Hirsimökin kierretangot

miess83

Mökki on rakennettu 1993. Tänään kiristin ensimmäistä kertaa mökin kierretangot. Kiristin ne tukevasti mutta en irvistäen sentään.

Eli 15vuoteen niitä ei ole kiristetty. Mitenkä suuri vaikutus ko. tangoilla oikeasti on? Mitään silmiin pistävää painuvuutta en havainnut.

Mökki on Honkarakenteen "Huvilakoti" -nimellä.

24

11443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pera

      Taitaa olla pitää koko mökki yhtenä pakettina. Muuten esim. minun mökistäni lähtisi myskyllä katto muutaman hirsivarvin kanssa lentoon.

      Painumisenhallinnan tms. kannalta kierretangoilla ei ole juurikaan merkitystä.

      • Rauno Kangas

        ...pidetään myös lyhyet hirret "ryhdissänsä" eli paikoissa, joissa on lyhyitä hirsiä päällekkäin, on vaarana esiintyä hirsien liukumista toisiinsa nähden - j a se estetään polttaamalla hirret toisiinsa kiinni.


      • völjari

        Minusta kierretangoilla on enemmän merkitystä katon, päätykolmioiden ja tasakerran pitämiseksi paikoillaan voimia vastaan, jotka liikuttavat kehikkoa ylös tai vähintään viistosti ylös. Kuten myrskytuuli, joka muuten alkaisi nutkuttamaan noita ym. rakenteita.

        Toki kierretangot pitää jonkin verran ryhdissäkin rakenteita, mutta ei ollankaan siinä merkityksessä kuin tapitus, pontit ja nurkkasalvokset. Usein kierretangot laitetaan reikiin jotka ovat 2-3 kertaa tankoa suurempia, eli ne ovat sivusuunnssa melkoisen väljästi paikallaan.


      • Pera
        völjari kirjoitti:

        Minusta kierretangoilla on enemmän merkitystä katon, päätykolmioiden ja tasakerran pitämiseksi paikoillaan voimia vastaan, jotka liikuttavat kehikkoa ylös tai vähintään viistosti ylös. Kuten myrskytuuli, joka muuten alkaisi nutkuttamaan noita ym. rakenteita.

        Toki kierretangot pitää jonkin verran ryhdissäkin rakenteita, mutta ei ollankaan siinä merkityksessä kuin tapitus, pontit ja nurkkasalvokset. Usein kierretangot laitetaan reikiin jotka ovat 2-3 kertaa tankoa suurempia, eli ne ovat sivusuunnssa melkoisen väljästi paikallaan.

        28 mm taisi minulla olla tappien ristimitta.

        Minulle kävi niin, että kehikon kokoajat löivät kattotuolien liukurautojen naulat päätyhirsiin asti. Itse ne lopulta revin irti ja naulasin huopakattonauloilla uudestaan. Tuosta myrskynkestosta hirsitehtaankin inssi liukurautojen yhteydessä puhui.

        Tapituksella kehikko ryhdissään pysyy. Eihän kierretankoja ole kovin kauan ollutkaan, ja joskus on myrsky heitellyt katon ohella hirsiäkin pitkin lähialuetta.


      • ex pertti
        Pera kirjoitti:

        28 mm taisi minulla olla tappien ristimitta.

        Minulle kävi niin, että kehikon kokoajat löivät kattotuolien liukurautojen naulat päätyhirsiin asti. Itse ne lopulta revin irti ja naulasin huopakattonauloilla uudestaan. Tuosta myrskynkestosta hirsitehtaankin inssi liukurautojen yhteydessä puhui.

        Tapituksella kehikko ryhdissään pysyy. Eihän kierretankoja ole kovin kauan ollutkaan, ja joskus on myrsky heitellyt katon ohella hirsiäkin pitkin lähialuetta.

        taitaa liukuraudat ja kierretangot olla kaksi eri asiaa ja eri tehtävät...mutta kun kaukaa haetaan saadaan myrskylle ja liukuraudoillekin yhteneväisyyksiä?
        Kyllä liukuraudoilla on aivan oma tehtävänsä hirsirakennuksessa.

        Aivan aikuisten oikeasti kun näen kymmenen hirsirakennusta, yhdeksässä näitä kierrejalkoja ei todennäköisesti ole kiristetty sitten pystytyksen.


      • Pera
        ex pertti kirjoitti:

        taitaa liukuraudat ja kierretangot olla kaksi eri asiaa ja eri tehtävät...mutta kun kaukaa haetaan saadaan myrskylle ja liukuraudoillekin yhteneväisyyksiä?
        Kyllä liukuraudoilla on aivan oma tehtävänsä hirsirakennuksessa.

