Hei kaikki vanhemmet,
Olen tulossa toisen kerran äidiksi näin 19- vuoden jälkeen.
Nyt olen pihalla kuin lumiukko?
Mitä pieni vauva oikein tarvitsee ja millaisia leluja suosittelette
vastasyntyneelle-1 vuoden ikäiselle.?
19- vuotta sitten kuin itse olin alle 20- vuotias,
Minulla vauva nukkui äitiyspakkauksen laatikossa ja minulla oli vain äitiyspakkauksen vaatteet.
Muusta en tiennyt.
Tässä tavaran ja vaatteiden tarjonnassa
sekoaa täysin.
En haluaisi oastaa mitään tarpeetonta.
Minulle ei kukaan ystävä tai sukulainen tuo lahjoja.
Heihin en tukeutuisi vaan
ihan omaan maalaisjärkeen.
Mitä kannattaa ostaa vauvalle.
5
1343
Vastaukset
- Köpötin
Siis edelleen se äitiyspakkauslaatikko käy vauvalle ensisängyksi. Sitten voi ajanmyötä katsoa, että minkälaisen sängyn sitä tarvii, nukkuuko vauva perhepedissä, vieressä vai pinnasängyssä?
Muutenkin sillä äitiyspakkauksella selviää kohtuu hyvin, jos pakko on.
Vaatteita kannattaa varata pienempää kokoa. Ne pakkauksen vaatteet on aika suuria, varmaan jotain 70cm.. Joten jotain 62 ainakin kannattaa katsella varsinkin kirpputoreilta löytyy monesti halvalla ihan hyviä pikkusia vaatteita. Itse ostin suurimman osan, kun mistään en tuntunut saavan käytettyjä.
Vaunut on aika tarpeelliset. Mutta sekin vaikuttaa paljon aikooko nukuttaa vauvaa vaunuissa? Jos asuu kerrostalossa, onko mahdollista parvekkeella (tupakoiko naapurit? Paistaako siihen aurinko yms?) Tietysti sekin vaikuttaa, liikkuuko paljon kävellen?
Sitten se autolla liikkuminen. Tarviiko ostaa istuin vai kannattaako vuokrata? Jos on oma auto niin sitten koppa pitää tietysti ostaa. Mut jos harvoin liikkuu autolla, niin sitten ehkä kannattaa vuokrata.
Hoitotaso asiaa kannattaa miettiä. Miten ja missä vaihtaa vaippaa?
Leluja ei paljon kyllä tarvita. Meillä ehdottomasti paras eka lelu on ollut sellainen minkä itse tein. Ompelin n. 10cm kokoisista kankaan palasista kuution, jonka täytin vanulla ja laitoin sisään vanhasta tonttulakista tiu'un. Sitä jaksoi ihmetellä varmaan ekan 8kk. Muutenkin uskon, että lelu asia on sellainen joita vaan kertyy, vaikka itse ei ostaisi mitään.
Ja ihan alussa ei kauheasti kannata mitään ostaa (sitteri, hyppykiikku sun muut viihdyttimet). Hankkii niitä sitten sitä mukaan kun huomaa tarvetta olevan. Toiset kun ei viihdy muualla kuin lattialla. Joku ei lattialla ollenkaan...
Jos haluat välttää turhan ostamista, niin älä osta mitään ennen kuin vauva on syntynyt. Tee vain "ikkunaostoksia" niin, että tiedät mitä on tarjolla JOS tuntuu vauvan synnyttyä, että tarvitset jotain niin voithan sitten ostaa.
Iloista odotusta! - vaatteilla
pärjää aika hyvin ja kirppareilta pystyy ostamaan lisää, edulliseen hintaan hyvän kuntoisia vaatteita. Ainoa kurja puoli noissa äitiyspakkauksen vaatteissa on että koot ovat aika isot, omalle vauvalle (syntyessä 50cm) ostin muutama pienempi vaate, onhan se kiva ettei se pikkuinen upo vaatteeseen.
Hyvät lastenvaunut, vaikkapa yhdistelmät jotka toimivat parhaiten teidän elinympäristössä. Turvakaukalon ei kannata heti ostaa käytettynä, mielummin uutena, on sitten varma että ei ole kolhittu mitenkään. Kaukalon voi myös vuokrata MLL:n tai neuvolan kautta.
Itse sain ostettua hyvän kuntoisen, käytetyn pinnasängyn ja siihen ostin pehmoreunan. Yhdet lakanat ostin myös niin on aina yhdet käytössä ja toiset puhtaana. Jos tuota pinnasänkyä en olisi saannut ostettua niin neiti olisi nukkunut laatikossa.
Voiteista käytän vauvalleni Erisanin perusvoidetta ja Natusanin sinkkisalvaa. Muuta en käytä ja tuntuu että en tarvitse muuta. Hiuksia neidillä on niin vähän että rahaa sampooseen en vielä raaski laittaa.
Babysitteri on meillä ollut hyvä investointi. Neiti rakastaa istua siinä ja seurata maailmaa.
Leluista sen verran, olen huomannut että paras lelu minun vauvalle tässä vaiheessa(kohta 3kk) on minä itse. Kun juttelen ja kutitan, näytän ilmeitä ja ääntelen, nuo pienet jutut laittaa pienokaisen hymyilemään ja nauramaan. Ainoa "aito" lelu mitä tytöllä on pehmonalle. Ehkä myöhmmin ostan jotain muuta, nyt ei tarvita mitään.
Uudessa KaksPlus lehdessä on juttu mitä vauvalle kannattaa ostaa. Osta lehden, saat sieltä lisää vihjeitä. Neuvolasta saat myös pienen kirjan "meille tulee vauva" johon on myös liitetty lista mitä tulisi hankkia vauvalle.
Onnea uudelle vauvalle! Meillä kävi tsäkä, kun sain esikoisen, niin mies oli fiksu ja avas suunsa töissä ja yks työkaveri ilmoitti että myyvät 200 ekellä meille kaiken tämän: Hyvä kuntoiset emaljugan (olikohan oikein kirjoitettu?) yhdistelmävaunut pehmeällä kantokopalla, (hankin seuraavalle uudet yhdistelmät pehmeälläkantokopalla, koska siitä saa myöhemmin lämpöpussin vaunuihin. Vanhat vaunut laitoin kiertoon.
Hoitopöydän (pehmusteen) laatikoilla saa vaatteet käden ullottuville, vauvaa ei saa koskaan jättää yksin hoito pöydälle!
Hoitopöytä oli kätevä meillä kun oli poikavauva joka sattui melkein aina pissaamaan kaaressa kun vaippaa vaihdettin (olis sänky, sohva jne. ollut aina pissassa..) Jotkuthan ostaa pelkän hoitotason pesukoneen tai pinnasängyn päällä, mut silloin taas pitää muistaa että puhtaat vaatteet ja muut tarvikkeet on käden ulottuvilla!
Amme ja ammeen jalat, säästää selkää.
Kaksi isoa laatikollista vaatteita 60-90cm väliltä.
Itse ostin sairaalasta päästyäni 56cm vaatteita muutaman, kun vauva oli kova potkimaan niin jäi aina jalat jumiin liian suuriin potkuhousuihin, sukat ei pysynyt jalassa kun potki nekin pois!
allergia patja ja pehmuste.
Sitteri.
ja leluja, mutta ei paljoa tarvitse
Leikkikaari (ristissä kaksi kaarta kiinni lattialle laitettavassa peitossa josta roikkui leluja) oli aika kätevä.
kaukalo ostettiin, koska omistimme auton jo silloin.
Ikeasta ostin pieniä pyllypyyhkeitä (löytyneen lastenosastolta), olivat tarpeen, kun aina pesin vaikka kuinka hyvin kakan aina kun kuivas niin pyyhkeeseen tuli melkein aina kakkaa! sit vaan pesuun.
Ostin myös harsoja, poika pulautteli paljon joten ne olivat todella tarpeen.
Sain kangasta (jos on käsistään taitava) ja ompelin vauvalle alus-ja pussilakanoita monet oli tarpeen kun poika sattuin alkuun pissamaan yöllä oli sänkykin aika märkä harvase yö, eli jos saat pojan tarkista aina että pippeli on alaspäin!
Ompelin myös hoitoalustan päälle just sen kokoisia kangaspaloja, kun pissa lesi, oli helponpi pyyhkiä siihen kankaaseen, ja kakkaa kun vaihto ja vaikka kuinka varovasti yritin poikaa nostaa aina jostain sitä kakkaa osui siihen kankaaseen joten sen kulman kääsä vaan sisään ettei tahrinut lisää.
Syöttötuolikin on hyvä olla olemassa.
JA paljon ostin vaatteita käytettynä ja alennusmyynneistä seuraavallekkin kasvukaudelle.
Onneksi olkoon vaan ,kyllä te pärjäätte.- Ei kiitos laatikolle
Toinen tulossa. En ole ottanut laatikkoa , koska ovat mielestäni tosi rumia. Muutenkin hassu ajatus laittaa lapsi pahvilaatikkoon. Minusta toimeentulo on tärkeä asia myös lastenhankintaa ajatellen. Jos kuluja pelkää ei lapsia kannata hankkia. Kierrätys sopii toisille. Suosittelen huutonettiä tosi lämpimästi. Monet vanhemmat satsaavat ihan hurjia itseensä ja lapsi kulkee rääsyissä tai on hoitamaton , ärsyttää moinen. Noita halpisketjuja on rantautunut Suomeen sen verran , että alkuvaatteet voi hyvin hankkia niistäkin. Pakkaukseessa on nykyisin pari vaatetta enää Suomesta , tämän voit kysyä myös itse Kelasta. Alussa noita nuttuja on hyvä olla reilusti jos et jaksa niitä koko ajan pestä. Lapsen varttuessa käytä ruokailussa isoa muoviliinaa tai teeppareita. Säästää tekstiilejä kun ei tarvitse koko ajan pestä. Tsemiä!
- pakko vastata
Ei kiitos laatikolle kirjoitti:
Toinen tulossa. En ole ottanut laatikkoa , koska ovat mielestäni tosi rumia. Muutenkin hassu ajatus laittaa lapsi pahvilaatikkoon. Minusta toimeentulo on tärkeä asia myös lastenhankintaa ajatellen. Jos kuluja pelkää ei lapsia kannata hankkia. Kierrätys sopii toisille. Suosittelen huutonettiä tosi lämpimästi. Monet vanhemmat satsaavat ihan hurjia itseensä ja lapsi kulkee rääsyissä tai on hoitamaton , ärsyttää moinen. Noita halpisketjuja on rantautunut Suomeen sen verran , että alkuvaatteet voi hyvin hankkia niistäkin. Pakkaukseessa on nykyisin pari vaatetta enää Suomesta , tämän voit kysyä myös itse Kelasta. Alussa noita nuttuja on hyvä olla reilusti jos et jaksa niitä koko ajan pestä. Lapsen varttuessa käytä ruokailussa isoa muoviliinaa tai teeppareita. Säästää tekstiilejä kun ei tarvitse koko ajan pestä. Tsemiä!
vaikka näyttääkin olevan hieman vanhempi..
niin minä kuljen vanhoissa kavereilta ja tutuilta saaduissa äitiysrääsyissä :D kaupassa olis vaikka kuinka nättiä (jopa yhden paidan olen ostanut) äitiysvaatetta mutta ennemmin menen siitä mammapuolelta ohi vaan sinne vauvojen ja lasten puolelle, ja on kyllä tulevalle vauvalle vaikka mimmosta nättiä ja hyvää vaatetta! Ja tuntuu ettei oo rahaa oikein mihkään, niin aina ne jostain on kaivettu pikkuhiljaa ja vauvalle ollaan saatu tosi paljon uutena, tosin ei me kaikkia kalleimpia kateltu esim. yhdistelmissä, vaan siitä keskeltä, eli ei halvimpiakaan..
että näin meillä(=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3472969Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011463En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841292- 1081291
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991275Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591225- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi781037Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24931- 33837