Lonkan tähystys

emiela

Onko kokemusta lonkan tähystysleikkauksesta? Millainen operaatio, toipuminen yms?

167

24963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nivelvaivainen

      Olin lonkan tähystyksessä alkukesästä. Ajatus leikkausasennosta (kylkiasento operoitava lonkka ylempänä, jalka kohotettuna ylös ja vedossa) ällötti etukäteen, ja tietysti mietin, että kuinka kipeä sen jälkeen olen. Mutta kokemus yllätti. Itse toimenpiteessä meni ehkä pari tuntia; itselläni lonkassa synnynnäistä epämuodostumaa jota tutkittiin ja lonkkamaljan puolella ns. labrum-vaurio, repeämä rustossa, jota korjattiin. Tämä tehtiin kevyessä nukutuksessa, eli kotiin pääsin samana iltana. Eikä lonkka ollut juuri kipeä. Toimenpiteessä niveleen laitettiin lopuksi puudutetta, joka varmasti auttoi jonkin aikaa. Kipulääkereseptit sain ja hainkin toki, mutta näitä pillereitä en montaa syönyt. Varata sain jalalle kivun mukaan, pari viikkoa sauvat olivat lääkärin määräyksestä "henkisenä tukena".
      Toimenpide ja siitä toipuminen riippuu varmasti paljon, minkä vuoksi se tehdään ja mitä siinä tehdään, ja toki silläkin on merkitystä missä ja kuka sen tekee. Mulla em. syistä lonkassa nivelrikkoa, joka kyllä vaivaa ajoittain, mutta itse tähystys oli kaikinpuolin ok ja kivutonkin.

      • emiela

        Kiitos vastauksesta. Olisin kiinnostunut kyselemään sinulta vielä lisätietoa. Miun s.posti on [email protected], olisi tosi ihana jos voisin sähköpostin välityksellä siulta asiasta vielä kysellä. :)


      • Lonkkavaurio
        emiela kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Olisin kiinnostunut kyselemään sinulta vielä lisätietoa. Miun s.posti on [email protected], olisi tosi ihana jos voisin sähköpostin välityksellä siulta asiasta vielä kysellä. :)

        Päätin mäkin täällä kertoa kokemuksia lonkkieni tähystyksestä...elikkä oon nyt 26 ja nuorempana urheilin paljon, joka sitten loppu tähän lonkkongelmaan. Mulla on toinen lonkka tähystetty 2 kertaa, ensimmäisellä kerralla särky ei lähteny ja nyt 1,5 vuotta toisen tähystyksen jälkeen lonkkaa ei kyllä enää oikeastaan särje. Liikkuvuus on huono ja vihlasee jos menee huonoon asentoon, mutta onneks särky pois, se on pääasia. Nyt puol vuotta sitten sain tietää, että toisessakin lonkassa on tullu rustovaurio ja oon nyt miettiny ja pohtinu meenkö tähystykseen vai en...fysioterapiaa oon kokeiluu mutta ei se sitä särkyä poista...joten varmaan menossa ollaan taas. Vaikka tähystykset siis meni ihan ok mulla niin inhottaa kun on sit molemmat lonkat kopeloitu, kun ei tosta toisesta ainakaan enää kunnon jalkaa saanu, kaikki vähänkään vauhdikkaammat urheilulajit joutu lopettamaan. MUTTA, silti oon sitä mieltä että hyvä kun menin, sitä särkyä en jaksa. Ja luulen että noi tähystykset on aika tilanteesta riippuvaisia, joku voi varmasti saada paremmankin avun. Jos jollain muulla on vielä kokemuksia tästä, niin mielelläni minäkin kuulisin!


      • Marjut-80
        Lonkkavaurio kirjoitti:

        Päätin mäkin täällä kertoa kokemuksia lonkkieni tähystyksestä...elikkä oon nyt 26 ja nuorempana urheilin paljon, joka sitten loppu tähän lonkkongelmaan. Mulla on toinen lonkka tähystetty 2 kertaa, ensimmäisellä kerralla särky ei lähteny ja nyt 1,5 vuotta toisen tähystyksen jälkeen lonkkaa ei kyllä enää oikeastaan särje. Liikkuvuus on huono ja vihlasee jos menee huonoon asentoon, mutta onneks särky pois, se on pääasia. Nyt puol vuotta sitten sain tietää, että toisessakin lonkassa on tullu rustovaurio ja oon nyt miettiny ja pohtinu meenkö tähystykseen vai en...fysioterapiaa oon kokeiluu mutta ei se sitä särkyä poista...joten varmaan menossa ollaan taas. Vaikka tähystykset siis meni ihan ok mulla niin inhottaa kun on sit molemmat lonkat kopeloitu, kun ei tosta toisesta ainakaan enää kunnon jalkaa saanu, kaikki vähänkään vauhdikkaammat urheilulajit joutu lopettamaan. MUTTA, silti oon sitä mieltä että hyvä kun menin, sitä särkyä en jaksa. Ja luulen että noi tähystykset on aika tilanteesta riippuvaisia, joku voi varmasti saada paremmankin avun. Jos jollain muulla on vielä kokemuksia tästä, niin mielelläni minäkin kuulisin!

        Missä päin Suomea teille on tähystys tehty? Yksityisellä vai julkisella puolella? Kuulin, että tasossa huomattavaa vaihtelua, nyt pohdituttaa miten pitäisi toimia...


      • lonkka tähystetty
        Marjut-80 kirjoitti:

        Missä päin Suomea teille on tähystys tehty? Yksityisellä vai julkisella puolella? Kuulin, että tasossa huomattavaa vaihtelua, nyt pohdituttaa miten pitäisi toimia...

        Julkisella puolella -> Kyssissä tekivät. Tosi hienosti siellä asian hoitivat. Voin jälkeenpäin vain todeta, että lonkan tähystys ei kyllä ole mikään pikku juttu.


      • ontuja

        Minullakin korjataan labrumin vauriota. Tällä hetkellä kävely onnistuu vain ontuen ja joka askeleella sattuu. Särky on jatkuvaa, myös yöllä. Tuliko toimenpiteestä minkä verran sairaslomaa? Miten nivelen liikkuvuus parani vai huononiko?


      • korjattu
        ontuja kirjoitti:

        Minullakin korjataan labrumin vauriota. Tällä hetkellä kävely onnistuu vain ontuen ja joka askeleella sattuu. Särky on jatkuvaa, myös yöllä. Tuliko toimenpiteestä minkä verran sairaslomaa? Miten nivelen liikkuvuus parani vai huononiko?

        Minä olin eilen lonkan tähystyksessä, labrumia korjailtiin. Nyt pitää viikko ottaa ihan hissukseen, sitten pikkuhiljaa aktivointia, sairaslomaa aluksi 4 vkoa, jatketaan jos tarve vaatii.


      • ontuja
        korjattu kirjoitti:

        Minä olin eilen lonkan tähystyksessä, labrumia korjailtiin. Nyt pitää viikko ottaa ihan hissukseen, sitten pikkuhiljaa aktivointia, sairaslomaa aluksi 4 vkoa, jatketaan jos tarve vaatii.

        Kirjoittelepa Korjattu tuntemuksia vaikkapa viikon kuluttua leikkauksesta. Kiinnostaa kovasti leikkauksen jälkeisten aikojen sujuminen ja se, oliko leikkauksesta apua. Missä vaiheessa pystyy ajamaan autoa? Minulla leikkaus on lokakuussa. Kaikenlaisten ongelmien vuoksi en ole päässyt vielä lääkärin kanssa juttelemaan leikkauksesta, sain soittoajan vasta syyskuulle. Missä sinut tähystettiin?


      • korjattu
        ontuja kirjoitti:

        Kirjoittelepa Korjattu tuntemuksia vaikkapa viikon kuluttua leikkauksesta. Kiinnostaa kovasti leikkauksen jälkeisten aikojen sujuminen ja se, oliko leikkauksesta apua. Missä vaiheessa pystyy ajamaan autoa? Minulla leikkaus on lokakuussa. Kaikenlaisten ongelmien vuoksi en ole päässyt vielä lääkärin kanssa juttelemaan leikkauksesta, sain soittoajan vasta syyskuulle. Missä sinut tähystettiin?

        Noniin, viikko tähystyksestä. Autolla olen ajanu pari päivää, särkyjä ei enää lainkaan, kepit jätän kokonaan pois lähipäivinä. Leikkauksen hyödystä vaikea sanoa tässä vaiheessa, kun tuota lonkkaa ei vielä saa ääriasentoihin väännellä, eikä muutenkaan kovin kauheesti rasittaa. Tähystettiin helsingissä, yksityisellä.


      • Ontuja
        korjattu kirjoitti:

        Noniin, viikko tähystyksestä. Autolla olen ajanu pari päivää, särkyjä ei enää lainkaan, kepit jätän kokonaan pois lähipäivinä. Leikkauksen hyödystä vaikea sanoa tässä vaiheessa, kun tuota lonkkaa ei vielä saa ääriasentoihin väännellä, eikä muutenkaan kovin kauheesti rasittaa. Tähystettiin helsingissä, yksityisellä.

        Korjattu, Miten lonkka liikkuu ? Alkaako olo tuntua jo normaalilta? Kuulen mielelläni tuntemuksia.


      • Lorelai12345
        Ontuja kirjoitti:

        Korjattu, Miten lonkka liikkuu ? Alkaako olo tuntua jo normaalilta? Kuulen mielelläni tuntemuksia.

        Itsekin menossa yksityiselle puolelle Helsinkiin lonkan tähystykseen. Labrumvaurioita korjataan ja "siistitään" ympäristöä. Kaksi ortopedia suositteli vahvasti yksityistä (tähystyksen tekevällä määrällisesti Suomen eniten lonkan tähystyksiä takana), joten sinne siis. Kirjoitelkaa ihmeessä toipumiskokemuksianne tänne, kiinnostaa kovasti? Miten liikkuminen onnistuu? Onko toivoa enää säännöllisestä urheilusta?


      • korjattu
        Ontuja kirjoitti:

        Korjattu, Miten lonkka liikkuu ? Alkaako olo tuntua jo normaalilta? Kuulen mielelläni tuntemuksia.

        7 vkoa leikkauksesta. Kävely lähes normaalia, tosin askel täytyy pitää melko lyhyenä. Pitkä rasitus tuppaa aiheuttamaan vielä särkyä. Lonkka liikkuu ehkä vähän paremmin kuin ennen leikkausta, ääriliikkeet kivuliaita edelleen. Lääkärin mukaan kolme kk leikkauksesta eli mulla joulukuun puolivälin aikoihin voi alkaa olemaan siinä kunnossa kuin mihin tulee, toki kuntoutus senkin jälkeen jatkuu.


      • äet
        korjattu kirjoitti:

        7 vkoa leikkauksesta. Kävely lähes normaalia, tosin askel täytyy pitää melko lyhyenä. Pitkä rasitus tuppaa aiheuttamaan vielä särkyä. Lonkka liikkuu ehkä vähän paremmin kuin ennen leikkausta, ääriliikkeet kivuliaita edelleen. Lääkärin mukaan kolme kk leikkauksesta eli mulla joulukuun puolivälin aikoihin voi alkaa olemaan siinä kunnossa kuin mihin tulee, toki kuntoutus senkin jälkeen jatkuu.

        Minulla korjattiin tähystysleikkauksella repeytynyt nivelrusto lonkasta, sekä sahattiin ylimääräistä luuta pois lonkkaluun päästä.

        Nukutus sujui hyvin, ei mitään tietoa koko operaatiosta. Yksi yö sairaalassa, sitten kotiutus. 4 viikkoa kokonaan varaamatta, sitten neljä viikkoa varovainen varaus. Hyvin kevyitä venyttely- ja heilutteluharjoituksia ensimmäisen kuukauden aikana, sitten esim. vesijuoksua ja kuntopyöräilyä ilman vastusta.

        Sairaslomaa kaikkiaan kolme kuukautta. Kipulääkkeeksi Burana Panadol.


      • Ontuja
        korjattu kirjoitti:

        7 vkoa leikkauksesta. Kävely lähes normaalia, tosin askel täytyy pitää melko lyhyenä. Pitkä rasitus tuppaa aiheuttamaan vielä särkyä. Lonkka liikkuu ehkä vähän paremmin kuin ennen leikkausta, ääriliikkeet kivuliaita edelleen. Lääkärin mukaan kolme kk leikkauksesta eli mulla joulukuun puolivälin aikoihin voi alkaa olemaan siinä kunnossa kuin mihin tulee, toki kuntoutus senkin jälkeen jatkuu.

        Menitkö töihin heti 4 viikon sairasloman jälkeen vai saitko lisää? Millaista kuntoutusta leikkauksen jälkeen suositeltiin? Oletko käynyt fysioterapeutilla vai oliko vain kotijumppaohjeet? Millaista liikuntaa pystyt nyt harrastamaan? Itse odottelen edelleen tähystysaikaa. Lokakuussa leikkaava lääkäri ei ole lainkaan paikalla, joten aikaisintaan marraskuussa operaatioon.


      • emiela (ketj.aloit)
        Ontuja kirjoitti:

        Menitkö töihin heti 4 viikon sairasloman jälkeen vai saitko lisää? Millaista kuntoutusta leikkauksen jälkeen suositeltiin? Oletko käynyt fysioterapeutilla vai oliko vain kotijumppaohjeet? Millaista liikuntaa pystyt nyt harrastamaan? Itse odottelen edelleen tähystysaikaa. Lokakuussa leikkaava lääkäri ei ole lainkaan paikalla, joten aikaisintaan marraskuussa operaatioon.

        Hei kaikki ketjun kirjoittelijat! Olipa kiva löytää tämä aloittamani ketju vielä täällä "hengissä". :)
        Minun lonkan tähystyksestä on nyt vuosi kulunut. Tähystys sujui ihan ok, vaikka olikin mielestäni aika iso toimenpide. Tähystys tehtiin selkäydin puudutuksella ja sairaalassa olin kaiken kaikkiaan 5 pv. Lonkasta poistettiin täysin tohjoksi repeytynyt labrumi, korjattiin rustoja ja tehtiin lonkan koukistaja jänteen (iliopsoas) pidennys. 4vko leikkauksesta piti ottaa _tosi_ varovaisesti, vain jalalle vähän painoa, ei mitään voimallisia koukistuksia. Kaiken kaikkiaan 7vko kuljin kepeillä ja 2kk leikkauksesta sain vasta aloitella koukistus harjoitukset. Sairaslomalla olin kaiken kaikkiaan 4,5kk. Koko vuosi on mennyt jalkalihasten kuntoutukseen, käyn sääännöllisesti yhä fysioterapiassa. Tervettä ja kivutonta lonkasta ei enää tule, mutta kyllä tuo tähystys paljon auttoi kipuihini. Tsemppiä kaikille lonkka vaivaisille ja kysyä miulta saa, jos joku asia askarruttaa! :)


      • korjattu
        Ontuja kirjoitti:

        Menitkö töihin heti 4 viikon sairasloman jälkeen vai saitko lisää? Millaista kuntoutusta leikkauksen jälkeen suositeltiin? Oletko käynyt fysioterapeutilla vai oliko vain kotijumppaohjeet? Millaista liikuntaa pystyt nyt harrastamaan? Itse odottelen edelleen tähystysaikaa. Lokakuussa leikkaava lääkäri ei ole lainkaan paikalla, joten aikaisintaan marraskuussa operaatioon.

        Menin tosiaan 4 viikon jälkeen töihin, aluksi lyhyempää, 3-6 h päivää, kun ei jalka pitkään pystyssä oloa oikein jaksanut. Nyt 6-8 h päivässä töitä ongelmitta. Sain fysioterapeutilta ohjeet leikkauksen jälkeen, joita tein 2 viikkoa. Sitten aloin tehdä omiani. Nyt ohjelmaan kuuluu kuntopyöräilyä, vesijuoksua ja salitreeniä. Juoksusta ei tartte ees haaveilla, ainakaan vielä. Jo pari juoksuaskelta esim. bussin perässä vihlaisee niin pirusti ja jää särkemään.

        Lääkärin mukaan lopullisessa kunnossaan jalka alkaa olla tammikuulla. Sitä odotellessa...


      • Mikke50v
        korjattu kirjoitti:

        Menin tosiaan 4 viikon jälkeen töihin, aluksi lyhyempää, 3-6 h päivää, kun ei jalka pitkään pystyssä oloa oikein jaksanut. Nyt 6-8 h päivässä töitä ongelmitta. Sain fysioterapeutilta ohjeet leikkauksen jälkeen, joita tein 2 viikkoa. Sitten aloin tehdä omiani. Nyt ohjelmaan kuuluu kuntopyöräilyä, vesijuoksua ja salitreeniä. Juoksusta ei tartte ees haaveilla, ainakaan vielä. Jo pari juoksuaskelta esim. bussin perässä vihlaisee niin pirusti ja jää särkemään.

        Lääkärin mukaan lopullisessa kunnossaan jalka alkaa olla tammikuulla. Sitä odotellessa...

        Hei, olen ollut saikulla viisi viikkoa, syy lonkkavaurio. Pari viikkoa sitten lipesi välilevykin vaivaamaan. No viis siitä, Jorviin siis odotan ja dataa kerään. Eilen tosin kävin yksityisellä ja rtg-kuvasta todettiin, ei vaadi nivelen vaihtoa ja jotain kalkkia skä kaulan paksuuntumista näky myös. Mainittiin tähystysleikkaus. Siis mg-kuvaan pitäisi päästä. näkyikö sinun mg-kuvissa jotain moskaa ja paljonko ko.tähystysoperaatio maksaa yksityisellä?


      • ontuja
        korjattu kirjoitti:

        Menin tosiaan 4 viikon jälkeen töihin, aluksi lyhyempää, 3-6 h päivää, kun ei jalka pitkään pystyssä oloa oikein jaksanut. Nyt 6-8 h päivässä töitä ongelmitta. Sain fysioterapeutilta ohjeet leikkauksen jälkeen, joita tein 2 viikkoa. Sitten aloin tehdä omiani. Nyt ohjelmaan kuuluu kuntopyöräilyä, vesijuoksua ja salitreeniä. Juoksusta ei tartte ees haaveilla, ainakaan vielä. Jo pari juoksuaskelta esim. bussin perässä vihlaisee niin pirusti ja jää särkemään.

        Lääkärin mukaan lopullisessa kunnossaan jalka alkaa olla tammikuulla. Sitä odotellessa...

        Korjattu, miten labrumia korjattiin? Minulle annettiin jo leikausaika julkiselle puolelle, mutta nyt pari viikkoa ennen leikkausta se peruttiin, kun halutaan kuulemma keskittää samantyyppiset leikkaukset samalle päivälle. Hoitotakuu ehtii mennä eikä osattu lainkaan sanoa, milloin mahdollinen seuraava leikkausaika olisi tarjolla. Alkaa jo toivo mennä, kun on jo puoli vuotta odottanut, ja nyt annettu aika otetaankin pois. Tähystykseen halutaan myös mukaan jostain muualta lainattu "avustaja". Näin ollen on tietysti järkevää keskittää toimenpiteet samalle päivälle, jos kutsutaan asiantuntija jostain kaukaa. Toisaalta ihmetyttää, miksi asia havaittiin vasta kaksi viikkoa ennen toimenpidettä. Onhan kuvat ja leikkaukseni syy ollut tiedossa jo puoli vuotta.


      • Marjut-80
        ontuja kirjoitti:

        Korjattu, miten labrumia korjattiin? Minulle annettiin jo leikausaika julkiselle puolelle, mutta nyt pari viikkoa ennen leikkausta se peruttiin, kun halutaan kuulemma keskittää samantyyppiset leikkaukset samalle päivälle. Hoitotakuu ehtii mennä eikä osattu lainkaan sanoa, milloin mahdollinen seuraava leikkausaika olisi tarjolla. Alkaa jo toivo mennä, kun on jo puoli vuotta odottanut, ja nyt annettu aika otetaankin pois. Tähystykseen halutaan myös mukaan jostain muualta lainattu "avustaja". Näin ollen on tietysti järkevää keskittää toimenpiteet samalle päivälle, jos kutsutaan asiantuntija jostain kaukaa. Toisaalta ihmetyttää, miksi asia havaittiin vasta kaksi viikkoa ennen toimenpidettä. Onhan kuvat ja leikkaukseni syy ollut tiedossa jo puoli vuotta.

        Sama juttu. Odotin yli puoli vuotta julkisella, kyllästyin, ja marssin röntgen- ja magneettikuvien kanssa yksityiselle Helsingissä. Kannatti: tähystysajan sain kahden viikon päähän. Maksaahan se (4500e), mutta julkisen puolen sekoilu alkoi jo epäilyttää siinä määrin, että katsoin ratkaisun paremmaksi.


      • Ontuja
        Marjut-80 kirjoitti:

        Sama juttu. Odotin yli puoli vuotta julkisella, kyllästyin, ja marssin röntgen- ja magneettikuvien kanssa yksityiselle Helsingissä. Kannatti: tähystysajan sain kahden viikon päähän. Maksaahan se (4500e), mutta julkisen puolen sekoilu alkoi jo epäilyttää siinä määrin, että katsoin ratkaisun paremmaksi.

        Miten leikkaus onnistui? Oliko hintansa väärti toimenpide? Miten liikkuminen sujuu? Menikö toipumiseen kauan? Saiko leikkauksen hinnasta Kelalta mitään?


      • ..
        emiela (ketj.aloit) kirjoitti:

        Hei kaikki ketjun kirjoittelijat! Olipa kiva löytää tämä aloittamani ketju vielä täällä "hengissä". :)
        Minun lonkan tähystyksestä on nyt vuosi kulunut. Tähystys sujui ihan ok, vaikka olikin mielestäni aika iso toimenpide. Tähystys tehtiin selkäydin puudutuksella ja sairaalassa olin kaiken kaikkiaan 5 pv. Lonkasta poistettiin täysin tohjoksi repeytynyt labrumi, korjattiin rustoja ja tehtiin lonkan koukistaja jänteen (iliopsoas) pidennys. 4vko leikkauksesta piti ottaa _tosi_ varovaisesti, vain jalalle vähän painoa, ei mitään voimallisia koukistuksia. Kaiken kaikkiaan 7vko kuljin kepeillä ja 2kk leikkauksesta sain vasta aloitella koukistus harjoitukset. Sairaslomalla olin kaiken kaikkiaan 4,5kk. Koko vuosi on mennyt jalkalihasten kuntoutukseen, käyn sääännöllisesti yhä fysioterapiassa. Tervettä ja kivutonta lonkasta ei enää tule, mutta kyllä tuo tähystys paljon auttoi kipuihini. Tsemppiä kaikille lonkka vaivaisille ja kysyä miulta saa, jos joku asia askarruttaa! :)

        Toivottavasti vielä luet näitä viestejä. Minua kiinnostaisi tietää miksi sinulle tehtiin tuo psoaksen pidennys. Oliko sinulla "snapping hip", ja mikä oli oireet? Itselleni joudutaan tekemään joku toimenpide jänteeseen, mutta on puhuttu pelkästään jänteen katkaisusta ei pidennyksestä.


      • Marjut-80
        Ontuja kirjoitti:

        Miten leikkaus onnistui? Oliko hintansa väärti toimenpide? Miten liikkuminen sujuu? Menikö toipumiseen kauan? Saiko leikkauksen hinnasta Kelalta mitään?

        Nyt kuusi päivää tähystyksestä. Ensimmäinen yö (kotiin yöksi) oli erittäin tuskainen, mutta siitä saakka jokainen päivä selvästi parempaan päin. Särkylääkettä tarvitsee lähinnä yöllä, liikkuminen kotona onnistuisi jo varmaan ilman keppejäkin, mutta pidän varmuuden vuoksi toista keppia tukena, jottei leikattu jalka rasitu liikaa. (Avokki tosin kommentoi, että viisi päivää leikkauksen jälkeenkin kävelin helpomman näköisesti kuin ennen, tuetta siis.) Vaikeinta melkein on hillitä itseään liikkumasta liikaa, kun tuntuu että enempikin liikkuminen onnistuisi. Onnistumista tietysti vielä kokonaisuudessaan hankala arvioida, mutta olen ehdottomasti tyytyväinen, että menin. Labrumista ei ollut jäljellä kuin arpinen muisto, ja puhdistusoperaatio tuli selvästi tarpeeseen. En vielä tiedä, mitä Kelalta saa takaisin, mutta käsittääkseni summa on maksimissaan "joitakin satoja". Silti - ainakin omalla kohdallani jokainen sijoitettu lantti ilmeisesti kannatti.


      • ontuja
        Marjut-80 kirjoitti:

        Nyt kuusi päivää tähystyksestä. Ensimmäinen yö (kotiin yöksi) oli erittäin tuskainen, mutta siitä saakka jokainen päivä selvästi parempaan päin. Särkylääkettä tarvitsee lähinnä yöllä, liikkuminen kotona onnistuisi jo varmaan ilman keppejäkin, mutta pidän varmuuden vuoksi toista keppia tukena, jottei leikattu jalka rasitu liikaa. (Avokki tosin kommentoi, että viisi päivää leikkauksen jälkeenkin kävelin helpomman näköisesti kuin ennen, tuetta siis.) Vaikeinta melkein on hillitä itseään liikkumasta liikaa, kun tuntuu että enempikin liikkuminen onnistuisi. Onnistumista tietysti vielä kokonaisuudessaan hankala arvioida, mutta olen ehdottomasti tyytyväinen, että menin. Labrumista ei ollut jäljellä kuin arpinen muisto, ja puhdistusoperaatio tuli selvästi tarpeeseen. En vielä tiedä, mitä Kelalta saa takaisin, mutta käsittääkseni summa on maksimissaan "joitakin satoja". Silti - ainakin omalla kohdallani jokainen sijoitettu lantti ilmeisesti kannatti.

        Lopultakin tähystys on tehty. Yllättäen minut nukutettiin, joten kovin kummoisia muistoja itse tähystyksestä ei jäänyt. Vain tokkurainen ja huono olo nukutusaineista johtuen. LAbrum oli aika riekaleina, joten sitä poistettin ja sheivattiin, joitain tulehdusmuutoksia oli nähtävissä, huuhdeltiin perusteellisesti. Eilen operoitiin, tänään palailin kotiin. Olo on kohtuullinen. Kipu pysyy kohtuullisen pienenä lääkkeiden avulla. Jalalle saa varata vain osittain, joten pari viikkkoa joudun kävelemään keppien kanssa. Sairaslomaa tuli viisi viikkoa, jonka jälkeen vasta voi sanoa, oliko leikkauksesta apua. Nivelrikkoa on, ja sillehän ei ole mitään tehtävissä.


      • emiela
        .. kirjoitti:

        Toivottavasti vielä luet näitä viestejä. Minua kiinnostaisi tietää miksi sinulle tehtiin tuo psoaksen pidennys. Oliko sinulla "snapping hip", ja mikä oli oireet? Itselleni joudutaan tekemään joku toimenpide jänteeseen, mutta on puhuttu pelkästään jänteen katkaisusta ei pidennyksestä.

        Myöhässä tulee tämä vastaus kysyjälle. Sorge, en ole lukenut ketjua. Mutta vastaan nyt silti. :)

        Minulla Iliopsoas jänne oirehti lonkan kipeänä naksumisena, lonkakoukistuksen kireytenä (johon venyttely ei auttanut) ja tosiaan kipuna nivusseudussa. Eli lääkärin mukaan jänteen kireys aiheutti jonkinlainen "hyppäyksen" lonkkanivelessä. Ja tosiaan tuo snapping hip oli yksi saamista diagnooseista (lonkassa oli tosiaan myös mm. se labrum repeämä).
        Pidennys jänteeseen tehtiin, varmistin vielä epikriisistä. Kuntoutus on tuon jälkeen kyllä vaativaa, mutta sitkeys ja huolellisuus palkitaan! Nykyään lonkka voipi tosi hyvin! :)


      • ...
        emiela kirjoitti:

        Myöhässä tulee tämä vastaus kysyjälle. Sorge, en ole lukenut ketjua. Mutta vastaan nyt silti. :)

        Minulla Iliopsoas jänne oirehti lonkan kipeänä naksumisena, lonkakoukistuksen kireytenä (johon venyttely ei auttanut) ja tosiaan kipuna nivusseudussa. Eli lääkärin mukaan jänteen kireys aiheutti jonkinlainen "hyppäyksen" lonkkanivelessä. Ja tosiaan tuo snapping hip oli yksi saamista diagnooseista (lonkassa oli tosiaan myös mm. se labrum repeämä).
        Pidennys jänteeseen tehtiin, varmistin vielä epikriisistä. Kuntoutus on tuon jälkeen kyllä vaativaa, mutta sitkeys ja huolellisuus palkitaan! Nykyään lonkka voipi tosi hyvin! :)

        Kiitos vastauksesta. Olisi vielä lisäkysymyksiä, eli missä tuo operaatio sinulle tehtiin (mikä lääkäri)? Itse olen kärsinyt vastaavista oireista vuosia, varmaan lapsuudesta asti on lonkasta kuulunut klonksuntaa, jalka jumittaa (selinmakuulla jalka ei nouse ylös) ja koko psoaslihas menee tilttiin. Tutikittiinko sinulta jollain ultraäänellä mistä jänteestä se ääni tulee? Minulla kait epätyypillinen tapaus ja tuota napsumista ei saatu ultralla esiin. Lonkan tähystys tehtiin, labrum vaurio korjattiin ja jotain omituista muodostumaa nivelestä poistettiin, mutta jänneongelma on edelleen. Tutkimukset on kesken, mutta olisi kiva kuulla lisää, kun nämä on kuitenkin kait melko harvinaisia tapauksia.


      • emiela
        ... kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Olisi vielä lisäkysymyksiä, eli missä tuo operaatio sinulle tehtiin (mikä lääkäri)? Itse olen kärsinyt vastaavista oireista vuosia, varmaan lapsuudesta asti on lonkasta kuulunut klonksuntaa, jalka jumittaa (selinmakuulla jalka ei nouse ylös) ja koko psoaslihas menee tilttiin. Tutikittiinko sinulta jollain ultraäänellä mistä jänteestä se ääni tulee? Minulla kait epätyypillinen tapaus ja tuota napsumista ei saatu ultralla esiin. Lonkan tähystys tehtiin, labrum vaurio korjattiin ja jotain omituista muodostumaa nivelestä poistettiin, mutta jänneongelma on edelleen. Tutkimukset on kesken, mutta olisi kiva kuulla lisää, kun nämä on kuitenkin kait melko harvinaisia tapauksia.

        Joo, lääkärin mukaan näitä tapauksia on ihan muutama vuodessa, olin kuulemma silloin sen vuoden eka potilas hänelle, kun leikkausta tehtiin loppuvuodesta. Lonkasta otettiin magneettikuvat kahdesti ja molemmissa havaittiin huomattava määrä nestette lonkkanivelessä. Myös ultralla tutkittiin, mutta sitä kautta ei paljoa uutta tietoa tullut.
        Lääkäri kuuli ja tunsi kädellään lonkkani liikkeissä selkeän napsahduksen, kun lonkkaniveltä taivuteltiin. Ja aina kun lonkka napsahti taivutteluissa, tunsin kipua. Ilmeisesti nuo olivat selkeimmät merkit hänelle epäillä tuota snapping hip vammaa.


        Jos haluat, niin laitatko s.postia osoitteeseeni [email protected].
        En viitsi täällä palstalla alkaa lääkäreiden nimiä kirjoittelemaan. :)


      • LL
        lonkka tähystetty kirjoitti:

        Julkisella puolella -> Kyssissä tekivät. Tosi hienosti siellä asian hoitivat. Voin jälkeenpäin vain todeta, että lonkan tähystys ei kyllä ole mikään pikku juttu.

        Voin jälkeenpäin vain todeta, että lonkan tähystys ei kyllä ole mikään pikku juttu.---- näin on.


      • IlkkaP
        Lonkkavaurio kirjoitti:

        Päätin mäkin täällä kertoa kokemuksia lonkkieni tähystyksestä...elikkä oon nyt 26 ja nuorempana urheilin paljon, joka sitten loppu tähän lonkkongelmaan. Mulla on toinen lonkka tähystetty 2 kertaa, ensimmäisellä kerralla särky ei lähteny ja nyt 1,5 vuotta toisen tähystyksen jälkeen lonkkaa ei kyllä enää oikeastaan särje. Liikkuvuus on huono ja vihlasee jos menee huonoon asentoon, mutta onneks särky pois, se on pääasia. Nyt puol vuotta sitten sain tietää, että toisessakin lonkassa on tullu rustovaurio ja oon nyt miettiny ja pohtinu meenkö tähystykseen vai en...fysioterapiaa oon kokeiluu mutta ei se sitä särkyä poista...joten varmaan menossa ollaan taas. Vaikka tähystykset siis meni ihan ok mulla niin inhottaa kun on sit molemmat lonkat kopeloitu, kun ei tosta toisesta ainakaan enää kunnon jalkaa saanu, kaikki vähänkään vauhdikkaammat urheilulajit joutu lopettamaan. MUTTA, silti oon sitä mieltä että hyvä kun menin, sitä särkyä en jaksa. Ja luulen että noi tähystykset on aika tilanteesta riippuvaisia, joku voi varmasti saada paremmankin avun. Jos jollain muulla on vielä kokemuksia tästä, niin mielelläni minäkin kuulisin!

        Ensi torstaina Hus


      • snap_hip
        emiela kirjoitti:

        Joo, lääkärin mukaan näitä tapauksia on ihan muutama vuodessa, olin kuulemma silloin sen vuoden eka potilas hänelle, kun leikkausta tehtiin loppuvuodesta. Lonkasta otettiin magneettikuvat kahdesti ja molemmissa havaittiin huomattava määrä nestette lonkkanivelessä. Myös ultralla tutkittiin, mutta sitä kautta ei paljoa uutta tietoa tullut.
        Lääkäri kuuli ja tunsi kädellään lonkkani liikkeissä selkeän napsahduksen, kun lonkkaniveltä taivuteltiin. Ja aina kun lonkka napsahti taivutteluissa, tunsin kipua. Ilmeisesti nuo olivat selkeimmät merkit hänelle epäillä tuota snapping hip vammaa.


        Jos haluat, niin laitatko s.postia osoitteeseeni [email protected].
        En viitsi täällä palstalla alkaa lääkäreiden nimiä kirjoittelemaan. :)

        Pls lääkärin nimi myös mulle... Ihan sama vaiva, mutta asiaa ymmärtävä lääkäri puuttuu...


      • ...
        snap_hip kirjoitti:

        Pls lääkärin nimi myös mulle... Ihan sama vaiva, mutta asiaa ymmärtävä lääkäri puuttuu...

        Missä päin asut? Omasta puolestani voin kyllä kertoa lääkärit, jotka minun jännettä operoivat: Esko Kaartinen ja Ilkka Räsänen, molemmat pääkaupungista. Eri lääkäriasemilla toimivat, mutta tekivät yhteistyössä julkisella puolella.

        Onpa outoa, että ymmärtäviä lääkäreitä ei vieläkään löydy. Näitä jänteen operaatiota ei kyllä tehdä kuin viimeisenä vaihtoehtona, ja kaikki eivät siihen edes rupea.

        Mene Kaartiselle jos asut etelässä. Olen varmaan vastuussa muutamasta harmaasta hiuksesta hänen päässään, niin vaikea tapaus olin, mutta tosi mukava ja ymmärtävä lääkäri.

        Tiedän kyllä nuo "emielankin" lääkärit (keski-suomesta), mutta jospa hän vastaa vielä tuohon sähköpostiin, jos laitat siihen meiliä.


      • Anonyymi
        emiela (ketj.aloit) kirjoitti:

        Hei kaikki ketjun kirjoittelijat! Olipa kiva löytää tämä aloittamani ketju vielä täällä "hengissä". :)
        Minun lonkan tähystyksestä on nyt vuosi kulunut. Tähystys sujui ihan ok, vaikka olikin mielestäni aika iso toimenpide. Tähystys tehtiin selkäydin puudutuksella ja sairaalassa olin kaiken kaikkiaan 5 pv. Lonkasta poistettiin täysin tohjoksi repeytynyt labrumi, korjattiin rustoja ja tehtiin lonkan koukistaja jänteen (iliopsoas) pidennys. 4vko leikkauksesta piti ottaa _tosi_ varovaisesti, vain jalalle vähän painoa, ei mitään voimallisia koukistuksia. Kaiken kaikkiaan 7vko kuljin kepeillä ja 2kk leikkauksesta sain vasta aloitella koukistus harjoitukset. Sairaslomalla olin kaiken kaikkiaan 4,5kk. Koko vuosi on mennyt jalkalihasten kuntoutukseen, käyn sääännöllisesti yhä fysioterapiassa. Tervettä ja kivutonta lonkasta ei enää tule, mutta kyllä tuo tähystys paljon auttoi kipuihini. Tsemppiä kaikille lonkka vaivaisille ja kysyä miulta saa, jos joku asia askarruttaa! :)

        Hei.

        Onkohan ketju vielä voimissaan? Olisi kiva kuulla miten sinulla lonkka nykyään voi johon on tehty iliopsoasjänteen tenotomia.


      • Anonyymi
        .. kirjoitti:

        Toivottavasti vielä luet näitä viestejä. Minua kiinnostaisi tietää miksi sinulle tehtiin tuo psoaksen pidennys. Oliko sinulla "snapping hip", ja mikä oli oireet? Itselleni joudutaan tekemään joku toimenpide jänteeseen, mutta on puhuttu pelkästään jänteen katkaisusta ei pidennyksestä.

        Hei.

        Onko sinulle tehty jänteen katkaisu? Kiinnostaisi kovin kun itsellä sen tyyppisiä ongelmia.


      • Anonyymi
        emiela kirjoitti:

        Myöhässä tulee tämä vastaus kysyjälle. Sorge, en ole lukenut ketjua. Mutta vastaan nyt silti. :)

        Minulla Iliopsoas jänne oirehti lonkan kipeänä naksumisena, lonkakoukistuksen kireytenä (johon venyttely ei auttanut) ja tosiaan kipuna nivusseudussa. Eli lääkärin mukaan jänteen kireys aiheutti jonkinlainen "hyppäyksen" lonkkanivelessä. Ja tosiaan tuo snapping hip oli yksi saamista diagnooseista (lonkassa oli tosiaan myös mm. se labrum repeämä).
        Pidennys jänteeseen tehtiin, varmistin vielä epikriisistä. Kuntoutus on tuon jälkeen kyllä vaativaa, mutta sitkeys ja huolellisuus palkitaan! Nykyään lonkka voipi tosi hyvin! :)

        Olisi kiva kuulla Emiela miten sinulla nykyään lonkan kanssa menee johon tehty jänteen pidennys leikkaus?


    • Labrum

      Useita vuosia kipuja oikeassa lonkassa. Magneettikuvissa näkyi kystamainen muodostuma eli jokin nestekertymä, ei tietoakaan repeytymistä ym. Kuitenkin tähystyksessä löytyi paljon ruston sekä labrumin repeymiä. Tähystyksen tarkotuksena oli nimenomaan katsoa mitä sieltä löytyy ja korjata jos mahdollista. Tähystys tapahtui nukutuksessa ja herättyäni jalkaa särki aivan pohkeeseen asti. Sairaalasta pääsin kotiin samana päivänä. Ensimmäinen yö meni muuten hyvin, mutta tuli sitä kyllä heräiltyäkin kun sai vaan nukkua selältään. Seuraava yön nukuin jo terveen jalan kyljellä. Oikeestaan kahden ensimmäisen päivän jälkeen säryt loppuivat kokonaan ja jalka ei sitten muutenkaan ollut kovin kipeä. Haavat ovat kipeät. Kepit määrättiin viikoksi, mutta tuntu ettei niitä olis tarvinnu kolmen ekan päivän jälkeen. Nyt pystyn jo aivan hyvin kävellä kummallakin jalalla, tosin oikealle jalalle en uskalla laittaa aivan koko painoa, eikä edes saisi. Joihinkin asentoihin jalan taivuttaminen tekee kuitenkin kipeää. Kuntoutusohjeiden mukaan mennään ja taivutellaan. 4 vk yhteensä sairaslomaa. Sitten katsotaan jatkoa.
      Minulla todettu myös lonkan dysplasia, eli lokka on vahvasti vajaakatteinen. Lääkärin mukaan todennäkösesti sekin joudutaan tulevaisuudessa korjaamaan. Ja sehän on sitten kummassakin lonkassa.
      Nyt pitää vaan odotella ainakin 3 kk jotta näkee todellisen tuloksen. Ja kunhan pääsee kunnolla liikkumaan, nähdään lähtivätkö kivut. Olen 20 vuotias tyttö, eli ei ainakaan vielä mitään nivelrikkoa. Ja vaikuttaahan nuori ikäkin toipumiseen...?

      • mummo 57

        minulta operoitiin lonkka huhtikuussa helsingissä yksityisellä lääkäriasemalla, hoito oli ensiluokkaista ja lonkkahan oli repeytynyt ja tulehtunut pahasti.yksi yö sairaalassa ja eläkeläinen ei sairausloma tarvitse, että en tiedä paljonko olisi tullut.....nyt on YLI 4KK KULUNUT LEIKKAUKSESTA JA EI OLLA AIVAN VIELÄ TERVEITÄ.Lonkka on jäykkä ja lenkkeilyä en ole vielä kokeillut kunnolla. pyöräily ja vesijuoksu kyllä sujuu.Kaikki ääriasennot tekee erittäin kipeätä , ja joskus ikävästi vihlaisee nivusesta, niinkuin ennen leikkaustakin.Paha nivelrikkohan minulla on perussairautena , mutta onneksi lonkkanivel olikin yllättäen kunnossa, mutta ei voi tietää kuinka kauan.......nyt vaan ootellaan että jääkö jäykkyys , vai tuleeko tilanne helpommaksi ajan myötä, minulla taas ikä tekee toipumisesta vaikeampaa. 57v, että en odota ihmettä tapahtuvaksi , mutta sen sanon että kaikki jotka odottelette tähystysleikkaukseen , niin kannatta mennä heti kun pääsee. kuitenkin hyöty on haittaa suurempi.


    • Anna s

      minulle tehdään lonkan tähystysleikkaus parin päivän päästä, olen 25 vuotias, ja tuntuu tyhmältä että tässä iässä jo lonkat vaivaa.. hirvittää tuo leikkaus, nyt kun olen lukenut vielä mitä muille ollaan tehty ja miten on parannuttu, jotenki mua ällöttää tuo rustoasia, alkaa pyörryttämään kun ajattelen asiaa syvemmin :( heikot kohdat kullakin, kaikki tuo sahaus ja puheet repeytymisestä, huh !
      Toivon vaan että kaikki menis hyvin , kipua pelkään myös et onko sellaista operaation jälkeen ja millaista kipu on.. tähän asti olen saanut erilaisista kivuista tarpeekseni lonkan seudulla, toinen lonkka on rapistumassa hyvää vauhtia, tuntuilee melko kipuilevalta sekin.. eniten kammoan sitä, kun ja jos puuduteainetta laitetaan, ja neulallahan se tohon niveleen lykätään, en muista kokeneeni vastaavaa tuskaa ikinä.. magneettikuvan yhteydessä laitettiin puudutetta, käkettiin seurailla tuntuuko paremmalle, mutta sen jälkeen sainkin uuden kivun, pistävän, voimakkaan vihlaisun, naksumisen, rusahtamisen.. ennen sitä jäin jalkani kanssa jumiin noustessani kyykystä ylös, se oli hetken aikaa kipeä.. et pahemmaks tää vaan meni =( aina oon ollut liikunnallinen, tanssiminen yksi rakkaimmista harrastuksista, kaikesta olen joutunu luopumaan kun ei kivultaan pysty.. työntekijänä olen ollut keskinkertainen, sairaslomia on ollut paljon, ihan vaan jalan takia. työttömyys on tuttu ilmiö.. mutta , toivon että tästä kuntoon tulisin, ja pääsisin taas harrastamaan rakkaita liikuntalajeja, ja, olisin työpaikallani helmi työntekijä.. turhauttavaa kun ei voi tehdä niin paljon, kun haluaisi..

      • Pirkanmaalta

        Minulla lonkan tähystyksestä kaksi viikkoa aikaa. Olen 28- vuotias nainen, joten tässä "nuori" kohtalotoveri :) Aluksi tarkoitus oli korjata yksi repeämä, mutta lopputuloksena korjattiinkin kaksi ja huomattiin samalla, että minulla on ahdas lonkka. Luuta siis jouduttiin sahaamaan pois. Viisi viikkoa sain saikkua toimistotöistä ja kaksi viikkoa pitäs kävellä kepeillä. Sain lääkäriltä luvan kävellä ilman keppejä kotona jo ennrn tuota kahta viikkoa ja ei ole ollut yhtään hankalaa. Minulle eo tullut särkyä yhtään, ei edes ensimmäisenä yönä eli helpolla päästiin.

        Tähystykaestä sen verran, että kannattaa pyytää nukutus. Minulla tähystettiin oikea lonkka selkäydinpuudutuksella. Vasemmankin jalan piti kuitenkin puutua, koska sekin oli vedossa, mutta eipä puutunutkaan. Oli aikamoiset kivut siinä ja kaksi kertaa sain särkylääkettä ennen kuin minut tiputettiin uneen. Kakki meni muuten siis todella hienosti lukuunottamatta tuota vasemman jalan särkyä leikkauspöydällä.


      • KKK
        Pirkanmaalta kirjoitti:

        Minulla lonkan tähystyksestä kaksi viikkoa aikaa. Olen 28- vuotias nainen, joten tässä "nuori" kohtalotoveri :) Aluksi tarkoitus oli korjata yksi repeämä, mutta lopputuloksena korjattiinkin kaksi ja huomattiin samalla, että minulla on ahdas lonkka. Luuta siis jouduttiin sahaamaan pois. Viisi viikkoa sain saikkua toimistotöistä ja kaksi viikkoa pitäs kävellä kepeillä. Sain lääkäriltä luvan kävellä ilman keppejä kotona jo ennrn tuota kahta viikkoa ja ei ole ollut yhtään hankalaa. Minulle eo tullut särkyä yhtään, ei edes ensimmäisenä yönä eli helpolla päästiin.

        Tähystykaestä sen verran, että kannattaa pyytää nukutus. Minulla tähystettiin oikea lonkka selkäydinpuudutuksella. Vasemmankin jalan piti kuitenkin puutua, koska sekin oli vedossa, mutta eipä puutunutkaan. Oli aikamoiset kivut siinä ja kaksi kertaa sain särkylääkettä ennen kuin minut tiputettiin uneen. Kakki meni muuten siis todella hienosti lukuunottamatta tuota vasemman jalan särkyä leikkauspöydällä.

        heippa sinä Pirkanmaalta,
        mielelläni kuulisin lisää sinun kokemuksestasi. Toki operaatiosta on vasta vähän aikaa, mutta kertoiko leikkaava kirurgi sinulle mitään arviota miten saisit alkaa liikkua tai urheilla?
        Ylipäätänsä koko tähystyksestä on vähän tietoa täällä netin syövereistä, mutta etenkin teistä, jotka olette olleet operatiossa niin että myös luuta on napsastu pois.
        Olen itse menossa syksyllä, ja mulla on nimenomaan tuo ahdas lonkka,eli tavoitteena olisi saada pois pala luuta lonkkamaljasta. Ahistaa nyt jo kaikki se lepo, ja mahdollinen pitkä liikkumattomuusjakso.... :)
        Miten kivut operaation jälkeen?
        Kiva jos viitsit vastata:)

        KKK


    • mummo 57

      mummo 57
      nyt on kulunut leikkaukkesta kolmisen vuotta , ja leikattu lonkka jäi vähän jäykäksi, mutta kipu on poissa ja se taipuu normisti!
      Työhön olen palannut osa-aikaisesti , eikä se haitta elämää muutenkaa. Käyn noin kolme kertaa viikossa sauvakävelyllä ja myös uimassa, eli nyt on hyvä vaihe...toivon tätä ja pitkää ikäää, just on valmisteilla 60v, ja samalla 40v hääpäivä.
      Matkustelut sujuu ihan normisti, ja muut pyöräilyt.kovat kipulääkkeet jäi sairaalaan , joten katson olevani voiton puolella.

    • AA.AA

      kiva löytää täältä tämmöinen keskustelu. Itseltäni magneettikuvattiin oikea lonkka viime viikolla ja saan tulokset ensi tiistaina. Mutta sain jo lausunnon kotiin ja selvittelin mitä se suomeksi tarkoittaa. Lonkassa on epämuodostuma(joka on tiedetty 12-v sitten kun ruvennut oireilemaan ja itse olen nyt 24-vuotias), nivelrikkoa, lonkkamaljassa on reunakerrostumaa, reisiluun puolella rustokerroksen epätasaisuutta ja paikoin vaurio läpäisee koko ruston paksuuden ja alla oleva luu on paljastunut. Reisiluussa hohkaluun kuormitusmuutoksia. ja vielä päälle niveltulehdus. Eli uskoisin että leikataan,sen nyt kuulen tiistaina tosiaan. Lonkkahan on vaivannut siten että paukkuu kävellessä, sitten "napsahtaa" joka aiheuttaa hetkellisesti tuskaisen kivun, kaikki kiertoliikkeet on ollut mustalla listalla jo vuosia,ei vaan kykene niihin kovan kivun takia.

      • LL

        paukkuu kävellessä, sitten "napsahtaa" joka aiheuttaa hetkellisesti tuskaisen kivun, kaikki kiertoliikkeet on ollut mustalla listalla jo vuosia,ei vaan kykene niihin kovan kivun takia.------------- tässä keskustelussa puhutaan välillä lonkan tähystysleikkauksessa ja välillä muista leikkauksista. Kannattaa selvyyden vuoksi mainita mikä leikkaus on kyseessä, se on kirjoittajille varmaan tärkeää.


    • Joutsenprinsessa

      Hei kohtalotoverit!
      Minulla on myös todettu magneettikuvissa lonkkamaljakon repeämä ja nestettä lonkassa kesäkuussa. Oireillut syksystä 2011 lähtien ja syyksi epäillään raskasta liikuntaa (Opiskelin tanssinohjaaja-koulutuksessa). Ensi viikolla mennään ortopedille ja hän kertoo mitä seuraavaksi. Fysioterapeutti uskoo, että minut laitetaan tähystysleikkaukseen. Tämä liikkumattomuus on kauheata ja kun mikään liikuntalaji ei tunnu sopivan. Normaali oikea istuma-asento (90-asteen kulma) on ihan kauheata. Mulla kivut ovat oireilleet alaseljässä, pakarassa, lonkassa ja lapaluissa ja hartioissa asti, jonka vuoksi hakeuduin aluksi hoitoon ja hartiaseudun oireita tutkiessa huomattiin oikeassa lonkassa todella huomattava liikkumattomuus. Kivut ovat pahentuneet todella paljon viimeisen kuukauden ja viikkojen aikana. Makaaminen on ainut hyvä asento. Töistä olen joutunut ottamaan sairaslomaa ja tällä hetkellä en voi lähteä opiskelemaan, koska lähimpään haluamaani opiskelupaikkaan on yli 60km matka, eikä lonkka kestä pitkiä ajomatkoja. Tässä on herännyt kysymyksiä siitä, että jos lonkka leikataan niin mennäkkö yksityiselle vai julkiselle. Yksityisillä hinnat varmasti ovat aika korkeat, mutta jos sinne pääsee nopeammin ja saa varmemman ja paremman hoidon, niin tottakai se houkuttaa....

      • .....

        Minut on tähystetty sekä yksityisellä, että julkisella puolella. Ei mitään eroa ainakaan omalla kohdallani ollut. Julkisella tuo ortopediapuoli tuppaa olemaan aika ruuhkainen (riippuu varmaan vähän paikkakunnasta), mutta puolen vuoden odotus voi olla edessä (kysy lääkäriltä). Yksityisen hinnat löytyy netistä. Jos rahaa on, etkä kestä odotella, niin sinne sitten vaan;).


      • .....
        ..... kirjoitti:

        Minut on tähystetty sekä yksityisellä, että julkisella puolella. Ei mitään eroa ainakaan omalla kohdallani ollut. Julkisella tuo ortopediapuoli tuppaa olemaan aika ruuhkainen (riippuu varmaan vähän paikkakunnasta), mutta puolen vuoden odotus voi olla edessä (kysy lääkäriltä). Yksityisen hinnat löytyy netistä. Jos rahaa on, etkä kestä odotella, niin sinne sitten vaan;).

        Vielä lisäys. Missä päin asut? Pari vinkkiä voisin antaa, jos tuota yksityistä harkitset.


    • Savanna

      Hei!

      Täällä myös yksi lonkkavaivainen kirjoittelee... Kyselisin teiltä, joilla on todettu lonkan lambrum/rustovaurio, millä tavoin teillä vamma oirehti (ennen leikkausta)? Minulla taustalla puoli vuotta sitten tapahtunut kaatumistapaturma, jossa satutin lonkkani ja siitä asti oirehtinut, tosin kivun paikka ja luonne vähän vaihdellut. Tällä hetkellä lähinnä jomottavaa särkyä nivusessa ja reiden etupuolella. Rasituksesta ärtyy, mutta ei tunnu kipua kuitenkaan jokaisella askeleella. Magneettikuvaan olen menossa yksityisen lääkäriaseman kautta kunhan saan vakuutusyhtiöltä maksusitoomuksen... Jännittää ja mietityttää kovasti kun ei tiedä, mikä lonkkaa vaivaa :(

    • ¨^^^^^^^

      Lonkka pitää tutkia perusteellisesti, ja ennen mahdollista tähystystä pitäisi tietää mikä siellä nivelessä oikeasti on vikana, jos/kun labrum on mennyt rikki. Se ei rikkoudu ihan helposti, vaan yleensä taustalla on nivelen muotoon liittyvä vika. Tosin sinulla tuo kaatuminen voi olla kyllä syy, riippuu miten pahasti lonkka siinä on vääntynyt.

      Labrumin aiheuttamat kivut voi mennä ohi, palata taas jne.,, riippuu vähän miten iso vaurio siellä on. Mutta kannattaa tosiaan etsiä se spesialisti, koska suositukset esim. mitä rikkoutuneelle labrumille tehdään on taas muuttuneet. Joissain tapauksissa ei suositella nivelestä poistettavaksi mitään.

    • leikkaus takana

      Kolme päivää takana lonkan tähystyksestä takana. Labrum pahasti revennyt, laajoja rustovaurioita sekä ruston ohenemista. Luuta sahailtiin reippaasti pois ja irronnutta rustoa kiinnitettiin niiteillä takaisin.....eli suhteellisen sökönä oli lonkka.

      Vielä liian aikaista sanoa miten onnistui, mutta ainakin ahtausongelmaa (impingement) saatiin korjailtua.

      Hämmästyttävää kyllä, sain samantien luvan puolipainovaraukselle ja kahden viikon sisällä kepit pois kokonaan. Kipuja ei ole itse lonkassa lainkaan (haava-alueellakin vain hiukan) ja jo nyt pystyy liikkumaan kepeillä todella helposti. Toisin sanoen, erittäin iloinen yllätys!

    • Jyväskylässä

      Hyvä että löysin tämän keskustelun. Sain tänään tietää lonkassani olevan labrumin repeämän ja nestekeräymän sen johdosta kystana joka painaa lonkan kiertäjälihaksia. Nestettä on myös itse nivelvälissä. Olen 44-vuotias nainen.

      Oireena on ollut kesällä , n. 2 kk sitten alkanut lievä kipuilu, jonka tulkitsin lonkan koukistajan kireydeksi. Olen venytellyt ja venytellyt (varmaan jo liikaakin), mutta nyt ihan viimeisen vkon aikana alkoi kävelykivut sekä lepokivut. Pääsin nopsaan eteenpäin ja tänään oli Terveystalossa magneetti ja ortopedin aika.

      Lääkäri kovasti kyseli, että olenko satuttanut jalan, mutten muista mitään yksittäistä kertaa. Kipu vaan alkoi pikkuhiljaa.

      Lääkäri laittoi lähetteen lonkan tähystykseen K-S KS:n ortopedian polille. Sitä tässä sitten odotellen.

    • kkk

      heippa kaikki,jotka jo olette olleet operaatiossa? Olisi mukava kuulla miten "iisisti otitte tähystyksen jälkeen? siis, olitteko paljon jalkeilla vai pelkästään makuulla yms,tai tuliko teille jotain suosituksia asian suhteen?

    • AA.AA

      Minun vaivani on siinä pisteessä että ainoa hoitomuoto on tekonivel. Mutta kun olen näin nuori niin menen kipulääkkeillä päivä kerrallaan eteenpäin ja kun eivät pillerit enää särkyyn ja kipuun auta niin leikataan. Tämmöinen tuomio tuli yksityiseltä ja kahdelta eri lääkäriltä. Rustovauriolle ei voi tehdä mitään kun on jo osittain kulunut kokonaan pois.

    • leikkaus takana.

      Eli tänään tulee tasan 3 viikkoa tähystyksestä. Viikon olen jo kävellyt ja parina ekana päivänä tuli reisilihakset kipeiksi. Enää ei ole mitään ongelmia eikä kipuja. Eli siis aivan uskomattoman nopeasti on jalka toipunut kuntoon. Mitään urheilua en vielä ole yrittänyt, vaan odottelen vielä hetken.

      AA-AA:lle suosittelen etsimään ortopedin joka tuntee tähystysleikkauksen salat ja on perehtynyt asiaan. Minulla 2 ortopedia oli sitä mieltä, että uutta niveltä pitäisi laittaa, kunnes kolmas totesi, että seuraus on nivelrikko, mutta syy on lonkan ahtaus sekä reisiluun pään "epämuodostuma".

      Minulla vaikutti toki tähystykseen se, että ole reili 30v enkä missään nimessä vielä halunnut uutta niveltä.

    • ..,..,,.,...,,
      • Jyväskylässä

        Sain tänään tietää, että lonkkani tähystetään marraskuussa Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Koska ovat kuulemma sen verran harvinaisempia, ei niitä tehdä minulle lähimmässä sairaalassa eli Keski-Suomen KS:ssä Jyväskylässä.

        Tänään tuon tiedon myötä alkoi iskeä jonkinlainen paniikinpoikanen... Joudun siis ihan oikeasti leikkaukseen. Oman pelkonsa asiaan tuo se, ettei minua ole koskaan puudutettu (siis epiduraalilla) muttei myöskään nukutettu ja kokemukseni sairaalasta ovat hyvin vähäiset. Synnytyksissäkään ei lääkäriä tarvittu :=)

        Nyt pidän kuntoa yllä vesijuoksemalla 3-4 h/vkossa. Olen kävellyt pidemmästi tosi vähän nyt, toisaalta olen oikeastaan täysin kivuton.


    • suski

      Moi itsellä on tulossa nyt tähystysleikkaus lokakuun lopussa mystinen synoviitti synnytyksen jälkeen??? Tätä on siis kestänyt 2,5v ja nyt leikkaus edessä ilmeisesti puhdistetaan kun irtopaloja! Kiinnostaisi kuulla että mihin kohtaan ne leikkaushaavat tulevat tai siis, että mistä mennään sisään niveleen? Kukaan ei tiedä mikä on ja mä syytän mun rankkaa synnytystä. Kiitos

    • kkk

      mulla on kolme tosi pientä jälkeä kyljessä about "pikkuhousujen alasauman" kohdalla. Jokasessa jäljessä on about 3 tikkiä. Eli eipä niitä juurikaan tule huomaamaan....

      • suski

        Okei mä luulin et ne tulee tohon nivuseen :P kysyn vielä kun sinne soitan ennen leikkausta. Kiitos vastauksesta :)


      • ,.,.,..,.
        suski kirjoitti:

        Okei mä luulin et ne tulee tohon nivuseen :P kysyn vielä kun sinne soitan ennen leikkausta. Kiitos vastauksesta :)

        Mulla on reiden yläosassa pienet arvet. Riippuu mistä kohtaa tähystimet viedään. Niin pienet arvet, että ei edes kunnolla näy.


    • suski

      Okei kiva juttu mietin just et kauheeta jos tosta nivusesta ni on varmaa tosi kurjaa liikkua :P nii on varmaa muutenkin tuskasaa iik jännittää kyl nii pirusti mut ei auta ku toivoo parasta, että tästä on apua ja selvii mistä johtuu!! Kiitos kun ootte vastannu :)

    • kkk

      Tarkoitus ei todellakaan ole mitenkään pelotella, mutta voin vakuuttaa että pikku arvet on pienin huoli;) Kyllä se tuska leikkauksen jälkeen johtuu ihan muista jutuista..... en ole koko arpie muistanut kertaakaan tähystyksen jälkeen.

      Siitä aasinsiltana, miten kauan teillä muilla "säryt" kesti tähystyksen jälkeen lonkan alueella? Miten paljon olette istuskelleet saikun aikana versus olleet makuulla?

      • .........

        Se tuska riippuu ihan siitä, että mitä kaikkea vikaa on, ja mitä siellä lonkassa on tehty. Itselläni ensimmäisellä kerralla vaan resekoitiin labrumia ja poistettiin jotain arpimuodostelmaa, ei kuitenkaan mitään luun viilauksia tms.

        Toisella kerralla vapautettiin iliopsoas jänne (tenotomia). Molemmista kerroista selvisin ihan helposti, mutta se varsinainen syy (lonkkavika) on siis edelleen olemassa, ja tulee kyllä aiheuttamaan omat tuskansa. Tällä hetkellä tuskat johtuu tästä edelleen kiristävästä iliopsoaksesta (lonkankoukistajasta). Eli on niin yksilöllisiä nämä asiat.


      • Jyväskylässä
        ......... kirjoitti:

        Se tuska riippuu ihan siitä, että mitä kaikkea vikaa on, ja mitä siellä lonkassa on tehty. Itselläni ensimmäisellä kerralla vaan resekoitiin labrumia ja poistettiin jotain arpimuodostelmaa, ei kuitenkaan mitään luun viilauksia tms.

        Toisella kerralla vapautettiin iliopsoas jänne (tenotomia). Molemmista kerroista selvisin ihan helposti, mutta se varsinainen syy (lonkkavika) on siis edelleen olemassa, ja tulee kyllä aiheuttamaan omat tuskansa. Tällä hetkellä tuskat johtuu tästä edelleen kiristävästä iliopsoaksesta (lonkankoukistajasta). Eli on niin yksilöllisiä nämä asiat.

        Minä sain tänään tiedon, että lonkan tähystys tehdään 12.11. KYS:ssä. Aika lailla jännittää täällä myös... Varsinkin kun on elämäni eka leikkaus ja eka epiduraali tai nukutus.

        Saitteko valita kumman haluatte, epiduraalin vai nukutuksen? Oletteko joutuneet kävelemään keppien kanssa leikkauksen jälkeen ja kuinka kauan? Kuinka pitkä sairasloma on ollut? Tiedän, että nämä riippuvat paljon siitä, mitä lonkan sisällä tehdään, mutta jotain kokemuksia...


      • ...............
        Jyväskylässä kirjoitti:

        Minä sain tänään tiedon, että lonkan tähystys tehdään 12.11. KYS:ssä. Aika lailla jännittää täällä myös... Varsinkin kun on elämäni eka leikkaus ja eka epiduraali tai nukutus.

        Saitteko valita kumman haluatte, epiduraalin vai nukutuksen? Oletteko joutuneet kävelemään keppien kanssa leikkauksen jälkeen ja kuinka kauan? Kuinka pitkä sairasloma on ollut? Tiedän, että nämä riippuvat paljon siitä, mitä lonkan sisällä tehdään, mutta jotain kokemuksia...

        Onko sinulle kerrottu etukäteen mitä tullaan tekemään? Onko esim. puhuttu iliopsoaksen tenotomiasta? Sinulla ilmeisesti tuo jänne ainakin jonkin verran kiristynyt. Jos jänteelle tehdään jotain, niin sen jälkeen on tiedossa kova treeni, koska lihas surkastuu lähes täysin, ja voima katoaa. Muuten oli helppo toimenpide. Kipuja tietysti aluksi on, mutta lääkettä vaan kunnolla.

        Itse olen heittänyt kepit nurkkaan tosi pian. Esim. sisällä en käyttänyt niitä ollenkaan. Mutta kuten kerroin, minulle ei tehty mitään luun muotoilua, ja se voi olla kivuliaampi.

        Minulle on automaattisesti tehty molemmat spinaalipuudutuksella. Ei kukaan edes kysynyt haluanko nukutuksen. Spinaali on mielestäni helpompi kuin nukutus.

        Olen ollu jo 4 vuotta pois työelämästä kremppojen takia, mutta tästä viimeisestä tähystyksestä sain varsinaista sairauslomaa 1,5 kk.


      • Jyväskylässä
        ............... kirjoitti:

        Onko sinulle kerrottu etukäteen mitä tullaan tekemään? Onko esim. puhuttu iliopsoaksen tenotomiasta? Sinulla ilmeisesti tuo jänne ainakin jonkin verran kiristynyt. Jos jänteelle tehdään jotain, niin sen jälkeen on tiedossa kova treeni, koska lihas surkastuu lähes täysin, ja voima katoaa. Muuten oli helppo toimenpide. Kipuja tietysti aluksi on, mutta lääkettä vaan kunnolla.

        Itse olen heittänyt kepit nurkkaan tosi pian. Esim. sisällä en käyttänyt niitä ollenkaan. Mutta kuten kerroin, minulle ei tehty mitään luun muotoilua, ja se voi olla kivuliaampi.

        Minulle on automaattisesti tehty molemmat spinaalipuudutuksella. Ei kukaan edes kysynyt haluanko nukutuksen. Spinaali on mielestäni helpompi kuin nukutus.

        Olen ollu jo 4 vuotta pois työelämästä kremppojen takia, mutta tästä viimeisestä tähystyksestä sain varsinaista sairauslomaa 1,5 kk.

        Minä tiedän itse valitettavasti minimaalisen vähän siitä, mitä tuleman pitää. Magneettikuvassa näkyi ehkä eniten ongelmaa aiheuttavana lokeroiset nestekeräymät ja -kysta. En edes tiedä, näkyikö se repeämä siellä ihan 100 %.n varmuudella, kun lähetteessä luki, että todennäköinen labrum repeämä.

        Näin ollen en tiedä yhtään, mitä kaikkea tähystyksessä tullaan tekemään. Ilmeisesti labrumrepeämien taustalla voi olla rakenteellinen ongelma, jolloin jopa luupintoja joudutaan käsittelemään.

        Itse uskon, että jokin rakenteellinen ongelma voi olla kyseessä, sillä repeytyminen on tapahtunut täysin kivutta ja niin, etten edes tiedä, milloin se on tapahtunut. Esim. joissan urheilulajeissahan, joissa lonkkaan voi kohdistua suuri vääntäviä voimia, voi repeytyminen tapahtua äkillisesti.

        Minulla ei ole yhtään lääkärikäyntiä etukäteen, vaan menen suoraan sairaalaan tähystettäväksi.


      • Anonyymi
        ......... kirjoitti:

        Se tuska riippuu ihan siitä, että mitä kaikkea vikaa on, ja mitä siellä lonkassa on tehty. Itselläni ensimmäisellä kerralla vaan resekoitiin labrumia ja poistettiin jotain arpimuodostelmaa, ei kuitenkaan mitään luun viilauksia tms.

        Toisella kerralla vapautettiin iliopsoas jänne (tenotomia). Molemmista kerroista selvisin ihan helposti, mutta se varsinainen syy (lonkkavika) on siis edelleen olemassa, ja tulee kyllä aiheuttamaan omat tuskansa. Tällä hetkellä tuskat johtuu tästä edelleen kiristävästä iliopsoaksesta (lonkankoukistajasta). Eli on niin yksilöllisiä nämä asiat.

        Olisi kiinnostavaa kuulla tuliko sinulle apua iliopsoas jänteen tenotomiasta ja miten se nyt voi?


    • KKK

      Kepeillä kävelyaika/sairasloman pituus on tosiaan aika yksilöllistä,riippuen paljon siitä mitä siellä tehdään/pystytään tekemään. Kannattaa myös muistaa, että magneettikuvat eivät aina välttämättä kerro totuutta,vasta tähystäessä lopulta nähdään mitä täytyy tehdä.
      Mulla on tuttu, joka käveli kepeillä 1,5vkoa ja oli sairaslomalla 2kk. Tiedän myös yhden, joka käveli kepeillä 2kk ja sairaslomalla 3kk. itse olen siltä väliltä:) Kotona lojuminen on tylsää, mutta ei kannata kiirehtiä ettei tule takapakkia.

      Varmaan myös toi nukutus/puudutus riippuu sairaalasta, itselleni tehtiin nukutuksessa. Ja olin tähän tyytyväinen.

    • suski

      Mulla kanssa lääkäri kertoi, että puudutuksella hoituu mut mulla tosiaan rankka synnytys josta selkävaivat kun piikeillä selkää ronkittiin joten mieluummin nukutuksella niin ei tulis taas selkään piikityksiä :( voi hitsi mulla siis synoviitti turvotusta ja irtopaloja eikä kukaan tiedä mistä johtuu muuta et synnytyksen jälkeen alkoi :( hirvittää kyl niin pirusti se kipu tietty sektiosta selvitty mut :/

    • suski

      Nyt on leikkauksesta selvitty mut aika kurjin seurauksin!!! Vaadin nukutusta koska selkäkivut olleet 3v jotka aiheutu synnytyksestä! Ei menivät puuduttamaan kun laittoivat mut täyteen jotain lääkkeitä ja kas kummaa puudutus ei tehonnu ku tunsin kaiken kun laitettiin vetopöydälle ja kiireesti nukutettiin. Nyt sitten aivan sietämättömät kivut selässä enkä voi liikkua SELÄN takia!! Lonkkakin on todella kipeä ja puutunut alapäätä myöten! Onko muilla ollut puutumista jalassa /pakaroissa? järkkyä toimintaa mikään mitä sanoo ei näytä auttavan :(

      • Jyväskylässä

        Onpa ikävä juttu Suski! Montako päivää leikkauksesta nyt on?

        Laitettiinko sinulle siis epiduraalipuudutus? Eikös sen pitäisi olla aika varma teholtaan? Missä sinut leikattiin?

        Minulla on tähystys edessä 13.11. Minulle ei ole koskaan laitettu epiduraalia, kun en esim. synnytyksissä ole tarvinnut sitä. Mutta ei minua myöskään ole nukutettu koskaan, joten pelkää tuota puudutusta toistaiseksi paljon enemmän kuin itse tähystystä.

        Minulle sanottiin että KYS:n ortopediassa kaikille laitetaan epiduraali.


    • tähystetty

      Suski,ainakin mulla oli melkeen kuukauden ajan jalka ja pakara tosi helposti puutuva/särkevä ja selkäkin tuli alkuun entistä kipeemmäksi kaikesta makaamisesta mut kyllä se sitten siitä pikku hiljaa,ihan kun olis ollut "seinä" kuukauden kohdalla jonka jälkeen alkoi helppaamaan. Pakarakipua mulla on edelleen,mut uskon et jahka saan tarpeeksi jumpattua ja vahvistettua lihaksia niin sekin jää pois.

      tsemppiä!!

    • .........

      Onko nämä teidän selkä ja pakarakivut olleet jo ennen tähystystä, vai tulleet vasta tähystyksen jälkeen?

      Tämä on olennainen tieto siksi, että jos iliopsoas jänne (ja lihas) on kireällä, niin se aiheuttaa alaselän ja pakaran kipuja, ja jos sitä ei tähystyksen yhteydessä vapauteta, niin ei ne kivut mihinkään selästä häviä. Merkkejä kireydestä on lonkankoukistajan (iliopsoas) venyttely ei ole onnistunut, on ollut jänteen napsumista tms.

      Jos taas kivut on huomattavasti pahentuneet toimenpiteen jälkeen, niin silloin voisi olettaa, että selkään on tullut jopa välilevyongelma. Ottaisin yhteyttä leikanneeseen lääkäriin.

    • Suski

      Joo siis selkäydinpuudutus laitettiin vaikka vaadin nukutusta :/ 29.10 leikattiin ja mulla siis selässä kaikki maholliset välilevyongelmat tai siis kaikki nämä alkoi synnytyksestä 2009 :P Mut leikattiin ja tähystettiin PHKS ja tottakai mun kohdalla menee aina joku pieleen :( selkäkivut alkoivat siis sektion useista virhe piikityksistä jotka vaivanneet 3v samoin lonkka ja nyt kun sörkittiin taas niin selkä kipeytyi mut nyt sentään sietää jo jotenkin liikkua joku hermovaurio varmaan tullut selkään piikityksistä. Lonkkaa särkee ja kävely on kyl hankalaa (kepeillä) mut tietty kuuluu varmasti asiaan. Tulos oli hieman häkellyttävä kun mulla ollut 3v synoviitti nivelessä mut nyt tähystyksessä sielä ei ollut mitään siihen viittavaa ja kaikki siistiä? pari pientä pyöreää kalkkeumaa? Kiitos teille kaikille kun olette vastannu mieltä helpottaa kun voi purkaa tilannetta :) Jyväskylässä tsemppiä sulle tulevaan leikkaukseen! Kiitos

      • Suski

        ja siis joo niin pitäisi olla varma puudutus mut mulla ei tehonnut kun tunsin kivun vetopöydällä jaloissa jonka jälkeen kiireesti nukutettiin! Myöskään synnytyksessä epiduraali ei auttanut millään tavalla. Se vaan et salaa huumataan ja puudutetaan, vaikka vaadin nukutuksen jonka piti olla selvä asia. siinäpä näkivät et en puutunu ja selkä kipeytyi mistä heille varotin.


    • sairaalakammo

      Te joilla on todettu tähystystä vaativa labrum-vaurio, miten lonkka oireili ennen sitä?

      Mulla on ollut lonkassa jotain häikkää. Oikea lonkka on ollut kankeampi kuin vasen jo vuosia. Nyt puolisen vuotta ollut nivusoireita, kumartuminen tekee kipeää, istuminen painaa ja jotenkin tuntuu melkein koko ajan erilaiselta kuin toinen lonkka. Nukkumista ei haittaa ja joskus harjoitteita tehdessä häviää oireet vähäksi aikaa.

      Toistaiseksi ei ole magneettikuvattu, hoidettu fysioterapialla. Pystyn myös ainakin jonkin verran hölkkäämään, uimaan ja pyöräilemään. Pallopelit saattaisivat tuntua ikävältä nopeine sunnanmuutoksineen.

      En ole koskaan ollut leikkauksessa ja pelkään todella paljon. Toisaalta yritän pitää mielessä, että vaikkakin teknisesti vaativa operaatio, leikkaus on pienehkö ja ennuste on hyvä. Jotenkin vaan tuntuu, ettei edes pystyisi menemään sairaalaan, leikkaukseen (että menee jalat alta tai pyörtyy tai tulee paniikki). Ajattelen, että siitä eteenpäin se sujuu jotenkin (rauhoittavien tai nukutuksen avulla tms.). Ajatus siitä että olisi hereillä toimenpiteen ajan ja suht "selvin päin" tuntuu kammottavalta, ahdistavan pakokauhuiselta. Vaikka kai sitä kuitenkin pystyy, silloin jos ei muita vaihtoehtoja ole.

      Selkäydinpuudutuksen ei _pitäisi_ tuntua hyttysenpistoa kummemmalta, mutta ajatuksena sekin tekee pahaa. Samoin kuin jalan venytys ja kaikki mikä voisi mennä pieleen.

      • ............

        Nuo sinun oireet voisi viitata FAI:hin (ahdas lonkka), jossa se labrum vaurio on vaan seuraus rakenteellisesta viasta, ei niinkään se varsinainen syy lonkan tähystykseen. Kuvat pitäisi kyllä ottaa, jotta tiedetään mikä siellä on vialla.

        Lonkan rakenteelliset viat aiheuttaa pidemmän päälle nivelrikon. Ja tällä hetkellä kait yritetään näillä "nivelen siivoamisilla" pitkittää sitä nivelrikon alkamista, joka johtaa kalliiseen tekonivelen laittoon. Nuoret on erityisesti ne jotka pitäisi hoitaa ajoissa, koska jos ihmiselle joudutaan laittamaan tekonivel 30 vuotiaana, niin sitä jodutaan vaihtamaan monta kertaa ennen kuin hautausmaa kutsuu.

        Ei kannata lukea kauhukertomuksia, kun enin osa menee kuitenkin hyvin. Jos selkäydinpuudutus ei toimi, kerro (painokkaasti) jos tunnet jaloissa jotain, jalkojen pitää ikään kuin hävitä kokonaan. Saat rauhoittavaa, eli et ole selvin päin. Pikemminkin sinulla on sellainen hällä väliä fiilis, että tehkää mitä tykkäätte.


    • sairaalakammo

      rtg-kuvat otettiin jonkin aikaa sitten, ilmeisesti ajatuksena tutkia tuota ahdasta lonkkaa. Lääkärin mukaan niissä ei ollut mitään erityistä. Siksi kai tässä vielä yritetäänkin kuntouttaa. Viikot vaan kuluvat eikä tunnu, että mikään liikunta tai lepo tuota vaivaa lopullisesti parantaisi.

      Ilmeisesti labrum voi vaurioitua myös liiallisesta harjoittelusta (vääränlaisesta kuormituksesta). Mutta voihan siellä taustalla lonkan rakennekin vaikuttaa.

      Kuulemma oireettomillakin voi näkyä magneettikuvassa labrum-vauriota.

      Varjoaineen laittoa pelkään myös. Kunpa vaan osaisin olla murehtimatta, enhän vielä tiedä mikä siellä vaivaa.

    • ...............

      Otettiinko nuo kuvat terveyskeskuksessa? Seisoitko vai otettiinko makuuasennossa? Rakenteelliset viat kuten acetabular retroversion (joka liittyy fai:hin), vaatii tietyn tyyppiset kuvat tietystä kuvakulmasta. Tämä acetabular retroversion aiheuttaa nivelrikkoa (todettu maailmalla). Toivottavasti pääset vielä parempiin kuviin.

      Varjoaineen laitto tuntuu samalta kuin hyttysen pisto. Sitä ei tarvitse pelätä.

      • sairaalakammo

        Työterveydessä yksityisellä. Makuulla, lonkka kahdessa erilaisessa asennossa.


    • tähystetty

      Ei tosiaan kannata lueskellä mitään kauhukertomuksia,sillä pääosin kaikki operaatiot menee hyvin. Ymmärtääkseni on myös sairaalakohtaista operoidaanko nukutuksessa vai selkäydinpuudutuksessa. Mutta jos potilas on "kammoinen" niin vamasti sopivammasta operointimuodosta voi neuvotella kun vain rohkeasti omat pelkonsa kertoo.

      Omat oireeni ennen diagnoosia olivat nivussärky (lähes koko ajan), pitkään kävellessä/urheillessa lonkan särky, lonkan jäykkyys(tuntui,kun olisi ollut tarve "rysäyttää" lonkka paikalleen) ja liikerajoitteisuus.

      Useinhan,vaikka vaiva todettaisiinkin, pyritään(etenkin julkisella puolella) ensin kuntouttamaan lihaksia vahvistamalla yms vaivaa,tosin jos rakenteessa on vika ja esim kulumaa jo niin eihän se siitä jumpalla parane.
      MUTTA haluaisin korostaa,että ehdottomasti kannattaa omaa lihaskuntoaan parantaa/jumppaa tehdä, vaikka vaiva todettaisiinkin ja leikkausjonoonkin päääsisi. Itse urheilijana omasin melko hyvän fyysisen lihaskunnon mutta tästäkin huolimatta huomasin olonparanevan kun tein täsmäjumppaa odotellessani.Osaksi jopa vaivat jäivät pois välillä. Sitäpaitsi leikkauksen jälkeen on jokatapauksessa kova kuntoutusjakso edessä, joten se on hyvä tehdä niitä jo vähän "varastoon".

      Valitettavasti näitä vaivoja tunnetaan vielä lääkäreiden keskuudessa aika vähän,ja onni on jos pääsen asiasta tietävän ortopedin vastaanotolle,sitten yleensä alkaa toimimaan. Magneettikuvat useimmiten kertovat hyvin mitä on pielessä,tosin eivät nekään aina kerro.
      Mutta jos sinut magneettikuviin lähetetään kannattaa ehdottomasti mennä,varjoaineen laitto on,kuten täälläkin on todettu, todella pieni ja harmiton hetki prosessissa,olet varmasti elämäsi aikana joutunut ottamaan suurempiakin pakollisia pistoksia!

      Tsemppiä,toivottavasti vaivat selviää ja ennen kaikkea tulee kuntoon!!!

    • Minun oikea lonkka tähystettiin 6.11.12. Oikea koipi meni kanki-kaikkoseksi heinäkuussa 2011 lomapuuhastelun myötä lakkasuolla. Piriformis-syndroomana vaivaa hoidettiin syksy 2011 (rtg uä: ei mitään löydöstä) ja työterveysaseman lähetteellä pääsin Mehiläisen ortopedille 9/2011, joka totesi, että hieroja tekee hyvää työtä jatka hierojalla. Vaiva palautui aina pian hieronnan jälkeen. Heti alkuun sain työterveyslääkäriltä Burana 800 ja lihasrelaksantteja. Ei mitään vaikutusta. Käytännön vaikeutena kivun lisäksi kompurointi. Sitten lähete 10/2011 Jorviin, jonne 2/2012, josta magneettiin 4/2012, josta 9/2012 ortopedille, joka laittoi tähystysleikkausjonoon hiukan epäröiden, onko siitä apua. MRI-tutkimuksessa näkyi mm. 7mm:n luukontakti ihan ytimessä eli kohdassa johon kehon paino kohdistuu ja muita vaurioita, repeämää. Kesä 2012 oli jo yhtä helvettiä. Celebra ja Cartexan kuureista ei mitään apua. Panacod oli kuin karkkeja olisi syönyt. Apua toi Tramal 100mg, jonka avulla nukuin 4-5h yöllä ja pysyin jotenkin työkunnossa. Pahinta kuitenkin istumatyö ja pitkät automatkat. Tuskissani ja tähystystä odottaessa kävin 10.9.12 akupunktiossa Tapiolan akupunktioklinikalla ja ihme tapahtui. Valtava kipu yltyi siellä piikkien myötä lonkassa ja etupohkeessa, mutta jäi sinne, tuli pois! Sen jälkeen en ole ottanut yhtään Tramalia enkä muitakaan särky- tai tulehduskipulääkkeitä.
      Sain Jorvista lähtiessä 7.11. Ardinex-reseptin 100kpl särkyyn. Lunastin 20kpl, mutta yhtään tablettia ei ole tarvinnut ottaa. Yritän kävellä kepein ohjeen mukaan 2 vkoa, mutta tunnen etten tarvitsisi niitä, sillä ei kipua, ei särkyä. Tikit vähän nipistää ja pistää, kun unessa yritän kääntyä oikealle kyljelle.
      Nyt harmittaa, kun 14 kk:tta meni hukkaan 7/2011 - 9/2012 särkylääkkeitä syöden. Akupunktio poisti säryt, kivun, pakotuksen, sen viheliäisen tuskan. Tähystys oli välttämätön. Lonkkaan saatiin tilaa nivelen pyöriä. Odottelen lumia ja ortopedin mukaan voin hiihtää 11:n Pirkan hiihdon ja kiskoa ahkiota Haltille. Asfalttijuoksu saa jäädä!

    • Muitakin siis löytyy

      Mulla tähystettiin lonkka reilu kolme viikko sitten. FAI... Rusto riekaleina ja jo parin neliösentin alueelta kokonaan paljas luu esillä. Reisiluuta muokattiin reippaasti ja yritetään stimuloida ruston uudelleenkasvua (lyödään temmillä reikiä lonkkamaljaan :))
      Saikkua 3kk ja kepeillä siitä 5 viikkoa kevennettynä.

      Oon kolmekymppinen ennen aktiivista urheilua harrastanut ja nyt viimeiset kolme vuotta alati pahenneista lonkkakivuista kärsinyt.
      Työterveys määräsu vain fysioon, iski kortisonia ja ihmetteli mikä voisi olla :/
      Onneksi viimeisin fyssari oli nähnyt vastaavia tapauksia, sanoi vaan että äkkiä magneettiin ja leikkaus kutsunee (oikea noita-akka).

      Maksusitoumuksen sain yksityiselle Helsinkiin ja aamulla sisään ja iltapäivällä pois..
      Nyt kivut pahentuneet ja liikkuminen entistä hankalampaa, kauhulla vuodenvaihdetta odottaen kun fyysinen työ jatkuisi...

      Muutenkin tuli kovat ukaasit jatkokuntoutuksen ja liikunnan suhteen.
      Noin 95% todennäköisyydellä en enää saa ottaa yhtään juoksuaskelta eläissäni (tai ennen keinoniveltä) sekä muukin tärisevä liikunta ja työtehtävät kielletty alkuun puoleksi vuodeksi tai jopa vuosiksi eteenpäin...

      Onko ketään joka olisi joutunut uudelleenkoulutettavaksi työkyvyttömyyden vuoksi? Hieman tähän suuntaan lekuri antoi ymmärtää...

      • Jyväskylässä

        Minulla oli eilen lonkan tähystys KYS:ssä. Toistaiseksi vain pelkkää hyvää sanottavaa!

        Aamulla nukutettiin (pyysin sitä spinaalin sijaan) ja se sopi minulle hyvin. Ei pahoinvointia tai pöpperöistä oloa jälkeenpäin. Lonkan sisältä löytyi muutama labrumrikkouma, jotka korjattiin/putsattiin. Oudompaa lienee se, että lonkasta löytyi plika, joka on tyypillinen enemmänkin polvessa. Myös kaputissa oli pientä rustovauriota.

        Olin lähes täysin kivuton ennen toimenpidettä ja eikä nytkään ole kipuja juurikaan. Panadol ja Burana menee enemmänkin
        varmuuden vuoksi. Kepeillä pitää kävellä 2 vkoa ja sairaslomaa on 2 kk. Fysioterapiaan tuli lähete.


      • sairaalakammo
        Jyväskylässä kirjoitti:

        Minulla oli eilen lonkan tähystys KYS:ssä. Toistaiseksi vain pelkkää hyvää sanottavaa!

        Aamulla nukutettiin (pyysin sitä spinaalin sijaan) ja se sopi minulle hyvin. Ei pahoinvointia tai pöpperöistä oloa jälkeenpäin. Lonkan sisältä löytyi muutama labrumrikkouma, jotka korjattiin/putsattiin. Oudompaa lienee se, että lonkasta löytyi plika, joka on tyypillinen enemmänkin polvessa. Myös kaputissa oli pientä rustovauriota.

        Olin lähes täysin kivuton ennen toimenpidettä ja eikä nytkään ole kipuja juurikaan. Panadol ja Burana menee enemmänkin
        varmuuden vuoksi. Kepeillä pitää kävellä 2 vkoa ja sairaslomaa on 2 kk. Fysioterapiaan tuli lähete.

        Hienoa kuulla että hyvin meni. Hitusen kumma, että leikattiin, jos ei kipuja enää ollut.

        Hyvää vointia.


      • Jyväskylässä
        sairaalakammo kirjoitti:

        Hienoa kuulla että hyvin meni. Hitusen kumma, että leikattiin, jos ei kipuja enää ollut.

        Hyvää vointia.

        Itsekin vielä ennen sairaalaan menoa mietin, että onkohan leikkaus tarpeellinen...? Sanoin asiasta leikkaavalle ortopedille, kun hän teki esitarkastusta. Kuitenkin "tutkimuslikkeissä", joita hän teki (kuten jalan koukistaminen vatsan päälle) tuli niveleen selvästi kipua. Nyt kun tietää, että nivelessä oli paljon korjattavaa, olisi ollut tosi harmi, jos ei olisikaan leikattu.

        En osaa itse sanoa, mikä kivuttomuuden on aiheuttanut. Ehkä hermotus on mennyt jotenkin niin, ettei ole ärsyttänyt tai sitten minulla on vaan korkea kipukynnys. Sain leikkaukseen mennessä aamulla klo 8.00 etukäteen pitkävaikutteisen kipulääkkeen ja seuraavan kerran Panadolin illalla. Puudutuskaan ei ollut syynä kivuttomuuteen, kun tähystys tehtiin nukutuksessa. Parempi tietysti näin, kukapa kipua kaipaisi. Joudun vaan olemaan tosi tarkkana nyt tämän 2 vkoa, kun saan varata leikattuun jalkaan vain osittain. Kipu ei tunnu yhtään muistuttavan asiasta, joten pitää vaan itse kontrolloida. Fysioterapeuttini kanssa puhuin eilen puhelimessa ja hän muistutti minua varaamasta liikaa jalkaan. Lekkauskertomuksen mukaan kun korjattavia kohtia oli useita ja nivelkapselia avattiin laajasti. Niin labrumin parantuminen kuin kapselinkin vaatii kuulemma aikaa ja rauhaa toipumiseen.


      • sairaalakammo
        Jyväskylässä kirjoitti:

        Itsekin vielä ennen sairaalaan menoa mietin, että onkohan leikkaus tarpeellinen...? Sanoin asiasta leikkaavalle ortopedille, kun hän teki esitarkastusta. Kuitenkin "tutkimuslikkeissä", joita hän teki (kuten jalan koukistaminen vatsan päälle) tuli niveleen selvästi kipua. Nyt kun tietää, että nivelessä oli paljon korjattavaa, olisi ollut tosi harmi, jos ei olisikaan leikattu.

        En osaa itse sanoa, mikä kivuttomuuden on aiheuttanut. Ehkä hermotus on mennyt jotenkin niin, ettei ole ärsyttänyt tai sitten minulla on vaan korkea kipukynnys. Sain leikkaukseen mennessä aamulla klo 8.00 etukäteen pitkävaikutteisen kipulääkkeen ja seuraavan kerran Panadolin illalla. Puudutuskaan ei ollut syynä kivuttomuuteen, kun tähystys tehtiin nukutuksessa. Parempi tietysti näin, kukapa kipua kaipaisi. Joudun vaan olemaan tosi tarkkana nyt tämän 2 vkoa, kun saan varata leikattuun jalkaan vain osittain. Kipu ei tunnu yhtään muistuttavan asiasta, joten pitää vaan itse kontrolloida. Fysioterapeuttini kanssa puhuin eilen puhelimessa ja hän muistutti minua varaamasta liikaa jalkaan. Lekkauskertomuksen mukaan kun korjattavia kohtia oli useita ja nivelkapselia avattiin laajasti. Niin labrumin parantuminen kuin kapselinkin vaatii kuulemma aikaa ja rauhaa toipumiseen.

        Olitko yötä sairaalassa, ennen tai jälkeen? Kun leikattiin kuitenkin eri kaupungissa. Pystyykö istumaan autossa / junassa tuon jälkeen? Ja tarviiko aikuisen apua kotona ekana yönä tai myöhemminkin?

        Kuinka "potilas" pitää muistaa olla? Kumartuminen, kyljellään olo, lasten nostaminen tai pitäminen sylissä?

        Otettiinko magneettikuva varjoaineella vai (ensin) ilman?

        Fysioterapiassa ilmeisesti tärkeä noudattaa tiettyä aikataulua paranemisen vaiheen mukaisesti.


      • Jyväskylässä
        sairaalakammo kirjoitti:

        Olitko yötä sairaalassa, ennen tai jälkeen? Kun leikattiin kuitenkin eri kaupungissa. Pystyykö istumaan autossa / junassa tuon jälkeen? Ja tarviiko aikuisen apua kotona ekana yönä tai myöhemminkin?

        Kuinka "potilas" pitää muistaa olla? Kumartuminen, kyljellään olo, lasten nostaminen tai pitäminen sylissä?

        Otettiinko magneettikuva varjoaineella vai (ensin) ilman?

        Fysioterapiassa ilmeisesti tärkeä noudattaa tiettyä aikataulua paranemisen vaiheen mukaisesti.

        Minä menin maanantaina sairaalaan ja silloin tehtiin esitarkastus, fysioterapeutti opetti sauvoilla kävelyn, myös portaissa. Ti-aamuna leikattiin heti ekana. Kotiin lähdin keskiviikkona puolilta päivin. Minä kuljin kumpaankin suuntaan ns. Kelan taksilla. Mittari näytti matkan hinnaksi lähes 300 €, mutta asiakas maksaa itse vain 9,25 €. Kela-taksin sai "laput" sairaalasta, eikä niitä tarvinnut antaa taksikuskille, van jäävät itselle mahdollista Kelan pistokoetta varten. En usko että ketään laitetaan kotiin julkisilla. Matka kotiin kesti vajaat 3 tuntia ja yhdellä jaloittelutauolla meni hyvin. Olisin myös sanut tuhdimman kipulääkityksen matkaa varten, jos vaan olisin halunnut.

        Nuo asiat, että mitä voi ja ei tehdä tähystyksen jälkeen ovat varmaan tosi yksilöllisiä. Kun etukäteen soittelin, taisi osastolla olla puhelimessa ylioptimistinen hoitaja, joka sanoi, ettei välttämättä tarvitse keppejä, autoa saa ajaa heti, kotitöitä saa tehdä ja saikkua on 1 kk. No, totuus oli minun kohdalla toinen. Voin vain antaa kaikesta pelkkää kiitosta KYS:n Tarinan sairaalalle, tuo etukäteisinfoa oli ainoa, joka ei pitänyt paikkaansa. Ehkä joku selviää noin vähällä.

        Eli minulla on kepit 2 vkoa ja leikattuun jalkaan saa ns. osavarata. Näillä ehdoilla ei paljon mitään tehdä, kun molemmat kädet on varattu. Muuten ei ole rajoituksia, autoa ei saa vielä ajaa, mutta saan istua ja maata ihan missä asennossa vaan hyvältä tuntuu. Jalat voi myös laittaa ristiin, mikä on usein kiellettyä silloin kun vaihdetaan koko lonkkanivel. Minulla on isot lapset jotka nyt palvelevat minua


      • sairaalakammo
        Jyväskylässä kirjoitti:

        Minä menin maanantaina sairaalaan ja silloin tehtiin esitarkastus, fysioterapeutti opetti sauvoilla kävelyn, myös portaissa. Ti-aamuna leikattiin heti ekana. Kotiin lähdin keskiviikkona puolilta päivin. Minä kuljin kumpaankin suuntaan ns. Kelan taksilla. Mittari näytti matkan hinnaksi lähes 300 €, mutta asiakas maksaa itse vain 9,25 €. Kela-taksin sai "laput" sairaalasta, eikä niitä tarvinnut antaa taksikuskille, van jäävät itselle mahdollista Kelan pistokoetta varten. En usko että ketään laitetaan kotiin julkisilla. Matka kotiin kesti vajaat 3 tuntia ja yhdellä jaloittelutauolla meni hyvin. Olisin myös sanut tuhdimman kipulääkityksen matkaa varten, jos vaan olisin halunnut.

        Nuo asiat, että mitä voi ja ei tehdä tähystyksen jälkeen ovat varmaan tosi yksilöllisiä. Kun etukäteen soittelin, taisi osastolla olla puhelimessa ylioptimistinen hoitaja, joka sanoi, ettei välttämättä tarvitse keppejä, autoa saa ajaa heti, kotitöitä saa tehdä ja saikkua on 1 kk. No, totuus oli minun kohdalla toinen. Voin vain antaa kaikesta pelkkää kiitosta KYS:n Tarinan sairaalalle, tuo etukäteisinfoa oli ainoa, joka ei pitänyt paikkaansa. Ehkä joku selviää noin vähällä.

        Eli minulla on kepit 2 vkoa ja leikattuun jalkaan saa ns. osavarata. Näillä ehdoilla ei paljon mitään tehdä, kun molemmat kädet on varattu. Muuten ei ole rajoituksia, autoa ei saa vielä ajaa, mutta saan istua ja maata ihan missä asennossa vaan hyvältä tuntuu. Jalat voi myös laittaa ristiin, mikä on usein kiellettyä silloin kun vaihdetaan koko lonkkanivel. Minulla on isot lapset jotka nyt palvelevat minua

        Mites toipuminen Jyväskylässä on sujunut? Oireet pysyneet poissa ja saa jo kävellä?


      • Jyväskylässä
        sairaalakammo kirjoitti:

        Mites toipuminen Jyväskylässä on sujunut? Oireet pysyneet poissa ja saa jo kävellä?

        Juu, täällä jo kävelen. Omasta mielestä vähän vielä "niiaan" leikatulle puolelle, ulkopuolinen ei ehkä huomaisi muuta kuin että kävelen hitaasti. Kepit jätin pois ohjeen mukaan tasan 2 viikkoa leikkauksen jälkeen. Portaissa pidän kaiteista kiinni varmuuden vuoksi. Olen yrittänyt jumpata etureittä ja pakaraa päivittäin.

        Tikit, joita oli 5, otettiin myös pois ja haavat näyttävät hyvältä. Toiveissa on päästä suht pian vesijuoksemaan, täytyy vaan aloittaa sekin tosi rauhallisesti ja pieni aika kerrallaan Fysioterapian aloitan ensi vkolla. Autolla en ole vielä uskaltanut ajaa, en tiedä jaksanko painaa kaasua koko ajomatkan ajan.

        Edelleen voin sanoa, että kipujen määrä leikkauksen jälkeen on ollut todella vähäinen, sanoisin että mitätön. Minulle selvisi kun googlailin, että minulle tehtyä kapsulotomiaa, eli nivelkapselin avaamista, ei edes tehdä kaikissa tähystyksissä. Tämä saattaa olla syynä pidempään sairaslomaan jne.


      • Emppu151

        Heippa,
        ehkä et näitä enää lue/seuraa,mutta kuulisin mielelläni miten sulla nyt menee?
        Mulla oli aika samanlainen leikkauskertomus,myöskin urheilutausta.


    • tähystetty

      On tosiaan aika yksilöllistä mitä voi/pystyy/saa tehdä. Eikä hirveästi kannata etukäteen laskea muiden kertomusten varaan, toki niistä saa perspektiiviä ja itseäni ainakin helpotti huomattavasti valmistautua tulevaan.
      2viikkoa kepeillä on aika yleinen mitä olen kuullut,mutta osa porukasta on joutunut olemaan kepeillä parikin kuukautta. Lähes kaikki sanovat, että puoli vuotta menee kunnes olo on taas kokonaan "normaali".

      Mä en pystynyt nukkumaan silä kyljellä jonka puolen lonkka oli tähystetty, ekaan 2kk ollenkaan. Oli niin arka.
      Kyykkyyn pääsin kyllä, mutta teki sen verran epämukavaa etten juurikaan mennyt.
      Autoa sain ajaa kun sain kepit pois,eli 1,5kk kuluttua.
      En saanut kantaa mitään painavaa alkuun.
      Alkuun oli tosiaan aika vaikea hahmottaa kipua tai omaa jaksamista sillä kipu lääkkeet plokkaa kaiken sellaisen niin hyvin pois. Alkuun tuli tehtyä ylilyöntejä ja istuttua tosi pitkiä aikoja. Lopetinkin lääkkeiden syönnin tosi pian, että tuntisn paremmin omat rajani jaksamisen suhteen enkä ärsyttäisi lonkkaani turhaa.

      Jos saa fyssarille lähetteen, ne todellakin kannattaa käyttää, kuntouttaminen on tosi tärkeetä ettei jalasta jää "puolikas".

      Mä oon ollut tosi tyytyväinen että menin operaatioon, mutta en olisi ikinä uskonut miten kova homma kuntouttumisessa ja palautumisessa oli.

    • Suski

      Mulla nyt ma 1kk leikkauksesta ja pystyn jo kävelemään ja ajamaan autoa mut on vielä kipeä kääntäessä ja nostaessa. 2 viikkoa oli tuskasaa mut sit rupes helpottaa ja kepit jäi pois et aika nomeesti tosin mulla ei ollut mitään vakavaa. Vieläkään en voi nukkua leikatulla kyljellä kuin hetken rupee sattumaan ja lattialta ylös nouseminen tekee viel kipeetä. Mut toivottavasti tästä oli apua en tiedä kauan menee ennenkun tietää lopputuloksen oliko apua? Ehkei samanlaista kipua ole kun ennen leikkausta. Sairaslomaa en saanut kun 2 viikkoa? en ole kyl töissä et ehkä siksi mut työkuntonen en olisi vieläkään.. Tsemppiä kaikille leikkaukseen meneville!

      • Jyväskylässä

        Tässä vielä yleinen kysymys lonkan tähystyksen läpikäyneille. Hassu kysymys, mutta kun lääkärin kontrolliin on tähystyksestä 2 kk, enkä muistanut sairaalassa kysyä. Eli oletteko saaneet mitään ohjeita seksin suhteen? Jotain kieltoaikaa tai vastaavaa?

        Kun tuo vamma on kuitenkin semmoisessa paikassa, että jonkinlaista "ulkokiertoa" lonkkaan tulee, asennosta riippumatta ;=) ;=)


      • tähystetty
        Jyväskylässä kirjoitti:

        Tässä vielä yleinen kysymys lonkan tähystyksen läpikäyneille. Hassu kysymys, mutta kun lääkärin kontrolliin on tähystyksestä 2 kk, enkä muistanut sairaalassa kysyä. Eli oletteko saaneet mitään ohjeita seksin suhteen? Jotain kieltoaikaa tai vastaavaa?

        Kun tuo vamma on kuitenkin semmoisessa paikassa, että jonkinlaista "ulkokiertoa" lonkkaan tulee, asennosta riippumatta ;=) ;=)

        en saanut mitään rajoituksia, mutta sanotaan nyt omasta kokemuksesta(nainen) että ekat 2kk oli kyllä paikat niin kipeenä ettei oikeen tehnyt mieli edes kokeilla;)


    • Mgruber

      Gameready laite auttoi minua huomattavasti turvotuksen ja kivun kanssa, oli hyvä kokemus ja kiitos vinkistä Sasu :)
      www.grhealth.fi

    • Jyväskylässä

      Minulla on nyt takana tasan 3 kk leikkauksesta. Lonkan tähystysleikkaus tehtiin KYS:ssä, julkisella siis. Lonkasta löytyi kaksi labrumrepeämää, jotka siistittiin, kookas plica (ylimääräinen nivelkalvopoimu), joka poistettiin sekä alkavaa kulumaa reisiluun päässä. Taustasta sen verran, että olen 44 v. nainen.

      2 vkoa leikkauksen jälkeen kävelin kyynärsauvoilla. Vesijuoksun aloitin reilu kuukausi leikkauksen jälkeen. Sairaslomalla olin 2 kk. Nyt kun takana on 3 kk kaikkiaan, olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen, sekä toipumisnopeuteeni. Kuntosalin aloitin muutama vko sitten varovasti. Jalkaliikkeistä kyykkäys ei vielä oikein onnistu, mutta jalkaprässi hyvinkin. Ongelmani salilla onkin lähinnä vaan enää jalkojen "asettelu" eri laitteisiin, kun lonkka ei oikein siedä kiertoliikkeitä. Normaaliaskareissa sukkien ja kenkien laittaminen sattuu jos seisaaltaan kumartuu kohti jalkoja.

      Kokonaisuutena koko toipumisaikana, heti leikkauksesta tulosta saakka, kipuja on ollut minusta paljon vähemmän kuin oletin etukäteen. Buranalla ja Panadolilla on pärjännyt. Fysioterapiassa kävin välillä 1 kk - 2 kk leikkauksesta 4 kertaa ja se selvästi nopeutti lihaksiston palautumista ja vähensi turvotusta jalassa.

      Eilen tulleen uutisen mukaan Lady Gagalla on labrumrepeämä ja hänet leikataan. Tällä hetkellä netistä löytyykin tämän vuoksi paljon tietoa em. aiheista.

    • hirveä haloo
    • sairaalakammo

      Mietityttää pitäisikö valita julkinen vai yksityinen (ja mikä yksityinen), jos pitää tähystää. Leikkauksen onnistumisella kun on iso vaikutus tulevaisuuden kannalta (ja rahalla ei sen rinnalla ole kauheasti merkitystä). Kuulemma lääkärille noin 200 ensimmäistä niveltähystystä ovat vaikeita (http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo90329.pdf).

      Näillä lääkäreillä ilmeisesti ainakin on hyvä kokemus:
      http://www.niveltieto.net/aineistot/lonkantahystysleikkaus.pdf
      http://www.soy.fi/sot-lehti/3-2008/17.pdf
      http://www.soy.fi/sot-lehti/1-2009/15.pdf

      ja suurimmissa kaupungeissa yksityisillä asemilla on muitakin (toimenpide on yleistynyt 10 vuodessa). Ehkä jos itse (tai vakuutus) maksaa, niin voisi valita kokeneimman, vaikka pitäisikin sen takia matkustaa. Suosituksia?

      • Jyväskylässä

        Yksityisillä lääkäriasemilla ongelmaksi voi tosiaan tulla lääkärin kokemattomuus. Lonkan tähystys on vielä harvinainen toimenpide verrattuna vaikka lonkan tekonivelleikkauksen tai polven tähystykseen. Esim. kotipaikkakunnallani Jyväskylässä Keski-Suomen keskussairaalassa tehdään noita kahta em., mutta julkisen puolen lonkan tähystykseen minun piti mennä Kuopioon. Käsittääkseni juuri ortopedien riittävän kokemuksen vuoksi julkisella tähystykset keskitetään, jotta leikkaava lääkäri saa pidettyä rutiinin yllä.
        Minut leikkasi Antti Joukainen, joka on yksi Suomen huipuista tällä alalla. Leikkaukseni onnistui erittäin hyvin, vaikka toimenpiteitä lonkassa jouduttiin tekemään enemmän kuin oli etukäteen suunniteltu. Itselläni on vain pelkkää hyvää sanottavaa koko jutusta. Olin myös erittäin tyytyväinen mahdollisuuteen saada nukutus spinaalin sijaan, se oli omalla kohdallani hyvä ratkaisu.
        Yksityisen puolen etuja on se, että ajan saa helpommin sovitettu omaan aikatauluunsa. Julkisella ei aikaa saa vaihtaa kuin hyvin perustelluista syistä. Itselläni esim. syyksi ei olisi riittänyt se, että jouduin olemaan ekat viikot lasten kanssa kotona miehen ollessa työmatkalla ulkomailla. Lopulta kaikki meni hyvin, vaikka etukäteisinfo sairaalasta oli ihan liian optimistinen tyyliin, et tarvitse sauvoja (2 viikkoa tarvittiin) ja saikkua 1 kk (2 kk minulla). Tosin tuo on ainoa huono palaute KYS:n suuntaan minulta.


    • emppu151

      Lonkan tähystykset on ortopedeilläkin aika erikoishommia,eikä niitä tehdä edes kuin isoimmissa keskussairaaloissa ja yliopistollisissa sairaaloissa.
      Itse olin operaatiossa yksityisellä puolella,mutta samainen kirurgi tekee tähystykset myös julkisella puolella tämän kaupungin yliopistollisessa sairaalassa,hänen lisäksi niitä ei tee siellä kuin kolme muuta. Tottakai ortopedin kokemuksella ja taidoilla on tosi iso merkitys,mutta kannattaa muistaa että toi lonkan tähystys on aina vähän "arpapeliä", näkyvyys kuulemma nolla ja aina ei mahdu tekemään sitä mitä pitäisi. Joten aina ei ihan pelkästä operaation tekijästäkään kaikki ole kiinni.

      Vaikka mut tähystettiin yksityisellä, niin en vieroiksuisi julkisella leikkaamistakaan sillä ainakin mulle suositelluista ortopedeistä kaikki leikkaavat myös julkisella (Turku,Helsinki).

    • Pelkuri-

      Lääkäri soitti minulle ja kertoi, että lonkkani tähystetään. Lonkkaa on tutkittu paljon, mutta mitään ei ole tukimuksissa löytynyt. Lonkka kuitenkin vaivaa, joten tehdään tähystys, jossa etsitään kipuilevalle lonkalle syytä. Onko muilla ollut samanlaisia tilanteita? Onko jotain sitten löytynyt? Kuinka kauan tälläisestä toipuminen kestää, jos siellä ei mitään suurempaa nyt tehdä?

      Tähystys tehdään KYSissä ja lääkäri sanoi, että tähystys tehdään vielä ennen kesää. Nyt minua pelottaa, että minun tuurillani tähystys tehdään juuri ennen juhannusta. Minulla kun on matka jo varattuna juhannuksen ajalle ja huonolla tuurillani en pääse sinne. Te jotka olette olleet tähystyksessä KYSissä, niin onko tähystysaikaan pystynyt yhtään vaikuttamaan?

      Lisäksi minua pelottaa kaikki piikit yms...haluisin, että tähystys tehtäisiin nukutuksessa. Saako tähän itse vaikuttaa miten tähystys tehdään?

    • Tauru5

      Täällä yksi noin kolmekymppinen säbämaalivahtipotilas joka kotiutui perjantaina sairaalasta. Torstaina tehtiin siis lonkan tähystysleikkaus Helsingissä. Ennen toimenpidettä jännitti kyllä kovastikin sillä minulta ei ole leikattu mitään koskaan aiemmin (paitsi yksi viisaudenhammas), mutta näköjään aivan turhaan, sillä koko käynti alusta loppuun jätti todella hyvän maun suuhun.

      Toimenpide tehtiin nukutuksessa, joten naps valot pois, ja heräsin nelisen tuntia myöhemmin kun leikkaus oli tehty. Kipuja ei ole ollut juuri nimeksikään, vaan ainoastaan pieni pahoinvointi tuli nukutuslääkkeestä johtuen kun ensimmäisen kerran kävin jalkeilla heräämisen jälkeen iltapäivällä.

      Minulta korjattiin siis soikea reisiluunpää pyöreämmäksi sekä lonkan ulkoreunalla ollut ylimääräinen luulipare jotka molemmat haittasivat kovastikin liikeratoja. Lisäksi vasemmalla puolella oli jonkin verran myös satunnaista leposärkyä. Sama operaatio on edessä noin 3kk kuluttua oikealle puolelle koska kyseessä on synnynnäinen rakennevika molemmin puolin.

      Fiilis on todella hyvä tällä hetkellä, ja tuskin maltan odottaa että pääsen taas pelaamaan. Ohjeena oli että pitäisi kävellä 2 vkoa kepeillä, mutta tuntuu että voisi jo nyt kävellä normaalisti sillä kipuja ei ole juuri ollenkaan. Jumppaliikkeitä pitää tehdä 2-3x päivässä, jonka jälkeen kontrollikäynti 6 vkon kohdalla leikkauksesta. Kontrollikäynnin jälkeen voi aloittaa myös fysioterapian sekä vesijumpan että kuntopyöräilyn, ja kunnolla pääsee urheilemaan 3kk:n jälkeen. Tosin heti kun vointi sallii niin menen siihen toiseen leikkaukseen, sillä eivät suostuneet tekemään niitä samalla kertaa.

      Ainoa huono puoli tähän asti on että joko puuduteaine on tehnyt tepposet, tai sitten jonkinlaista hermovauriota on päässyt syntymään sillä vasemman jalan jalkapöytä isovarpaan kohdalta on edelleen hieman puuduksissa, ja samoin sukupuolielinten alue tuntuu hieman tunnottomalta vaikka leikkauksesta on jo pari päivää vierähtänyt. Uskon vahvasti että nämä kuitenkin korjaantuvat ajan kanssa kunhan kroppa toipuu vieraiden esineiden tunkeiluista. :)

    • va-kuvaukseen menos

      Moi
      Oletteko te käyneet ensin lonkan varjoainekuvauksessa vai miten ihmeessä olette joutuneet suoraan tähystysleikkaukseen. Eihän nuo rustovauriot näy tavallisessa magneettikuvauksessa?

      • emppu151

        mä kävin varjoainekuvauksessa,mutta kannattaa muistaa ettei sekään aina välttämättä kaikkea paljasta. Kuten mulla,magneettikuvat näytti puhtailta mut onneksi silti tähystettiin:mulla oli laajat vauriot mutta eivät vaan jostain syystä näkyneet kuvissa.


    • Pelkuri-

      Mun oli tarkotus mennä varjoainekuviin, mutta en pystyny siihen. Olin jo kuvauksessa ja lääkäri oli piikki kädessä alkamassa laittaa varjoainetta, mutta mä en pystynyt siihen. Pelkään piikkejä niin paljon, että sekosin aivan täysin. Kaks hoitajaa piti musta kiinni, mut ei siitä siltikään tullu mitään. Sitten otettin magneetti uudelleen ilman varjoainetta. Koskaan ei ole uudelleen pyydetty varjoainekuviin vaan nyt tosiaan tähystetään ja katsotaan, että mitä siellä on vialla.

      Edelleen kyselen KYSissä tähystetyiltä, että saako siellä itse toivoa, että tehdänkö tähystys nukutuksessa vai puudutettuna?

      • Pelkuri-

        Ja niin olen itsekin ymmärtänyt, että ei näy rustovauriot kuin vain varjoainekuvissa. Minulle sillon sanottiin, että magneettikuvat otetaan uudelleen, ja minut humautetaan ja näin laitetaan varjoaine. Koskaan ei tosiaan sitten ole tullut kutsua tälläiseen varjoainekuvaan..


    • Tähystys tehty

      Oma kokemukseni Tampereen suunnasta. Lonkka vaivasi viime kesänä, syksyn juoksutapahtumassa paheni älyttömästi enkä sen jälkeen voinut kivun vuoksi edes venytellä. Juoksut jäivät toistaiseksi siihen. Tavallinen magneettikuva otettiin, kun kerta kortisonipistos ei auttanut, varjoaineella ilmeisesti saa tarkemman, mutta minun kuvissani repeämä kyllä näkyi. Labrum siistittiin, itse katselin monitorilta toimenpidettä pienessä lääkepöhnässä, osin nukuin, kotiin pääsin iltapäivällä. Viikon käytin keppejä. Fysioterapiassa sanottiin, että kuntoutus jaetaan 0-3viikkoa (ei saa tehdä juuri mitään, vain jalan nosteluliikkeitä) ja 3vkoa-2kk pieni vastus mukana, kuntopyörä hyvin pienellä vastuksella. 2-3kk menee, että kunnossa, sanottiin arvioksi. Fysioterapeuttikäynnit hyviä.

      Tällä hetkellä toimenpiteestä kohta 7 viikkoa mennyt. Kuntopyörällä polkee melko kivutta ja kävely sujuu hyvin, sauvakävelemässä voi käydä. Liukastumista pitäisi välttää. Alkuun myös syväkyykkyä ja kantamuksia. Autolla ajo edelleen ikävän tuntuista, kun painaa lonkkaa sekä pitkä istuminen. Särkylääkkeitä en silti ole juuri enää käyttänyt. Töistä sairauslomaa oli viisi viikkoa, kevyt työ. Jotkut sivuttaisliikkeet mitä tekee joskus vahingossa vihlaisevat ilkeästi. Tämä toivottavasti helpottuu. Naispuoleisena sängyssä jalka lähinnä suorana.

      Toipuminen tästä tähystyksestä hitaampaa kuin olisin ikinä kuvitellut, mutta toivottavasti apua siitä on. Mitään urheilulajia ei ole kielletty, mutta omaa itseä ja kipua on paras kuunnella.

      Minulla tälläinen melko simppeli juttu kirurgisesti. Silti pelkään, että olen rasittanut itseäni liikaa alkuviikkoina toimenpiteen jälkeen, kun pieniä lapsia ja kotona kaikenlaista tekemistä sekä autolla ajelua heti kun pystyi. Viikko viikolta joka tapauksessa lonkka toistaiseksi parempi. Rauhallisesti vain vaikea ottaa.

    • plié35v

      Olen lueskellut tätä ketjua ja soutanut ja huovannut ortopedille menon kanssa. Olen tanssinut 11 vuotta balettia ja ottanut lonkkien rutinat, naksumiset ja jopa kipuilut harrastukseen "kuuluvina". Vasen lonkka on silti jo parikymppisestä (!) asti ilmoitellut itsestään vihlaisuilla ja nyt parin viime vuoden aikana kipu, ritinä, ratina, tunne lonkan "pois paikoiltaan olosta" ym. on pahentunut. Baletin aukikiertonaksauttelujen jälkeen lonkkaan tuli sykkivää leposärkyäkin ja olen nyt luopunut baletista (eikä edes harmita luopua onneksi, sen verran kivulias harrastus oli). Fysiatrin lähetteellä ilman varjoainetta tehdyssä mg-kuvassa "molempien lonkkien takalabrumit olivat kookkaan ja deformoituneen näköiset muttei näyttänyt silti olevan labrum-vauriolle tyypillisiä havaintoja". No, oireiden ja balettitaustan puolesta olen aika lailla varma, että repeämä tuolla vasemmassa lonkassa kuitenkin on. Ahdaslonkkasyndroomaa epäillään myös ja isälläni on vaihdettu tekonivelet n. 55-vuotiaana. Snapping hip minulla on mielestäni myös molemmissa lonkissa, sekin varmasti baletin pahentamana vaikka sitä oli jo yläasteiässäkin.

      Pärjään kyllä normaalielämässä vaikka istuessa lonkka jonkun verran oireilee, ja liikuntaakin (esim. aerobic) pystyn tekemään eikä jalka mene alta tms. Mutta kun lueskelee tuota Lady Gagan vamman pohjalta tehtyä juttua siitä, mitä kaikkea vauriota voi tulla siitä, ettei labrumia korjata, niin ahdistushan siinä iskee. Ja sitten taas joissain toisissa ketjuissa ihmiset sanovat, että kaikkien lääkärien mielestä ei kuitenkaan heti leikata. Oikeastaan mitään ongelmaa tähystykseen menossa ei olisi, ellen olisi juuri nyt tullut raskaaksi... On toki omaa valintaa sekin, koetin aprikoida lapsettomaksi jäämisen aikapommi vs. lonkan vaurioitumisen aikapommi -akselilla ja päädyin olemaan lykkäämättä ensin mainittua (ikää kuitenkin jo 35 niin aikaa ei loputtomiin ole). Jos saisin aikakoneen, pyyhkisin baletoimiset ainakin parilta viime vuodelta pois, mutta eihän se onnistu. Työterveyshuollon fysioterapeutin antamia lihasliikkeitä lonkan ympäristön vahvistamiseen olen alkanut nyt tehdä. Äkkiseltään ne tuntuvat ensin ärsyttävän lonkkaa mutta jospa niillä saisi tilannetta hallintaan. Baletin lopettaminen varmaan ainakin toivottavasti hidastaa vammautumisen syvenemistä...

      Ehkäpä minäkin kuitenkin kirjoittelen tänne ketjuun omasta lonkan tähystyksestäni sitten joskus 1,5 vuoden päästä - vaikka sitten juuri olisi tuo "pieni lapsi kotona kanniskeltavana" -tilanne. Nyt tämä oli vähän tällainen ehkä ärsyttäväkin ahdistuksenpurkupostaus, pahoittelut siitä.

      • emppu151

        kannattaa ehdottomasti tehdä niitä vahvistavia liikkeitä. Alkuun tosiaan varmasti ärsyttävät lonkkaa, mutta ajan myötä varmasti apua.
        Mulle kirurgi ja fysioterapeutti kumpikin kehotti tekemään niitä liikkeitä (itse tulin alkuun tosi kipeäksi niistä) koska,tehdään tähystys tai ei, lonkan tukilihasten hyvästä kunnosta on vain hyötyä.
        Multa on toinen puoli operoitu, toisella sain lisäaikaa just noiden jumppailujen avulla. Tietenkään ne eivät repeämiä tai muita korjaa, mutta tekevät mahdollisista vaivoista edes vähän siedettävämmät,ja lonkka kykenee rasituksessakin(eli urkkaharrastuksissa esim) pysymään oikeilla liikeradoilla.

        Multa on ihan ohi mennyt Lady Gagan juttu,onko silläkin joku tämmönen vaiva ollut?

        tsemppiä,toivottavasti vaivat pysyvät kurissa!


      • ............

        "Fysiatrin lähetteellä ilman varjoainetta tehdyssä mg-kuvassa "molempien lonkkien takalabrumit olivat kookkaan ja deformoituneen näköiset muttei näyttänyt silti olevan labrum-vauriolle tyypillisiä havaintoja".

        Tuo labrumeissa näkyvä muutos viittaa jonkinlaiseen lonkkavikaan. Labrumit ikään kuin "kasvaa" kun ne vakauttaa epävakaata lonkkaniveltä. Varjoainetehosteinen mri olisi voinut näyttää myös labrum vaurion.

        Suosittelisin, että sitten kun vauva on syntynyt niin hakeudut heti asiansa osaavan lääkärin puheille. Tuo sinun lonkkavika voi edellyttää esim. tt-kuvien ottamista.

        Lonkassa voi olla myös sen tyyppinen vika, jota voitaisiin korjata muulla tavalla kuin pelkästään tähystämällä. Mutta niitä toimenpiteitä tehdään vain nuorille, alle 40 v. Sillä voitaisiin ehkä välttää tekonivelen laitto, mutta siinä pitää olla osaava lääkäri, eikä toimenpide sovi kaikille. Kannattaa hakea se paras osaaja, koska jälkikäteen voi harmittaa, että olisiko jotain voitu tehdä, että tekonivel olisi voitu välttää.


    • kiias19

      Täällä yksi lonkkaongelmainen lisää! En nyt muista milloin on alkanut oireilemaan, mutta aikaisin muisto on noin puolentoista vuoden takaa. Eli nivuset naksuvat ihan hirveästi, aina ku istuu, nousee, kääntyy, liikkeelle lähtiessä jne.. Monta kertaa päivässä siis. Välillä saattaa mennä lukkoon, ja jos varaa painoa sille puolelle joka on lukossa, tuntuu että lonkka pettää alta ja on myös kipeä, naksuminen ei niinkään satu, epämukavalta vaan tuntuu.

      Noh, tämän vuoden puolella on sitten ruvennut kipeytymään. Olen harrastanut tanssia nyt 16 vuotta, ja joskus viime tammi-helmikuussa kipeytyi treeneissä ja oli jäykkänä ja kipeänä pari päivää. Nyt pari viikkoa sitten kipeytyi jo alku tunnista treeneissä ja oli taas pari päivää jäykkänä ja kipeä ja siis oikea puoli on oireillut enemmän ja on pahempi. Mutta nyt kipeytyi ilman rasitusta, ja on nyt neljättä päivää "jumissa" eli särkee joissain asennoissa, istuessa, noustessa ja on jäykkänä. Olen siis vasta 19-vuotias, enkä usko että kulumaa olisi vielä niin paljoa tullut että oireilisi. Olen ensi maanantaina menossa ortopedille selvittämään mikä tuossa nyt on ongelmana.

      Onko kellään teistä ollut samankaltaisia oireita ? Mitään hajua mikä tuossa voisi olla ?

      • yks tapaus

        Kyllähän nuo oireet FAI:hin viittaisi. Onko Pincer vai Cam vai molemmat se selviää kuvista. Olet ilmeisesti perus notkea, eli lonkat on taipuneet hyvin joka suuntaan ennen tätä jäykistymistä?

        Olisi mielenkiintoista kuulla mitä lääkäri sanoo ja mitä kuvista löytyy. Riittääkö tähystys vai mennäänkö isompiin leikkauksiin. Jos viitsit tulla kertomaan sitten kun tiedetään enemmän. Meitä lonkkavaivaisia kun on ja näistä toisten tarinoista aina oppii jotain uutta.


      • kiias19
        yks tapaus kirjoitti:

        Kyllähän nuo oireet FAI:hin viittaisi. Onko Pincer vai Cam vai molemmat se selviää kuvista. Olet ilmeisesti perus notkea, eli lonkat on taipuneet hyvin joka suuntaan ennen tätä jäykistymistä?

        Olisi mielenkiintoista kuulla mitä lääkäri sanoo ja mitä kuvista löytyy. Riittääkö tähystys vai mennäänkö isompiin leikkauksiin. Jos viitsit tulla kertomaan sitten kun tiedetään enemmän. Meitä lonkkavaivaisia kun on ja näistä toisten tarinoista aina oppii jotain uutta.

        Joo olen perusnotkea, en kuitenkaan niin notkea että spagaatti menisi.. Venyvyyteen ei tuo lonkka ole vaikuttanut, tai en ole ainakaan huomannut, vaan juuri kävellessä ja noustessa tuntuu että se on jähmeä. Ja tottakai kerron mitä selviää!


      • kiias19
        yks tapaus kirjoitti:

        Kyllähän nuo oireet FAI:hin viittaisi. Onko Pincer vai Cam vai molemmat se selviää kuvista. Olet ilmeisesti perus notkea, eli lonkat on taipuneet hyvin joka suuntaan ennen tätä jäykistymistä?

        Olisi mielenkiintoista kuulla mitä lääkäri sanoo ja mitä kuvista löytyy. Riittääkö tähystys vai mennäänkö isompiin leikkauksiin. Jos viitsit tulla kertomaan sitten kun tiedetään enemmän. Meitä lonkkavaivaisia kun on ja näistä toisten tarinoista aina oppii jotain uutta.

        Heh, voisitko selventää vielä mitä nuo mainitsemasi asiat (FAI, pincer, cam..) tarkoittavat? Yritin kyllä googlettaa mutta ei tärpännyt..

        T. Tietämätön


      • yks tapaus
        kiias19 kirjoitti:

        Heh, voisitko selventää vielä mitä nuo mainitsemasi asiat (FAI, pincer, cam..) tarkoittavat? Yritin kyllä googlettaa mutta ei tärpännyt..

        T. Tietämätön

        On ihan hyvä tietää vähän etukäteen lonkan anatomiasta. Englanniksi pääasiassa löytyy tietoa haulla "femoroacetabular impingement" , sekä kuvia että videoita. Suomeksi voi olla jotain tietoa "ahdas lonkka" haulla.

        Yksinkertaistettuna tuo Cam tarkoittaa sitä, että reisiluun päähän muodostuu luinen pahkura ja Pincer sitä, että lonkkamaljan reunassa on ylimääräistä luuta. Lonkan kääntyillessä nämä sitten törmää toisiinsa ja syntyy esim. labrum vaurioita (rustorengas lonkkamaljan sisällä).

        Monimutkaiseksi asian tekee se, että koko tämä FAI syntyy siitä syystä, että lonkkamalja ja reisiluun pää ei oikein hyvin natsaa toisiinsa. Lonkkamalja voi olla vähän väärän mallinen, liian syvä ja aueta taaksepäin (acetabular retroversion).

        Silloin kun on kyse tällaisesta asiasta, niin ei riitä, että esim. tähystyksessä vain poisteltaisi ylimääräistä luuta, korjattaisi labrumit jne. Silloin pitäisi korjata koko lonkkamaljan asento osteotomialla (periacetabular osteotomy).

        Etukäteen ei kannata maalailla kauhukuvia, sinulla voi olla sellainen vaiva jota voidaan parannella pelkällä tähystyksellä. Tästä FAI:sta tulee kokoajan uutta tietoa, ja tällä hetkellä tehdään se mikä voidaan ja katsotaan tarpeelliseksi. Olet sen verran nuori, että luulen, että kaikki tullaan tekemään. Se nivelrikko-peikko kun näissä lonkkavaivoissa kummittelee taustalla.


      • kiias19
        yks tapaus kirjoitti:

        On ihan hyvä tietää vähän etukäteen lonkan anatomiasta. Englanniksi pääasiassa löytyy tietoa haulla "femoroacetabular impingement" , sekä kuvia että videoita. Suomeksi voi olla jotain tietoa "ahdas lonkka" haulla.

        Yksinkertaistettuna tuo Cam tarkoittaa sitä, että reisiluun päähän muodostuu luinen pahkura ja Pincer sitä, että lonkkamaljan reunassa on ylimääräistä luuta. Lonkan kääntyillessä nämä sitten törmää toisiinsa ja syntyy esim. labrum vaurioita (rustorengas lonkkamaljan sisällä).

        Monimutkaiseksi asian tekee se, että koko tämä FAI syntyy siitä syystä, että lonkkamalja ja reisiluun pää ei oikein hyvin natsaa toisiinsa. Lonkkamalja voi olla vähän väärän mallinen, liian syvä ja aueta taaksepäin (acetabular retroversion).

        Silloin kun on kyse tällaisesta asiasta, niin ei riitä, että esim. tähystyksessä vain poisteltaisi ylimääräistä luuta, korjattaisi labrumit jne. Silloin pitäisi korjata koko lonkkamaljan asento osteotomialla (periacetabular osteotomy).

        Etukäteen ei kannata maalailla kauhukuvia, sinulla voi olla sellainen vaiva jota voidaan parannella pelkällä tähystyksellä. Tästä FAI:sta tulee kokoajan uutta tietoa, ja tällä hetkellä tehdään se mikä voidaan ja katsotaan tarpeelliseksi. Olet sen verran nuori, että luulen, että kaikki tullaan tekemään. Se nivelrikko-peikko kun näissä lonkkavaivoissa kummittelee taustalla.

        Tässä tänään saamani lausunto:

        Perusterve nuori nainen, jolla noin vuoden ajan oikeassa lonkassa lisääntyvää vaivaa, rasituskipua, naksumista. Tanssia harrastaa 4x viikossa. Ei traumaa anamneesissa. Viime viikolla lonkka kipeytynyt useaksi päiväksi. Kipu häiritsevää, ei estä liikkumista, ei leposärkyä. Kipu lokalisoituu oikeaan nivuseen. Yt hyvä, kävelee ontumatta, lievä palpaatioarkuus nivusalueella, lonkan liikelaajuus täysi ja vapaa, passiivisesti naksumista. Lonkkaa pitäessä koukussa ja vetäessä adduktioon tuntuu nivusessa napsahdus. Epäselvä pitkällinen paheneva lonkkaoire, mahdollisesti labrumvaurio. Suositan lonkan MRI-kuvausta.

        Eli näillä näkymin torstaina on sitten kuvaukset..


      • yks tapaus
        kiias19 kirjoitti:

        Tässä tänään saamani lausunto:

        Perusterve nuori nainen, jolla noin vuoden ajan oikeassa lonkassa lisääntyvää vaivaa, rasituskipua, naksumista. Tanssia harrastaa 4x viikossa. Ei traumaa anamneesissa. Viime viikolla lonkka kipeytynyt useaksi päiväksi. Kipu häiritsevää, ei estä liikkumista, ei leposärkyä. Kipu lokalisoituu oikeaan nivuseen. Yt hyvä, kävelee ontumatta, lievä palpaatioarkuus nivusalueella, lonkan liikelaajuus täysi ja vapaa, passiivisesti naksumista. Lonkkaa pitäessä koukussa ja vetäessä adduktioon tuntuu nivusessa napsahdus. Epäselvä pitkällinen paheneva lonkkaoire, mahdollisesti labrumvaurio. Suositan lonkan MRI-kuvausta.

        Eli näillä näkymin torstaina on sitten kuvaukset..

        No hyvä, että tutkitaan. Tuo napsuminen voi tulla esim. iliopsoaksesta (snapping hip). Oli joku tutkimus, jossa kerrottiin, että näissä FAI lonkissa arviolta 25 - 50 % :ssa on jonkunlainen snapping hip mukana. Tosin tuossa luvussa taisi olla myös ulkoinen snapping eli it-bandin napsuminen lonkan ulkosyrjällä.


      • emppu151
        yks tapaus kirjoitti:

        No hyvä, että tutkitaan. Tuo napsuminen voi tulla esim. iliopsoaksesta (snapping hip). Oli joku tutkimus, jossa kerrottiin, että näissä FAI lonkissa arviolta 25 - 50 % :ssa on jonkunlainen snapping hip mukana. Tosin tuossa luvussa taisi olla myös ulkoinen snapping eli it-bandin napsuminen lonkan ulkosyrjällä.

        toi napsuminenhan jää aika useasti tähystyksestä huolimatta. Niin mullekin, mutta mun mielestä se "vaimeni" kyllä tähystyksen myötä.


      • emppu151
        yks tapaus kirjoitti:

        No hyvä, että tutkitaan. Tuo napsuminen voi tulla esim. iliopsoaksesta (snapping hip). Oli joku tutkimus, jossa kerrottiin, että näissä FAI lonkissa arviolta 25 - 50 % :ssa on jonkunlainen snapping hip mukana. Tosin tuossa luvussa taisi olla myös ulkoinen snapping eli it-bandin napsuminen lonkan ulkosyrjällä.

        toi napsuminenhan jää aika useasti tähystyksestä huolimatta. Niin mullekin, mutta mun mielestä se "vaimeni" kyllä tähystyksen myötä.


      • kiias19
        emppu151 kirjoitti:

        toi napsuminenhan jää aika useasti tähystyksestä huolimatta. Niin mullekin, mutta mun mielestä se "vaimeni" kyllä tähystyksen myötä.

        Noniin, nyt on käyty magneetissa, ja lääkäri sitten tutki ja katto kuvia. Mitään ei periaatteessa löytynyt, mutta lääkäri kirjoitti lausuntoon että selvää CAM-löydöstä ei ole, eli voihan siellä jotain olla.. Määräsi ottamaan rauhallisesti noin kuukauden verran ja fysioterapiaa. Jos parin kk päästä ei oo helpottanu niin sitten harkitaan tähystystä uudestaan.

        Toisaalta harmittaa ettei mitään konkreettista syytä löytynyt, koska pakkohan tuolla jotain olla, eihän tämmönen oireilu ihan normaalia ole.


      • yks tapaus
        kiias19 kirjoitti:

        Noniin, nyt on käyty magneetissa, ja lääkäri sitten tutki ja katto kuvia. Mitään ei periaatteessa löytynyt, mutta lääkäri kirjoitti lausuntoon että selvää CAM-löydöstä ei ole, eli voihan siellä jotain olla.. Määräsi ottamaan rauhallisesti noin kuukauden verran ja fysioterapiaa. Jos parin kk päästä ei oo helpottanu niin sitten harkitaan tähystystä uudestaan.

        Toisaalta harmittaa ettei mitään konkreettista syytä löytynyt, koska pakkohan tuolla jotain olla, eihän tämmönen oireilu ihan normaalia ole.

        No ei ole normaalia. Naisilla on Pincer muoto yleisempää, puhuiko lääkäri siitä mitään? Ja siinäkään ei välttämättä ole ylimääräistä luuta lonkkamaljan reunassa, vaan muita epänormaaliuksia lonkkamaljan muodossa ja asennossa. Pincer muotoon liittyy juuri iliopsoaksen kiristyminen.

        Lääkäreissä on eroja eivätkä kaikki ymmärrä näistä vaivoista tarpeeksi. Ota rauhallisesti tuo kaksi kuukautta, ja mene sitten uudestaan lääkärille, jos ei ole helpottanut. Toisen lääkärin mielipide kannattaa hakea jos kokee, että lääkäri ei ole luotettava.

        En tiedä missä päin asut, mutta jos tilanne ei helpota, niin mene lääkärille, joka osaa sulkea pois lonkkanivelessä olevat rankenteelliset viat. Tämä lääkäri nyt ainakin mainostaa itseään, eli häneltä pitäisi saada kunnollinen lausunto, kun on nuoresta ihmisestä kyse.

        http://www.jyrilepisto.fi/


      • kiias19
        yks tapaus kirjoitti:

        No ei ole normaalia. Naisilla on Pincer muoto yleisempää, puhuiko lääkäri siitä mitään? Ja siinäkään ei välttämättä ole ylimääräistä luuta lonkkamaljan reunassa, vaan muita epänormaaliuksia lonkkamaljan muodossa ja asennossa. Pincer muotoon liittyy juuri iliopsoaksen kiristyminen.

        Lääkäreissä on eroja eivätkä kaikki ymmärrä näistä vaivoista tarpeeksi. Ota rauhallisesti tuo kaksi kuukautta, ja mene sitten uudestaan lääkärille, jos ei ole helpottanut. Toisen lääkärin mielipide kannattaa hakea jos kokee, että lääkäri ei ole luotettava.

        En tiedä missä päin asut, mutta jos tilanne ei helpota, niin mene lääkärille, joka osaa sulkea pois lonkkanivelessä olevat rankenteelliset viat. Tämä lääkäri nyt ainakin mainostaa itseään, eli häneltä pitäisi saada kunnollinen lausunto, kun on nuoresta ihmisestä kyse.

        http://www.jyrilepisto.fi/

        Ei puhunut piceristä mitään. Aluksi katsoi kuvista että olisi cam, ja selitti mitä se tarkoittaa, mutta sitten meni vielä tarkistamaan asian radiologin kanssa korkea resoluutioisemmasta näytöstä ja totesi ettei sielä mitään poikkeavaa olekkaan.

        Lähetteen sain Mehiläisestä ja nyt kuvissa kävin ja tämän tulkinnan sain Omasairaalassa, joten on jo 2 lääkärin arviot.

        Itse vähän veikkaan ettei tuo fyssari mitään auta, mutta kokeillaan nyt kumminkin.


      • yks tapaus
        kiias19 kirjoitti:

        Ei puhunut piceristä mitään. Aluksi katsoi kuvista että olisi cam, ja selitti mitä se tarkoittaa, mutta sitten meni vielä tarkistamaan asian radiologin kanssa korkea resoluutioisemmasta näytöstä ja totesi ettei sielä mitään poikkeavaa olekkaan.

        Lähetteen sain Mehiläisestä ja nyt kuvissa kävin ja tämän tulkinnan sain Omasairaalassa, joten on jo 2 lääkärin arviot.

        Itse vähän veikkaan ettei tuo fyssari mitään auta, mutta kokeillaan nyt kumminkin.

        Tuo fysioterapia on ensisijainen hoitokeino FAI -lonkissakin. Oma kokemukseni kyllä on, että lääkäreillä on tapana kertoa vai osa, ja osa jätetään kertomatta.

        Tähystys pelkästään tähystämisen ilosta ei kuitenkaan ole mikään ratkaisu, jos sitä vaivan varsinaista aiheuttajaa ei osata korjata. Lonkka voidaan tähystää, korjailla jotain labrum vauriota, mutta kipu palaa vuoden päästä. Eli se voi olla myös turha toimenpide

        Jos fysioterapia ei auta, niin sitten lääkärit varmaan tähystävät lonkan. Ja kun aikaa kuluu, niin jospa tulee uutta tietoa ja lääkärit ovat taas hivenen viisaampia:).


      • jermu2
        yks tapaus kirjoitti:

        Tuo fysioterapia on ensisijainen hoitokeino FAI -lonkissakin. Oma kokemukseni kyllä on, että lääkäreillä on tapana kertoa vai osa, ja osa jätetään kertomatta.

        Tähystys pelkästään tähystämisen ilosta ei kuitenkaan ole mikään ratkaisu, jos sitä vaivan varsinaista aiheuttajaa ei osata korjata. Lonkka voidaan tähystää, korjailla jotain labrum vauriota, mutta kipu palaa vuoden päästä. Eli se voi olla myös turha toimenpide

        Jos fysioterapia ei auta, niin sitten lääkärit varmaan tähystävät lonkan. Ja kun aikaa kuluu, niin jospa tulee uutta tietoa ja lääkärit ovat taas hivenen viisaampia:).

        komppaan tätä. Kannattaa myös muistaa, että vaikka lonkka tähystettäisiinkin on edessä kova kuntoutus,joten kyllä sinne fysioterapiaan joutuu niitä liikkeitä mennä tekemään siltikin:) Itse jumppasin aktiivisesti 8kk tähystyksestä,mulla oli kuitenkin kilpaurheilutausta,jumppaamista riitti silti,eikä sitä voi jatkossakaan unohtaa.

        Pääasia on kuitenkin, että saisit lonkan mahdollisimman oireettomaksi. Toivotaan, että vaivat laantuu. Jos ei,niin kannattaa tosiaan mennä uudemman kerran näytille. Ja jos mahdollista, pyrkiä löytämään lonkkiin spesifioitunut ortopedi.


      • yks tapaus
        jermu2 kirjoitti:

        komppaan tätä. Kannattaa myös muistaa, että vaikka lonkka tähystettäisiinkin on edessä kova kuntoutus,joten kyllä sinne fysioterapiaan joutuu niitä liikkeitä mennä tekemään siltikin:) Itse jumppasin aktiivisesti 8kk tähystyksestä,mulla oli kuitenkin kilpaurheilutausta,jumppaamista riitti silti,eikä sitä voi jatkossakaan unohtaa.

        Pääasia on kuitenkin, että saisit lonkan mahdollisimman oireettomaksi. Toivotaan, että vaivat laantuu. Jos ei,niin kannattaa tosiaan mennä uudemman kerran näytille. Ja jos mahdollista, pyrkiä löytämään lonkkiin spesifioitunut ortopedi.

        Lukekaa tästä ketjusta varsinkin nimimerkki mintun vastaukset. Sen oikean lääkärin löytäminen voi olla ratkaisevaa.

        http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1365004542


      • Kyllä se tästä....
        kiias19 kirjoitti:

        Noniin, nyt on käyty magneetissa, ja lääkäri sitten tutki ja katto kuvia. Mitään ei periaatteessa löytynyt, mutta lääkäri kirjoitti lausuntoon että selvää CAM-löydöstä ei ole, eli voihan siellä jotain olla.. Määräsi ottamaan rauhallisesti noin kuukauden verran ja fysioterapiaa. Jos parin kk päästä ei oo helpottanu niin sitten harkitaan tähystystä uudestaan.

        Toisaalta harmittaa ettei mitään konkreettista syytä löytynyt, koska pakkohan tuolla jotain olla, eihän tämmönen oireilu ihan normaalia ole.

        Kiias19 kirjoitti: Toisaalta harmittaa ettei mitään konkreettista syytä löytynyt, koska pakkohan tuolla jotain olla, eihän tämmönen oireilu ihan normaalia ole

        Eihän se varmaan normaalia ole, MUTTA, minä olen tanssinut aikoinaan 7 vuotta ja tanssiminen loppui lonkkakipujen vuoksi. Ensimmäiset lonkkaoireet on ollut vuonna 1992! Lonkkia on kuvattu ja magneettikuvattu moneen kertaan elämän varrella ja nvelissä on ollut nesteilyä.
        Minulla on dysplastiset lonkat (synnynnäisesti väärän malliset). Oireita aiheuttaa kaikenlainen kuormitus, 300m kävely aiheuttaa jo tuskaa.
        Lihasten heikkous varmaan pahentaa oireita. Kun ei pysty liikkumaan lihakset heikkenee ja kun ne heikkenee, ollaan kierteessä.
        Viimeisen lääkärikäynnin yhteydessä kuulin ensimmäisen kerran sanasta labrum ja sen aiheuttamista oireista. Nyt sitten mennään uusin toivein varjoainekuvauksiin, josko syy kipuihin löytyisi. Jos lonkkanivelssä ei ole kulumaa, niveliä ei uusita pelkän dysplasian takia. Labrumin mahdollinen vioittuminen antaa mahdollisuuden tähystysleikkaukseen.
        Eli siis 20 vuotta olen kärsinyt ja mitään konkreettista asialle ei ole tehty vielä tähän mennessä... Arvatkaa vaan kuinka toivon, että se labrum olisi mäskinä, jotta syy löytyy ja pääsen tästä tuskasta.


      • todettu on
        kiias19 kirjoitti:

        Ei puhunut piceristä mitään. Aluksi katsoi kuvista että olisi cam, ja selitti mitä se tarkoittaa, mutta sitten meni vielä tarkistamaan asian radiologin kanssa korkea resoluutioisemmasta näytöstä ja totesi ettei sielä mitään poikkeavaa olekkaan.

        Lähetteen sain Mehiläisestä ja nyt kuvissa kävin ja tämän tulkinnan sain Omasairaalassa, joten on jo 2 lääkärin arviot.

        Itse vähän veikkaan ettei tuo fyssari mitään auta, mutta kokeillaan nyt kumminkin.

        Fysioterapialla tai paremminkin oma-alotteisella jumpalla ja varsinkin venyttelyllä on tärkeä merkitys lonkkien kiputilojen hoidossa, jos mitään kongreettista ei löydy. Harjoittelu pitää tehdä varpaista asti.. Jos esim. jalkaterän lihakset ovat heikot, jalka alkaa painumaan pronaatioon (lattajalka). Tämä taas aiheuttaa sen, että polvet kääntyy sisäänpäin. Tämä taas kääntää lonkkaniveliä väärään asentoon ja paketti on valmis.

        Jos rakeentellisia vikoja ei ole ihminen voi OMALLA aktiivisella toiminnalla pitää elimistön hyvässä kunnossa yllättävän pitkään.


      • Kiias19
        Kyllä se tästä.... kirjoitti:

        Kiias19 kirjoitti: Toisaalta harmittaa ettei mitään konkreettista syytä löytynyt, koska pakkohan tuolla jotain olla, eihän tämmönen oireilu ihan normaalia ole

        Eihän se varmaan normaalia ole, MUTTA, minä olen tanssinut aikoinaan 7 vuotta ja tanssiminen loppui lonkkakipujen vuoksi. Ensimmäiset lonkkaoireet on ollut vuonna 1992! Lonkkia on kuvattu ja magneettikuvattu moneen kertaan elämän varrella ja nvelissä on ollut nesteilyä.
        Minulla on dysplastiset lonkat (synnynnäisesti väärän malliset). Oireita aiheuttaa kaikenlainen kuormitus, 300m kävely aiheuttaa jo tuskaa.
        Lihasten heikkous varmaan pahentaa oireita. Kun ei pysty liikkumaan lihakset heikkenee ja kun ne heikkenee, ollaan kierteessä.
        Viimeisen lääkärikäynnin yhteydessä kuulin ensimmäisen kerran sanasta labrum ja sen aiheuttamista oireista. Nyt sitten mennään uusin toivein varjoainekuvauksiin, josko syy kipuihin löytyisi. Jos lonkkanivelssä ei ole kulumaa, niveliä ei uusita pelkän dysplasian takia. Labrumin mahdollinen vioittuminen antaa mahdollisuuden tähystysleikkaukseen.
        Eli siis 20 vuotta olen kärsinyt ja mitään konkreettista asialle ei ole tehty vielä tähän mennessä... Arvatkaa vaan kuinka toivon, että se labrum olisi mäskinä, jotta syy löytyy ja pääsen tästä tuskasta.

        Varmasti on turhauttavaa ku ongelmia on, muttei asialle tehdä mitään. Toivottavasti seuraavista kuvista löytyisi jotakin!

        Itseäni vielä mietityttää tuon lonkan takia lähitulevaisuus, että miten käy. Hain nimittäin Vierumäelle ammattikorkeakouluun liikunnanohjaajaksi. Saa nähä, että jos sinne pääsen niin kestääkö lonkka..


    • klkjfdl

      Lonkan tähystys edessä juhannuksen jälkeisenä tiistaina. Joudunko olemaan juhannuksen kuivin suin? :o Vaikuttaako alkoholi siis tälläiseen tähystykseen...

      • klklkslk

        Kunhan pidät huolen, että 24 tuntia on viimeisestä huikasta. Mitään monen päivän ryyppyputkea en suosittele.


    • klkjfdl

      Ok, kiitos tiedosta :)

    • yks tapaus

      Nimimerkki todettu on kirjoitti. "Jos rakeentellisia vikoja ei ole ihminen voi OMALLA aktiivisella toiminnalla pitää elimistön hyvässä kunnossa yllättävän pitkään."

      Näin varmaan onkin. Ongelma on juuri siinä, että rakenteellisia vikoja on pidetty normaaleina, jai niistä ei ole lausuttu mitään. Ei oteta oikeita kuvia, saati lausuta niistä kaikkea.

      Moni lonkkavaivainen on saanut diagnoosiksi, että mitään vikaa ei ole, tai korkeintaan päässä on vikaa. Lonkkavaivat on monelle lääkärille arka aihe, koska moni lonkkavika olisi voitu huomata jo lapsena. Mutta sama tilanne on koko maailmassa. Se, että asiota salataan ei herätä luottamusta lääkärikuntaa kohtaan.

      Tämä tutkimus osoittaa, että FAI lonkissa on kaikenlaisia poikkeavuuksia. Tutkituista 66 lonkista 64:ssä oli vähintään yksi poikkeavuus joka liittyy FAI:hin. Ja 43:ssa oli kaksi tai kolme poikkeavuutta jotka liittyy FAI:hin. Kaikki nämä epänormaalit röntgenkuvat oli alunperin luettu normaaliksi. Johtopäätos näistä asioista ei kerrota.

      Tässä ne asiat englanniksi joita etsittiin: "signs associated with FAI: acetabular cross-over sign; prominent posterior wall sign; coxa profunda; protrusio acetabula; acetabular index; lateral center edge angle; pistol grip deformity; and herniation pits."

      http://ar.rsmjournals.com/content/early/2013/04/08/0284185113481592.abstract

    • Tauru5

      Hieman ylempänä on viesti omasta leikkauskokemuksestani.

      Nyt on mennyt noin kk verran leikkauksesta, ja tunto on palautunut mainitsemiini tunnottomiin kohtiin. Jumppaa on tullut tehtyä 1-3x päivässä. Särkyjä ei ole ollut juuri ollenkaan, joten jätin särky- ja kipulääkkeet pois kolmantena päivänä leikkauksen jälkeen.

      Kävely onnistuu jo lähes normaalisti, mutta täyttä painoa ei leikatulle puolelle kestä vielä varata tietenkään. Kontrollikäynti on 1,5 vkon päästä, ja jos kaikki ok niin pääsee aloittamaan fysioterapian, vesijuoksun ja kuntopyöräilyn. Kesäkuun alkupuolella sitten toisen puolen leikkaus. :)

    • Kiias19

      Noniin, vähän päivitystä mun tilanteeseen. Tosiaan viikko sitten kävin kontrollikäynnillä fysioterapeutilla. Todettiin, että tilanne on mennyt vain huonomaan suuntaan, vaikka ollut ilman rasitusta ja polven linjaus saatu kuntoon. Aikasemmin lukkiutumista tapahtui 1-2 kertaa kuukaudessa, mutta nyt 1-2 kertaa viikossa. Yhtenä päivänä oli lukossa yli tunnin (kun yleensä kestää muutamia minuutteja) ja yhtenä päivänä meni 3 kertaa lukkoon.. Fyssari juttelee lääkärini kanssa asiasta ja soittelee sitten mulle. Todennäköisesti pyytää taas sinne käymään ja jutellaan tähystyksestä.

    • nappi85

      Täällä myös yksi tähystysleikkauspotilas. Tähystyksestä kulunut nyt 1,5 viikkoa ja toimenpide olikin paljon suurempi mitä oltiin puhuttu. Lonkassa jo aikalailla kulumaa. Labrumissa rustorajalta selvästi hankautunut mutta ei kuitenkaan mitään syviä repeämiä. Itse toimenpiteessä vasta siis huomattiin alueen todelliset korjaustarpeet kun magneettikuvissa ei kaikkea nähty. Suuremman toimenpiteen takia myös kuntoutus pidempi: 6 viikkoa kepeillä huitomista. Ensimmäiset kolme päivää jalka aivan tönkkö ja kipeä mutta sen jälkeen alkanut menemään paremmaksi. Kipulääkkeitä olen vähentänyt viikon jälkeen mutta vieläkin rasituksen jälkeen lonkka jomottaa. Kotiin yhden yön sairaalayön jälkeen jalan jumppakuntoutusohjeiden ja särkylääkkeiden kanssa. Tähystys tehtiin nukutettuna. Tikkien poiston jälkeen saan jo kevyesti kuntoilla uimalla ja untopyörällä ilman vastusta. Sitä odotan kovasti kun tää kotona möllöttäminen ei ole ihan mun juttu. Olen siis 27-vuotias ja aikaisemmin samainen lonkka leikattu lonkkaluksaation vuoksi. Tulevaisuudessa hyvin todennäköisesti keinonivel. Tähystys tehtiin Jorvissa ja ihan hyvät fiilikset jäi toimenpiteestä ja leikkaavasta lääkäristä.

      Tähysyksestä olen tämän toimenpiteen kokeneena sitä mieltä ettei todellakaan ole mikään pikkutoimenpide. Kepeillä kävely on todella raskasta ja kun perheessä ei ole autoa niin aika rajallista tää liikkuminen on ollut. Päivittäiset pari keppikävelylenkkiä olen tehnyt ja kotijumpat 1-2 kertaa päivässä. Tuleepahan ainkin levättyä saikulla.

    • Vaivaton

      Olen lueskellut tätä ketjua, mutten ole mitään "uskaltanut" kirjotella. Olen 27-vuotias nuori nainen ja olen harrastanut voimistelua. 1,5v sitten kävi pienehkö tapaturma, jonka jälkeen lonkka oli tosi kipee n. puol vuotta. Tutkimuksissa kävin koko aika ja mitään ei löytynyt. Särkyä on ollut koko ajan, mutta ei niin kovaa, että särkylääkettä oisin ottanu. Voimistelutreeneissä kipu tuli aina kovemmaksi.

      Eilen sitte lonkka tähystettiin. Mietin jo, että onkohan se hukka reissu, kun mitään ei tosiaan kuvissa ollut näkynyt ja pystyin kuitenkin mm. lenkkeilemään jne.. No eipä ollutkaan. Lonkasta löytyi labrumin repeytymä ja reisiluun päätä hiottiin, kun se oli röpelöinen. Tällä "kertomuksellani" siis haluan todeta, et jos lonkka tosiaan vaivaa, niin kyllä suosittelen, et homma hoidetaan tähystyksellä, ettei myöhemmin tule isompia ongelmia.

      Mä pääsin jo eilen kotiin, tosin olin eri paikkakunnalla leikkauksessa, niin mut kuljetettiin paaritaksilla. Muuten on mennyt ihan hyvin, mutta vahva lääkitys on tuonut huimausta ja pahaa oloa. Toivotaan, et tää tästä hellittää, ettei koko kesä mene huonovoinitisena, ku keppien kanssa se kuitenkin menee :/ 3vk kepeillä osavarauksella, 3vk kivun sallimissa rajoissa kepeillä ja 2kk sairaslomaa tuli mulle.

      • Mimmi0509

        Minulla tehtiin lonkan artroskopia kolme päivää sitten. Vuoden takaisessa magneettikuvassa ei näkynyt repeämiä, mutta heinäkuussa otetussa tarkemmassa kuvassa labrumin repeämä, 2 cm kysta sekä repeämät gluteus maximuksen ja medimuksen jänteissä. En muista tapaturmaa, mutta lienen liukastunut. Oireet alkoivat juoksulenkeillä ja johtivat siihen, että vuoden ajan on liikkuminen ollut kovin vähäistä nivuskivun ja jumittumisen vuoksi. Nyt kaikki korjattu ja toipuminen alkanut. Melkoinen kipu, mutta helpottaa päivä päivältä. Kolme viikkoa osavarauksella, 2 viikon päästä tikit pois ja fysioterepiaan. 6 vkon kuluttua kontrolli ja sairaslomaa 2 kk. Ei mikään pieni operaatio. Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja kaikkine valmisteluineen kesti reilut 3 tuntia. Neljä reikää lonkan ja reiden alueella. Etukäteen pelotti, mutta aivan turhaan.


    • Kiias19

      Mulla otettiin uudet magneettikuvat varjoaineen kanssa, koska tila mennyt huonommaksi, niin lääkäri ajatteli jos kuvissa nyt näkyisi jotain selkeämmin ( valmistautumista tähystystä varten). Lääkäri totesi ennen kuvien ottoa, että vaikkei sielä näkyisikään mitään, tekevät silti tähystyksen. No, kuvissa ei taaskaan näkynyt mitään selkeää ja lääkärini katsoi vielä kollegansa kanssa kuvia ja olivat samaa mieltä että seuraavaksi tähystykseen. Elokuussa olisi se sitten edessä, saa nähä miten käy! Tässä vielä lääkärin antamaa lausuntoa:

      "Keskustelin kollegan X kanssa tapauksesta. MRI:ssä on kiistatta caput-collum rajalla pieni "bony bump" ja siihen liittyvää kystisyyttä sopien myös FAI:n aiheuttamaksi.

      Indikaatio oikean lonkan artroskopialle on selkeä oirekuvankin ollessa viitteellinen nivelensisäisestä viasta. Suunnitellaan lonkan tähystystä elokuulle 2013 yhteisleikkauksena herra X:n kanssa."

    • lisssko

      Ihanaa kun löysin tämän ketjun.
      Kohta 4 vuotta kärsinyt todella pahasta vasemman lonkan kipuilusta. Lääkärissä käynyt monesti ja kuvia on otettu kaikienlaisia. Kesän alussa sain vihdoin työterveyslääkäriltä lähetteen Jorviin ortopedille, joka pyysi vielä yhdet magneettikuvat (varjoaineella) kahdet tavalliset oli jo otettu. mulla on "pohjalla" kilpirauhassyöpä joka on etäpesäkkietä lähettänyt mm keuhkoihin.

      Ortopedilla käynti oli ihanaa, mietin odotushuoneessa kuinka saan lääkärin vakuuttuneeksi että lonkkaan oikeasti sattuu, tähän mennessä kukaan lääkäreistä ei kipua ole tosissaan ottanut-määrännyt vain särkylääkkeitä (joita voin ottaa vain yötä vasten johtuen työstäni)
      Kuvassa näkyi synnynnäinen vika, sääriluun päässä iso kulma joka on vuosien seisoma/kävelytyön ansiosta hiertänyt jo osan rustosta kokonaan pois. Leikkuriin menossa 14.1. ja saa nähdä mikä tulee olemaan oikea tuomio kun pääseevät näkemään oikeasti mikä siellä on vikana. Kuulema saattaa auttaa tai sitten ei, ja lonkkaproteesi todennäköisesti tulevaisuudessa laitetaan.

      Olisi mielettemön ihanaa jos edes osa kivuista jäisi jorviin, kävellä ei voi kunnolla kun sattuu, Panacodista ei ole apua-ainoa mikä auttoi hetken oli Arcoxia Tramal kuuri jonka sain syksyllä työterveydestä. Sairaslomallakaan en ole ollut tän takia koska sattuu vaikka ei mitään tee niin ihan sama vaikka onkin töissä. Illat menee jokatapauksessa voihkiessa.

    • Hädässä oleva

      Hei, apua auttakaa! Kertokaas kokemuksia fai ja cam lonkista? Itsellä todella pahoja kipuja ollut lähiaikoika Miten leikkaukset,kuntoutus yms meni? Terveisin teini-ikäinen lonkkaleikkauksiin odotteleva

      • kojamäki pausa

        Harkitkaa leikkausta nimeltä mainitsemattomat pajamäki ja kousa pilasi minun elämän epäonnistuneella lonkkaleikkauksella.


      • Kyll tää tästä
        kojamäki pausa kirjoitti:

        Harkitkaa leikkausta nimeltä mainitsemattomat pajamäki ja kousa pilasi minun elämän epäonnistuneella lonkkaleikkauksella.

        Mulla tähystettiin lonkka tasan viikko takaperin ja vielä on niin kipee, että saa 5aamulla herätä kovaan kipuun.. Kipulääkkeenä panacod ja voltaren tulehduskipulääke, unen saantiin imovane.. Leposärky suhteellisen jatkuvaa ja liikkumisen jälkeen kipeän puolen jalka tuntuu puutuneelta ja oudolta, välillä myös sohvalla istuessa.. Eräs henkilö mainitsikin tässä jo mut leikanneen henkilön, toivottavasti kaikki ei menny suoleen niinkun tolla edellisellä kirjottaneella..


      • Ortikselle

        Ilari Pajamäki tays? Onko selitystä mikä meni pieleen? Sille meen tänään...


      • Labrumlyyli
        Ortikselle kirjoitti:

        Ilari Pajamäki tays? Onko selitystä mikä meni pieleen? Sille meen tänään...

        Olitko jo Pajamäellä? Itsellä aika tähystysleikkauksen suunnittelua varten tammikuussa.


    • Rilla

      Mulla on operoitu fai lonkka, tähystyksellä.
      Kuntoutus riippuu,tai lähinnä sen kesto, siitä minkäasteiset ongelmat lonkassa on. Jos on pelkkä labrumin repeämä esim niin kuntoutus on melko nopsakkaa, olen kuullut että 3kk jälkeen on moni päässyt takaisin "oikean" liikunnan pariin. Jos taas on enemmän "korjattavaa" voi kuntoutusaika olla tosi pitkäkin. Kepeillä varmaan kävellään keskimäärin noin 6vkoa.
      Mutta kuntoutus on aika kovaa hommaa, paljon täytyy ite tehdä hommia tiettykin, pelkästä leikkauksesta ei luonnollisesti ole oikotietä onneen.

      En nyt osaa vastata mitään erityistä tästä suorilta, kysy ihmeessä jos haluat jotain erityistä tietää.

      • fai-raja

        Sattuuko varjoaineen laitto? Tuikataanko se suoraan lonkkaniveleen!?


    • Acum

      FAI-lonkka operoitu 3 päivää sitten minullakin, tähystyksellä. Labrumin repeämä ja ahdas lonkkanivel, sen lisäksi reisiluun päässä kyhmy joka muotoiltu.

    • Acum

      MSM tuotteita suosittelen myös ottamaan niin ennaltaehkäisevässä mielessä kuin jos tietää kärsivänsä nivelvaivoista, itse olen syönyt 3-4 vuotta tätä tuotetta aktiivisen urheilun ohessa. Ei toki sekään kaikkea ehkäise, mutta auttaa omalta osaltaan: http://eu.iherb.com/doctor-s-best-glucosamine-chondroitin-msm-240-capsules/23?rcode=ovi328

      Magnesium on toinen hyvä, sillä se auttaa lihasten palautumisessa ja vähentää myös osaltaan niistä johtuvia jumeja.

    • Älärikokehruujennyä
    • Lebron

      Miten Acum lonkan kuntoutus meni? Mulla oikeastaan samat asiat operoitiin kolme viikkoa sitten. Lepokipua ei ole ollut käytännössä lainkaan sitten leikkauksen, jumppaliikkeet menee mukavasti yhtä lukuunottamatta (sisäkiertoa aktivoiva liike). Sisäkierto oli myös ehdottomasti kivuliain ja ongelmallisin ennen leikkausta ja syy leikkaukseen pitkälti. Toivottavasti lähtee paranemaan. Vielä pari viikkoa kepeillä, mutta ensi viikosta jo koko painoa saa alkaa varaamaan.

      • Acum

        Kas, sori.. en jäänyt seuraamaan niin en huomannut tätä kysymystä.

        Oikein hyvin on mennyt kaiken kaikkiaan, nyt siis 11kk tähystyksestä. Kyllä ääriasennot ovat edelleen hankalia venytyksissä, ja liikerajat ovat leikatussa jalassa edelleen olemassa - toinen jalka taipuu paremmin, mutta käytännössä kaikkea pystyy tekemään taas normaalisti. Tennis on jotain mikä ärsyttää helposti (oikea jalka leikattu ja olen oikeakätinen), ja se voi olla jotain jota ei tarvitse enää ikinä kokeilla.

        Mites itselläsi Lebron?


    • Labrum

      Vuonna 2009 vasen lonkkaniveleni tähystysleikattiin TYKSissä. Alkujaan kirurgi katseli magneettikuvia ja oli hieman sitä mieltä että kannattaako tätä nyt lähteä leikkaamaan ja kysyi minun mielipidettäni. Sanoin että antaa mennä vain, on tätä vaivaa kuitenkin ajallisesti jo ollut. Leikkaus kesti joitain tunteja, ja seuraavana päivänä kirurgi tuli käynnille, sanoen että yllättyi kuinka huonossa kunnossa lonkkaniveleni oli magneettikuviin nähden. Labrumin paha repeämä, eli rusto kokonaan kolmessa osassa (josta joutui poistamaan yli puolet) sekä lonkkaluun päätä hiottiin. 6 vkoa varaamatta kävelykeppien kanssa kunnes sai alkaa varaamaan painoa jalalle. Muistona jäi vain 3 pientä reikää joita ei edes kunnolla huomaa (6 tikkiä yhteensä) sekä nykypäivänä hyvin toimiva lonkkanivel. Pystyn tekemään kaiken mitä muutkin, ainoa mikä muuttui oli se että nykyään vasen jalkani ei ole enää niin notkea kuin ennen? Aika jännä juttu sinänsä.

      Kirurgi lisäsi vielä että ruston korjaamisen takia lonkkaniveleni kuluu jatkossa nopeammin kuin normaalisti, mutta tässähän tuo on jo 8v toiminut moitteetta eikä vaivaa mitenkään.

      Ja ikää allekirjoittaneella nykypäivänä 43v

    • Hät

      Mulla vasen tähystettiin Tyksissä 2013 toukokuussa ja nyt olis oikean vuoro syyskuulla, ainakin näillä näkymin, jos ei mitään ihmeempiä ehdi sattumaan ennen.
      Vasemman kanssa meni helkkarin hyvin, 7vko saikkua, 2-4vko keppien kanssa puolipainovarauksella.
      Reilu 2vkon jälkeen pärjäsin jo perusjutut aika hyvinkin ilman keppejä. Tietysti jouduin niitä käyttämään, jos olin enempi jalkojen päällä eli rasituksen mukaan, mut kuitenkin.
      Toki mulla oli vielä noin 6 vko tuon saikun perään töistä näitä firman lomia(kesä- ja talviloma sekä pekkasia), eli kaikkinensa olin 13vko lomalla putkeen leikkauksen jälkeen. Mut olin jo kuukauden jälkeen hyvässä hapessa.
      olin kyllä ehkä vähän hölmö, ajoin jo 4-5pvä leikkauksen jälkeen autollakin(manuaalivaihteet) vaikken tiedä olisinko edes saanut vielä.
      Mutta onnistui ihan hyvin, vasen jalka oli vähän kankea ja voimaton, mutta tosiaan vein piruuttani töihin saikkulappuni jo seuraavana maanantaina, kun ke mut leikattiin.
      Liikkuvuus on nykyään aika hyvä ja kivutkin jäi käytännöllisesti katsoen kokonaan pois. Rasitussärkyä on joskus, vaatii kyl mun mittapuulla esim. vähintään 12-13 tunnin työvuoron(fyysinen työ) ja kyllä joskus särkee muutenkin, mutta ei dramaattisesti.
      Silloin ennen leikkuuta en pystynyt pahimmassa vaiheessa nukkumaan kuin max 45min horrosunta kovien särkylääkkeiden avulla ja säteilykipi oli mieletöntä.
      Kivessärky oli kaikista pahin ja kyllä ne nivusvihlaisutkin olivat aika ilkeitä, nostaessa varsinkin vihlaisi todella pahasti.
      Ja mulla on aika korkea kivunsietokyky, tai sitten vain yksinkertaisesti niin saatanan kova umpiluinen pää, että mä en kovin herkästi valittele mistään, mutta kyllä silloin tuli sanottua ihan rehellisen suoraan että sattuu.
      Kirurgi sanoi, että näissä leikkauksissa onnistumisprosentti on noin 80, eli neljä viidestä saa selvän avun ko operaatiosta ja kyllä mä ainakin sain sen. Toivottavasti tuon toisen kanssa menee yhtä hyvin. Ei onneksi ole niin dramaattinen kun tuo vasen, mutta kyllä sekin häiritsee elämää.
      Nivelrikko mulla kuitenkin käsittääkseni on edessä anyway, mutta jos pääsis eläkkeelle asti omilla nivelillä, niin olisin itse ainakin todella tyytyväinen siinä tapauksessa.

      • Tekoniveliin_päädyttiin

        Vähän taustoja, olen 52v mies.
        Lonkkakivuista kärsin -12 loppuvuodesta lähtien, ajoittaista kipuilua jo 30v lähtien.
        Rustopinnat jokseenkin kunnossa, kohtalaista madaltumaa.
        Todettu monen ortopedin toimesta ahdas lonkka.
        Kaikki sanoivat ettei tähystyksellä voita mitään.
        Opiaatit käytössä -13 lähtien, loppuaikana norspan 20 laastari ja tulehduskipulääkkeet, näistä huolimatta kipuja.

        Viimevuoden heinäkuussa taasen erittäin kivulias kausi ja pääsin ortopedian ja traumalogian erikoislääkärille.
        Hän väläytti tuolloin tekonivelleikkausta ja kertoi että monille tähystyksen tehdyille tehdään kuitenkin muutamien vuosien päästä tekonivelleikkaus.
        Leikkaava ortopedi Oyks huippuja oli ensin vastaan leikkausta mutta tarkentavien magnettikuvien jälkeen suostui leikkaamaan.
        Ennen leikkausta fyssarin testin pisteet 52 ja 1kk leikkauksen jälkeen 76.
        Kipulääkkeet jäi pois 3vkoa leikkauksesta joka oli 30.1.
        Nyt ainoa ongelma on vasemman jalan loitontaja lihas joka pikkuisen heikko sekä lmeisesti kuukausi sitten kaatumisen takia iskiashermo pikkuisen kiukuttelee.
        Pyöräily, uinti, kävely, puutarhahommat yms. onnistuu mainiosti.
        Juoksu on vielä hakusessa kun en ole juossut 4 vuoteen

        Nivelpintojen puolesta olisi mennyt vielä useita vuosia mutta nivelrikko sairastutti ympäröivän kudoksen (erikoislääkärin mielipide).
        Nyt lonkissa metalli keramiikka muovi nivelet.
        Arvioitu kesto 25 - 30v.


    • Anonyymi

      Itse kävin leikkauksessa toukokuussa 2021. Lonkka kipeytyi yhden päivä suhkot lyhyestä rasituksesta niin paljon, ettei kahteen päivään tarvinnut miettiä liikkumista. Kaikki fysioterapia liikkeet vain aiheutti lisää kipua jalassa. Nyt 6kk leikkauksen jälkeen vielä leikattu jalka hieman heikompi mutta kipulääkkeet jäänet melkeinpä pois ja saa nukkua yöllä kunnolla. Suosittelen kyllä leikkausta jos kivut tai liikkuminen menee mahdottomaksi. Itse menin kepeillä melkein kolme viikkoa leikkauksen jälkeen. Välillä kipeytyy mutta on paljon mukavampi liikkua nyt.

    • Anonyymi

      Vanha aloitus. Onko kellään ollut ongelmaa tähystyksen jälkeen, että olisi alkanut tähystimen reiästä vuotamaan nivelnestettä kudoksiin.

    • Minulla todettiin ahdaslonkka ja labrumin repeämä. Nyt selvitetään kipujen syy, eli ultraääni ohjatusti laitetaan puudutus piikki johonkin kohtaan lonkkaa. Onko jollain kokemusta tällaisesta puudutus jutskasta?

      • Anonyymi

        Juu
        Puudutettiin molemmat lonkat.
        Tehdään uä avusteisena, tosin mulla meinasi epäonnistua vasen puoli kun kurkotteli oikealta puolelta ja pisti pari kertaa hermoon.
        Kun vaihtoi puolta niin onnistui.
        Meinasi jättää kesken mutta käskin hoitaa homman loppuun.
        Tosin ei ollut mitään vaikutusta, lonkkaproteesi toi avun puolivuotta myöhemmin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu
        Puudutettiin molemmat lonkat.
        Tehdään uä avusteisena, tosin mulla meinasi epäonnistua vasen puoli kun kurkotteli oikealta puolelta ja pisti pari kertaa hermoon.
        Kun vaihtoi puolta niin onnistui.
        Meinasi jättää kesken mutta käskin hoitaa homman loppuun.
        Tosin ei ollut mitään vaikutusta, lonkkaproteesi toi avun puolivuotta myöhemmin.

        Oliko miten kivulias toimenpide, ja millainen toipumisaika?


      • Anonyymi

        Jep, minulla kans puudutettiin. Helpotti arvioimaan leikkauksen tarvetta. Ultraääniohjatusti vietiin puudutuspiikki lonkan niveleen nivusen kautta. Piikki nipisti niin kauan kuin puudutusaine alkoi vaikuttaa. Vaikutus kesti n.4h. Kipu poistui puudutuksella, joten kivun syy nivelessä ja sen ympärillä. Aiemmin kuvissa todettu labrumin repeämä ja ahdas lonkka. Puudutuksen myötä päädyttiin leikkaukseen, joka tapahtui 8kk myöhemmin, nyt toipumassa siitä. Rustoa kiinnitettiin ankkureilla, luuta muokattiin sahaamalla ja lonkkanivelen ympärys siistittiin/puhdistettiin. Nukutuksessa tehtiin. Nyt 6 päivää leikkauksesta. Minun tapauksessani kuulemma 1,5vuotta menee ennen kuin näkee lopputuloksen. Kuntoutus siis hurjan tärkeä.


    • Anonyymi

      Itsellä tehty oikean lonkan osteokondroplastia ja labrumin suturatio 4kk sitten. Lonkka ennen leikkausta aivan järkyttävän kipeä. Itse pelannut koko ikäni jääkiekkoa ja vielä maalivahtina. Ikää nyt 26v . Ensimmäisestä lääkärin käynnistä meni vain kuukausi ennen kuin oltiin puukon alla. Ensimmäiset kaksi viikkoa meni kepeillä, jonka jälkeen pikkuhiljaa jalkaa alettiin kuntouttaa. Lonkka edelleen särkee ja vihloo ja lonkka on jäykkä kuin mikä, yösärkyä ei enään ole mikä on hyvä asia. Vasemmassa jalassa samat ongelmat joten seurataan miten leikauttu jalka kuntoutuu

    • Anonyymi

      2vuotta mennyt operaatiosta eikä ole kivut hävinneet...tais mennä vituiksi...

      • Anonyymi

        Onko sitä kuvattu ja ortopedi tutkinut miksi kipuilee. Itellä myös kipuilee mutta selkä on paska niin voi tulla sieltäkin kaikkea


    • Anonyymi

      Onkohan tässä ketjussa henkilöitä joille tehty iliopsoas jänteen pidennys/tenotomia?

      • Anonyymi

        Osittainen jänteen katkaisu pienen sarvennoisen tasolta on tehty. Ajatuksena, että se pidentää pahoin kiristynyttä, rusahtelevaa ja tulehtunutta jännettä.

        Miksi kysyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osittainen jänteen katkaisu pienen sarvennoisen tasolta on tehty. Ajatuksena, että se pidentää pahoin kiristynyttä, rusahtelevaa ja tulehtunutta jännettä.

        Miksi kysyt?

        Kiinnostaisi millaiset oireet oli ennen leikkausta ja jälkeen leikkausta ja oliko oireita yläselässäkin kuten skolioosia yläselässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaisi millaiset oireet oli ennen leikkausta ja jälkeen leikkausta ja oliko oireita yläselässäkin kuten skolioosia yläselässä?

        Vastasin tuonne tuki ja liikuntaelin puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastasin tuonne tuki ja liikuntaelin puolelle.

        Ok. Mihin ketjuun mahdoit vastata, kun en löydä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Mihin ketjuun mahdoit vastata, kun en löydä?

        Skolioosi, nilkan ylipronaatio, lantion tilttaus...

        Kun on pahasti kiristynyt iliopsoas, niin se vaikuttaa koko kehoon. Jos on pelkkä napsulonkka, niin se on eri asia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      187
      7436
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4322
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2135
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2059
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1889
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1681
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe