VAROITUS! TAVALLINEN POLTTOÖLJY EI ENÄÄ SISÄLLÄ RUISKUTUSPUMPUN TARVITSEMAA VOITELUAINETTA
Tavallisen polttoölyn (löpön eli lämmitysöljyn) ominaisuudet ovat muuttuneen 1.5.2005 alkaen. Lämmitysöljyssä ei ole enää voiteluainetta, eikä sitä missään tapauksessa pidä käyttää moottorin polttoaineena.
http://www.veneilyliitto.fi/ - uutisia
Löpössäkö ei enää voiteluainetta
17
3326
Vastaukset
- sitten estää lorauttamasta
vähän voiteluainetta tankilliseen löpöä?
- veneilijä 46
Kuulemani mukaan polttoöljyn talvilaatu on samaa ainetta kuin moottoripolttoöljy.
- olen käyttänyt
veneilijä 46 kirjoitti:
Kuulemani mukaan polttoöljyn talvilaatu on samaa ainetta kuin moottoripolttoöljy.
Ja lämmityspuolelta tilannut. Ongelmia ei ole ilmaantunut. Tosin kalusto on yli 20 vuotta vanhaa.
veneilijä 46 kirjoitti:
Kuulemani mukaan polttoöljyn talvilaatu on samaa ainetta kuin moottoripolttoöljy.
Sais jostain selvää setaaniluvuista, missä mennään lämmitysöljyn arvoissa suhteessa moottoripolttoaineeseen. Uskoisin sieltä löytyvän eroa. Oktaaniluvut ilmoitetaan asemilla, mutta kukaan ei edes kysy DÖ:n setaanilukuja tankatessa..
- 2T haitta / hyötyä
olen käyttänyt kirjoitti:
Ja lämmityspuolelta tilannut. Ongelmia ei ole ilmaantunut. Tosin kalusto on yli 20 vuotta vanhaa.
Minä lorautan joka toiseen tankkaukseen kun tankkaan 100 l / 0, 5 l 2T öljyä
onko sitten hyötyä tai haittaa ei toi 2T öljy aivan halpaa ole. - veneilijä 46
peräkyläMc kirjoitti:
Sais jostain selvää setaaniluvuista, missä mennään lämmitysöljyn arvoissa suhteessa moottoripolttoaineeseen. Uskoisin sieltä löytyvän eroa. Oktaaniluvut ilmoitetaan asemilla, mutta kukaan ei edes kysy DÖ:n setaanilukuja tankatessa..
Dieselöljyn setaaniluku on 45-60, tässä haarukassa pitäisi moottoripolttoöljynkin olla. Polttoaineen setaanilukuvaatimus riippuu moottorityypistä ja käyttöolosuhteista (puristussuhde, kuormitus, pyörimisnopeus). Käytännössä vanha hitaastipyörivä suoraruiskutusdiesel käy hitaamminkin syttyvällä polttoaineella. Kuulimpa kerran jutun että Zetorissa olisi käytetty muuntajaöljyäkin.
- toinen puoli
veneilijä 46 kirjoitti:
Dieselöljyn setaaniluku on 45-60, tässä haarukassa pitäisi moottoripolttoöljynkin olla. Polttoaineen setaanilukuvaatimus riippuu moottorityypistä ja käyttöolosuhteista (puristussuhde, kuormitus, pyörimisnopeus). Käytännössä vanha hitaastipyörivä suoraruiskutusdiesel käy hitaamminkin syttyvällä polttoaineella. Kuulimpa kerran jutun että Zetorissa olisi käytetty muuntajaöljyäkin.
Totta että hitaastikäyvät eivät niin nuukia setaaniluvulle, mutta kyllä nekin lähtevät lyhyemmällä startin jurnutuksella ja muutenkin iloisemmin käyntiin kylmänä jos polttoaineella on hyvä setaaniluku.
Dieselin setaaniluku 45 on viime vuosituhannen juttuja. Direktiivi, laki ja standardi on EU:ssa vaatinut setaaniluvuksi vähintään 51 vuodesta 2000 lähtien. Jo vuoden 1993 standardissa setaaniluku oli vähintään 49 (talvilaaduille sai poikkeuksen 47, 46 tai 45).
Moottoripolttoöljy tehdään panemalla dieseliin punainen väri ja EU:n vaatima merkkiaine (ei ole enää perinteinen furfuraali). Siten moottoripolttoöljyn setaaniluku on sama kuin dieselin.
- jo pitkään
tiedossa. Uusien traktoreiden takuuehdoissa on moottoripolttoöljyn käyttö mainittu jo vuosia sitten. Mpö on väriaineistettua dieseliä ja lämmitysöljystä on poistettu voitelevat aineosat
- %%/%
Polttoöljy on tehty vain lämmitykseen.Oli tuhlausta pistää voiteluaineet ja pitää korkeat setaaniluvut,kun 80% meni pelkkään lämmitykseen.Traktorikin lähtee nykyisin paremmin käyntiin ei savuta eikä käy läheskään niin kuumana paremman palamisen takia.
- lisää
%%/% kirjoitti:
Polttoöljy on tehty vain lämmitykseen.Oli tuhlausta pistää voiteluaineet ja pitää korkeat setaaniluvut,kun 80% meni pelkkään lämmitykseen.Traktorikin lähtee nykyisin paremmin käyntiin ei savuta eikä käy läheskään niin kuumana paremman palamisen takia.
Laittakaapas joskus lämmitysöljyä vaikka läpinäkyvään säiliöön ja antakaa olla sen koskematta muutaman viikon niin näette mitä moskaa on lämmitysöljy nykyisin. Minulle ei tulisi mieleenikään laittaa sitä mihinkään moottoriin. Luultavasti polttimessakin kannattaisi polttaa mpötä, pysyisi pannukin puhtaampana ja voi se suutinkin kestää kauemmin.
- Uutta mulle.
mitenkäs metsäkoneurakoitsijat? Lisäävätkö jotain voiteluainetta?
- varmaan sitä
moottorilöpöä, ero oli viimeksi jotain 2 senttiä niin eipä tee mieli alkaa sekotteleen mitään voiteluaineita sekaan.
- veikkost
varmaan sitä kirjoitti:
moottorilöpöä, ero oli viimeksi jotain 2 senttiä niin eipä tee mieli alkaa sekotteleen mitään voiteluaineita sekaan.
Niihin mitään voiteluaineita tarvitse lisätä, sen sijaan täydellistä palamista parantavia lisä-aineita kylläkin eri polttoaineissa voi olla.Rikkipitoisuus voi vaihdella.
Paskapuhetta nämä teidän jutut.
Jos aihe kiinnosta katsokaa portaalista dieselpolttoaineet! - 2t sekaan
varmaan sitä kirjoitti:
moottorilöpöä, ero oli viimeksi jotain 2 senttiä niin eipä tee mieli alkaa sekotteleen mitään voiteluaineita sekaan.
Päivän hinta moottorilöpölle (neste) Yksikköhinta: 0,9011 €
Ja lämmitysöljylle
Yksikköhinta: 0,8902 €
Jos 2T-öljyä lisätään joka tankkauksen yhteydessä 1dl lämmitysöljyn sekaan per tankkus (100l). Litran 2t öljy purnikka maksaa vajaan 20e joka riittää tuhannelle litralle löpöä.
Tilaan 3000l mopöä maksaa 2703,3e
Tilaan 3000l lämmitysöljyä 3 purkkia 2t-öljyä à20e maksaa 2730,6e
Huima säästö ja koneet tykkää. - Parafiini
2t sekaan kirjoitti:
Päivän hinta moottorilöpölle (neste) Yksikköhinta: 0,9011 €
Ja lämmitysöljylle
Yksikköhinta: 0,8902 €
Jos 2T-öljyä lisätään joka tankkauksen yhteydessä 1dl lämmitysöljyn sekaan per tankkus (100l). Litran 2t öljy purnikka maksaa vajaan 20e joka riittää tuhannelle litralle löpöä.
Tilaan 3000l mopöä maksaa 2703,3e
Tilaan 3000l lämmitysöljyä 3 purkkia 2t-öljyä à20e maksaa 2730,6e
Huima säästö ja koneet tykkää.Kaasuöljyn setaanilukua (syttymisherkkyys) nostetaan parafiinilla, joka taas kylmässä tiivistyy tukkien suodattimet. Talvilaadussa tämän vuoksi pitää taas olla lisäaineita eliminoimassa tämä haitta.
- pillar
ihan ajetaan tänäpäivänäkin polttoöljyllä ihan uusilla deutzeillakin ku teboilin tuoma lämmitys öljy on samaa kuin ennenkin ja lämmitys öljyllä saadaan enemmän tehoa kuin moottoripoltto öljyllä!
- sanoopi
http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/tarvikkeet/polttoaineet/polttooljyt/Sivut/9cd78fd6.aspx
Tuote täyttää yleiseurooppalaisen polttoainestandardin EN 590 sisältämät vaatimukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 754321
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans1074050Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa582517Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?672377BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1452370- 1322077
Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik422077- 491949
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?541718- 611710