armeija ja uskonto

WeeGee

Olen ateisti. Armeijaan olen menossa saadekseni tämän velvollisuuden päiväjärjestyksestä pois.

Armeijassa kuitenkin olen kuullut pidettävät jumalanpalveluksia, rukoushetkiä ja muita vastaavia. Tämä tällainen todella loukkaa minua henkilökohtaisesti, se että pakotetaan julistamaan sellaisen nimeä johon en usko pienimmissäkään määrin. Jopa sotilasvalassa oleva "Minä lupaan ja vakuutan kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä" aiheuttaa osaltani pientä suuttumusta vanhoillista järjestelmää kohtaan.

Onko kaikkeen uskontoon liittyvästä mahdollisuus kieltäytyä (sotilasvalasta ei, sen tiedän, mutta yhden lauseen kestää hammasta purren). Mihinkään palveluksiin ja rukouksiin en kuitenkaan ota osaa missään tapauksessa, tuli putkaa tai muuta.

16

3813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palvelukseen astuessasi sinun uskontokuntiin kuulumistasi kysellään, joten siinä vaiheessa ilmoitat olevasi siviilirekisterissä ja uskonnoton. Oletan, että ateistina et kuulu kirkkoon, jos kuulut on sinun myös (tietääkseni edelleen) kirkonmenoihin osallistuttava, joten kirkosta on erottava _ennen_ asevelvollisuuden suorituksen alkua.

      Myös sotilasvala korvataan tunnuksettomalla juhlallisella vakuutuksella, joten uskontojen sietäminen intissä jää melko vähiin

      • WeeGee

        Siviilirekisterissä tosiaan olen ja olen aina ollutkin.


    • Provo Gator

      Puolustuvoimissa ei tarvitse ottaa osaa mihinkään kirkolliseen toimintaan, jos ei kuulu kirkkoon. Mutta luulen, että pelkkä ateismi ei riitä selitykseksi, vaan on ensin erottava kirkosta.

    • Niitti- Olli

      35 vuotta sitten armeijaa käydessäni,rippikoulua käymättömänä ja kirkosta eronneena, jouduin osallistumaan kaikkiin uskonnollisiin palveluksiin,joko tekemällä muunlainen vaihtoehto niin vaikeaksi, että valitsi "pienimmän riesan tien", tai vaihtoehtoja ei kerrottu olevankaan.Pitipä ilmottautua rippikouluunkin, kun olin muka nimeenomaan pyytänyt. En sitä kuitenkaan käynyt.Toivottavasti nykyisin on rehellisempää touhua.No, Jumalanhan väitetään olevan aina omien sotilaiden puolella ja oikeuttavan kaikkiin julmiin tekoihin mitä sodassa eteen tulee. Hassua vain on se, että vastapuolella on sama juttu!

      • Ajan mittaaja

        Minä kävin myöskin 73-74 välisenä aikana intin ja jouduin anomaan vapautusta vakaumukseeni vedoten kristillisistä palveluista. Alokasaikana en edes tiennyt sellaisesta mahdollisuudesta, mutta valaa en tehnyt, vaan sanoin suoraan että jos se on ainut mahdollisuus, niin sitten vaikka linnaan. Tein 2 muun miehen kanssa juhlallisen vakuutuksen. Myöhemmin sain kirjallisen todistuksen että olen vapautettu kaikista kristillisistä palveluista, siis myös iltahartauksista. No oli totta että en tullut valinneeksi sitä pienimmän riesan tietä. Joo mutta hyvät riukumontut tulin kaivaneeksi(Vaihtoehtona olisi ollut rippikoulu, se on käymättä vieläkin) niille herran sotureille, jotka valankin tekivät ja vannoivat jumalansa arvoon vedoten olevansa valmiit tappamaan ihmisiä, vaikka olen aina kuvitellut että sen tekeminen on jumalan käskyjen rikkomista.


    • vieläkinn

      Sotilasvakuutuksen vaihtoehtona on uskonnoton sotilasvakuutus. Järjestelyt sen vakuutuksen/valan antotilaisuuden suhteen vaihtelevat vielä. Jotkut ovat tasavertaisia, jossain vakuutus on paljon koruttomampi.

      Vakuutuken antajien tulisi päästä tasavertaisesti ohimarssiin, jos sellainen on vakuutus-/valatilaisuuden yhteydessä ao. paikkakunnalla (ainakin kesäisin usein on).

      Vala annetaan palveluohjesäännön mukaisesti, siis muodossa. Samoin eräät rukoilutukset, joita herra sotilaspastori jossei peräti kenttäpiispa suorittavat. Näin ollen niistä pidättäytyvät varusmiehet joutuvat/pääsevät muista erillään.

      Oikeampaa olisi, että rukoilut poistettaisiin kokonaan virallisesta palveluohjesäännöstä, ja mahdollisuus niihin ehkä säilytettäisiin mutta muoto olisi vapaampi, eri tavalla.

      Ihan alokasaikana Sun varmaan pitää sanoa, että et mene papin tunneille eikä hartauksiin. Papin tunnin sijaan saattaa olla esim. kuraattorin tai yksikön komentajan pitämä oppitunti, jossa käsitellään vaihtelevia asioita. Se on oikein.
      Periaatteessa niissä kai pitäisi puhua jotain mm. kriisiavusta, jos tulee kriisitilanteita.

      Perustuslain hengen ja kirjaimen mukaan myös kirkkoon kuuluva voi pidättäytyä rukoilemisesta, koska kenenkään ei ole pakko osallistua uskonnon harjoittamiseen, ja hän voi myös valita sotilasvakuutuksen.

    • rohveetta

      Hyvää se tekee sinullekin olla Sanan kuuulossa ja saamassa varjelusta elämään.

      • Atte Ateisti

        Kieltäytyminen olisikin niskurointia siinä vaiheessa kun komennetaan: "KYPÄRÄ! PÄÄSTÄ! RUKOILKAAMME!"

        Ja sillä hetkellä käskystä on kaikkien rukoiltava!


    • Atte Ateisti

      Jumalia vilisevä sotilasvala on korvattavissa "juhlallisella vakuutuksella", jonka sisältö on sama mutta ilman jeesusteluja.

      Hartauksiin ei tarvitse osallistua - tämä toimi jo aikanani 1989-90 armeijassa.

      Muistan vain kerran, että päivystävä upseeri kielsi kirkkoon kuulumattomilta oikeuden poistua rivistä iltahartauden ajaksi. Perustelu oli että "Ei tämä kauan kestä".

      Sitä en takaa, että sulkeiskoulutukseen yhä kuuluu kenttäjumalanpalvelukseen kuuluva käskysarja: "KYPÄRÄ! PÄÄSTÄ! RUKOILKAAMME"

    • big_banggggg

      "Olen ateisti. Armeijaan olen menossa saadekseni tämän velvollisuuden päiväjärjestyksestä pois."

      Kannattaa hoitaa alta pois. Kiität itseäsi myöhemmin. Saatat jopa viihtyä siellä. Itse ainakin viihdyin. Kaikki riippuu ennakkoasenteesta ja huumorintajusta, sekä kysästä suhtautumisesta.

      "Armeijassa kuitenkin olen kuullut pidettävät jumalanpalveluksia, rukoushetkiä ja muita vastaavia. Tämä tällainen todella loukkaa minua henkilökohtaisesti, se että pakotetaan julistamaan sellaisen nimeä johon en usko pienimmissäkään määrin."

      Armeijassa todella on jumalanpalveluksia sekä yksikön pihassa, että "kirkossa". Lisäksi on iltahartauksia sekä kenttäjumalanpalveluksia maastossa.

      Näitä kenttä-versioita on harvoin. Säännöllisesti, n. 2 kertaa kuussa on jumalanpalvelus/kristillinen aamunavaus kasarmialueella. Iltahartauksia oli meillä ainakin n. kerran kuussa. Vaihetelee varmasti paikan mukaan, kuinka paljon näitä tilaisuuksia on. Siellä ulkona muodossa kenttäpastori pitää hartauden, jonka jälkeen pataljoonan komentaja haukkuu joukon. Näin meillä kävi usein. :P

      Kirkkoon kuuluvien on osallistuttava näihin tilaisuuksiin. Kirkkoon kuulumattoman ei tarvitse osallistua mihinkään uskonnonharjoitukseen. Ainoa poikkeus ovat noi sulkeiskomentojen, lakki-päästä-rukoilkaamme-aamen-lakki-päähän -harjoittelu. Siinä kyseessä ei ole kuitenkaan rukoilu, vaan ainoastaan liikkeiden harjoittelu. Älä ota komentoa rukoilkaamme vakavasti, sillä oikeasti siinä ei rukoilla.

      Myöskään paraateihin ei tarvitse osallistua, mikäli siellä järjestetään jumalanpalvelus samalla (mikä on tavanomaista). Periaatteessa pitäisi järjestää kirkkoon kuulumattomille muuta ohjelmaa, mutta ainakin meillä kirkkoon kuulumattomat jäivät usein punkalleen nukkumaan siksi aikaa, kun kirkkokansa kävi aamunavauksessa ulkona tuiskussa ja tuulessa. Voi olla siis hyvääkin säkää. Ei aina keksitä paskaa puhdehommaa. Itse en ainakaan kokelaana mitään muuta palvelusta ikinä yrittänyt järjestää tai ehdottaa uskonnottomille, tietenkään! :)

      Koko ajan uskonnottomien vähemmistö intissä kasvaa, joten et ole yksin ajatustesi kanssa.

      "Jopa sotilasvalassa oleva "Minä lupaan ja vakuutan kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä" aiheuttaa osaltani pientä suuttumusta vanhoillista järjestelmää kohtaan."

      Itsekin pidän nykyistä järjestelmää aikansa eläneenä muinaisjäänteenä. Itse osallistuin valaan, mutta tuota kohtaa en lausunut ääneen. :)

      "Onko kaikkeen uskontoon liittyvästä mahdollisuus kieltäytyä (sotilasvalasta ei, sen tiedän, mutta yhden lauseen kestää hammasta purren). Mihinkään palveluksiin ja rukouksiin en kuitenkaan ota osaa missään tapauksessa, tuli putkaa tai muuta. "

      Älä murehdi. Voit osallistua sotilasvakuutukseen, mikä on loistava vaihtoehto. Itse osallistuin sotilasvalaan, perhesyistä. Isä ja äiti tulivat katsomaan 500km päästä valatilaisuutta, joten valitsin perinteisemmän ja näyttävämmän vaihtoehdon. Käsityksesi uskonnollisen valan pakollisuudesta on täysin virheellinen, onneksi. Itse kävin intin 2007 ja olin komppanian ainoana kokelaana velvoitettu tietämään yleisen palvelusohjesäännön säädökset melko tarkasti, joten tässä kohtaa minulla on jopa tietoa.

      Kuitenkin loppujen lopuksi uskonnot ovat intistä kokonaisuudessaan ehkä yksi promille, jos sitäkään. Tärkeintä ovat joukkuekaverit ja yhdessä tekeminen, sekä kiinnostavat harjoitukset ja johtajakokemukset (mikäli on vuoden, suosittelen!!) Älä stressaa ollenkaan!! Tätä toivon. Nimittäin huolesi ovat turhia, mikäli sinulle sattuu yhtään saman kaltaisia esimiehiä kuin minulle. Jos sinua pakotetaan uskonnolliseen toimintaan esimiestesi taholta, voit ottaa yhteyttä oikeusupseeriin tai riippuen tapauksesta, kouluttajiin tms. Viimekädessä eduskunnan oikeusasiamies on velvollinen käsittelemään kantelusi, mikäli sinut pakotetaan uskonnollisiin tilaisuuksiin vasten omaa tahtoasi, ja kun et kuulu kirkkoonkaan.

      Tässä vielä eräs hauska muisto intistä liittyen aiheeseen. Kun sulkeisissa (ei-uskonnollista palvelusta) harjoiteltiin tulevaa valatilaisuutta varten noita rukousasentoja ym. eräs yliluutnanttimme lausui yllättäen rukouksen (huumorilla, toivoisin :) Rukous meni näin. Lakki-päästä-rukoilkaamme: Rakas jumala. Anna minulle ensi saapumiserässä parempia alokkaita. Aamen. Kyllä oli porukalla pokassa pitelemistä. KO yliluutnantti oli hyvä letkautuksissaan muutoinkin.

      • Kikeli

        [QUOTE]Ainoa poikkeus ovat noi sulkeiskomentojen, lakki-päästä-rukoilkaamme-aamen-lakki-päähän -harjoittelu. Siinä kyseessä ei ole kuitenkaan rukoilu, vaan ainoastaan liikkeiden harjoittelu. Älä ota komentoa rukoilkaamme vakavasti, sillä oikeasti siinä ei rukoilla.[/QUOTE]

        Ai ei ole muka kyse rukoilusta? Sitähän se juurikin on. Miettikäähän mikä paskamyrsky tulisi jos kristillisen pään alaspainanamisen sijasta varusmiehet pakotettaisiin "RUKOILKAAMME"-käskyn jälkeen kääntyvän Mekkaa päin ja polvillaan kumartavan sinne...


      • Humanistisesti

        ”9.2 Sotilasvalan vannominen ja sotilasvakuutuksen antaminen
        429. Ennen sotilasvalan vannomista tai sotilasvakuutuksen antamista asevelvollisille
        on selvitettävä sotilaan velvollisuuksia ja oikeuksia sekä opetettava heidät ymmärtämään
        valan ja vakuutuksen merkitys ja ero.”

        Kommentti: Tässä ohjesäännössä voisi lyhyesti luonnehtia sotilasvakuutuksen ja sotilasvalan eroa toteamalla, että sotilasvakuutus on uskonnoton ja sotilasvala on uskonnollinen (kristillinen). Merkkinä yhdenvertaisesta asemasta voisi pitää vaihtoehtojen esittämistä aakkosjärjstyksessä. Valan nostaminen vakutuksen edelle on merkki tosiasiallisesta valan suosimisesta ja vakuutuksen syrjimisestä.

        ”Sotilasvakuutus
        443. Sotilasvakuutuksen antavat ne alokkaat, jotka ovat valinneet vakuutuksen valan
        sijasta. Sotilasvakuutus annetaan erillisessä tilaisuudessa, yleensä siten, että siihen osallistuvilla
        henkilöillä on mahdollisuus seurata valatilaisuutta ja osallistua ohimarssiin.”

        Kommentti: Sotilasvakuutuksen antajille suotu mahdollisuus osallistua ohimarssiin on selvästi parempi kohta kuin kohdan 415 räikeä syrjivyys, mutta silti voi kriittisesti kysyä miksi ohimarssiin osallistumiseen kytketään mahdollisuus ja samalla välttämättömyys seurata uskonnollista valatilaisuutta. Sen sijaan sotilasvalan antajille ei ohjesäännön mukaan järjestetä mahdollisuutta seurata sotilasvakuutuksen antamista.


    • Humanistisesti

      Uskonnon ja omantunnon vapauden toteutumisen näkökulmasta tarkastellen varusmiesaika on vähintäänkin haasteellinen. Armeijassa ns. kirkollisella työllä, hartaustilaisuuksilla ja muodossa tapahtuvalla johdetulla rukoilemisella on kohtuuttomasti ylikorostunut asema, jota pönkitetään kyseenalaisesti Yleisellä palveluohjesäännöllä.

      Yleisenä suhtautumisena tuntuu olevan, että kirkollisesta työstä ja uskonnon harjoittamisesta saa ainoastaan pyynnöstä vapautuksen ja vain ellei kuulu kirkkoon. Kirkkoon kuulumattomille ei saisi armeijassa tyrkyttää uskonnollisia menoja, vaikka heillä olisikin oikeus pyynnöstään osallistua kirkollisiin menoihin.

      Nykytilanne edellyttää kirkkoon kuulumattomilta alokkailta erityistä aktiivisuutta ja siten jonkinasteista kanttia, rohkeutta ilmoittaa, että ei osallistu hartauksiin ja kirkolliseen työhön, vaikka "järjestelmä" sitä tuntuu odottavan kirkollisiin menoihin osallistumista. Vapautuksen kirkollisista jutuista kyllä saa kun sanoo selvästi sen heti palveluksen alussa.

      Eikä kirkkoon kuuluvankaan kait tarvitse perustuslain 11 § pohjalta katsoen osallistua "kirkollisesta työstä" ainakaan siihen kuuluviin hartauksiin ja kenttäjumalanpalveluksiin, sillä pelkkä kirkon jäsenyys ei velvoita siviilissäkään jumalanpalveluksiin. Palveluohjesäännöllä ei voi kumota perustuslaillista oikeutta.

      Perustuslain 11 § toteutuukin siinä, että kaikki, myös kirkon jäsenet, voivat valita uskonnottoman sotilasvakutuksen.

      Sen sijaan kenttähartauden ja paraatikatselmuksen kytkykauppa Yleisessä palveluohjesäännössä - kohta 415: "Jos he (evankelisluterilaiseen tai ortodoksiseen kirkkoon kuulumattomat) eivät kenttähartauden vuoksi voi osallistua paraatikatselmukseen, heille järjestetään muuta palvelusta." - on selvästi ainakin muita kuin evankelisluterilaisia varusmiehiä syrjivä menettely. Siis uskonnoton varusmies, joka ei halua osallistua uskonon harjoittamiseen, ei pääse paraatikatselmukseen, jos hän ei suostu rukoilemaan käskyn mukaan asennossa?! Voiko tämä olla totta 2000-luvun Suomessa!?

      • Humanistisesti

        Ylenen palveluohjesääntö:
        ”9.3 Jumalanpalvelukset ja hartaustilaisuudet
        446. Evankelisluterilaisia ja ortodoksisia jumalanpalveluksia sekä hartaustilaisuuksia
        järjestetään osana palvelusohjelmaa. Niiden sisältö ja järjestelyt määräytyvät olosuhteiden
        mukaan.
        447. Evankelisluterilaiseen tai ortodoksiseen kirkkoon kuulumattomilla sotilailla on
        oikeus osallistua jumalanpalveluksiin ja hartaustilaisuuksiin. Niille, jotka eivät vakaumuksensa
        vuoksi osallistu jumalanpalveluksiin ja hartaustilaisuuksiin, on järjestettävä ohjattua
        elämänkatsomustietoon tai etiikkaan liittyvää ohjelmaa.”

        Kommentti: Kohdassa 446 tulisi todeta, että uskonnon harjoittamiseen osallistumisen tulee olla vapaehtoista, että pelkästään kirkon jäsenyys ei voi velvoittaa uskonnon harjoittamiseen.

        Kohdassa 447 mainittu ohjauttu elämänkatsomustietoon ja etiikkaa liittyvä ohjelma on ilmesesti selvä edistysaskel esimerkiksi taannoin käytettyyn siivouspalveluun tai perunateatteriin verrattuna.
        Kuitenkin kohdassa ensimmäisenä mainittu lause korostaa ev.lut. ja ort. uskonnon harjoittamiseen osallistumista kyseisiin kirkkoihin kuulumattomille sillä tavalla, että sen voi käsittää ja esittää jopa suosituksena Käytännössä monissa joukko-osastoissa asia ilmeisesti esitetäänkin suosituksena niin, että kirkkoihin kuulumattomille tulee sosiaalista ja jopa sotilaallista painetta osallistua uskonon harjoittamiseen joukon mukana ja suuri osa heistä katsookin parhaaksi osallistua ollakseen herättämättä kiusallista huomiota mutta tosiasiallisesti vastentahtoisesti.


      • Humanistisesti

        ”4.5 Pappi, sosiaalikuraattori, henkilöstötukiryhmä ja varusmiestoimikunta
        194. Joukko-osaston komentaja vastaa joukkonsa henkisestä hyvinvoinnista. Tässä
        työssä komentajaa tukee henkilöstötukiryhmä, erityisesti joukko-osaston pappi, sosiaalikuraattori
        ja työsuojeluasiamies, sekä varusmiestoimikunta. Kaikkien esimiesten velvollisuus
        on edistää joukkonsa henkistä hyvinvointia.
        195. Joukko-osaston pappi tarjoaa henkistä ja hengellistä tukea sitä tarvitseville. Sotilaspappi
        vastaa eettisen opetuksen ja kasvatuksen toteuttamisesta joukko-osastossa. Hän
        osallistuu psykososiaalisen tuen antamiseen joukko-osaston henkilöstötukiryhmässä.”

        Kommentti: Tässä yhteydessä tulisi Yleisessä palveluohjesäännössä käsitellä oikeutta olla osallistumatta kirkolliseen työhön Tulisi myös määritellä, kuka vastaa uskonnottomien eettisestä opetuksesta ja kasvatuksesta. Sosiaalikuraattorin asemaa ja koulutusta siinä tulisi ilmeisesti vahvistaa.

        Koko kirkolinen työ olisi hyvä säästökohde. sotilaspappien virat voisi avata kaikkia palveleville katsomuksellisesti sitoutumattomille tukipalvelujen asiantuntijoille, kuraattoreille ja psykologeille.


      • Humanistisesti
        Humanistisesti kirjoitti:

        ”4.5 Pappi, sosiaalikuraattori, henkilöstötukiryhmä ja varusmiestoimikunta
        194. Joukko-osaston komentaja vastaa joukkonsa henkisestä hyvinvoinnista. Tässä
        työssä komentajaa tukee henkilöstötukiryhmä, erityisesti joukko-osaston pappi, sosiaalikuraattori
        ja työsuojeluasiamies, sekä varusmiestoimikunta. Kaikkien esimiesten velvollisuus
        on edistää joukkonsa henkistä hyvinvointia.
        195. Joukko-osaston pappi tarjoaa henkistä ja hengellistä tukea sitä tarvitseville. Sotilaspappi
        vastaa eettisen opetuksen ja kasvatuksen toteuttamisesta joukko-osastossa. Hän
        osallistuu psykososiaalisen tuen antamiseen joukko-osaston henkilöstötukiryhmässä.”

        Kommentti: Tässä yhteydessä tulisi Yleisessä palveluohjesäännössä käsitellä oikeutta olla osallistumatta kirkolliseen työhön Tulisi myös määritellä, kuka vastaa uskonnottomien eettisestä opetuksesta ja kasvatuksesta. Sosiaalikuraattorin asemaa ja koulutusta siinä tulisi ilmeisesti vahvistaa.

        Koko kirkolinen työ olisi hyvä säästökohde. sotilaspappien virat voisi avata kaikkia palveleville katsomuksellisesti sitoutumattomille tukipalvelujen asiantuntijoille, kuraattoreille ja psykologeille.

        Korjaan niin että kaksoiskonsonantit ovat nyt keskimäärin hyvin.
        Armeijan teltassakin pakkasilla on keskimäärin hyvin, kun on pää jäässä ja varpaat käryävät.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2809
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      376
      2664
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2200
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1838
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1783
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1774
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1708
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1482
    Aihe