Kumin paikkaus

onko kokemuksia?

Heips,

pyöräni takakumiin on uponnut pieni naula melkein keskelle selkää ja kumi tyhjenee pikkuhiljaa.
Pintaa on sen verran kumissa jäljellä, että harmittaa, jos sen joutuu vaihtoon laittamaan.
Voiko moottoripyörän kumin paikata tubeless- paikalla?
Täälläpäin myyjä varoitteli "kaljupäisestä lähdöstä", mutta onko kyse vain myyjän halusta nyhtää rahaa ja myydä kokonaan uusikumi vai pysyykö tubeless- paikka moottoripyörän kumissa?

Kyseessä on Michelinin Radial PilotRoad2 tubeless- kumi.

25

4720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka--Inkeri

      Ehkä kestää ehkä ei.

      Miettisit kuitenkin koko ajan että kestääköhän se etkä voisi nauttia ajamisesta.

      Ja se on vain rahaa jota siinä kuluu, sitä on paljon helpompi hankkia kuin persnahkaa.

    • Kra
    • Toru--Inkire

      Renkaanpaikkausvaahto.
      Ei maksa paljon, jollei toimikaan, mutta ehkä kysyisin vielä ihan maahantuojan tekn infosta mielipiteen.

      Uskotaan kuitenkin, että oikea turo tulee ja kertoo sen ainoan oikean totuuden.

      • onko kokemuksia?

        Sanotaanko näin, että tuota en kokeile. Sotkee vanteen niin perusteellisesti.


      • pera--anne--timo--raija--es...
        onko kokemuksia? kirjoitti:

        Sanotaanko näin, että tuota en kokeile. Sotkee vanteen niin perusteellisesti.

        Toimii hyvin sisärenkaallisissa esim enskapyörissä hätäapuna korvesta kotiin...jos on pumppu mukana ; )


      • ajeltu...

        yli 5000 km. En sitä kyllä kellekkään suosittele uuden rankaan verukkeena, mutta itsellä toimi aivan ok. Uusi takanakki ja hitsilankan pätkä renkaasta läpi, pistin paikka vaahdon ja hyvin toimi. Rinkinsä
        tässäkin hommassa on. Ja tuosta vanteen sotkemisesta voin sanoa ettei pidä paikkaansa. Kolme kertaa olen kaiken kaikkiaan joutunut vaahtoa käyttämään kun rengas on tyhjentynyt jossain reissun päällä (paska tsägä) ja aina on ollut vanne ihan puhdas. Jos vaahto toimiii oikein, se tekee ohuen kalvon renkaan sisäpintaan eikä täytä rengasta vaahdolla kuten joskus olen kuullu kerrottavan.


      • ruostuu herkästi
        ajeltu... kirjoitti:

        yli 5000 km. En sitä kyllä kellekkään suosittele uuden rankaan verukkeena, mutta itsellä toimi aivan ok. Uusi takanakki ja hitsilankan pätkä renkaasta läpi, pistin paikka vaahdon ja hyvin toimi. Rinkinsä
        tässäkin hommassa on. Ja tuosta vanteen sotkemisesta voin sanoa ettei pidä paikkaansa. Kolme kertaa olen kaiken kaikkiaan joutunut vaahtoa käyttämään kun rengas on tyhjentynyt jossain reissun päällä (paska tsägä) ja aina on ollut vanne ihan puhdas. Jos vaahto toimiii oikein, se tekee ohuen kalvon renkaan sisäpintaan eikä täytä rengasta vaahdolla kuten joskus olen kuullu kerrottavan.

        kumimössön kanssa. Pieni vika kromissa ja hieman kosteutta, niin avot.
        Ruostumattomista metalleista tehty vanne ei


    • Reiman

      Jos budjetti tai sielu ei anna myöten heittää uutta rengasta romukoppaan, voi siihen laittaa tietysti tubeless-paikan.

      Mutta yli 100km/h ei sitten parane ajaa!

      Tiedossa on tapauksia, joissa keskipakovoima on irrotanut paikan renkaasta. Seuraukset voi jokainen itse kuvitella.

      Jos jaksaa körötellä sitä satasta niin voipi yrittää paikkausta. Itse en paikkaisi.

      • hemmo

        ite laitoin sisäpuolelle paikan. vielä on kestänyt.
        keskipakoisvoima siis painaa paikkaa rengasta vasten?
        että kyl kestää vaikka 300km/h järkeni mukaan.


      • onko kokemuksia?
        hemmo kirjoitti:

        ite laitoin sisäpuolelle paikan. vielä on kestänyt.
        keskipakoisvoima siis painaa paikkaa rengasta vasten?
        että kyl kestää vaikka 300km/h järkeni mukaan.

        Minkälaisen paikan laitoit?

        Nimittäin tuokin näyttäisi olevan pieni naula - kannasta päätellen ja vuotokaan ei ole valtavaa, vaan pystyy päivän ajamaan, jos käy renkaan täyttämässä.
        Tosin turvallisuus syistä en ole uskaltautunut ajamaan kuin pienillä nopeuksilla "lähimaastossa".


      • hemmo
        onko kokemuksia? kirjoitti:

        Minkälaisen paikan laitoit?

        Nimittäin tuokin näyttäisi olevan pieni naula - kannasta päätellen ja vuotokaan ei ole valtavaa, vaan pystyy päivän ajamaan, jos käy renkaan täyttämässä.
        Tosin turvallisuus syistä en ole uskaltautunut ajamaan kuin pienillä nopeuksilla "lähimaastossa".

        tavallinen ``sisärenkaan`` paikka se kait oli. korjaamossa laittoivat
        kun ei ollu koneita irrottaa rengasta vanteelta.


    • Tuollaisen kamelinpaskapaikan voi kyllä unohtaa.
      Ainoa tubelespaikka mikä taatusti pysyy on sisältäpäin laitettava paikka.
      Se on sellainen sienen muotoinen paikka jonka varsiosa työnnetään reijästä läpi ja lautanen jää sisäpuolelle.
      Ainoa haitta on rengastyöt ja tasapainotus.

      • MT01

        Kaveri on kumifirmassa töissä ja ei suostunut ajamaan yli 80km/h kun laitettiin sille vaahdot ja tuo rekkamiesten "tappipaikka" kertoi että ne metallit voi katkeilla helposti, en ehkä itsekään lähtisi moottoritie nopeuksille.


    • hyvät neuvot

      Aitona motoristina ja asiasta tietävänä kerron sulle hyvän neuvon renkaan paikkauksen suhteen.

      Jos naula on ohut, niin rengasta ei kannata vaihtaa.
      Tee näin:

      Kaada maahan noin kaksi desilitraa öljyn ja bensan sekoitusta (suhteessa noin puolet ja puolet).

      Liikuta takarengas bensa/öljyläikän päälle ja polta kumia aivan sikana. (eli siis kaasutat ja pidät etujarrulla prätkää paikoillaan).

      Kun takarengas alkaa savuamaan oikein kunnolla pyydä kaveriasi heittämään sinne tulitikku. Parhaiten homma onnistuu 99% alkoholiin kastetulla vaateenreivulla kepin päässä.
      Eli siis sytätä se kuuma öljy renkaan päällä tuleen.

      Anna palaa noin 30 sekunttia samalla takarengasta pyörittäen, toisin sanoen kumia polttaen.

      Näin rengas lämpenee tarpeeksi ja siinä törröttävä metallin palanen "sulaa" kiinni renkaaseen.

      Tämän käsittelyn jälkeen paine ei enää pääse renkaasta pois ja rengas on hyvin sisäänajettuna vielä ennestään turvallisempi ajettava.

      Menetät ehkä noin tuhannen kilometrin verran kulutuspintaa maksimissaan - mutta säästät melkein kolmesataa euroa.

      Suosittelen.

      Varmaan muutkin tosi motoristit ja aidot moottoripyöräilijät voivat suositella sulle tätä samaa keinoa.

      Kysy jos jäi jotain epäselvää, autan mielelläni.

      • kysymys 

        Missä vaiheessa soitetaan palokuntaan?


    • Turo--Inkeri

      itse ainakin paikkaan silloin, jos reissussa menee puhki.

      Toisaalta siinä on aina riskinsä. Jos paikkaus lähtee irti, se todennäköisesti tapahtuu ennemmin kovassa kuin hiljaisessa vauhdissa. Tubeless-kumi tosin yleensä istuu vanteella sen verran lujasti, että pysyy paikallaan vanteella, ja kovassa vauhdissa keskipakovoima pitää renkaan muodossaan. Pysähtymisen kanssa vaan voi olla eriasteista ohjelmaa.

      tubeless-paikkoja on myös ulkoa tai sisäkautta asennettavia, jälkimmäiset on sellaisia sienenmuotoisia, ja niiden kyllä pitäisi pysyä aika varmasti. Sellaisen laittamiseksi vaan joutuu renkaan irroittamaan vanteelta.

      Korjaamot ja rengasliikkeet eivät yleensä suosittele paikkausta, koska eivät halua ottaa niistä vastuuta, mikä on toisaalta myös ymmärrettävää. Eivätkä varmaankaan hirmu kovasti vastustele siinäkään jos saavat uuden kumin myytyä.

      • sullahan

        on noissa kuvissa varagummit mukana.


      • matin-rengas

        "kovassa vauhdissa keskipakovoima pitää renkaan muodossaan"

        Siiskö hiljaisissa vauhdeissa rengasko on jotenkin epämuotoinen. Vai tarkoitatko, että kun pyörä on pysähdyksissä niin rengas on alaosastaan hivenen "littana"

        Sulla taitaa olla renkaassasi liian vähän ilmaa eli laita rengaspaineet ohjeistuksen mukaisiksi niin se rengas on myös mopon ollessa pysähdyksissä ihan muodossaan.


      • Turo--Inkeri
        matin-rengas kirjoitti:

        "kovassa vauhdissa keskipakovoima pitää renkaan muodossaan"

        Siiskö hiljaisissa vauhdeissa rengasko on jotenkin epämuotoinen. Vai tarkoitatko, että kun pyörä on pysähdyksissä niin rengas on alaosastaan hivenen "littana"

        Sulla taitaa olla renkaassasi liian vähän ilmaa eli laita rengaspaineet ohjeistuksen mukaisiksi niin se rengas on myös mopon ollessa pysähdyksissä ihan muodossaan.

        kovassa vauhdissa keskipakovoima pitää renkaan muodossaan. Siis jopa siinä tapauksessa, jos renkaasta lähtee paineet pihalle, rengas pysyy paikoillaan vanteella, ja pyörä säilyy ainakin jotenkuten ohjattavana. Eräs tubeless-tyyppisen vanneratkaisun hyviä puolia.

        Hiljainen vauhti on sitten aivan eri juttu, ja miten saadaan laite pysähdyksiin.

        Kunnossa olevan ja ilmaa pitävän renkaan rengaspaineet ei tähän juttuun liittyneet.


      • paineet kateissa
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        kovassa vauhdissa keskipakovoima pitää renkaan muodossaan. Siis jopa siinä tapauksessa, jos renkaasta lähtee paineet pihalle, rengas pysyy paikoillaan vanteella, ja pyörä säilyy ainakin jotenkuten ohjattavana. Eräs tubeless-tyyppisen vanneratkaisun hyviä puolia.

        Hiljainen vauhti on sitten aivan eri juttu, ja miten saadaan laite pysähdyksiin.

        Kunnossa olevan ja ilmaa pitävän renkaan rengaspaineet ei tähän juttuun liittyneet.

        Kuinka kovaa pitää ajaa, että keskipaikoisvoima pitää tyhjänkin renkaan ajettavana?


      • Turo--Inkeri
        paineet kateissa kirjoitti:

        Kuinka kovaa pitää ajaa, että keskipaikoisvoima pitää tyhjänkin renkaan ajettavana?

        kyllä renkaan totaalisen tyhjenemisen huomaa selkeästi. Mutta tubelessikumi ei (yleensä!) mene sentään aivan hervottomaksi, kuten sisärenkaallinen voi mennä. Renkaan runko ja kiinnitys vanteelle on tubelessissa niin paljon lujempi.

        Moottoritienopeuksissa rengas pyörii sellaista vauhtia, että tyhjällä tubelessilla saattaisi tapauksesta riippuen periaatteessa pystyä jopa ajamaan, mutta parempi on kyllä pysähtyä ja korjata rengas.


      • kerran...
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        kyllä renkaan totaalisen tyhjenemisen huomaa selkeästi. Mutta tubelessikumi ei (yleensä!) mene sentään aivan hervottomaksi, kuten sisärenkaallinen voi mennä. Renkaan runko ja kiinnitys vanteelle on tubelessissa niin paljon lujempi.

        Moottoritienopeuksissa rengas pyörii sellaista vauhtia, että tyhjällä tubelessilla saattaisi tapauksesta riippuen periaatteessa pystyä jopa ajamaan, mutta parempi on kyllä pysähtyä ja korjata rengas.

        on rengas menny tyhjäksi ja ei sillä kyllä tee mieli/pysty kummasesti ajelemaan. Renkaan korjaukseen tienpäällä olen itse todennut parhaimmaksi ja helpoimmaksi paikkavaahdon, jos reikä ei ole mikään jumalaton viilto tahi repeämä.
        Kannattaa muistaa kun reissunpäällä on, että renkaan puhkaisee sopivasti sattuva teräväreunainen kivikin.
        Ei ole mukava tunne kun huomaa renkaan olevan tyhjä jossain jumalan selän takana. Itsellä sattui ekakerran tällainen tapaus saaristossa, josta lähimmälle huoltoasemallekkin oli matkaa yli 30 km :( Paikkaavaahto täyttää renkaan sen verran että sillä pystyy ajamaan ennen kuin pääsee lisämään painetta renkaaseen.


      • tänäkesänä
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        kyllä renkaan totaalisen tyhjenemisen huomaa selkeästi. Mutta tubelessikumi ei (yleensä!) mene sentään aivan hervottomaksi, kuten sisärenkaallinen voi mennä. Renkaan runko ja kiinnitys vanteelle on tubelessissa niin paljon lujempi.

        Moottoritienopeuksissa rengas pyörii sellaista vauhtia, että tyhjällä tubelessilla saattaisi tapauksesta riippuen periaatteessa pystyä jopa ajamaan, mutta parempi on kyllä pysähtyä ja korjata rengas.

        Siis tuli reikä Bandit takanakkiin.
        Huomasin että kaarteet lähti vähän nihkeästi.
        No reikähän siinä oli.
        Tomtomiin lähin huoltamo n.2km
        Ihan hyvin takarengas kestää täänverran tyhjänäajoa.
        Olis päässyt kotiinasti (150km)jos olis uhrannut renkaan.
        Tosin Pohjolan isokasko korvaa kuljetuksen lähimpään korjaamoon,ynnä muut pakolliset kulut.
        Että ei jää tienpäälle.
        Korvaus on ilman omavastuuta.
        Käsitykseni mukaan sentakia,että motoristit ovat poikkeuksetta(huvikseen ajelijoita).
        Tuskimpa kukaan viitsisi hinausautoa muutenvaan kutsua;)
        Ei muuten tullut pysyvää apua tubelespaikasta,jäi vähän vuotamaan.
        Vaihdoin suosiolla uuden renkaan:(


      • varmuuden maksimointia
        tänäkesänä kirjoitti:

        Siis tuli reikä Bandit takanakkiin.
        Huomasin että kaarteet lähti vähän nihkeästi.
        No reikähän siinä oli.
        Tomtomiin lähin huoltamo n.2km
        Ihan hyvin takarengas kestää täänverran tyhjänäajoa.
        Olis päässyt kotiinasti (150km)jos olis uhrannut renkaan.
        Tosin Pohjolan isokasko korvaa kuljetuksen lähimpään korjaamoon,ynnä muut pakolliset kulut.
        Että ei jää tienpäälle.
        Korvaus on ilman omavastuuta.
        Käsitykseni mukaan sentakia,että motoristit ovat poikkeuksetta(huvikseen ajelijoita).
        Tuskimpa kukaan viitsisi hinausautoa muutenvaan kutsua;)
        Ei muuten tullut pysyvää apua tubelespaikasta,jäi vähän vuotamaan.
        Vaihdoin suosiolla uuden renkaan:(

        Luulenpa että hajonneen pyörän kuljetus korjaamoon ja vielä ilman omavastuuta johtuu siitä, että muutoin pyörä saattaisi seistä jonkun aikaa siinä tienposkessa kun etsittäisiin jostakin joku tuttu apuun. Ja takaisin palatessa ei ehkä sitä pyörää olisikaan tallella ja vakuutusyhtiölle tulisikin kalliit varkauskorvaukset maksuun.

        Autoissa on sama juttu. Jos sen joutuu jättämään yöksi johonkin korpeen, aamulla voi olla hinaaminen hankalaa, kun esim. renkaat on yön aikana hävinneet ... Tai sitten koko auto on poltettu tms.


      • no tämän nyt arvasi
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        kyllä renkaan totaalisen tyhjenemisen huomaa selkeästi. Mutta tubelessikumi ei (yleensä!) mene sentään aivan hervottomaksi, kuten sisärenkaallinen voi mennä. Renkaan runko ja kiinnitys vanteelle on tubelessissa niin paljon lujempi.

        Moottoritienopeuksissa rengas pyörii sellaista vauhtia, että tyhjällä tubelessilla saattaisi tapauksesta riippuen periaatteessa pystyä jopa ajamaan, mutta parempi on kyllä pysähtyä ja korjata rengas.

        Jaa että ei se keskipakoisvoima sitten pidäkkään sitä kumia kuosissaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe