Ovatko muut

törmänneet tälläseen?

Niin, eli oletteko tee muut törmänneet tälläsee "ilmiöön", että ulkopuoliset ihmiset (siis parisuhteen ulkopuoliset ihmiset) painostavat kihloihin/naimisiin tai että ihmetellään avoimesti sitä, jos jotkut eivät ole kihloissa (=sormusta sormessa)?
Vai olenko nyt ainoa, joka on tälläistä havainnoinut...

Olen "vasta" 22-vuotias ja avomieheni hiukan vanhempi. Olemme olleet yhdessä 3,5 vuotta. Yhteistä kotia on asuttu 2,5 vuotta.
Olemme kihlautuneet, sillä olemme sopineet menevämme naimisiin "sitten tulevaisuudessa". Sen vuoksi näin epämääräinen ilmaisu, ettemme ole todellakaan lyöneet lukkoon hääpäivää, mutta naimisiin menosta on muuten paljonkin puhuttu. Millaiset häät kumpikin haluaa vai eikö häitä ollenkaan. Kirkko vai maistraattivihkiminen. Täytyykö olla naimisissa ennen lapsia jne.

Keskusteluissamme kumpikin on päätynyt siihen, että haluamme olla maltillisia ja mitään kiirettä naimisiin ei ole, sillä yhteisiä vuosia on kuitenkin vielä vähän takana ja olemme vielä nuoria. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisimme epävarmoja siitä, kannattaako/haluaako tuon toisen kanssa avioitua, mutta mielestämme on järkevää suhtautua avioliiton solmimiseen harkiten ja rauhassa, ei hoppuilla turhaan. Kuitenkin kumpikin haluaa solmitun avioliiton myös kestävän.

Yhteisestä tulevaisuudesta ollaan muutenkin paljon puhuttu ja kaavailtu asioita, haaveita ja unelmia jaettu toisen kanssa. Vielä parin vuoden ajan on opiskelutkin kesken, joten mitään konkreettisia muutoksia ei ennen sitä juuri pysty toteuttaa (esim talon rakentamista jne.)

Nyt noin vuoden ajan olen törmännyt siihen, että todella monet (yllättävän monet) ovat kyselleet ja ihmetelleet sitä, ettemme vielä ole kihloissa. Itse taas tiedämme olevamme kihloissa, sillä noin 9kk sitten keskustelimme oikein vakavasti avioliitosta ja mieheni kysyi minulta suoraan, haluanko mennä tulevaisuudessa juuri hänen kanssaan naimisiin. Vastasin, että haluan ja olen asiaa paljon miettinyt ja hän myös. Joten olemme siis kihloissa. Mitään hoppua asian julkistamiseen ei meillä kuitenkaan ole ollut, eikä myöskään suurta tarvetta saada sitä sormusta sormeen. Eikö tärkeintä kuitenkin ole, että kumpikin tiedämme, että haluamme jonain päivänä naimisiin?!

Aloittaessani opinnot muutamia kuukausia sitten, sain monelta uudelta tuttavuudelta ihmeellisiä kysymyksiä siitä, miksemme ole avomieheni kanssa kihloissa, vaikka seurustelua on jo takana "kauan" (siis heidän mielestään kauan). Oikeastaan jokainen koulukaverini, joka seurustelee (20-24v.), on kihloissa (pari naimisissa) Joten ehkä siitä johtuu tuo ihmettely - poikkean selvästi joukosta, sillä omassa nimettömässäni ei killu sormusta.

Myös monet sukulaiset ovat varsinkin kuluneen vuoden aikana kyselleet kihlauksen perään, jotkut epäsuorasti ja monet taas aivan suoraan. Tätinikin mm. täräytti sukujuhlissa, että "on se nyt kumma kun A ja B eivät ole vieläkään päässeet kihloihin asti". Tiedän kyllä, että isovanhempieni ja tätieni/setieni&vanhempieni aikaan on yleensä kihlauduttu viimeistään silloin, kun on muutettu yhteen. Joten kai he kummastelevat sen takia tätä "kihlattomuutta".

Olen kyllä monille sanonut, että "voi sitä kihloissa olla, vaikka ei sormusta olisikaan" tai että "kyllä me kihloissa ollaan, mutta ei ole ollut tarvetta julkistaa asiaa sen kummemmin vielä". Mutta nämä vastaukset saavat monet vain ihmettelemään asiaa vielä enemmän. Usein kysytään heti perään, että miksi. Miksi ei sormusta. Jopa muutama on suoraan töräyttänyt mielipiteensä, ettei kihlaus ole kihlaus ilman sormusta/ilmoitusta lehdessä!

Viisi kaveripariskuntaamme on tämän vuoden aikana kihlautunut, joten sekin on osaltaan hieman lykännyt meidän kihlauksen julkistamisaikeita, emme halua, että mennään kihloihin vähän sen vuoksi, kun muutkin juuri menivät (siis tätäkin todella harrastettu kaveripiirissä, että täytyy mennä kihloihin kuin toisetkin juuri meni, ettei olla huonompia).
Tämä taas on kuitenkin herättänyt kavereissa lisää uteluita, miksei me olla vielä kihloissa, kuitenkin ollaan seurusteltu kauemman aikaa kuin useimmat noista jo kihlautuneista kavereista.

Itsestä jo tuntuu, että tämä kihlautumishuuma on jotain tämän ajan muoti-ilmiöitä myös 20 -ikäryhmässä, jos täällä on valiteltu "teinien" kihlautumisista (niiden yleisyydestä).
Tuntuu, että jos
seurustelet vakituisesti/asut yhdessä
suhdetta on takana 2 vuotta
OLET POIKKEAVA, jos et ole kihlautunut (sormessa sormusta)

Ja monille tuo kihlaus tosiaan ei ole lupaus avioliitosta, vaan jokin suhteen virallistamistapahtuma, hankitaan sormukset ja "mennään kihloihin" että muille voidaan sormusten myötä osittain todistaa/näyttää, että ollaan tosissaan. En itse halua tuohon leikkiin mennä mukaan.

Nyt vain on alkanut jo ärsyttää tuo muiden utelu. Tuntuu, että siitä pääsee eroon vain, jos hankkii nuo sormukset sormiin ja pitää ne kihlajaisjuhlat (joita täällä päin Suomea pidetään ihan perinteenä).
Itse haluaisin kuitenkin vielä odotella - mitä väärää siinä nyt on?! Ja avomies myös. Tärkeintä on se, että tiedämme kumpikin rakastavamme toisiamme ja haluavamme olla yhdessä. Sormushan on aina vain sormus! Miksi siitä pitää niin kovasti vouhottaa?!

Onpa muuten yksi parhaimmista ystävistäni (hiljattain kihlautunut) sanonut suoraan, että uskoo meidän eroavan tai olevan jotenkin "pelkureita" ettei siis uskalleta mennä kihloihin, jos erotaan pian. Tai ettei vielä syvästi rakasteta toisiamme, kun ei niitä kihlasormuksia ole hankittu/julkistettu kihlausta. On se nyt vain kumma, miten jotkut oikeasti ajattelee noin?! Jopa on hieman loukkaavaa mielestäni. Eikö jokainen pari kuitenki saa ihan henkilökohtaisesti tehdä nämä päätöksensä. En halua julkistaa kihlausta vain sen vuoksi, että ympäristö ja läheiset niin painostavat.

6

989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaimo08

      On se totta että suurin osa 20 vuotiaat pariskunnat ovat kihloissa etenkin jos asuvat yhdessä ja ovat seurustelleet noin pari vuotta. Minulle ja aviomiehelleni kihlaus merkitsi avioliittoon astumista. Ehdimme seurustella 5 vuotta kun hän viime vuonna kosi. Ennen sitä joku aina silloin tällöin kyseli miksemme ole kihloissa, mutta tätä ei tapahtunut mitenkään usein, onneksi. Meidän tuttavat ja kaverit tiesivät että kun me menemme kihloihin voi häitä odottaa seuraavana kesänä.
      Paineita ei tullut muilta kavereiltakaan koska hyvin pieni osa heistä meni kihloihin ilman mitään hääsuunnitelmia. Meidän ryhmässä olit poikkeava JOS menit kihloihin vain sen takia. Mukavaa kun muilla oli samanlaisia ajatuksia kihlautumisesta kuin meillä. Mutta kukin omalla tyylillään.

      • vaimo08

        Niin...ja ikä oli minulla 24 ja mieheni 27.


    • niin kuin

      itse haluatte, ei kannata painostuksen alla "rynnätä" kihloihin tai sormusten hakuun. Ikävää tuollainen kysely ja painostus. En ole koskaan ymmärtänyt tuollaista uteliaisuutta, että nokka työnnetään toisten henkilökohtaisiin asioihin.

      Itse asuin parikymppisenä avoliitossa muutaman vuoden - kihlautumatta. Nyt nelikymppisenä seurusteltuani uuden kumppanin kanssa nelisen vuotta kihlauduimme. Kertaakaan minulta ei ole kyselty kihlautumisesta tai painostettu. Kannattaa toimia en mukaan, mihin on itse valmis.

    • ymmärrä???

      Ymmärrän kyllä kantaasi ja ärsyyntymystäsi, mutta jos kerran jo olette lupautuneet toisille ja menossa jossain vaiheessa avio-liittoon niin outoa tuo teidän pitkittäminen kihlautumisesta,siis totta puhuit siinä että olette jo tavallaan kihloissa kun olette päättäneet sitoutua toisiinne ja avioitua.

      Mutta miksi ei sormusta?

      Sormus on kuitenkin Liiton merkki, ja liitoilla on yleensä tapana ollut julkinen merkki oli mikä liitto tahansa kyseessä, tuntuu kuitenkin siltä että epäröitte toisistanne? Jos ei sitoumusta ja rakkauttansa julkisesti näyttää??

      en tiedä..

    • kun huutaa

      Vähän jäi kirjoituksestasi sellainen maku, että sinua itseäsi vaivaa myös se sormuksen puuttuminen...

      Olemme seurustelleet kymmenen vuotta ja postit on kannettu samaan osoitteeseen kuuden vuoden ajan. Avioliitto tulee jos on tullakseen, eikä sitä pohdita ja ruodita etukäteen. Sukulaiset eivät odota mitään, sillä tietävät, että olemme pari. Ei heidän tarvitse suhdettamme epäröidä ja odottaa jotain "merkkiä" siitä, että olemme tosissamme. Kihloissa siis emme ole!

      Ehkä sinunkin kannattaa nyt vaan rauhassa antaa ajan kulua, niin kyllä ne kyselytkin lakkaavat, kun muita todisteita suhteenne pysyvyydestä alkaa tulla. 2 vuotta on kuitenkin ihan naurettavan lyhyt aika loppujen lopuksi.

      Lastenteko on sitten asia ihan erikseen ja siitä niitä kyselyitä sitten riittääkin. Vanhetessa koko ajan enemmän...

      • ...

        Olen kanssa huomannut saman asian. Minulta on kanssa lukemattomia kertoja kysytty että joko olemme kihloissa tai miksi emme ole. Olemme molemmat 22, ja seurustelleet kanssa sen 3,5 vuotta.

        Ei asia minua niinkään vaivaa, mutta monet sitä ovat ihmetelleet. Olemme mekin toki asiasta puhuneet, ja molemmat joskus haluaisivat mennä naimisiin, mutta ei meillä ole mihinkään kiire. Mieluummin sitten kun olemme saaneet opiskelut päätökseen. Ja muutenkin minusta ainakin tuntuu että olisin tosi nuori menemään naimisiin.

        Eri ihmisillä on tietysti erilainen tahti riippuen elämäntilanteesta ja luonteesta. Esimerkiksi veljeni ja hänen vaimonsa ovat seurustelleet meitä vain puoli vuotta kauemmin ja ovat jo olleet naimisissa pari vuotta, ja tänä vuonna syntyi lapsikin. On veljeni minua 3 vuotta vanhempikin, mutta silti.

        Mutta eipä minua kyselyt haittaa. Itse kuitenkin tiedämme, että olemme vakavissamme suhteestamme, ja naimisiin menemme sitten kun on sen aika.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8248
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4668
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe