ei uskalla mennä kouluun..

SaD__girl__

ja pelottaa kun meijän luokalle siirty yks tyttö joka on kiusannu mua alaasteesta saakka.olen nyt 16 j vielä se piinaa mua.ja kaikki sen takia että olen pullea!onko lisärohkeutta myytävänä ...:/

103

20673

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhemmillesi

      Tai kuraattorille.

    • ...

      Sen lisäksi, että kerrot heti alkumetreillä jollekin aikuiselle tai useammalle koulussa pitkään jatkuneesta kiusaamisesta ja pyydät ottamaan tytön puhutteluun sekä soittamaan tämän kotiin (vanhempasi voivat myös tehdä sen), niin voit näissä tilanteissa mennä ihan tytön viereen, katsoa häntä vakaasti silmiin ja kertoa, mitä hänen käytöksestään ajattelet. Älä poistu paikalta ensimmäisenä, vaan jää siihen puhumaan, vastasi hän tai ei. Jos ei tunnu tulevan selväksi, voit sanoa, että jatketaan taas seuraavalla välkällä / koulun jälkeen.

      Voisit sanoa, että eikö jo tuossa iässä pitäisi olla enemmän järkeä päässä ja kysyä, mitä mieltä hänen vanhempansa olisivat jos tietäisivät (Ja: "Kysytäänkö? Kyllä onnistuu. Numeron saan helposti selville." ) ja että eikö hänelle todellakaan ole kotona opetettu kotona itsehillintää ja käytöstapoja ja että onko hänellä jatkuvasti niin pahoja itsetunto- ja muita ongelmia, ettei normaali eläminen onnistu. Sanonet ehkä myös, että sinua eivät ainakaan kiinnosta hänen mielipiteensä yhtään mistään nyt eikä vasta, että tiedoksi vaan.

      • yksi avuton

        Mäki oon ollu kiusan kohde vuosikaudet D:


      • yksvaann
        yksi avuton kirjoitti:

        Mäki oon ollu kiusan kohde vuosikaudet D:

        Onko ilmoitettu opettajille tilanteesta ja silleen?


      • jokujostakin

        Oikeasti jos porukka tosiaan uskaltaisi tehdä ton ni maailma olisi paljon parempi paikka.


      • kiusaajat v*****n
        yksi avuton kirjoitti:

        Mäki oon ollu kiusan kohde vuosikaudet D:

        joo se on kauheeta ku kiusataa mua ei oo varsinaisesti kiusattu mutta nyt on sellane jengi ja ne kiusaa ja haukkuu selän takana ja nauraa mä en ymmärrä niitä mikä niillä on. niillähä siä vikaa päässä on?


      • =)
        kiusaajat v*****n kirjoitti:

        joo se on kauheeta ku kiusataa mua ei oo varsinaisesti kiusattu mutta nyt on sellane jengi ja ne kiusaa ja haukkuu selän takana ja nauraa mä en ymmärrä niitä mikä niillä on. niillähä siä vikaa päässä on?

        itekki luulin jossain vaihees et mulle naurettii nii kysyin ihan piruuttani et mikä on noin ***** hauskaa ? nii sil se selvis =) jos ne todella sulle nauraa (esim: haha hieno tukka ) nii vastaa vain et: joo ja mikkä kengät ! . . . usein niiiden tarkotuksena on saada sut suuttumaan tai nolostumaan. . . jos oot ns mukana niide jutus nii ne ei saa tahtoaan läpi, ja ne ei jaksa enää yrittää.


    • sama jjuttu

      No saat selville mun ongelmat, ku luet sellasen täält minkä otsikko on "lukekaa" Ja se on siis mun kirjottama . Näkyy tän palstan etu sivulla ...

    • ***

      Hmmh.. Nyt kun tyttö siirtyy luokallesi pidä itsesi vahvana.. älä ajattele menneitä.. näytä että sinua ei kiusata! ole ylväs ja suora selkäinen. Sano kohteliaasti takaisin kuten kiusaaja:" Hei pullero mitä tuli läksyks?" sano" on mulla nimikin, ota itte selvää, mulla on muutakin tekemistä" näytä että et ole enää kiusattavissa! Älä ole huomaavinasi! Pidä hauskaa ja ola oma itsesi!

    • Kate

      Todellakin ikävää,että joku voi harrastaa koulukiusaamista vuodesta toiseen.ja mitään parannusta asiaan ei saada.Kiusaajaa suojellaan... useinhan juuri kuisaajalla on ongelmia elämässään ja juuri siksi suojellaan. Usein kiusattu on se, joka joutuu kärsimään paljon. Saattaa joutua vaihtamaan luokkaa tai jopa koulua. - Kyllä kouluillakin on vastuunsa asioiden hoidossa.Jos vanhemmat ovat aktiivisia,niin koulunkin täytyy panostaa,että saadaan asiat hoidettua aikataulussa eteenpäin.

      • täysin samaa mieltä

        ja minä olen itse opettaja (jota ja jonka sisaruksia yhtä lukuunottamatta on myös aikoinaan kiusattu koulussa).

        Kertokaa opettajalle ja kotona vanhemmille. Jos opettaja ei tee mitään, vanhemmat voi ottaa yhteyttä rehtoriin. Oppilaan oikeuksiin kuuluu turvallinen opiskeluympäristö. Voitte vaatia, että kiusaaja erotetaan koulusta. Ruotsissa se taitaa jo olla käytäntönä ja toivokaamme, että Suomessa otettaisiin siitä mallia.

        Kaikkea kiusaamista ei opettajakaan aina näe eikä ole kuulemassa, mutta jos menette kertomaan hänelle, hänen työhönsä kuuluu puuttua asiaan ja saada siihen muutos.


      • 18-uttasuik

        "- Kyllä kouluillakin on vastuunsa asioiden hoidossa.Jos vanhemmat ovat aktiivisia,niin koulunkin täytyy panostaa,että saadaan asiat hoidettua aikataulussa eteenpäin."

        Mikähän vitun höpöhöpö juttu toi on??
        Mua kiusattiin ala-asteen 2-luokalta (5lk:n tuplasin) ja ku ylä-aste loppu ni se jatku viel senki jälkeen. Vaikka vanhemmat puuttu asiaan erittäin vahvasti ei koulu henkilökunta saannu aikaseks mitään..sitä ainaista puutaheinää paskan jauhamista kiusaajaien ja niitten vanhempien kanssa. Eikä sitä silti saatu loppumaan.
        Joten mä kasvatin sitä perkeleen vihaa monta vuotta ku en uskaltanu sillon antaa takasin.
        Ylä-asteella pistin sit paria jätkää turpaan (itse olen nainen) oikein huolella ja niitten kaverit näki..oltiin perjantai iltaa viettämässä kaupungilla jossa nuoriso "kokoontu".
        Siitä levis sana eteenpäin jolloin useemmat jätti mut rauhaan.

        Mullaki oli monta kertaa illalla ku kotiin menin, niin paha olo että jos joku kiusaaja olis ollu sillä hetkellä mun lähellä ni olisin varmaan hakannu sen henkihieveriin!
        Mutta kuitenki seuraavana päivänä taas otin paskaa niskaan kiltisti, pari kertaa otin myös turpaani ja vaan koska olen erilainen (en näkyvästi).
        Et älä ala jauhaan mistään koulun aikatauluista ku sellasii ei oo mitkä toimis.

        Älä sinä tyttönen kuitenka lannistu. Tiedän miten masentavaa ja väsyttävää toi touhu on. Mut kyllä sä sen selätät..usko pois! Tai voi olla et jossain vaiheessa se idiootti joka sua kiusaa saa äkillisen mielenhäiriön ja viisastuu..
        Mun mielestä koolla tai ulkonäöllä ei oo väliä. Fiksu, filmaattinen ja lämmin sydän... ;)

        NÄYTÄ SILLE NARTULLE MISSÄ SE KAAPPI SEISOO =)


      • toimimaan
        18-uttasuik kirjoitti:

        "- Kyllä kouluillakin on vastuunsa asioiden hoidossa.Jos vanhemmat ovat aktiivisia,niin koulunkin täytyy panostaa,että saadaan asiat hoidettua aikataulussa eteenpäin."

        Mikähän vitun höpöhöpö juttu toi on??
        Mua kiusattiin ala-asteen 2-luokalta (5lk:n tuplasin) ja ku ylä-aste loppu ni se jatku viel senki jälkeen. Vaikka vanhemmat puuttu asiaan erittäin vahvasti ei koulu henkilökunta saannu aikaseks mitään..sitä ainaista puutaheinää paskan jauhamista kiusaajaien ja niitten vanhempien kanssa. Eikä sitä silti saatu loppumaan.
        Joten mä kasvatin sitä perkeleen vihaa monta vuotta ku en uskaltanu sillon antaa takasin.
        Ylä-asteella pistin sit paria jätkää turpaan (itse olen nainen) oikein huolella ja niitten kaverit näki..oltiin perjantai iltaa viettämässä kaupungilla jossa nuoriso "kokoontu".
        Siitä levis sana eteenpäin jolloin useemmat jätti mut rauhaan.

        Mullaki oli monta kertaa illalla ku kotiin menin, niin paha olo että jos joku kiusaaja olis ollu sillä hetkellä mun lähellä ni olisin varmaan hakannu sen henkihieveriin!
        Mutta kuitenki seuraavana päivänä taas otin paskaa niskaan kiltisti, pari kertaa otin myös turpaani ja vaan koska olen erilainen (en näkyvästi).
        Et älä ala jauhaan mistään koulun aikatauluista ku sellasii ei oo mitkä toimis.

        Älä sinä tyttönen kuitenka lannistu. Tiedän miten masentavaa ja väsyttävää toi touhu on. Mut kyllä sä sen selätät..usko pois! Tai voi olla et jossain vaiheessa se idiootti joka sua kiusaa saa äkillisen mielenhäiriön ja viisastuu..
        Mun mielestä koolla tai ulkonäöllä ei oo väliä. Fiksu, filmaattinen ja lämmin sydän... ;)

        NÄYTÄ SILLE NARTULLE MISSÄ SE KAAPPI SEISOO =)

        ja vaatikaa kiusaajia ulos. On väärä ratkaisu, että kiusattu joutuu kaiken lisäksi vielä eristyksiin koulusta tai siirtymään toiseen kouluun. Se kiusaava idioottihan sieltä ulos pitää laittaa. Koulusta voidaan erottaa lopuksi aikaa kuluvaa lukuvuotta. Eli nyt vain heti valittamaan, jos on todellisesta kiusaamisesta kyse. Vanhemmat saa sitten järjestää lemmikilleen kotiopettajattaren, jos oppivelvollisuus on vielä suorittamatta. Koulupakkoahan ei kiusaajallakaan ole. Kiusattu ei saa joutua pakenemaan vaan päinvastoin piloille hemmotellut idioottikiusaajat tai piloille potkitut kiusaajat hoitolaitokseen kuntoutumaan.


      • Carla.
        18-uttasuik kirjoitti:

        "- Kyllä kouluillakin on vastuunsa asioiden hoidossa.Jos vanhemmat ovat aktiivisia,niin koulunkin täytyy panostaa,että saadaan asiat hoidettua aikataulussa eteenpäin."

        Mikähän vitun höpöhöpö juttu toi on??
        Mua kiusattiin ala-asteen 2-luokalta (5lk:n tuplasin) ja ku ylä-aste loppu ni se jatku viel senki jälkeen. Vaikka vanhemmat puuttu asiaan erittäin vahvasti ei koulu henkilökunta saannu aikaseks mitään..sitä ainaista puutaheinää paskan jauhamista kiusaajaien ja niitten vanhempien kanssa. Eikä sitä silti saatu loppumaan.
        Joten mä kasvatin sitä perkeleen vihaa monta vuotta ku en uskaltanu sillon antaa takasin.
        Ylä-asteella pistin sit paria jätkää turpaan (itse olen nainen) oikein huolella ja niitten kaverit näki..oltiin perjantai iltaa viettämässä kaupungilla jossa nuoriso "kokoontu".
        Siitä levis sana eteenpäin jolloin useemmat jätti mut rauhaan.

        Mullaki oli monta kertaa illalla ku kotiin menin, niin paha olo että jos joku kiusaaja olis ollu sillä hetkellä mun lähellä ni olisin varmaan hakannu sen henkihieveriin!
        Mutta kuitenki seuraavana päivänä taas otin paskaa niskaan kiltisti, pari kertaa otin myös turpaani ja vaan koska olen erilainen (en näkyvästi).
        Et älä ala jauhaan mistään koulun aikatauluista ku sellasii ei oo mitkä toimis.

        Älä sinä tyttönen kuitenka lannistu. Tiedän miten masentavaa ja väsyttävää toi touhu on. Mut kyllä sä sen selätät..usko pois! Tai voi olla et jossain vaiheessa se idiootti joka sua kiusaa saa äkillisen mielenhäiriön ja viisastuu..
        Mun mielestä koolla tai ulkonäöllä ei oo väliä. Fiksu, filmaattinen ja lämmin sydän... ;)

        NÄYTÄ SILLE NARTULLE MISSÄ SE KAAPPI SEISOO =)

        Mua kiusattii mut sit ku mä aloin seukkaa yhen tosi hurjan jätkän kaa se loppu. Mä en sille kerton et mua kiusataa, se sai sen selville, kuuli tai näki. Ei se mulle mitää etukätee kerton, se etti mun kiusaajat kavereittensa kaa. Sit se hakkas ne kaikki kolme ja sanoi niille et tästä eteepäin te ootte Carlan orjii, teette kaiken mitä se käskee, pompitte vaik joka jälkkä kuin pupujussit pihaa ympäri jos käsketää. Ei puheet mitää auta, ne pitää pistää pelkäämään, se on ainoo millä selvii kiusaajista.


      • Carla. kirjoitti:

        Mua kiusattii mut sit ku mä aloin seukkaa yhen tosi hurjan jätkän kaa se loppu. Mä en sille kerton et mua kiusataa, se sai sen selville, kuuli tai näki. Ei se mulle mitää etukätee kerton, se etti mun kiusaajat kavereittensa kaa. Sit se hakkas ne kaikki kolme ja sanoi niille et tästä eteepäin te ootte Carlan orjii, teette kaiken mitä se käskee, pompitte vaik joka jälkkä kuin pupujussit pihaa ympäri jos käsketää. Ei puheet mitää auta, ne pitää pistää pelkäämään, se on ainoo millä selvii kiusaajista.

        Loisto homma!!!
        Hienoa lukea näitä selviytymis tarinoitakin =D
        Upeeta toimintaa kundikaveriltas ;D

        Ja siks sanaks vaan teille kiusaajat..ottakaa tost Carlan tekstist onkeenne, teille voi käydä joskus vielä hurjemmin.. Eli jos se ei oo se paha poikaystävä ni se voi olla kiusaaja ite joka saa sen viimesen hulluus kohtauksen josta on varmasti leikki kaukana!


      • Vantaalla!
        toimimaan kirjoitti:

        ja vaatikaa kiusaajia ulos. On väärä ratkaisu, että kiusattu joutuu kaiken lisäksi vielä eristyksiin koulusta tai siirtymään toiseen kouluun. Se kiusaava idioottihan sieltä ulos pitää laittaa. Koulusta voidaan erottaa lopuksi aikaa kuluvaa lukuvuotta. Eli nyt vain heti valittamaan, jos on todellisesta kiusaamisesta kyse. Vanhemmat saa sitten järjestää lemmikilleen kotiopettajattaren, jos oppivelvollisuus on vielä suorittamatta. Koulupakkoahan ei kiusaajallakaan ole. Kiusattu ei saa joutua pakenemaan vaan päinvastoin piloille hemmotellut idioottikiusaajat tai piloille potkitut kiusaajat hoitolaitokseen kuntoutumaan.

        siirrettäväksi kahta pahinta kiusaajaa toisille luokille tai kouluun. Rehtori sanoi ettei ole paikkaa mitä osoittaa näille kiusaajille! Vararehtori sanoi, et jos määrätään kotiin niin he joutuvat käymään siellä opettamassa ja se on pois heidän koulun resursseistaan!

        Kysyin et järjestävätkö mulle sit opetuksen, jos jään kotiin, kun eivät saa kiusaamista kuriin.
        Eivät ole vastanneet mitään.

        Näin meillä


    • mene.

      kouluun,slloin sinua ei voi kiusata.Kun et mene kouluun,pian opettaja ottaa yhteyttä vanhempiisi,jonka jälkeen opettajien on pakko puuttua kiusaamiseen,eivätkä voi hyssytellä eikä lakaista ongelmaa maton alle.

    • ----------------

      Pistä turpaan kunnolla niin se on varma ettei se enää suhun koske tai jos koskee niin vedä uudestaan.

    • Kuules

      Sulla on paljon kohtalotovereita.
      Sano sille että vetää vitun päähänsä ja menee Norjaan.
      Mutta jos ylipainostasi on terveydelle haittaa, kannattaa laihduttaa kohtuudella muutama kilo kasvuiän jälkeen.
      Kohtuudella!

    • takas

      Moi. Nyt sanot sille AINA takas. ÄLÄ anna alistaa. Ole rohkea. Jos käy kiinni, annat takas. Ei sun tarvii tollasta antaa sulle tapahtua. Tiedätkö: kun antaa takas tuollaiselle, se hämmentyy....laita hanttiin. Ole rohkea, olethan :)

    • Nimetön

      Itse koin samaa monia vuosia koulussa kunnes viimeisenä vuotenani 9luokalla vähän "aikuistuin" ja lopulta kerroin koulun kivoimmalle opettajalle miten asia.
      Kannattaa todellakin kertoa asiasta että se loppuun käsitellään, en haluaisi että kukaan muu kokee sitä tuskaan minkä itse kärsin kun en uskaltanu kenellekkään kertoa.
      Toivon että uskallat mennä puhumaan asiasta, itseäni helpotti asia todella paljon ja viimeiset kuukaudet peruskoulua oli helppoa.
      Älä pelkää mitä asiasta seuraa koska itse pelkäsin että kiusaaminen vain pahentuu mutta kun asia otetaan tosissaan käsittelyyn ei sinua enään kiusaa tämä henkilö, voin taata sen :)
      Ole rohkea, vaikka se on välillä vaikeaa!!

      • Nimetön

        Niin ja älä hauku takaisin kyseistä henkilöä, sano vaikkapa joka kerta että onpa lapsellinen, niin että hän sen kuulee.
        Äläkä näytä pahaa mieltäsi ikinä kiusaajalle vaikka kuinka pahalta tuntuu.
        Hymyile paljon,tulee itsellekin hyvä mieli :))


    • Setä117

      Ilmoita asiasta heti opettajalle, sellaiselle joka ottaa asian vakavasti. Teidän täytyy yhdessä keskustella asia lävitse, jotta et koe tätä kiusaajaa enää uhkana. Keskusteltuanne 16 vuotiaiden luulisi jo ymmärtävän ihmisyydestä jotakin.

    • mies.vaa....

      moi älä ota paineita tollasesta lapsesta,son näköjään häirikkö, eikä voi itselleen minkään,mut sillonku se tulee sua kiusaamaan taas,niin ole rohkea en yllytä sua väkivaltaan mut nykäse kuonoon silleen et tipahtaa,ei haittaa vaik ois sua isompi kokoinen,ens potkaset alapäähän,ja sit nykäet leuvankärkeen..jatkoja sulle,pidä puoles.t.jokuvaaa...

      • äijäkänni

        näistä seuraa vielä jotakin ikävää sulle, mut sitten kiusaaja tajuaa kuka käskee!!!!!!!!

        potkut ja puskut:

        Potkaise vatsaan tai haarojen väliin.
        puske päällä vatsaan ja ota niskasta kiinni ja potkaise polvella vatsaan.
        puske olkapäällä kiusaajaa ja potkaise sitä ihan TÄYSILLÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Lyönnit:

        lyö vatsaan leukaan ja uudelleen vatsaan.
        lyö selkään(eli hyökkää takaa päin) ja lyö kummallakin kädellä yhdessä niskaan
        lyö monta kertää päähän


    • Näytät sille ettet enää hyv...

      Käsket vaan painua vittuun (Kun se nyt joku kerta äityy sanomaan vielä jotain ikävää sinulle) niinkuin ihan suoraan ja vihalla. Kävelet pois jos huutaa jotain perään niin näytät keskaria perään tai toteat, että vittu mikä apina. Se usein kertoo sille sen, että et ole enää se henkilö joka sietää moista. Kun se näkee, että olet vihainen sille etkä halua olla mitenkään tekemisissä sen kanssa, taikka sietää sen läsnäoloa se osaa perääntyä. Mahdollisimman törkeät ilmaisut, ja osoitat, ettet enää välitä siitä mitä se sanoo. Niin, että hymynaamassa voit sanoa hänelle haista VITTU! Niin ikävää kuin se on, hyökkäys on paras puollustus, jos se vielä kiusaa. Se on suoraansanottuna niskalenkki sinua pitkään piinanneesta ongelmasta.

      Kerran se kirpaisee, mutta onpahan ohi. Turha pelätä, että se tilanne muuttuu jotenkin pahemmaksi, kun ei se muutu. Käsiksi se ei kuitenkaan käy ja sitähän sinä et todellakaan siedä vaan puollustaudut.

    • rinik

      On yksi, joka oli kiusattu ja hyljeksitty ja joutui viimein vihollistensa ristiinnaulitsemaksi. Jeesus elää kuitenkin tälläkin hetkellä, he eivät onnistuneet Hänen eliminoimisessa, vaan olivat vain Jumalan välikappaleina, kun Jumala näin sovitti sinutkin itsensä kanssa. Jeesus sovitti sinunkin syntisi ristinpuulla. Turvaa Häneen, huuda rukouksessa Häntä avuksesi tässä tuskassasi. Jeesus ei heitä pois luotaan sitä, joka Hänen luoksensa tulee. Hän kuulee ahdistettujen rukoukset ja vastaa niihin. Tiedän, että moni kristitty, joka lukee kirjoituksesi, rukoilee sinun puolestasi.

    • Bodari

      Rohkaise itsesi kerrankin ja pistä se levyksi. Vedä suoraan palloon ja sen jälkeen revit hiukset päästä ja huuda että nyt loppuu SAATANA. Se voi olla että sen jälkeen suakin sattuu, jos se tai ne tulee sun päälle, mutta onpahan ainakin varma että sitäkin sattuu ja lujaa ;)

      Kerran se kirpaisee. Ja ylipaino on ylivoimaa ;)

    • ................

      anna kunnon bitch läpsy:D

    • TOIMII!!

      Keino joka varmasti toimii! Tee poliisiasia! Sun ei tarvi kun sanoa tälle flikalle päättäväisesti että menen koulunjälkeen tekemään susta rikosilmoituksen niin VARMUUDELLA kolahtaa!! Jos ei kolahda, mene ja tee! Koulukiusaaminen on rikos josta voidaan rangaista!

      • kisaajat vittuun

        toi kuulostaa hyvältä jos mua nyt aletaa kunnolla kiusaamaa nii varmasti sanon sille ton oon mieluummi pelätty siitä ettäkantelen kuin että olen kiusattu ja säälitty koska sitä en ole kiusaajat ihan oikeasti vittuun :D


    • vanhempi....

      Ihan ensimmäiseksi. Et sinä enää rohkeutta tarvitse, sillä olet jo sen ensimmäisen askeleen ottanut. Vaikka saatkin varmasti kaikenlaisia vastauksia, niin ehkä niistä joissain on asiaakin.
      Ihanne tilanne olisi, jos kiusaajalla olisi luokalla kaveri, joka on myös sinun kaverisi. Hän voisi silloin olla sovittelijana asian ratkaisemiseksi. Jos luokalta löytyy sinun hyvä ystävä, niin voit pyytää myös häntä sovittelijaksi. Sinun itsesi ei ehkä kannata yrittää puhua kiusaajalle, sillä se luultavasti on aika tuloksetonta.
      Jos olet mielestäsi käynyt nuo vaihtoehdot läpi, eikä niistä apua ole, niin sitten on otettava se seuraava askel.
      Ei ole olemassa kultaista keskitietä jolla edetä. Sinun eikä kenenkään muun tarvitse miettiä mennäkkö kouluun vai ei. Sinulla on oikeus mennä kouluun kiusaajasta huolimatta. Opettajat ja vanhemmat ovat seuraava askel, jonka sinä otat. Ammattitaitoinen opettaja ottaa asian sinun kannalta ja osaa käsitellä asian niin, että sinun ei asiaa tarvitse enää miettiä.
      Muista, että sinä et ole se, jonka pitää sietää jonkun muun tyhmyydestä. Jos annat kiusaajalle valtaa, niin aina tulee uusia uhreja. Ihan itsesi ja muiden vuoksi. Ole oma itsesi ja älä jää miettimään asiaa, vaan puhu opettajille.

    • Nimetön

      Mikä teitä kiusattuja vaivaa. Opetelkaa sanomaan samalla mitalla takasin älkääkä olko tommosia nössöjä. Jossei auta niin mottaa kunnolla päähän niin kyllä se kiusaaminen loppuu

      • Kananpoika

        Väkivalta lopettaa vittuilun.


      • ----------
        Kananpoika kirjoitti:

        Väkivalta lopettaa vittuilun.

        Vedä turpaan.


      • just me

        ..lukea joidenkin viestejä. Miten kiusaajat ovat nössöjä, kun eivät sano/lyö/tms. takaisin. Huomaa, ettei itsellä ole mitään kokemusta.

        Siskoani on kiusattu koko ikänsä, aina 1. luokalta lukion 2. saakka, kunnes hän lähti muualle kouluun. Myöhemmin hän sanoi, että jos hän ei olisi saanut lähteä pois, hän olisi tappanut itsensä. Masennusta koko ikä. Pari vuotta sitten hän sairastui keskivaikeaan masennukseen. Nyt hän on ollut muutaman kuukautta osastohoidossa, lääkitys on ollut jo kauemmin. Terapiassa jo n. 4-5 vuotta. Pian alkaa varmaankin psykoterapia, se alkaa olla jo viimeinen keino parantua. Nyt on onneksi vihdoin alkanut mennä kuitenkin paremmin. Toivottavasti meneekin.

        Ihmiset. Ne jotka eivät ole olleet kiusattuina. Jonka veli, sisko, kaveri tai jokin muu läheinen ihminen ei ole kiusattu, eikä ole minkäänlaista hajua kiusatun elämästä. TURPA KIINNI.

        Ajatelkaa itsenne siskoni tilalle.

        Aina kiusattu. Aina. Koko kouluhistorian ajan. Sulla ei ole yhtään kaveria. Kaikki vain haukkuvat sua. Tytöt ja pojat. Vanhemmat, samanikäiset ja nuoremmat oppilaat. Kukaan ei ikinä tule puolellesi. Jokainen saa purkaa oman elämänsä paskan sun niskaasi. Sua pelottaa. Et luota keneenkään. Se kestää monta vuotta. Masennut. Masennut vielä lisää. Alat viillellä. Se auttaa. Hetkeksi. Masennut lisää. Pysyt kotona. Et lähde mihinkään. Alat käymään terapiassa. Masennuslääkkeet. Unilääkkeet, jotta pystyisit edes nukkumaan. Niin paljon sua on kiusattu. Osastohoito. Psykoterapia.

        Mitä veikkaat.
        Mikä on seuraava askel?

        Kaiken tämän paskan jälkeen, sulle sanotaan:
        "Mikset sä vitun läski nössö pitänyt puolias?"

        Nyt.
        Jos pystyit yhtään tuntemaan minkäänlaista myötätuntoa, sympatiaa, empatiaa.

        Miltä tuntuu?


      • -----------------

        ens kerralla kun näet että joukolla kiusataan yhtä! Voisit vähän tasoittaa tilannetta.
        Kato ku näille kiusaajille ei kotona ole opetettu et on raukkamaista kun joukolla kiusataan yhtä.
        Nää kiusaajat on on pelkuriraukkoja, jotka ei uskalla tehdä mitään yksin!!!!!


      • kiusaajat vittuun

        joo ei se oo ihan niin helppoo jos niitä on monta siin porukassa kiusaajaa ymmärrän sun kantas jos sua ei oo koskaa kiusattu


      • nytcooljätkä
        just me kirjoitti:

        ..lukea joidenkin viestejä. Miten kiusaajat ovat nössöjä, kun eivät sano/lyö/tms. takaisin. Huomaa, ettei itsellä ole mitään kokemusta.

        Siskoani on kiusattu koko ikänsä, aina 1. luokalta lukion 2. saakka, kunnes hän lähti muualle kouluun. Myöhemmin hän sanoi, että jos hän ei olisi saanut lähteä pois, hän olisi tappanut itsensä. Masennusta koko ikä. Pari vuotta sitten hän sairastui keskivaikeaan masennukseen. Nyt hän on ollut muutaman kuukautta osastohoidossa, lääkitys on ollut jo kauemmin. Terapiassa jo n. 4-5 vuotta. Pian alkaa varmaankin psykoterapia, se alkaa olla jo viimeinen keino parantua. Nyt on onneksi vihdoin alkanut mennä kuitenkin paremmin. Toivottavasti meneekin.

        Ihmiset. Ne jotka eivät ole olleet kiusattuina. Jonka veli, sisko, kaveri tai jokin muu läheinen ihminen ei ole kiusattu, eikä ole minkäänlaista hajua kiusatun elämästä. TURPA KIINNI.

        Ajatelkaa itsenne siskoni tilalle.

        Aina kiusattu. Aina. Koko kouluhistorian ajan. Sulla ei ole yhtään kaveria. Kaikki vain haukkuvat sua. Tytöt ja pojat. Vanhemmat, samanikäiset ja nuoremmat oppilaat. Kukaan ei ikinä tule puolellesi. Jokainen saa purkaa oman elämänsä paskan sun niskaasi. Sua pelottaa. Et luota keneenkään. Se kestää monta vuotta. Masennut. Masennut vielä lisää. Alat viillellä. Se auttaa. Hetkeksi. Masennut lisää. Pysyt kotona. Et lähde mihinkään. Alat käymään terapiassa. Masennuslääkkeet. Unilääkkeet, jotta pystyisit edes nukkumaan. Niin paljon sua on kiusattu. Osastohoito. Psykoterapia.

        Mitä veikkaat.
        Mikä on seuraava askel?

        Kaiken tämän paskan jälkeen, sulle sanotaan:
        "Mikset sä vitun läski nössö pitänyt puolias?"

        Nyt.
        Jos pystyit yhtään tuntemaan minkäänlaista myötätuntoa, sympatiaa, empatiaa.

        Miltä tuntuu?

        onko ketään johon oikeasti luotat?

        Onko sinulla ketään joka todella välittää?

        jos minua kiusattaisiin turvautuisin parhaaseen kaveriini.

        tällä tarkoitan että oikeasti luotan häneen!


        PARHAAN YSTÄVÄN HANKKIMINEN:


        oikeasti tähän ei ehkä ole mitään keinoa mutta ainahan sitä voi yrittää!
        jos joku luokkalaisesi jota et kunnolla tunne, on pulassa (oikein pahassa!) pelasta
        hänet siitä ja ole hänelle ystävällinen. valitse mieluiten sellainen kaveri joka on yksinäinen ja häntä kiusataan jotenkin.


    • ice cube

      moi muakin kiusattiin ala asteella muttei enään. ekaks en uskaltanu mennä kouluun kun pelkäsin että mun pää työnnetään vessanpönttöön sit kaikki vaan sano enkä oo kertaan kaa joutunu vaikka olen itsekin lihava. pitää vain reilusti mennä sanoo et pääseekö mukaan porukkaa.

    • kissanminttua

      Lisärohkeutta kaipailis varmasti tosi moni muukin... Itse olen 24v. nainen ja luulis, että mua ei enää mitkään yläaste/lukio -jutut häiritsis, mutta tosi asia on, että kiusaaminen on iso tekijä mun aikuisuuden ongelmissa...mulla on täysin olematon itsetunto ja masennusta, joka puhkesi yläasteella.

      Mua kiusattiin ekalta luokalta lähtien, fyysisesti ja henkisesti. Pelkäsin mennä kouluun joka ikinen aamu. Jotkut kiusaajat laitettiin kuriin kirjoittamalla mulle anteeksipyyntökirje, toisia ei koskaan rangaistu.
      Näen lapsuudestani ja nuoruudestani vieläkin painajaisia, joten mielestäni minkäänlaista koulukiusausta ei tulisi sivuuttaa! Kauheat muistot jää mieleen, jossei kukaan nyt puolusta sua ja josset rohkeasti kerro asiasta ääneen!

      • nastoja

        lasolia. Eiköhän naamaturvoksissa perse ruvella hiuksettomana jätä rauhaan.


    • aarniokotka

      Kerro ihmeessä opettajalle tai vanhemmillesi, jotka ottavat yhteyttä kouluun. Harmittaa, kun en itse aikoinaan tehnyt niin, vaan "kärsin" koko yläasteen ajan.

      (Myöhemmin aikuisiällä näin kyseistä kiusaajaa ja tuli lyötyä korville lapsuuskaupungin baarissa - selvinpäin. Hieman tuntui hyvältä ;) Ja minä muka aikuinen.. buahah)

      • Nimetön

        Luuletteko tosiaan että jollekki vanhemmille/opettajille märiseminen auttaa jotakin. Eiköhän semmosta nössöä aleta kaks kertaa enemmän kiusaamaan... Menkää nössöt hoitoon jos ette osaa motata takasin! Ei luulis olevan kovin vaikeaa...


      • dfgadfg

        ehdottomasti kerro vanhemmille ja opettajalle ja vaikka kenelle aikuiselle, minkään koston tai leimautumisen pelon takia ei kannata jättää kertomatta. vanhemmat ja opettajat on olemassa, jotta ne voisi olla sun tukena ja se ei ole mikään häpeä kertoa.

        minusta paras keino edellisen lisäksi, huom lisäksi, olisi näyttää kiusaajalle, ettei sinua kiinnosta tippaakaan mitä se tyyppi sanoo tai tekee, se on pahin isku minkä voit sille antaa kun et näytä että sua kiinnostaa tai että välität. jos se huutaa jotain niin teeskentele ettet kuule, purista vaikka nyrkkiä taskussa ja pura se pelko siihen ja ulospäin näytät vaan ihan välinpitämättömältä. älä siis kiinnitä siihen tyyppiin mitään huomiota, kuvittele, että se on ilmaa. ja eihän tollaset tyypit muuta ookaan.


      • john..

        Sääntö 1: Älä koskaan mieti mitä muut susta ajattelee. Vaikka olisitkin pullea ni mitä sit, se on vaan pintaa?

        Sääntö 2. Jos joku vittuilee, anna rohkeasti aina kaksinkertasesti takasin, tällaset tyypit ei muuten opi.

        Sääntö 3. Tällä tyypillä todennäkösesti on itellään jotain salattavaa, yritä kaivaa se esille ja onnistuessasi tuo asia muiden tietoon.

        Sääntö 4. Ole aina yhtä hyvä vihollinen kuin ystävä, ihmisiä kohdellaan tasan niinkuin ne kohtelee sua, joko hyvässä tai pahassa.


      • kuule hei
        Nimetön kirjoitti:

        Luuletteko tosiaan että jollekki vanhemmille/opettajille märiseminen auttaa jotakin. Eiköhän semmosta nössöä aleta kaks kertaa enemmän kiusaamaan... Menkää nössöt hoitoon jos ette osaa motata takasin! Ei luulis olevan kovin vaikeaa...

        Ihminen on puhe- ja kirjoitustaitoinen ja niitäkin taitoja voi käyttää. Nuo taidot surkastuu ihmisiltä, jos kaikki alkavat kommunikoida nyrkeillä.


      • Hannah Montana ja muuta
        Nimetön kirjoitti:

        Luuletteko tosiaan että jollekki vanhemmille/opettajille märiseminen auttaa jotakin. Eiköhän semmosta nössöä aleta kaks kertaa enemmän kiusaamaan... Menkää nössöt hoitoon jos ette osaa motata takasin! Ei luulis olevan kovin vaikeaa...

        Sun teksti on niiiiin kiusaajan tyypillistä. Kun joskus sun kiusattavas tulee sua vastaan ja sil on uusii ystävii, koviksii. Niin sillon sulle paska tulee noutaja


      • Hannah Montana ja muuta
        kuule hei kirjoitti:

        Ihminen on puhe- ja kirjoitustaitoinen ja niitäkin taitoja voi käyttää. Nuo taidot surkastuu ihmisiltä, jos kaikki alkavat kommunikoida nyrkeillä.

        Joka tytön pitäs saada jo ekalta alkaen itsepuolustus oppii. Kaks Tyttöö pojat jo tänä vuonna on murhannut. Ainoostaa vahvoja ei kiusta, ne vetää kiusaajii turpiin. Se kai sanoo ainakin sen nyrkit käyttöön


    • Jo lainkin mukaan!

      Onko kyse peruskoulusta? Jos on, niin

      VIRALLINEN KAAVA TOIMIA ON TÄMÄ vanhemmille tarkoitettu ohje:

      Jos lapseenne kohdistuu koulukiusaamista, niin ensin on syytä yrittää neuvotella opettajan ja rehtorin kanssa. Myös kunnan koulutoimen johtajalle voi asiasta puhua. Jos näistä ei ole apua, niin sitten voitte lähettää kirjallisen kantelun Etelä-Suomen lääninhallituksen sivistysosastolle.

      Siellä ryhdytään asiaa tutkimaan siten, että:

      1. Lähetetään kantelu kyseiselle kunnalle ja
      pyydetään siltä selvitys asiasta.

      2. Kun selvitys on lääninhallitukseen tullut, se
      lähetetään sieltä tiedoksi kantelijalle ja
      pyydetään häneltä kirjallinen vastine tähän
      selvitykseen.

      3. Kun kantelijan vastinekin on tullut
      lääninhallitukseen, asiaa ruvetaan siellä
      tutkimaan ja käsittelemään tarkemmin.

      Enimmillään lääninhallitus voi kuitenkin vain antaa kunnalle huomautuksen/suosituksen asiasta.
      Myös kantelijalle lähettään tuo kunnalle annettu huomautus tiedoksi.

      SITTEN on kantelijan toimittava tarmokkaasti ja ripeästi:

      Lähettäkää heti kopio huomautuksesta ja mielellään myös kunnan antamasta selvityksestä kaikille alueen sanomalehdille, radiolle, paikallistelevisiolle, STT:lle ja joka paikkaan, mihkä suinkin keksitte.

      Älkääkä unohtako, että vaikka olisitte tehnyt rikosilmoituksen lapsenne pahoinpitelystä, niin siitä kannattaa aina tehdä myös kantelu lääninhallitukselle, joka myös tutkii asian edellämainitussa järjestyksessä.

      Ja toki kunnalta voi vaatia korvauksia vuosien kärsimyksistä, koska perusopetuslain mukaan koulun on pystyttävä tarjoamaan turvallinen oppimisympäristö kaikille oppilailleen.

      • NOUDATTAKAA SITÄ

        niin eiköhän kiusaaminen kouluista lopu.

        Kiusaamisesta ei kyllä eroon päästä, se jatkuu edelleen aikuisten työpaikoilla ja nuorilla vapaa-ajan elämässä, mutta rauhoitetaan edes koulut kiusaamisvapaaksi ajaksi.


    • tosi pahoja sellaisia

      Sen myöntää lastensuojelukin ja siksi jotkut vanhemmat ovat tehneet kiusaajan perheestä lastensuojeluilmoituksen. Riippuu täysin sossuista, miten asia etenee sen jälkeen. Nimittäin lastensuojeluasiat, jos mitkä, ovat niin tulkinnanvaraisia juttuja, että lopputulokseen merkittävin vaikuttava asia on sosiaalityöntekijän persoonallisuus, millainen hän on ihmisenä. Kiusatun kannalta paras lopputulos on se, että kiusaaja "pääsee" johonkin laitokseen, siis poistuu lähiympäristöstäsi.

      Pahimmassa tapauksessa sossut päättävät nuuskia ja kytätä molempien, kiusaajan ja kiusatun, kotiolosuhteet, josta voi seurata pitkä piina molemmille perheille.

      Koulusta pois jääntiä en suosittele, koska silloin omat vanhempasi katsotaan helposti kyvyttömiksi vastaamaan oppivelvollisuutesi suorittamisesta ja tulos on se, että sinä löydät itsesi laitoksesta, joka ei olosuhteiltaan ole mitenkään mieltä ylentävä.

      • Nimetön

        Eiköhän sillä Kiusatulla ole pahoja ongelmia! Mitä antaa kiusata.. Ja eiköhän se jo kerro paljon jos joka paikkakunnalla samaa nössöä edelleen kiusataan. Kiusatut jonnekki suljetulle joutas!


      • kanahana

        Ku mä kerroin mun iskälle tai äiskälle et muo kuisataa koulus ne sano mulle ihan päin naamaa " Vedä turpaan. " tulihan siitä vähän ongelmia, mut sen jälkeen ei oo kiusan oikee kukaa. En mä kyl ihan voi sanoa et vedät turpaa mut, voithan sä sanoo sille jtn. Ja mitä pahaa se muka sulle tekee? Sanoo pari sanaa, ja jos lyö nii lyöt takas. :D


    • no laihduta ja ala harrastaa mma:ta ja sit potkit sit ämmää päähän!

    • Ylivaltioneuvos

      Tehkää niinkuin me. muuttakaa pois koko perhe. Minun lasta kiusattiin koulussa, niin muutimme koko perhe pois toiseen kaupunkiin. Lastensuojelulaki antyaa kiusaajille vallan kiusata. Täällä taas muutama pilasi lastemme harrastukset pari vuotta sitten ja nyt vuoden päästä muutamme taas.
      Kyllä ihmisen pitää huomata ettei kuulu johonkin.

      • hyväksi

        muuttaa koko ajan vaiko kohdata todellisuus???


      • Ylivaltioneuvos
        hyväksi kirjoitti:

        muuttaa koko ajan vaiko kohdata todellisuus???

        Muuttaminen on piristävää vaihtelua.
        Lapset haluavat muuttaa.


    • päässytkoulusta

      Pahinta tuossa jutussa on et 16-vuotiaatkin osaavat olla vielä tautisen lapsellisia. Järkipuhe ei yleensä auta, eikä olisi hyvä vajota samalle tasolle kiusaajan kanssa.

      Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen et täytyy hymyillä kiusaajalle päin naamaa ja kysyä vaikka et "häiritseekö se sinua niin hirveesti...?" Ja varmasti joka koulussa on edes yksi opettaja, jolle voisi asiasta kertoa..? Puhumalla paras

    • Ylivaltioneuvos

      Yliampuvaa passiivista vastarintaa, niin kyllä kiusaaja tokenee. Jos kiusaaja esimerkiksi haukkuu sinua, niin rupeat itse haukkumaan itseäsi aina kun kiusaaja on lähelläsi ja toistelet kiusaajan käyttämiä sanoja. Silloinkin kun kiusaaja ei kiusaa sinua, niin aina kun näet kiusaajan niin toistelet kiusaajan sanoja.
      Kiusaaja on niin kusipää, ettei se muuten ymmärrä omaa typeryyttään, ellei sille toistele asioita ja siten sen saa loppumaan.

    • Nimetön

      Tapa se kiusaaja! Kirveellä ottaan niin eiköhän kiusaaminen lopu

    • Wilfred

      Onpas ikävä tilanne, mutta nyt on kuitenkin oikea aika toimia, kun kouluvuosi on vasta aluillaan.

      Kuten moni on jo neuvonut, ota rohkeasti asia puheeksi kiusaajan kanssa. Jos kiusaaja käyttäytyy lapsellisesti eikä suostu kuuntelemaan, heitä ilmaan pieniä uhkauksia opettajista, rehtoreista, kuraattoreista ja poliisista. Kerro, että olet valmis käyttämään kaikkia keinoja.

      Myös eräs hyvä keino kiusaajia kohtaan on nauru.
      Uskalla rohkeasti olla oma itsesi ja nauraa kiusaajalle päin naamaa. Sillä onhan maailman lapsellisinta ja naurettavinta kiusata jotakuta ulkonäön perusteella.

      Turpiin veto on ehkä se viimeinen oljenkorsi mihin tarttua. Mutta pahimmassa tapauksessa kun kaikki vaihtoehdot on kokeiltu saatan myös suositella tätä. Mutta muista, vasta viimeisenä.

      Tsemppiä syksyyn ja rohkeutta asioiden hoitamiseen.

    • make90mese

      hmm no älä välitä hänestä hmm se on täys nolla jos on tommonen kuspo

    • Nimetön

      turhaan siitä murehdit kokemuksella voin sanoa ,että aikanaan kaikki tulee loksahtamaan paikoilleen ja lihavat on leppoisa ;) itse kokenut monta vuotta koulukiusaamista ja nyttemmin vanhempana olen huomannut sen vain koulivan luottamustani itseeni kun olen itse pärjännyt elämässä ja nämä kiusaajani eivät taasen ole joillakin jopa ollut erittäin huono kohtalo huumeiden kanssa mikä on sinällään surullista. se mikä ei tapa se vahvistaa muista se ja koita tsempata aina ei jaksa eikä tarttekkaan jaksaa. elämä alkaa vasta kun on kaikki koulut käyty sen olen huomannut että paikkakunnan vaihtokin yleensä tulee kuvioihin opintojen päättyessä kun töiden perässä mennään jolloin noita kiusaajia ei enää liiemmin näe eikä sitä enää sitten oikeen tahdo muistaa niitä vanhoja asioita eikä niitä enää halua edes muistella kun ne vaan masentaa... tsemppiä... its a hard to bi a tonttumies... tai nainen :)

      • huru-ukko

        ei tule uusia jokeloita?
        vastuussa ovat päättäjät, koulun henkilökunta viimekädessä opettajat, jos he löyvät asiat läskiksi niin hirveää. Puhutaan mitään ei tehdä.
        Auttakaa lapsia niisä tulevaisuus.


    • Deah

      Itseäniki on kiusattu ja mieleni madellut pohjamutiakin syvemmällä. Ilmaisin silloin tuntojani saamalla paniikkimaisia itkukohtauksia varsinkin kouluaamuina jolloin tuleva päivä tuntui sietämättömältä. Onneksi vanhempani antoivat minun tuolloin jäädä kotiin, kun en kertakaikkiaan voinut mennä kouluun itkusta turvonneena ja punaisena änkyttäjänä. Tuolloin vanhemmat soittivat kuraattorille joka otti heti seuraavana päivänä luokseen keskustelemaan ohgelmasta. Keskusteluja oli monia, eivätkä ne koskaan olleet mitenkään liian ahdistavia. Niissä vaan tarkistettiin että onko ilmennyt minkäänlaista kiusaamista. Saatoin jopa puhjeta helposti itkuun selittäessäni tilannetta kasvotusten kuraattorin kanssa. Pahinta oli kun jouduin kertomaan tuntemuksistani kasvotusten kuraattorin ja ryhmäohjaajan kanssa kiusaajalleni samassa huoneessa ja kuuntelemaan anteeksipyyntöä ja lupausta ettei kiusaaja enää ikinä olisi minuun kontaktissa. Siihen se sitten loppui. Kiusaaja sai niin pahan varoituksen ettei enää uskaltanut tulla lähelle tai puhua minun aikaani mitään mikä olisi voinut loukata. Tottakai siinä tuli seurauksensa, koko luokka vältteli minua sitten koko opiskeluajan karttelemalla ja käyttäytymällä kuin olisin vain ilmaa. Jokatapauksessa sain ainakin olla rauhassa.

    • Ota vain auhallisesti... ja kerro opettajalle, että sua kiusataan etkä välttämättä sen takia halua mennä edes kouluun. Muista myös se joka kusaa niin on heikompi kuin sinä, sillä yleensä kiusaajat ovat niin heikompia jotka eivät keksi mitään muuta kuin kiusata toista!

    • ........

      Kiusattujen nynnyjen eka askel on mennä itseensä. Nuori tulee kiusatuksi VAIN jos antaa sen tapahtua. Kukaan ei pysty kiusaamaan ihmistä, joka ei anna itsensä tulla kiusatuksi ja jos joku kiusata sellaista henkilöä yrittää, huomaa pian ettei se onnistu. Sinäkin, SaD__girl__ ajattelet, että "voi ei se tyttö tulee mun luokalle ja kiusaa". Tottakai sua kiusataan, jos valmiiksi tiedät, että annat sen tapahtua.

      Oletko koskaan miettinyt, miksi tietynlaisia ihmisiä kiusataan. Sinua, joka nöyrtyy kiusaajan edessä on helppo kiusata. Toista samankokoista pulleroa, joka on itsevarma eikä kaltaisesi nynny, ei taatusti kiusata, koska siitä tietää jo valmiiksi, ettei tule onnistumaan vaan mahdollisesti saa itse turpaansa.

      ASENNETTA siihen touhuun! Älkää olko helppoja uhreja! Kun pari kertaa sanot vastaan, niin kyllä se siihen loppuu. Kehittelet vaikka valmiiks pari hyvää vastaansanomista. Ei kannata edes yrittää sanoilla "tyhmä" tai "ruma", koska niin voisi sanoa kelle tahansa. Keksi jokin henkilökohtaisempi juttu, kuten

      K:kiusaaja, S:sinä

      K:"älä läsö osta sitä karkkii siitä automaatista ku hyllyää läskit kilsan päähän"

      S: "no mä ainaki ostan karkkini ite kesäduunilla hankituilla rahoilla. mä kun taas näin sun mutsis jakamassa persettä jolleki juopoille vitosella, että sä saisit noi sun makeet kusenkeltaset hiukses värjättyä".

      Kun pystyt sanomaan jotakin, mistä kiusaaja todennäkösesti suuttuu ja haukkuu lisää, mutta et luovuta vaan jatkat entistäkin tehokkaampaa piikittelyä, se luuseri ei kohta uskalla sanoo sulle mitään takasin. Oot varmasti vihoissasi miettinyt monta kertaa mitä paskaa siinä muijassa on, tuo asiat esiin. Tuskin oot ajatellu että onpa kiusaaja mukava ja kaunis. Jos olet ajatellut, että vitun kauhee toi ruskee luomi tossa ton naamassa tai iso rako hampaiden välissä niin sano se ääneen!

      Ja vielä yksi tärkeimmistä pointeista! Opettajille on turha kertoa, sen jälkeen olet entistä helpompi uhri, nynnyjen nynny. Kyllä se arvostus on hankittava ihan itse.

      • hyvä tyyppi

        no sinuakin kun luen huomaan et olet varmaan kans kiusattu mut hyvä sul on asennetta mut ei kaikilla ole ja tol asenteel pärjää silleen jonnin verran en suosittele lyömään päin pläsiä ketään kaikista parasta on kohottaa mieliala ja tää on hyvä keino nostaa itsetuntoo et muutkin ihmiset samaa mieltä ..kaikista parasta on nostaa nenu ylös ja joo heittää takas jotain piikikästä ja yleensähän kiusaajilla ei itel mee hyvin ... itte vedin nuoruudes päin pläsiä kun joku alkoi ryppyileen ja sitä kesti jonnin verran kunnes paloi pinna annoin takas siihe loppui mut olenkin aika voimakas luonne en suosittele kaikille heh


    • Moi sinun pitää hankkia todistaja joka tulee todistamaan että näin on käynnyt ja sen jälkeen rikosilmoitus poliisille 16 v on rikosoikeudellisesti vastuussa, ja muuten sama juttu opettajista jos olet ilmottanut opettajalle asiasta eikä asian hyväksi ole tehty mitään niin sama juttu rikosilmoitus myös opettajista HYVÄÄ SYKSYÄ SANOISTA TEKOIHIN

      • Nimetön

        Kun et löydä yrityksistä huolimatta tietä ulos kiusaamisesta(koskee sitä joka kokee tulevansa kiusatuksi)ja kun opettaja tai kuraattori ei osaa tai välitä auttaa sinua jota kiusataan on sinun haettava apua muualta. Poliisi-ilmoitus on siinä vaiheessa oikea ratkaisu mielestäni. Toivottavasti vanhempasi, tai sinua lähellä oleva luotettava aikuinen, ovat myös jo tietoisia siinä vaiheessa tilanteesta. Toivottavasti olet kertonut ja yhdessä olette neuvotelleet parasta ratkaisua joka palauttaisi sinulle opiskelurauhan.
        Aikuisten on otettava koko vastuu myös ilmoituksen tekemisestä.


    • kiusattu kans

      no mua kiusattiin kans ala-asteelt lähtien. kyllästyin siihen ja kävin raivolla kiusaajaan kiinni. en antanu sille hetkeekään aikaa miettiä tai saada käsistäni kii. oon poika joten nöyryytin sitä tyttöje tyyliin eli läiskin pitkin naamaa urakalla. kaveri alko parkuun ja toiset nauro vaihteeks sille. siihen se kiusaaminen myös loppu sen pellen osalta. joka kerta kun se meinas osallistua toisten kans kiusaamiseeni muistutin sitä että sut mä voitan koska tahansa ku oot yksin ja sä tiedät sen. sillä se pysy erossa musta.
      jos sua kiusataan massalla se o jo huonoa. sitten mäkin jo kertoisin jollekkin asian. tosin kukaan ei koskaan tunnu uskovan jos väittää opelle esin että täs koulussa kiusataan ni ei ne vaan usko. eli ainut mahis mikä vois toimia on pyytää jotain luotettavaa kaveria/henkilöä kuvaan kiusaamisen videokameralla ja näyttää se reksille esim. tosin se ei estä kiusaamista koulun jälkeen.=(

    • vuxvux

      En tiedä oletko kuullut koskaan mutta väkivalta lopettaa vittuilun. Vähän taputtelet tyttöä niin varmaan loppuu vittuilu

    • Onnellinen selvinnyt.

      Voi sinua!!!!
      Mutta, mutta.Meneppä sen kiusaajan luo ja sano" MINÄ OLEN IHAN KIVA IHMINEN", ota kaikki huumorilla! Et uskokkaan, kiusaaja, joka ei todellakaan ole mikään "kunkku", menee sekasin huonon itsetuntonsa kanssa. Teistä voi tulla maailman parhaat kaverit. ONHAN SE SELVÄÄ, ETTÄ KIUSAAJALLA EI OLE OMAT ASIAT KONDIKSESSA. Tämän olen itse kokenut. Ei pidä jäädä marttyyriksi!!!!Muistakaa kaikki!!!!Muistattehan????

      • lareth

        Ei ne asiat nauramalla parane, niille pitää tehdä jotain. Huumori on hyvästä, mutta elämä ei ole elokuvaa tai sarjaa, täällä ei saa onnellisia loppuja noin iloisissa merkeissä, varsinkaan näissä asioissa. Yksin on vaikea olla vahvana ja pilkata enemmistöä. Ensin pitää kerätä vahvuus yksin olemiseen ja perustaa kaikki ystävyyssuhteet sille pohjalle. Neuvosi varmasti toimisi jos tyttönen olisi muuten täysin hyväksytty, mutta epäilen että joku joka etsii apua pystyisi noin vain keräämään vahvuutta nauramaan elämää murskaavalle aiheelle. Myöhemmin, tottakai, muttei asia sillä hoidu.


    • kojeli

      kenen mielestä kiusaaminen voi olla hauskaa varmaan et haluu olla joku kovis mun mielest ketkä kiusaa pitäis erottaa koulusta

      • Paljon vastauksista!

        kiitos teille jotka vastasitte fiksusti,vetäisin tyypin eilen käytävälle ja kysyin että mikä sen ongelma on ja meinasin just löydä,mutta,se meni ihan punaseks ja pyysi anteeks ..ei oo sen koommin kun hymyilly tunnilla mulle !


      • TOIMIT HIENOSTI
        Paljon vastauksista! kirjoitti:

        kiitos teille jotka vastasitte fiksusti,vetäisin tyypin eilen käytävälle ja kysyin että mikä sen ongelma on ja meinasin just löydä,mutta,se meni ihan punaseks ja pyysi anteeks ..ei oo sen koommin kun hymyilly tunnilla mulle !

        Lukekaa kaikki, miten hän homman hoiti. Totta, että kiusaajat ovat todellisuudessa oikeita arkajalkoja. Heillä vain on suojamuurina tuo kiusaaminen ja kovisrooli, jotta kukaan ei pääsis satuttamaan.

        Muistakaa, että todellisuudessa ei ole olemassa kovia ihmisiä, on vain luumuja ja pähkinöitä. Ja meitä luumuja luullaan heikoiksi ja siksi potkitaan päähän vaikka todellisuudessa me ollaan melkein yhtä lujia kuin kunnon metalli: rauta. (Mutta entäs nuo ns. kovikset, kun pähkinän kuoren murtaa, miten käy pähkinälle?)
        ;)


      • lareth

        Sille on syynsä, miksi lapsilla on koulupakko. En mä ainakaan jaksa kattella enää yhtään pulsua tai narkkaria enempää kun niitä nyt jo on. Tyhmiä ne vaan on, eikä opettamatta jättäminen ketään auta. Joskus silmä-silmästä tekniikkakin kääntyy vain bumerangina takaisin. Pitää löytää ratkaisu itsestään, ei muista. Jos sinua kiusataan, mitä aiot tehdä asialle? Itkeä kuten vauveli? Kertoa äitille? Kannella opettajalle? Onko tässä maailmassa yhtään ihmistä joka voi luottavaisin mielin sanoa, että kiusaamisesta kantelu oli fiksuin teko ikinä? Se on hyvä kertoa tottakai, mutta ei se mitään muuta. Kasvaa vaan katkeamaton side äidin tissiin. Jokainen vastaa itsestään, jokaista kiusataan tässä maailmassa, sen jatkuminen on lopulta kiinni itsestään. Ei mitään, "Kerro jollekin niin kyllä se sitten joskus loppuu.." tai, "Vedä sitä turpaan ihan vitsisti, koska oletan että uskallat ja että olet vahvempi kuin kiusaaja..".

        Mieti ensin mitä pirua edes teet täällä?

        Miksi sillä on väliä, että sinua kiusataan?

        Miksi sinua kiusataan?

        Äläkä anna itsesi vaipua sääliin koska kukaan muu ei sinua auta eikä kanna kädestäpitäen hautaan, yksin sinä joudut asioista selviämään. Jos joku auttaa sinua, ole suuressa kiitollisuudessa. Jos ei, älä marmata vaan mieti.

        Jos et pysty ymmärtämään mitään, anna itsellesi kaksi vaihtoehtoa; Selviä, tai luovuta tässä ja nyt.


    • yhden kiusatun äippä

      Kyllä täytyy kiusaajilla viirata päässä, kun eivät osaa ajoissa lopettaa.
      Mun poikaa kiusattiin parilla ekalla luokalla. Soitin monta kertaa opettajalle ja kerran ärisin jo pojille ( kiusaajille ) suoraan. Eipä mennyt perille. Viiminen ja tehokas kiusaamisen lopettaja oli, kun sanoin opettajalle, että vien asian poliisille, jos ei kiusaaminen lopu. Kas kummaa ! Se loppui siihen ! Tais tulla pojat järkiinsä ! =D

    • joskus ei ole..

      muuta mahdollisuutta. Varmasti sen jälkeen jättää sut rauhaan. Anna mennä vain!!!

      • nytcooljätkä

        kerran koulussani (noin 30 vuotta sitten) oli yksi todella ujo mutta tieteessä ja muussa lahjakas poika.
        hänellä oli yksi ainoa kaveri: jokaisen koulukiusaajan painajainen, Severi. kun poikaa alettiin kiusata Severi ei katsonut sitä kuin 2 sekuntia, ja sitten hän oli yksin seitsemää vastaan. vain yksi kiusaaja uskalsi käydä
        kimppuun mutta se tappelu ei kauaa kestänyt: Severi potkaisi kiusaajaa vatsaan ja sitten tönäisi sen kiipeily telineen pylvästä päin. sitten kiusaajalta meni taju. Severi herätti kiusaajan läpsimällä sitä kasvoihin. sitten kaikki kiusaajat lähti ja poikaa ei enää kiusattu.

        kuulin tän tarinan kaverini sedältä


    • syytä en edelleenkään tiedä

      ja tätä ei millän meinattu saada loppumaan, tosiasiahan on että kyllä opettajat suosivat joitain oppilaita. Kiusaaminen alkoi 3 luokalla.
      Opettajani(3-6 luokkaan) oli jehovantodistaja(mies) jonka mielestä kiusaamista ei tapahtunut(pojathan eivät tee mitään väärin). Tunneilla tietokone oli oppilaita kiinnostavampi. Kerran muistan kuinka tämä yhtä-äkkiä ilmeistyi pukuhuoneeseen liikuntatunnin jälkeen, onneksi itse olin pukeissa mutta osa tytöistä suihkussa.
      Istuimme vain hiljaa luokassa ja luimme tunnille kuuluvat asiat ja teimme tehtävät(jotka suoraan kopioitiin "tarkistuskirjasta"). Tunnilla ei kukaan mitään oppinut, joten vanhempani joutuivat kotona iltaisin minua opettamaan. Poikkeuksia olivat uskonnontunnit jolloin piti "saarnaa" ja tunki kaikkea mahdollista tietoa päähämme.

      Koulun rehtori taas sattui olemaan tämän kiusaajan jalkapallovalmentaja, ei uskaltanut sanoa mitään kun pelkäsi pojan eroavan joukkueesta, oli ns. tähtipelaaja.

      Lopulta se kuitenkin loppui siihen että tämä poika rikkoi talvipakkasella erään vaatteeni ja joudin pyöräilemään usemamman kilometrin kotiin palellen. Äitini lähetti pojan vanhemmillle kirjeen, jossa pyysi heitä maksamaan vaatteeni sekä kustannukset siitä että jouduimme linja-autolla illalla kauppaan lähtemään(lähimpään n.5km). Sai ilmeisimmin vihdoin kotona sellaisen puhuttelun että tajusi jättää rauhaan. Vaikka pojan vanhempiin oltiin jo aiemmin yhteydessä, he eivät tehneet mitään.

      Ylä-asteelle kun siirryimme vanhempani ottivat heti yhteyttä rehtoriin, sitä poikaa ei missään nimessä saa laittaa samalle luokalle kanssani.
      Sanaakaan en tälle koko ylä-aste aikana puhunut eikä hänkään ollut minuun missän yhteydessä.

      Vieläkin olen tuosta katkera pojalle, hänen vanhemmilleen, opettajalleni sekä rehtorilleni.
      Onneksi vanhempani olivat sitkeästi tukenani ja saivat tämän lopulta loppumaan. Myös silloin jätti kaverini rauhaan. hänenkin vanhempansa "taistelivat" sitkeästi jotta tyttö saisi rauhan ja voisi mennä hyvillä mielin kouluun.
      Tuo aika koulusta oli todella raskasta, ja huonot kokemukset vaikuttivat vielä ylä-asteellakin.
      Jos tuo poika kävelisi tänäpäivänä kadulla vastaan tekisi mieli vaan tintata kuonoon et miltä tuntuu, tuskin puoleksikaan niin pahalta kuin minusta 15 vuotta sitten.

      Kerrot vain vanhemmillesi ja otatte yhdessä rehtoriin yhteyttä. Kiusaamista ei ikinä pidä sallia ja vika ei ole kiusatussa vaan kiusaajan pääkopassa!

    • sitä.

      kiusaajaa turpaan jos opettajalle kantelut ei auta.

      Eräs tuttava tyttö maksoi yhdelle pojalle ja tämä veti kiusaajaa turpaan - siihen loppu kiusaus.

      Älä missään nimessä jää híljaa kuuntelemaan kun sua herjataan - jos on todistajia tee herjaamisesta rikosilmoitus.

      Tsemppiä sulle !

    • lareth

      Pyydäppäs äitiltäs tahi isältäs muutaman kympin.

      Sitten kävelet Intersporttiin.

      Sitten ostat kuntovälineitä.

      Sitten joka ikinen päivä teet sarjoja koko vartalollesi.

      Itsesi takia. Sitten pääsi keksii selityksiä, miksi sinun ei pitäisi tai tarvitsisi tehdä mitään minkään eteen tai ettet muka ehri.

      Sitten teet sen silti.

      Sitten laihdut, olet terveempi, olet onnellisempi, eikä kukaan niinkin vähäpätöinen ihminen kuin 16 vuotias tyttö onnistu häiritsemään elämääsi.

      Kukaan ei ole vastuussa sinusta, ei isä eikä äiti, ei kiusaaja, vaan sinä.

      Siitä se lähtee. Mitään ei saa ilmaiseksi, ja kuinka elämä olisi perseestä jos kaiken saisit.

      Mitään muita keinoja ei ole.

      Syö vähemmän, vaihda huonot tavat hyviin.

      Sitten katsasta ystäväsi, mene ulos ja pidä hauskaa.

      Olet elossa etkä sille mitään voi, etkä ole yhtään vähäpätöisempi kuin minä tai kukaan muukaan tällä planeetalla.

      Tee tämä, niin elämäsi parantuu varmasti, ilman mitään ehkiä tai muttia.

      Haistata myös v**** joillekin ihmisille jos on tarvetta.

      Älä anna minkään typerän selityksen estää sinua.

    • HEI kerro opettajalle jos se kiusaa sua tai pyydä tukea muilta ja kerro tilanne.

      myös kiusattu

    • Ozzyx

      Mä oon gootti, viime perjantaina yhet tyypit alkoi: Mikä vitun loordi luulet olevas. Mä vaa kilahdin, spurttasin niitten etee ja karjuin: kuka on eka... antaa tulla vaa sitten vaikka koko porukka yhtäaikaa jos kukaa ei uskalla yksin. Yhtäkkii mä kuin heräsin, aloin vapisee ku tajusin et mä oon yksin kuutta vastaa. Mut mun niitten etee spurttaus oli ollut niin näyttävä et ne pelkäs ja mua. Kun kukaa niistä ei sanon mitää läksin menee. Viddu et vapisin, mut ne luuli et vapisen silkasta raivosta. Joskus pelkkä vastaan nouseminen riittää.

    • HengenpidättäjäPRO

      Onko sulla joku jonka TIIÄT ystäväksi? (Ystävällä tarkotan tosiystävää, joka ei petä vaikeinakaan aikoina, ei petä eikä puno suunnitelmia selän takana). Semmosen kanssa pärjäät aika varmasti, On ainaki viis kertaa vaikiampaa kiusata kahta kokoajan toisiaan tukevaa kun jotaki jolla ei oo ketään ystävää lähellä

      • eprhrfg

        miks ne kiusaajat pitää ottaa niin helvetin tosissaa?
        Ne on vaa sellasssii säälittäviä pellejä, jotka yrittää raukat saada huomioo. Hankkisivat elämän ja muutaki tekemistä. Sanokaa vaa heti terveisiä ekalle joka kiusaa et joo moi kuole pois vitu paska.


        :D:DD:D:D:


    • Ihan tähän pulleuteen liittyen, sille kannattaa tehdä jotain ihan ilman jotain ääliötä aukomassa päätään sulle. Ota omaks projektikses alkaa elämään mukavemmin, vielä kun olet nuori, jos se vaan on mahdollista.

      En tiedä mitä opettajat nykyään tekee, muttei ainakaan mun aikoinani opettajilla ollu mitään hajua yhtään mistään. Tuskinpa on paljoa muuttunut. Sanoo sulle että koita kestää ja tule sanomaan jos vielä kiusataan, tai siis toisin sanoen, jos se kiusaa sua vielä niin paska säkä.

      Kiusaajilla on tehokas tapa olla täysin päättömiä. He sanovat jotain ja vihjailevat sanomatta mitään että se olisi jotenkin huono asia. Näille ihmisille et mahda mitään. Et yhtään mitään, et ikinä. Et tule koskaan mahtamaan eikä usea olekaan.

      Ota joku yksi hänen heikkouksistaan ja ammu takaisin, se yleensä siirtää kiusaajan jonnekin muualle. Parasta on ottaaj oku olematon asia. Sanot vaikka että hänen perseensä on levinnyt, ja sii vain puolustuksena, ja voit luottaa että hän on niin heikko että menee kotona peilailemaan ja miettii sanojasi vielä pitkän pitkän aikaa ja kyselee ihmisiltä onko hänellä oikeasti isot tai rumat korvat, tai liian iso tai pieni pää, ja niin edespäin, ja jos olet onnekas hän kehittää itselleen siitä pysyvän vaivan joka seuraa häntä vielä vuosikaudet. Ja ihan vain sen takia ettei hän tajunnut jättää sinua rauhaan. Aina kun hän tulee uudestaan, muistat aina iskeä tähän samaan kohtaan, valitsit sinä minkä tahansa.

      Kukaan ei ole täydellisen näköinen, joten valitse hänessä jokin epäkohta, ja aina kun hän tulee lähellesi iske aina siihen samaan paikkaan. Ja vaikka mitä hän sanoisi vastaat aina pilkkaamalla tätä kohtaa. Keksi hänelle lempinimi joksi aina kutsut häntä ja muista alentava äänenlaatu.

      Kun puhut hänelle, puhu hänelle aina niinkuin hän ei ymmärtäisi yhtään mitään, jatkat vain kunnes hän siirtyy muualle.

      ja samalla muistat käydä koulussa ja keksiä itsellesi helppo tapa pysyä hoikkana ja kunnossa :)

      Onnea sinulle, paskamaisia juttuja, muttei näille kukaan mitään mahda, samat ääliöt siellä odottaa koulun ulkopuolellakin.

    • ethaluatietää...

      ihan oikeesti! mua kiusattiin jo 5-vuotiaana ja sitä jatkettiin yläasteen loppuun ja vähän ylikin!
      tulin koulusta aina itkien kotiin paitsi 7- luokasta ylöspäin ja se oli niin noloa! ajattele ny!
      13-vuotias poika tulee märisten kotiin! en edes aina uskaltanu mennä heti kotiin koska kiusaajat odotti
      aina koulumatkalla. pysähdyin alikulkusiltojen alle surullisena, kyyneleitä silmissä...
      halusin aina tehdä itsarin, koska koulumatkan varrella oli iso silta ja alhaalla syvä joki.


      älkää antako kiusaajien käydä niskan päälle jollette halua tulla kotiin itkien, ja sen takia joutua
      vielä enemmän kiusatuksi!

      • nytcooljätkä

        sääli että sua kiusattiin niin kauan... itteäni ei kiusata hirveesti, vähän vain leikillä.neuvo oli tosi hyvä!


    • epä suosittu

      Muakin kiusataan paljon, hakataan, haukutaan, jne... Mutta en välitä siitä. Ei ne kiusaajat paljon enää sen jälkeen kiusaa, paitsi jos kyseessä ei ole semmoisia jotka haukkuu koko ajan. Kysyimme kerran kaverini kanssa että, Mitä teitä haittaa vaikka me ollaan erin laisia! Ne vastas siihen että: HUOH! Ei ne oo sen jälkeen enää NIIIN paljon kiusannu.

    • epä suosittu

      Mun tekee myös välillä mieli tehdä itsari, koska olen niin epä suosittu, ja mua hakataan aina ku oon koulussa ja tuun kotiin...

      En tiedä teenkö vielä itsarin, mutta olen sitä mieltä että jokaisella on oma paikka maailmassa... : )

      • ...

        Mitä jos soittaisit poliisille? Etkö ole rohjennut kertoa vanhemmillesi? He voisivat ottaa kiusaajat jossain vapaa-ajalla tiukkaan puhutteluun. Opettajille tämä tietysti ensinnä kuuluu, mutta voi olla tehokkaampaakin mennä suoraan itse asiaan, koska pahoinpitely on rikos.


      • Paratision
        ... kirjoitti:

        Mitä jos soittaisit poliisille? Etkö ole rohjennut kertoa vanhemmillesi? He voisivat ottaa kiusaajat jossain vapaa-ajalla tiukkaan puhutteluun. Opettajille tämä tietysti ensinnä kuuluu, mutta voi olla tehokkaampaakin mennä suoraan itse asiaan, koska pahoinpitely on rikos.

        Kommandopipo päähän, pesismaila käteen ja matkaan(vapaa ajalla siis).
        Ei varmaan voi luut murtuneina vittuilla.


    • Trolli19

      Vitun läski!

    • 2331233

      16V JA PELKÄÄ JOTAIN TOISTA. Siis voi jumalauta. Vittu ihmiset on sekaisin

    • 1233313321

      Vittu mitä lässyttämistä täälläkin ! ´´ Soita poliisille`` Voi vitun idiootit ,jos joku sanoo sinua lihavaksi pitääkö se ottaa niin tosissaan taitaa itsellä päässä vähän viirata

    • cicago

      mene kuraattorille :) ja kerro asias hyvin selkeesti

    • SHAMEFULBASTARDS

      M16 VOIS HOITAA ASIAN HELPOMMIN

    • Kostaja1234

      turpaa vaa, ottakaa kättäpidempää...

    • Anastasiav

      oon itse tällä hetkellä 6 luokkalainen ja vähän sama tilanne meijän luokalla on tyttö joka ärsyttää mua koko ajan ja puutuu mun asioihin sen takii koska oon yhen tyypin kaveri josta se ei pidä et sääli pisteit sinne

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1796
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1407
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1376
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1293
    5. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1279
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1217
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      641
      1186
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1058
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      13
      1008
    Aihe