        Aivan aikuisten oikeasti kun näen kymmenen hirsirakennusta, yhdeksässä näitä kierrejalkoja ei todennäköisesti ole kiristetty sitten pystytyksen.

        Ilman liukuautojen koukkuja jyrkkäkattoisen hirsirakennuksen katto ei olisi kiinni kuin harjahirressä.
        Liukuraudat koukkuineen ja kierretangot kokoavat rakennuksen yhdeksi paketiksi.


      • ole..
        Pera kirjoitti:

        Ilman liukuautojen koukkuja jyrkkäkattoisen hirsirakennuksen katto ei olisi kiinni kuin harjahirressä.
        Liukuraudat koukkuineen ja kierretangot kokoavat rakennuksen yhdeksi paketiksi.

        kuin tapitus. En edes laittanut liukurautoja. Vapaasti saa liikkua, ei raskasta kattoa myrsky nosta. Siis täysin laudoitettu katto jossa palahuopa. Siinä missä hirsiseinä kohtaa kattovasan on ainoastaan pultattu kiinni sinään.

        Eipä niitä ennenkään enempää kiinnitetty ja hyvin pysyy...


      • völjari
        ole.. kirjoitti:

        kuin tapitus. En edes laittanut liukurautoja. Vapaasti saa liikkua, ei raskasta kattoa myrsky nosta. Siis täysin laudoitettu katto jossa palahuopa. Siinä missä hirsiseinä kohtaa kattovasan on ainoastaan pultattu kiinni sinään.

        Eipä niitä ennenkään enempää kiinnitetty ja hyvin pysyy...

        Siis mitä on pultattu? Vasan räystäänpään pulttaus hirteen on juuri sen ongelma jota liukuraudoilla vältetään. Oletetaan, että meillä on k/k 5000 levelä talo, siis hirren keskeltä hirren keskelle, kattokulmalla 1:2.5, jolloin päätykolmion korkeus on 1000. Vasat on siis harjalta metrin räystästä korkeammalla. Välimatka seinähirren keskipisteestä kurkihirren keskilinjalle on 2693. Nyt oletetaan kelvollinen painuma kehikolle 5%, jolloin päätykolmio on enää 950 mm korkea (talon leveyshän ei muutu ja tasakerran alapuolista painumaa ei tarvitse huomioida tässä). Nyt em. välimatka onkin enää 2674. Täyslaudoitetun (ja -naulatun) katon alla vasat eivät kierry yhtään, vaan tuo "lyhentymä" aiheuttaa melkoisen ulospäinsuuntautuvan vääntövoiman ylimpään hirteen mikäli vasat eivät pääse liikkumaan räystäänpuoleisestä päästään. Ja mitä jyrkempi harjakulma eli korkeampi päätykolmio, sitä oleellisempaa on tuo liuku räystään puolella.


      • völjari
        ole.. kirjoitti:

        kuin tapitus. En edes laittanut liukurautoja. Vapaasti saa liikkua, ei raskasta kattoa myrsky nosta. Siis täysin laudoitettu katto jossa palahuopa. Siinä missä hirsiseinä kohtaa kattovasan on ainoastaan pultattu kiinni sinään.

        Eipä niitä ennenkään enempää kiinnitetty ja hyvin pysyy...

        Se on totta, että harvoin ne lennelleet katot ovat alta umpeenlaudoitettuja huopakattoja. Tuulen matkaan lähtee useimmin se peltikatto.


      • ovat lennelleet
        völjari kirjoitti:

        Se on totta, että harvoin ne lennelleet katot ovat alta umpeenlaudoitettuja huopakattoja. Tuulen matkaan lähtee useimmin se peltikatto.

        vaan laudoitus ei. Kun huopakatteen asennus tehdään kylmimpään vuodenaikaan riittämättömällä nauloituksella niin myrskyn iskiessä bitumilaatat saavat kyytiä, kokemusta on. Nykyäänhän nää paskat urakoitsijat kyhää katot vastoin valmistajan ohjeita ja asiakas maksaa...


      • völjari
        ovat lennelleet kirjoitti:

        vaan laudoitus ei. Kun huopakatteen asennus tehdään kylmimpään vuodenaikaan riittämättömällä nauloituksella niin myrskyn iskiessä bitumilaatat saavat kyytiä, kokemusta on. Nykyäänhän nää paskat urakoitsijat kyhää katot vastoin valmistajan ohjeita ja asiakas maksaa...

