9. luokka

Stressaantunut

Koulustressi on taas alkanut, jolloin on pakko avautua jonnekin.

Menen nyt siis yhdeksännelle luokalle yläasteella. Koulu sujuu hyvin, ainakin lukuaineiden keskiarvon kannalta. Ongelmana on kuitenkin se, ettei yhdeksättä luokkaa jaksaisi millään käydä. Tähän vaikuttaa osittain se, että pidän opiskelua ERITTÄIN TYLSÄNÄ turhine ruotsin tunteineen jne. Suurimmaksi osaksi asiaan kuitenkin vaikuttaa koulun ilmapiiri. En jaksa kuunnella kavereitteni läppiä (yleensä pilkataan kavereiden tyttöystäviä [jos sellaisia on] tai muita läheisiä ihmisiä, kakka- ja pissavitsit yms.), sillä oma huumorintajuni ei riitä tällaisten vitsien pitämiseen hauskana. Suoraan sanoen, pidän itseäni paljon henkisesti kehittyneempänä kuin muita samalla luokalla olevia poikia. Mielestäni 15-vuotiaan henkisen kyvykkyyden pitäisi pystyä parempaan käytökseen kuin siihen mitä "kaverini" osoittavat. Kyllä, myönnän, kuulostan omahyväiseltä.

Ala-asteella oli monia hyviä ystäviä, ns. parhaita kavereita, joihin olen tietenkin yhteydessä mesen välityksellä ja muutenkin vapaa-ajalla. He menivät kuitenkin eri kouluun kuin minä. Rinnakkaisluokilla on muutamia asiallisia persoonia, joiden kanssa vaihdan ajatuksia. Tämäkin tietenkin vain välituntisin.

Mitä tässä tilanteessa kannattaa tehdä?
Kaveripiiriä on paha mennä vaihtamaan tässä vaiheessa, kun ne ovat jo vakiintuneet (valitettavasti) kahden vuoden aikana.

Lisäksi posiitiviset mielipiteet lukiosta lisäävät entisestään turhautumista ysiluokkaan. Siksi haluaisinkin kuulla mielipiteitänne ysiluokasta. Onko se rankempi verrattuna 7. tai 8. luokkaan? Meneekö se nopeammin kuin edelliset luokat?

Pakko myöntää, että pidän eniten ehkä historiantunneista ja muista vastaavista, joissa kirjoitetaan kokoajan, vain sen takia ettei kavereilla riitä aikaa heittää sitä paskaa läppää. Toista ovat esim. ruotsin tunnit, joissa jengi joko nukkuu pää pulpetilla tai heittää juuri tätä läppää. En tykkää. Tämäkin on tietenkin riippuvainen opettajasta, mutta tietenkin koulussamme vain historianopettaja on ainoa joka ei salli pölinää tunnilla. VAIN hissanmaikka, valitettavasti. Kaikki saisivat olla samanlaisia.

Lisäksi puhutaan, että ihmiset aikuistuisivat viimeistään lukioon mennessään. Miksei voitu aikuistua jo yläasteelle mennessä...

Ja ei, en ole kiusattu tai mitään vastaavaa. Päinvastoin, minut hyväksytään täydellisesti joukkoon. Kukaan tuskin aavistaakaan fiiliksiäni. Totuus on kuitenkin erilainen. Ei vaan jaksa. Kuvailisin itse tunteita siis lähinnä KYLLÄSTYNEEKSI, en kiusatuksi tai mitään tällaista.

21

9080

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se vitun

koulu vaan on ettei sitä vaan jaksa mutta pakko se nyt vaan on käydä :(

• Kokemusta on

Moi! itselläni ysiluokka meni hieman hitaan oloisesti, mut kannattaa vaan lukea läksyt ja silleen jos haluu sit lukioon, eikä välittää kavereiden hölmöilystä, jos ei itse kiinnostaa ne jutut. lukiossa oppilaat ovat ihan eripäästä ja harvaa keksii tollasia juttuja enää lukiossa, niin ainakin uskoisin.Saa keskittyyä rauhassa opiskeluun. ;) eikä lukioon pääsekään ihan ketkä vaan hölmöilijät ;) itse olen nyt yhden vuoden kyseistä touhua katsellut ;)

• Kokemusta on kirjoitti:

