Ennen Juhannusta Paul Potts esiintyi Suomessa.
Kymmenen uutisissa haastateltiin laulamisen huippuasiantuntijaa Professori Petteri Salomaata.
Hän sanoi ettei Paul Potts ole laulun ammattilainen vain hyvä harrastelija. Hän käyttää konserteissaan mikrofonia, eikä hänen äänensä kanna ilman sitä.
MITÄ PAHUSTA!!!!!!
Kaikkihan me näimme kuin Talent-kilpailussa yleisö ulvoi ihastuksesta! Samoin tuomaristo oli täysin sekaisin tästä upeasta esityksestä ja äänestä. Onko meitä petkutettu?
Vai onko Petteri Salomaa vain katkera koska hän ei ole niin suosittu kuin Talentvoittaja? Mistä on kyse?
Itse olin 1970 luvun lopulla Tapani Kansan konsertissa Turun konserttitalossa. Hän lauloi monipuolisen ohjelman, osa oli klassisempaa.
Kesken klassisen osuuden solistin mikrofoni petti. Itse olin viidennellä penkkirivillä, enkä enää kuullut solistia vaikka orkesteri ei soittanut kovaa. Silloin tajusin mikä ero on taidelaulajan ja iskelmälaulajan välillä.
Äänentoisto vahvistaa ääntä tolkuttomasti. Tapani Kansa käyttää konserteissa aina mikrofonia. Hän ei luota äänensä kantavuuteen.
Tapani Kansa on Paul Pottsin ohella myös hyvä harrastelija, ei oikea laulaja.
P.Potts
22
1202
Vastaukset
- OK.
Onko Tapsa siis mielestäsi muka 40 vuotta vain harrastellut laulua ? Älähän nyt viitsi ! Kyllä Tapani on ammattilainen, eli ihan oikea laulaja.
Olen sitäpaitsi ollut myös konserteissa, joissa Tapani on laulanut ilman mikrofonia. Tapsalla on vahva ääni, kyllä se kantaa tarvittaessa ilman mikrofoniakin.
Viihdekonserteissaan Tapsa yleensä käyttää mikrofonia, mutta esim. lied-konserteissa, jossa laulaa pianistin säestyksellä, niin silloin Tapsa laulaa ilman mikrofonia useinmiten.
Vaikka Tapsa ei oopperalaulaja olekkaan, niin kyllä hän silti on täysammattilainen laulajana. Ja tosi hyvä sellainen.
Paul Potsia sitävastoin voikin kutsua harrasteliaksi, koska mm. hänen lauluopiskelunsa on ollut hyvin vähäistä, sillä hänhän on ollut alunperin joku puhelinmyyjä tms.- Huusko
Kai Tapani Kansa on amatööri kun ajatellaan hänen taidemusiikin osaamistaan. Kai Petteri Salomaa tätä samaa asiaa tarkoitti Paul P:n kohdalla. En ole koskaan kuullut, että Tapani Kansa suurissa konserttisaleissa laulaisi ilman mikrofonia. Eri asia on pienet salit ja kirkot joissa vaatimatonkin ääni kuuluu.
- ei jaksa kuunnella
Kansasta ei saa ammattilaista millään!
- Alcume
Varsinainen asiantuntia horisi: " Kesken klassisen osuuden solistin mikrofoni petti. Itse olin viidennellä penkkirivillä, enkä enää kuullut solistia vaikka orkesteri ei soittanut kovaa. Silloin tajusin mikä ero on taidelaulajan ja iskelmälaulajan välillä.
Äänentoisto vahvistaa ääntä tolkuttomasti. Tapani Kansa käyttää konserteissa aina mikrofonia. Hän ei luota äänensä kantavuuteen."
Jos ja kun orkesteri käyttää vahvistimia,on myös laulajan käytettävä. Ei ole maailmassa ainoatakaan laulajaa jonka ääni kantaisi sähköisesti vahvistetun bändin yli. "Unplugged" keikat on sitten ihan eri asia... Esim. jonkinmoinen harrastelijalaulaja Luciano Pavarotti käytti mikrofonia esiintyessään ison orkesterin kanssa. Hänkään ei luottanut ääneensä?- Torminen
Konsertti jossa olin Turussa oli Turun kaupunginorkesterin säestämä. Jos et tiedä niin sinfoniaorkesterissa ei ole sähköisesti vahvistettuja soittimia. Pavarotti käytti mikrofonia ainoastaan ulkoilmatilaisuuksissa ja suurissa jäähalleissa joissa yleisöä istuu eri puolilla. Taidat olla itse varsinainen asiantuntia? Minä olen taas asiantuntija.
- Torminen
Torminen kirjoitti:
Konsertti jossa olin Turussa oli Turun kaupunginorkesterin säestämä. Jos et tiedä niin sinfoniaorkesterissa ei ole sähköisesti vahvistettuja soittimia. Pavarotti käytti mikrofonia ainoastaan ulkoilmatilaisuuksissa ja suurissa jäähalleissa joissa yleisöä istuu eri puolilla. Taidat olla itse varsinainen asiantuntia? Minä olen taas asiantuntija.
Vähän aikaa Tapani Kansan konsertin jälkeen olin Turun Konserttisalissa, jossa Matti Salminen lauloi. Orkesteri oli täysvahvuinen, (Kansalla n.60% vahvuinen) istuin paikalla numero 1000 viimeisellä rivillä. Kaikki kuului hyvin. Ehkä on turha mainittakaan, mutta Matti Salminen ei käyttänyt mikrofonia- hän onkin ammattilainen.
- Joku vaan
Torminen kirjoitti:
Vähän aikaa Tapani Kansan konsertin jälkeen olin Turun Konserttisalissa, jossa Matti Salminen lauloi. Orkesteri oli täysvahvuinen, (Kansalla n.60% vahvuinen) istuin paikalla numero 1000 viimeisellä rivillä. Kaikki kuului hyvin. Ehkä on turha mainittakaan, mutta Matti Salminen ei käyttänyt mikrofonia- hän onkin ammattilainen.
Ainakin Lohjan Laurentius-salissa viime äitienpäivänä Tapani lauloi ilman mikrofonia Lohjan kaupunginorkesterin säestyksellä ja ihan hienosti hänen äänensä kantoi taaimmaisille riveille astikin.
Myös Sello-salissa olin pari vuotta sitten Tapanin äitienpäiväkonsertissa ja sielläkin lauloi ilman mikrofonia pianistin säestyksellä, eikä sitä äänen kantavuutta heikoksi tai vaatimattomaksi voinut kutsua silloinkaan. - Kaunine
Joku vaan kirjoitti:
Ainakin Lohjan Laurentius-salissa viime äitienpäivänä Tapani lauloi ilman mikrofonia Lohjan kaupunginorkesterin säestyksellä ja ihan hienosti hänen äänensä kantoi taaimmaisille riveille astikin.
Myös Sello-salissa olin pari vuotta sitten Tapanin äitienpäiväkonsertissa ja sielläkin lauloi ilman mikrofonia pianistin säestyksellä, eikä sitä äänen kantavuutta heikoksi tai vaatimattomaksi voinut kutsua silloinkaan.Oletko käynyt monessakin taidelaulajan konsertissa ja sinulla on vertailöukohtia riittävästi?
- joku vaan
Kaunine kirjoitti:
Oletko käynyt monessakin taidelaulajan konsertissa ja sinulla on vertailöukohtia riittävästi?
En ole kenenkään ns. taidelaulajan konsertissa ollut, joten siinäsuhteessa ei ole sitä vertailukohtaa, mutta ainakin muihin kevyenmusiikin artisteihin verrattuna T.Kansan ääni on erittäin kantava.
- hehhohih
Torminen kirjoitti:
Jos sinä et nähnyt sitä mikrofonia,se ei tarkoita sitä etteikö sitä olisi.
- Torminen
hehhohih kirjoitti:
En oikein tiedä mitä sinulle kirjoittaisin, olet kuin kaksi vuotias lapsi joka ei tiedä asioista, mutta kiukuttelee. Kannattaako sinun täällä kirjoitella klassiseen taidelauluun liittyvistä asioista kun et ensinnäkään kuuntele sitä, etkä tiedä esityskäytännöistä?
Taidelaulussa ei käytetä mikrofonia.
Ainoastaan suurissa ulkoilmakonserteissa mikrofonin käyttö on pakollista.
En halua olla ilkeä, mutta kannattaisi olla kirjoittamatta asioista joista ei tiedä.
Ota ensin selvää. - hehhohih
Torminen kirjoitti:
En oikein tiedä mitä sinulle kirjoittaisin, olet kuin kaksi vuotias lapsi joka ei tiedä asioista, mutta kiukuttelee. Kannattaako sinun täällä kirjoitella klassiseen taidelauluun liittyvistä asioista kun et ensinnäkään kuuntele sitä, etkä tiedä esityskäytännöistä?
Taidelaulussa ei käytetä mikrofonia.
Ainoastaan suurissa ulkoilmakonserteissa mikrofonin käyttö on pakollista.
En halua olla ilkeä, mutta kannattaisi olla kirjoittamatta asioista joista ei tiedä.
Ota ensin selvää.Jos olet epävarma itsestäsi,pyri aina alentamaan vastustajasi. Sen olet oppinut. Äänentoisto eri tilaisuuksissa? Sitä minä olen tehnyt työkseni/opiskellut vasta 33 vuotta. Jos jotain on mitä herra voisi minulle opettaa,kaikki tieto otetaan kernaasti vastaan.
- etiouju
Torminen kirjoitti:
salmisilta ja muilta uupperadiivoilta puuttuu se tärkein eli karisma. siksi ei voi tulla Koko Kansan Tapani Kansaksi koska se tärkein puuttuu. pelkkä laulelo, vaikka nuotilleenkin ja oikein jne, on tylsää jos särmä puuttuu. siksi näin. emme tykkää salmisista emmekä vastaavista
- Kritiik
hehhohih kirjoitti:
Tapani Kansa on keskinkertainen laulaja.
- Torminen
hehhohih kirjoitti:
Jos olet epävarma itsestäsi,pyri aina alentamaan vastustajasi. Sen olet oppinut. Äänentoisto eri tilaisuuksissa? Sitä minä olen tehnyt työkseni/opiskellut vasta 33 vuotta. Jos jotain on mitä herra voisi minulle opettaa,kaikki tieto otetaan kernaasti vastaan.
Ei tarvitse anentaa vastustajaa, sinä teet sen itse kommenteillasi.
- Torminen
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=124&conference=4500000000001686&posting=22000000036850611
Tämän kirjoituksen piti tulla tänne viestiketjuun, mutta erehdyksessä meni toiseen.- ollut
samaa mieltä! Keskinkertainen ja ehkä hieman yksinkertainenkin laulelija joka ei koskaan saavuta sitä viimeistä huippua, suosiossa. On yritellyt suuntaan jos toiseenkin mut missään ei ole tullut mainittavampaa menestystä! Jos on ulkoiselta olemukseltaan, punakka, tanakka ja hanakka se on kaukana karismaattisuudesta!!
- poppana1
ollut kirjoitti:
samaa mieltä! Keskinkertainen ja ehkä hieman yksinkertainenkin laulelija joka ei koskaan saavuta sitä viimeistä huippua, suosiossa. On yritellyt suuntaan jos toiseenkin mut missään ei ole tullut mainittavampaa menestystä! Jos on ulkoiselta olemukseltaan, punakka, tanakka ja hanakka se on kaukana karismaattisuudesta!!
15 kultalevyä, kaksi platinalevyä. Lukematon määrä loppuunmyytyjä konsertteja. Nyt viimeksi 40-vuotistaiteilija juhlakonserttikiertue oli loistava menestys. Eli kyllä menestystä ja suosiota piisaa. Samoin kuin karismaa ja tyyliä,jota Tapsalla on vaikka muille jakaa. On äärettömän charmikas mies.
ollut kirjoitti:
"Jos on ulkoiselta olemukseltaan, punakka, tanakka ja hanakka se on kaukana karismaattisuudesta!! "
En ole väittänytkään ,että Paul Pots olis erityisen karismaattinen... Mut Tapsa on aivan toista maata ! Niin ihana!- """"...
poppana1 kirjoitti:
15 kultalevyä, kaksi platinalevyä. Lukematon määrä loppuunmyytyjä konsertteja. Nyt viimeksi 40-vuotistaiteilija juhlakonserttikiertue oli loistava menestys. Eli kyllä menestystä ja suosiota piisaa. Samoin kuin karismaa ja tyyliä,jota Tapsalla on vaikka muille jakaa. On äärettömän charmikas mies.
kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä laulutaidosta myytyjen levyjen perusteella.
Osa suomalasista tykkää jostakin, mutta ei se välttämättä tarkoita, että se jokin olisi laadukasta. Mietitäänpä hetki vaikka suomalaisten eduskuntaa äänestämiä kansanedustajia, sanotaan vaikkapa sitä yhtä joka nappihöyryissään ammuskeli keskellä kaupunkia.. Tai vaikka kanki-kaikkosta; monihan siitä tykkäs ja sitä kannatti, mutta osasikos herra tanssia, häh?
- Bullenius
Just!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei215614- 541715
- 211193
- 691027
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,53997Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom162978- 48918
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.129916Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle57910Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️58858