Viestit ilmassa leikkiä lyö

Hintriika*

Jokainen on varmaan on saanut kiertäviä sähköpostiviestejä, joissa kehotetaan lähettämään viesti eteenpäin kahdeksalle ystävälle sekä vielä lähettäjälle itselleen.

Ellet sitä tee, menetät sitä sun tätä. Ellet tee sitä nopeasti, menetät vielä enemmän. Ja jos et lähetä sitä lähettäjälle takaisin, niin et olekaan hänen ystävänsä...

Ajatellaanpa, että minä saan viestin ja lähetän sen kahdeksalle ihmiselle ja lisäksi lähettäjälle. Siis yhteensä 9 viestiä. Nämä 8 ystävää tottelevat kiltisti ja lähettävät jokainen 9 viestiä. Se tekee yhteensä 81 viestiä.

Ellei kukaan ole tuhma, niin seuraava kierros tekee 8281 viestiä. Sitä seuraava 67 746 861 (luit oikein: 67 miljoonaa...) viestiä. Laskukoneeni kapasiteetti ei riitä pitemmälle, enkä käsin viitsi ruveta laskemaan...

Jos kiertävä viesti on hyvä, luen sen ja nauran. Voin lähettää sen eteenpäin valitulle joukolle - en onneni pelastamiseksi, vaan jotta hekin saisivat nauraa. Lähettäjälle en lähetä. Enkä usko ystävyytemme katkeavan sen vuoksi!

En osaa edes kuvitella numerosarjaa, joka kuvaisi kaikkia bittiavaruudessa kiertäviä hupiviestejä!

11

556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katicat2

      Joskus joltain tutulta tulee näitä ja etsin onko siinä edes pari sanaa häneltä itseltään.
      Ikinä en lähetä eteenpäin. Turha jaella omaa osoitettaan.

      • minä olen ärsyyntynyt noihin lähetä,lähetä viesteihin,joskus laitan "kiusalla" eteen päin.
        Useimmiten ne lentää roskikseen,silti on vielä tämä hatara pää tallella,vaikka niissä välillä sanotaan vaikka mitä uhkauksia.

        Kivoja kuvia ja vitsi viestejä välittelen ystävilleni.

        Olen sukulaisilleni tehnyt selväksi,että jos minulle lähetätte,niin tulen ja pistän huushollit sekasin.


    • Fanni

      Heti viestin nähtyäni lukematta sitä painan deliä. Eräs tuttava, muissa asioissa aivan järki-ihminen, lähettää niitä saatuaan nuorisolta sellaisia. Tarkistin kerran eräästä pitkän osoitelistan.
      Enää ei koneelleni tule lainkaan roskapostia.

    • Muistatteko, kuinka kauheaa oli 50 v. sitten käsin kirjoittaa ketjukirje 5-6 ystävälle kamalan uhkakuvan pelossa. Jos et kirjoita ja lähetä, niin... mutta se ja se voitti 100 tuhatta dollaria, kun lähetti ystävilleen kirjeitä ja osallistui samalla arpajaisiin.

      Postihan oli ketjukirjeistä tuohtunut, koska ne lisäsivät kaikkien työtaakkaa. Kun noin laskee, niin kyllä ymmärtääkin Postin huolet.

      Olen pääsyt sen iän yli, jolloin taikausko vielä rehoitti ja voitti järjen. Nyt en jatka ensimmäistäkään kirjettä.

      Kerran kuitenkin osallistuin ruokareseptiketjukirjeisiin. En saanut yhtäkään reseptiä, vaikka jatkoin sitä kirjeketjua.
      Niin että en ole varmaan ainoa, joka on ketjukirjeisiin kyllästynyt.

    • Hintriika*

      Taisin hieman oikaista laskutehtävässäni, mutta uusi laskentakin antoi tuloksen, että minusta kymmenes kierros tuottaisi noin 3,5 miljardia viestiä edellyttäen, ettei kukaan laistaisi välissä.

      Jos laskelmassani vielä on virhe, niin väliäkö hällä. Kamalan suurista luvuista kuitenkin on kysymys. Sitä en osaa sanoa, miten tuo viestimäärä mihinkin asiaan vaikuttaa. Päätä se huimaa kuitenkin.

      • Malakia1

        Sain vuosia sitten viestin, jossa kerrottiin uhkaavasta viruksesta. Viesti pyydettiin lähettämään edelleen oman osoitelistani osoitteisiin. Olin silloin vielä niin ymmärtämätön, että tosiaan lähetin sen eteenpäin. Onneksi osoitelistani oli hyvin suppea, sillä olin vastikään saanut uuden koneen.

        Todellisuudessa ei ollut kysymys mistään oikeasta virusvaroituksesta, vaan pahansuovasta ketjukirjeestä, jolla oli tarkoitus tukkia sähköposteja. Ystävällinen viesti itsessään oli se "virus".

        Kun laskelmasi näyttävät noin huikeita lukuja, niin millaisia ne olisivatkaan, jos jokainen lähettäisi viestin koko postituslistalleen. Kysymys oli työkoneesta, ja työpaikoilla osoitelistat ovat pitkiä. Taatusti jokin serveri olisi voitu siihen aikaan saada tukituksi, ei ehkä enää nykyään.


    • Päin vastoin. Postihan sai rahaa.
      Joskus ajattelin, että varmaan posti itse laittoi näitä ketjuja alkuun.
      Kerran osallistuin tällaiseen ketjuun töissä. Piti lähettää firman mainoskynä tjs. samalla tavalla.
      Olin varmaan ketjun alussa, koska minulla on noita kyniä vieläkin.
      Muistaakseni nuo ketjukirjeet kiellettiin lailla, koska niissä alettiin pyytämään rahaa.
      Tunnette varmaan tuon WinCapita jutun. Siitä oli tämän päivän Hesarissakin kirjoitus.
      Sama periaate, mutta suuremmilla rahoilla.

    • Yks mummo

      Poistan ketjukirjeet avaamatta.
      Kiertävät vitsitkään eivät kiinnosta.

      • Heti alkaa ärsyttää,jos hauskan jutun perässä lukee: Lähetä tämä 5:lle, 10:lle ym..En lähetä!


    • symppis

      Heippa vaan!

      Minulle ei ole osunut kohdalle muuta kuin yksi ketjukirje lapsuudessa - eli kauan kauan sitten ..

      Siinä oli uhkailuja, mitkä minä kyllä uskoin, mutta mites kävikään? Enhän minä voinut lähettää eteenpäin mitään, kun ei ollut rahaa postimerkkeihin. :)

      No, toteen eivät käyneet nuo hirveät kohtalot, enkä enää muista mitä ne olivatkaan edes.

      Tuosta juontui mieleeni, että kerran pelattiin - mitäs se nyt olikaan - semmoista peliä, missä hengiltä kysyttiin ennustuksia. Aakkoset oli isossa ympyrässä ja kaikki pidettiin sormet lasin päällä, mikä sitten maagisesti liikkui kirjaimesta toiseen muodostaen sanoja. Minä kysyin tulevan mieheni nimeä. Muistan tuon nimen vieläkin, vaan enpä pistä sitä tähän, ettei tule kellekään viattomalle vaikeuksia.

      No - eihän sekään toteutunut. Mutta jäi kyllä tunne, että on tehnyt jotain luvatonta ja pirun kanssa pelannut. Äidille ei kerrottu mitään. Siitä olisi tullut pahaa jälkeä. :)

      • Sen pelin nimi oli kuule Spiritismi. Viiskymmentä vuotta sitten tutun nuorison kanssa pelattiin kynttilänvalossa. Kumppanini kysyi hullusti pyörivältä lasilta pelilaudan päällä.että saisko jonkin merkin hengen läsnäolosta. Olin vain syrjästä katsoja,eikä kukaan liikahtanut mihinkään,kuului kumahdus ja kumppani lennähti eteenpäin. Kauhuissamme katsottiin toisiamme ja peli loppui jämtti siihen. Aamuun asti istuttiin lattialla, kun kukaan ei uskaltanut poistua.Tiettävästi yksikään ei ole sen koommin samaista peliä pelannut. Vielä nousee karvat pystyyn,vaikken taikauskoinen olekaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1956
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      240
      1582
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1040
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      935
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      84
      894
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      825
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      771
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      724
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      709
    Aihe