Moi! itselläni ysiluokka meni hieman hitaan oloisesti, mut kannattaa vaan lukea läksyt ja silleen jos haluu sit lukioon, eikä välittää kavereiden hölmöilystä, jos ei itse kiinnostaa ne jutut. lukiossa oppilaat ovat ihan eripäästä ja harvaa keksii tollasia juttuja enää lukiossa, niin ainakin uskoisin.Saa keskittyyä rauhassa opiskeluun. ;) eikä lukioon pääsekään ihan ketkä vaan hölmöilijät ;) itse olen nyt yhden vuoden kyseistä touhua katsellut ;)

hissa loppuu ysillä ja tilalle tulee yhteiskuntaoppi,hieman erilainen,mutta ainakin kovasti omaan mieleeni,mutta siinä kyllä puhutaan jakeskustellaan monistakin aiheista,lähinnä talouselämään liittyen

ja jep ruottin tunnit on aivan perseestä

Ps:mulla nopeiten luokista meni ysiluokka,ainakin se siltä tuntui

Pps: vaikka jotkut täällä korostaa läksyjenteon merkitystä niin ei se välttämättä niin tärkeää ole;
        esim. näin

koko kolmen vuoden ajan enkun opettajani(nainen joka ei koskaan ole väärässä omasta mielestään XD) teroitti kaikille ,että jos ei tee läksyjään,ei pääse läpi yläasteesta,mutta vaikken kertaakaan koko kolmen vuoden aikana tehnyt läksyjä,sain keskiarvokseni päättö todistukseen kasin.......tarvitsee vain olla terävä tunnilla ja tehdä kokeet huolellisesti
        ja vielä ottaen huomioon että ruotsin numeroni oli 5....

• 9. Luokan käynyt

Itsellänikin oli samanlaisia ajatuksia kun odotin 9. luokan alkua, mutta kävi sitten niin, että 9. luokasta tuli paras kokemus. Kävimme luokkaretkellä ja muutenkin on sellainen ajatus, että viimeinen vuosi täällä. Koita pärjätä!

• ..............

sä kuulostat niin meiäluokkalaiselta:D voisit iha hyvi olla se vaik tuskin ooot. tai siis se on sellane joka tytön unelma, sellane järkevä, toisinku muut meiä luokalt. joo oli pakko vaa sanoo, oot nii selkeesti se:D:D:D:D

• Myöskin stressaantunut

Kuule, minullakin on noita samoja stressihuolia. Itsekin olen avun tarpeessa ja ei tiedä oikein mitä tehdä ja onko valmis. Minullakin menee koulu suht hyvin (KA: 8.2, tavoite KA 9.2). Haluaisin Sibelius-Lukioon, kun olen musikaali. Ainakin 9 luokan otan tosissani ja teen läksyt viimeisen päälle. 8 Ja 7 luokka menivät silmänräpäyksessä. Tuntuisi kuin olisin mennyt seiskalle vasta eilen.
        Juu, niistä kaverihölmöilyistä; et ole ainua. Minulla on pahempiakin sattunut. Yleensä pidän matalaa profiilia ja minua on pilkattu koska olen gootti. Paras olla välittämättä moisista ja ajateltava että mitä hyötyä tuommoisesta on oikeasti. On parempaakin tekemistä, toivon ma.
        Toivottavasti tämä menee täydellisesti (tai melkein).

• Stressaantunut

Ja mä kun luulin että muijat rakastuu renttuihin. :D

• Stressaantunut
        Myöskin stressaantunut kirjoitti:

Kuule, minullakin on noita samoja stressihuolia. Itsekin olen avun tarpeessa ja ei tiedä oikein mitä tehdä ja onko valmis. Minullakin menee koulu suht hyvin (KA: 8.2, tavoite KA 9.2). Haluaisin Sibelius-Lukioon, kun olen musikaali. Ainakin 9 luokan otan tosissani ja teen läksyt viimeisen päälle. 8 Ja 7 luokka menivät silmänräpäyksessä. Tuntuisi kuin olisin mennyt seiskalle vasta eilen.
        Juu, niistä kaverihölmöilyistä; et ole ainua. Minulla on pahempiakin sattunut. Yleensä pidän matalaa profiilia ja minua on pilkattu koska olen gootti. Paras olla välittämättä moisista ja ajateltava että mitä hyötyä tuommoisesta on oikeasti. On parempaakin tekemistä, toivon ma.
        Toivottavasti tämä menee täydellisesti (tai melkein).

Pukeutumisen kannalta tod. näk. kuulut koulussasi vähemmistöön, joten hyvä että jaksat olla oma itsesi. Itsellä ei ole tuota ongelmaa, sillä kuulun tähän perusporukkaan, eli farkut ja t-paita. :D

• --------------------
        Stressaantunut kirjoitti:

Ja mä kun luulin että muijat rakastuu renttuihin. :D

sä oot just täydelline jätkä

• poika, myös ysille menossa

mun koulu"kaverit" on myös henkisesti tolla tasolla..vessahuumori yms. ei niitä juttuja tarvi sen erityisemmin kuunnella, keskustelee sillon, kun aihe on vähän mieleisempi. 9. luokka on kestettävänä, mut itteäni ei se haittaa, oikeastaan aion ottaa sen rennosti ja kaiken ilon siitä irti.. tsemppiä sullekkin

• lukioon menossa

Meikäläisellä oli sama tilanne vuosi sitten. Tunsin olevani ikäluokkaani huomattavasti henkisesti edellä eikä yhtään miellyttänyt aloittaa ysiluokkaa.

...nyt se paska on kuitenkin ohitse ja voin sanoa tasan yhden asian: Ysi tulee vetää asenteella läpi.

Ei kannata masentua. Viimeinen vuosi yläasteella saattaa olla melkoista kuraa, mutta täytyy vain ajatella positiivisesti. Se on kuitenkin VIIMEINEN vuosi. Ajattele nyt, vuosi vielä ja sitten pääset älykkäiden ihmisten seuraan.

Turhaan stressaat. Tarraa itseäsi niskasta kiinni ja pakottaudu pää pystyssä ysiluokan läpi. Niin moni luuseri on onnistunut siinä, joten kyllä sinäkin siihen pystyt.

• -91

Kyllä se siitä, ainakin omalla kohdalla kaverit alkoivat vähän rauhoittua jo siinä ysillä. Lukiossa sitten viimeistään pitäisi helpottaa. Ysi ei ole sen rankempi kuin yläkoulu muutenkaan, ihan helppoa touhua jos on tähänkin asti ollut. 190 päivää jäljellä, koita vaan jaksaa. :)

• annas kun arvaan

koulun jossa olet? olisikohan Kämmenniemen ylä-aste? kuulostaa niin paljon samoilta opettajilta.....

• Stressaantunut

Ei ole kyseinen koulu kyseessä. ;)

• Stressaantunut

Ompas :( ÄLÄ KORJAA toisten avauksia.

• berrytt

Juu eli tää keskustelu alotettii kaheksä vuot sit mut nyt itellä on sama ongelma.

• Ei kaveriporukkaa ole tarvetta vaihtaa, meet vaan uusiin, enemmän itsesi kaltaisten porukoihin mukaan.

• pasakaskaa

Jos ne muut heittää paskoo läppää ni tiput ne takas maan pinnal ja kysyt et minkä ikäsii ne o ja pottuilet iha suoraa. Kyl siin ne jutut sit pikku hiljaa muuttuu.

• huolestunut__

Kuulostaa varsin tutulta, ja siksi halusinkin vastata tähän keskusteluun.
      Muistan kun kävin oman ysiluokkani, kaksi vuotta siitä nyt on aikaa. Historian tunnit olivat lempituntejani, osittain tuosta syystä, osittain siitä että sotahistoria kiinnosti ja kiinnostaa vieläkin. En tiedä mikä siinä on, että käyttäydytään ala-arvoisesti omaan ikäluokkaan nähden. Tosin joskus tuntuu, että he muodostavat sen enemmistön, siis nämä ihmiset, jotka ainakin käyttäytyvät älyllisesti ehkä heikommin.
      Oma ysiluokka meni kohtuu nopeasti, ja kun aloitin lukion ensimmäisen, juttujen taso hieman kohena pahimpien valopäiden mentyä ammattikouluihin. Toki lukiossakin sai ja saa vieläkin kuunnella ''paskaa läppää'', mutta on ilmeisesti vain elettävä sen asian kanssa, että toiset näkevät juuri huonosti käyttäytymisen tai muuten vain paskat jutut hyvänä asiana ja sellaisena jollaisia heidän sitten pitäisi olla.
      En osaa sanoa, mikä nykyajan nuorisossa on vikana. Kuulostan varmaan vanhukselta, mutta näin se asia vain tuntuu olevan.

• Stressaantunut

Yhä ysiluokalla ja se on perseestä.

• Anonyymi

Keskustelu aloitettu vuonna 2008 mutta sanonpa silti että olen nyt ysillä ja pitää kestää vielä muutama kuukausi. Sama ongelma "kavereiden" suhteen. Joudun koko ajan esittämään että niiden jutut olis hyviä ja ne pakottaa mua mukaan kaikkeen. Oikeasti en jaksa. Mulla on keskivaikea masennus. Yksi syy siihen on ne hirveät "kaverit". Onneks toinen menee ammattikouluun. Mä rukoilen etten pääsis sen toisen kaa samaan lukioon. En jaksa enää tätä paskaa.,.,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2897
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      45
      2835
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2618
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      334
      1684
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1074
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1051
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      907
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      762
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      760
    10. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      43
      702
    Aihe