Näitä et saa alle 300 €:n kameroissa samojen kuorien sisällä.
Kumpaa arvostat enemmän?
Itse kuvaisin mieluummin 3 megapikselin peruspokkarilla kuin kohisevalla 8 megapikselin pokkarilla. Olen nähnyt kuinka Canonin PowerShotien kuvanlaatu on PUDONNUT verrattuna kolmen vuoden takaisiin malleihin.
Mieluiten kuvaan tietysti 6 megapikselin superzoomilla, mutta ei liity aiheeseen.
Hyvä kuvanlaati vai paljon megapikseleitä?
9
982
Vastaukset
- pikseleitä on liikaa
Jos haluaa paskaa kuvanlaatia niin sitä saa kahden megapikselin kennollakin kun suurentaa kuvankäsittelyssä kuvaa suuremmaksi. Tosin tälläkään tempulla ei yleensä saa niin paskaa kuin suoraan 10 megapikselin pokkarilla kuvaamalla.
Tuo on ihan tosi muidenkin merkkien kohdalla, laatupokkarien valmistus loppui jo 2000-luvun alussa.
Minä kuvaan halvalla 6megapikselin järkkärillä, ainoa mikä siitä puuttuu on kohina mutta sen voi lisätä kuvankäsittelyssäkin ;) - kuvaatko sitten
1/2.5" ja 10 mekapikselin pokkarilla kuin 1/1.6" 4 megapikselin ... 4 vuotta vanhalla kennolla
ihan samaa skeidaa on tarjolla
mutta kun otat kouraasi vaikka Nikonin 6 mega"pikkelssin" ja 23.7 x 15.5 mm kennosen , alle 400 euron kittipaketti-hinaltaan olevan D40 perusjärkkärin ni alkaa tapahtua , todallakin alkaa tapahtua
ei tosin mene puvun taskuun ...Mikäli haluat hyvän kameran hämärä kuvaukseen valinta on tietenkin Hasselblad. Hasselissa on oleellisesti vähemmän kohinaa kuin Nikon D3:ssa. Nikon D3:ssa on vain 24*36mm kenno. Hasselissa kennon koko on 36*48mm.
http://www.hilavitkutin.com/2007/09/20/hasselblad-h3d-ii-39-megapikselin-ammattilaiskamera/- eikä kurkotella
hexi kirjoitti:
Mikäli haluat hyvän kameran hämärä kuvaukseen valinta on tietenkin Hasselblad. Hasselissa on oleellisesti vähemmän kohinaa kuin Nikon D3:ssa. Nikon D3:ssa on vain 24*36mm kenno. Hasselissa kennon koko on 36*48mm.
http://www.hilavitkutin.com/2007/09/20/hasselblad-h3d-ii-39-megapikselin-ammattilaiskamera/avaruuksiin ... vai mitä
verrokkina oli tietysti saman hintaluokan pokkari vs esim toi nikon d40
jälki esimerkkitilanteessa on vaan järkyttävän suuri pikkujärkkärin hyväksi
- Digisetä
Jos on pieni kenno ja paljion pikseleitä, esim 8 tai enemmäm mekapikselia, on lopputulos huonompi, kuin pienellä kennolla ja vaikkapa 2 - 3 mekapikselillä.
Itse pikselin koko vaikuttaa seuraavasti: pieni pikseli -> huono laatu ja iso pikseli -> parempi laatu.
Pienillä pikseleillä pikselien saama valo sekoittuu pikseleiden kesken ja kuvasta ei vaan tule hyvää...- voi verrata
suoranaisesti suhteessa fyysinen koko / pikselimäärä
esim fujilla on jo pitkän ollut tarjolla 8 kulmaista muodoltaan olevaa yksittäistä pikseliä perinteisen neliön sijaan , kamera automaattisesti prosessoritekniikalla värittää sitten sen 8 kulmaisen pikselin kulmia kuvan oton jälkeen jolloin jäljestä tulee ns. kauniimpi / kohinottomampi
(hieman huijauksen makuahan tuossa on ... hah) - huijausta
voi verrata kirjoitti:
suoranaisesti suhteessa fyysinen koko / pikselimäärä
esim fujilla on jo pitkän ollut tarjolla 8 kulmaista muodoltaan olevaa yksittäistä pikseliä perinteisen neliön sijaan , kamera automaattisesti prosessoritekniikalla värittää sitten sen 8 kulmaisen pikselin kulmia kuvan oton jälkeen jolloin jäljestä tulee ns. kauniimpi / kohinottomampi
(hieman huijauksen makuahan tuossa on ... hah)Lisää huijausta tiedossa. Eniten käytetyssä Bayer-kennorakenteessa on puolet pikseleistä vihreälle värille herkkiä, neljäsosa punaiselle ja neljäsosa siniselle. Lopullisen kuvan värit saadaan laskemalla peittämään koko kuvan pinta-ala.
2-3 megapikseliä on kyllä kuvan laadun kannalta liian vähän. Sitä aitaako siirtyminen kuudesta kahdeskaan etua voidaan sitten jo keskustella. Jos ottaa kuvan kahden megapikselin kameralla ja kahdeksan megapikselin kameralla, niin jälkimmäisessä on selvästi enemmän yksityiskohtia. Tietysti, jos tarkoitus on vain katsoa kuvia 1:1 suhteella ja katsoa kumpi näyttää miellyttävämmältä terävyyden ja kohinan suhteen pieni resoluutio voi olla parempi. Mutta suuripikselisen kameran kuvan pikselimäärää voi aina rajoittaa jos sitä haluaa.
Toki kamerassa on paljon muitakin tekijöitä, kuten objektiivin laatu (esim. piirtokyky ja linjavääristymät) sekä värintoisto.
- Whig
"Mieluiten kuvaan tietysti 6 megapikselin superzoomilla, mutta ei liity aiheeseen."
Eikös tälläinen 6 Megapixelin superzoomi ole varsin suurella todennäköisyydellä sellainen huonokuvainen kohinapesäke?
--
http://www.petrilopia.net/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631782- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281277- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625