luovuttamisrajoituksia??

anelma

mitkä ovat puolisoni oikeudet myydä omaisuuttaan, josta minäkin tarvitsen? entä kauppahintana saadun rahan? kiitos jo etukäteen

7

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putte

      Puoliso saa vapaasti myydä ja hallita omaisuuttaan.
      Poikkeuksena on puolisoiden kotina käyttämä asunto - kiinteistö tai huoneisto - jonka luovutukseen tarvitaan aina puolison suostumus. Suostumus tarvitaan kaikissa tapauksissa paitsi jos ositus on tehty.

    • avioliitossa ja liiton jälkeen

      Rahatkin ovat hänen avioliitossa, erossa sinulla on tasinko-oikeus.

      • ilman puolison lupaa

        irtainta omaisuutta kyllä, myös asunto-osakkeen, jollei se ole perheen asuntona.


      • putte
        ilman puolison lupaa kirjoitti:

        irtainta omaisuutta kyllä, myös asunto-osakkeen, jollei se ole perheen asuntona.

        Kiinteistöjä saa toki myydä. Ei sille ole mitään estettä (muuta kuin yhteisenä kotina käytetty asunto). Puolisolta ei tarvitse kysellä.


      • maallikkojuristi
        putte kirjoitti:

        Kiinteistöjä saa toki myydä. Ei sille ole mitään estettä (muuta kuin yhteisenä kotina käytetty asunto). Puolisolta ei tarvitse kysellä.

        putte on oikeassa, muut vastaajat väärässä. Yhteisen asunnon lisäksi avioliittolain 39§:n mukaan puoliso ei voi luovuttaa ilman toisen lupaa seuraavia omaisuuseriä:
        "
        ...
        3) irtainta omaisuutta, joka kuuluu puolisoiden yhteisesti käytettävään asuntoirtaimistoon;

        4) toisen puolison käytettävinä olevia tarpeellisia työvälineitä; eikä

        5) irtainta omaisuutta, joka on tarkoitettu toisen puolison tai lasten henkilökohtaista käyttöä varten.

        Toisen puolison suostumus ei kuitenkaan ole 1 momentin 3–5 kohdassa tarkoitetun omaisuuden osalta tarpeen, jos suostumuksen hankkiminen poissaolon tai muun tähän verrattavan esteen vuoksi aiheuttaisi kohtuutonta haittaa ja viivytystä."

        Oikeuskäytäntö ei ole ihan niin ankara kuin tuon lukemalla voisi olettaa. Kyllä puoliso käytännössä voi viedä esim. omistamansa television panttilainaamoon tai myydä omia Aku Ankka lehtiään kirpputorilla toiselta kysymättä. Kukaan tuskin edes harkitsee nostavansa kanteen tälläisen ilmeisen vähämerkityksisen luovutuksen takia, varsinkaan kun voi olla hankalaa näyttää että juuri ko. esine on tarkoitettu yhteisesti käytettäväksi tai edes on joskus ollut osa asuntoirtaimistoa ja koska toinen momentti lieventää suostumuksen saamisen tärkeyttä (verrattuna asunnon luovutukseen). AL 39 §:n nämä kohdat tulevat lähinnä sovellettavaksi jos puoliso on tyhjentänyt yhteisen asunnon omin lupineen, esimerkiksi myynyt koko irtaimiston tai pääosan siitä kuolinpesäjobbarille.


      • Maanmittari
        putte kirjoitti:

        Kiinteistöjä saa toki myydä. Ei sille ole mitään estettä (muuta kuin yhteisenä kotina käytetty asunto). Puolisolta ei tarvitse kysellä.

        Näinhän asia on mutta käytännössä jotkut käräjäoikeudet ovat hyvinkin tiukkoja (ehkä jopa tiukempia kuin laki sallisia) luovuttamisrajoitusten kohdalla. Olen kuullut kollegoiltani että mm. Tampereen käräjäoikeus on vaatinut puolison suostumusta jopa rakentamattoman metsätilan kauppaan ja samanlaisia juttuja olen kuullut myös eräistä Keski-Suomen käräjäoikeuksista. Perusteluina on ollut turvata välillisesti yhteistä asuntoa.


      • nix nax
        Maanmittari kirjoitti:

        Näinhän asia on mutta käytännössä jotkut käräjäoikeudet ovat hyvinkin tiukkoja (ehkä jopa tiukempia kuin laki sallisia) luovuttamisrajoitusten kohdalla. Olen kuullut kollegoiltani että mm. Tampereen käräjäoikeus on vaatinut puolison suostumusta jopa rakentamattoman metsätilan kauppaan ja samanlaisia juttuja olen kuullut myös eräistä Keski-Suomen käräjäoikeuksista. Perusteluina on ollut turvata välillisesti yhteistä asuntoa.

        Ei käräjäoikeus voi vaatia puolison suostumusta sellaiseen, mihin laki ei suostumusta edellytä. Se olisi nimittäin virkavirhe.

        Sen sijaan käräjäoikeus voi vaatia tilan myymiseen puolison suostumuksen TAI vaihtoehtoisesti selvityksen siitä, että ko. tilalla (kauppakirjasta kun ei välttämättä ilmene, että tila on asuinrakennukseton) ei ole myyjän ja hänen puolisonsa yhteistä kotia. Jos selvitys esitetään, puolison suostumusta ei tarvita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe