Kaikista suvaitsemattomimmat uskovaiset löytyvät kristityistä ja muslimeista.
Miksi uskovaiset ovat niin saatanan suvaitsemattomia?!
Miksi uskovaiset ovat
21
779
Vastaukset
- fhijijj
Ne uskonnot sitte vois ollenkaan niinku perustua ellei suvaitsemattomuuteen?
suvaitsemattomuushan on kaiken lähtökohta,ollaan ainoa oikea lahko jne... Minusta tuo kuka sana suvaitsevaisuus on hivenen harhaanjohtava.
Jos mietitään nii suvaitsevaisuushan on melkein synonyymi mielipiteelle.Ja tunnetusti jokaisella löytyy eriäviä mielipiteitä kanssakulkijoiden kanssa.
Ja monesti se suvaitsemattomuuden näkeminen toissa onkin ymmärttämättömyyttä.- Astronomi
semmosen lahkolaisen joka antais jonku toisen"mielipiteille" mitään arvoa?
- Dhimmi (oikea)
Astronomi kirjoitti:
semmosen lahkolaisen joka antais jonku toisen"mielipiteille" mitään arvoa?
Tämän palstan ateisti-kirjottajien joukossa olen tavannut yhden henkilön, joka antoi jonkun toisen "mielipiteille" mitään arvoa.
Mitä tulee palstan ydinporukkaan - ateisti-lahkolaisiin (sitä he/te ovat) - en ole tavannut yhtäkään sellaista henkilöä.
Tunnen kyllä fiksuja ateisteja, jotka eivät edusta tämän palstan "virtuaalista ateisti-uskonyhteisöä".
Btw. vaikka kuinka tällä palstalla kailottaisitte, ettette usko mihinkään, eikä ateismi ole uskonto, olen 100% varma siitä, että kaikkien maailman johtavien yliopistojen uskontotieteen laitokset (jotka siis EIVÄT ole mitään tunnustuksellisia, päin vastoin) käsittelisivät palstan atteja tietynlaisena uskonyhteisönä.
(Täytyypi antaa vinkki Helsingin Yo:n uskontotieteen laitokselle siitä, että tätä palstaa seuraamalla joku voisi tehdä hyvän opinnäytetyön ateistisesta uskonnollisuudesta...) - fhhioi
Dhimmi (oikea) kirjoitti:
Tämän palstan ateisti-kirjottajien joukossa olen tavannut yhden henkilön, joka antoi jonkun toisen "mielipiteille" mitään arvoa.
Mitä tulee palstan ydinporukkaan - ateisti-lahkolaisiin (sitä he/te ovat) - en ole tavannut yhtäkään sellaista henkilöä.
Tunnen kyllä fiksuja ateisteja, jotka eivät edusta tämän palstan "virtuaalista ateisti-uskonyhteisöä".
Btw. vaikka kuinka tällä palstalla kailottaisitte, ettette usko mihinkään, eikä ateismi ole uskonto, olen 100% varma siitä, että kaikkien maailman johtavien yliopistojen uskontotieteen laitokset (jotka siis EIVÄT ole mitään tunnustuksellisia, päin vastoin) käsittelisivät palstan atteja tietynlaisena uskonyhteisönä.
(Täytyypi antaa vinkki Helsingin Yo:n uskontotieteen laitokselle siitä, että tätä palstaa seuraamalla joku voisi tehdä hyvän opinnäytetyön ateistisesta uskonnollisuudesta...)uskonto ei ole tiedettä,joten ei pitäis myöskään puhua mistään uskontotieteestä.
- Dhimmi (oikea)
fhhioi kirjoitti:
uskonto ei ole tiedettä,joten ei pitäis myöskään puhua mistään uskontotieteestä.
...ateisti-veljillesi uskontotieteiden laitoksilla ympäri maailman, aloittaen niistä johtavista yliopistoista. Uskontotiede oli myös hyvin suosittua Neuvostoliiton opetussuunnitelmissa.
Itse en pidä uskontoa tieteenä, mutta toki sitä voi tieteellisesti tarkastella. - ihhih
...ateisti-veljillesi uskontotieteiden laitoksilla ympäri maailman, aloittaen niistä johtavista yliopistoista. Uskontotiede oli myös hyvin suosittua Neuvostoliiton opetussuunnitelmissa.
Itse en pidä uskontoa tieteenä, mutta toki sitä voi tieteellisesti tarkastella.uskonto on huuhaata,kuuluu samaan kategoriaan ku horoskoopit,voodoo ja shamanismi.
- Taas tätä?
(Täytyypi antaa vinkki Helsingin Yo:n uskontotieteen laitokselle siitä, että tätä palstaa seuraamalla joku voisi tehdä hyvän opinnäytetyön ateistisesta uskonnollisuudesta...)Olet siis palannut palstalle pudottelemaan "maailman johtavien yliopistojen" nimiä. Hassu tapa sinänsä, kun et yhtään taida muistaa nimeltä googlaamatta.
(>
Otoksen tekemisen periaate ei näemmä ole sinulle tuttu asia. No, luuloon ja mutuunhan nuo sinun ajatuksesi näkyvät perustuvan kaikin puolin. - Aina vaan
Itse en pidä uskontoa tieteenä, mutta toki sitä voi tieteellisesti tarkastella.asiasa Neuvostoliittoon, jota ei ole enää olemassa.
Jos tarkoitit tuolla höpönlöpölläsi teologiaa, niin sitähän - siis ihmisten uskonnollista käyttäymistä - voidaan toki tieteellisesti tutkia. Se ei millään tavalla viittaa siihen, että nämä ihmisten outojen käyttäytymisten perusteet olisivat jotenkin oikeita ja tosia.
" Akateemisen teologian tutkimuskohteena on ihmisten uskonnollisen uskon ilmaukset ja erilaiset yksityiset ja yhteiskunnalliset uskon ja uskonnollisen käyttäytymisen ilmenemismuodot menneisyydessä ja nykyaikana. Teologia on humanistinen tiede siinä merkityksessä, että se tutkii ihmistä, ihmisen ajattelua ja toimintaa "
Tiivistettynä voisi sanoa, että teologia tutkii miksi jotkut ihmiset käyttäytyvät taikauskoisen typerästi.
- ole suvaitsemattomia
Mitä suvaitsevaisuus sinusta tarkoittaa? Sitäkö että ihmisellä ei ole kantaa sille, mikä on oikein mikä väärin, totta tai ei-totta?
Suvaitsevaisuus ei ole sitä.Suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä, että ihminen ei arvota toisen ihmisen ihmisyyttä tämän ajatusten tai mielipiteiden perusteella. Sen sijaan suvaitsevainen ihminen voi olla sitä mieltä, että toisen ihmisen uskomus on väärä tai käyttäytyminen ei ole oikein. Samalla kuitenkin hyväksyen tämän täysin ihmisenä.
Esim. minä kristittynä olen sitä mieltä, ettei homoseksuaalisuuden toteuttaminen ei ole luonnollista, vaan vääristynyttä ja ihmistä rikkovaa. Sen sijaan homoseksuaalia en mitenkään voisi kieltää tai torjua ystävänä tms. Näissä kahdessa asiassa on suuri ero.
Suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä, että voi hyväksyä sen tosiasian, että jonkun arvot ovat erilaiset kuin omat (kunhan ne eivät ole tuhoavia, esim. väkivaltainen ihminen) Omia arvojaan ei tarvitse muuttaa tai pehmentää siksi että toinen ajattelee eri tavalla.
Nyky-yhteiskunnassa lässytetään ihan kieroutuneesti ns. suvaitsevaisuudesta. On menneet käsitteet hieman sekaisin, kun suvaitsevaisuudeksi käsitetään se, ettei saisi olla omia ajatuksia! Kaikkein vaikeinta monien on suvaita Jeesukseen uskovien ajatuksia ja arvoja.- Astronomi
kaikki yleistykset on vääriä....tämäkin.
- !?!?!?!
En missään sanonut, ettei ihmisellä saisi olla omia mielipiteitä. Äläpäs vääristele sanojani, hihhuli!
- ole suvaitsemattomia
Jeesus-uskovaiset vihaavat kaikeka poikkeavaa
t. nimim. ole suvaitsemattomia - paikkaansa
Ei nyky-yhteiskunnassa ajatella noin.
Eikä suvaitsevaisuus kaikkien mielestä ihan tuota tarkoita. Sävyero on iso.
UNESCO:
»meidän maailmamme kulttuureiden, ilmaisutapojemme ja inhimillisten elämänmuotojen rikkaan moninaisuuden kunnioittamista, hyväksymistä ja arvostamista. - - - Ihmisoikeuksien kunnioittamisen periaatteen mukaisesti suvaitsevaisuuden osoittaminen ei merkitse yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden sietämistä eikä omasta vakaumuksesta luopumista eikä sen heikentämistä. Se merkitsee, että ihminen saa vapaasti pitää kiinni vakaumuksestaan ja hyväksyy sen, että toiset pitävät kiinni omastaan. Se merkitsee sen tosiasian hyväksymistä, että ihmisillä, jotka ovat luonnostaan erilaisia ulkomuotonsa, asemansa, puhetapansa, käyttäytymismuotojensa ja arvojensa puolesta, on oikeus elää rauhassa ja olla sellaisia kuin ovat. Se merkitsee myös, ettei kukaan saa väkisin tyrkyttää näkemyksiään toisille.»
Siihen 'suureen eroon' homoseksuaalisuuden ja homoseksuaalin hyväksymisestä - tuo on sekä surullista että vastenmielistä. Erotetaan ihmisestä olennainen osa, jonka 'toteuttaminen' on olevinaan väärin eikä sitä hyväksytä, mutta muilta osin ihminen muka hyväsyttäisiin. Juuri tuohan ei ole hyväksyistä! Sehän on juuri päinvastaista.
Mikä ihmeen tarve sitä on pettää itseään ja muita olemalla olevinaan suvaitsevainen ja hyväksyvä, vaikka todellisuus on ihan muuta. Olisi nyt edes rehellinen sitten. Edes itselleen, jos ei muuhun pysty. Ei se tosiasiaa mihinkään muuta, jos keksii sanoille sellaisia merkityksiä, että niitä voisi itseensä sovittaa... - e.k.v_
Lainaus: "Suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä, että voi hyväksyä sen tosiasian, että jonkun arvot ovat erilaiset kuin omat (kunhan ne eivät ole tuhoavia, esim. väkivaltainen ihminen) Omia arvojaan ei tarvitse muuttaa tai pehmentää siksi että toinen ajattelee eri tavalla."
Ikävä kyllä suvaitsevaisuutta ei ole se että toisen arvoja aletaan kyseenalaistamaan, vaikkakin ihminen alkuunsa sellaisenaan hyväksyttäisiin.
Suvaitsevaisuutta ei ole se, että ensin sanotaan "ei se haittaa vaikka homo oletkin" mutta kohta saarnataan kuinka väärin se homous kuitenkin on ja kuinka henkilön tulisi siitä eroon pyrkiä.
Tällaista "suvaitsevaisuutta" kylläkin esiintyy varsinkin uskovaisten johdosta kovin kovin paljon.
Tai kuten he sen itse sanovat, he vain levittävät jumalan sanaa. - että pitää paikkansa
paikkaansa kirjoitti:
Ei nyky-yhteiskunnassa ajatella noin.
Eikä suvaitsevaisuus kaikkien mielestä ihan tuota tarkoita. Sävyero on iso.
UNESCO:
»meidän maailmamme kulttuureiden, ilmaisutapojemme ja inhimillisten elämänmuotojen rikkaan moninaisuuden kunnioittamista, hyväksymistä ja arvostamista. - - - Ihmisoikeuksien kunnioittamisen periaatteen mukaisesti suvaitsevaisuuden osoittaminen ei merkitse yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden sietämistä eikä omasta vakaumuksesta luopumista eikä sen heikentämistä. Se merkitsee, että ihminen saa vapaasti pitää kiinni vakaumuksestaan ja hyväksyy sen, että toiset pitävät kiinni omastaan. Se merkitsee sen tosiasian hyväksymistä, että ihmisillä, jotka ovat luonnostaan erilaisia ulkomuotonsa, asemansa, puhetapansa, käyttäytymismuotojensa ja arvojensa puolesta, on oikeus elää rauhassa ja olla sellaisia kuin ovat. Se merkitsee myös, ettei kukaan saa väkisin tyrkyttää näkemyksiään toisille.»
Siihen 'suureen eroon' homoseksuaalisuuden ja homoseksuaalin hyväksymisestä - tuo on sekä surullista että vastenmielistä. Erotetaan ihmisestä olennainen osa, jonka 'toteuttaminen' on olevinaan väärin eikä sitä hyväksytä, mutta muilta osin ihminen muka hyväsyttäisiin. Juuri tuohan ei ole hyväksyistä! Sehän on juuri päinvastaista.
Mikä ihmeen tarve sitä on pettää itseään ja muita olemalla olevinaan suvaitsevainen ja hyväksyvä, vaikka todellisuus on ihan muuta. Olisi nyt edes rehellinen sitten. Edes itselleen, jos ei muuhun pysty. Ei se tosiasiaa mihinkään muuta, jos keksii sanoille sellaisia merkityksiä, että niitä voisi itseensä sovittaa...Sillä juuri näin nykyään suvaitsevaisuutta vääristellään. Vastaan nyt tähän sinun kommenttiisi, mutta samalla muillekin jotka minun mielipiteeseeni älähtivät kun kalikka kalahti he he.
En tajua, miten minun suvaitsevaisuuskäsitykseni eroaa lainaamastasi määrittelystä? Eikö minullakin ole oikeus "pitää kiinni omasta vakaumuksestani ja hyväksyä se tosiasia, että toiset pitävät kiinni omastaan"?
JOs nyt otetaan esimerkiksi uudestaan tämä tulenarka homoseksuaalisuus, niin minä kunnioitan, hyväksyn ja arvostan homoseksuaalia ihmisenä siinä missä kenet tahansa. Mutta jos siis uskon Raamattuun ja siihen, että se todella on oikeasti Jumalan puhetta ja viisautta myös tämän päivän ihmisille, silloin uskon, että homoseksuaalisuus ei ole ihmiselle oikea tapa elää seksuaalisuuttaan, vaan se rikkoo ja satuttaa häntä lisää rikkinäisyydessään. Kyse ei ole vihasta eikä tuomiosta, vaan vilpittömästä uskosta siihen, että ihminen on luotu ihan toisenlaiseen seksuaalisuuteen. (Seksi btw itsessään ei ole uskiksille mitään likaista, hävettävää tms. vaan ihana ja suuri asia, joka tarkoitettu miehen ja naisen avioliitoon)
En alkaisi asiasta vaahtoamaan homolle, en saarnaamaan tai tuputtamaan.Mitä ihmeen yleistyksiä nämä ovat? En näkisi asiakseni edes keskustella aiheesta, jos se on toiselle kipeä paikka. Toisaalta- en usko että jokin aihe on tabu henkilölle, joka on sinut itsensä kanssa. Minulle on ihanan sama, onko joku henkilö minun kanssani jostain asiasta samaa vai eri mieltä, kun olen sinut itseni ja omien arvojeni kanssa, saa niitä ihan vapaasti ravistella olemalla ihan eri mieltä. Jos mielipiteeni siitä horjuvat, eikö niiden tarkastamiseen olekin silloin tarve?
Miksihän tämä ei päde niin kovin usein esim. ateistien kohdalla?
Nim. Hihhuli ja ylpeä siitä;) - vatiotorni
että pitää paikkansa kirjoitti:
Sillä juuri näin nykyään suvaitsevaisuutta vääristellään. Vastaan nyt tähän sinun kommenttiisi, mutta samalla muillekin jotka minun mielipiteeseeni älähtivät kun kalikka kalahti he he.
En tajua, miten minun suvaitsevaisuuskäsitykseni eroaa lainaamastasi määrittelystä? Eikö minullakin ole oikeus "pitää kiinni omasta vakaumuksestani ja hyväksyä se tosiasia, että toiset pitävät kiinni omastaan"?
JOs nyt otetaan esimerkiksi uudestaan tämä tulenarka homoseksuaalisuus, niin minä kunnioitan, hyväksyn ja arvostan homoseksuaalia ihmisenä siinä missä kenet tahansa. Mutta jos siis uskon Raamattuun ja siihen, että se todella on oikeasti Jumalan puhetta ja viisautta myös tämän päivän ihmisille, silloin uskon, että homoseksuaalisuus ei ole ihmiselle oikea tapa elää seksuaalisuuttaan, vaan se rikkoo ja satuttaa häntä lisää rikkinäisyydessään. Kyse ei ole vihasta eikä tuomiosta, vaan vilpittömästä uskosta siihen, että ihminen on luotu ihan toisenlaiseen seksuaalisuuteen. (Seksi btw itsessään ei ole uskiksille mitään likaista, hävettävää tms. vaan ihana ja suuri asia, joka tarkoitettu miehen ja naisen avioliitoon)
En alkaisi asiasta vaahtoamaan homolle, en saarnaamaan tai tuputtamaan.Mitä ihmeen yleistyksiä nämä ovat? En näkisi asiakseni edes keskustella aiheesta, jos se on toiselle kipeä paikka. Toisaalta- en usko että jokin aihe on tabu henkilölle, joka on sinut itsensä kanssa. Minulle on ihanan sama, onko joku henkilö minun kanssani jostain asiasta samaa vai eri mieltä, kun olen sinut itseni ja omien arvojeni kanssa, saa niitä ihan vapaasti ravistella olemalla ihan eri mieltä. Jos mielipiteeni siitä horjuvat, eikö niiden tarkastamiseen olekin silloin tarve?
Nim. Hihhuli ja ylpeä siitä;)mutta vain tietysti siinä tapauksessa että myöntää jumalan olevan Jehova ja sinä tiedät sen kyllä.
- Kössönöm
että pitää paikkansa kirjoitti:
Sillä juuri näin nykyään suvaitsevaisuutta vääristellään. Vastaan nyt tähän sinun kommenttiisi, mutta samalla muillekin jotka minun mielipiteeseeni älähtivät kun kalikka kalahti he he.
Nim. Hihhuli ja ylpeä siitä;)on homoseksuaalille se oikea tapa elää. Jos hän muuta yrittää, vaikkapa ympäristön painostuksesta, niin siinä menee rikki.
- sama hihhuli edelleen
Kössönöm kirjoitti:
on homoseksuaalille se oikea tapa elää. Jos hän muuta yrittää, vaikkapa ympäristön painostuksesta, niin siinä menee rikki.
joskus valheet pitävät meitä kiinni meitä rikkovissa kuvioissa.
Olen kanssasi samaa mieltä siinä ettei painostaminen tosiaankaan vie ketään eheämpään suuntaan. Mutta olen varma että totuus sen sijaan vie. Totuus voi tosin ensin tuntua kipeältä.
- Aina vaan
Uskontojen moraali on peräisin 2000 vuotta sitten eläneiden paimentolaiskansojen moraalinäkemyksistä. Suvaitsevaisuus ei tuolloin ollut kovin suuressa kurssissa ja naisiakin pidettiin lähinnä karjan veroisena miesten omaisuutena, eikä itsenäisinä ihmisyksilöinä.
Suuret maailmanuskonnot kuten kristinusko ja islam kaipaisivat kipeästi päivittämistä, mutta valitettavasti pyhiä kirjoja kuten raamattua ja koraania ei koskaan päivitetä. Niinpä paimentolaisheimojen alkukantainen ja ahdasmielinen suvaitsemattomuus tunkee niistä väkisinkin läpi suunnilleen joka sivulla.
Krisselit ovat yrittäneet ratkaista tämän ongelman väittämällä, että vain osa raamatun teksteistä olisi sellaista puhdasta jumalan sanaa ja käskyä, jota olisi ihan pakko noudattaa. Ja että suurin osa tarinoista olisi jotenkin "vertauskuvallisia" ja "symbolisia", eikä niitä siksi tarvitsisi nykyaikana noudattaa (Mooseksen lait esimerkiksi - tosin ne kuuluisat kymmenen käskyä ovat nimenomaan siellä Mooseksen laeissa).
Tämä säälittävä rusinapullateoria on aivan yhtä epätoivoisen surkeaa kuin kaikki muukin siinä paimentolaisten typerässä ja ahdasmielisen suvaitsemattomassa taikauskossa.ennen kirjapainotaidon keksimistä Raamatun tekstejä on päivitetty ihan samoista syistä kuin nytkin. Tarkoitan siis poliittisista syistä.
Nytkin saataisiin erilainen Raamattu aikaiseksi, jos joku viitsisi kasata ao. teoksen vanhimpien olemassaolevien tekstien mukaan. Tai jos joku uskaltaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai1169899Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki775002Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.694812Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.73280Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j102478Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1071720- 471516
Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.541511Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota591444Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?661372