Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aikidosta muutama kysymys

aikidon aloittaja -92

Olen miettinyt, että haluaisin aloittaa aikidon. Muutama kysymys tosin vielä olisi:

1. Kuinka usein harjoituksia on yleensä viikossa? (peruskurssilla / myöhemmin)

2. Onko aikido kuinka rankkaa fyysisesti, onko aina jotain hikitreeniä?

3. Harrastaako tytöt yleensä aikidoa, löytyykö peruskursseilta myös tyttöjä?

4. Minkä ikäistä porukkaa yleensä peruskursseilla on?

5. Mitä varusteita tarvitaan ja paljonko nämä maksaa? Tarviiko peruskurssille jotain erikoisempia varusteita?

15

2211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikidon aloittaja -92

      unohdin lisätä, että olen siis tyttö ja siksi kyselen, että löytyykö muita saman sukupuolen edustajia.

    • Budossa vuodesta-87

      1. Harjoitustenmäärä/viikko riippuu ihan seurasta minne olet ajatellut mennä. Yleensä peruskurssilla taitaa olla 2kertaa/viikko.

      2. Sama juttu, siis riippuu harjoiteltavasta aikido-tyylisuunnasta, seurasta ja sen opettajasta. Yleesä ns. hikijumppa on aika minimaalista.

      3. Kyllä. Tyttöjä on aikidon parissa aikaslailla paljon!

      4. Ikähaarukka peruskursseilla vaihtelee 15-40 vuoden välillä. Eniten ehkä aloittaa noin 16-20 vuotiaita.

      5. Peruskurssilla pärjää urheiluasulla. Myöhemmin valkoinen Aikido/Judo/Jujutsupuku. Hinnat ovat 50-100e

      Hyviä treenejä harrastuksen pariin :)

    • aikahyvin tulivatkin...

      Tuossahan ne on aika loistavasti kommentoitukin, että mitäs missäkin, mutta ajattelin vastailla entisenä aikidokana jotakin.

      Yleisesti ottaen tosissaan 2 kertaa viikossa on treenit alkeiskurssilla. Myöhemmin hyvin useasti treenimahdollisuudet heti alkeiskurssin jälkeen nousevat kerralla tai parilla ja tämän lisäksi joissakin seuroissa järjestetään myös niinsanottuja "ylempivöisten treenejä". Riippuu aivan seurasta, mutta useimmiten treenejä on tarjolla niin paljon tai niin vähän kuin mitä itse haluat käydä. :)

      Aikidossa ei ole itseni tuntemissa seuroissa oikeastaan yhtään hikitreeniä. Hiki kyllä tekemisessä tulee ja alkujaan ukemilla alastuleminen on rankkaa fyysisesti, koska tuntuu vain niin mahdottomalta saada itseään pallona rullaamaan. :p Muutoin sitten ei oikein niin rankkaa kordinaatiota tarvita, vaan jalat pysyvät hyvinkin maassa. Kunnon pettämisestä ei kannata murehtia siis missään nimessä ja tuon heitoista ja kaadoista alastuleminenkin aloitetaan turvallisen hitaasti ja sitä kyllä tahkotaan aivan riittävämmin.

      Aikido on yksi niistä lajeista, joissa käy myös tyttöjä treenaamassa. :)

      Peruskursseilla on aivan kaikenikäistä porukkaa sieltä juuri junnuiän ylittäineistä yleensä sinne 40 ikävuotiaaseen saakka... Sitä vanhempia ei yleensä alkeis/peruskursseilla tapaa.

      Alkeiskurssille riittää ihan t-paita ja verskat. Tärkeämpinä seikkoina pitäisin sitä, että et käytä meikkejä mielellään ollenkaan (räjähtävät naamalle ja sotkevat kaverin treenivaatteet!), korujen käyttö on myös vaarallista (sormukset voivat littaantua vahingossa ja lävistyskorut takertua kiinni jne), ja kynnet kannattaa olla huolitellut, että eivät raavi ketään. Yleensä suositaan lyhyitä kynsiä, mutta mikäli naisena haluat pitkät pitää niin ne sinulle kyllä suodaan varmasti. :)Kunhan sen suurempia teräviä rosoja ei ole.

      Alkeiskurssin loppupuolella yleensä hankitaan esim judopuku aikidotreeneihin. Näitä saa ihan 50 eurollakin halvimpia. Suosittelen, että mikäli aijot yhtään enempää treenata, että hankit pari pukua samantien. pari kertaa viikossa vauhdilla sillä yhdellä puvulla kykenee pärjäämään sen sijaan!
      Jotkut suosivat kalliita pukuja, mutta itselläni on aikidossa kestäneet nämä halvemmat peruspuvutkin aivan hyvin.
      Aikidossa käytetään valkoista, ruskeata ja mustaa vyötä arvon kohotessa... Puvun mukana tulee se valkoinen ja ruskeata ei ole tapana välttämättä hankkia edes, koska samalla saa oikeudet käyttää housuhametta, joka tunnetaan hakama nimellä. Näidenkin hinta halvimmillaan on siinä 50-100 euroa jos nyt oikein muistelen omieni hintaa. Eli valkoisella vyöllä pärjäät aivan loistavasti ekalle mustalle vyölle saakka. :)

      Jossakin vaiheessa voit haluta hankkia puumiekan (bokken) ja puukepin (jo). Nämä nyt eivät ole alkeiskurssilla ja heti sieltä pois päästyä edes välttämättömiä yleensä vaan seuralla on usein aikamoinen kasa näitä kapuloita... Joskus aikoinani taisin maksaa 150 markkaa omasta halvimmatsa bokkenista, jonka löysin ja olisikohan jo pyörinyt samoissa hinnoissa.

      Tähän päälle voi ottaa sitä vakuutusta mikäli siltä tuntuu ja treenimaksut pyörivät siinä 20-50 euroa kuukaudessa riippuen seurasta. Tiedänpähän seuran, jossa on noin 150 euroa / puoli vuotta. Vyökokeet maksavat yleensä jonkin verran, mutta ei paljoa.
      Eli halvalla pääset vauhtiin ja kunhan siihen treenipukuun panostat sen 50-100 euroa niin se on aivan riittävä!
      Pukukin on mahdollista yleensä tilata yhteistilauksena seuran kautta, jolloin voi saada mahdollisesti alennuksia.

      Muuta ei nyt tältä istumalta tule mieleen. Tällaista tällä kertaa.

    • aikidon aloittaja -92

      kiitoksia asiallisista vastauksista.

      Vielä pari uutta kysymystä mitkä tuli mieleen:

      1. Minä käsitin, että aikidossa ei ole kilpailuja, onko näin?

      2. Kehittääkö aikido hyvin kuntoa, vai onko enemmänkin sellaista kevyttä liikuntaa?

      3. Minulla olisi aikaa harrastaa aikidoa sellaiset 2krt/viikko, eli en ehdi käydä useammin. Onko tämä ihan okei myös peruskurssin jälkeen, vai pitäisikö treeneissä käydä useammin?

      • Budossa vuodesta-87

        1. Aikidossa ei tosiaan ole kilpailuja. (Tomiki aikidossa muistaakseni on jotain kisoja järjestetty.)
        Aikidon filosofiaan ei kuulu kilpaileminen kuin itsensä kanssa :)

        2. Kyllä aikido kehittää kuntoa, ja kroppa pysyy hyvässä kunnossa, terveellisellä treenillä, mutta jos ihan kuntoilumielessä meinaa harjoitella.. niin paljon parempiakin kuntomuotoja on kyllä olemassa.

        3. Kyllä jokaisella on mahdollisuus ja oikeus harjoitella ja harrastaa niin usein viikossa kuin haluaa/pääsee. Eihän se ole keneltäkään pois, jos joku käy vaikka kerran/kahdessa viikossa treeneissä. Sitä vaan kehittyy itse sitä mukaa kuinka usein pääsee harjoittelemaan.
        Ainakin itse vanhana Aikido valmentajana voin näin sanoa omassa seurassani asian olevan :)


      • vastailen taas

        Tuossa tuli taas aika hyvin vastaukset, mutta jospa itse jotakin vielä sanoisin.

        Aikido ei ole kilpailuun tähtäävää ja kilpailuja ei käsitykseni mukaan oikein missään tyyleissä järjestetä. En ole koskaan ainakaan kuullut sellaisista. :)

        2 kertaa viikossa on hyvä määrä treeninkiä. Tarpeeksi usein, että taidot kehittyvät, mutta tarpeeksi harvoin, että ehtii muutakin elämää olemaan. ;) Moni treenari treenaa vain sen pari tai kolme kertaa viikossa lopultakin ja vain harvemmat sitten jaksavat joka päivä.
        Oma neuvoni on, että pidä muutakin elämää kuin pelkkä Aikido. Saat antaa tekniikan muhia yön yli päässä ja lihasten palautua treenikertojen välissä. Itse olen treenannut paljon ja kovaa ja nykyisin melkeinpä sanoisin, että se 3 kertaa viikossa on optimaalinen treenimäärä. :)Jos kamalasti ylitse treenimäärät menevät niin pian huomaat ettei elämässä oikein muuta olekaan kuin töitä ja treeniä.

        Mä en tiedä mikä on kevyttä liikuntaa. Olen nähnyt miten Aikidotreeneissäkin porukat väsähtävät eivätkä jaksa tehdä tekniikkaa, koska hirveän usein joutuu lentämään maahan ja nousemaan sieltä ylös, joka käy melkeinpä siitä kuntoilusta. :p
        Omasta mielestäni peruskunto pysyy ehdottomasti hyvänä ja aikido ei ole "vanhan koulukunnan" treenarille raskaimmasta päästä... Mutta ei missään nimessä kevyimmästäkään päästä!
        Varmasti jos et ole kuntoasi ylläpitänyt niin Aikidossa kunto kohoaa ja pysyy hyvänä, mutta jos olet tottunut päivittäin kuntoilemaan niin Aikido lienee enemmänkin yksi treeni siinä sivussa. :)

        Peruskuntoa tuolainen treeni tietenkin ylläpitää, mutta mikäli tarkoitus on esim vain kiinteyttää kroppaa tai laihduttaa niin siihen on omat ja sopivammat ohjelmat.
        Tosin Aikido siellä pohjalla tai "extrana päällä" ei tapa. ;) :p


      • Sanoin oikein
        vastailen taas kirjoitti:

        Tuossa tuli taas aika hyvin vastaukset, mutta jospa itse jotakin vielä sanoisin.

        Aikido ei ole kilpailuun tähtäävää ja kilpailuja ei käsitykseni mukaan oikein missään tyyleissä järjestetä. En ole koskaan ainakaan kuullut sellaisista. :)

        2 kertaa viikossa on hyvä määrä treeninkiä. Tarpeeksi usein, että taidot kehittyvät, mutta tarpeeksi harvoin, että ehtii muutakin elämää olemaan. ;) Moni treenari treenaa vain sen pari tai kolme kertaa viikossa lopultakin ja vain harvemmat sitten jaksavat joka päivä.
        Oma neuvoni on, että pidä muutakin elämää kuin pelkkä Aikido. Saat antaa tekniikan muhia yön yli päässä ja lihasten palautua treenikertojen välissä. Itse olen treenannut paljon ja kovaa ja nykyisin melkeinpä sanoisin, että se 3 kertaa viikossa on optimaalinen treenimäärä. :)Jos kamalasti ylitse treenimäärät menevät niin pian huomaat ettei elämässä oikein muuta olekaan kuin töitä ja treeniä.

        Mä en tiedä mikä on kevyttä liikuntaa. Olen nähnyt miten Aikidotreeneissäkin porukat väsähtävät eivätkä jaksa tehdä tekniikkaa, koska hirveän usein joutuu lentämään maahan ja nousemaan sieltä ylös, joka käy melkeinpä siitä kuntoilusta. :p
        Omasta mielestäni peruskunto pysyy ehdottomasti hyvänä ja aikido ei ole "vanhan koulukunnan" treenarille raskaimmasta päästä... Mutta ei missään nimessä kevyimmästäkään päästä!
        Varmasti jos et ole kuntoasi ylläpitänyt niin Aikidossa kunto kohoaa ja pysyy hyvänä, mutta jos olet tottunut päivittäin kuntoilemaan niin Aikido lienee enemmänkin yksi treeni siinä sivussa. :)

        Peruskuntoa tuolainen treeni tietenkin ylläpitää, mutta mikäli tarkoitus on esim vain kiinteyttää kroppaa tai laihduttaa niin siihen on omat ja sopivammat ohjelmat.
        Tosin Aikido siellä pohjalla tai "extrana päällä" ei tapa. ;) :p

        "ja aikido ei ole "vanhan koulukunnan" treenarille raskaimmasta päästä... Mutta ei missään nimessä kevyimmästäkään päästä!"

        Sano siis muutama kevyempi laji. Aikido on kevyimmästä päästä.


      • vai unohdetaanko se?
        Sanoin oikein kirjoitti:

        "ja aikido ei ole "vanhan koulukunnan" treenarille raskaimmasta päästä... Mutta ei missään nimessä kevyimmästäkään päästä!"

        Sano siis muutama kevyempi laji. Aikido on kevyimmästä päästä.

        Onhan näitä touhotuksia, joissa ei fyysistä kontaktia paljon oteta tai juosta salia ympäri tuhatta ja sataa. Heitetääs nyt vaikkapa legendaarisesti tai chi eri tyyleineen kuvioihin.
        Taistelu / kamppailulajigenressä Aikido nimenomaan pitää titteliä niiden lajien joukkoonkuuluvana, jossa ei niin kovaa treenata.
        Moni mitä ihmiset treenaavat myöskin jooga nimen alla on pelkästään venyyttelyä... Eli sellaista kevyttä ja mukavaa tekemistä "itämaiseen henkeen".

        Ajoin lähinnä takaa sitä, että nykyisin kun on kaikenmaailman pullamössöperseitä, jotka eivät ole tottuneet liikkumaan eivätkä saa edes yhtään leukaa vedettyä puhumattakaan punnertamisesta, että se aikido on raskas laji heille. Se riippuu aivan miten mitataan ja mitkä ovat ne lähtökohdat... Olen nähnyt ihmisiä, jotka eivät jaksa heittojen jälkeen nousta heti ylös tekemään tekniikkaa uudelleen, vaan jäävät mattoon istumaan ja "huilimaan" hetkeksi. Se rassaa sen jälkeen yrittää hopuutella, kun yli puolet treeniajasta menee matolla istuen. :/ Siinä ajassa missä muut tekevät esim 3-4 toistoa, saat sinä hädin tuskin yhden tehtyä.

        Jos nyt siis korjaisin ettet vedä herneitä nenääsi aivan täydellisesti.

        Jokaisen kuntotaso on eriävä ja toisen mielestä pieni kevyt treeni onkin hikirääkkinkiä. Aikido on kamppailupuolella yksi lajeista, joissa ei oikein mitään hikitreenenkejä ja kovaa kontaktia treenata, mutta! Pointtina on nimenomaan se, että mikäli ei ole koskaan liikkunut niin kyllä aikidossakin hiki pääsee tulemaan. ;)
        Tämä siis aivan siltä käsitykseltä heitän, että oikeasti tässä maassa on kunnon talipalleroita, joiden kerta-annos jäätelöä on koko paketillinen ja jalan nivelet eivät kestä juoksemista vaan ylirasittuvat siitä. Kevyempää liikuntaa on esim hidas kävely, luonnossa liikkuminen, polkupyöräily verkkaisesti ynnä muuta. Raskaampaa on sitten helpompi löytää. Yritin lähestyä aikidoa kuntoilupuolelta ajateltuna enkä pelkästään verrata sitä kamppailulajeihin. Kysehän oli kerta, nimenomaan käsitykseni mukaan kysyjällä ajatus, että onko aikidossa hikitreenejä vai kevyttä liikuntaa vain ja oma näkemys on, että kyllä se kunnon päälle voi ottaa mikäli ei koskaan ole liikkunut. Kaikki on niin suhteellista. Jos on tottunut treenaamaan paljon, liikkumaan paljon ja tekemään kovaa niin aikido on pehmoilua ja kevyttä, mutta jos ajattelee ensimmäiseksi harrastukseksi aikidoa sitten koululiikunnan niin kyllä siinä onnistuu peruskunto vähän kohoamaan ja pysymään koholla niin pitkään kun vain liikkuu ja treenaa... Toisekseen aikidoakin voi treenata muutakin vauhtia kuin pappakörryyttelyä mikäli mieli tekee. Yleensä ihmiset keskittyvät siihen pappakörryyttelyyn, koska se on mukavempaa, helpompaa ja turvallisempaa. :p

        Yritin myös tuoda sitä kanttia esille, että hän, joka jo liikkuu paljon ei välttämättä saa aikidosta hikitreeniä, mutta saa treenit siinä muun liikunnan sivussa. ;) Eli nimenomaan, että mikäli tarkoitus on kiinteyttää tai hankkia peruskunto niin kannattavempaa on kävellä niitä lenkkipolkuja läpi kuin mennä aikidoon, mutta mikäli haluaa treenata aikidoa ja siinä sivussa saada vähän hikeä pintaan niin aikido on just sulle se juttu.

        Eli me molemmat lienemme oikeassa tässä asiassa... En yrittänyt korjailla tekstejäsi miten ilmeisesti käsitit... pikkumaisia ihmisiä. Pah sanon minä. Kasvattaisit luonnettasi etkä ottaisi nokkaan pienestä! Vaikka olisitkin pitkään ollut kuvioissa mukana niin se kunnon henki ei ole päässyt ainakaan kasvamaan...

        Toivottavasti aloittaja sai kysymykseensä vastauksen ja tarvittavat täsmennykset eikä mennyt aivan hämilleen. :)


      • aikidon aloittaja -92
        vai unohdetaanko se? kirjoitti:

        Onhan näitä touhotuksia, joissa ei fyysistä kontaktia paljon oteta tai juosta salia ympäri tuhatta ja sataa. Heitetääs nyt vaikkapa legendaarisesti tai chi eri tyyleineen kuvioihin.
        Taistelu / kamppailulajigenressä Aikido nimenomaan pitää titteliä niiden lajien joukkoonkuuluvana, jossa ei niin kovaa treenata.
        Moni mitä ihmiset treenaavat myöskin jooga nimen alla on pelkästään venyyttelyä... Eli sellaista kevyttä ja mukavaa tekemistä "itämaiseen henkeen".

        Ajoin lähinnä takaa sitä, että nykyisin kun on kaikenmaailman pullamössöperseitä, jotka eivät ole tottuneet liikkumaan eivätkä saa edes yhtään leukaa vedettyä puhumattakaan punnertamisesta, että se aikido on raskas laji heille. Se riippuu aivan miten mitataan ja mitkä ovat ne lähtökohdat... Olen nähnyt ihmisiä, jotka eivät jaksa heittojen jälkeen nousta heti ylös tekemään tekniikkaa uudelleen, vaan jäävät mattoon istumaan ja "huilimaan" hetkeksi. Se rassaa sen jälkeen yrittää hopuutella, kun yli puolet treeniajasta menee matolla istuen. :/ Siinä ajassa missä muut tekevät esim 3-4 toistoa, saat sinä hädin tuskin yhden tehtyä.

        Jos nyt siis korjaisin ettet vedä herneitä nenääsi aivan täydellisesti.

        Jokaisen kuntotaso on eriävä ja toisen mielestä pieni kevyt treeni onkin hikirääkkinkiä. Aikido on kamppailupuolella yksi lajeista, joissa ei oikein mitään hikitreenenkejä ja kovaa kontaktia treenata, mutta! Pointtina on nimenomaan se, että mikäli ei ole koskaan liikkunut niin kyllä aikidossakin hiki pääsee tulemaan. ;)
        Tämä siis aivan siltä käsitykseltä heitän, että oikeasti tässä maassa on kunnon talipalleroita, joiden kerta-annos jäätelöä on koko paketillinen ja jalan nivelet eivät kestä juoksemista vaan ylirasittuvat siitä. Kevyempää liikuntaa on esim hidas kävely, luonnossa liikkuminen, polkupyöräily verkkaisesti ynnä muuta. Raskaampaa on sitten helpompi löytää. Yritin lähestyä aikidoa kuntoilupuolelta ajateltuna enkä pelkästään verrata sitä kamppailulajeihin. Kysehän oli kerta, nimenomaan käsitykseni mukaan kysyjällä ajatus, että onko aikidossa hikitreenejä vai kevyttä liikuntaa vain ja oma näkemys on, että kyllä se kunnon päälle voi ottaa mikäli ei koskaan ole liikkunut. Kaikki on niin suhteellista. Jos on tottunut treenaamaan paljon, liikkumaan paljon ja tekemään kovaa niin aikido on pehmoilua ja kevyttä, mutta jos ajattelee ensimmäiseksi harrastukseksi aikidoa sitten koululiikunnan niin kyllä siinä onnistuu peruskunto vähän kohoamaan ja pysymään koholla niin pitkään kun vain liikkuu ja treenaa... Toisekseen aikidoakin voi treenata muutakin vauhtia kuin pappakörryyttelyä mikäli mieli tekee. Yleensä ihmiset keskittyvät siihen pappakörryyttelyyn, koska se on mukavempaa, helpompaa ja turvallisempaa. :p

        Yritin myös tuoda sitä kanttia esille, että hän, joka jo liikkuu paljon ei välttämättä saa aikidosta hikitreeniä, mutta saa treenit siinä muun liikunnan sivussa. ;) Eli nimenomaan, että mikäli tarkoitus on kiinteyttää tai hankkia peruskunto niin kannattavempaa on kävellä niitä lenkkipolkuja läpi kuin mennä aikidoon, mutta mikäli haluaa treenata aikidoa ja siinä sivussa saada vähän hikeä pintaan niin aikido on just sulle se juttu.

        Eli me molemmat lienemme oikeassa tässä asiassa... En yrittänyt korjailla tekstejäsi miten ilmeisesti käsitit... pikkumaisia ihmisiä. Pah sanon minä. Kasvattaisit luonnettasi etkä ottaisi nokkaan pienestä! Vaikka olisitkin pitkään ollut kuvioissa mukana niin se kunnon henki ei ole päässyt ainakaan kasvamaan...

        Toivottavasti aloittaja sai kysymykseensä vastauksen ja tarvittavat täsmennykset eikä mennyt aivan hämilleen. :)

        Enköhän minä nyt saanut aika kattavan vastauksen. Vaikuttaa ihan sopivalta lajilta minulle.


      • miss aikidoka
        aikidon aloittaja -92 kirjoitti:

        Enköhän minä nyt saanut aika kattavan vastauksen. Vaikuttaa ihan sopivalta lajilta minulle.

        Oletko muuten jo ehtinyt miettiä jotain tiettyä seuraa? Uteliaisuudesta kyselen... :)


    • jos haluaa

      Aikido ei ole samanlaista vääntämistä kuin judo.Mutta kyllä siitä rankkakin saa.Heitto-ja ukemitreenejä nopealla tahdilla,niin alkaa kummasti menemään hapoille ja hiki virtaa...

      • uupunut harrastaja

        Itse harrastin ju-jutsua tos pari vuotta sitten ja treenit, oli aivan mahottomia. Aina piti mennä treeneihi sormet ristissä ja toivoo et ei niitä hikitreenejä. Niitä oli lähes joka kerta ja joskus tuli mielee et mitä nä harkat oikein oli. sanon nyt mitä ne hikitreenit siel oli:
        50 selkä- ja vatsalihasliikettä
        50 punnerrust
        näitä 6 kertaa ja välis tatamin päästä toiseen rankkoja krokotiilihyppyjä
        jotka käy itessää jo hikitreeneis ja sit et kukaa ei kantais kaunaa nii ollaa ny vaik rapupollttopalloo.
        Nyt tuli ikävä itsepuolustus lajia. Mut en haluis nii raskast, joten kysyn kerkeekö aikidos nauttii liikkeistä ja tekniikoista? Vai onko siel hien hajua ekan vartin jälkeen ellei aikasemmi.


      • g
        uupunut harrastaja kirjoitti:

        Itse harrastin ju-jutsua tos pari vuotta sitten ja treenit, oli aivan mahottomia. Aina piti mennä treeneihi sormet ristissä ja toivoo et ei niitä hikitreenejä. Niitä oli lähes joka kerta ja joskus tuli mielee et mitä nä harkat oikein oli. sanon nyt mitä ne hikitreenit siel oli:
        50 selkä- ja vatsalihasliikettä
        50 punnerrust
        näitä 6 kertaa ja välis tatamin päästä toiseen rankkoja krokotiilihyppyjä
        jotka käy itessää jo hikitreeneis ja sit et kukaa ei kantais kaunaa nii ollaa ny vaik rapupollttopalloo.
        Nyt tuli ikävä itsepuolustus lajia. Mut en haluis nii raskast, joten kysyn kerkeekö aikidos nauttii liikkeistä ja tekniikoista? Vai onko siel hien hajua ekan vartin jälkeen ellei aikasemmi.

        Paljon riippuu seurasta, mutta yleensä aikido on aika kevyttä liikuntaa. Esim. nykyisessä seurassani harjoitukset alkaa yleensä niin, että venytysten yms. kevyen lisäksi niihin kuuluu suunnilleen minuutti paikallaan hyppimistä, muutama kierros tatamin ympäri juoksua, 10 punnerrusta ja 10 vatsa- ja selkälihasliikettä. Loppu ajasta käytetään aikidon parissa, jolloin jotkut tekee tekniikoita vauhdikkaammin ja useimmat vähän hitaammin. Välissä aina istutaan katsomaan, kun opettaja näyttää edessä tekniikkaa. Tunnit ei ole rankkoja edes huonokuntoiselle, vaikka välillä tulee kyllä hiki. Mutta kuten jo sanoin, eri seuroissa on erilainen meininki. Entisessä seurassani lihaskuntoa tehtiin paljon enemmän ja harjoitukset oli muutenkin selvästi rankempia.


      • nsirello
        uupunut harrastaja kirjoitti:

        Itse harrastin ju-jutsua tos pari vuotta sitten ja treenit, oli aivan mahottomia. Aina piti mennä treeneihi sormet ristissä ja toivoo et ei niitä hikitreenejä. Niitä oli lähes joka kerta ja joskus tuli mielee et mitä nä harkat oikein oli. sanon nyt mitä ne hikitreenit siel oli:
        50 selkä- ja vatsalihasliikettä
        50 punnerrust
        näitä 6 kertaa ja välis tatamin päästä toiseen rankkoja krokotiilihyppyjä
        jotka käy itessää jo hikitreeneis ja sit et kukaa ei kantais kaunaa nii ollaa ny vaik rapupollttopalloo.
        Nyt tuli ikävä itsepuolustus lajia. Mut en haluis nii raskast, joten kysyn kerkeekö aikidos nauttii liikkeistä ja tekniikoista? Vai onko siel hien hajua ekan vartin jälkeen ellei aikasemmi.

        Itse olen aikidoa keskimäärin verrannut rankkuudeltaan hölkkälenkkiin. Hiki tulee ja hengästyy, mutta ei mitään tappotreeniä.

        Tähän kuitenkin poikkeuksena sanoisin, että alussa kun ei osaa mitään niin homma menee yleensä seisomiseksi ja ihmettelyksi. Siinä ei kyllä hirveästi hiki tule. Sitten taas toisaalta, jos osaa enemmän ja voi treenata toisen osaavan kanssa vähän nopeammmin heittoja, niin kyllä siinä välillä meinaa happikin loppua.

        Aikido on peruskunnon ylläpitämiseen täysin riittävä laji. Huippukuntoon ei välttämättä pääse. Hyviä asioita aikidossa on myös se, että kun tekee paljon lukkoja niin ainakin itselläni pysyy nivelet paremmassa kunnossa. Aikidossa oppii myös rentoutumaan, joka auttaa valtavasti, jos on jännitystiloja kropassa. Eli ei se hapenottokyvyn tarkasteleminen ole ainoa asia, josta on hyötyä.


      • Huhhuuu,
        uupunut harrastaja kirjoitti:

        Itse harrastin ju-jutsua tos pari vuotta sitten ja treenit, oli aivan mahottomia. Aina piti mennä treeneihi sormet ristissä ja toivoo et ei niitä hikitreenejä. Niitä oli lähes joka kerta ja joskus tuli mielee et mitä nä harkat oikein oli. sanon nyt mitä ne hikitreenit siel oli:
        50 selkä- ja vatsalihasliikettä
        50 punnerrust
        näitä 6 kertaa ja välis tatamin päästä toiseen rankkoja krokotiilihyppyjä
        jotka käy itessää jo hikitreeneis ja sit et kukaa ei kantais kaunaa nii ollaa ny vaik rapupollttopalloo.
        Nyt tuli ikävä itsepuolustus lajia. Mut en haluis nii raskast, joten kysyn kerkeekö aikidos nauttii liikkeistä ja tekniikoista? Vai onko siel hien hajua ekan vartin jälkeen ellei aikasemmi.

        Kohoaapa kunto ainakin. Mutta ei toi nyt mitään ennenkuulumatonta ole.

        Olisit jatkanut. Ju-jutsu on parempi laji kuitenkin. Tai olisi ehkä kannattanut vaihtaa toiseen itsepuolustuslajiin!! Niitä löytyy niin paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      77
      1438
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 51
      1222
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe