Tervehdys!
Firmalla kappaletavaralavalla oleva otsikon mukainen volvo ja siinä nyt jonkin verran ongelmia. Auto on lähinnä hiab- käytössä ja lyhyessä ajossa.
Kiihdyttäessä ei meinaa kolmosta saada päälle millään, sama homma isolla tai pikkualueella ajaessa. Ja jos kolmosta ei saa ja koittaa nelosta niin ei mene sekään. Kakkoselta suoraan neloselle onnistuu. Onkohan vika synkronoinnissa vai siirtäjäkö jumii?
Nopeusmittari ja piirturi ei toimi ollenkaan, voikohan olla jokin anturivika vai onko itsessään mittaripiirturi paketissa? Onko miten tyyppivikana jokin tietty kohta.
2-jarrupiirin painemittari näyttää nollaa, mutta varovalo ei kuitenkaan siitä varoita, onkohan siis mittari itsessään pimeenä? Katsastuksesta on keväällä läpi mennyt joten oletettavasti jarrut takanakin toimii.
Lisäksi ilmankuivaimen summeri huutaa, voikohan kuivaimelle tehdä itse huoltoa, vai onko mentävä jollekkin korjaamolle.
Volvo FL10 -86 ongelmat
20
6811
Vastaukset
- vain yksi ongelma
ja se on tuo VOLVO.
- Ostoa
Lähetämme Vara-Osia
- meukkaa täällä
tuon ikäinen scania olis jo traktorin peräkärrynä!
- gonna
Jos vaihdetta päälle kytkettäessä kuuluu"varattu ääni", vika on synronointiosissa.Tämän ikäiseen autoon silloin korjaus liian kallis. Opeteltava ajamaan kuin synronoimattomalla vaihteistolla tai autohajottamolta koko vaihteisto tyyppi SR62.
Piirturivika usein piirtuin kannen saranapuolen johdoissa, vika selviää piirturitesterillä jolla näkee tuleeko piirturille asti inpulsseja.
Paineilmamittarin anturi todennäkoisesti rikki, sijaitsee etuluukun takana poljinventtiilin lähellä. Ilmankuivaimen summeria ei ole, vaan saattaa johtua tästä puuttuvasta painetiedosta.- tapa on
viedä Euro telille ja antaa tilinumero mihin laittavat rahat tulemaan
- sakkeus_81
Ei kuulu varattua, eikä auta välikaasut tai kaksoiskytkimet, joskus menee pykälät päälle ja joskus ei, eniten kyllä epäilen siirtomekanismia.
Eikö tuota summeria ole? Ainakin jokin summeri huutaa ja kun ottaa ohjekirjan mukaan kuivaimen summerin sulakkeen pois, niin ääni loppuu... - vaihdelootan
sakkeus_81 kirjoitti:
Ei kuulu varattua, eikä auta välikaasut tai kaksoiskytkimet, joskus menee pykälät päälle ja joskus ei, eniten kyllä epäilen siirtomekanismia.
Eikö tuota summeria ole? Ainakin jokin summeri huutaa ja kun ottaa ohjekirjan mukaan kuivaimen summerin sulakkeen pois, niin ääni loppuu...kannatin ja moottorin kumityynyt.muistaakseni
fl sarjassa se lattarauta vaihdelootan alapuolella.Katkeilee joskus.Hitsamaalla voi liittää.Kattele samalla öljyt lootasta.Jos on kiinteä pumppu,voinut mennä stefa,ja loota täynnä hydrauliöljyä.Ja onko lootan öljyssä paljon messinkiä ja rauta silppua.,jos vaihdat öljyt.
- td78it678k
ylös ja tarkista vaihdetangon kannatinjouset. Jos yksikin poikki, niin vaikuttaa vaihteiden päälle menoon.
- Noinii
En ole ajanut yhdelläkään FL sarjan volvolla jossa vaihteet menisivät vittuilematta silmään, olen ajanut kylläkin vain vanhempia, uusin ehkä 90.
- Sakkeus_81
Tere
Vaihdepuoli kunnossa, uusittiin siirtäjän tukitangon pallonivelet, muuttui kerralla.
Ilmankuivaimeen ois uudet pussit, mutta kun ei ymmärrä miten kuivain puretaan. Apparin eturenkaan etupuolella kaksi pyttyä, joista toisen pohjassa jokin ylipaineventtiili ja sähköjä tulee myös, ilmeisesti tätä pitäisi jotenkin päästä avaamaan, mutta ei kyllä minun uskallus riitä että alkaisi putkitongeilla kääntämään... Löytyykö räjäytyskuvia näihin mistä?
Onkos jokin tasokkaampi foorumi tämäntapaiseen käyttöön mitä tämä? Kun suurin osa jutuista menee ihan paskan puhumiseksi.
Kiitos asiallisille vastaajille!En nyt muista kumpi malli sielä on ja voi olla että sekoitan jotakin toista merkiä tähän.
malli 1
menekö sen pytyn yli panta/henskeli? jos menee niin pannasta mutterit auki ja ryynejä vaihtaan.
malli 2
kun katsot sinne kuivaimen alle niin sielä on 3 peukalon kynnen kokoista lappua kiinni 10mm kannalla olevilla pultteilla, nämä laput pois ja niitten alla on lukkorengas, reunassa oli jossain kohtaan lovi mistä pääsi meisselillä vääntään.
Taisi olla niin vielä että otti pienen tunkin ja sen päälle puukalikka jolla sitten nosti sitä kuivaimen pohjaa varovasti ylöspäin noin 5mm, näin sen lukkorenkaan sai paremmin pois, kiinni laitossa tämä tunkki auttaa kanssa.
Pyörittämällä ei muistaakseni mikään irtoryynimalli aukea.
Taitaa olla 4-5 vuotta kun viimmeksi vaihdoin kyseisiä pussiryynejä tai irtorynejä, joten saattaahan sielä jokin muukin malli olla.- Sakkeus_08
RK-asentaja kirjoitti:
En nyt muista kumpi malli sielä on ja voi olla että sekoitan jotakin toista merkiä tähän.
malli 1
menekö sen pytyn yli panta/henskeli? jos menee niin pannasta mutterit auki ja ryynejä vaihtaan.
malli 2
kun katsot sinne kuivaimen alle niin sielä on 3 peukalon kynnen kokoista lappua kiinni 10mm kannalla olevilla pultteilla, nämä laput pois ja niitten alla on lukkorengas, reunassa oli jossain kohtaan lovi mistä pääsi meisselillä vääntään.
Taisi olla niin vielä että otti pienen tunkin ja sen päälle puukalikka jolla sitten nosti sitä kuivaimen pohjaa varovasti ylöspäin noin 5mm, näin sen lukkorenkaan sai paremmin pois, kiinni laitossa tämä tunkki auttaa kanssa.
Pyörittämällä ei muistaakseni mikään irtoryynimalli aukea.
Taitaa olla 4-5 vuotta kun viimmeksi vaihdoin kyseisiä pussiryynejä tai irtorynejä, joten saattaahan sielä jokin muukin malli olla.Jep, tuo malli 2 siellä on, pitääpä koittaa joku päivä mitä alkaa tapahtumaan...
Kiitoksia Sakkeus_08 kirjoitti:
Jep, tuo malli 2 siellä on, pitääpä koittaa joku päivä mitä alkaa tapahtumaan...
KiitoksiaOlikohan siinä vielä että kannattaa ottaa kaikki ilma ja sähköjohdot irti???
Ryynien vaihto onnistuu parhaiten pöydällä.- Sakkeus_81
RK-asentaja kirjoitti:
Olikohan siinä vielä että kannattaa ottaa kaikki ilma ja sähköjohdot irti???
Ryynien vaihto onnistuu parhaiten pöydällä.Kiitoksia!
Homma tehty, paineet laskin pois ja purettiin & puhdisteltiin. Muuten täydellisesti onnistunut homma mutta summeri huutaa edelleen. Sulakkeen 25 kohdalla lukee ilmankuivaimen summeri ja kun sulakkeen poistaa niin summeri hiljenee... Mistähän tuo vois johtua, vai onko anturi päreinä. Sakkeus_81 kirjoitti:
Kiitoksia!
Homma tehty, paineet laskin pois ja purettiin & puhdisteltiin. Muuten täydellisesti onnistunut homma mutta summeri huutaa edelleen. Sulakkeen 25 kohdalla lukee ilmankuivaimen summeri ja kun sulakkeen poistaa niin summeri hiljenee... Mistähän tuo vois johtua, vai onko anturi päreinä.Epäilen että sielä sulaketaulussa on käännöskukkanen.
Lähes kaikissa autoissa tämä summeri tarkoittaa ettei järjestelmässä ole tarpeeksi painetta, esimerkiksi mainitsemasi 2 piiri, luulempa että sielä on tarpeeksi painetta ja mitta anturi reistailee.
1 ja 2 piiri pitäs päästä mittaamaan ulkopuolisilla painemittareilla, jos painetta on niin seuraavaksi antureista johdot irti, sitten vaan näitä anturin johtoja yhdistämään ja katsomaan mitä tapahtuu mitareissa ja summerissa.
Nopeusmittari / pirturi juttu.
Tarkista akulta onko miinus navassa se paksun kaapelin lisäksi ohkanen johto kiinni.
Johto vie maata mittarin kellolle silloin kun esim. miinus kaapelissa on päävirtakatkaisija.
Tämä on pelkkä arvaus vikaan.
Tuon ikäisessä vehkeessä sähkö korjaaminen näin netin kauta on vaikeaa, jos sielä sattuu olemaan vielä omia virityksiä mukana.- gonna
Sakkeus_81 kirjoitti:
Kiitoksia!
Homma tehty, paineet laskin pois ja purettiin & puhdisteltiin. Muuten täydellisesti onnistunut homma mutta summeri huutaa edelleen. Sulakkeen 25 kohdalla lukee ilmankuivaimen summeri ja kun sulakkeen poistaa niin summeri hiljenee... Mistähän tuo vois johtua, vai onko anturi päreinä.Ilmanpaineen häl.summeri saa tietonsa tässä autossa paineilmamittareista, jotka ovat sähkötoimisia kytketty pistokkeilla piirikorttiin. Mittarit eivät saa näyttää myöskään täyttä (tappiin asti).
- gonna
gonna kirjoitti:
Ilmanpaineen häl.summeri saa tietonsa tässä autossa paineilmamittareista, jotka ovat sähkötoimisia kytketty pistokkeilla piirikorttiin. Mittarit eivät saa näyttää myöskään täyttä (tappiin asti).
Paineilmamittareiden kytkentäpiikkien kontaktiheikkous usein myös mittarien toimimattomuuden syynä. Mittarit irti ja yhdistämistä parantavaa rasvaa (saa esim.siniseltä tiskiltä) kytk.nastoihin.
- Sakkeus_08
RK-asentaja kirjoitti:
Epäilen että sielä sulaketaulussa on käännöskukkanen.
Lähes kaikissa autoissa tämä summeri tarkoittaa ettei järjestelmässä ole tarpeeksi painetta, esimerkiksi mainitsemasi 2 piiri, luulempa että sielä on tarpeeksi painetta ja mitta anturi reistailee.
1 ja 2 piiri pitäs päästä mittaamaan ulkopuolisilla painemittareilla, jos painetta on niin seuraavaksi antureista johdot irti, sitten vaan näitä anturin johtoja yhdistämään ja katsomaan mitä tapahtuu mitareissa ja summerissa.
Nopeusmittari / pirturi juttu.
Tarkista akulta onko miinus navassa se paksun kaapelin lisäksi ohkanen johto kiinni.
Johto vie maata mittarin kellolle silloin kun esim. miinus kaapelissa on päävirtakatkaisija.
Tämä on pelkkä arvaus vikaan.
Tuon ikäisessä vehkeessä sähkö korjaaminen näin netin kauta on vaikeaa, jos sielä sattuu olemaan vielä omia virityksiä mukana.Tervehdys taasen
Kiireet helpottaa niin on taas aikaa laittaa tuohon autoon. Eli noita painemittarin antureita metsästelen. Molemmat painemittarit oli irti ja vaihdoin ristiin ja sama homma, 2 paikalla oleva näyttää nollaa.
Etuluukun takaa löysin kaksi johtopaikkaa paineilmajärjestelmästä, mutta vaikka näistä piuhat ottaa irti niin kumpaankaan mittariin ei vaikuta mitään. Kait pitäisi kunnossa olevassa edes jotain näkyä jos tuo oli oikea anturi. Eli noiden antureiden sijainnista kaipaisin tarkennusta.
- kiitos vihjeistä
Minulla on volvo FL 220 vm 2000, onko kenelläkään tietoa. miksi vitos vaihde menee huonosti päälle,eli kun vaihdan nelosellta vitoselle. Eli aluevaihtaja tietty isolle pulelle ja sit vitoselle, niin ei mene kunnolla loveen.
- e181
siirtäjässä ollu varmaan jo uutena vikaa. ajelin joskus tommosta ja se oli vain 50tkm ajettu sillon ja lähes uusi ja vaihteet takkusi tosi pahasti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1404472Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3512243Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik42220Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481901- 1081843
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4591805Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4841640MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571519Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4931376Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat451350