Kissanpennun madotus ja rokotus

Lenni^^

Moi! Otin noin viikko sitten kissan ja haluaisin saada käytännön neuvoja madotuksesta ja rokotuksesta? Netistä lueskelin, että noin viikko ennen rokotuksia se pitäisi madottaa. Saako kissan matolääkkeet Apteekista ja kuinka homma toimii? Kissa on nyt noin 13 viikkoa eikä ole saanut mitään madotuksia tai rokotuksia. Emonkaan rokotuksista ei ole tietoa. Voisiko kissan siis nyt madottaa ja sitten kiikuttaa eläinlääkärille rokotettavaksi? Mitähän mahtaa maksaa? Entäs tehosterokotteet? Eläinlääkäri varmastikin kertoo niistä enemmän, mutta minkä ajan kuluttua tehosterokote tulisi antaa? Kunhan kisu saa kaikki vaadittavat madotukset ja rokotukset, alan opettaa sitä ulos. Elikkäs kisusta tulee sisä-ulkokissa. Tällöin madotus täytyy ilmeisestikin antaa noin 3-4 kertaa vuodessa? Kuinka usein rokotuksia pitää antaa? Kiitos! =D

33

23342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N.N.

      Mun misu madotettiin Axilurilla, jota saa apteekista. Kyseessä on aika iso tabletti, joka piti murskata ja antaa kolmessa osassa pikkukisulle 3 päivän aikana (paketissa annosteluohje / kg). Riskinä tällaisessa ruokaan murskaamisessa on se, että kissa jättää annoksen syömättä. Myöhemmin olen murskaillut vitamiinipillereitä pieneen määrään piimää / kananmunankeltuaiseen - ne menevät varmemmin alas.

      Matolääkettä saa myös tahnana, se voi olla ehkä astetta helpompi syöttää kisulle kun vain reippaasti työntää nokareen kissan suuhun :)

      Madotuksen tiheydestä ollaan montaa mieltä, toiset sanovat kerran tai pari vuodessa, toiset useammin. Varmaan tuo 3-4 kertaa on sinun kisusi tapauksessa ihan passeli - pieni menoerä, sitä paitsi.

      Viikon päästä madotuksesta tosiaan rokotukseen. Rokotus maksoi meillä yhteensä 100 euroa - 50 euroa eka piikki (varaudu myös muihin maksuihin, meillä löytyi silloin ekalla kerralla myös korvapunkkeja) ja tehosterokotus kuukauden päästä samoin 50 eur. Seuraava rokotus kuulemma sitten vuoden päästä.

      Rokotus on hyvä antaa noin 3kk iässä eli nyt voisit oikeastaan jo varata reilun viikon päähän rokotusajan ja madottaa pienokaisen vaikka sitten sillä Axilurilla.

      Mukavia (ja hyvin todennäköisesti välillä vauhdikkaita ja hermostuttavia...) kissahetkiä ;)

      • vaihtelevat!!

        rokotutin tänään kissanpentuni kankaanpäässä ja maksoi 25 euroa :) kissarutto ja hengitystiet, eli yleisimmät. 100 euroa?? mutta eipä kai voi mitään :/


    • Köpin ja Söpön emäntä

      Madotin juuri omat kissanpennut apteekista saatavalla oraalipastalla Mirrix vet 11,5%. Yksi hyvä tapa saada kissa ottamaan pastan on tarvittavan annoksen siveleminen kissan turkkiin tarpeeksi alas rinnan alle. Meillä toiselle kissalle annoin näin, nuoli pastan hyvin. Tämän neuvoi eläinlääkäri. Toiselle annoin kinkkusiivussa, tahtoi vähän rävistellä sitä, osa pastasta roiskahti lattialle. Sitten sivelin sen turkkiin, jonka nuoli myös.

      • miaou

        , että kissanpennun saa päästää ulos vasta kun se on madotettu ja rokotettu. Minkä ikäisenä se siis pitäisi tehdä jos pentu on nyt hiukan yli 2kk?


      • päästin
        miaou kirjoitti:

        , että kissanpennun saa päästää ulos vasta kun se on madotettu ja rokotettu. Minkä ikäisenä se siis pitäisi tehdä jos pentu on nyt hiukan yli 2kk?

        Minulla joskus aikanaan oli ulkokissa (asuin omakotitalossa), enkä rokottanu kissaa. Eipä tullut tautejakaan...kissa lopetettiin vasta sitten kun teloi itsensä niin, että ei voinut edes parantaa. Nyt kissani sisäkissoja...niille ei tarvitse antaa matokuuria tai rokotuksia (näin lääkäri sanoi)...onhan ne suotavia, mutta...


      • nenna.
        päästin kirjoitti:

        Minulla joskus aikanaan oli ulkokissa (asuin omakotitalossa), enkä rokottanu kissaa. Eipä tullut tautejakaan...kissa lopetettiin vasta sitten kun teloi itsensä niin, että ei voinut edes parantaa. Nyt kissani sisäkissoja...niille ei tarvitse antaa matokuuria tai rokotuksia (näin lääkäri sanoi)...onhan ne suotavia, mutta...

        kyllä sisäkissallekin pitää antaa matokuuri pari kertaa vuodessa.
        kissan rokotukset ainakin täällä maksaa alle 50 euroo. toinen rokotus annetaan kuukauden päästä millon myös madotetaan viikkoa ennen rokotusta.
        sanoisin että sisäkissalle rokotusket ei ole pakolliset, mutta madottaa täytyy.


      • nenna.
        nenna. kirjoitti:

        kyllä sisäkissallekin pitää antaa matokuuri pari kertaa vuodessa.
        kissan rokotukset ainakin täällä maksaa alle 50 euroo. toinen rokotus annetaan kuukauden päästä millon myös madotetaan viikkoa ennen rokotusta.
        sanoisin että sisäkissalle rokotusket ei ole pakolliset, mutta madottaa täytyy.

        ja kissan matolääkkeet saa ihan apteeksita. suosittelen noin peienelle pennulle vielä oraalipastana, koska tabletit ovat tarkoitetut isommille kissoille, joilla painoa on enemmän. kaikkein paras tapa on vaan ruutata suoraan kielen takaosaan matolääke.


      • kissoja
        nenna. kirjoitti:

        ja kissan matolääkkeet saa ihan apteeksita. suosittelen noin peienelle pennulle vielä oraalipastana, koska tabletit ovat tarkoitetut isommille kissoille, joilla painoa on enemmän. kaikkein paras tapa on vaan ruutata suoraan kielen takaosaan matolääke.

        Minun vanhemmilla on yli 16 vuotta vanha kissa jota ei ole koskaan rokoitettu. Asuvat maalla ja kissa on sisällä sekä ulkona. Eikä myös ole koskaan käytetty eläinlääkärissä paitsi leikkautettu. Hieman ihmettelen sitten naapureita/sukulaisia joiden kissoja pitää melkein joka vuosi käyttää eläinlääkärissä. Nämä on rokotettu ja näille syötetään eläinkaupan hienoja ruokia. Vanhempieni kissa syö kaupan ruokaa, hiiriä ja raakaa lihaa..


      • kisskissss
        kissoja kirjoitti:

        Minun vanhemmilla on yli 16 vuotta vanha kissa jota ei ole koskaan rokoitettu. Asuvat maalla ja kissa on sisällä sekä ulkona. Eikä myös ole koskaan käytetty eläinlääkärissä paitsi leikkautettu. Hieman ihmettelen sitten naapureita/sukulaisia joiden kissoja pitää melkein joka vuosi käyttää eläinlääkärissä. Nämä on rokotettu ja näille syötetään eläinkaupan hienoja ruokia. Vanhempieni kissa syö kaupan ruokaa, hiiriä ja raakaa lihaa..

        Kyllä varmaan pärjää ilman rokotuksia ja madotuksia. Juoksentelee sitten masu matoja kihisten ja voi miten voi. Kylläpä varmaan ihmisetkin pärjäisi ilman rokotuksia suurin osa ihan ok, mutta jostain syystä lapset aina rokotetaan...

        Kissojen ylenmäärinen "paapominen" ei minunkaan mielestäni ole mitenkään tarpeellista, mutta kyllä terveyteen liittyvät asiat haluan ainakin omalla kissallani pitää kunnossa.


      • sandyyy
        päästin kirjoitti:

        Minulla joskus aikanaan oli ulkokissa (asuin omakotitalossa), enkä rokottanu kissaa. Eipä tullut tautejakaan...kissa lopetettiin vasta sitten kun teloi itsensä niin, että ei voinut edes parantaa. Nyt kissani sisäkissoja...niille ei tarvitse antaa matokuuria tai rokotuksia (näin lääkäri sanoi)...onhan ne suotavia, mutta...

        Pennut saavat usein emoltaan maidon mukana elimistöönsä matoja, joten sisäkissatkin on siis hyvä madottaa.


      • kissoja kirjoitti:

        Minun vanhemmilla on yli 16 vuotta vanha kissa jota ei ole koskaan rokoitettu. Asuvat maalla ja kissa on sisällä sekä ulkona. Eikä myös ole koskaan käytetty eläinlääkärissä paitsi leikkautettu. Hieman ihmettelen sitten naapureita/sukulaisia joiden kissoja pitää melkein joka vuosi käyttää eläinlääkärissä. Nämä on rokotettu ja näille syötetään eläinkaupan hienoja ruokia. Vanhempieni kissa syö kaupan ruokaa, hiiriä ja raakaa lihaa..

        meillä on anopilla 17-vuotias narttukissa joka myös on jatkuvasti sekä ulkona että sisällä,eikä sitäkään ole rokotettu muuten kun leikkautuksen yhteydessä nuorempana.hyvin on katti pärjäillyt eikä ole tarvinnut lääkäreillä käyttää. =)


      • Höpöaöfihwerovgn

        Me on madotettu pastoilla sillä lailla että hyvä syliote kissasta, ruisku suuhun ja sitten puristetaan hitaasti että kissa ehtii nuolla tavaran sitä muka kuin se tulee, tarvittaessa otetaan ruisku välillä pois suusta.


    • kisuäippä

      Meillekin otettiin kaks kissanpentua, joiden alkuperästä en tiennyt mitään. Tuskin oli madotettu. Olivat saaneet emoltaan korvapunkin ja herpesviruksen (ja ties mitä muuta). Ensimmäinen rokotuskerta kahdelle maksoi yhteensä yli 110 euroa, joka sisälsi myös terveystarkastuksen ja loishäädön. Lisäksi piti vielä ostaa apteekista antibiootit ja korvanpuhdistusliuosta. Toinen rokotuskerta maksoi kahdelta kissalta noin 90 euroa ja lisäksi piti ostaa silmätipat apteekista.

      Aiotaan pitää kissat sisällä, mutta eläinlääkärin mukaan pitää silti rokottaa joka vuosi, koska ne kantavat jo virusta ja rokottaminen ehkäisee oirelua. Seuraava lääkärikäynti on kastraatio ja luultavasti siihenkin menee reippaasti rahaa. Ellei ennen sitä tule taas antibiootteja vaativia hengitystie- tai silmäinfektioita, joita kisuparkojen kantama herpesvirus aiheuttaa. Tosin eläinlääkäri sanoi, että antibioottimääräykset voidaan hoitaa myös puhelimitse.

      • Elena Anastasia

        Suosittelisin antamaan kissalle Axiluria tuon kolmen päivän kuurin. Ihan siksi, että jos ei tietoa emon ja pentujen madottamisesta, niin todennäköisesti koko pentueella on ollut matoja. Apteekista saatavat pastamaiset matokuurit eivät ole tarpeeksi laajakirjoisia ja tehokkaita tälläisessä tapauksessa. Sinuna vielä tekisin niin, että antaisin toisen matokuurin kahden viikon päästä ensimmäisestä.

        Annan itse Axilurin niin, että murskaan tarvittavan määrän lääkettä (esim. kahden lusikan pesien välissä) ja liotan sen mahdollisimman pieneen määrään vettä (pari milliä). Tämän spruuttaan kissan suuhun tuon kolme kertaa.

        Rokotus tosiaan mahdollisimman pian ja tehoste siitä kuukauden päästä. Kolmas rokotus sitten vuoden päästä toisesta rokotuksesta ja jatkossa 1 - 2 vuoden välein rokotevalmistajan suositusten mukaan.


      • kisuuumiu
        Elena Anastasia kirjoitti:

        Suosittelisin antamaan kissalle Axiluria tuon kolmen päivän kuurin. Ihan siksi, että jos ei tietoa emon ja pentujen madottamisesta, niin todennäköisesti koko pentueella on ollut matoja. Apteekista saatavat pastamaiset matokuurit eivät ole tarpeeksi laajakirjoisia ja tehokkaita tälläisessä tapauksessa. Sinuna vielä tekisin niin, että antaisin toisen matokuurin kahden viikon päästä ensimmäisestä.

        Annan itse Axilurin niin, että murskaan tarvittavan määrän lääkettä (esim. kahden lusikan pesien välissä) ja liotan sen mahdollisimman pieneen määrään vettä (pari milliä). Tämän spruuttaan kissan suuhun tuon kolme kertaa.

        Rokotus tosiaan mahdollisimman pian ja tehoste siitä kuukauden päästä. Kolmas rokotus sitten vuoden päästä toisesta rokotuksesta ja jatkossa 1 - 2 vuoden välein rokotevalmistajan suositusten mukaan.

        madotin kissan 2 kertaa apteekin matolääkkeellä(mitä ei siis eläinlääkäri ollut määrännyt) ekalla kerralla löytyi matoja kissan ulosteesta,ja siksi jouduin n.3viikonpäästä madottamaan toisen kerran,kisun ruokahalu yltyi aika paljon(tosin tiedän että pentukissa syö paljon,mutta ei tämä kyllä alussa kun tuli minulle syönyt niin paljoa).Matolääkkeen nimi oli Flubenol vet-oraalipasta,eli tahna,ja todennäköisesti tämä matolääke ei tepsinyt kaikkiin kisun matoihin,jotenka varasin ajan eläinlääkärille että laittaa injektiolla Droncit(muistaakseni joku tämmönen matolääke) joka auttaa kaikkiin matoihin,jopa niihin mitkä tulee kalasta(heisimato?). Kisu tuli minulle 12viikkosena,mutta sitä ei oltu madotettu eikä rokotettu :/.
        Ja kissa oli syönyt entisessä kodissaan kissan raksuja muikkuja(sittenkun maitoa ei enää emolta imenyt) nykyisin saa markettien märkäruokia(ei kuitenkaan ihan halvimmat) ja kissanpennun kuivamuonaa keitettyä kalaa. Jälleenmyyjältä olen jo tilannut laadukkaampaa ruokaa,missä ei venhnää,parin viikon sisällä pitäs tulla ruuat.
        ja eläinlääkäri sanoi että todennäköisesti on matoja,kun kerroin että kissan turkki on alkanut hilseilemään aika paljon,ja turkki on karhea joistakin kohti,vaikka on voisi myös olla muitakin syitä hilseilyyn,aika kuitenkin eläinlääkärille varattu,toivottavasti injektio matolääke auttaisi.
        ja samalla pitää kyllä pyytää normaalia terveystarkastusta ja sitten parin viikon päästä siitä käydä rokottamassa(kissarutto,kissaklamydia,kissaflunssa) sekä tehoste,mut tehiosteeseen tulee vielä kissarabies(ei ole välttämätön,mutta itse haluan sen ottaam sen kisulle)


      • Kis Kis ja Kis
        kisuuumiu kirjoitti:

        madotin kissan 2 kertaa apteekin matolääkkeellä(mitä ei siis eläinlääkäri ollut määrännyt) ekalla kerralla löytyi matoja kissan ulosteesta,ja siksi jouduin n.3viikonpäästä madottamaan toisen kerran,kisun ruokahalu yltyi aika paljon(tosin tiedän että pentukissa syö paljon,mutta ei tämä kyllä alussa kun tuli minulle syönyt niin paljoa).Matolääkkeen nimi oli Flubenol vet-oraalipasta,eli tahna,ja todennäköisesti tämä matolääke ei tepsinyt kaikkiin kisun matoihin,jotenka varasin ajan eläinlääkärille että laittaa injektiolla Droncit(muistaakseni joku tämmönen matolääke) joka auttaa kaikkiin matoihin,jopa niihin mitkä tulee kalasta(heisimato?). Kisu tuli minulle 12viikkosena,mutta sitä ei oltu madotettu eikä rokotettu :/.
        Ja kissa oli syönyt entisessä kodissaan kissan raksuja muikkuja(sittenkun maitoa ei enää emolta imenyt) nykyisin saa markettien märkäruokia(ei kuitenkaan ihan halvimmat) ja kissanpennun kuivamuonaa keitettyä kalaa. Jälleenmyyjältä olen jo tilannut laadukkaampaa ruokaa,missä ei venhnää,parin viikon sisällä pitäs tulla ruuat.
        ja eläinlääkäri sanoi että todennäköisesti on matoja,kun kerroin että kissan turkki on alkanut hilseilemään aika paljon,ja turkki on karhea joistakin kohti,vaikka on voisi myös olla muitakin syitä hilseilyyn,aika kuitenkin eläinlääkärille varattu,toivottavasti injektio matolääke auttaisi.
        ja samalla pitää kyllä pyytää normaalia terveystarkastusta ja sitten parin viikon päästä siitä käydä rokottamassa(kissarutto,kissaklamydia,kissaflunssa) sekä tehoste,mut tehiosteeseen tulee vielä kissarabies(ei ole välttämätön,mutta itse haluan sen ottaam sen kisulle)

        Palopuhe!
        Liekkö olet itse eläinlääkäri, joka tekee rahaa maatiaiskissoilla. Kaiken madotuksen ja rokotuksen lisäksi käykää nyt hyvät kissanomistajat vielä ostamassa eläinkaupasta sopivaa ruokaa juuri teidän kissallenne:)
        Itse olen muutaman kissan omistanut ja maalla asuimme. Ulko- ja sisäkissoja ovat olleet. Ei ole madotettu ei rokotettu ja 20-vuotiaaksi elivät molemmat. Ei ollut kissan hiekkaa, ei ruokaa erikseen kaupassa. Hiiriä, myyriä ja muita pikkuisia eläimiä söivät. Joskus kotona silakkaa, muikkua ja ahventa. Toisinaan oli herkkupäivä, kinkkua ja hiukka jauhenlihaa tai porsaankyljystä saivat. Eli näin ennen kisulit elivät. Nyt taitaa olla jokaikäluokalle omat kalliit appeetkin. Niin, että josko hieman palattaisiin entiseen aikaan ja annettaisiin eläimillekkin heidän arvoisensa elämä, ilman tätä meidän ihmisten luomaa kaupallisuutta ja tarvetta.
        Eiköhä palattaisi jokunen aika takaisinpäin ja luonnollisempaan, kaikilla olisi parempi olla:)