        Joo, voi lähteä matkaan jos ei liimaus onnistu tai ei ole käytetty riittävän pitkä ja isokantaisia nauloja. Palahuovat tai aluskermi. Varsinkin aluskermi vaatii riittävän suuren kannan naulaan, sen repäisylujuus on melko vaatimaton. Olen kuullut kerrottavan, miten nitojalla kiinnitetty aluskate on lähtenyt tuulen noustessa lepattamaan...


      • liimaus harvoin
        völjari kirjoitti:

        Joo, voi lähteä matkaan jos ei liimaus onnistu tai ei ole käytetty riittävän pitkä ja isokantaisia nauloja. Palahuovat tai aluskermi. Varsinkin aluskermi vaatii riittävän suuren kannan naulaan, sen repäisylujuus on melko vaatimaton. Olen kuullut kerrottavan, miten nitojalla kiinnitetty aluskate on lähtenyt tuulen noustessa lepattamaan...

        onnistuu hyvin ja jos naulaus on puutteellinen niin tuulisella paikalla huovathan lentävät huitsin nevadaan. Ja tähän ei auta edes urakoitsijan epätoivoinen huuto: "...aurinko polttaa, aurinko polttaa!". Että pistää vihaksi vieläkin...


      • kierretangoista

        Tangot on ainoastaan tuulivoimien siirtämiseksi yläpohjan rakenteista perustuksille ja niitä ei saa kiristää kuin kevyesti , mikäli niitä käytetään nopeuttamaan painumista ja kiristetään usein ja tiukkaan niin nurkat painuvat tiukkaan mutta keskikohdat eivät joten seinän yläosasta tulee kaareva. Painumien ja katon kannalta hyvä ratkaisu on liukuraudat ja tiilikatto.


    • völjari

      Kyllä liukuraudat (hirsikkeet, yms. vastaavat) edustavat ihan eri mekaniikkaa hirsitalossa kuin kierretangot.

      Liukuraudat mahdollistavat kattorakenteiden liikkeen kehikon - erityisesti päätykolmoiden - painuessa. Vasat eivät lyhene, mutta liukurautojem avulla niiden on mahdollista liikkua seinän ylimmän hirren päällä. Ilman liukurautoja painuminen toisi kovat, rikkovat, voimat ylimpään hirsikertaan jossa vasat olisivat alapäästään (räystäänpäästään) kiinni.

      Sikäli liukuraudat liittyvät "myrskyyn", että niiden avulla voidaan katon kiinnitstä parantaa. Muuten lape olisi todellakin kiinni vain yläpäästään ja tuuli voisi heitellä sitä kuin kirjan kantta.

      Erittäin hyvä mutta aliarvostettu rakenne on följari (tukipuu, völjari, hollari). Se on jostakin syystä saanut roolin vanhojen seinien oikaisiana, vaikka sitä voisi enemmänkin käyttää uusissa rakenteissa. Förjariin voidaan helposti kiinnittää esimerkiksi painumattomat väliseinärakenteet yms. Seinää tukevana ja ryhdistävänä rakenteena se on edullinen ja tehokas. Hoitaa myös osin kierretankojen roolia. Suurin ongelma on följarin pulttauksien aiheuttamat kylmäsillat.

      • Anonyymi

        följärin pulttien kylmäsillat on suuri ongelma, sisäpuolella ja koko pultin matkalla tulee kosteutta puuhun . miten estetään seinän lahoaminen? Pultti on aina kuurassa ja märkänä kun ulkona on pakkasta! Kuinka nurkassa kun hirsimiehet haluaa vielä laittaa kolmio parrut nurkkiin pulteilla kiinni! Nehän nurkat lahoavat vuosien kuluessa kunpakkasella aina märkänä!


    • lsdfosfj

      Ei hajuakaan.
      Tavallisesti hirsirakennuksesa ei tarvita mitään tankoja, jos hirret on tapitettu oikein, aukkoja ei ole liikaa seinässä eikä ole käytetty liian pitkiä salvosvälejä. Poikittaiset hirsiseinät tukevat sivuseiniä.
      rakennuksiin, joissa on liian pitkät salvosvälit, on laitettu tasakertaan vetotankoja pitämään kehikko kasassa. samassa tarkoituksessa tehdään joskus pitkille seinille völjareita, mutta ne ei oikein toimi, vetotangot toimii paremmin, jos nyt haluaa rakennella saleja hirrestä.

    • voi saada aikaan

      notta kiristin tuoreen aitan kierretangot (valmistaja varoitti kiristämästä liikaa..) . No mistä ¤#" sä tiedät missä raja menee , jos ei ole kokenutta timpuria leivissä. Joten johan siellä kun viikon olin pois työmaalta alko lyhyet hirret keskeltä vääntyyn vituroilleen. Jotta se niiden tankojen hyödyistä.

      • pystytyksessä tiukkaan

        sen jälkeen tarpeen mukaan. Itselläni Kontion tönö, mistä olivat mielestäni unohtaneet pitkiltä seiniltä kierretangot. Näin koko rakennus on niinkuin vähän vituralleen. Ei ole laskeutunut tasaisesti kauttaaltaan varsinkaan leveiden ikkunoiden kohdalta. Hampaat irvessä näitä rautoja ei tarvitse kiristää, riittää kun ylimääräisen löysyyden ottaa pois. Liukurautojen idea on käsittääkseni sallia jäykkien rakenteiden kiinnitys laskevaan hirsirakenteeseen, ei niinkään katon paikallaan pitäminen tuulikuormaa vastaan. Katon rakenteet taas ovat käsittääkseni ankkuroitu ylimpään hirteen kiinni.


      • täällä nyt
        pystytyksessä tiukkaan kirjoitti:

        sen jälkeen tarpeen mukaan. Itselläni Kontion tönö, mistä olivat mielestäni unohtaneet pitkiltä seiniltä kierretangot. Näin koko rakennus on niinkuin vähän vituralleen. Ei ole laskeutunut tasaisesti kauttaaltaan varsinkaan leveiden ikkunoiden kohdalta. Hampaat irvessä näitä rautoja ei tarvitse kiristää, riittää kun ylimääräisen löysyyden ottaa pois. Liukurautojen idea on käsittääkseni sallia jäykkien rakenteiden kiinnitys laskevaan hirsirakenteeseen, ei niinkään katon paikallaan pitäminen tuulikuormaa vastaan. Katon rakenteet taas ovat käsittääkseni ankkuroitu ylimpään hirteen kiinni.

        keskustellaan liukuraudoista ja kierretangoista? Eiks nää nyt oo ihan ihan perusjuttuja hirsirakentamisessa, että jos ihan vaan jotain tietää, niin nää käsitteet pitäis olla tuttuja? Mää kyl ihmettelen ihan kauhiast...
        Kierretangothan ei oo pakollisia, mutta onhan niistä mahdollisesti se hyöty, että myrsky ei pura taloa alkutekijöihinsä. Ja kaikenlaiset pätkät niillä saadaan sidottua kokonaisuuteen, niinku joku jo ehätti selittämään.
        Liukukiinnitykset taas on itsestäänselviä juttuja siellä, missä toinen liikkuu ja toinen ei.


    • niissä.

      ..ennenvanhaan kivien päälle rakennetuissa hirsikämpissä mitään kierretankoja ole eikä keikissa tappejakaan kuin muutama ja pystyssä ovat pysyneet satoja vuosia.. Eikö??

      • joten

        voit rakentaa samoilla metodeilla.
        Eli kiviä kannetaan kulmiin ja hirsiä päällekkäin, sammalta väliin. Hormi muurataan uuni helloineen ,lattia, katto ja sen jälkeen ovi. Jotta valoa ei tarvita kantaa säkillä ulkoa niin kannattaa laittaa klasit seiniin.

        Vanhoja rakennus perinteitä kunnioitan kuitenkin vaikka tälläisen trollin heitin.
        Aikanaan rakennettiin niillä tiedoilla ja taidoilla joita silloin oli käytössä.
        Aika on tuonut muutaman sangen hyvän uudistuksen rakentamiseen ja materiaaleihin.
        Ikävä kyllä samaan aikaan se on tuonut paljon myös huonoa. Ja huolimattomia rakentajia.
        Rakennetaan liian tiiviitä taloja ja sitten ihmetellään sisäilmaongelmia.
        Mielestäni talon täytyy hengittää. Muovi ei sovellu seiniin.
        Hyvä hirsirakentaminen kunniaan .


      • kunniaan.
        joten kirjoitti:

        voit rakentaa samoilla metodeilla.
        Eli kiviä kannetaan kulmiin ja hirsiä päällekkäin, sammalta väliin. Hormi muurataan uuni helloineen ,lattia, katto ja sen jälkeen ovi. Jotta valoa ei tarvita kantaa säkillä ulkoa niin kannattaa laittaa klasit seiniin.

        Vanhoja rakennus perinteitä kunnioitan kuitenkin vaikka tälläisen trollin heitin.
        Aikanaan rakennettiin niillä tiedoilla ja taidoilla joita silloin oli käytössä.
        Aika on tuonut muutaman sangen hyvän uudistuksen rakentamiseen ja materiaaleihin.
        Ikävä kyllä samaan aikaan se on tuonut paljon myös huonoa. Ja huolimattomia rakentajia.
        Rakennetaan liian tiiviitä taloja ja sitten ihmetellään sisäilmaongelmia.
        Mielestäni talon täytyy hengittää. Muovi ei sovellu seiniin.
        Hyvä hirsirakentaminen kunniaan .

        Lainas TM:n jutusta Tiivis talo 8/09:

        "Lämmöneristemäärän kasvattaminen saattaa lisätä rakennuksen jäähdytystarvetta ja siten myös energian kulutusta lämpimällä säällä. Eikä tämä ollut tiivistämisen alkuperäinen tarkoitus."


        Laatua rakentamiseen

        (Ilmanvuotolukuja yms. eri materiaaleista rakennetuilla taloille.)
        ..Kaikkein tärkeintä on kuitenkin työn laatu. Kannattaa tehdä kunnolla ja kerralla.

        Kaunista puhetta mutta ainakin julkisen rakentamisen puolella erittäin tiukat aikataulut pitää huolen että kiire on. Aikasakot yms. pitää huolen että aikatauluissa pysytään vaikka se rakennusteknisesti ei olisi suotavaa vaan aiheuttaa ongelmia myöhemmin muodossa tai toisessa. Asiaa ei auta että urakan saa usein halvimman tarjouksen esittänyt urakoitsija. Se taas tarkoittaa materiaalipihistyksiä, kiirettä ja halpatyövoimaa.
        On totta että rakentaminen kehittyessään on tuonut hyviäkin asioita asumisen mukavuuteen ja energiatalouteen teknisen kehityksen myötä. Mutta materiaalipuolella mennään koko ajan heikompaan suuntaan varsinkin omakotitalorakentamisen puolella. Tässä on saanu timprata 25 vuotta ja laatu menee alaspäin koko ajan. Poislukien kosteidentilojen rakentaminen. Ihmiset maksaa raskaasti ylihintaa luokattomasta p..skasta.

        Hyvä hirsirakentaminen on osattu Suomessa. Osaaminen loppui koneiden myötä.


      • 10
        kunniaan. kirjoitti:

        Lainas TM:n jutusta Tiivis talo 8/09:

        "Lämmöneristemäärän kasvattaminen saattaa lisätä rakennuksen jäähdytystarvetta ja siten myös energian kulutusta lämpimällä säällä. Eikä tämä ollut tiivistämisen alkuperäinen tarkoitus."


        Laatua rakentamiseen

        (Ilmanvuotolukuja yms. eri materiaaleista rakennetuilla taloille.)
        ..Kaikkein tärkeintä on kuitenkin työn laatu. Kannattaa tehdä kunnolla ja kerralla.

        Kaunista puhetta mutta ainakin julkisen rakentamisen puolella erittäin tiukat aikataulut pitää huolen että kiire on. Aikasakot yms. pitää huolen että aikatauluissa pysytään vaikka se rakennusteknisesti ei olisi suotavaa vaan aiheuttaa ongelmia myöhemmin muodossa tai toisessa. Asiaa ei auta että urakan saa usein halvimman tarjouksen esittänyt urakoitsija. Se taas tarkoittaa materiaalipihistyksiä, kiirettä ja halpatyövoimaa.
        On totta että rakentaminen kehittyessään on tuonut hyviäkin asioita asumisen mukavuuteen ja energiatalouteen teknisen kehityksen myötä. Mutta materiaalipuolella mennään koko ajan heikompaan suuntaan varsinkin omakotitalorakentamisen puolella. Tässä on saanu timprata 25 vuotta ja laatu menee alaspäin koko ajan. Poislukien kosteidentilojen rakentaminen. Ihmiset maksaa raskaasti ylihintaa luokattomasta p..skasta.

        Hyvä hirsirakentaminen on osattu Suomessa. Osaaminen loppui koneiden myötä.

        ei loppunut koneiden myötä. Tosiasia on se, että nyt saadaan valmiimpaa nopeampaa. Kyllä se on tämä yleinen painostus mikä tekee sen ettei taloja yksinkertaisesti voi rakentaa enää kunnolla. Money talks ja aikataulut on tiukat niinkuin itse mainitsit. Koneet eivät ole tehneet mitään pahaa vaan niiden käyttäjät


    • Anonyymi

      mul o tos fusion atvs yks vitura kierre

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe