Elämänkatsomustiedon kirja.

tab67

Hei.

Onko kenelläkään kokemusta ala-asteen elämänkatsomustiedon opetuksesta ja ko. aineesen liittyvästä oppimateriaalista? Poikamme aloitti ykkösluokan syksyllä ja uskonnon sijasta valitsimme hänelle elämänkatsomustiedon. Kuultuamme pojaltamme ettei elämänkatsomustiedon tunnilla käytetä kirjaa hämmästyimme kovin. Kysyttyämme asiaa opettajalta asiasta oli vastaus että kirjaa ei ole. Uskonnon opiskelijpoilla kirja on ja siitä saadaan myös läksyjä. Et:n opiskelijoille on hieman vaikea antaa läksyä koska kirjaa ei ole. Homma haiseekin sille, että et on jätetty uskontoon verrattuna lapsipuolen asemaan. Lieneekö ratkaisu koulun vai kunnan joka tässä tapauksessa on Turku?

Edellämainittu läksyttömyys ei voi olla vaikuttamatta oppimistulokseen. Mielestämme tässä syrjitään uskonnottomista perheistä tulevia lapsia heikentämällä heidän mahdollisuuksiaan oppia et:ta yhtä tehokkaasti kuin uskonnonopetuksen piirissä olevat lapset oppivat uskontoa. Aiomme luonnollisesti ottaa asian esille koulussa. Jos jollakulla on tietoa asiasta olisimme kovin mielissämme jos voisitte kirjoittaa asiasta tälle palstalle. Olisimme paremmassa asemassa ottaessamme asian puheeksi koulussa, mikäli tietäisimme asiasta hieman enemmän.

7

735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wanha teini

      Mielestäni tuo on ihan okei. Olen opiskellut elämänkatsomustietoa lukiossa, peruskoulun kävin uskonnossa.

      Elämänkatsomustieto itsessään on paljon vaikeampaa kuin uskonto, sillä ainakin meillä se käsitteli mm. sellaisia yhteiskuntafilosofian ja etiikan kysymyksiä, joita en 7-8 -vuotiaan haluaisi edes opiskelevan, se olisi silkkaa ajanhukkaa, koska ymmärtäminen vaatii kypsymistä.

      Mitä tunnit sisältävät, juttelua? Mihin tuon ikäinen tarvitsisi edes kirjaa?

    • edes opeteta mitään

      Tunnit ovat jutustelua ja ajan tappamista. Paljon paremman yleissivistyksen lapsesi saisi, jos olisitte panneet hänet uskonnonopetukseen.

    • luokalla

      eikä et:n kirjaa ole ollut koko aikana, vaikka sellainen on kyllä olemassa ja siitä joskus monistetaan sivuja oppilaiden vihkoon liimattavaksi. Muuten oppilaat kokoavat et-vihkonsa itse, opettajan johdolla tietenkin. Olen saanut sen käsityksen että tunneilla keskustellaan paljon etiikan kysymyksistä lasten kehitystasolle sopivalla tavalla: mikä on oikein ja mikä on väärin ja sitä rataa. On se varmasti ihan tarpeellista. Itse asiassa jos minulta kysyttäisiin, olisi et:n opiskelu kaikille pakollista, ja kaikki tunnustuksellinen uskonnonopetus luterilaisesta islamiin joutaisi romukoppaan. En usko että monipuolinen objektiivinen tieto uskonnoista kenellekään haitaksi olisi.

    • ekaluokalla ole

      Ei huolta, ainakaan vielä! Kirjan puute tai siis se että kirjaa ei käytetä, ei ole varsinkan eka luokalla välttämättä mikään puute ja pahe. Nyt on tosin alaluokille tullut uusia ET-kirjoja, joten kyllä niitäkin varmaan otetaan käyttöön, tai ainakin voitaisiin ottaa. Se että lapset itse rakentavat vihkoon asoita, joita hankkivat myös itse ja joita myös ope tuo eri tavoin, voi olla parempaa kuin yksi Kirja. Ei ole mitään Pyhää Kirjaa, ei edes koulukirjaa..

    • pirkanmaalainen

      Kirjoja löytyy muutamia ala-asteelle ja yläasteelle.

      http://www.feto.fi/et_oppimat_perusop.htm

      http://www.edu.fi/SubPage.asp?path=498,1329,1522

      Ei muuta kuin opettajalle vinkkaamaan. Samaan ongelmaan on törmätty myös Tampereella ja ylöjärvellä...

    • seuraamaan opetusta

      Jos aikatauluunne sopii, ja miksei sopisi, jos panette sen sopimaan, menkää paikan päälle seuraamaan opetusta koululle. Oppitunnit ovat julkisia tilaisuuksia. Muistakaa hyvässä hengessä ilmoittaa etukäteen opettajalle, että haluatte lisätietoa elämänkatsomustiedon opetuksesta ja syynkin voitte mainita: koska se on mielestänne tärkeä oppiaine. Ja opesta tulee ystävänne.

    • ET:n opettajaksi opiskeleva

      Hei!

      Turku mainitaan muuten FETO:n ja Tampereen vapaa-ajattelijoiden kirjelmässä opetushallitukseen:

      http://www.et-opetus.fi/index.php/tiedotteet/26-kirjelma

      Turussa siis väitetään, että katsomusaineen valinnan olisi pitänyt olla sitova. Perustuslain mukaan taas ihmisellä on oikeus vaihtaa uskonnollista/katsomuksellista vakaumustaan. Tuosta vain siis tuli mieleen, että voipi Turussa olla muitakin ongelmia ET:n ryhmien muodostamisessa ja opetuksessa.

      Kirjoja esitellään muuten hyvin sivulla: http://www.et-opetus.fi/oppikirjat

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1699
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1618
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      1185
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1144
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1112
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      8
      1030
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      991
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      975
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    10. 6
      960
    Aihe