Hyvä kuvanlaati vai paljon megapikseleitä?

Kumpaa arvostat enemmän...

Näitä et saa alle 300 €:n kameroissa samojen kuorien sisällä.

Kumpaa arvostat enemmän?

Itse kuvaisin mieluummin 3 megapikselin peruspokkarilla kuin kohisevalla 8 megapikselin pokkarilla. Olen nähnyt kuinka Canonin PowerShotien kuvanlaatu on PUDONNUT verrattuna kolmen vuoden takaisiin malleihin.

Mieluiten kuvaan tietysti 6 megapikselin superzoomilla, mutta ei liity aiheeseen.

9

982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikseleitä on liikaa

      Jos haluaa paskaa kuvanlaatia niin sitä saa kahden megapikselin kennollakin kun suurentaa kuvankäsittelyssä kuvaa suuremmaksi. Tosin tälläkään tempulla ei yleensä saa niin paskaa kuin suoraan 10 megapikselin pokkarilla kuvaamalla.
      Tuo on ihan tosi muidenkin merkkien kohdalla, laatupokkarien valmistus loppui jo 2000-luvun alussa.
      Minä kuvaan halvalla 6megapikselin järkkärillä, ainoa mikä siitä puuttuu on kohina mutta sen voi lisätä kuvankäsittelyssäkin ;)

    • kuvaatko sitten

      1/2.5" ja 10 mekapikselin pokkarilla kuin 1/1.6" 4 megapikselin ... 4 vuotta vanhalla kennolla

      ihan samaa skeidaa on tarjolla

      mutta kun otat kouraasi vaikka Nikonin 6 mega"pikkelssin" ja 23.7 x 15.5 mm kennosen , alle 400 euron kittipaketti-hinaltaan olevan D40 perusjärkkärin ni alkaa tapahtua , todallakin alkaa tapahtua

      ei tosin mene puvun taskuun ...


      • eikä kurkotella
        hexi kirjoitti:

        Mikäli haluat hyvän kameran hämärä kuvaukseen valinta on tietenkin Hasselblad. Hasselissa on oleellisesti vähemmän kohinaa kuin Nikon D3:ssa. Nikon D3:ssa on vain 24*36mm kenno. Hasselissa kennon koko on 36*48mm.

        http://www.hilavitkutin.com/2007/09/20/hasselblad-h3d-ii-39-megapikselin-ammattilaiskamera/

        avaruuksiin ... vai mitä

        verrokkina oli tietysti saman hintaluokan pokkari vs esim toi nikon d40

        jälki esimerkkitilanteessa on vaan järkyttävän suuri pikkujärkkärin hyväksi


    • Digisetä

      Jos on pieni kenno ja paljion pikseleitä, esim 8 tai enemmäm mekapikselia, on lopputulos huonompi, kuin pienellä kennolla ja vaikkapa 2 - 3 mekapikselillä.
      Itse pikselin koko vaikuttaa seuraavasti: pieni pikseli -> huono laatu ja iso pikseli -> parempi laatu.
      Pienillä pikseleillä pikselien saama valo sekoittuu pikseleiden kesken ja kuvasta ei vaan tule hyvää...

      • voi verrata

        suoranaisesti suhteessa fyysinen koko / pikselimäärä

        esim fujilla on jo pitkän ollut tarjolla 8 kulmaista muodoltaan olevaa yksittäistä pikseliä perinteisen neliön sijaan , kamera automaattisesti prosessoritekniikalla värittää sitten sen 8 kulmaisen pikselin kulmia kuvan oton jälkeen jolloin jäljestä tulee ns. kauniimpi / kohinottomampi

        (hieman huijauksen makuahan tuossa on ... hah)


      • huijausta
        voi verrata kirjoitti:

        suoranaisesti suhteessa fyysinen koko / pikselimäärä

        esim fujilla on jo pitkän ollut tarjolla 8 kulmaista muodoltaan olevaa yksittäistä pikseliä perinteisen neliön sijaan , kamera automaattisesti prosessoritekniikalla värittää sitten sen 8 kulmaisen pikselin kulmia kuvan oton jälkeen jolloin jäljestä tulee ns. kauniimpi / kohinottomampi

        (hieman huijauksen makuahan tuossa on ... hah)

        Lisää huijausta tiedossa. Eniten käytetyssä Bayer-kennorakenteessa on puolet pikseleistä vihreälle värille herkkiä, neljäsosa punaiselle ja neljäsosa siniselle. Lopullisen kuvan värit saadaan laskemalla peittämään koko kuvan pinta-ala.


      • 2-3 megapikseliä on kyllä kuvan laadun kannalta liian vähän. Sitä aitaako siirtyminen kuudesta kahdeskaan etua voidaan sitten jo keskustella. Jos ottaa kuvan kahden megapikselin kameralla ja kahdeksan megapikselin kameralla, niin jälkimmäisessä on selvästi enemmän yksityiskohtia. Tietysti, jos tarkoitus on vain katsoa kuvia 1:1 suhteella ja katsoa kumpi näyttää miellyttävämmältä terävyyden ja kohinan suhteen pieni resoluutio voi olla parempi. Mutta suuripikselisen kameran kuvan pikselimäärää voi aina rajoittaa jos sitä haluaa.

        Toki kamerassa on paljon muitakin tekijöitä, kuten objektiivin laatu (esim. piirtokyky ja linjavääristymät) sekä värintoisto.


    • Whig

      "Mieluiten kuvaan tietysti 6 megapikselin superzoomilla, mutta ei liity aiheeseen."

      Eikös tälläinen 6 Megapixelin superzoomi ole varsin suurella todennäköisyydellä sellainen huonokuvainen kohinapesäke?

      --
      http://www.petrilopia.net/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe