ja seuraavan kuun tiliin en olisi ehtinyt tunteja kartuttaa. Tämä hoitui sillä, että työnantaja sai luvan maksaa nuo kahdessa erässä, vaikka kaupunki maksoikin ne könttänä kerrallaan.
Tilinauhat saan aina, mutta ne tulevat töihin, josta otan ne mukaani, eli kaupunki tekee ne kahtena kappaleena, toinen avustajalle ja toinen avustettavalle arkistoihin. Tarvittaessa (lähinnä keikkalaisille), ne skannataan ja laitetaan vaikkapa sähköpostilla, mutta myöskin postiin, jos avustaja niin haluaa.
Tuntilistat ja tuntiseurannat ovat meillä hyvin hoidettu, niistä on kolminkertainen kirjanpito. Yksi lista avustajalla, yksi yhteinen työpaikan seinällä, johon merkitsemme työaikamme, ja koneella yksi koostelista, joka jää aina työnantajan arkistoon. Myöskin lopulliset allekirjoitetut tuntilista tehdään kolmena kappaleena, joista yksi menee kuntaan, yksi avustajalle, ja yksi avustettavan arkistoon. Aikamoinen paperisota, mutta selkeä kuitenkin. Ja joka kuukausi tarkastetaan, että ne pitävät paikkaansa keskenään...
Itse en koe kovin vakavana, jos joku muua vautaja tietää sairaslomani syyn. Se ei minun maaiolmaani kaada, jos minun mahataudistani tietää joku muukin. Mutta totta on, että työnantaja ei saisi asiaa kertoa, mutta ongelma on yleinen muillakin työnantajilla.
Invataksijärjestelmään en ota muuta kantaa kuin sen, että on hyvä että se on olemassa. Minun avustettavallani on myöskin oma auto, jonka kuskina toimii avustaja, mutta invataksi on hyvä lisä, koska avustajilla kaikilla ei ole ajokorttia. Tämän työn luonne on sellainen, että aina ei pääse suunniteltuun aikaan lähtemään, mutta minulla se toimii niinkin päin, että jos itse myöhästyn joskus, se ei ole maailmaa kaatavaa. Mielelläni siis joustan toiseenkin suuntaan tarpeen vaatiessa. - ....................
Hmm. Ehkä on hyvä että oletkin tosiaan vaihtamassa alaa. Vastauksestasi näkee kyllä, että ihan et ole alalle sovelias.
Älkää uskoko näitä juttuja. Olen hoitanut paljon mm. ms-tautia sairastavia, parkinsonia, eri lailla vammautuneita ihmisiä, ja siksi potuttaa tuollainen yleistys, että vaikkapa ms-potilaat olisivat jotenkin erityisen hankalia avustettavana. Ei se vaan noin mene, ja homma on kyllä niinkin, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Jonkinlaiselta arvomaailmalta tämäkin työn tulee tehdä.
Toivon totisesti, että tämä ihminen ei pääse lasten lähellekkään töihin. Sanon tämän sekä kasvatusalan ammattilaisena, että sittemmin ammattini hoivapuolelta löytäneenä, ja sitä työtä arvostavana ihmisenä. Nykyään tosin osana työyhteisöä, en hk:na, mutta ihan samojen asioiden kanssa noissakin askarrellaan. Onneksi sentään on se työtovereiden tuki. Aivovammapotilailla on usein agressiivisuutta, mutta kyllä usein on kyse siitä, että sairauskin aiheuttaa. Silloin ammattitaitoinen hoitaja/avustaja huomioi sen työssään, ja pyrkii ennakoimalla ehkäisemään tilanteiden pahaksi muodostumista.
Useimmiten asiat selviävät, kun aikuiset niitä selvittävät. Jos ei avustettavan kanssa onnistu, niin esimerkiksi kunnat, ammattiliitot, taikka työsuojelupiirit auttavat. Älyttömyyksiin ei pidä suostua, eikä tarvitsekkaan, työsuhteen voi purkaa, eikä karenssiakaan seuraa, jos kyse on laittomuuksista, eikä työnantaja niitä ole halukas korjaamaan.
Masennus on sairaus, siihen saa hoitoa. Huonot työolot altistavat sille, mutta ei kukaan voi väittää, että vain työ sen masennuksen aiheuttaa. Kaikki vaikuttavat kaikkeen, yksityiselämä työhön, ja työelämä yksityiselämään. Mutta jokin muukin siellä taustalla on kuin ne pelkät avustettavan puheet. Sanoisinkin, että jos et ole vielä hakenut apua, niin tee se nyt, ennenkuin elämäsi muuttuu todella kurjaksi. Ja tästä lähtien kannattaa muistaa, että työasiat ja siviili ovat eri asioita. Sinun ei kuulu lainata rahaasi kenellekkään, vaikka kuinka itkien sitä työnantaja pyytäisi. Se ei nimittäin yleensä ottaen johda mihinkään hyvään, eikä se aiheuta talousvaikeuksissa olevalle ja elämänhallintansa menettäneelle kuin pahenevaa syöksykierrettä. Mutta et voi yleistää asioita noin sairauskohtaisesti, että kaikki olisivat samanlaisia. Se on törkeää. ja ihan samanlaista käytöstä löytyy muuten ihan ns. "terveistäkin" ihmisistä.
Ja kyllä vaan avustettavat avustajiaan noin yleensä arvostavat. Samoin itse ainakin koin, että myöskin muut tukimuodot (kotihoito ym), arvostivat minua avustajana. Ja nyt kun itse olen muissa hommissa, mutta päivittäin teen yhteistyötä avustajien kanssa, saan avustajiltakin paljon hyviä huomioita ja teemme mielestäni hyvässä yhteistyössä työtä, avustettavan parhaaksi.
"henkilökohtainen avustaja
riesako? 21.7.2008 klo 21.55
Missä kaikki avustajat luuraa? "
Tässä yksi.
"Miten jaksatte työssänne? Koetteko työn raskaaksi? "
Se riippuu avustettavasta. Jos on sellainen, joka on neljän seinän vanki, niin sillä ajatus rupeaa kiertämään kehää ja se masentuu ja pian huomaat, että se masentuneisuus tarttuu sinuun itseesikin. Kaikkein pahinta on se, että joutuu tekemään töitä, joilla ei näe olevan mitään tarkoitusta. Olen nähnyt avustajan nyhtämässä voikukkia avustettavan nurmelta. Voikukathan kasvavat siitä heti takaisin.
Työt on kaikin tavoin huonosti organisoitu, esimerkiksi työterveyshuollon alkutarkastukseen on vuoden jono ja siltäkin saattaa tipahtaa pois.
Maksajalta ei saa minkään näköisiä palkkatodistuksia.
"Avustajat on aikas heikossa asemassa palkan suhteen, myös työkavereiden puuttumisen koen raskaana, ei ole ketään kenen kanssa voisi jakaa työhön kuuluvia asioita. "
Joo, ei ole, missään.- henk.avustajan hommia
ja yllätyin täällä esitetyistä väitteistä ettei ole loma-oikeutta, eikä saa palkkatositteita. Ihme homma. Täällä pääkaupunkiseudulla olot tuntuvat olevan jotenkin paremmin. Olen tehnyt tuurauksia ydhen avustettavan hoidossa, silloin viikonlopusta sai paljon lisiä. Palkat pääkaup seud ovat 8,5-9 eur/h ja väitetään ainakin että työsuhde on työsopimusehtoinen mukainen, eli lomaa olisi. Vai maksetaanko loma palkanlisänä, mutta silloin sitä ei voi sisällyttää peruspalkkaan. Yhdessä ilmoituksessa sanottiin että voi saada kokemuslisääkin,onko näin?
henk.avustajan hommia kirjoitti:
ja yllätyin täällä esitetyistä väitteistä ettei ole loma-oikeutta, eikä saa palkkatositteita. Ihme homma. Täällä pääkaupunkiseudulla olot tuntuvat olevan jotenkin paremmin. Olen tehnyt tuurauksia ydhen avustettavan hoidossa, silloin viikonlopusta sai paljon lisiä. Palkat pääkaup seud ovat 8,5-9 eur/h ja väitetään ainakin että työsuhde on työsopimusehtoinen mukainen, eli lomaa olisi. Vai maksetaanko loma palkanlisänä, mutta silloin sitä ei voi sisällyttää peruspalkkaan. Yhdessä ilmoituksessa sanottiin että voi saada kokemuslisääkin,onko näin?
"Olen itse katsomassa
Kirjoittanut: henk.avustajan hommia 2.8.2008 klo 11.21
ja yllätyin täällä esitetyistä väitteistä ettei ole loma-oikeutta, eikä saa palkkatositteita. Ihme homma."
Olen avustajana Helsingissä.
En ole saanut pyynnöstäni huolimatta palkanlaskennasta eli taske/talpa todistusta palkasta muutoin kuin tavanomaisen palkkanauhan. Kela tuntuu niitä kyselevän tämän tästä.
Onneksi kuitenkin Kelalle kelpaa palkkanauha soviteltua päivärahaa varten.
"viikonlopusta sai paljon lisiä. Palkat pääkaup seud ovat 8,5-9 eur/h ja väitetään ainakin että työsuhde on työsopimusehtoinen mukainen, eli lomaa olisi."
Työehtosopimusta ei henkilökohtaisilla avustajilla ole ja palkka Helsingissä on 9,03 euroa tunti jos en ihan väärässä ole, penni sinne penni tänne..
Sosiaalitoimisto nillittää kuulemma kovasti jos avustukset menevät iltatunneille tai viikonloppuun, etenkin sunnuntaille.
Joka maailman ainoassa työpaikassa loma on sovittava työnantajan kanssa ja jos työnantaja ei saa sijaista, niin siinäpä kärsit. Lomasi maksetaan rahana.
"voi saada kokemuslisääkin,onko näin?"
Työnantaja saa maksaa sinulle vaikka kultaharkkoja omasta pussistaan, mutta kokemuslisää tulee tietääkseni vasta kun on ollut avustajana melkoisen pitkään.henk.avustajan hommia kirjoitti:
Oulun kaupungilla on hyvä sivu: http://www.ouka.fi/sote/vammaisuus/avustajat.htm
Vantaan kaupungilla on kanssa tiedotus hoidettu asianmukaisesti: http://www.vantaa.fi/binary.asp?path=1;220;4723;30196;30206;30237&field=FileAttachment&version=1
Ainakin Helsingissä työsopimus menee vähän samaan tyyliin.
Mitä tulee irtisanomiseen, niin vammainen saattaa sanoa irti koeajan jälkeen pärstän perusteella. Laillisesti irtisanomiseen tarvitaan sen jälkeen (?) vahvat perusteet. Tavallaan ymmärtää, ne eivät halua katsella samaa pärstää koko loppuikänsä. Ei avustajana itsekään viitsi katsella samaa avustettavaa. Kiva olisi jos kokemusta tulisi useammasta. Vaikka sanotaan, että koeaika on 4 kk, niin ei sen tarvitse olla, se voi olla vaikka kuukausi.- linkkejä, ja minusta
Pre_Kaarina kirjoitti:
"Olen itse katsomassa
Kirjoittanut: henk.avustajan hommia 2.8.2008 klo 11.21
ja yllätyin täällä esitetyistä väitteistä ettei ole loma-oikeutta, eikä saa palkkatositteita. Ihme homma."
Olen avustajana Helsingissä.
En ole saanut pyynnöstäni huolimatta palkanlaskennasta eli taske/talpa todistusta palkasta muutoin kuin tavanomaisen palkkanauhan. Kela tuntuu niitä kyselevän tämän tästä.
Onneksi kuitenkin Kelalle kelpaa palkkanauha soviteltua päivärahaa varten.
"viikonlopusta sai paljon lisiä. Palkat pääkaup seud ovat 8,5-9 eur/h ja väitetään ainakin että työsuhde on työsopimusehtoinen mukainen, eli lomaa olisi."
Työehtosopimusta ei henkilökohtaisilla avustajilla ole ja palkka Helsingissä on 9,03 euroa tunti jos en ihan väärässä ole, penni sinne penni tänne..
Sosiaalitoimisto nillittää kuulemma kovasti jos avustukset menevät iltatunneille tai viikonloppuun, etenkin sunnuntaille.
Joka maailman ainoassa työpaikassa loma on sovittava työnantajan kanssa ja jos työnantaja ei saa sijaista, niin siinäpä kärsit. Lomasi maksetaan rahana.
"voi saada kokemuslisääkin,onko näin?"
Työnantaja saa maksaa sinulle vaikka kultaharkkoja omasta pussistaan, mutta kokemuslisää tulee tietääkseni vasta kun on ollut avustajana melkoisen pitkään.siinä kyllä sanottiin, että työntekijän suostumuksella lomaa voidaan maksaa palkkana, eli ei avustettava voi vaatia ettei avustaja lomaa pitäisi. Lomankertyminen näytti olevan samanlainen kuin muissakin työpaikoissa. Se jota avustin aikoinaan oli vaki päivähoitaja, ja lisäksi liuta viikonloppuhoitajia, joista varmaan joku otti kesälomatuurauksen.
- avustaja myös
Pre_Kaarina kirjoitti:
Oulun kaupungilla on hyvä sivu: http://www.ouka.fi/sote/vammaisuus/avustajat.htm
Vantaan kaupungilla on kanssa tiedotus hoidettu asianmukaisesti: http://www.vantaa.fi/binary.asp?path=1;220;4723;30196;30206;30237&field=FileAttachment&version=1
Ainakin Helsingissä työsopimus menee vähän samaan tyyliin.
Mitä tulee irtisanomiseen, niin vammainen saattaa sanoa irti koeajan jälkeen pärstän perusteella. Laillisesti irtisanomiseen tarvitaan sen jälkeen (?) vahvat perusteet. Tavallaan ymmärtää, ne eivät halua katsella samaa pärstää koko loppuikänsä. Ei avustajana itsekään viitsi katsella samaa avustettavaa. Kiva olisi jos kokemusta tulisi useammasta. Vaikka sanotaan, että koeaika on 4 kk, niin ei sen tarvitse olla, se voi olla vaikka kuukausi.Kirjoittelin jo aiemminkin, ja lupasin palata asiaan, kun kerkiän.
Itselläni on ollut aina koeaika yhden kuukauden, eikä oikeastaan ole ollut yhdelläkään työnantajalla sitä edes varaa käyttää, koska jonossa ei todellakaan ole tulijoita. Tosin itselläni on lähes kaikki työkokemus hoitoalalta, se on vahvuus, koska osaan itsekin jo vaatia oikeuksia. Nykyinen työnantajani on loistava, ja viihdyn todella työssäni.
Lomaoikeus on normaali, eli alle yhden vuoden työsuhteessa 2 pv, ja yli 2,5 pv. Siis per kk tietysti. Keikkalaisilla se menee sen tuntimäärän mukaan, en muista ulkoa sitä, enkä jaksa kaivaa sitä tuolta työlainsäädännöstä. Ongelmaksi tässä meillä muodostui avustettavav muutto kunnasta toiseen, jolloin työsuhde piti katkaista uuden kunnan vaatimuksesta, ja lomaoikeuskin ikäänkuin nollaantui, eli joudun aloittamaan sen keräämisen taas nollasta. No, todennäköisesti tämäkin kaatuisi, jos asiasta lähtisi käräjöimään, mutta silloin on häviäjänä työnantaja, ja vammaisella on kyllä muutoinkin ihan tarpeeksi haasteita elämässään ilman tuollaisia koukeroitakin.
Palkkaus on meillä ihan hyvä mielestäni, 9,11/tunti, mutta itselläni on lisien osuus suuri. Lauantaista ei lisiä tule, mutta la klo 18 alkaa juoksemaan pyhälisät. Yksityisellä ei taida olla näin, ainakin validia-palveluilla on eri käytäntö. Iltalisät alkaa klo 18, ja ovat 15 prosenttia, yölisät klo 22 alkaen ovat 30 prosenttia. Syyskuussa palkka nousee muistaakseni 9,33 euroon tunnilta. Itse teen siis lähes ainoastaan iltaa ja viikonloppuja, joten lisällisillä tunneilla olen. Olen laskenut, että ei minun kannattaisi edes tehdä muita töitä, en missään pääsisi samoille tienesteille, ja työ on minulla kuitenkin suhteellisen helppoa, jos vertaan vaikkapa vanhainkotiin tai palvelutaloon. Toki se on myöskin monipuolisempaa, ja eteentulevat haasteet ovat erilaiset ja työympäristötö vaihtelevat.
Itse olen ratkaissut tuon "saman pärstän katselu-ongelman" sillä, että teen keikkaa muihin töihin välillä. Työnantajani on myöskin kannustanut tähän, jos vaan tuuraaja löytyy. Meidän ringissä on niin monta, että lähes poikkeuksetta sellainen löytyy. Sama pätee sairastapauksiin. Mutta itse kärsin sairaslomista taloudellisesti, koska esimerkiksi yhden sunnuntain sairastaminen tekee todella ison loven, yli 200 euroa tilipussiin, sunnuntailta kun ei saa edes sitä 8 tunnin peruspalkkaa. Pidempää sairaslomaa en edes uskalla ajatella, koska kelan rahoille tippuu jo yhdeksän päivän jälkeen, ja kelan päätösten teon hitaus on hyvin tuttua. Siinä sitten onkin miettimistä, millä jälkeläiset ruokkii sen ajan. Lasten sairastuminen on samanlainen ongelma, se aika on palkatonta. Onneksi meillä saa isä olla palkallisesti lapsia hoitamassa, eikä yleensä tarvitse hänenkään jäädä, kun työaikani ovat niin hyvät.
Mutta kyllä kunnatkin tähän heräävät kohta, täällä ainakin on avustajaresurssia vähän, pienituntisiin paikkoihin ei tahdo saada enää ketään ymmärrettävistä syistä. Ne ovat lähinnä ponnahduslautoja parempiin paikkoihin, joten vaihtuvuus on suurta, ja monelle ikäihmisille tai vammaiselle jatkuva stressin aihe. Jos avustajaa ei löydykään uutta, ei edes kotipalvelun kautta saa välttämättä apua, kun resurssit eivät riitä.
Olen nyt joitakin vuosia seurannut noita ilmoituksia avustajien poaikoista, ja sieltä nousee toiset paikat jatkuvasti. Todennäköisesti noissa paikoissa on ongelmia, ja itse en sellaisiin viitsisi edes hakea. Monet eivät edes yritä hakea työkkärin kautta, vaan avustajia etsitään puskalähettimen avulla. Liian moni on törmännyt mm. siihen, että avustaja varastaa, tai on muutoin epäluotettava, ei tule kun on sovittu, eikä edes ilmoita, ettei tule. Nämä avustajat tahraavat työn mainetta, mutta myöskin nämä tietämättömät avustettavat työnantajina, jotka vaativat älyttömyyksiä. Usein silkkaa tietämättömyyttään. Itse yhdessä paikassa törmäsin sellaiseen, että jouduin itse opettamaan työnantajaa hänen velvollisuuksissaan, ja toisaalta työntekijän oikeuksista. Maksoin käytännössä omat palkkani ja veroni, hoidin tuntilistat kunnan kanssa, ja olisin voinut tehdä ihan millaisia vain laskuja sinne, jos olisin halunnut. Näissä tapauksissa kunnan kuuluisi auttaa enemmän, koska väärinkäytöksen mahdollisuus on suuri. Sama koskee myöskin sijaisongelmaa, kunnan kannattaisi pitää itsekin jonkinlaista tuuraaja rekisteriä, olen itsekin joutunut menemään sairaana töihin, koska tiesin, että avustettava ei saa edes ruokaa, jos en mene. Erääseen toimenpiteeseen jouduin menemään joulun aatonaattoona, koska ainoastaan silloin, minulla oli mahdollisuus sairastaa, kun omainen pystyi tulla tuuraamaan minua jouluksi. Kyseessä oli pieni leikkaus, ja sen jälkeen oli pakko pitää sairaslomaa, käsi oli todella työkelvoton sen jälkeen.
Joku kyseli yhteistyöstä omaisten kanssa. Tuosta minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa, koska jokaisessa paikassani on omaiset olleet hiukan kauempana. Minun tehtäväni on mahdollistaa yhteydenpito heidän kanssaa, ja omaisten tehtävä ei ole hoitaa minun töitäni. Eli, jos he ovat kylässä, teen työni, mutta vetäydyn syrjään silloin kun minua ei tarvita. Olen mukana keskustelussa, jos minua siihen "pyydetään", mutta silloin liikkuu puhe muissa kuin "työasioissa". Kirjoitan paljon sähköposteja avustettavani sanelun mukaan, mutta nämä ihmiset yleensä tietävät, että avustaja kirjoittaa. Hänen saamiaan sähköposteja en lue, yleensä istun niin, etten edes näe tietokoneen ruutua. Nämä asiat hoituvat niin, että sanelu menee yleensä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, Tämän taidon kehitin tietoisesti.
Eräs haasteellinen asia on nämä muut ihmissuhteet, esimerkiksi avustettavan seurustelu. Silloin olen yleensä valmiudessa lähtemään töihin, jos tarvitaan, mutta en ole fyysisesti läsnä kuin juuri tuon tarpeellisen ajan. Nämä tosin sovitaan aina erikseen tapauskohtaisesti avustettavan kanssa.
Enemmän koin ongelmaksi yhteistyön kotipalvelun kanssa, tämä työnjako ei ollut selvä niissä paikoissa, missä me molemmat olimme palvelumuotona. Itse koin sen, että kotipalvelu siirsi minulle heille sovittuja tehtäviä, esimerkiksi kylvetykset, vaikka olin noissa paikoissa lähinnä virkistys ja asiointiapuna. Isoja hommia siirtyi minulle, mm lääkehuolto, mutta lisää tunteja ei sitten saanut niiden hoitamiseen. Onneksi osasin lääkehuoltoasioitakin, mutta seuraajani oli ihan kauhuissaan, kun ei ikinä ollut jakanut lääkkeitä, ei ymmärtänyt resepteistäkään yhtään mitään. Lopulta sanoin hänelle, että vaadi kotisairaanhoitoa huolehtimaan, koska mielestäni kyseessä oli jo aika suuri turvallisuusriskikin, lääkecoctaili oli aika suuri nimittäin, pillereitä meni yli kaksikymmentä/päivä erilaisiin sairauksiin. Siihen vielä päälle avustajan olisi pitänyt opetella tunnistamaan terveydentilaa ja mahdollisia ongelmia siinä, eikä nämäkään ole mitään helppoja asioita kylmiltään. Mutta kun ei ammattilaista saanut, oli pakko ottaa se, kuka nyt sattui työtä hakemaan. Ja perehdytystunteja emme saaneet kuin 4, joten hoidin loput talkoilla. Ei riitä kovin pieni tuntimäärä perehdytykseen, jos pitää neuvoa kaikki ergonomian alkeista lähtien halvaantuneen ihmisen hoidossa henkilölle, jolle kaikki on uutta. Mutta itse koin sen moraaliseksi velvollisuudekseni, tosin koko ajan kannustin seuraajaani vaatimaan myöskin kaupungilta tukea, koska avustettava ei itse pystynyt perehdyttämään oikein mihinkään.
Tässäpä tuli nyt asiaa vähän väärään ketjuunkin, mutta en jaksa alkaa pätkimään. - Onneen vai ojaan?
avustaja myös kirjoitti:
Kirjoittelin jo aiemminkin, ja lupasin palata asiaan, kun kerkiän.
Itselläni on ollut aina koeaika yhden kuukauden, eikä oikeastaan ole ollut yhdelläkään työnantajalla sitä edes varaa käyttää, koska jonossa ei todellakaan ole tulijoita. Tosin itselläni on lähes kaikki työkokemus hoitoalalta, se on vahvuus, koska osaan itsekin jo vaatia oikeuksia. Nykyinen työnantajani on loistava, ja viihdyn todella työssäni.
Lomaoikeus on normaali, eli alle yhden vuoden työsuhteessa 2 pv, ja yli 2,5 pv. Siis per kk tietysti. Keikkalaisilla se menee sen tuntimäärän mukaan, en muista ulkoa sitä, enkä jaksa kaivaa sitä tuolta työlainsäädännöstä. Ongelmaksi tässä meillä muodostui avustettavav muutto kunnasta toiseen, jolloin työsuhde piti katkaista uuden kunnan vaatimuksesta, ja lomaoikeuskin ikäänkuin nollaantui, eli joudun aloittamaan sen keräämisen taas nollasta. No, todennäköisesti tämäkin kaatuisi, jos asiasta lähtisi käräjöimään, mutta silloin on häviäjänä työnantaja, ja vammaisella on kyllä muutoinkin ihan tarpeeksi haasteita elämässään ilman tuollaisia koukeroitakin.
Palkkaus on meillä ihan hyvä mielestäni, 9,11/tunti, mutta itselläni on lisien osuus suuri. Lauantaista ei lisiä tule, mutta la klo 18 alkaa juoksemaan pyhälisät. Yksityisellä ei taida olla näin, ainakin validia-palveluilla on eri käytäntö. Iltalisät alkaa klo 18, ja ovat 15 prosenttia, yölisät klo 22 alkaen ovat 30 prosenttia. Syyskuussa palkka nousee muistaakseni 9,33 euroon tunnilta. Itse teen siis lähes ainoastaan iltaa ja viikonloppuja, joten lisällisillä tunneilla olen. Olen laskenut, että ei minun kannattaisi edes tehdä muita töitä, en missään pääsisi samoille tienesteille, ja työ on minulla kuitenkin suhteellisen helppoa, jos vertaan vaikkapa vanhainkotiin tai palvelutaloon. Toki se on myöskin monipuolisempaa, ja eteentulevat haasteet ovat erilaiset ja työympäristötö vaihtelevat.
Itse olen ratkaissut tuon "saman pärstän katselu-ongelman" sillä, että teen keikkaa muihin töihin välillä. Työnantajani on myöskin kannustanut tähän, jos vaan tuuraaja löytyy. Meidän ringissä on niin monta, että lähes poikkeuksetta sellainen löytyy. Sama pätee sairastapauksiin. Mutta itse kärsin sairaslomista taloudellisesti, koska esimerkiksi yhden sunnuntain sairastaminen tekee todella ison loven, yli 200 euroa tilipussiin, sunnuntailta kun ei saa edes sitä 8 tunnin peruspalkkaa. Pidempää sairaslomaa en edes uskalla ajatella, koska kelan rahoille tippuu jo yhdeksän päivän jälkeen, ja kelan päätösten teon hitaus on hyvin tuttua. Siinä sitten onkin miettimistä, millä jälkeläiset ruokkii sen ajan. Lasten sairastuminen on samanlainen ongelma, se aika on palkatonta. Onneksi meillä saa isä olla palkallisesti lapsia hoitamassa, eikä yleensä tarvitse hänenkään jäädä, kun työaikani ovat niin hyvät.
Mutta kyllä kunnatkin tähän heräävät kohta, täällä ainakin on avustajaresurssia vähän, pienituntisiin paikkoihin ei tahdo saada enää ketään ymmärrettävistä syistä. Ne ovat lähinnä ponnahduslautoja parempiin paikkoihin, joten vaihtuvuus on suurta, ja monelle ikäihmisille tai vammaiselle jatkuva stressin aihe. Jos avustajaa ei löydykään uutta, ei edes kotipalvelun kautta saa välttämättä apua, kun resurssit eivät riitä.
Olen nyt joitakin vuosia seurannut noita ilmoituksia avustajien poaikoista, ja sieltä nousee toiset paikat jatkuvasti. Todennäköisesti noissa paikoissa on ongelmia, ja itse en sellaisiin viitsisi edes hakea. Monet eivät edes yritä hakea työkkärin kautta, vaan avustajia etsitään puskalähettimen avulla. Liian moni on törmännyt mm. siihen, että avustaja varastaa, tai on muutoin epäluotettava, ei tule kun on sovittu, eikä edes ilmoita, ettei tule. Nämä avustajat tahraavat työn mainetta, mutta myöskin nämä tietämättömät avustettavat työnantajina, jotka vaativat älyttömyyksiä. Usein silkkaa tietämättömyyttään. Itse yhdessä paikassa törmäsin sellaiseen, että jouduin itse opettamaan työnantajaa hänen velvollisuuksissaan, ja toisaalta työntekijän oikeuksista. Maksoin käytännössä omat palkkani ja veroni, hoidin tuntilistat kunnan kanssa, ja olisin voinut tehdä ihan millaisia vain laskuja sinne, jos olisin halunnut. Näissä tapauksissa kunnan kuuluisi auttaa enemmän, koska väärinkäytöksen mahdollisuus on suuri. Sama koskee myöskin sijaisongelmaa, kunnan kannattaisi pitää itsekin jonkinlaista tuuraaja rekisteriä, olen itsekin joutunut menemään sairaana töihin, koska tiesin, että avustettava ei saa edes ruokaa, jos en mene. Erääseen toimenpiteeseen jouduin menemään joulun aatonaattoona, koska ainoastaan silloin, minulla oli mahdollisuus sairastaa, kun omainen pystyi tulla tuuraamaan minua jouluksi. Kyseessä oli pieni leikkaus, ja sen jälkeen oli pakko pitää sairaslomaa, käsi oli todella työkelvoton sen jälkeen.
Joku kyseli yhteistyöstä omaisten kanssa. Tuosta minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa, koska jokaisessa paikassani on omaiset olleet hiukan kauempana. Minun tehtäväni on mahdollistaa yhteydenpito heidän kanssaa, ja omaisten tehtävä ei ole hoitaa minun töitäni. Eli, jos he ovat kylässä, teen työni, mutta vetäydyn syrjään silloin kun minua ei tarvita. Olen mukana keskustelussa, jos minua siihen "pyydetään", mutta silloin liikkuu puhe muissa kuin "työasioissa". Kirjoitan paljon sähköposteja avustettavani sanelun mukaan, mutta nämä ihmiset yleensä tietävät, että avustaja kirjoittaa. Hänen saamiaan sähköposteja en lue, yleensä istun niin, etten edes näe tietokoneen ruutua. Nämä asiat hoituvat niin, että sanelu menee yleensä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, Tämän taidon kehitin tietoisesti.
Eräs haasteellinen asia on nämä muut ihmissuhteet, esimerkiksi avustettavan seurustelu. Silloin olen yleensä valmiudessa lähtemään töihin, jos tarvitaan, mutta en ole fyysisesti läsnä kuin juuri tuon tarpeellisen ajan. Nämä tosin sovitaan aina erikseen tapauskohtaisesti avustettavan kanssa.
Enemmän koin ongelmaksi yhteistyön kotipalvelun kanssa, tämä työnjako ei ollut selvä niissä paikoissa, missä me molemmat olimme palvelumuotona. Itse koin sen, että kotipalvelu siirsi minulle heille sovittuja tehtäviä, esimerkiksi kylvetykset, vaikka olin noissa paikoissa lähinnä virkistys ja asiointiapuna. Isoja hommia siirtyi minulle, mm lääkehuolto, mutta lisää tunteja ei sitten saanut niiden hoitamiseen. Onneksi osasin lääkehuoltoasioitakin, mutta seuraajani oli ihan kauhuissaan, kun ei ikinä ollut jakanut lääkkeitä, ei ymmärtänyt resepteistäkään yhtään mitään. Lopulta sanoin hänelle, että vaadi kotisairaanhoitoa huolehtimaan, koska mielestäni kyseessä oli jo aika suuri turvallisuusriskikin, lääkecoctaili oli aika suuri nimittäin, pillereitä meni yli kaksikymmentä/päivä erilaisiin sairauksiin. Siihen vielä päälle avustajan olisi pitänyt opetella tunnistamaan terveydentilaa ja mahdollisia ongelmia siinä, eikä nämäkään ole mitään helppoja asioita kylmiltään. Mutta kun ei ammattilaista saanut, oli pakko ottaa se, kuka nyt sattui työtä hakemaan. Ja perehdytystunteja emme saaneet kuin 4, joten hoidin loput talkoilla. Ei riitä kovin pieni tuntimäärä perehdytykseen, jos pitää neuvoa kaikki ergonomian alkeista lähtien halvaantuneen ihmisen hoidossa henkilölle, jolle kaikki on uutta. Mutta itse koin sen moraaliseksi velvollisuudekseni, tosin koko ajan kannustin seuraajaani vaatimaan myöskin kaupungilta tukea, koska avustettava ei itse pystynyt perehdyttämään oikein mihinkään.
Tässäpä tuli nyt asiaa vähän väärään ketjuunkin, mutta en jaksa alkaa pätkimään.Oivallisen laaja tietopaketti. Kiitos kirjoittajalle!
Olen itse ryhtymässä henkilökohtaiseksi avustajaksi. Luin näin työhaastattelun edellä 1.5.2012 voimaanastuneen TES:n ja olen tietysti googletellut tietoa työstä yleensä.
Jospa joku osaa kertoa tiedon, jota en löydä mistään: Mikä on vasta-alkaja-avustajan vähimmäisperustuntipalkka Helsingin alueella?
- sairausloma ym.
Olen sitä mieltä, että olen avustajanakin "vaan" työntekijä ja minulla on oikeus sairauslomaan jos terveys sen vaatii.
Kun on perheitä missä avustettava asuu, on heidän velvollisuus tai kunnan huolehtia, että on varajärjestelmä kunnossa jos avustaja sairastuu. Eihän avustajakaan ole ku ihminen..
Mielestäni avustajalle ei makseta kokemuslisää. Palkkatodistuksen olen saanut pyydettäessä.
Järjestelmä ei toimi avustajalle / avustettavalle oikein. Avustajan palkkaus ja työsuhdeasiat pitäisi ottaa jonkun oikeasti hoitoonsa. Vaikka virallisesti väitetään, ettei avustajaksi tarvita koulutusta, on ainakin minun työnantajani sanonut, että koulutus pitää olla.
Itse olen käynyt kotiavustajakurssin, joka on mielestäni tarjonnut hyvän pätevyyden avustushommiin.
Kiva olisi kuitenkin, jos työnantajilla olisi tarjota lisäkoulutusta. Nyt on vähän liukuhihnatyön makua, jos on pitkään samalla avustettavalla eikä hommat muutu.- avustaja vaan
Heippa kaikka kollega-avustajat!
Olen myös tehnyt muutaman vuoden avustajan töitä. Nykyinen työsuhteeni on kestänyt reilut kaksi vuotta. Opiskelijana teen nyt ainoastaan viikonlopputöitä. Tässä työsuhteessa olen ensimmäistä kertaa törmännyt tilanteeseen, jossa työnantajani alkoi soitella minulle vapaapäivinäni ja pyydellä minua käymään ostoksilla puolestaan. Kysymys oli yksittäisistä ostoksista, mutta ostos kuin ostos, pointtihan tässä on se, että työnanatajani piti oikeutenaan soitella minulle työaikani ulkopuolella ja pyytää minulta palveluksia. Asenne oli sellainen, ettei hän nähnyt siinä mitään väärää. Meillä on työsopimus ainoastaan viikonlopputyöstä, eikä koskaan ole sovittu, että tekisin vielä jotakin ylimääräistä työaikani ohella. Työnantajani mielestä minun olisi vielä pitänyt juosta näillä asioilla ilman minkäänlaista korvausta, ei hän ainakaan mitään koskaan maininnut työtunneista tai korvauksista. Onko kenellekään sattunut vastaavanlaisia tilanteita vastaan? Miten olette hoitaneet tällaiset tilanteet? Työnantajillakin on joskus näköjään vaikeuksia käsittää, että avustajat ei ole ilmaisia juoksutyttöjä, joista juoksutetaan miten sattuu. Itse olen sitä mieltä, että työsuhteeseen liittyvistä periaatteista on pidettävä kiinni, enkä ole suostunut miten sattuu juoksutettavaksi. Tekisin tällaisella toiminnalla mielestäni hallaa koko avustajien ammattiryhmälle. Vai olenko mielestänne tiukkapipo? Työnantajani mielestä olen.- ex avustaja
Mielestäni toimit juuri niinkuin pitää. Vammaisten ihmisten asenteissa on todella paljon korjattavaa välillä tuntuu että toinen ihminen merkitsee niille vain jotain millä voi jonkun homman teettää. Aikanaan ollessani avustajana työnantajani pyysi että voitaisiin käydä ottamassa parit jossain kuppilassa ihan ystävinä. lupasin lähteä jos hän hommaa itselleen sinne avustajan ja minä lähden ystävänä no siihen se meneminen sitten kaatuikin, ystävä on sama kuin ilmainen piika
- Täällä yksi avustaja
Olen avustanut pääasiassa kahta eri henkilöä. Ensimmäisessä paikassa aloitin n.18-19-vuotiaana. Muutkin olivat suhteellisen nuorta sakkia, enkä tuntenut heitä ollenkaan. Henkilö sitten käytti hyväkseen nuorten tietämättömyyttä ja pompotti heitä häikäilemättömästi. Luvattiin vaikka ensin tietty määrä työtunteja, joita ei sitten annettukaan. Välillä pyydettin tuosta vaan paikalle joka päivä, välillä taas kului muutama viikko, ettei kuulunut mitään. Ja jos esim. tuon tauon jälkeen tuli edellisenä iltana viesti, että huomenna pitäis mennä töihin klo 7, ja jos kieltäytyi, niin työnantaja haukkui vastuuttomaksi ja uhkasi ettei tunteja enää tule. Koko aika olis pitänyt puhelimen kanssa päivystää, jos sattuu tulemaan avustajalle tarvetta. Alotin sitten tekemään myös toista työtä. Tiesi hyvin, milloin työpäivä loppuu ja missä työpaikka sijaitsee. Muutamia kertoja soitti työpv:n jälkeen, että tuutko samalla tekee jonku pikku homman. Hänen asioitaan olis pitäny hoitaa vapaa-ajallakin.
Nyt olen toisessa paikassa töissä. Työtunteja minulla on n. 24-28h/viikko.
Palkka on 9,33e/h lisät. Työnantaja asuu palvelutalossa, jonka puolesta saa ruuan ja siivouksen (joita minun ei siis tarvitse tehdä). Tunnen kaikki kolme muuta avustajaa ja parille heistä pystyn soittamaan ja raportoimaan päivän kulusta. Meillä siis työkaverit tunnetaan ja heiltä saa tärkeää vertaistukea. Se auttaa todella paljon jaksamisessa. On myös suuri etu, että työnantaja asuu palvelutalossa. Jos tulee esim. joku ongelmallinen tilanne, voi hälyttää hoitajat paikalle tai kysyä heiltä neuvoa. Myös lääkkeet jaetaan palvelutalon puolesta.
Jos sairastuu, eikä sijaista saada, niin palvelutalon väki pystyy ottamaan työnantajan hätätapauksessa "kontolleen". Käytännössä kuitenkin sairastuneen tulee itse osallistua sijaisen hankkimiseen tai neuvotella muiden avustajien kanssa työvuorojensa tekemisestä. Meillä joku avustaja tekee vuorollaan työvuorolistan kuukaudeksi eteenpäin. Palkkalaskelma tulee työnantajan kotiin.
Tässä suhteessa minulla näyttäisi olevan ihan hyvä paikka moniin muihin paikkoihin verrattuna.
Ongelmallisinta on työnantajan haastava käytös. Hirveä määrä näitä psyykkisiä ongelmia, mikä muodostaa työn haastavimman puolen. Monta kertaa lähtenyt itku kurkussa kotiin, kun on saanut ilkeilyä osakseen. Toisaalta päivät menevät nopeasti. Kun työnantaja on fysioterapeutilla, se on avustajan omaa aikaa, milloin palkka kuitenkin juoksee. Parhaimmillaan viikossa voi kertyä 5-6tuntia vapaata, palkallista aikaa työpäivien lomassa. Ja kun avustettava on paremmassa kunnossa, niin me käydään shoppailemassa, kahviloissa jne. Niissä kuluu mukavasti päivä ja myös työnantajan mieli virkistyy = ) Pahinta taas ovat päivät, jolloin istutaan monta päivää sisällä putkeen. Silloin myös alkaa kiukuttelu helpommin. On aivan kauheeta kuunnella aikuisen ihmisen kiukuttelua koko päivä neljän seinän sisällä.
Yleisesti ottaen oon samaa mieltä, miten tätä työtä ei oikein arvosteta ja pidetä oikeana työnä. Oikeuksiakaan ei ole riittävästi. Tämä on mielestäni ollut haasteellisin paikka, missä olen ollut, joten ärsyttää ihmiset jotka vähättelee työn raskautta tai pitävät tätä vain jonain juoksu-piian hommana. Monet on ilosia, että tänä aikana on työtä, mutta aina löytyy niitä, jotka kyselee että "milloin aiot hakea muita (=oikeita) töitä?"- kesäpiika
Minäkin olen usean vuoden työkokemuksella kyllä luopumassa avustajan töistä. Samanlaista meidän työpaikalla, avustajat ei tunne toisiaan, eikä työnantajalla halua tutustuttaakkaan meitä, päinvastoin. Lomalle jääminen tietää rahallisia ongelmia.
Joku puhui, ettei avustaja saisi tehdä hoidollisia työtehtäviä? Kukahan ne tulee tekemään meidän puolesta, vai joutuuko avustettava laitokseen jos niitä hoitotehtäviä sattuu olemaan. En tiedä..
Itse koen työni henkisesti raskaaksi sen vuoksi, että olet kaiken aikaa toisen "silmätikkuna" kaikessa mitä teet. Toiselle joko kelpaa työsi jälki tai sitten ei. Meillä ainakin kyttäys ja arvostelu toimii. - avustajan ollut
kesäpiika kirjoitti:
Minäkin olen usean vuoden työkokemuksella kyllä luopumassa avustajan töistä. Samanlaista meidän työpaikalla, avustajat ei tunne toisiaan, eikä työnantajalla halua tutustuttaakkaan meitä, päinvastoin. Lomalle jääminen tietää rahallisia ongelmia.
Joku puhui, ettei avustaja saisi tehdä hoidollisia työtehtäviä? Kukahan ne tulee tekemään meidän puolesta, vai joutuuko avustettava laitokseen jos niitä hoitotehtäviä sattuu olemaan. En tiedä..
Itse koen työni henkisesti raskaaksi sen vuoksi, että olet kaiken aikaa toisen "silmätikkuna" kaikessa mitä teet. Toiselle joko kelpaa työsi jälki tai sitten ei. Meillä ainakin kyttäys ja arvostelu toimii.Haavanhoidot, katetroinnit, imut ym on selkeästi ainakin täällä avustajilla, mutta niihin on järjestetty koulutusta kotisairaanhoidosta. On myöskin selkeästi annettu ohjeet, kehen voi olla yhteydessä, jos tulee kysyttävää. Sama homma lääkkeiden kanssa, ja joissakin paikoin esimerkiksi insuliinit pistää avustaja. Mutta tässä on etuna se, että nimenomaan hoidollisissa töissä on se asiantuntija taho, johon voi ja kehoitetaankin olemaan yhteydessä, jolloin avustaja jää niissä asioissa syrjemmälle.
Joissakin palvelutaloissa tosiaan asuu henkilöitä, joilla on sekä palvelutalon palvelut, sekä lisäksi avustaja esim 12 tuntia päivässä. Tuolloin avustaja yleensä kai hoitaa ns. perusasiat, pukemiset, syöttämiset, kylvetykset ja virkistykset, mutta siirtoihin ja muihin saa tarvittaessa apua. Tällainen onkin varmaan kaikkein paras mahdollinen tapa olla avustajana. Voit sairastua, eikä avustettava jää ilman apua, tai joudu laitokseen siksi aikaa ym... Usein myös lääkärikäynnit ja muut hoituvat helpommin, kun saa tuuraajan. Yleensä tällaiset avustettavat ovat kuitenkin hyvin vaikeavammaisia, joten paikkoja on vähemmän tarjolla.
- kerma kermaton
palkka on surkea,työhön nähden.Pitää hallita paljon asioita.Olen ollut ryhmäavustajan pkssa lapsille ja tykkäsin.Työtä oli muutakin siinnä.Pkn työt..sovitut.Henkilökohtaisena avustajana kotona ja laitoksessa.Viimeinen ei ollut mukava työaika oli ympärivuorokautinen palkkaa sai vain tietyt tunnit silti.Työ vastuullista..erikoissair,hoitoa.Mutta työni osasin täydellisesti koska pohjia hoitotyöstä on,työkokemusta.Se miten työ onnistuu muuten rippuu siitä avustettavasta tietysti.. aika käskytettävissä sitä on.Ja ollaanhan toisen kotona työssä hän on työnantaja.
- Seurailija_
Työn mielekkyys riippuu varmaan aika paljon avustettavasta. Erityistsempit niille, jotka tekevät työtä yksin ilman työkavereita, ja avustettava on haastava tapaus henkisesti.
- huijattu
Karapuz! jos vielä kirjoittelet täällä niin ilmoittaisitko itsestäsi.
nimim. samaan henkilöön törmännyt. - Anonyymi
Hei,
haluaisin kysyä esimerkiksi olen saisin työtä Validia-työpaikassa. Vantaalla Mikkolan alueella on arabiaa puhuva naisasiakas, joka etsii uutta avustajaa. Hänelle on myönnetty 67,5 tuntia onhenkilökohtaista apua kuukaudessa. Esimerkiksi palkka Asiakkaani tarvitsee apuvälineitä suihkussa ja muissa päivittäisissä asioissa. Hän ei osaa puhua suomea, eikä hän pysty tekemään esimerkiksi siivousta, asioiden järjestämistä, ostoksilla käymistä tai vessassa käymistä. Lisäksi hän tarvitsee tukea ruoanlaitossa, mutta fyysisesti hän ei pysty tekemään mitään itse.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303471Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91538Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131463Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241255Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34893Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht242883- 60869
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.130848Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ66844Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲97808