      • kissasi..
        kisuuumiu kirjoitti:

        madotin kissan 2 kertaa apteekin matolääkkeellä(mitä ei siis eläinlääkäri ollut määrännyt) ekalla kerralla löytyi matoja kissan ulosteesta,ja siksi jouduin n.3viikonpäästä madottamaan toisen kerran,kisun ruokahalu yltyi aika paljon(tosin tiedän että pentukissa syö paljon,mutta ei tämä kyllä alussa kun tuli minulle syönyt niin paljoa).Matolääkkeen nimi oli Flubenol vet-oraalipasta,eli tahna,ja todennäköisesti tämä matolääke ei tepsinyt kaikkiin kisun matoihin,jotenka varasin ajan eläinlääkärille että laittaa injektiolla Droncit(muistaakseni joku tämmönen matolääke) joka auttaa kaikkiin matoihin,jopa niihin mitkä tulee kalasta(heisimato?). Kisu tuli minulle 12viikkosena,mutta sitä ei oltu madotettu eikä rokotettu :/.
        Ja kissa oli syönyt entisessä kodissaan kissan raksuja muikkuja(sittenkun maitoa ei enää emolta imenyt) nykyisin saa markettien märkäruokia(ei kuitenkaan ihan halvimmat) ja kissanpennun kuivamuonaa keitettyä kalaa. Jälleenmyyjältä olen jo tilannut laadukkaampaa ruokaa,missä ei venhnää,parin viikon sisällä pitäs tulla ruuat.
        ja eläinlääkäri sanoi että todennäköisesti on matoja,kun kerroin että kissan turkki on alkanut hilseilemään aika paljon,ja turkki on karhea joistakin kohti,vaikka on voisi myös olla muitakin syitä hilseilyyn,aika kuitenkin eläinlääkärille varattu,toivottavasti injektio matolääke auttaisi.
        ja samalla pitää kyllä pyytää normaalia terveystarkastusta ja sitten parin viikon päästä siitä käydä rokottamassa(kissarutto,kissaklamydia,kissaflunssa) sekä tehoste,mut tehiosteeseen tulee vielä kissarabies(ei ole välttämätön,mutta itse haluan sen ottaam sen kisulle)

        ei ole ulkokissa ja/tai ette asu itärajan läheisyydessä, ei ole mitään syytä antaa rabiesta. Klamydiarokotteen tehosta ei ole mitään todistetta koska kyseessä on bakteeriperäinen tauti, siis se on hoidettavissa antibiootein. Siksi suosittelen vain 3-rokotetta jossa on kissarutto ja flunssat. Klamydiarokotetta on käytetty lähinnä kissloiden rokotusohjelmissa, siis silloin kun kissoja on yhdessä useampia ja mahdollisesti niitä tuodaan ulkomailta.

        Itse en rokotuta 4-rokotteella (joka sisältää klamydian) edes siitos- tai näyttelykissoja, enkä rabiesta muillle kuin ulkomaille näyttelyyn menijöille (on pakollinen).

        Drontal ja Droncit ovat myös tablettimuodossa saatavia matolääkkeitä joita voi itse käy apteekista hakemassa. Laajakirjoisin taitaa vieläkin olla Axilur, mutta se pitää antaa 3 perättäisenä päivänä. Nykysuositus on, ettei turhia madotuksia tulisi antaa, vaan pitäisi tutkia mitä matoja on ja lääkitä sen mukaan.


      • ruttorokotteista
        Elena Anastasia kirjoitti:

        Suosittelisin antamaan kissalle Axiluria tuon kolmen päivän kuurin. Ihan siksi, että jos ei tietoa emon ja pentujen madottamisesta, niin todennäköisesti koko pentueella on ollut matoja. Apteekista saatavat pastamaiset matokuurit eivät ole tarpeeksi laajakirjoisia ja tehokkaita tälläisessä tapauksessa. Sinuna vielä tekisin niin, että antaisin toisen matokuurin kahden viikon päästä ensimmäisestä.

        Annan itse Axilurin niin, että murskaan tarvittavan määrän lääkettä (esim. kahden lusikan pesien välissä) ja liotan sen mahdollisimman pieneen määrään vettä (pari milliä). Tämän spruuttaan kissan suuhun tuon kolme kertaa.

        Rokotus tosiaan mahdollisimman pian ja tehoste siitä kuukauden päästä. Kolmas rokotus sitten vuoden päästä toisesta rokotuksesta ja jatkossa 1 - 2 vuoden välein rokotevalmistajan suositusten mukaan.

        on voimassa 3 vuotta, flunssat vain vuoden.


      • palattais
        Kis Kis ja Kis kirjoitti:

        Palopuhe!
        Liekkö olet itse eläinlääkäri, joka tekee rahaa maatiaiskissoilla. Kaiken madotuksen ja rokotuksen lisäksi käykää nyt hyvät kissanomistajat vielä ostamassa eläinkaupasta sopivaa ruokaa juuri teidän kissallenne:)
        Itse olen muutaman kissan omistanut ja maalla asuimme. Ulko- ja sisäkissoja ovat olleet. Ei ole madotettu ei rokotettu ja 20-vuotiaaksi elivät molemmat. Ei ollut kissan hiekkaa, ei ruokaa erikseen kaupassa. Hiiriä, myyriä ja muita pikkuisia eläimiä söivät. Joskus kotona silakkaa, muikkua ja ahventa. Toisinaan oli herkkupäivä, kinkkua ja hiukka jauhenlihaa tai porsaankyljystä saivat. Eli näin ennen kisulit elivät. Nyt taitaa olla jokaikäluokalle omat kalliit appeetkin. Niin, että josko hieman palattaisiin entiseen aikaan ja annettaisiin eläimillekkin heidän arvoisensa elämä, ilman tätä meidän ihmisten luomaa kaupallisuutta ja tarvetta.
        Eiköhä palattaisi jokunen aika takaisinpäin ja luonnollisempaan, kaikilla olisi parempi olla:)

        takaisin entisaikaan myöskin ihmisten kohdalla ja jätetään puhelimet, netti, tv ja muut koneet ja laitteet pois. Syödään vain ja ainoastaan itse pyydettyä ravintoa ja valmistetaan se itse nuotiolla. Mitenkähän monelta uusavuttomalta se onnistuisi? Miten kävisi jos kaupasta ei saisikaan valmiita ruokia, vaan vain lihaa, perunoita, juureksia ja kasviksia ja niistä pitäisi valmistaa jotakin? Miten maistuisi maito jota ei ole meijerin kautta käytetty, käsitelty ja pakattu purkkeihin? Taitaisipa moni nykyihminen nähdä nälkää;)

        Miksei kissan kohdalla asioita voi tehdä paremmin kun tietoa nykyään on enemmän? Aika monihan pyrkii mahdollisimman lähelle ruokinnassa kun tarjoaa barffia, mutta sekään ei kritisoijille kelpaa. Silloin valitetaan, ettei ihmisetkään syö nuin hyvin kuin kissat.


      • ***
        palattais kirjoitti:

        takaisin entisaikaan myöskin ihmisten kohdalla ja jätetään puhelimet, netti, tv ja muut koneet ja laitteet pois. Syödään vain ja ainoastaan itse pyydettyä ravintoa ja valmistetaan se itse nuotiolla. Mitenkähän monelta uusavuttomalta se onnistuisi? Miten kävisi jos kaupasta ei saisikaan valmiita ruokia, vaan vain lihaa, perunoita, juureksia ja kasviksia ja niistä pitäisi valmistaa jotakin? Miten maistuisi maito jota ei ole meijerin kautta käytetty, käsitelty ja pakattu purkkeihin? Taitaisipa moni nykyihminen nähdä nälkää;)

        Miksei kissan kohdalla asioita voi tehdä paremmin kun tietoa nykyään on enemmän? Aika monihan pyrkii mahdollisimman lähelle ruokinnassa kun tarjoaa barffia, mutta sekään ei kritisoijille kelpaa. Silloin valitetaan, ettei ihmisetkään syö nuin hyvin kuin kissat.

        Olipa harvinaisen lapsellinen kirjoitus jopa palstan ala-arvoisen tason huomioon ottaen.


      • oli sinunkin
        *** kirjoitti:

        Olipa harvinaisen lapsellinen kirjoitus jopa palstan ala-arvoisen tason huomioon ottaen.

        yrityksesi jos luulit tuon loukkaavan, vai etkö sitten keksinytkään mitään muuta ;)


    • kissafani72

      on sisä kissa ei se tarvi rokotuksia!! mut madottaa kerran kannattaa. kun mulla on kokemusta 20v ajan 11 kissasta ja en ole kuin matolääkkeen niille antanut niin eipä ole mitään sairauksia sun muita tullut kellekkään.ja tietenkin korvat kannaattaa tarkistaa onko punkkeja ja jos niissä on tummaa töfnää niin osta lääke millä pääset punkeista eroon.

      • Itselläni 2 kissaa..

        Niin ihmiset voivat omissa jaloissaan tuoda vaikka kissaruton sisälle.
        Jos rokotusasiat ovat niin vaikeita tai kalliita, älkää ottako kissoja.


    • Olenko kuin väärässä

      Voi herranjestas mitä juttuja :) Jos olisin ekaa kissaa ostamassa, niin sekaisin menisin ja peloissani olisin, mutta onneksi noita on ollut ennenkin, rotukissoja ja maatiaisia :) Minä joka tapauksessa vaikka vaarallista olisi, syötän hyvää eläinkaupan ruokaa ja possun sydäntä, pirskattia, madotan ja rokotutan, kävi miten kävi. Tulossa on monessa polvessa ulkokissan jälkeläinen. Hei sovitaanko niin että jokainen taablaa tyylillään :D Ei täältä ainakaan hyviä neuvoja saa.

    • kissatonkivoja

      meillä kissa syö tabletin kuivamuonan päältä sen kanssa ei ole mitään ongelmia. en muista merkkiä mutta maksanmakuinen tabletti menee alas helposti.

    • ekakissa

      hei munulla on noin 2kk vanha kisa milloin pitäisi rokottaa? voiko noi madot tulla ihmiseen kissasta?sen emä on arka ja kissa valittaa sen perään voiko pennusta tulla arka ei ole viä arka? erotettiin emosta 2 päivää sitten??

    • ek

      Kun kissani teki pentuja madotin pennut 3vko välein liottamalla Axilur-nimisen matolääkkeen ruiskuun ja laskin siitä kuinka monta milliä täytyi liuosta antaa per pentu, näin sai hyvin tarkan annoksen. Oraalipastassa on se huono puoli, että jos kissa painaa 1,5kg, on ruiskusta lähes mahdoton annostella puolikkaita kiloja...

    • Katti Matikainen

      Hei.
      Sain viime viikolla kissan itselleni ja ajattelin kysellä vähän käytännön asioista.
      Tämä kissaneiti tuli mulle sen vuoksi, kun hän ei viihtynyt isäntäperheen huomassa jostain syystä. Mun kanssa on jo aika sinut:) Tutustuttiin kyllä mun työmaalla;)
      Hän on noin 4v vanha sisäkissa, mutta ollut tässä viimeisen vuoden aikana ainakin kolme kertaa karkuteillä, noin 1-3 vko kerrallansa.
      Joten, olis tarvetta hyville neuvoille madotus- ym käytännön asioille.

    • kissamami

      Sisäkissaa ei pidä päästää edes vahingossakaan karkaamaan ulos. Toivottavasti kyseinen tyttökissa on leikattu. Noilla karkureissuilla voi tapahtua vaikka vallan mitä, jollei ole leikattu. Leikkaus tietty maksaa, pojilla vähemmän ja tytöillä enemmän, mutta joka tapauksessa se kannattaa tehdä monestakin syystä. Kissasta tulee tällöin rauhallisempi ja se viihtyy paremmin kotonakin eikä niin helposti ole lähtemässä omille teilleen. Ota selvää, onko kisua edellisessä isäntäperheessään rokotettu ja madotettu ja milloin viimeksi? Jollei tai on aikaa, niin sitten vaan apteekista matokuuri esim. Axilur (annetaan kolmena päivänä peräkkäin). Tabletti, annostus painon mukaan (lue ohje), murskataan ja sekoitetaan ihan pieneen määrään vettä ja siitä ruiskuun, joita saa myös apteekista. Ruutataan vähitellen kissan suupielestä menemään nieluun. Tämä toistetaan siis kolmena perättäisenä päivänä.
      Viikon päästä siitä ajan varattuasi voit viedä kissan eläinlääkärille rokotukselle, mikäli tarvis vaatii. Yleensä kissoilla on eläinlääkärin rokotuskortti, mihin on merkitty kaikki saadut rokotukset, mutta jollei tällaista kissallasi ennestään ole niin kyllä eläinlääkäri tietää, mitä rokotuksia kissa tarvitsee, jollei ole niitä lähiaikoina saanut.
      Kissallasi tulee olla kaikki tarpeelliset tarvikkeet, kuten vessa (avonainen tai umpinainen eli katollinen). Useimmat kissat tykkäävät mikro- eli hienosta hiekasta, mutta hyvä olla samaa, mitä on tottunut entisessä paikassa käyttämään. Jokin nukkumapaikka (tosin se valitsee mieluusti sen itse). Ruoka-astiat. Vettä juo mieluummin lasisesta maljasta. Ruoka-astiat ja vesiastia mieluummin hieman eri paikassa, mutta ei koskaan lähellä kissanvessaa. Tietysti virikkeet sitten ovat myös tärkeitä, raapimapuut ja kiipeilytelineet, lelut jne. Paljon onnellisia yhteisiä hetkiä Sinulle ja kisullesi jatkossa.

      • Katti Matikainen

        Kiitos neuvoista:)
        Ja hyvin on alkanut elämä rullaamaan. No, välillä neiti on vähän vielä ujo ja vaatii välillä omaa tilaa, mutta muuten on vähän tällainen "vessaankin samaan aikaan"-tättis.
        Tätä ei ole leikattu, mutta aion viedä hänet tässä piakkoin kyseiseen operaatioon. Kyselen siinä samalla sit nää rokotusasiat ja hoidankin ne samalla kuntoon jos tarvii.
        Madotin hänet muutama päivä sitten Mirrixillä ja hyvin meni:)
        Olen hommaillut neidille jo kaikkea tarpeellista, just "vessan" kristallihiekalla, leluja, raapimis-/kiipeilypuun ym. Leikin myös hänen kanssa kotosalla ollessani sen verran mitä hän itse viitsii touhuta. Yleensä 1-2 tuntia, joskus kyllä vähän pitempäänkin.
        Nukkumapaikkojakin sit löytyy ympäri kämppää, missä sitten se väsy tuleekin ja vesipisteitä myös. Kuulin, että kissalla on hyvä olla juoma-astia useammassakin paikassa, koska ei koe janoa samalla tavalla kuin ihminen. Niin voi sit ottaa huiskat aina ohi mennessään.
        Mites muuten tällainen juttu, kun tää neiti tykkää raksuista aika kovasti..? Tuntuu pitävän niistä enemmän kuin märkäruuasta, pyytääkin niitä oikein vaikka olisi just laitettua purkkiruokaa ruokakupissa.
        Pidän raksuja hänellä päiväruokana aina tarjolla, kun olen töissä, mutta tarjoan niitä kyllä sit kun tarpeeks pyytää.
        Lähinnä sitä ihmettelin, kun olen luullut, että kissat mieluummin syövät kosteata ruokaa ja sit luin että raksut saattavat tehdä kissalle pitkässä juoksussa virtsakiviä..?
        Että, pitäiskö näitä raksuja vaan rajoittaa ja tyrkyttää purkkiruokaa "väkisin" vai voiko antaa vaan syödä vapaasti niitä silloin, kun on nälkä?


      • Katti Matikainen

        Niin juu, sen verran vielä, ettei ole edes yritänytkään karkuun mun luona.
        Että sen puolesta ainakin tuntuis viihtyvän:)
        Meillä on vessan ovi heti ulko-oven vieressä ja on monesti töistä tullessa ovella, mutta ei tosiaan yritäkään karkuun.
        Olen kyllä aina valmiina ottaan kopin, jos koittaa.


    • victoriaelina116

      LUE MINÄ HERPES CURE. hello Jokainen, olen Floridasta USA. Haluan jakaa todistukseni suurelle yleisölle siitä, kuinka tämä suuri mies nimeltä Dr. Mohammed paransi minun herpesi. Olen ollut HERPES-potilas yli YLI JA KOLMAS MONTHS ja olen ollut tuskissa, kunnes törmäsin tälle naiselle, kun matkustin Hollantiin haastatteluun, joka sattui olemaan kerran herpespotentti, selitin jokaiselle hänelle ja hänelle kertoi minulle, että on tämä suuri lääkäri, joka auttaa häntä parantamaan herpesia ja hän antoi minulle sähköpostiosoitteen, kun otin yhteyttä ja tein, kun hän opetti. Ja tohtori sanoi minulle, kuinka paljon ostaa herpes-kasviperäisiä lääkkeitä ja miten saan sen, mitä teen. ja hän lähettää minulle kasviperäisen lääketieteen UPS COURIER SERVICEn avulla ja käytän sitä ohjeen mukaan. Ja suurimmalle yllätyksekseni, että otin Herpes-kasviperäisen lääketieteen vain 2 viikkoa ja katso, menin herpes-testiin, suurimmalle yllätyksekseni lääkäri vahvisti minut herpesinvapauteen ja sanoi, että minulla ei ole enää herpesiä järjestelmässäni, ja toistaiseksi en ole koskaan tuntenut mitään kipuja eikä herpesin oireita, joten sanoin, että minun on todistettava tämän ihmisen hyvyyttä suurelle yleisölle, jos olet siellä surffaa tästä Herpes ongelmista tai mitään tappavaa tautia tai muita sairauksia, minä neuvon sinua ottamaan yhteyttä hänen työaikaansa:
      ([email protected]) chat tai nimeltään whatsapp 2349036036397 ja vakuutan teille, että hän auttaa sinua aivan kuten hän teki minulle okei

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe