kommelluksia

kihluatumisessa??

Elikkäs, tuli tässä mieleen kun muistelin omaa kihlautumistani.

Menimme silloin mieheni kanssa kovin pelokkaina kultaliikkeeseen, pyörimme ja katselimme koruja hetken ennenkuin uskalsimme avata suumme (olimme silloin n 20 vuotiaita) Minä maksoin hänen sormuskensa ja hän maksoi minun.
Tökkäsin sormuksen hätäisesti sormeeni ja hän myös, lähdimme liikkeestä ja thats it!
Myöhemmin minua harmitti, kun tajusin että koko homma meni ihan poskelleen, no korjasimme tilanteen ja pujotimme sormukset toistemme sormiin.

Onko kellekkään muulle käynyt vastaavanlaisia kommelluksia?
Kertokaa ihmeessä kokemuksia, silloin se saattoi tuntua pahalle, mutta uskon sen myöhemmin vain naurattavan.

47

19727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -henna 1981-

      ...mieheni oli tietysti romanttisesti ajatellut pujottaa sen minun sormeeni heti liikkeessä, minua silloin kun asia tuli esille, itketti, itkin kovasti. Tuntui kun olisin pettänyt hänet ja murskannut ja pilannut kaiken hyvän... Hän sanoi kuitenkin että se ei haittaa, kuinka sormusket sormeen päätyivät.
      Minua kaiherti tämä pitkään, mutta tuskin olen ainut jolle niin käy, eihän kaikki voi kaikesta kaikkia tietää vai mitä? :)

      • jul213

        Jos siinä vihkisormuksessa olisi sitten enemmän romantiikkaa. Se kait on se tärkeämpi.


      • vasta 3 x koht 4 x pappa
        jul213 kirjoitti:

        Jos siinä vihkisormuksessa olisi sitten enemmän romantiikkaa. Se kait on se tärkeämpi.

        Kihloissa ei edes oltu ja ensi vuonna vietään 40v hääpäiväämme, sormusta pidin muutaman päivän kun meinasi sormi lähteä yhden koneen mukaan, kaapissa on ollut n 40v ja on vieläkin, vaimolla omat sormissaan, päivääkään en vaihtais tai pois antais.


    • ...lisää..

      Tunsin silloin itseni pahemman luokan rikolliseksi, mutta eikait se niin paha juttu ole?
      Ukkoni oli kerran aikaisemminkin ollut kihloissa, ja se oli varmasti mennyt paljon romanttisemmin... ja se siinä minua silloin vähän painoikin...
      Noo, tämän kihlauksen ainakin muistamme aina!

      Henna 1981

      • tuosta sormusten

        ...ostamisesta tullut sulle nyt ylitsepääsemättömän suuri juttu, kun noin paljon kaihertaa mieltä? Eikös se itse kosintahetki ole se tärkein, ei ne sormukset. Ihan samahan se on kihlautumisen kannalta, miten kukin ne sormukset sormiin laittaa. Pääasia on se, että olette kihlautuneet, lupautuneet menemään joskus naimisiin toistenne kanssa, ei se miten ne sormukset on sormiin pujotettu. :) Eihän sitä kukaan koskaan kysele, että hei, miten laitoitte sormukset sormiin vaan enempi sitä kysellään, et miten kosinta tapahtu, kumpi kosi ym...


    • tämä kirjoitus...

      ...mikä on se ainut oikea tapa tehdä se? Uskon kyllä että se on ihan parikohtaista miten se suoritetaan...

    • kihlaushetki ollut,

      vaan se, kun hän pyysi sinua naimisiin kanssaan ja sinä suostuit, ja sen merkiksi PÄÄTITTE hankkia sormukset.

      • hjahskad

        ei muuta lisättävää.


    • mli m

      eipä ole käynyt moista samanlaista juttua. Mutta eihän siinä mitään pahaa ole jos tykkää toisesta niin paljon. Iloitkaa onnestanne,

    • marzetz

      Kihlautumisessa siis kosinta on tärkeää. Vaikka ostaisitte kymmenen sormusta, ette ole kihloissa, jos kumpikaan ei ole kosinut eikä toinen osapuoli ole vastannut myöntävästi. "Mennäänkö kihloihin ?" siis ei ole kosinta.

      • Melamiinisoiro

        Minun mielestäni kosinnalla ei ole mitään merkitystä mitä kihlaukseen tule. Itse päätimme tyttöystäväni kanssa siitä avoimesti ja rauhallisena hetkenä sängyn päällä maaten kahdestaan. Kihlaus on vanhoillista turhaa paskaa, puhumattakaan siitä että miehen pitäisi aina kosia. Tärkeintä on sitoutuminen


      • <>
        Melamiinisoiro kirjoitti:

        Minun mielestäni kosinnalla ei ole mitään merkitystä mitä kihlaukseen tule. Itse päätimme tyttöystäväni kanssa siitä avoimesti ja rauhallisena hetkenä sängyn päällä maaten kahdestaan. Kihlaus on vanhoillista turhaa paskaa, puhumattakaan siitä että miehen pitäisi aina kosia. Tärkeintä on sitoutuminen

        Jos et ole itse uskaltanut kosia niin ei tartte teilata asiaa. Taitaa olla vähäsen katkeruutta äänessä...


      • marzetz
        Melamiinisoiro kirjoitti:

        Minun mielestäni kosinnalla ei ole mitään merkitystä mitä kihlaukseen tule. Itse päätimme tyttöystäväni kanssa siitä avoimesti ja rauhallisena hetkenä sängyn päällä maaten kahdestaan. Kihlaus on vanhoillista turhaa paskaa, puhumattakaan siitä että miehen pitäisi aina kosia. Tärkeintä on sitoutuminen

        Tietenkin pitää olla romantiikkaa, mutta ettei totuus unohtuisi; taitaa löytyä oikeustapauksia, joissa siis kihlajaislahjaksi on annettu kallitakin esineitä. Kun sitten kihlaus on purkautunut, niin oikeudessa on katsottu, onko kihlaus lain voimainen.
        Ja kosinta on ilmeisen olennainen osa kihlausta, koska kihlaus on lupaus avioliitosta, siis että voidaan ruveta suunittelemman häitä ym. Tietenkin voi vapaasti elää millaisessa suhteessa haluaa, vaikka "LEIKISTI"- kihloissa.


      • Melamiinisoiro
        <> kirjoitti:

        Jos et ole itse uskaltanut kosia niin ei tartte teilata asiaa. Taitaa olla vähäsen katkeruutta äänessä...

        Päinvastoin, olen erittäin onnellisesti kihloissa ja myös iloinen tavasta, jolla menimme kihloihin. Meidän suhteemme on mahtava ja nykyaikaisin, mikä voi olla. Tasa-arvo kukoistaa, minä en velvoita rakastani mihinkään hänen sukupuolensa perusteella, eikä hän minua...


      • minun ajatuksiani

        Kysyessään mennäänkö kihloihin minun ymmärtääkseni mies lupautuu myös menemään kyseisen henkilön kanssa naimisiin.
        Ja yleensä kosinta seuraa myöhemmin.Tällöin myös päätetään hääpäivä ja vuosi.


      • Ei koskaan kosittu

        sun mukaan me emme sitten koskaan ole olleet mieheni kanssa kihloissa. Onkos sitten miedän avioliittokaan tuon mukaan "oikeaa ja oikealla tavalla toteutettu", kun kumpikaan ole koskaan kosinut. Meille kaikki on vain ikäänkuin tapahtunut. Enkä tunne jääneeni mistään paitsi...onhan mulla oma rakas tuossa ollut jo 18-vuotta, ilman sen kummenpia kosintoja puolin ja toisin.

        Siis tää on taas tätä. Mitä sellaisella muotoseikalla loppuopeleissä tehdään parisuhteessa. No, joo onhan se romanttista, mutta miten pitkälle se loppupeleissä kantaa. Jos käsitätte mitä tarkoitan...Pelkkä kosintako pelastaaa koko kihlauksen/avioliiton. Ja jos sellainen on jäänyt tekemättä, koko liitto on tuhoon tuomittuko?

        Olisikohan aika keskittyä vähän tärkeämpiinkin asioihin näin avioerojen aikakautena.


      • marzetz
        Ei koskaan kosittu kirjoitti:

        sun mukaan me emme sitten koskaan ole olleet mieheni kanssa kihloissa. Onkos sitten miedän avioliittokaan tuon mukaan "oikeaa ja oikealla tavalla toteutettu", kun kumpikaan ole koskaan kosinut. Meille kaikki on vain ikäänkuin tapahtunut. Enkä tunne jääneeni mistään paitsi...onhan mulla oma rakas tuossa ollut jo 18-vuotta, ilman sen kummenpia kosintoja puolin ja toisin.

        Siis tää on taas tätä. Mitä sellaisella muotoseikalla loppuopeleissä tehdään parisuhteessa. No, joo onhan se romanttista, mutta miten pitkälle se loppupeleissä kantaa. Jos käsitätte mitä tarkoitan...Pelkkä kosintako pelastaaa koko kihlauksen/avioliiton. Ja jos sellainen on jäänyt tekemättä, koko liitto on tuhoon tuomittuko?

        Olisikohan aika keskittyä vähän tärkeämpiinkin asioihin näin avioerojen aikakautena.

        Siis aivan yksi lysti miten on parisuhteensa muodostanut,jos on onnellinen ja rakkautta riittää. Mutta jos haluaa tehdä suhteestaan virallisen ts. laillisen, ON SUORITETTAVA TIETYT RITUAALIT HALUSIPA NIITÄ TAI EI. Joten, kun olet naimisissa, niin olet käynyt joko kirkossa tai maistraatissa sanomassa "TAHDON" todistajien läsnäollessa. Kihlaushan ei varsinaisesti ole mikään pakollinen toimenpide.


      • Mistä...
        minun ajatuksiani kirjoitti:

        Kysyessään mennäänkö kihloihin minun ymmärtääkseni mies lupautuu myös menemään kyseisen henkilön kanssa naimisiin.
        Ja yleensä kosinta seuraa myöhemmin.Tällöin myös päätetään hääpäivä ja vuosi.

        olet tuollaisen repäissyt?! Ei tosiaankaan mene noin ja tämä ei ole mikään mielipideasia vaan ihan laissa määritelty tosiasia.

        Ei edes sellaista kysymystä ole kuin: "haluatko mennä kihloihin", vaan se kysymys on "mennäänkö naimisiin" tms, ja myöntävän vastauksen jälkeen ollaan kihloissa. Ei ole olemassa mitään vain kihloihin menoa, koska kihlaus on aina lupaus avioliitosta ja eihän sitten mitään uutta kosintaa tule. Miten ihmiset voivat olla näin tietämättömiä?


      • ilman..
        marzetz kirjoitti:

        Siis aivan yksi lysti miten on parisuhteensa muodostanut,jos on onnellinen ja rakkautta riittää. Mutta jos haluaa tehdä suhteestaan virallisen ts. laillisen, ON SUORITETTAVA TIETYT RITUAALIT HALUSIPA NIITÄ TAI EI. Joten, kun olet naimisissa, niin olet käynyt joko kirkossa tai maistraatissa sanomassa "TAHDON" todistajien läsnäollessa. Kihlaushan ei varsinaisesti ole mikään pakollinen toimenpide.

        kihlausta ei myöskään voi mennä naimisiin. Ja kosinta on periaatteessa aina tehtävä jotenkin, mutta se voi hyvin olla vain yhteinen sopimus, ei siinä mitään kysymyksiä ja polvistumista tarvitse. Mutta sinä päivänä kun ollaan sovittu että naimisiin mennään, ollaan myös kihloissa, oli sitten sormuksia tai ei.


      • marzetz
        ilman.. kirjoitti:

        kihlausta ei myöskään voi mennä naimisiin. Ja kosinta on periaatteessa aina tehtävä jotenkin, mutta se voi hyvin olla vain yhteinen sopimus, ei siinä mitään kysymyksiä ja polvistumista tarvitse. Mutta sinä päivänä kun ollaan sovittu että naimisiin mennään, ollaan myös kihloissa, oli sitten sormuksia tai ei.

        Siis: "Mentääskös naimisin?" .. "Joo" Kihalus on tapahtunut. "Mentääskös kihloihin?".. "Joo" Jotain on tapahtunut.... mutta ei kihlausta.
        Kihlaus on KAHDEN HENKILÖN SOPIMUS AVIOLIITOSTA.

        Tietenkin puhemiestäkin voi käyttää, jos kosiminen hirvittää: "Toi Topi käski kysyä, ku se ei ite uskalla, että rupeekkos sille akaks ?"


      • Nimetön
        Mistä... kirjoitti:

        olet tuollaisen repäissyt?! Ei tosiaankaan mene noin ja tämä ei ole mikään mielipideasia vaan ihan laissa määritelty tosiasia.

        Ei edes sellaista kysymystä ole kuin: "haluatko mennä kihloihin", vaan se kysymys on "mennäänkö naimisiin" tms, ja myöntävän vastauksen jälkeen ollaan kihloissa. Ei ole olemassa mitään vain kihloihin menoa, koska kihlaus on aina lupaus avioliitosta ja eihän sitten mitään uutta kosintaa tule. Miten ihmiset voivat olla näin tietämättömiä?

        Minun mieheni ainakin kysyi minulta:"Mentäiskö kihloihin?".
        Ja vuosi tästä kihlautumisesta alettiin keskustelemaan ja miettimään että milloin olis mahdollista järjestää niinkin kallis juhla kuin häät ovat?
        Kosinta tapahtui meillä vasta tämän jälkeen.
        Olen kyllä aina tiennyt,että kihlautuminen on lupaus avioliitosta.
        Ja kyllä useat parit (kaikki keitä minä tunnen)ovat päättäneet tämän päivämäärän myöhemmin.


    • eihän kihlasormuksen ole pakko niin hieno olla, voi olla vaikka torilta ostettu jos vain miellyttää silmää :)

    • tähtisadetikku

      En ole siis vielä kihloissa, mutta kun kihlaudumme haluan sormukset kultasepän liikkeestä mukaan rasiassa, jotta voimme pujottaa ne toistemme sormiin kahden kesken jossain intiimimmissä olosuhteissa kuin kultasepän liikkeessä tuntemattoman kultasepän silmien edessä. Näin ainakin kuvitelmissani..

      • Ei tarvi siinä sitten liikkeessä punastellen tehdä itsestään hessu hopoa. Yöllä jonnekin järvenrantaan tms.


    • Iloa, onnea , ja rakkautta

      Suomessa useammalla on täysin mautonta ja vailla romantisuutta koko kihlajaiset ja vihkimiset. täytyy ottaa oppia etelä eurooppalaiselta

    • Häpäisty nainen

      Mies purki kihlauksen ja sanoi, että hän teki anteeksiantamattoman virheen kun meni kanssani kihloihin. En ole nähnyt miestä enää sen jälkeen missään enkä haluakaan nähdä.

    • toinen tohottaja

      Tarinasi on samanlainen kuin omani :) Aivan kuin lukisi omaa tarinaani. Tässä sitä on kommelluksien kautta oltu kihloissa 7 vuotta.
      Toinen komellellus oli sellainen, että kultaseppäliikkeessä sekoittivat meidän sormukset niin, että piti myöhemmin pienennyttää toisen sormusta.

    • Olisikohan oleellisempaa kysyä itseltäsi oletko onnellinen kuin se miten päin olet sormuksen laittanut sormeesi.

      Haluaisin panna pannaan kaikki nämä amerikkalaiset häähömppäohjelmat, joilla myydään vain kemujärjestäjien palveluita ja kasataan paineita sekä vanhempien ja naimisiinmenevien niskoille.

      Ei hitossa meidän viileiden pohjoismaalaisten tarvitse olla niin neurottisia ja poispilattuja typeryksiä kuin ohjelmien jenkkinuoriso tuntuu olevan. Tuntien edes vähän sen maan valtaväestön elintasoa uskallan väittää, että ko. ohjelmien huolet siitä sointuvatko pöytäkoristeiden kukat morsiusneitojen hameitten väreihin koskevat todella vain pientä osaa väestöstä.

      Katsele tyytyväisenä sorumusta sormessasi ja lakkaa typerihtimästä.

    • *Zuza*

      Mies osti kihlasormukset, kun oli ensin ns. vanhanaikaisesti käynyt pyytämässä kättäni isältäni.. Hän (mieheni) halusi toimia näin.
      Kihlajaispäivän aamuna lähdimme kahdestaan erääseen kauniiseen kartanomiljööseen, josta mieheni oli vuokrannut meille romanttisen ruukki-henkisen majoituksen koko viikonlopuksi. Siellä hän sitten shampanja lasillisen minulle ojennettuaan polvistui eteeni ja "kosi" minua, pujotti sormuksen sormeeni...

      Minä tiesin toki tästä tapahtumasta jo etukäteen, olinhan sormuksenkin käynyt sovittamassa liikkeessä etukäteen ja valinnut yhdessä hänen kanssaa kaiverukset sormuksiin, päivämäärät, nimet ja muut. MUTTA, minusta ainakin oli aivan uskomattoman ihana tapahtuma se varsinainen kihlautumishetki! Niin ja me olimme jo vähän vanhempia, mies oli silloin 41 vuotias ja minä 35 vuotias. Niin ja ensimmäinen avioliitto tämä on molemmille.

      Kukin tietenkin kihlautuu tavallaan ja niitä tapoja on yhtä monta kuin kihlautuvaa pariakin.
      Toinen tapa tuntuu toisesta ihanalta kun taas toinen tapa toisesta paremmalta itselle. Tiedän monia pareja jotka karsastavat kyseisiä rituaaleja joita me kihlautuessamme teimme, mutta se olikin meidän juttumme! Kaikkea hyvää viestiketjun aloittajalle, turhaan murehdit tai mietit mikä olisi se oikea tapa kihlautua!!

      Hyvää syksyn jatkoa kaikille onnellisille aviopareille tai niiksi aikoville!

    • Vanhapiikanen

      Ihmettelen miksi tämä avaus on nostettu tuohon suomi24:n etusivulle. Tämä on mielestäni vähän typerä. Mä ensin kuvittelin että kihlajaisjuhlassa sattui jotakin suureellisempaa, mutta kyse olikin vain sormuksien pujottamisesta liian aikaisin, kultasepänliikkeessä. Höh. On sitä isompaakin sattunut. Ja sekin vielä, että jotkut eivät pääse kihloihin koskaan eivätkä löydä sitä oikeaa. Osanotto heille, eli samalla mullekin.
      T. Toivonsa menettänyt nainen

      • ._.

        Kiitos osanotosta...


    • narikkaan

      No minullehan taas kävi seuraavanlaisesti. Olin silloin noin 20-35 vuotias, kun menin kihloihin.

      Menimme silloisen tulevan exäni kanssa kultasepälle. Hän maksoi oman sormuskensa ja minä maksoin oman sormuskeni. Pujotin hänen sormusken myyjän sormeen ja hän pujotti minun sormuskeni jonkun liikkeessä olleen toisen asiakkaan sormeen. Kyllä sitten myöhemmin harmitti kun tajusimme mitä olemme tehneet. Noh, korjasimme tilanteen ja menimme ostamaan uudet sormusket.

      • lupaukset

        Kihlat... Ensimmäinen kesti 6 vuotta, yhdessäoloa 7. Eikä kihlauksesta huolimatta exäni tohtinut astua avioon. Nyt olen toista kertaa kihloissa. Kosinta tapahtui autossa, keskellä lauantaipäivän liikennettä, alueella, johon ei liity mitään ihmeellistä. Emme hanki sormuksia, vaan kun menemme ensi vuonna naimisiin, tatuoimme sormukset sormiin.
        Mielestäni kihlaus on askel avioliittoon, eikä mikään sormustenpitokilpailu. Eikä sillä ole väliä, miten sormuksensa on saanut, vaan sillä, että vierelläsi on ihminen, jonka kanssa haluat jakaa kaiken, tästä eteenpäin.
        BTW Ensimmäinen kihlattu olisi ollut valmis avioon, kun ilmoitin lähteväni... Sellaista se vain on... En toki siksi lähtenyt, etten päässyt avioliittoon, kaikkinensa oli vain lupauksien mies...


      • : )))))

        mutta hajosin kyllä ihan totaalisesti... kiitos illan piristyksestä :)
        20-35-vuotias.... hahahahah


    • Eikös enää kositakaan?

      Tuo taitaa olla nuoremman väen tapa että sovitaan, että mennään kihloihin ja käydään yhdessä ostamassa sormukst(jotka eivät välttämättä edes ymmärrä kihlauksen perimmäistä tarkoitusta, eli lupausta naimisiin menosta)
      Eikös se oikeasti kuuluisi mennä niin, että mies ostaa sormuksen ja kosii ja pujottaa sen sitten naisen sormeen?

      • Jonse G

        Joo, ihan pelleilyä tämän nykynuorten "kihlautuminen". Tarkoitus on vaan saada sormus sormeen että pääsee esittämään aikuista. Sitten jos joskus 10 vuoden päästä meinaavat naimisiin mennä, kosivat uudestaan. Näin on käynyt jo monelle tutulle. Enkä ole itsekään siis mikään keski-ikäinen vielä pitkään aikaan.


      • ainakin

        niin materialisti ja tarkka että tahdon ehdottomasti olla itse valitsemassa sormukseni että se on varmasti sellainen että haluan pitää sitä lopun elämääni sormessa. Enkä pidä yllätyskosinnoista. Sanoisin todennäköisesti hämmentyneenä että mitä vittua teeet ja varmaan menis maku koko miehestä jos en olis sellaista vakiintumista edes ajatellu...


    • kommellukseksi

      Eihän sillä ole mitään väliä miten ne sormukset sormeen laitetaan. Minusta olisi ollut ihmeellisempää siinä myyjän edessä niitä sormuksia toisilleen asetella juhlallisin menoin. Se kihlautuminenhan on kosinta ja lupaus yhteisestä elämästä, ei se sormus.

    • Hetki kaunis siltikin

      Kyllä se on erilaista on, kyllä sitä pyöritään ja katellaan ekakerran. Me kun vielä salaa mentiin yhteen elikkä aineksia oli kerrakseen. Vielä tänäänkin hän tuo korun joten elämä on hyvin, eikös.

    • kahvilassa...

      laitoimme vaimoni kanssa kihlasormukset toisillemme. Olimme tunteneet 2 viikkoa ja 1:n päivän. Läksimme vain käymään kylillä ja päädyttiin kihloihin. Kyllä jännitti mennä anoppilaan takaisin kylä reissulta.
      Niin tuosta aikaa nyt 18 vuotta ja 3 poikaa. Yhä vain vaimo on minulle se kaikkein kaunein ja rakkain tyttö päällä maan.
      Eli jos ihmiset on toisilleen luodut, ei se kihlautumis tapa ole tärkeä.

    • eräellma

      Meil ei käyny mitää kommelluksia.. käytii ostaa sormukset ja mentiin illalla laavulle nuotiolle, koska olemme kumpikin eräihmisiä.. :) sit kultani kosi minua sillalla romanttisesti ja pujotimme sormukset sormiimme ( kumpikin sano toisillee et älä puota sitte sitä.. :D )

    • Heh! Muistan kanssa ensimmäisen kihlautumiseni joka tapahtui herralahden päiväkodissa... Olimme n.5vuotiaita ja olimme seurustelleet ainakin 3kk kun eräänä päivänä ville toi päiväkotiin sydän tarroja ja laastaria... Leikimme lentävää mattoa kahdestaan kunnes isäi tuli hakemaan minua päiväkodista jolloin villelle tuli kiire kosia. Vastasi myötävästi ja ville laittoi laastarin sormeeni ja liimasi sydäntarran lenkkareihini :)


      Seuraavana päivänä ville ei enää tullut päiväkotiin, itkin silmät päästäni ja tunnen sen murheen vielä tänäkin päivänä. Voi kumpa saisi jotenkin selville mitä villelle tapahtui. (huokaus)

    • däin

      Mun mies oli niin fiksu että laittoi siellä liikkeessä suurin elkein sormuksen sormeeni ja mua hävetti...:D

    • Sika-Esa

      Sormukset vaihdettiin, rakkautta vannottiin, shamppanjapullo avattiin ja vaatteita riisuttiin mutta sitte tuli vaimo paikalle !!

      Prkl...että harmitti..

    • Tämmönen tapaus*

      Oma kokemus kihlautumisesta oli myös semmoinen, ettei ihan putkeen mennyt.
      Olimme noin 18-vuotiaita. Olimme sopineet, että menemme ostamaan tiettynä päivänä kihlat, ja tarkoitus oli mennä romanttisesti mutta perinteisesti juhannusaattona kihloihin.

      Samana päivänä kämppäkaverini oli hieman pulassa, hän tarvitsi autokyytiä joten kuskasin, vaikka tiesin että aikataulu menee tiukille.

      Poikaystävä tuli, oli vihainen kun en ollutkaan asunnollani odottamassa. Istuimme ja murjotimme huoneeni sohvalla, kysyin sitten että mennäänkö me kihloihin vai ei, ostetaanko ne sormukset, liike menee kohta kiinni.

      Syöksyimme autolle ja suunnilleen viittä vaille sulkemisaikaa kultasepänliikkeeseen, jossa valitsimme halvimmat sormukset. Kinasimme, kumpana päivänä oli juhannusaatto ja kumpana juhannuspäivä. Myyjä oli nyreä. Kihlajaiskirjaksi saimme mainoskirjasen - muut olivat saaneet sellaisen "oikean" kihlajaiskirjan, johon liimata valokuvat ja kertoa kihlajaispäivä.

      Sormukset kaiverrettiin, en muista saimmeko ne heti mukaan vai pitikö odottaa muutama pv.

      Onnellisena sitten kerroin kämppikselle kihlauksesta. Hän vain tuijotti,sanoi sitten että no, onnea. Ei siis ollut iloinen puolestani.
      Vuosia myöhemmin ymmärsin miksi.

      Kihlajaiset oli tarkoitus juhlia Kalajoen hietikoilla, jonne tuohon aikaan nuoret kokoontui telttoineen juhlimaan juhannusta.

      Vaihdoimme sormukset -70-luvun oranssi-sinisessä kankaisessa harjateltassa. Kaveri oli sitä mieltä että homman päälle kuuluu seksi ja vastusteluistani huolimatta kaveri sai tahtonsa läpi. Homma ei hänen kanssaan ollut koskaan mitään romanttista tai edes nautinnollista. Kundi rynkytti päällä, teltta heilui ja huojui, narut natisi.

      Mutta voi: kortsut jäivät auton hanskalokeroon. Alkoi intos, kumpi ne hakee. Pitkän jankkaamisen jälkeen se olin - tietenkin - minä, joka astui teltasta ulos muutama vaatteenriepula suojaksi käärittynä. Loikin autolle. Naapuriteltasta tuijotti joku kundi lähinnä järkyttyneenä. Kenellekään ei kyllä jäänyt epäselväksi mitä teltassa puuhattiin, siihen tahtiin se heilui ja huojui. Minua hävetti aivan mielettömästi.

      Palatessa sopertelin häpeääni mutta kihlattuni ei moisesta piitannut, hänen tarpeensa hoidettiin loppuun teltan taas huojuessa ja natistessa tahdissa mukana.

      Kihlautuminen oli siis tosi kaukana mistään ihanasta tai romanttisesta.

      Miten meidän kävi?
      Naimisiin asti emme onneksi koskaan ennättäneet, mutta olimme yhdessä vielä monta vuotta, saimme kaksi lasta ja lasten ollessa ihan pieniä (ja minun edelleen varsin nuori) palautin tuon kaverin takaisin äidilleen.

      Siinä vuosien varrella ymmärsin myös tuon kämppäkaverini säälivän ja surullisen ilmeen, joka kertoi: "oletko ihan tosissasi?! menet kihloihin tuon kaverin kanssa? miksi ihmeessä" mutta eihän hän mitään sanonut, eikä hänen sanomiset olisi varmaan mitään auttaneetkaan. Kämppis näki, että poikaystäväni paitsi kohteli minua huonosti, myös käytti ihan liikaa alkoholia. Molemmat asiat paheni suhteen edetessä. Minä olin niin hölmö ja nuori, etten niitä nähnyt, vaikka ne ihan edessäni olivat.


      Tämmönen kihlajaiskokemus. :)

    • muistot...

      tai sitten ei.
      Muutama vuosi yhdessä, lapsi tai pari, niin sitä ihmettelee miten lapsellinen sitä on joskus ollut. Silloin todella naurattaa.
      Joka toinen sormus kuitenkin päätyy laatikon pohjalle tai kierrätykseen, ja oikeasti pahalle tuntuvat aivan muut asiat kuin tuollaiset.
      BB:tä katsoessa sitä ihmettelee,että miten jonkun syhde voi ylipäätään kestää viikkoa kauempaa?
      Siitä saatte kuitenkin hyvää oppia siitä mitä suhteessa EI saa tehdä.
      Onnea teille! ;)

    • lupaus avioliitosta

      Meillä, rakkaan tulevan aviomieheni kanssa, meni näin: olimme mökkeilemässä, syötyämme romanttisesti einesruokaa, poikaystäväni yhtäkkiä yllättäen polvistui eteeni ja kosi minua. Noh, samana päivänä hieman myöhemmin menimme sormuskauppaan tilaamaan sormukset. Ja seuraavana päivänä "romanttisesti" pujotimme ne toistemme sormiin. Minua tuossa ei kaduta tai harmita mikään. Olen onnellinen, että vihdoin pääsen naimisiin rakastamani miehen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe