Herranjestas

Voiko tämä olla totta

Siis vieläkö lapsia pistetään koulussa pituusjärjestykseen.
Itse menin vuoden muita nuorempana kouluun ja olin sitten kaikkein pienin. Se oli suuri päivä, kun pääsin kolmannella luokalla pituusjärjestyksessä toiseksi. Nyt olen vähän keskivertoa pitempi (huomaatteko kirjoitin vähän, vaikka oikeesti olen varsin pitkä). Minulle on jäänyt itsestäni mielikuva, että olen lyhyt. Käyttäydyn vieläkin, yli viisikymppisenä, kuin olisin lyhyt.
Mitään niin tyhmää kuin pituusjärjestys ei ole olemassa koulussa. Se vaikuttaa luokan dynamiikkaan ja lasten käsitykseen itsestään. Idioottimaista. Ja huom! en ole tasapäistämisen kannalla. Luulenpa, että pituusjärjestys aiheuttaa sen että kaikki yrittävät kutistaa tai venyttää itsensä keksimittaiseksi siellä. Ja sehän on onnistunut, keskinkertaisuuksia maa täynnä. Ajatelkaa lapsianne ja VAATIKAA että pituusjärjestys lopetetaan tähän paikkaan. Lehdessä luki, että Helsingin kouluissa tuo 50-luvun menetelmä, joka ei palvele ketään, on edelleen käytössä.

80

2774

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttu,

että olet saanut pituusjärjestyksestä trauman. "Se vaikuttaa luokan dynamiikkaan ja lapsen käsitykseen itsestään." Oletko kenties lukenut jonkun tutkimuksen aiheesta, vai perustuuko lause vain omaan kokemukseesi? Olisi mielenkiintoista tietää. Itse olin koko alakoulun ajan luokkani lyhin ja pituusjonossa siis ensimmäinen, eikä se aiheuttanut minulle mitään ongelmia. Kolmekymppisenä olen edelleen vain 155cm pitkä eikä se edelleenkään ole ongelma. Joten olen sitä mieltä, että penskat eikun pituusjonoon vaan, jos tilanne niin vaatii. :)

• 153 cm

olin aina luokan pienin ja pituusjärjestyksessä siis aina ensimmäisenä. Edelleen olen yleensä porukan lyhyin, onneksi en aina kevyin.... :)

Olen alakoulun opettaja ja joskus jopa ekaluokkalaiset ovat pitempiä kuin minä ja ei haittaa!

• minulle jäi väärä käsitys
        153 cm kirjoitti:

olin aina luokan pienin ja pituusjärjestyksessä siis aina ensimmäisenä. Edelleen olen yleensä porukan lyhyin, onneksi en aina kevyin.... :)

Olen alakoulun opettaja ja joskus jopa ekaluokkalaiset ovat pitempiä kuin minä ja ei haittaa!

itsestäni, kun en ole lyhyt, syynä väärinkäsitykseen on koulun pituusjärjestys, ja minä kun olin vuotta nuorempi.
        Pitkillä oli kanssa vaikeeta, sillä siis, joka oli viimeisenä pituusjärjestyksessä. Hän toivoi olevansa lyhyempi. Toivotaan, että jotkut ovat kasvaneet vuosien saatossa hänestä ohi.
        Ihmeellistä, että opetusalan ihmiset eivät ymmärrä mistä olen puhunut. Sitten ei kai muiltakaan kansalaisilta voida olettaa ymmärrystä lapsen puolesta.

• edellinen kirj.
        153 cm kirjoitti:

Olen itsekin alakoulun ope ja ei ole metriheikkiys haitannut minuakaan työssäni. Itse asiassa aika hauskaa, kun muksut alkavat viimeistään tokaluokalla mittailemaan kuinka pitkiä ovat ja koska kasvavat ohitseni. :)

• pätkäope
        minulle jäi väärä käsitys kirjoitti:

itsestäni, kun en ole lyhyt, syynä väärinkäsitykseen on koulun pituusjärjestys, ja minä kun olin vuotta nuorempi.
        Pitkillä oli kanssa vaikeeta, sillä siis, joka oli viimeisenä pituusjärjestyksessä. Hän toivoi olevansa lyhyempi. Toivotaan, että jotkut ovat kasvaneet vuosien saatossa hänestä ohi.
        Ihmeellistä, että opetusalan ihmiset eivät ymmärrä mistä olen puhunut. Sitten ei kai muiltakaan kansalaisilta voida olettaa ymmärrystä lapsen puolesta.

en mitenkään väheksy mielipidettäsi. Tämä on vain ensimmäinen kerta, kun kuulen asiasta. Koskaan kymmenvuotisen urani aikana en ole havainnut sen häirinneen ketään lasta, en kahdenkeskisissä keskusteluissa heidän kanssaan tai vanhempainvarteissa. Monesta muusta asiasta palautetta ja kysymyksiä on tullut kyllä. En toki käytä pelkästään pituusjärjestystä esim. ruokajonoissa, välillä mennään aakkosjärjestykseen tai syntymäaikajärjestykseen. Toki näistäkin varmaan joku voi mielensä pahoittaa, mutta toivottavasti ei. Selkeä tapa tehdä jono on välttämätön, varsinkin pienempien oppilaiden kanssa, muuten jonon teko on häsläyskisa, jossa tönitään ja etsitään paikkaa hamaan tulevaisuuteen asti.

• kategorisoi
        pätkäope kirjoitti:

en mitenkään väheksy mielipidettäsi. Tämä on vain ensimmäinen kerta, kun kuulen asiasta. Koskaan kymmenvuotisen urani aikana en ole havainnut sen häirinneen ketään lasta, en kahdenkeskisissä keskusteluissa heidän kanssaan tai vanhempainvarteissa. Monesta muusta asiasta palautetta ja kysymyksiä on tullut kyllä. En toki käytä pelkästään pituusjärjestystä esim. ruokajonoissa, välillä mennään aakkosjärjestykseen tai syntymäaikajärjestykseen. Toki näistäkin varmaan joku voi mielensä pahoittaa, mutta toivottavasti ei. Selkeä tapa tehdä jono on välttämätön, varsinkin pienempien oppilaiden kanssa, muuten jonon teko on häsläyskisa, jossa tönitään ja etsitään paikkaa hamaan tulevaisuuteen asti.

oppilat ulkoisen olemuksen mukaiseen järjestykseen. Pidän sitä suvaitsemattomana ja loukkaavana. Esim. kiinalaiset, pienikasvuisina, varmaan kokevat sen etnisenä luokitteluna jopa. Miettikää asiaa muidenkin kuin opettajan eli aikuisen näkökulmasta. En kärsi asiasta itse, päinvastoin, olemukseni ja todellisuuden välinen ristiriita aiheuttaa viehtymystä ympäristössä. Kyse on vaan siitä, että ihminen muodostaa käsityksen itsestään sen mukaan miten häntä lapsena kohdellaan. Pienenä kohdeltu jää pienenä kohdelluksi.

• pätkäope
        kategorisoi kirjoitti:

oppilat ulkoisen olemuksen mukaiseen järjestykseen. Pidän sitä suvaitsemattomana ja loukkaavana. Esim. kiinalaiset, pienikasvuisina, varmaan kokevat sen etnisenä luokitteluna jopa. Miettikää asiaa muidenkin kuin opettajan eli aikuisen näkökulmasta. En kärsi asiasta itse, päinvastoin, olemukseni ja todellisuuden välinen ristiriita aiheuttaa viehtymystä ympäristössä. Kyse on vaan siitä, että ihminen muodostaa käsityksen itsestään sen mukaan miten häntä lapsena kohdellaan. Pienenä kohdeltu jää pienenä kohdelluksi.

onko aiheesta tehty tutkimus vai ei? Jos ei, niin aloitus on mielestäni vain yhden henkilön kokema ikävä asia koulussa, jolla on ollut valitettavan kauaskantoiset seuraukset. Sitäpaitsi mehän olemme ulkoiselta olemukseltamme erilaisia! Eikö sitä saisi huomata? Eikö se ole suvaitsematonta? Minusta tällainen "kategorisointi" voi olla loistavaa suvaitsevaisuuskasvatusta.(Opettajan pitää tietysti käsitellä asiaa luokan kanssa.) Maijapetteri on lyhyempi kuin Tiinajaakko mutta se ei vaikuta hänen luonteeseensa tai kykyihinsä.
        Itse voin edelleen omalta kohdaltani todeta, että minua ei koskaan ole kohdeltu pienenä, enkä ole ikinä lyhyydestäni kärsinyt. Näin ollen olen edelleen asiasta eri mieltä.Haluaisin kovasti kuulla, kuinka moni muu on aloittajan kanssa oikeasti samaa mieltä. Jos puoltolauseita tulee, olen valmis muuttamaan kantaani, ehkä. Koska minullakin on takana oma kokemus asiasta .

• lapsi kärsii
        pätkäope kirjoitti:

jos jonoon laitetaan pituusjärjestyksessä! Itse olin aikoinaan aina luokin lyhin.Koska olin jonossa ensimmäisenä, jouduin usein myös opettajan "silmätikuksi": "tulepas sinä ensimmäinen tänne eteen näyttämään miten kuperkeikka tehdään"!
        Asiaan tuli muutos vasta, kun kotona itku silmässä kerroin äidille ja äiti sitten opettajalle. Ope oli hämmästellyt, ettei ollut mokomaa asiaa ajatellutkaan, ja vaikka jono säilyi pituusjärjestyksessä, joutui "eteen" vuorollaan jokainen oppilas.

• eri asiaa
        edellinen kirj. kirjoitti:

Olen itsekin alakoulun ope ja ei ole metriheikkiys haitannut minuakaan työssäni. Itse asiassa aika hauskaa, kun muksut alkavat viimeistään tokaluokalla mittailemaan kuinka pitkiä ovat ja koska kasvavat ohitseni. :)

Sinä et nyt aikuisena kärsi pienuudestasi, mutta kouluikäinen lapsi saattaa kärsiä!

nimimerkki. aikuisena itsekin lyhyt ope, mutta lapsena kärsinyt

• lapsukaiset pistää
        pätkäope kirjoitti:

onko aiheesta tehty tutkimus vai ei? Jos ei, niin aloitus on mielestäni vain yhden henkilön kokema ikävä asia koulussa, jolla on ollut valitettavan kauaskantoiset seuraukset. Sitäpaitsi mehän olemme ulkoiselta olemukseltamme erilaisia! Eikö sitä saisi huomata? Eikö se ole suvaitsematonta? Minusta tällainen "kategorisointi" voi olla loistavaa suvaitsevaisuuskasvatusta.(Opettajan pitää tietysti käsitellä asiaa luokan kanssa.) Maijapetteri on lyhyempi kuin Tiinajaakko mutta se ei vaikuta hänen luonteeseensa tai kykyihinsä.
        Itse voin edelleen omalta kohdaltani todeta, että minua ei koskaan ole kohdeltu pienenä, enkä ole ikinä lyhyydestäni kärsinyt. Näin ollen olen edelleen asiasta eri mieltä.Haluaisin kovasti kuulla, kuinka moni muu on aloittajan kanssa oikeasti samaa mieltä. Jos puoltolauseita tulee, olen valmis muuttamaan kantaani, ehkä. Koska minullakin on takana oma kokemus asiasta .

vaikka bigmenttiasteen mukaiseen järjestykseen, ihan suvaitsevaisuutta muka opettaessasi.
        Etkö sä tollo tajua, että korostamalla ja järjestelemällä oppilaita heidän ulkoisen fyysisen ulkomuotonsa mukaan ja vielä vertailemalla tolleen, että nyt se ja se on pitempi kuin tuo tai tuo, kasvatat lapsia kiinnittämään huomiota seikkoihin, joilla ei tule ihmisiä määritellä. Olet hyvin kaukana suvaitsevaisuudesta tai ihmisarvon kunnioittamisesta.
        Ja sille, joka yrittää lieventää pituusjärjestyksen haittoja pistämällä lapset välillä syntymäpäivän mukaiseen järjestyksen ilmoitan vaan, että eipä se rivi siitä paljon muutu, kun nuorimmat yleensä ovat pienimpiä (luonnon laki) ja sitten vielä sellainen seikka, että poikkeuksia löytyy ja se vasta kauheeta sitten onkin, ei sinulle, mutta sille poikkeukselle, jota muuten ei korostettaisi lainkaan eikä kukaan moiseen huomiota kiinnittäisi. Tulee ihan joku tietty Jugend-rivi mieleen mustavalkofilmistä. Pidän säälittävänä, ettei suomalaisella opettajakunnalla riitä mielikuvitusta keksiä muuta tapaa jonolle kuin näyryyttävä fyysiseen ulkonäköön perustuva.

• kärsin
        pätkäope kirjoitti:

aikoinaan siitä, että jonossa olin se lyhin ja siten myös ensimmäinen ( muut seurasivat perässä ). Olisi ollut ihana kävellä joskus muiden "joukossa".

• pätkäope
        lapsi kärsii kirjoitti:

jos jonoon laitetaan pituusjärjestyksessä! Itse olin aikoinaan aina luokin lyhin.Koska olin jonossa ensimmäisenä, jouduin usein myös opettajan "silmätikuksi": "tulepas sinä ensimmäinen tänne eteen näyttämään miten kuperkeikka tehdään"!
        Asiaan tuli muutos vasta, kun kotona itku silmässä kerroin äidille ja äiti sitten opettajalle. Ope oli hämmästellyt, ettei ollut mokomaa asiaa ajatellutkaan, ja vaikka jono säilyi pituusjärjestyksessä, joutui "eteen" vuorollaan jokainen oppilas.

Otan mielipiteeni uudelleen harkintaan, en halua olla mikään sadisti. Hyvää syksyn jatkoa kaikille, pitkille ja pätkille!

• aloittaja
        pätkäope kirjoitti:

Otan mielipiteeni uudelleen harkintaan, en halua olla mikään sadisti. Hyvää syksyn jatkoa kaikille, pitkille ja pätkille!

Nostan hattua ihmiselle, joka on valmis muuttamaan käsityksiään. Sinulla ope on valta muuttaa käytäntöä, minulla ei. Aiheesta ei ole tietääkseni tehty mitään tutkimusta. Sitäpaitsi, kussakin luokassa on vain yksi (se pienin) jota asia varsinaisesti koskee, joten turha sitä on muilta, ainakaan keskipituisilta kysellä. Vastauksista voin jo etukäteen sanoa, että suomalainen lapsihan on kasvatettu olemaan reipas, sitä pienintä myöten, että varmaan ei koulussa monikaan sano mitoistaan kärsivänsä. Pyydän vielä anteeksi rumia sanojani, mutta suutuin niin pirusti sen teidänkin luokan pienimmän puolesta.
        Olen sitä mieltä, että koulussa pitää lapsia arvioida vain sellaisissa asioissa, mihin he voivat vaikuttaa ja jota heidän on mahdollista muuttaa ja parantaa. Pituus on ominaisuus, jota ei voi muuttaa.
        Olen huomannut, että lyhyet ihmiset varmaan juuri pituusjärjestyksestä johtuen tietävät ja muistavat senttimetrin tarkuudella pituutensa, koska jokainen puolisenttinenkin on arvokas pituusjärjestyksessä. Minä en ole alakoulun jälkeen kun etenin rivissä niin tarkkaan tiennyt, miten pitkä olen eikä se tosiaan merkitse aikuiselle mitään. Lapsuuden toivoisi kuitenkin olevan onnellista aikaa lapselle ilman vertailua sellaisesta, mille lapsi ei voi mitään koulussa, eli fyysinen kasvuvauhti.

• Ainakin järjestystä pitäisi...
        pätkäope kirjoitti:

Muistan itsekkin miten koulussa usein oltiin pituusjärjestyksessä, itse en ollut ihan lyhyimpiä, eikä se minua juuri häirinnyt, mutta se otti päähän että yläasteella ja myöhemmässä opiskelussa melkein kakki asiat tehtiin aakkosjärjestyksessä ja olin aina kaikessa viimeisten joukossa.

Pituusjärjestys tai aakkosjärjestys on opettajalle helppo tapa pistää oppilaat järjestykseen, mutta käyttäkää nyt edes välillä öökkösjärjestystä ja joitain muuta järjestystä, ettei aina tehdä kaikea saman kaavan mukaan. Kyllä se vaikuttaa lapsiin.

• kysykää
        lapsi kärsii kirjoitti:

asiaa lapsilta! Mitä me aikuiset täällä vouhkataan kärsiikö lapset? Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, minäkin kärsin aikoinaan siitä että olin pienin ja aina jonon ensimmäinen. Takana tulijat tönivät, jos kuljin liian "hitaasti" ja valittivat jos kuljin liian "nopeasti". Joukon ( jonon) vetäminen voi olla pienelle 7-8 vuotiaalle lapselle raskasta.

• alipainoinen
        lapsi kärsii kirjoitti:

Tuollaiset ovat minunkin muistot ala-asteelta!
        "Tule sinä sieltä ensimmäisenä näyttämään kuperkeikka"!
        Siis minä ujo ja huono liikunnassa aina ekana "näyttämään esimerkkiä".
        Vihasin silloin olla lyhin, ei sitä mittaa loppujenlopuksi tullut kuin 160cm, mutta enää ei tarvitse olla eka, jos ei halua!

• luokkani lyhyin

Se on kumma juttu, että kun olet lyhyt, sinua saa moittia ja ihmetellä et mites oot jääny noin lyhyeksi, ja aina sai opettajatkin haukkua, että voi kun sie oot pieni!!!
      Mutta meidän luokalla oli hurjan lihava tyttö, ja häntä ei saanu koskaan sanoa lihavaksi tai muutenkaan haukkua! Lihavia ei saa haukkua mutta lyhyitä saa. Miksi? Minusta molemmat ovat arkoja asioita periaatteessa, ja heitä on kohdeltava tasavertaisesti.

• onneksi ei

kuitenkaan painojärjestyksessa...

• akaasi

Ikävää kuulla jos moinen asia on noin pitkälle elämässäsi vaikuttanut, mutta eiköhän tässä maassa ja koulusysteemissä ole muitakin asioita, jotka kiireemmin tulisi vaatia muutettaviksi. Eikö se ole joissain tilanteissa käytännöllistä, että lyhyemmät ovat edessä jotta ei tarvitse kuikistella pidempien takaa?

Kummallista sinänsä, että aikuinen ihminen, jolla on ollut vuosikymmeniä käsitellä tätä asiaa, jaksaa vielä vaivata sillä mieltään. Toisaalta, on hienoa että suuremmilta elämän tragedioilta on säästytty.

• aloittaja

Saatko jotain kiksejä ivaamalla pientä. Mikä sua vaivaa?

• pieni vaan
        aloittaja kirjoitti:

pidit ittees pienenä, oikeesti olit pitkä ainakin aloitukses mukaan. mikä SUA vaivaa? muukin kuin pienuus-isous trauma?

• vastaus sulle
        pieni vaan kirjoitti:

pidit ittees pienenä, oikeesti olit pitkä ainakin aloitukses mukaan. mikä SUA vaivaa? muukin kuin pienuus-isous trauma?

Ei tässä nyt ole minun pituudesta ollenkaan kyse, vaan lasten pituudesta. Otin oman esimerkkini ja oman kokemukseni pituusjärjestyksestä mielipiteeni perusteluksi. Miksi et kestä tätä keskustelua. Oletko jotenkin sitoutunut pituusjärjestyksen ylläpitämiseen koulussa.
        Olen todella vaan pettynyt ja yllättynyt, kun ei Suomessa olla edistytty kouluelämässä tuossa asiassa 50 vuoteen. Minä en ymmärrä, miksi luokan pienimmälle pitää niin konkreettisesti muistuttaa koulussa pienuudestaan. Hän on ihan vaan yksi siitä suuresta luokasta, eikä kukaan hänen tilannettaan ymmärrä (näköjään opettajatkaan eivät). Silti, se ei oikeuta kohtelemaan vähemmistöä (luokkansa lyhyimpiä) niin kuin pituusjärjestyksessä mitataan ja mittauksen seurauksena hän on lyhyin. Vaikka opettaja suhtautuisi kuinka hienosti ja kauniisti luokan lyhyimpään, niin opettaja ei kykene estämään noin 30 luokkatoverin käsityksen muodostusta pituusjärjestyksen mukaan jollain tiedostetulla tai tiedostamattomalla tasolle. Ja se joka on tokana, varmaan on kauhusta kankeena, pelätessään että pienin loman aikana vaikka venähtää.
        Onko sinulla "pieni vaan" yleensäkin tapana mennä henkilökohtaisuuksiin ja yrittää mollata mielipiteenilmaisijoita. Miksi luet tätä ketjua, jos pituudella ei ole mitään merkitystä sinulle oikeesti.

• akaasi
        aloittaja kirjoitti:

No joo'o. Olin lähinnä ihmeissäni siitä, miten tuollainen asia voi vaikuttaa noin pitkälle elämässä ilman että siitä on päässyt yli (ja nyt viittaan kertomaasi seikkaan, että tunnet istesi vieläkin aiheetta lyhyeksi).

• aloittaja
        akaasi kirjoitti:

No joo'o. Olin lähinnä ihmeissäni siitä, miten tuollainen asia voi vaikuttaa noin pitkälle elämässä ilman että siitä on päässyt yli (ja nyt viittaan kertomaasi seikkaan, että tunnet istesi vieläkin aiheetta lyhyeksi).

et lukenut kaikkia kirjoituksiani. Minä myös kerroin, että se ei häiritse tai vaivaa minua, päinvastoin, se lisää viehätysvoimaani. Mutta totta se vaan on, kuvittelen itseni edelleen pieneksi vaikka tiedän, ja mittanauha kertoo toista.
        Mikä lie mennyt pieleen kehityksessäni.

• akaasi
        aloittaja kirjoitti:

et lukenut kaikkia kirjoituksiani. Minä myös kerroin, että se ei häiritse tai vaivaa minua, päinvastoin, se lisää viehätysvoimaani. Mutta totta se vaan on, kuvittelen itseni edelleen pieneksi vaikka tiedän, ja mittanauha kertoo toista.
        Mikä lie mennyt pieleen kehityksessäni.

Oli miten oli, jos tosiaan haluat asiaan jotain edistystä niin muista että Maija Meikäläinenkin voi toki aloitteita tehdä ja ottaa ainakin yhteyttä tahoon jos toiseenkin jos tuntee asian tärkeäksi. Mitähän esimerkiksi MLL tuumaisi?

Ja juu, en ole lukenut kaikkia ketjun viestejä, kommentoinkin alunperin aloitusviestiäsi.

• odotetaan ihmettä
        akaasi kirjoitti:

Oli miten oli, jos tosiaan haluat asiaan jotain edistystä niin muista että Maija Meikäläinenkin voi toki aloitteita tehdä ja ottaa ainakin yhteyttä tahoon jos toiseenkin jos tuntee asian tärkeäksi. Mitähän esimerkiksi MLL tuumaisi?

Ja juu, en ole lukenut kaikkia ketjun viestejä, kommentoinkin alunperin aloitusviestiäsi.

Eikö ole vähän liikaa vaadittu, että minun olisi pitänyt tajuta kyseenalaistaa alakoulussa minulle opetettua käsitystä itsestäni. Miten joku voi odottaa edes sellaista oppilaalta kun ei sitä menettelyä ole itse koululaitoskaan tajunnut kyseenalaistaa.

• akaasi
        odotetaan ihmettä kirjoitti:

Eikö ole vähän liikaa vaadittu, että minun olisi pitänyt tajuta kyseenalaistaa alakoulussa minulle opetettua käsitystä itsestäni. Miten joku voi odottaa edes sellaista oppilaalta kun ei sitä menettelyä ole itse koululaitoskaan tajunnut kyseenalaistaa.

En toki edellytä sitä lapselta, mutta kysehän olikin siitä mitä luulin sinun tuntevan tällä hetkellä, aikuisena, mikä oli sekin ilmeisesti omaa väärinymmärrystäni. Jos kokemuksesi ei enää heijastu elämääsi niin ok, parempi niin.

Erilaisiakin mielipiteitä täytyy sietää, etenkin kun itse on keskustelun aloittanutkin. Aihe selvästikään ei ole yhdentekevä, kun aloitusviesti on saanut paljon kommentteja. Oma pointtini kuitenkin oli se, että koulussa on niin paljon muita huolestuttavia asioita kuten esimerkiksi kasvavat luokkakoot, kouluruokailuun satsattava, alenevaan päin oleva määräraha per oppilas ja oppimisvaikeuksien lisääntyminen, joihin tulisi ensisijaisesti kiinnittää huomiota. Pituusjonon käyttäminen lienee yksi sellaisista asioista, joista joku aina mahdollisesti suuttuu tai loukkaantuu, ja näitä asioita on elämä ja koulu täynnä - kypsään ikään ehtineenä varmasti tiedät, että kaikkia miellyttäviä ratkaisuja elämässä ylipäätään on hankala löytää. Se on tottakai kurjaa, mutta mieluummin toivon suurimpaan osaan oppilaista vaikuttaviin asioihin korjausta ensisijaisesti.

• XXZZG
        vastaus sulle kirjoitti:

Ei tässä nyt ole minun pituudesta ollenkaan kyse, vaan lasten pituudesta. Otin oman esimerkkini ja oman kokemukseni pituusjärjestyksestä mielipiteeni perusteluksi. Miksi et kestä tätä keskustelua. Oletko jotenkin sitoutunut pituusjärjestyksen ylläpitämiseen koulussa.
        Olen todella vaan pettynyt ja yllättynyt, kun ei Suomessa olla edistytty kouluelämässä tuossa asiassa 50 vuoteen. Minä en ymmärrä, miksi luokan pienimmälle pitää niin konkreettisesti muistuttaa koulussa pienuudestaan. Hän on ihan vaan yksi siitä suuresta luokasta, eikä kukaan hänen tilannettaan ymmärrä (näköjään opettajatkaan eivät). Silti, se ei oikeuta kohtelemaan vähemmistöä (luokkansa lyhyimpiä) niin kuin pituusjärjestyksessä mitataan ja mittauksen seurauksena hän on lyhyin. Vaikka opettaja suhtautuisi kuinka hienosti ja kauniisti luokan lyhyimpään, niin opettaja ei kykene estämään noin 30 luokkatoverin käsityksen muodostusta pituusjärjestyksen mukaan jollain tiedostetulla tai tiedostamattomalla tasolle. Ja se joka on tokana, varmaan on kauhusta kankeena, pelätessään että pienin loman aikana vaikka venähtää.
        Onko sinulla "pieni vaan" yleensäkin tapana mennä henkilökohtaisuuksiin ja yrittää mollata mielipiteenilmaisijoita. Miksi luet tätä ketjua, jos pituudella ei ole mitään merkitystä sinulle oikeesti.

Miten niin ei kestä keskustelua? Mihin hlökohtaisuuteen ja mollaamisen ed. meni? Taidat olla tehnyt tästä elämää suuremman asian... että oikein pienimmästä seuraava ajattelee kauhulla, että jos minä seuraavaksi... tuskin lapset uhraavat koolleen suurestikaan ajatuksia.

Minun tyttäreni on taskukokoinen sisupakkaus. Nyt kolmannella hän ei ole enää koulun lyhyin, kevyin hän kylläkin on, mutta ei ole koskaan kärsinyt siitä. Koulussa ja harrastuksissa häntä on laitettu pituusjärjestykseen esim joukkueiden tekemiseksi. En ole koskaan nähnyt sen haittaavan häntä. Päinvastoin, minusta tuntuu, että hän on ylpeä omasta ainutlaatuisuudestaan. Hän on hyvä urheilija ja herättää huomiota esim urheilukilpailuissa voittaessaan itseään päätään pidemmät. Ja nauttii siitä!

• Aloittaja
        akaasi kirjoitti:

En toki edellytä sitä lapselta, mutta kysehän olikin siitä mitä luulin sinun tuntevan tällä hetkellä, aikuisena, mikä oli sekin ilmeisesti omaa väärinymmärrystäni. Jos kokemuksesi ei enää heijastu elämääsi niin ok, parempi niin.

Erilaisiakin mielipiteitä täytyy sietää, etenkin kun itse on keskustelun aloittanutkin. Aihe selvästikään ei ole yhdentekevä, kun aloitusviesti on saanut paljon kommentteja. Oma pointtini kuitenkin oli se, että koulussa on niin paljon muita huolestuttavia asioita kuten esimerkiksi kasvavat luokkakoot, kouluruokailuun satsattava, alenevaan päin oleva määräraha per oppilas ja oppimisvaikeuksien lisääntyminen, joihin tulisi ensisijaisesti kiinnittää huomiota. Pituusjonon käyttäminen lienee yksi sellaisista asioista, joista joku aina mahdollisesti suuttuu tai loukkaantuu, ja näitä asioita on elämä ja koulu täynnä - kypsään ikään ehtineenä varmasti tiedät, että kaikkia miellyttäviä ratkaisuja elämässä ylipäätään on hankala löytää. Se on tottakai kurjaa, mutta mieluummin toivon suurimpaan osaan oppilaista vaikuttaviin asioihin korjausta ensisijaisesti.

Mikä sinua estää aloittamasta niistä paljon tärkeämmistä kouluasioista keskustelua. Pistä linkki paljon tärkeämpään keskusteluusi, niin tuun sinne häiriköimään.

• Aloittaja
        akaasi kirjoitti:

No nythän minä aikuisena juuri tiedostan ja kyseenalaistan alakoulussa oppimani. Mikä vika tässä minun tiedostamisessa nyt on?

• aloittaja
        XXZZG kirjoitti:

Miten niin ei kestä keskustelua? Mihin hlökohtaisuuteen ja mollaamisen ed. meni? Taidat olla tehnyt tästä elämää suuremman asian... että oikein pienimmästä seuraava ajattelee kauhulla, että jos minä seuraavaksi... tuskin lapset uhraavat koolleen suurestikaan ajatuksia.

Minun tyttäreni on taskukokoinen sisupakkaus. Nyt kolmannella hän ei ole enää koulun lyhyin, kevyin hän kylläkin on, mutta ei ole koskaan kärsinyt siitä. Koulussa ja harrastuksissa häntä on laitettu pituusjärjestykseen esim joukkueiden tekemiseksi. En ole koskaan nähnyt sen haittaavan häntä. Päinvastoin, minusta tuntuu, että hän on ylpeä omasta ainutlaatuisuudestaan. Hän on hyvä urheilija ja herättää huomiota esim urheilukilpailuissa voittaessaan itseään päätään pidemmät. Ja nauttii siitä!

Olen ollut aistivinani, että yksi syy mittauksiin on istumajärjestys, jotta pienimmätkin näkisivät taululle. Nyt kannattaa ollakin sitten tarkkana, koska tässä ratkaisee selän pituus yksin. Raajojen pituudella ei ole merkitystä istumajärjestyksen luomisessa. Kehotankin optimaalisen tuloksen aikaansaamiseksi mittaamaan häntäluusta päälealle ja unohtamaan raajat. Muuten tapahtuu virhe, eli joku lyhytraajainen mutta pitkäselkäinen tappi saattaa estää itsenään kokonaispituudelta suuremman, mutta pitkäraajaien ja lyhytselkäisen oppilaan näkyvyyden.
        Oma ratkaisuni ongelmaan on arkkitehtuuri, eli että pulpetit ovat silleen portailla kuten esim. leffateattereissa, joissa kaikki näkee, vaikkei mitata.
        Sit pitää vielä kouluissa kieltää lyhyiksi todettuja eturiviläisiä tupeeraamasta tukkaa. Se vääristää mittaustuloksen.

• lyhyt

herranjestas, jos ei suurempaa päivittelyn aihetta ole!

Useimmille ihmisille ei tule mieleen, että pituudella olisi väliä. Opettajat eivät arvota oppilaitaan pituuden perusteella. Siksi he eivät tule ajatelleeksi tätä kaameana henkisenä väkivaltana. Lyhyet ihmiset antavat itse ymmärtää, että lyhyydessä on jotain pahaa, jos eivät kestä olla pituusjärjestyksessä!

Jonoon järjestymistilanteet ovat helposti pienimuotoiseen kaaokseen johtavia tilanteita, kun jokainen oppilas ryntää etsimään sitä vielä parempaa paikkaa sen parhaan kamun takana tai edessä. Jos järjestymisperuste on syntymäaika tai aakkosjärjestys, seuraa hässäkkä, kun niitä ryhdytään muistelemaan ja vertailemaan. Lisäksi useimmille alkuopetuksen oppilaille tehtävä olisi oikeasti liian vaikea.

Itse olin koko 12 vuotta liikuntaryhmäni lyhimpiä, mutta en todellakaan saanut mitään traumaa siitä, että joka tunnin alussa järjestyimme pituusjärjestykseen. Tällähän opettaja varmisti, että kaikki pelaavat kaikkien kanssa ja oli muitakin perusteita jakaa joukkueet kuin fasistinen parhaat ensin -systeemi. Pituusjärjestyksessä otettiin jako kahteen, kolmeen tai neljään jne. ja tunnit pääsivät alkamaan ilman turhia hälinöitä.

Eri asia sitten on, kuinka paljon koulussa pitää olla tilanteita, joissa sotilaallisesti marssitaan paikasta toiseen. Useimmiten onnistuu varmaan muunkinlainen asiallinen siirtyminen kuin jono. Ja jos näitä jonoja pitää luokasta lähtiessä useinkin muodostaa, voi lähteä vaikka istumajärjestyksessä. Mutta turha on tehdä näin suurta numeroa siitä, jos joskus ollaan siinä pituusjärjestyksessäkin.

Huomaa kyllä, ettei koulussa enää hakata ja oikeasti harjoiteta suurta henkistä väkivaltaa, kun tulee mieleen pohtia tällaista. Hyvin siis menee.

• Nyt viellä syyllistys

"Lyhyet ihmiset antavat itse ymmärtää, että lyhyydessä on jotain pahaa, jos eivät kestä olla pituusjärjestyksessä"

Nyt syyllistät lyhyitä heihin kohdistuvasta kohtelusta. Pöyristyttävää.

• aloittaja

vain opettajan geometrista silmää, jos pituudella ei kerran mitään merkitystä ole kellekkään.

• suurempiakin ongelmia

Toivoisin yhtä vilkasta keskustelua koulun suurista ongelmista: luokkakoot, riittämätön tukiopetus, puuttuva terveydenhoito ...

Entisenä opena jonot tehtiin suurella harkinnalla: ettei tullut retkillä tönimistä, potkimista, lyhyempipinnaisen ärsyttämistä - kuka tarvitsi ehdottomasti aikuisen viereensä.

• aloittaja

Minä toivoisin keskustelua myös opettajaksi aikovien opiskelijoiden soveltuvuudesta ja empatiakyvystä, asettua oppilaan asemaan itsekeskeisyyden sijaan. Lisäksi voitaisiin keskustella sellaisesta mahdollisuudesta, että ongelmien ratkaisua ei tarvitse tehdä jonossa, vaan että pieniä ongelmia voitaisiin, yllätys, yllätys, korjata yhtäaikaisesti ja samanaikaisesti. Onko tämmönen liian vaikeaa nykyisille putkiaivoisille opettajille, kun tähän on nyt jo toistamiseen viitattu tässä ketjussa, että varsin pienellä vaivalla ja hyvin pienenä pidettyä ongelmaa ei voida korjata sen takia, että on jokin suurempi ongelma olemassa. Voiko joku vääntää minulle rautalangasta, miksi joku suuri ongelma estää korjaamasta pientä ongelmaa. Eikö niinku energia riitä vai mikä on opettajilla tässä nyt muutosvastarinnan takana.

• akaasi
        aloittaja kirjoitti:

Minä toivoisin keskustelua myös opettajaksi aikovien opiskelijoiden soveltuvuudesta ja empatiakyvystä, asettua oppilaan asemaan itsekeskeisyyden sijaan. Lisäksi voitaisiin keskustella sellaisesta mahdollisuudesta, että ongelmien ratkaisua ei tarvitse tehdä jonossa, vaan että pieniä ongelmia voitaisiin, yllätys, yllätys, korjata yhtäaikaisesti ja samanaikaisesti. Onko tämmönen liian vaikeaa nykyisille putkiaivoisille opettajille, kun tähän on nyt jo toistamiseen viitattu tässä ketjussa, että varsin pienellä vaivalla ja hyvin pienenä pidettyä ongelmaa ei voida korjata sen takia, että on jokin suurempi ongelma olemassa. Voiko joku vääntää minulle rautalangasta, miksi joku suuri ongelma estää korjaamasta pientä ongelmaa. Eikö niinku energia riitä vai mikä on opettajilla tässä nyt muutosvastarinnan takana.

Lähetin aiemman viestin ennen kuin huomasin tämän. Tuskinpa nyt sentään mistään muutosvastarinnasta on kyse, tuskinpa tätä asiaa on ennen pohdittu. Kuten ehdotin, ota yhteyttä johonkin ylempään tahoon jos haluat jotenkin vaikuttaa.

• aloittaja
        akaasi kirjoitti:

Lähetin aiemman viestin ennen kuin huomasin tämän. Tuskinpa nyt sentään mistään muutosvastarinnasta on kyse, tuskinpa tätä asiaa on ennen pohdittu. Kuten ehdotin, ota yhteyttä johonkin ylempään tahoon jos haluat jotenkin vaikuttaa.

en oppinut koulussa auktoriteettiuskoisuutta tai hierarkista ylempään tahoon kantelua. Jossain vaiheessa opin, en ehkä koulussa, mutta muualla luottamaan yksilön vaikutusvaltaan ja demokratiaan. Saa nähdä toimiiko tälleen.

• tasapitkiksi pätkäistyjäkö ...
        aloittaja kirjoitti:

en oppinut koulussa auktoriteettiuskoisuutta tai hierarkista ylempään tahoon kantelua. Jossain vaiheessa opin, en ehkä koulussa, mutta muualla luottamaan yksilön vaikutusvaltaan ja demokratiaan. Saa nähdä toimiiko tälleen.

Aivan kuin kaikki yhteisestä sopimuksesta ajattelisivat, että on kauheaa olla pieni. Mistä moinen? Itse olen tyytyväinen pienuuteeni, nautin siroista vaatteista, mahdun lentokoneeseen, kodissani on tilaa enemmän kuin romuluisella. Johonkin järjestykseen lapset on helpointa laittaa, jonka he tunnistavat itsekin, ei tarvitse minuuttitolkulla sommitella sopivia jonojärjestyksiä, eivätkä pääse kaverukset yhteen ja hylkäämään ykä-yksinäistä selvästi itsestään erilleen. Pituusjärjestys on tasapuolisuutta. Jokaiselle on annettu lahjaksi pituus, joka on hänelle sopivin ja siitä on syytä olla ylpeä.

• aloittaja
        tasapitkiksi pätkäistyjäkö ... kirjoitti:

Aivan kuin kaikki yhteisestä sopimuksesta ajattelisivat, että on kauheaa olla pieni. Mistä moinen? Itse olen tyytyväinen pienuuteeni, nautin siroista vaatteista, mahdun lentokoneeseen, kodissani on tilaa enemmän kuin romuluisella. Johonkin järjestykseen lapset on helpointa laittaa, jonka he tunnistavat itsekin, ei tarvitse minuuttitolkulla sommitella sopivia jonojärjestyksiä, eivätkä pääse kaverukset yhteen ja hylkäämään ykä-yksinäistä selvästi itsestään erilleen. Pituusjärjestys on tasapuolisuutta. Jokaiselle on annettu lahjaksi pituus, joka on hänelle sopivin ja siitä on syytä olla ylpeä.

Sinustako olis kauheeta olla pitkä. Juuri tästä syystä ihmisten järjesteleminen ruumiillisten ominaisuuksien mukaan on pielessä. Muista nyt, ettet jatkossa enää sitten sorra pitkiä ihmisiä, ei he voi päätään leikata poiskaan, eikä polvesta poikki.

• oppinut, että
        aloittaja kirjoitti:

demokratiassa vaikuttaminen tapahtuu kirjoittelemalla nimimerkillä Internetin keskustelupalstalle?
        Ei kuule toimi silleen.

• Aloittaja

Suomi rikkoo pituusjärjestykäytännöllään Lasten Oikeuksien julistuksen henkeä:

"
      Periaate 1 Lapsen tulee saada nauttia kaikkia tässä julistuksessa määriteltyjä oikeuksia. Nämä oikeudet kuuluvat poikkeuksetta jokaiselle lapselle yhtäläisesti ja erottamatta katsomatta hänen tai hänen perheensä rotuun, ihonväriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen vakaumukseen, kansalliseen tai sosiaaliseen alkuperään, varallisuuteen tai syntyperästä taikka muusta johtuvaan asemaan.

Periaate 2 Lapsen tulee saada nauttia erityistä suojelua ja hänelle tulee lainsäädännöllä tai muulla tavoin suoda edellytykset ruumiillisesti, henkisesti, moraalisesti, sielullisesti ja sosiaalisesti terveeseen ja normaaliin kehitykseen vapaissa ja ihmisarvon mukaisissa oloissa. Säädettäessä tätä tarkoittavia lakeja lapsen etujen tulee olla tärkeimpänä näkökohtana.
      "

Lähde:
      http://www.unicef.fi/lapsen_oikeuksien_julistus

Ei ole kaukana se hetki, että kouluhallituksen pääjohtajaa myöten olette YK:ssa korvat punasena selostamatta mihin perustuu lasten EROTTELU ja ASEMA koululuokassa pituuden mukaan. Käytännön seikat ovat siellä, toisin kuin meillä Suomessa, sivuseikka ihmisarvon ja lapsen fyysisten erottelun rinnalla. Odottakaa vaan, ei tarvi kuin yhden lapsen kokea tulleensa syrjityksi, leimatuksi tai muulla tavalla kaltoin kohdelluksi pituujärjetyksen vuoksi niin palli heiluu virkamiesportaan yläpäässä ei vain yhdeltä, vaan mm. Lasten Oikeuksien ylimmältä valvojalta, eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leenä Pauniolta ja samoin lapsiasianvaltuutettu Aulalta. Takaan, että näin tulee tapahtumaan ja takaan että pituusjärjestyksen puolestapuhujat joutuvat suunnattomaan häpeään kansainvälisellä foorumilla.
      Suomalaistaukit eivät tätä tajua, mutta elämme globaalissa maailmassa.

• nauraa!!!

Tää ei ole enää todellista, mistä tällä palstalla ihmiset ovat huolissaan! Ensin toinen tekee elämää suuremman kysymyksen kirjojen päällystämisestä ja sitten toisen mielestä pituusjärjestys rikkoo YK:n lasten oikeuksia...

Mihinkäs minä voin tehdä valituksen, kun minut eilen sairaalan yöpäivystyksessä laitettiin sairauteni mukaiseen järjestykseen odotusjonossa? Samoin R-kioskissa jouduin tulojärjestyksen mukaiseen jonoon, sehän leimaa minut hitaaksi kun joudun sillä perusteella tosten takana olemaan!

Kyllä pitää olla liikaa aikaa joillain ihmisillä kun ehtivät edes tuollaisia asioita pohtimaan!

• aloittaja
        nauraa!!! kirjoitti:

Tää ei ole enää todellista, mistä tällä palstalla ihmiset ovat huolissaan! Ensin toinen tekee elämää suuremman kysymyksen kirjojen päällystämisestä ja sitten toisen mielestä pituusjärjestys rikkoo YK:n lasten oikeuksia...

Mihinkäs minä voin tehdä valituksen, kun minut eilen sairaalan yöpäivystyksessä laitettiin sairauteni mukaiseen järjestykseen odotusjonossa? Samoin R-kioskissa jouduin tulojärjestyksen mukaiseen jonoon, sehän leimaa minut hitaaksi kun joudun sillä perusteella tosten takana olemaan!

Kyllä pitää olla liikaa aikaa joillain ihmisillä kun ehtivät edes tuollaisia asioita pohtimaan!

YK:n Lasten Oikeuksien Julistus, niin meidän ei olis pitänyt liittyä siihen. Se on velvoittava.

• lyhyt

nyt enemmänkin hallaa asiallesi esiintymällä aivan naurettavana. Kai nyt itsekin tiedät, ettei kyseisessä julistuksessa ole tarkoitettu tällaisia asioita. Koulussa jaetaan oppilaita ryhmiin ja erilaisiin järjestyksiin jatkuvasti niin meillä kuin muuallakin. Luulisi, että olisi vielä vahingollisempaa jakaa lapsia osaamisen ja kykyjen mukaan, mutta semmoista se on.

Itse olen tosiaan ollut aina pieni, mutta kyllä pituusjärjestyksessä seisominen oli osastoa EVVK minulle. Moni muu asia ansaitsisi ehkäpä enemmän sitä huomiota.

• Aloittaja
        lyhyt kirjoitti:

nyt enemmänkin hallaa asiallesi esiintymällä aivan naurettavana. Kai nyt itsekin tiedät, ettei kyseisessä julistuksessa ole tarkoitettu tällaisia asioita. Koulussa jaetaan oppilaita ryhmiin ja erilaisiin järjestyksiin jatkuvasti niin meillä kuin muuallakin. Luulisi, että olisi vielä vahingollisempaa jakaa lapsia osaamisen ja kykyjen mukaan, mutta semmoista se on.

Itse olen tosiaan ollut aina pieni, mutta kyllä pituusjärjestyksessä seisominen oli osastoa EVVK minulle. Moni muu asia ansaitsisi ehkäpä enemmän sitä huomiota.

Mihin perustat käsityksesi, että lasten oikeuksien julistus ei tarkoittaisi lasten asettamista riviin pituuden mukaan ja määräämällä täten lapsen paikka suhteessa muihin lapsiin fyysisin perustein jonossa. Kyllä se vaan sitä tarkoittaa.
        Suomessa on paljon maahanmuuttajalapsia, heidän mitaaminen pituusjärjestystä varten häiritsee ihan takuulla etnisessä mielessäkin.
        Lasten asettaminen osaamisen mukaiseen ryhmään ei ole mitenkään vahingollista, koska lapsilla on mahdollisuus vaikuttaa osaamiseensa opiskelemalla, toisin kuin pituuskasvuunsa. Lapsia voidaan laittaa erilaisiin ryhmiin, mutta ei fyysisten, rodullisten, etnisten, tms. perusteella. Jokaisella, kokoon katsomatta, on samat mahdollisuudet parantaa opiskelutuloksiaan luokassa, joten siinä ei ole mitään eriarvoista.
        Lapset eivät kiinnittäisi ihmisen pituuteen lainkaan huomiota, ellei opettajat koulussa sitä tekisi ja käyttäisi pituutta lasten keskinäiseen vertailuun pituusjärjestystä rakennettaessa. Miksi opettajat haluavat välttämättä tehdä lapsen pituudesta noin suuren luokan numeron ja vertailla. Sadistista ja alentavaa. Menkää opettajat seuraavan kerran opettajainhuoneeseen pituusjärjestyksessä, ja kertokaa miltä tuntuu.

• Et ole siihen sopiva
        nauraa!!! kirjoitti:

Ohhoh. Johonkin ne rajat on vedetty ja olisi suotavaa että opettajatkin niitä asetettuja rajoja noudattaisivat, eivätkä vain naureskelisi niille.

• Aloittaja
        Et ole siihen sopiva kirjoitti:

Ohhoh. Johonkin ne rajat on vedetty ja olisi suotavaa että opettajatkin niitä asetettuja rajoja noudattaisivat, eivätkä vain naureskelisi niille.

Esimerkkihän on paras opetus. Siis: Pituusriviin järjesty!

• tässä naurattaa
        aloittaja kirjoitti:

YK:n Lasten Oikeuksien Julistus, niin meidän ei olis pitänyt liittyä siihen. Se on velvoittava.

Kuule, en naura lasten oikeuksien julistukselle vaan sinun tulkinnallesi siitä ja sinulle ylipäätään! Ja seuraavalle kirjoittajalle tiedoksi, että en ole opettaja, luojan kiitos, etten joudu tällaisten höyrypäiden kanssa tappelemaan aivan idioottimaisista asioista!

Uskon, että tämä pituusjärjestysmeuhkaaja ja muovitusmeuhkaaja ovat yksi ja sama henkilö, jään mielenkiinnolla odottamaan, minkä seuraavaksi keksit olevan lakien ja asetusten vastaista...

• kfjfjgfkgjkf
        Aloittaja kirjoitti:

Mihin perustat käsityksesi, että lasten oikeuksien julistus ei tarkoittaisi lasten asettamista riviin pituuden mukaan ja määräämällä täten lapsen paikka suhteessa muihin lapsiin fyysisin perustein jonossa. Kyllä se vaan sitä tarkoittaa.
        Suomessa on paljon maahanmuuttajalapsia, heidän mitaaminen pituusjärjestystä varten häiritsee ihan takuulla etnisessä mielessäkin.
        Lasten asettaminen osaamisen mukaiseen ryhmään ei ole mitenkään vahingollista, koska lapsilla on mahdollisuus vaikuttaa osaamiseensa opiskelemalla, toisin kuin pituuskasvuunsa. Lapsia voidaan laittaa erilaisiin ryhmiin, mutta ei fyysisten, rodullisten, etnisten, tms. perusteella. Jokaisella, kokoon katsomatta, on samat mahdollisuudet parantaa opiskelutuloksiaan luokassa, joten siinä ei ole mitään eriarvoista.
        Lapset eivät kiinnittäisi ihmisen pituuteen lainkaan huomiota, ellei opettajat koulussa sitä tekisi ja käyttäisi pituutta lasten keskinäiseen vertailuun pituusjärjestystä rakennettaessa. Miksi opettajat haluavat välttämättä tehdä lapsen pituudesta noin suuren luokan numeron ja vertailla. Sadistista ja alentavaa. Menkää opettajat seuraavan kerran opettajainhuoneeseen pituusjärjestyksessä, ja kertokaa miltä tuntuu.

että lapset eivät kiinnitä huomiota pituuteensa ilman opettajan esimerkkiä. Aivan saletisti kiinnittävät, mittailevat ja vertailevat pituuksiaan, vaikka eivät koskaan olisi pituusjonosta kuulleetkaan. Näin on.

• vastatko

tälle keuhkoojalle, eihän se muuten lopeta ollenkaan. Sille on elämää suurempi asia viiskypänä akkana se, että joskus alakoulussa joutui pituusjärjestykseen.

Itsensä kanssa on vaikea väitellä ja tehdä itseääm naurettavaksi.

• Aloittaja

Keskustelu asiasta päättyy heti, kun pituusjärjstyksestä luovutaan. Helppoa, eikö totta.

Kun pituusjärjestyksen typeryys aikanaan sivistyneisyyden myötä hiffataan laajemminkin, niin enpä usko että nykyiset opet mielellään viipyvät lapsukaisten muistoissa profiloituen nimenomaan pituusjärjestykseen pakottajina.

Mitäs opettaja tekee, jos pienin jostain syystä yhtäkkiä ilmoittaisi, että hän ei halua olla enää ensimmäisenä rivissä vaan neljäntenä. Kieltääkö opettaja vai PAKOTTAAKO pienimmän eteen. Tai jos pisin haluaakin ekaksi. Estääkö opettaja tätä siirtymästä eteen hänen PITUUTEENSA vedoten.

• orjatyö
        Aloittaja kirjoitti:

Keskustelu asiasta päättyy heti, kun pituusjärjstyksestä luovutaan. Helppoa, eikö totta.

Kun pituusjärjestyksen typeryys aikanaan sivistyneisyyden myötä hiffataan laajemminkin, niin enpä usko että nykyiset opet mielellään viipyvät lapsukaisten muistoissa profiloituen nimenomaan pituusjärjestykseen pakottajina.

Mitäs opettaja tekee, jos pienin jostain syystä yhtäkkiä ilmoittaisi, että hän ei halua olla enää ensimmäisenä rivissä vaan neljäntenä. Kieltääkö opettaja vai PAKOTTAAKO pienimmän eteen. Tai jos pisin haluaakin ekaksi. Estääkö opettaja tätä siirtymästä eteen hänen PITUUTEENSA vedoten.

seksiturismi? Laitatko pituusjärjestyksessä jonottamisen niiden kanssa samalle viivalle?

Keskustelu asiasta päättyy heti, kun pituusjärjstyksestä luovutaan. Helppoa,eikö totta. "

Älä nyt odotellessasi pidättele hengitystä.

• aloittaja
        orjatyö kirjoitti:

seksiturismi? Laitatko pituusjärjestyksessä jonottamisen niiden kanssa samalle viivalle?

Keskustelu asiasta päättyy heti, kun pituusjärjstyksestä luovutaan. Helppoa,eikö totta. "

Älä nyt odotellessasi pidättele hengitystä.

En laita pituusjärjestystä samalle viivalle lapsisotilaiden, orjatyön tai seksiturismin kanssa, vaikka ongelman korjaaminen alkaa vaikuttaa yhtä vaivalloiselta, miksi?

• se on
        aloittaja kirjoitti:

En laita pituusjärjestystä samalle viivalle lapsisotilaiden, orjatyön tai seksiturismin kanssa, vaikka ongelman korjaaminen alkaa vaikuttaa yhtä vaivalloiselta, miksi?

ongelma ainoastaan marginaalihenkilöille?

• oikean asenteen

Todella hyvä että joku puuttuu tällaiseenkin asiaan! Itse olen aloittajan kanssa samaa mieltä, minäkin kärsin kouluaikoina, en pieuudestani vaan siitä että piti aina olla jonon ensimmäinen.
        Ja, eikös joku kehoittanut kysymään lapsilta... mites saisimme heidän kommentinsa asiaan?

• tytöltäni
        oikean asenteen kirjoitti:

Todella hyvä että joku puuttuu tällaiseenkin asiaan! Itse olen aloittajan kanssa samaa mieltä, minäkin kärsin kouluaikoina, en pieuudestani vaan siitä että piti aina olla jonon ensimmäinen.
        Ja, eikös joku kehoittanut kysymään lapsilta... mites saisimme heidän kommentinsa asiaan?

pituusjärjestyksestä. Koulússa ja hänen harrastuksissaan sitä käytetään esim sopivien jalkkisjoukkueiden luomiseen. Useimmiten tulee aika tasaväkiset. Olisiko tähän parempi keino esim laittaa opettajan mielestä liikkujat järjestykseen huonoimmasta parhaimpaan. SE olisi jo väärin. Tai se perinteine huutoäänestys, missä joku oli aina se viimeinen.

Tyttöni on...yllätys yllätys koulunsa lyhyin. Nyt kolmannella, pieni ala-aste. Eli hän on siinä jonossa/rivissä aina ekana. Kun kysyin häiritseekö se, hän pyöritteli silmiään ja sanoi, "pitäisikö". Päin vastoin; tyttöni on ylpeä pienestä ketterästä varrestaan ja siitä, että koostaan huolimatta hän päihittää liikunnassa monet isommatkin.

Eli jos nyt minä olisin ollut viisas, olisin jättänyt tämän kirjoittamatta, koska tämä aloittaja vaan jatkaa yhden naisen sotaansa. Mutta toisaalta... tyhjät tynnyrithän kumisevat eniten ja hänen kirjoituksistaan ainakin saa hyvät naurut. Tosin nämä viimeiset alkavat olla sen sävyisiä, että voisin esim naapurinaan jo vähän pelätä tunteiden ryöstäytymistäa ja kontrollin pettämistä.

• Aloittaja
        tytöltäni kirjoitti:

pituusjärjestyksestä. Koulússa ja hänen harrastuksissaan sitä käytetään esim sopivien jalkkisjoukkueiden luomiseen. Useimmiten tulee aika tasaväkiset. Olisiko tähän parempi keino esim laittaa opettajan mielestä liikkujat järjestykseen huonoimmasta parhaimpaan. SE olisi jo väärin. Tai se perinteine huutoäänestys, missä joku oli aina se viimeinen.

Tyttöni on...yllätys yllätys koulunsa lyhyin. Nyt kolmannella, pieni ala-aste. Eli hän on siinä jonossa/rivissä aina ekana. Kun kysyin häiritseekö se, hän pyöritteli silmiään ja sanoi, "pitäisikö". Päin vastoin; tyttöni on ylpeä pienestä ketterästä varrestaan ja siitä, että koostaan huolimatta hän päihittää liikunnassa monet isommatkin.

Eli jos nyt minä olisin ollut viisas, olisin jättänyt tämän kirjoittamatta, koska tämä aloittaja vaan jatkaa yhden naisen sotaansa. Mutta toisaalta... tyhjät tynnyrithän kumisevat eniten ja hänen kirjoituksistaan ainakin saa hyvät naurut. Tosin nämä viimeiset alkavat olla sen sävyisiä, että voisin esim naapurinaan jo vähän pelätä tunteiden ryöstäytymistäa ja kontrollin pettämistä.

Nyt ei ole kyse siitä, kuka on pieni ja kuka suuri. Ongelma on se, että koulussa VERTAILLAAN lasten fyysisiä pituuksia pituusjärjestystä sommiteltaessa ja opetetaan siis lapsetkin vertailemaan toinen toistensa fyysisiä piirteitä. Jos ei vertailtaisi, niin et sinäkään reppana tietäis, että tyttäresi on koulunne pienin. Ainakin teidän perheessä tuolla koolla näyttää olevan suuri merkitys kun jo toistamiseen kerrot tässä ketjussa kuinka pieni tyttäresi on.
        Olenhan minäkin ylpeä kauneudestani, mutta sen mukaan meitä ei koskaan pantu riviin koulussa.

• Aloittaja
        Aloittaja kirjoitti:

Nyt ei ole kyse siitä, kuka on pieni ja kuka suuri. Ongelma on se, että koulussa VERTAILLAAN lasten fyysisiä pituuksia pituusjärjestystä sommiteltaessa ja opetetaan siis lapsetkin vertailemaan toinen toistensa fyysisiä piirteitä. Jos ei vertailtaisi, niin et sinäkään reppana tietäis, että tyttäresi on koulunne pienin. Ainakin teidän perheessä tuolla koolla näyttää olevan suuri merkitys kun jo toistamiseen kerrot tässä ketjussa kuinka pieni tyttäresi on.
        Olenhan minäkin ylpeä kauneudestani, mutta sen mukaan meitä ei koskaan pantu riviin koulussa.

On jokaisen oma asia, missä harrastuksissa haluaa käydä jos siellä vertaillaan pituusjärjestystä tahi ei, koska sinne mennään vapaaehtoisesti, kouluun sensijaan on pakko oppivelvollisten mennä. Siksi siellä ei sovi fyysisten piirteiden mukaan erotella oppilaita rivissä.

• "tytöltäni"
        Aloittaja kirjoitti:

sinulle äsken ekaa kertaa ja se oli näemmä virhe. Et osaa lopettaa. Ei todellakaan ole kyse pienuudesta eikä suuruudesta vaan siitä että sinua häiritsee pituusjärjestys. Minua ja tyttöäni se ei häiritse. Ainoa kerta kun tyttöni sanoi toivovanssa lisää mittaa, kun harmitti häviö korkeushypyssä itseään n. 20 cm, pidemmälle lapselle 3 cm tuloksessa....

Minä reppana tiedän lapseni olevan koulun pienin muutenkin, sillä vedän kouluua kerhoja ja tunnen joka oppilaan nimeltä ja näöltä. Sinä reppana näet podet jotakin alemmuusylemmyyskompleksia haluten olla kaunis ja pitkä. Mielestäsi nyt sitä oletkin tai ainakin uskottelet olevasi. Tietysti täällä on hyvä uskotella mitä vaan. Minullakin voi todellisuudessa olla koulun pisin poika lapsena...

Ai ylpeä kaudeudestasi... kyllä nyt on tainnut mopo karata käsistäsi. Se, että olet mielestäsi kaunis ei tarkoita, että olisit päässyt koulussa kauneimpien riviin. Se ei myöskään tarkoita että olet kaunis muiden mielestä. Ja kun neuroosisi ilmenevät, mahdollinen kauneutesi ei auta kun ihmiset kaikkoavat luotasi.

Fyysisiä piirteitä verrataan koulussa ilman jonojakin. Vai mitä olet mieltä, kun lapset laitetaan juoksemaan kilpaa ja valitaan parhaat, eli nopeimmat edustamaan koulua. Eikö nopeus ole fyysinen piirre?

Kerropas nyt vielä sitten, miten laittaisit lapset koulussa tasaväkisiin joukkueisiin pelaamaan jotakin pallopeliä? Pituusjärjestys on siihen oikein hyvä keino, sillä useimmiten siinä ovat silloin lapset myös suunnilleen ikäjärjestyksessä, jolloin useimmiten tulee tasaväkiset joukkueet.

Kyllä nyt sinä taisit jäädä niiden kärryn pyörien alle... sen verran on outoa tekstisi täällä ollut. Ja ihan oíkeasti, jos tietäisin sinut naapurikseni, minua jo pelottaisi...

• ja edelliselle
        "tytöltäni" kirjoitti:

sinulle äsken ekaa kertaa ja se oli näemmä virhe. Et osaa lopettaa. Ei todellakaan ole kyse pienuudesta eikä suuruudesta vaan siitä että sinua häiritsee pituusjärjestys. Minua ja tyttöäni se ei häiritse. Ainoa kerta kun tyttöni sanoi toivovanssa lisää mittaa, kun harmitti häviö korkeushypyssä itseään n. 20 cm, pidemmälle lapselle 3 cm tuloksessa....

Minä reppana tiedän lapseni olevan koulun pienin muutenkin, sillä vedän kouluua kerhoja ja tunnen joka oppilaan nimeltä ja näöltä. Sinä reppana näet podet jotakin alemmuusylemmyyskompleksia haluten olla kaunis ja pitkä. Mielestäsi nyt sitä oletkin tai ainakin uskottelet olevasi. Tietysti täällä on hyvä uskotella mitä vaan. Minullakin voi todellisuudessa olla koulun pisin poika lapsena...

Ai ylpeä kaudeudestasi... kyllä nyt on tainnut mopo karata käsistäsi. Se, että olet mielestäsi kaunis ei tarkoita, että olisit päässyt koulussa kauneimpien riviin. Se ei myöskään tarkoita että olet kaunis muiden mielestä. Ja kun neuroosisi ilmenevät, mahdollinen kauneutesi ei auta kun ihmiset kaikkoavat luotasi.

Fyysisiä piirteitä verrataan koulussa ilman jonojakin. Vai mitä olet mieltä, kun lapset laitetaan juoksemaan kilpaa ja valitaan parhaat, eli nopeimmat edustamaan koulua. Eikö nopeus ole fyysinen piirre?

Kerropas nyt vielä sitten, miten laittaisit lapset koulussa tasaväkisiin joukkueisiin pelaamaan jotakin pallopeliä? Pituusjärjestys on siihen oikein hyvä keino, sillä useimmiten siinä ovat silloin lapset myös suunnilleen ikäjärjestyksessä, jolloin useimmiten tulee tasaväkiset joukkueet.

Kyllä nyt sinä taisit jäädä niiden kärryn pyörien alle... sen verran on outoa tekstisi täällä ollut. Ja ihan oíkeasti, jos tietäisin sinut naapurikseni, minua jo pelottaisi...

tuli tuosta juoksukilpailusta mieleen, että nekin pitäisi poistaa. se on kertakaikkiaan epäreilua sille kohtaan, joka tulee ekana maaliin.. voi kamala, miksi aina minä olen tässä ensimmäisenä, jospa ensi vuonna olisi joku toinen nopeampi, ettei minun aina tarvisi. ja se toiseksi tullut on sitten iloinen, ettei hänen tarvi ja pelkää salaa, että on ensi vuonna se eka...

• aloittaja
        "tytöltäni" kirjoitti:

"Kerropas nyt vielä sitten, miten laittaisit lapset koulussa tasaväkisiin joukkueisiin pelaamaan jotakin pallopeliä? "

Vaikka arpomalla, sillä eihän se lyhyys mitenkään tarkoita, että vastapuolellakin pitää olla joku lyhyt, jotta olis tasaväkiset joukkueet. Vai oletko todella tuota mieltä, että lyhyt ei voisi olla paras pallonpelaaja. Aina vaan hauskemmaksi menee.

Arpomalla harvoin käy jatkuvasti yhtä huono arpaonni ensimmäiseksi tai viimeiseksi joutuvalle. Mitä pidät ehdotuksestani?

Juoksukilpailussa ja pituuskilpailussa on se ero, että pituuskilpailussa ei pysty betraamaan, vaikka kuinka söis, niin ennemmin lihoo kuin kasvaa pituutta. Pysyn kannassani. Koittakaa keksiä parempia vasta-argumentteja.

• aloittaja
        "tytöltäni" kirjoitti:

Nimimerkki "tytöltäni" kirjoitti 12.9.2008 klo 13.36:

"Ja ihan oíkeasti, jos tietäisin sinut naapurikseni, minua jo pelottaisi...    "

Mikä sinua pelottaa, pystytkö erittelemään vai onko jokin epämääräinen kammo valtaamassa sinut. Voisin yrittää parantaa tapani, jos vihjaisit, mikä aiheuttaa kirjoituksissani sinulle pelon tunnetta. Minulla ei ole ollut tarkoitus pelotella sinua. Voinko jotenkin olla avuksi, kun olen aiheuttanutkin tuon pelon, jotta pääsisit siitä eroon ja voisit taas olla oma rohkea itsesi, kuten ennen tätä minun aloittamaa ketjua.

• alkaa pelottamaan
        aloittaja kirjoitti:

Nimimerkki "tytöltäni" kirjoitti 12.9.2008 klo 13.36:

"Ja ihan oíkeasti, jos tietäisin sinut naapurikseni, minua jo pelottaisi...    "

Mikä sinua pelottaa, pystytkö erittelemään vai onko jokin epämääräinen kammo valtaamassa sinut. Voisin yrittää parantaa tapani, jos vihjaisit, mikä aiheuttaa kirjoituksissani sinulle pelon tunnetta. Minulla ei ole ollut tarkoitus pelotella sinua. Voinko jotenkin olla avuksi, kun olen aiheuttanutkin tuon pelon, jotta pääsisit siitä eroon ja voisit taas olla oma rohkea itsesi, kuten ennen tätä minun aloittamaa ketjua.

vastaan, vaikket minulta kysynytkään. tunnut olevan níin hirveän ehdoton ja tosissasi, siis sillai kun olen nähnyt esim muutamia psyykisiä tapauksia, yksi alkoi riehua pyörätelineen kanssa, kun kukaan ei uskonut, että hänellä oli kaupungin makeimmat farkut ja toinen, naapurini, kulki ikkunoitteni alla kun oli saanut päähänsä, että minä pidin häntä liian laihana... siis täysin skitsoja molemmat. tuo sinun toistoja toistojen perään alkaa kuulostaa jo maaniselta.

ja muuten, yksi argumentti miksi pituusjärkkä on ok jalkkisjoukkueihin: yleensä lyhyin on nuorin ja pisin vanhin, ainakin suunnilleen... jos joku väli heittää ei merkitystä... silloin tulee suunnilleen niinkun tasaväkiset joukot. et muuten tietänyt yhtään parempaa tapaa.. vai ajattelitko että opella on joka muksun nimi skriivattuna paperile ja sitten hän vetelee sieltä muksuja puolelle ja toiselle. aika hankalaa eikä ees tuu tasaväkistä jälkeä.

ihan oikeasti; kukaan ei usko enää että oot viiskymppinen rouva; lakkaa jo. alat kuulostaa joltain teinivauhkolta.

• aloittaja
        alkaa pelottamaan kirjoitti:

vastaan, vaikket minulta kysynytkään. tunnut olevan níin hirveän ehdoton ja tosissasi, siis sillai kun olen nähnyt esim muutamia psyykisiä tapauksia, yksi alkoi riehua pyörätelineen kanssa, kun kukaan ei uskonut, että hänellä oli kaupungin makeimmat farkut ja toinen, naapurini, kulki ikkunoitteni alla kun oli saanut päähänsä, että minä pidin häntä liian laihana... siis täysin skitsoja molemmat. tuo sinun toistoja toistojen perään alkaa kuulostaa jo maaniselta.

ja muuten, yksi argumentti miksi pituusjärkkä on ok jalkkisjoukkueihin: yleensä lyhyin on nuorin ja pisin vanhin, ainakin suunnilleen... jos joku väli heittää ei merkitystä... silloin tulee suunnilleen niinkun tasaväkiset joukot. et muuten tietänyt yhtään parempaa tapaa.. vai ajattelitko että opella on joka muksun nimi skriivattuna paperile ja sitten hän vetelee sieltä muksuja puolelle ja toiselle. aika hankalaa eikä ees tuu tasaväkistä jälkeä.

ihan oikeasti; kukaan ei usko enää että oot viiskymppinen rouva; lakkaa jo. alat kuulostaa joltain teinivauhkolta.

Aikas lähellä kunnianloukkausta jo liikutaan.

Laajentaisin tätä keskustelua tältäkin pohjalta. Oletteko huomanneet miten vaikea suomalaisten on sanoa omaa mielipidettään jopa ihan pikkuasioista vapaasti. Kun meillä kerran on koulussakin tuollainen kulttuuri, että ihmiselle, joka sanoo valtamielipiteestä poikkeavan mielipiteen tai ehdotuksen, naureskellaan ja jopa leimataan psyykkisesti vaaralliseksi, niin eipä ihme että suomalaislapsi oppii sulkemaan suunsa.
        Lehdessä luki, että rehtoritkin joissain kouluissa olivat naureskelleet pituusjärjestysasian esiin ottamiselle.
        Pidän älyttömänä sitä, että jos joku ei ole tasapäisesti massamielipiteiden kannattaja tai eroaa massasta mielipiteensä vuoksi, niin häntä aletaan pelätä yhteisössä ja verrataan häntä jo psyykkisesti sairaaksi ja aletaan pelätä hänen olevan vaaraksi kanssaihmisille jopa fyysisesti ja alkavan rikkoa omaisuuttakin muka riehaantuessaa tapauksessa, jossa joku päästää ilmoille mitättömän mielipiteensä ja päättää pitää siitä kiinni. En ihmettele, että ihmiset luopuvat omista ideoistaan meidän kulttuurissa ja alistuvat keskivertomielipiteeseen. Onhan se turvallisinta kansalaiselle hillitä mielipiteenvapauttaan meidän mielipidekulttuurissa.
        Kiitos sinulle "alkaa pelottamaan" viestistäsi. Se valaisi paljon. Kiistän minuun kohdistuvat väitteesi ja katson, että kunniaani on loukattu kirjoituksellasi ja tuon toisen diagnosoijan kirjoituksella myös, mutta en vaadi poistettavaksi viestejänne, päinvastoin, toivon, että mahdollisimman moni näkee hengentuotteenne tässä ketjussa.

• ...

eipä ole tullut mieleenkään laittaa lapsia pituusjärjestykseen. En koskaan vertaile oppilaitteni pituuksia.

Kyllä taas meuhkataan ja yleistetään.

• Aloittaja

Opettajien ongelma nyt vaan on se että yksikin mätä omena pilaa koko korin. Näen tämän lähinnä rehtorien epäonnistumisena ja osaamattomuutena työnohjauksessa. Tai toivotaan asian olevan niin. Nimittäin, olishan se todella noloa, jos maassamme joudutaan lakiteitse kieltämään pituusjärjestyskäytäntö kouluissa, sillä sehän paljastaisi kaikkialle maamme opettajakunnan heikon käsityksen ihmisoikeuksien syvimmästä olemuksesta.
        Se olis sama, kun että rikoslaissa tuomitaan ruumiillinen väkivalta, mutta erikseen pitää vielä kaikkein tolloimpia varten säätää, että nyrkillä lyöminen päin lärviä on sitten kiellettyä.
        Kiitos kuitenkin viestistäsi opettaja. Valistanet kolleegoitasi, where ever you are. Muussa tapauksessa valitettavasti opetusalan maine kärsii ja sinä siinä mukana. Lasten kohtelun taso lasketaan sen typerimmän mukaan koulujärjestelmässä.

• Tää sun
        Aloittaja kirjoitti:

Opettajien ongelma nyt vaan on se että yksikin mätä omena pilaa koko korin. Näen tämän lähinnä rehtorien epäonnistumisena ja osaamattomuutena työnohjauksessa. Tai toivotaan asian olevan niin. Nimittäin, olishan se todella noloa, jos maassamme joudutaan lakiteitse kieltämään pituusjärjestyskäytäntö kouluissa, sillä sehän paljastaisi kaikkialle maamme opettajakunnan heikon käsityksen ihmisoikeuksien syvimmästä olemuksesta.
        Se olis sama, kun että rikoslaissa tuomitaan ruumiillinen väkivalta, mutta erikseen pitää vielä kaikkein tolloimpia varten säätää, että nyrkillä lyöminen päin lärviä on sitten kiellettyä.
        Kiitos kuitenkin viestistäsi opettaja. Valistanet kolleegoitasi, where ever you are. Muussa tapauksessa valitettavasti opetusalan maine kärsii ja sinä siinä mukana. Lasten kohtelun taso lasketaan sen typerimmän mukaan koulujärjestelmässä.

nimimerkki "aloittajan" kirjoittelu on siis aivan kreisii. Mä oon aivan että ou nou. Tosi noloo.

• Palstan pölvästit hämmentyi

Näkyy oleva osalle liikaa että ei ole osannut ajatella asiaa toiselta kantilta.

• taitaa olla niin

että se koira älähtää johon kalikka kolahtaa.
        Aloittajalle, olet ottanut esille aran puheenaiheen mutta olet harvinaisen oikeassa.
        Koko viestiketjussa on monta, jotka ovat kokeneet lapsena pituusjärjestyksen nöyryyttävänä tai hankalana järjestelynä.
        Koulussa on vielä nykyään paljon käytäntöjä, jotka ovat suoraan 50-luvulta. Olisi jo aika siirtyä tälle vuosisadalle.

• Fyysiseen vertailuun

Aloittaja on ihan oikeassa. Ei lapset osaa vertaila asioita, ellei sitä opeteta heille, lapset hyväksyvät helposti erilaisuuden.

Mutta tuota pituusvertailua on muuaallakin kuin koulussa. Kukapa ei olisi todennut joskus lapselle että "oletpas sinä kasvanut". Lapset kasvaa ja siihen kiinnitetään huomiota, joka johtaa siihen että he vertailevat itsekkin kasvuaan suhteessa muihin.

Mutta ulkoisiin seikkoihin puuttuminen saisi kuitenkin jäädä koulussa pois, eikä todellakaan ole sopivaa jakaa lapsia fyysisillä ominaisuuksilla. Miltä kuullostaisi jos opettaja toteaisi että vaaleahiuksiset jonon kärkeen, sitten tummahiuksiset ja punahiuksiset hännille?

Itselläni on tästä peri hyvää esimerkkiä.

Tyttäreni päivähoitotyhmässä oli lapsia useammasta kulttuurista ja koska näitä fyysisiä eroja ei tarhassa mitenkään korostettu, niin lapsetkaan eivät niihin kiinnittäneet huomiota. Kerran tyttö kertoi jotain hotopaikan tytöstä ja kun en tunnistanut häntä nimestä, yritin kysellä tuntomerkkejä ja tyttö kertoi vaatteista, naulakon paikasta ja ties mistä, ennen kuin monen monen tuntomerkin jälkeen keksi että tytöllä on tumma iho, tumma tukka ja tukka on ihan kihara. Itselle olisi tullut heti mieleen n-sana jota ei saa käyttää.

Toinen esimerkki on omasta lapsuudestani, meillä ei kotona koskaan puhuttu siitä mitä ihmiset tienaa tai siitä kuinka paljon kenenkin autot maksavat. Minulle oli vain erilaisia autoaja, joilla liikutaan paikasta toiseen. Olin viidennellä luokalla kun tajusin että autoilla on statusarvoa, jonku auto onkin hieno. Tämän ahaa elämyksen sain kun luokalle tuli uusi poika, jonka isällä oli hyväpalkkainen työ ja kallis auto.

• ole tehty elämää suurempi!

ihmiset ovat erilaisia, erinäköisiä ja erikokoisia. lapset huomaavat sen, vaikkei kukaan sitä heille kertoisi. tyttäreni kertoi aikanaan ihaillen eräästä tytöstä, jolla oli kullankeltaiset hiukset, hän olisi halunnut samanlaiset. toinen tyttäreni olisi halunnut kiharat, kuten eräällä hänen ystävällään. sama tyttö taas inhosi mustia hiuksia, johtuen hänen luokallaan olleesta erittäin ikävästä mustahiuksisesta tytöstä, hän ei missään nimessä halunnut olla samanlainen. poikani taas kadehti erään luokkakaverinsa lyhyttä mittaa, poika nimittäin oli erittäin hyvä liikunnassa ja varsinkin pallopeleissä ja poikani olisi halunnut olla samanlainen.... että vaikka missään ei kukaan vertailisi lasten ominaisuuksia, he keksivät ne kyllä itse.

miten te pystytte elämään ilman että erilaisuutta ei huomattaisi? tai kommentoitaisi? eihän nyt hyvänen aika ole mikään loukkaus sanoa, että oletpa kasvanut. kyllä varmasti lapsi huomaa että tuo on mua pitempi, tuo lyhyempi. tämähän alkaa jo vauvasta neuvolassa, kun piirrellään kasvu- ja painokäyriä. ja se kai on hyvä asia? suomessa neuvolakäytäntö on maailman huippuluokkaa.

lapset huomaavat toisten vaatteet, uudet kampaukset, korut, tytöt ainakin. pojat kiinnittävät huomion uusiin polkupyöriin, kännyköihin jne...

en ole koskaan kenenkään lapseni kuullut moittivan koulussa mitään järjestykseen laittoa; vaaleahiuksiset kärkeen lyhyimpien sijasta voi olla ihan hyvä sekin. heitä on laitettu jonoon (useimmiten ryhmien tai joukkueiden muodostamiseksi) pituuden, takin värin, nimen, jopa äidin etunimen ja vaikka minkä mukaan.

• aloittaja
        ole tehty elämää suurempi! kirjoitti:

ihmiset ovat erilaisia, erinäköisiä ja erikokoisia. lapset huomaavat sen, vaikkei kukaan sitä heille kertoisi. tyttäreni kertoi aikanaan ihaillen eräästä tytöstä, jolla oli kullankeltaiset hiukset, hän olisi halunnut samanlaiset. toinen tyttäreni olisi halunnut kiharat, kuten eräällä hänen ystävällään. sama tyttö taas inhosi mustia hiuksia, johtuen hänen luokallaan olleesta erittäin ikävästä mustahiuksisesta tytöstä, hän ei missään nimessä halunnut olla samanlainen. poikani taas kadehti erään luokkakaverinsa lyhyttä mittaa, poika nimittäin oli erittäin hyvä liikunnassa ja varsinkin pallopeleissä ja poikani olisi halunnut olla samanlainen.... että vaikka missään ei kukaan vertailisi lasten ominaisuuksia, he keksivät ne kyllä itse.

miten te pystytte elämään ilman että erilaisuutta ei huomattaisi? tai kommentoitaisi? eihän nyt hyvänen aika ole mikään loukkaus sanoa, että oletpa kasvanut. kyllä varmasti lapsi huomaa että tuo on mua pitempi, tuo lyhyempi. tämähän alkaa jo vauvasta neuvolassa, kun piirrellään kasvu- ja painokäyriä. ja se kai on hyvä asia? suomessa neuvolakäytäntö on maailman huippuluokkaa.

lapset huomaavat toisten vaatteet, uudet kampaukset, korut, tytöt ainakin. pojat kiinnittävät huomion uusiin polkupyöriin, kännyköihin jne...

en ole koskaan kenenkään lapseni kuullut moittivan koulussa mitään järjestykseen laittoa; vaaleahiuksiset kärkeen lyhyimpien sijasta voi olla ihan hyvä sekin. heitä on laitettu jonoon (useimmiten ryhmien tai joukkueiden muodostamiseksi) pituuden, takin värin, nimen, jopa äidin etunimen ja vaikka minkä mukaan.

Etkö tosiaan siis valistanut tyttöäsi siitä, että hänen ei pidä yleistää kaikkia mustatukkaisia ilkeiksi ihmisiksi tuon yhden perusteella. Juuri sinunkaltaisten aikuisten takia suomi on sangen raisistinen ja kateellisten paskiaisten maa, kun et osaa valistaa lapsiasi olemaan yleistämättä ihmisten ominaisuuksia hyviin tai pahoihin heidän ulkoisen olemuksensa perusteella.

• ede....
        aloittaja kirjoitti:

Etkö tosiaan siis valistanut tyttöäsi siitä, että hänen ei pidä yleistää kaikkia mustatukkaisia ilkeiksi ihmisiksi tuon yhden perusteella. Juuri sinunkaltaisten aikuisten takia suomi on sangen raisistinen ja kateellisten paskiaisten maa, kun et osaa valistaa lapsiasi olemaan yleistämättä ihmisten ominaisuuksia hyviin tai pahoihin heidän ulkoisen olemuksensa perusteella.

väännetääs rautalangasta:

vaikka en sitä nyt kirjoittanutkaan, niin lapseni ei todellakaan mieltänyt kaikkia mustahiuksisia ilkeiksi, hän ei vaan halunnut olla samanlainen kuin tämä... ilman mitään rasismia. minun lapseni osaavat ajatella omilla aivoillaan, useimmat osaavat.

kuten toinen tajusi myös, että kaikki kullanväriset hiukset omaavat eivät ole kivoja ja kauniita,niinkuin tämä yksi tyttö...

olen lukenut muutamia kirjoituksiasi ja alan uskoa, että olet aika yks´oikonen ihminen. maailman ei pitäisi enää 50v:n silmissä olla noin mustavalkoinen paikka.

tämä asia taitaa olla sinulle liian iso ja vaikea juttu käsiteltäväksi yksin. hae apua, että pääset ammattilaisen kanssa juttelemaan mieltäsi noin vaivaavasta asiasta.

• aloittaja
        ede.... kirjoitti:

väännetääs rautalangasta:

vaikka en sitä nyt kirjoittanutkaan, niin lapseni ei todellakaan mieltänyt kaikkia mustahiuksisia ilkeiksi, hän ei vaan halunnut olla samanlainen kuin tämä... ilman mitään rasismia. minun lapseni osaavat ajatella omilla aivoillaan, useimmat osaavat.

kuten toinen tajusi myös, että kaikki kullanväriset hiukset omaavat eivät ole kivoja ja kauniita,niinkuin tämä yksi tyttö...

olen lukenut muutamia kirjoituksiasi ja alan uskoa, että olet aika yks´oikonen ihminen. maailman ei pitäisi enää 50v:n silmissä olla noin mustavalkoinen paikka.

tämä asia taitaa olla sinulle liian iso ja vaikea juttu käsiteltäväksi yksin. hae apua, että pääset ammattilaisen kanssa juttelemaan mieltäsi noin vaivaavasta asiasta.

Eli siis mitä sitten halusit viestittää kertomalla meille muille, että on erilaisia hiusväreja ihmisillä ja että lapsesikin on tämän oivaltanut. Mikä oli kirjoituksessasi se punainen lanka, mitä halusit sanoa. Se ei aukea ainakaan minulle. Me tiedetään kyllä että on erivärisiä hiuksia ja jotkut värjääkin. So?

• ede...
        aloittaja kirjoitti:

Eli siis mitä sitten halusit viestittää kertomalla meille muille, että on erilaisia hiusväreja ihmisillä ja että lapsesikin on tämän oivaltanut. Mikä oli kirjoituksessasi se punainen lanka, mitä halusit sanoa. Se ei aukea ainakaan minulle. Me tiedetään kyllä että on erivärisiä hiuksia ja jotkut värjääkin. So?

on olemassa eri hiusvärejä kuten on olemassa myös eri painoisia ja eri mittaisia ihmisiä. on olemassa erilaisia neniä ja silmiä jne, loputtomiin.

ja lapset huomaavat nämä seikat. ja miksi ei saisi huomata, että tuolla on tummemmat hiukset, tuolla isompi nenä, tuolla silmälasit ja tuo on pitempi kuin minä. mitä pahaa siinä on? '

lapset tulevat huomaamaan erovaisuudet, vaikkei ikipäivänä koulussa tehtäisi yhtä ainoaa pituusjonoa, ei puhuttaisi hiusväreistä mitään...
        se on sitten aikuisesta kiinni, tehdäänkö siitä iso asia vai ei. jos aikuinen alkaa kauhistelemaan että voi hirveätä, laitettiinko lapset koulussa pituusjonoon, voi sitä raukkaa kuka olikaan se lyhyin sieltä ekana, hirveätä, hirveätä.... niin johan on kumma jos ei lapsi ala miettiä, että onko jotakin pahaa olla se lyhin. mutta jos vanhmepi toteaa vain, että aha tekemättä siitä sen kummallisempaa numeroa, niin ei tee lapsikaan. sama minkä tahansa asian kanssa.

selkisikö?

• ede....
        aloittaja kirjoitti:

nyt olisi aika myöntää, että olet jo tehnyt itsesi tarpeeksi naurettavaksi ja lopettaa. osaatko?

• aloittaja
        ede... kirjoitti:

on olemassa eri hiusvärejä kuten on olemassa myös eri painoisia ja eri mittaisia ihmisiä. on olemassa erilaisia neniä ja silmiä jne, loputtomiin.

ja lapset huomaavat nämä seikat. ja miksi ei saisi huomata, että tuolla on tummemmat hiukset, tuolla isompi nenä, tuolla silmälasit ja tuo on pitempi kuin minä. mitä pahaa siinä on? '

lapset tulevat huomaamaan erovaisuudet, vaikkei ikipäivänä koulussa tehtäisi yhtä ainoaa pituusjonoa, ei puhuttaisi hiusväreistä mitään...
        se on sitten aikuisesta kiinni, tehdäänkö siitä iso asia vai ei. jos aikuinen alkaa kauhistelemaan että voi hirveätä, laitettiinko lapset koulussa pituusjonoon, voi sitä raukkaa kuka olikaan se lyhyin sieltä ekana, hirveätä, hirveätä.... niin johan on kumma jos ei lapsi ala miettiä, että onko jotakin pahaa olla se lyhin. mutta jos vanhmepi toteaa vain, että aha tekemättä siitä sen kummallisempaa numeroa, niin ei tee lapsikaan. sama minkä tahansa asian kanssa.

selkisikö?

tyttäresi ei halua olla mustatukkainen koska yhdellä ilkeällä tytöllä on musta tukka, vaikka järki sanoo tyttärellesi, että kaikki mustatukkaiset eivät ole ilkeitä. Selkis.
        Hän on kuitenkin järkensä vastaisesti yhdistänyt mustan tukan ilkeyteen, kertomasi mukaan.

• ede...
        aloittaja kirjoitti:

tyttäresi ei halua olla mustatukkainen koska yhdellä ilkeällä tytöllä on musta tukka, vaikka järki sanoo tyttärellesi, että kaikki mustatukkaiset eivät ole ilkeitä. Selkis.
        Hän on kuitenkin järkensä vastaisesti yhdistänyt mustan tukan ilkeyteen, kertomasi mukaan.

kun lusikalla antaa, ei voi kauhalla vaatia...

siinä sinulle viisautta mietittäväksi

minä lopetan osaltani tähän. suosittelen sinullekin.

ja kehotan hankkimaan pakkomielteeseesi apua. mikäli tämä pakkomielle sinulle on. tai sitten trollaat. jompi kumpi kuitenkin, mieti itse.

• Pitkänen
        ede.... kirjoitti:

nyt olisi aika myöntää, että olet jo tehnyt itsesi tarpeeksi naurettavaksi ja lopettaa. osaatko?

Minä pitkänä lapsena istuin AINA takarivissä ja olin viimeisenä jonossa. Minut myös huonona pelaajana valittiin AINA viimeisenä joukkueeseen. Ei siitä ongelmia ole jäänyt, enpähän vain käytä korkoja enkä pelaa aikuisenakaan. Olin todella pöyristynyt kun minulle selvisi, että edelleen nykyään liikuntatunneilla laitetaan parhaat/innokkaimmat pelaajat kapteeniksi valitsemaan joukkuetta. Ja jos pulpetit ovat peräkkäin, pitkät istuvat takana, tottakai, ettei lyhyiden näkyvyys kärsi. Vaikka ne pulpetit voisi laittaa ympyräänkin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6434
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3230
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1746
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      999
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe