ZOHARISTA

Diana*

Olemme saaneet lukea väärennöksiä Talmudista, koska netistä löytyy mitä tahansa, joten minua todella kiinnostaisi tietää, ovatko nämä tekstit Zoharista väärennöksiä.

Olen lukenut aiemmin täällä, että oppi jälleensyntymästä ei kuulu juutalaisuuteen, minua ajatus kuitenkin viehättää, ja vähemmän tunnetut juutalaiset tekstit kyllä tukevat ajatusta, mutta voihan olla, että ne ovat väärennöksiä.


Oppi Zoharista kertoo jokaisen ihmisen pelastuksesta ja täydelliseksi tulemisesta. Ei ole kadotusta.

//Ihminen syntyy uudestaan ja uudestaan, kunnes hän lopulta tulee täydelliseksi.

Synti, sanotaan Zoharissa, ei ole mikään positiivinen käsite, ei ole hyvä sanoa, että ihminen synnin takia kärsii rangaistusta, sillä pahaa, syntiä ei oikeastaan ole olemassa. Kärsimys ei ole käsitettävä rangaistuksena.

Ihmissielu syntyy maanpäälle kokeakseen ja tullakseen täydelliseksi, eikä kärsimys ole tangaistusta, vaan seurausta hänen pahoista teoistaan. Jokainen ihminen saavuttaa kerran täydellisyyden. Ainoa todellinen synti kabbalan mukaan on siinä, että ihminen ei pyri kaikella voimallaan täydellisyyttä kohti. Ja jokainen ihminen tuntee olevansa syntinen tässä suhteessa.

Jokaisen ihmisen täytyy tunnustaa itselleen, että hän henkisesti on ainakin jonkun verran laiska ja välinpitämätön.

Zohar sanoo: kaikki ihmiset ovat kerran yhtäaikaa luodut eli emanoituneet jumalasta ja heidän alkuperäinen kotinsa sieluina on luomisen maailmassa, sieltä he syntyvät maan päälle tullakseen täydellisiksi. Heidän ensimmäinen ruumiillistumansa oli kuitenkin aivan kuin lankeemus. Kaikki sielut olivat yhdessä ja tunsivat uteliaisuutta: meidän pitää mennä alas maailmaan kokemaan ja näkemään, minkälainen elämä on. Omasta tahdostaan ihmiset haluavat ruumiillistua maan päälle.

Tämä oli alkuperäinen synti Adamissa, mutta se ei ole paha, se on kaiken kehityksen edellytys. Zohar ottaa myös puheeksi tuon aran kysymyksen välttämättömyydestä ja vapaasta tahdosta, jota ei kukaan uskalla ratkaista, mutta joka aina panee ihmiset ajattelemaan. Se ratkaisee tämän asian samalla tavalla kuin nykyinen teosofinen maailmankatsomus.

Zohar kysyy: kun ihmiset tällä tavalla syntyvät uudestaan ja uudestaan, lopulta tullakseen täydellisiksi, eikö silloin hallitse välttämättömyys elämässä? Jos ihmisen täytyy tulla täydelliseksi, missä silloin on hänen vapautensa?

Zohar vastaa: ihminen on vapaa joka hetki, hän ei ole välttämättömyyden orja, vaan vapaa sen kautta, että hän on jumalasta. Jumalallinen olento, joka aina voi tulla paremmaksi, aina nousta, aina itseään muuttaa.

Zohar merkitsee "loisto". Se puhuu ihmisestä, hänen kehityksestään ja tulevaisuudestaan.

Jälleensyntymästä:

Sitä mainitaa Zoharissa nimellä Gilgul, sielun palaaminen maan päälle. Muuan kabbalisti, Manasse
ben Israel ( 1604-1657) on Zohariin nojautuen selvin sanoin puhunut jälleensyntymästä ja selvittänyt kysymystä. Hän selittää, että Gilgul on välttämätön edellytys, jos tahdomme ymmärtää elämää. Sillä elämässä, hän sanoo, on paljon, jonka syytä emme näe.

Vaikka esim, kärsimys usein silminnähden seuraa edellä käyvästä pahasta tai tietämättömyydestä, on kuitenkin äärettömän paljon kärsimystä, jonka syy on tuntematon. Mistä tämä kärsimys aiheutuu, mistä se on ikäänkuin rangaistusta?

Jos kerran uskomme jumalaan, so. järkeen ja oikeuteen maailmassa, silloin meidän tulee osata selittää itsellemme, miksi on kärsimystä maailmassa, ei ainoastaan silloin, kuin huomaamme, että se todella on seurausta jostakin pahasta teosta, vaan muutenkin. Ja jälleensyntymisoppi tarjoaa tämän selityksen.//

---------

// Jos jälleensyntymisoppi julistettaisiin tieteelliseksi faktaksi, niin ihmiset joutuisivat pohtimaan jokaista tekoaan paljon syvällisemmin kuin mitä he ovat tähän asti tehneet. Ei voida enää vain kyynisesti todeta, että mitä väliä sillä on vaikka me saastutamme koko maapallon, kun emmehän me itse ole enää täällä muutaman vuosikymmenen päästä.

Tämä on täysin väärä ajatus sillä me todellakin saatamme syntyä tänne uudelleen ja silloin on aika kurjaa, jos joudumme kohtaamaan aiempien välinpitämättömien tekojemme seuraukset, joita myös karmaksi kutsutaan. Ihminen näyttäisi olevan niin kovakalloinen otus, että se ei välttämättä aina välitä edes omista lapsistaan ja lapsenlapsistaan, mutta ehkä kuitenkin välittää itsestään.

Planeetallemme onkin tulossa kultaisen säännön
laajennettu versio, joka kuuluu: " Kohtele ja hoida kotiplaneettaasi, niin kuin omaa asuntoasi"!
Eli älä likaa ja saastuta kotiplaneettaasi, vaan pidä se järjestyksessä ja puhtaana, aivan kuten pidät oman asuntosikin. Väitän, että ihmiskunnalla on vain yksi tie tulevaisuuteen, ja se on reinkarnaation ja karman lain "uusi tuleminen", mikään muu ei voi muuttaa ihmiskuntaa ottamaan VASTUUTA teoistaan.

Sen ymmärtäminen, että jos emme kohtele muita ihmisiä ja ympäristöämme kuten haluaisimme itseämme kohdeltavan, joudumme kohtaamaan tekomme seuraukset omalla kohdallamme tulevassa elämässä. //

( Sefer ha Zohar ( Loiston kirja) ja Sefer ha Yetzirah ( Luomisen kirja) ovat kabbalistisen kirjallisuuden kulmakivet. Yhdessä Sefer ha Torahin kanssa, joka on vanhan testamentin ydinteksti, niitä voidaan opiskella paitsi viisaina teoksina, niin myös ohjekirjoina. )

Tässä väitetään myös, että jälleensyntyminen on ollut tiedettynä juutalaisten kesken salaisena oppina, vaikkeivat he ole puhuneet siitä julkisesti.
Netistä löytyy kaikenlaista, mutta tämä nyt kuitenkin on maailmanlaajuisesti leviämässä, ja erittäin järkevää kaikenlisäksi, jos ajattelemme
maaplaneetan tilaa, yksilön vastuuta, elämän tarkoituksen etsintää, ja muuta hämmennystä, sekä
kysymyksiä...kysymyksiä.. ja aina vaan uusia tarinoita ja pelastussanomia.


Tietenkään emme voi tietää näistä teoksista kuin pisaroita, joita silloin tällöin tihkuu, sieltä ja täältä.
Ovatko väärennöksiä ja mitä ajatuksia noin ylipäätänsä herättävät. Kirjoittakaa, jos nyt asiallinen pohdinta ylipäätänsä kiinnosta.

122

2578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ydin toorasta

      tai Tanachista, joka tukee vieraita oppejasi ja oikeuttaisi sinua esitäämään niitä täällä, juutalaisille/ihmisille tarkoitettuna Jahven ilmoituksena.

      • Diana*

        minä olen ainoastaan kysynyt ovatko nämä väärennöksiä, koska niitähän nyt on kaikenlaisia,
        testamentteja olemassa.

        Tietääkseni Zohar/kabbala kuuluvat juutalaisiin teksteihin.
        Mistä minä voin tietää, mitkä ovat muunnoksia, keneltä minä kysyn ellen juutalaisilta.

        Eikö täällä keskustella juutalaisuudesta.


      • Vain Ydintoora on luotettava
        Diana* kirjoitti:

        minä olen ainoastaan kysynyt ovatko nämä väärennöksiä, koska niitähän nyt on kaikenlaisia,
        testamentteja olemassa.

        Tietääkseni Zohar/kabbala kuuluvat juutalaisiin teksteihin.
        Mistä minä voin tietää, mitkä ovat muunnoksia, keneltä minä kysyn ellen juutalaisilta.

        Eikö täällä keskustella juutalaisuudesta.

        Sitävastoin Ydintooran mukainen ilmoitus siitä, että "kaikkien ihmisten on kerran kuoltava ja sitten tulee tuomio" on luotettava.

        Et synny tänne toista kertaa, joten voit huokaista sen suhteen helpotuksesta.

        Elämäsi maan päällä on ainutkertainen.

        Zohar on siinä mielessä oikeassa, että kaikki ihmiset ovat jo Eevassa ollessaan tehneet syntiä. Kun Eeva lankesi, niin kaikki hänen jälkeläisensä lankesivat yhdessä hänen kanssaan.

        Tee parannus Eevan perintönä saamastasi synnistä ja omista synneistäsi ja usko siihen syntien sovitukseen ja ylösnousemukseen, jota Ye-ho-ŝhua Ha-Moŝhiach meille omilleen tarjoaa vanhurskasten ylösnousemuksessa, niin et joudu jumalattomien ylösnousemukseen eli kuumaan paikkaan grillattavaksi!


      • Diana*
        Vain Ydintoora on luotettava kirjoitti:

        Sitävastoin Ydintooran mukainen ilmoitus siitä, että "kaikkien ihmisten on kerran kuoltava ja sitten tulee tuomio" on luotettava.

        Et synny tänne toista kertaa, joten voit huokaista sen suhteen helpotuksesta.

        Elämäsi maan päällä on ainutkertainen.

        Zohar on siinä mielessä oikeassa, että kaikki ihmiset ovat jo Eevassa ollessaan tehneet syntiä. Kun Eeva lankesi, niin kaikki hänen jälkeläisensä lankesivat yhdessä hänen kanssaan.

        Tee parannus Eevan perintönä saamastasi synnistä ja omista synneistäsi ja usko siihen syntien sovitukseen ja ylösnousemukseen, jota Ye-ho-ŝhua Ha-Moŝhiach meille omilleen tarjoaa vanhurskasten ylösnousemuksessa, niin et joudu jumalattomien ylösnousemukseen eli kuumaan paikkaan grillattavaksi!

        kristityn näkemys asiasta, sen opin olen hylännyt ajat sitten.


      • Tarkasti seurannut
        Diana* kirjoitti:

        kristityn näkemys asiasta, sen opin olen hylännyt ajat sitten.

        Sä vierailet jatkuvasti monilla kristittyjen foorumeilla 'häiriköimässä' siellä, mikä osoittaa selvää latenttia mielenkiintoasi Jeesusta kohtaan.


      • Diana*
        Tarkasti seurannut kirjoitti:

        Sä vierailet jatkuvasti monilla kristittyjen foorumeilla 'häiriköimässä' siellä, mikä osoittaa selvää latenttia mielenkiintoasi Jeesusta kohtaan.

        hyvinkin kiinnostunut Jeesuksesta, varmaan on tullut myös selväksi missä mielessä.

        Minä osaan evankeliumit melkein ulkoa.
        Mutta tämä aloitus ei nyt ollut Jeesuksesta, onko mahdotonta toivoa asiallista keskutelua.


      • Yksi kohta
        Diana* kirjoitti:

        hyvinkin kiinnostunut Jeesuksesta, varmaan on tullut myös selväksi missä mielessä.

        Minä osaan evankeliumit melkein ulkoa.
        Mutta tämä aloitus ei nyt ollut Jeesuksesta, onko mahdotonta toivoa asiallista keskutelua.

        jälleensyntymisopin ja näkemystesi perustelemiseksi.


      • Diana*
        Yksi kohta kirjoitti:

        jälleensyntymisopin ja näkemystesi perustelemiseksi.

        tämä ei ollut Jeesus keskustelu, kyse oli Zoharista.


      • löytyvän
        Diana* kirjoitti:

        tämä ei ollut Jeesus keskustelu, kyse oli Zoharista.

        myös toorasta, jonka esitit Zoharin valossa tukevan siis esittämääsi jälleensyntymisoppia? Kytkit tooran perustelissasi esittämiisi Zoharin oppeihin.


      • Ydintoora on ok
        Diana* kirjoitti:

        tämä ei ollut Jeesus keskustelu, kyse oli Zoharista.

        monta kertaa läpi(?)

        Etkö ole sieltä itse löytänyt selkeää vastausta kysymykseesi, ettei jälleensyntymistä sen mukaan ole?

        Kaikkien kuolleiden ylösnousemus sieltä selvästi löytyy, mutta se on eri asia kuin jälleensyntymisoppi, joka on lähinnä hinduismin ja buddhismin sanoman mukainen harhaoppi.

        Miksí harhailet jatkuvasti mokomien itämaisten pakanauskontojen suossa, vaikka selkeä pelastusoppi on löydettävissä UT:sta?


      • Diana*
        Ydintoora on ok kirjoitti:

        monta kertaa läpi(?)

        Etkö ole sieltä itse löytänyt selkeää vastausta kysymykseesi, ettei jälleensyntymistä sen mukaan ole?

        Kaikkien kuolleiden ylösnousemus sieltä selvästi löytyy, mutta se on eri asia kuin jälleensyntymisoppi, joka on lähinnä hinduismin ja buddhismin sanoman mukainen harhaoppi.

        Miksí harhailet jatkuvasti mokomien itämaisten pakanauskontojen suossa, vaikka selkeä pelastusoppi on löydettävissä UT:sta?

        Lain kirja, opetuksen kirja, eikö näin?

        Mutta taasko se Ut, ei sieltä Ut löydy.
        Ut muutti lakia, joka ei ollut luvallista.


        Kyse oli Zoharista, ei pakanoista, tai pakanauskonnoista. Ei puhuttu epäjumalista tai ihmisjumalista tai ihmisuhreista.

        Jumalan ääni sinun sisälläsi. Ymmärrätkö?


      • jossa voidaan nähdä
        Diana* kirjoitti:

        Lain kirja, opetuksen kirja, eikö näin?

        Mutta taasko se Ut, ei sieltä Ut löydy.
        Ut muutti lakia, joka ei ollut luvallista.


        Kyse oli Zoharista, ei pakanoista, tai pakanauskonnoista. Ei puhuttu epäjumalista tai ihmisjumalista tai ihmisuhreista.

        Jumalan ääni sinun sisälläsi. Ymmärrätkö?

        UT:een muuttaneen lakia.


      • muuttivat eli väärensivät
        Diana* kirjoitti:

        Lain kirja, opetuksen kirja, eikö näin?

        Mutta taasko se Ut, ei sieltä Ut löydy.
        Ut muutti lakia, joka ei ollut luvallista.


        Kyse oli Zoharista, ei pakanoista, tai pakanauskonnoista. Ei puhuttu epäjumalista tai ihmisjumalista tai ihmisuhreista.

        Jumalan ääni sinun sisälläsi. Ymmärrätkö?

        Ns. Mooseksen lain tehden siitä omia muunnoksia ja käyttösovellutuksia mukaanlukien "lepopäivän" nimeäminen Auringonpäiväksi jne; mutta UT: ja apostolit osoittivat sen "täytetyksi" kaikkine vaatimuksineen Jeesuksessa eli Immanuelin kautta.


      • Diana*
        jossa voidaan nähdä kirjoitti:

        UT:een muuttaneen lakia.

        ei koskenut kristinuskoa ja nämä asiat on moneen kertaan käyty läpi. Jeesus muutti lakia useassa kohdassa, en kuitenkaan ala niitä tässä luettelemaan.
        Ja Paavali "naulasi ristiin" koko lain. Joten kyllä ne sieltä löytyvät, pitäisikö sinun ihan itse etsiä, niin jäisi paremmin mieleen.

        Jaksa tässä kaikkea valmiiksi teille, ohi menee kuitenkin.


      • Jeesus tai Paavali
        Diana* kirjoitti:

        ei koskenut kristinuskoa ja nämä asiat on moneen kertaan käyty läpi. Jeesus muutti lakia useassa kohdassa, en kuitenkaan ala niitä tässä luettelemaan.
        Ja Paavali "naulasi ristiin" koko lain. Joten kyllä ne sieltä löytyvät, pitäisikö sinun ihan itse etsiä, niin jäisi paremmin mieleen.

        Jaksa tässä kaikkea valmiiksi teille, ohi menee kuitenkin.

        muka tekivät tai esittivät, - onhan niitä toki kaiketi kohtuullista myös hiukan oikaista tai kommentoida? Laikia ei siis muutettu kuten väitit vaan se esitettiin nimenomaan "täytetyksi Messiaan kuolemassa", Hänen ollessaan puuhun ripustettu ja tuomittu kirottuna meidän edestämme. (5 Moos.21:22,23)


      • Diana*
        Jeesus tai Paavali kirjoitti:

        muka tekivät tai esittivät, - onhan niitä toki kaiketi kohtuullista myös hiukan oikaista tai kommentoida? Laikia ei siis muutettu kuten väitit vaan se esitettiin nimenomaan "täytetyksi Messiaan kuolemassa", Hänen ollessaan puuhun ripustettu ja tuomittu kirottuna meidän edestämme. (5 Moos.21:22,23)

        No mitä kuuluu?

        Bulinat Bois ja turhat väitteet, nyt ei puhuta evankeliumista.


      • ole jo puitu
        Diana* kirjoitti:

        No mitä kuuluu?

        Bulinat Bois ja turhat väitteet, nyt ei puhuta evankeliumista.

        omaan loosiinsa?


      • Diana*
        ole jo puitu kirjoitti:

        omaan loosiinsa?

        jos ei kiinnosta, ei ole pakko osallistua. :)

        Kuka se Johannes Kastaja olikaan ????

        Kuka kysyi; >>> Kenen ihmiset sanovat minun olevan?>>>> ja miksi?


      • kuulijoita riittää
        Diana* kirjoitti:

        jos ei kiinnosta, ei ole pakko osallistua. :)

        Kuka se Johannes Kastaja olikaan ????

        Kuka kysyi; >>> Kenen ihmiset sanovat minun olevan?>>>> ja miksi?

        Synkretistisille maailmanuskonnoille kaikkien uskontojen temppelissä, jos julistetaan omavoimaista ihmisen nousua jumaluuteen. (Saatanaksi)


      • Diana*
        kuulijoita riittää kirjoitti:

        Synkretistisille maailmanuskonnoille kaikkien uskontojen temppelissä, jos julistetaan omavoimaista ihmisen nousua jumaluuteen. (Saatanaksi)

        Jumalan ohjeilla, avulla ja tuella.


      • Hänessä Ps. 110
        kuulijoita riittää kirjoitti:

        Synkretistisille maailmanuskonnoille kaikkien uskontojen temppelissä, jos julistetaan omavoimaista ihmisen nousua jumaluuteen. (Saatanaksi)

        "Hänessä asuu jumaluuden KOKO TÄYTEYS RUUMIILLISESTI, JA TE (uskovat) OLETTE TÄYDELLISET HÄNESSÄ, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää;" (Kol.2:9,10)

        -"Siis jos JOKU ON KRISTUKSESSA, NIIN HÄN ON UUSI LUOMUS; SE MIKÄ ON VANHAA ON KADONNUT, KATSO, UUSI ON SIJAAN TULLUT." (2 Kor.5:17)


      • LEARSI*
        kuulijoita riittää kirjoitti:

        Synkretistisille maailmanuskonnoille kaikkien uskontojen temppelissä, jos julistetaan omavoimaista ihmisen nousua jumaluuteen. (Saatanaksi)

        Jahve on saanut meidät valmiiksi: kuvanaan Kristus Messiaassa. (Ef.1:3-6; Genessis 1:26,27; 2:1.)


      • Magabi*
        Ydintoora on ok kirjoitti:

        monta kertaa läpi(?)

        Etkö ole sieltä itse löytänyt selkeää vastausta kysymykseesi, ettei jälleensyntymistä sen mukaan ole?

        Kaikkien kuolleiden ylösnousemus sieltä selvästi löytyy, mutta se on eri asia kuin jälleensyntymisoppi, joka on lähinnä hinduismin ja buddhismin sanoman mukainen harhaoppi.

        Miksí harhailet jatkuvasti mokomien itämaisten pakanauskontojen suossa, vaikka selkeä pelastusoppi on löydettävissä UT:sta?

        Olen nimittäin kokenut monia uudelleen syntymiä maan päälle olen syntynyt eri ihmisrotuihin. muistan melko paljon sikäläöisten kulttuurien eroja. Koska kokemukseni ovat vain minun omakohtaisia kokemuksia. Rehellisesti sanon en voi todistaa kellekään yhtään mitää koska kaikki vaiheet mitä olen elänyt, ne on kaikki vain minun amakohtaista kokemusta josta ei pysty antamaan todistusaineistoa. Mikä ihme oli se, että olin edellisessä elämässäni vihreä silmäinen ja oliivi ihoinen, niinkuin nytkin tässä elämässä.

        Yritin kertoa lapena ennen elettyjä kokemuksia, niin minut leimattiin hulluksi, koska tämä ei sovi Kristilliseen ajatteluun. Minkä minä tiedän sen minä tiedän varmuudella koska olen elänytne vaiheet!


      • Tähtisumua ja Zoharia
        Magabi* kirjoitti:

        Olen nimittäin kokenut monia uudelleen syntymiä maan päälle olen syntynyt eri ihmisrotuihin. muistan melko paljon sikäläöisten kulttuurien eroja. Koska kokemukseni ovat vain minun omakohtaisia kokemuksia. Rehellisesti sanon en voi todistaa kellekään yhtään mitää koska kaikki vaiheet mitä olen elänyt, ne on kaikki vain minun amakohtaista kokemusta josta ei pysty antamaan todistusaineistoa. Mikä ihme oli se, että olin edellisessä elämässäni vihreä silmäinen ja oliivi ihoinen, niinkuin nytkin tässä elämässä.

        Yritin kertoa lapena ennen elettyjä kokemuksia, niin minut leimattiin hulluksi, koska tämä ei sovi Kristilliseen ajatteluun. Minkä minä tiedän sen minä tiedän varmuudella koska olen elänytne vaiheet!

        Kevyttä yläpilveä ovat henkilökohtaiset luulot, vai mitä luulet? Että sellanen uskonto näytille tänne; - ettet vaan ole ollut se kuuluisa Kuljun Kallekin*, kolmasti jäänyt junan alle, joka lystiksensä hyppeli yhdellä jalalla?


      • Magabi
        Tähtisumua ja Zoharia kirjoitti:

        Kevyttä yläpilveä ovat henkilökohtaiset luulot, vai mitä luulet? Että sellanen uskonto näytille tänne; - ettet vaan ole ollut se kuuluisa Kuljun Kallekin*, kolmasti jäänyt junan alle, joka lystiksensä hyppeli yhdellä jalalla?

        Uuno turhapuroksi. Suo anteeksi jos olen erehtynyt. Mistäpäin Kuljua oot kotoisin?


      • nousta ylös
        Magabi kirjoitti:

        Uuno turhapuroksi. Suo anteeksi jos olen erehtynyt. Mistäpäin Kuljua oot kotoisin?

        ainakaan väärällä jalalla.


      • Luikerolle kyytiä:
        Diana* kirjoitti:

        minä olen ainoastaan kysynyt ovatko nämä väärennöksiä, koska niitähän nyt on kaikenlaisia,
        testamentteja olemassa.

        Tietääkseni Zohar/kabbala kuuluvat juutalaisiin teksteihin.
        Mistä minä voin tietää, mitkä ovat muunnoksia, keneltä minä kysyn ellen juutalaisilta.

        Eikö täällä keskustella juutalaisuudesta.

        Jos sen tekee jälleensyntymää uskova nimimerkki Diana, esiintyen suurisilmäisen tietämätön katse silmissään, - vaikka edustaa nimenomaan nimimerkkiään myöten "baaleja" ja idän menoa - ei asialliseen vastaukseen kannata edes vaivautua.


      • Anonyymi
        Magabi* kirjoitti:

        Olen nimittäin kokenut monia uudelleen syntymiä maan päälle olen syntynyt eri ihmisrotuihin. muistan melko paljon sikäläöisten kulttuurien eroja. Koska kokemukseni ovat vain minun omakohtaisia kokemuksia. Rehellisesti sanon en voi todistaa kellekään yhtään mitää koska kaikki vaiheet mitä olen elänyt, ne on kaikki vain minun amakohtaista kokemusta josta ei pysty antamaan todistusaineistoa. Mikä ihme oli se, että olin edellisessä elämässäni vihreä silmäinen ja oliivi ihoinen, niinkuin nytkin tässä elämässä.

        Yritin kertoa lapena ennen elettyjä kokemuksia, niin minut leimattiin hulluksi, koska tämä ei sovi Kristilliseen ajatteluun. Minkä minä tiedän sen minä tiedän varmuudella koska olen elänytne vaiheet!

        Samankaltaisia ovat kokemuksesi ja juttusi kuin minullakin.


      • Anonyymi
        Vain Ydintoora on luotettava kirjoitti:

        Sitävastoin Ydintooran mukainen ilmoitus siitä, että "kaikkien ihmisten on kerran kuoltava ja sitten tulee tuomio" on luotettava.

        Et synny tänne toista kertaa, joten voit huokaista sen suhteen helpotuksesta.

        Elämäsi maan päällä on ainutkertainen.

        Zohar on siinä mielessä oikeassa, että kaikki ihmiset ovat jo Eevassa ollessaan tehneet syntiä. Kun Eeva lankesi, niin kaikki hänen jälkeläisensä lankesivat yhdessä hänen kanssaan.

        Tee parannus Eevan perintönä saamastasi synnistä ja omista synneistäsi ja usko siihen syntien sovitukseen ja ylösnousemukseen, jota Ye-ho-ŝhua Ha-Moŝhiach meille omilleen tarjoaa vanhurskasten ylösnousemuksessa, niin et joudu jumalattomien ylösnousemukseen eli kuumaan paikkaan grillattavaksi!

        Hölynpölyä. Kuka voi alkaa jumalaksi ja ilmoittaa mitä kuoleman jälkeen tapahtuu? Edellisestä elämästä on saatu todisteita. Nenä kiinni raamatussa lukevat krsitityt fundamentalistit käyttävät samankaltaisia hokemia kun kaverinsakin.


      • Anonyymi
        Diana* kirjoitti:

        kristityn näkemys asiasta, sen opin olen hylännyt ajat sitten.

        Ei yksittäisen kristityn, vaan sellaisen, joka on saanut vaikutteensa porukasta.


      • Anonyymi
        Ydintoora on ok kirjoitti:

        monta kertaa läpi(?)

        Etkö ole sieltä itse löytänyt selkeää vastausta kysymykseesi, ettei jälleensyntymistä sen mukaan ole?

        Kaikkien kuolleiden ylösnousemus sieltä selvästi löytyy, mutta se on eri asia kuin jälleensyntymisoppi, joka on lähinnä hinduismin ja buddhismin sanoman mukainen harhaoppi.

        Miksí harhailet jatkuvasti mokomien itämaisten pakanauskontojen suossa, vaikka selkeä pelastusoppi on löydettävissä UT:sta?

        Nyt ymmärrän mistä uskontosodat tulevat.


    • Äläs ny kun myös Jerusalemin rabbi Ovadia Josef on jälleensyntymisen ja eräänlaisen karman lain vankka kannattaja.

      • Diana*

        Hän on järkevä mies.

        Itse olen vahvasti sitä mieltä, että vastuunottoa
        tarvitaan.
        Muuta tietä ei taida olla.
        Ei se ole Torahia poissulkeva, päinvastoin, sieltähän ne opetukset löytyvät, kuinka oikein elää.


      • esiin todisteena

        jos Tanach ei puolla ajatusta syntymien ketjuista.


      • liikahdus

        kiinnostaa tämä jälleensyntyminen. Minulla on ollut aiheesta monia kiinnostavia keskustelujakin ystävien kanssa. Kuten varmaan on jo kaikille tullut selväksi:) niin minun kristinuskoni on aika laajakatseista. Uskon periaatteessa sellaiseen ajattelumalliin, että kaikki uskonnot ovat jonkun yhteisen ilmentymiä.


      • liikahdus kirjoitti:

        kiinnostaa tämä jälleensyntyminen. Minulla on ollut aiheesta monia kiinnostavia keskustelujakin ystävien kanssa. Kuten varmaan on jo kaikille tullut selväksi:) niin minun kristinuskoni on aika laajakatseista. Uskon periaatteessa sellaiseen ajattelumalliin, että kaikki uskonnot ovat jonkun yhteisen ilmentymiä.

        "Some of Rabbi Yosef's theodicy-related pronouncements have also been controversial. In 2000 he described the Holocaust as God's retribution against the reincarnated soul of Jewish sinners: "the 6 million Holocaust victims were reincarnations of the souls of sinners, people who transgressed and did all sorts of things that should not be done. They had been reincarnated in order to atone."

        http://www.hareidi.org/en/index.php/Ovadia_Yosef


      • tinotito
        KTS kirjoitti:

        "Some of Rabbi Yosef's theodicy-related pronouncements have also been controversial. In 2000 he described the Holocaust as God's retribution against the reincarnated soul of Jewish sinners: "the 6 million Holocaust victims were reincarnations of the souls of sinners, people who transgressed and did all sorts of things that should not be done. They had been reincarnated in order to atone."

        http://www.hareidi.org/en/index.php/Ovadia_Yosef

        Tooran-tulkintaa joka yritti selittää kaikki heprealaisiin kohdistuneet onnettomuudet heidän itsensä syyksi.
        Tässä tullaan siihen ongelmaan ,että miksi syyttömät kärsivät?
        Minusta holokaustin kauhut ovat natsien pahuuden aikaansaannosta,eikä juutalaisten omaa syytä.
        Oliko Hamanin pahuus juutalaisten syytä?tai amalekilaisten hyökkäilyt uhrien syytä?
        Eivät tietenkään..paha tuli ja tulee juutalaisten ulkopuolelta,niiltä jotka eivät ole kykeneviä uskonnollisista tai kultturillisista syistä rajoittamaan pahaa taipumusta!

        Tuossa mielenkiintoinen kohta linkistäsi:
        -Shas chairman Eli Yishai commented that criticism of the rabbi was unjustified: "Rabbi Ovadia weeps for every Jew who is killed ... but nobody, not even a saint, has not sinned. Everyone dies in a state of sin." [24]-
        Tuossa tunnustetaan ihmisen synnillisyys,mutta se ei ollut syy holokaustin uhrien syyllisyyteen omiin kärsimyksiinsä,vaan syy holokaustiin oli ympäröivän maailman kaaosvoimat eli pakanoiden pahat teoriat ja teot!


      • Adonis#

        En käsitä minkä takia muistan menneisyyttäni kaukaisten aikojen takaa. Karmaako lie?


      • tinotito kirjoitti:

        Tooran-tulkintaa joka yritti selittää kaikki heprealaisiin kohdistuneet onnettomuudet heidän itsensä syyksi.
        Tässä tullaan siihen ongelmaan ,että miksi syyttömät kärsivät?
        Minusta holokaustin kauhut ovat natsien pahuuden aikaansaannosta,eikä juutalaisten omaa syytä.
        Oliko Hamanin pahuus juutalaisten syytä?tai amalekilaisten hyökkäilyt uhrien syytä?
        Eivät tietenkään..paha tuli ja tulee juutalaisten ulkopuolelta,niiltä jotka eivät ole kykeneviä uskonnollisista tai kultturillisista syistä rajoittamaan pahaa taipumusta!

        Tuossa mielenkiintoinen kohta linkistäsi:
        -Shas chairman Eli Yishai commented that criticism of the rabbi was unjustified: "Rabbi Ovadia weeps for every Jew who is killed ... but nobody, not even a saint, has not sinned. Everyone dies in a state of sin." [24]-
        Tuossa tunnustetaan ihmisen synnillisyys,mutta se ei ollut syy holokaustin uhrien syyllisyyteen omiin kärsimyksiinsä,vaan syy holokaustiin oli ympäröivän maailman kaaosvoimat eli pakanoiden pahat teoriat ja teot!

        Näinhän se on mut ainahan Tanakhissa tuotiin esiin se, että kun kansa ei noudattanut Jumalan käskyjä, niin sitten vasta tuli näitä sotia, nälänhätiä, tauteja sun muita vitsauksia.

        Ja samahan koski myös muita kansoja.


      • tinotito
        KTS kirjoitti:

        Näinhän se on mut ainahan Tanakhissa tuotiin esiin se, että kun kansa ei noudattanut Jumalan käskyjä, niin sitten vasta tuli näitä sotia, nälänhätiä, tauteja sun muita vitsauksia.

        Ja samahan koski myös muita kansoja.

        on huomattu se ,että ihmisen ei tarvitse olla täydellinen kelvatakseen Jumalalle,rima ei ole liian korkealla.
        Nuo Tanakhin maininnat ovat tarkoitettu varoitukseksi ja pitämään väki ruodussa.
        Hyökkäyssota ja naapureiden vainoaminen on kieletty juutalaisuudessa,mutta se ei ollut kiellettyä muissa uskonnoissa,Israelin naapurikansojen keskuudessa.
        Paha tuli ulkopuolelta.Näin myös holokaustin tapauksessa.


      • Michelena
        tinotito kirjoitti:

        on huomattu se ,että ihmisen ei tarvitse olla täydellinen kelvatakseen Jumalalle,rima ei ole liian korkealla.
        Nuo Tanakhin maininnat ovat tarkoitettu varoitukseksi ja pitämään väki ruodussa.
        Hyökkäyssota ja naapureiden vainoaminen on kieletty juutalaisuudessa,mutta se ei ollut kiellettyä muissa uskonnoissa,Israelin naapurikansojen keskuudessa.
        Paha tuli ulkopuolelta.Näin myös holokaustin tapauksessa.

        Tämä pahan ulkoistaminen on yleisinhimillinen ominaisuus, psykologiakin todistaa sen.
        Ihmiset eivät näytä kovin hyvin tiedostavan itsessään olevaa pahaa, tai taipumusta siihen.
        He eivät edes halua tunnistaa ja tunnustaa sitä kovin mielellään edes itselleen.
        Syyllisiä haetaan ulkopuolelta, lähes aina muista, harvemmin "meidän ryhmästä" tai omasta minuudesta. Tästä syystä monet konfliktit laajenevat, yksilötasolla, ryhmissä, jopa sotina.
        Ihmisen ei tarvitse olla täydellinen, saa olla myös rikkinäinen, viallinen, epätäydellinen, ja uskoa armoon, anteeksiantoon ja laupeuteen. Olisi kuitenkin hyvä jos ihmiset ymmärtäisivät että hyvän ja pahan taistelua on myös heissä itsessään. Heidän pitäisi vastustaa myös omassa egossaan pahaa, joka sinne saattaa pesiytyä joskus hyvin peitellystikin. Ihmiset keksivät lieventäviä selityksiä omille pahuuksilleen, etsivät oikeutusta sille, eivät ole silloin rehellisiä ihmisten ja Jumalan edessä.
        Hyökkäyssota ja "omien" vainoaminen on kielletty juutalaisuudessa, kristityille kaikki tappaminen, väkivalta ja kenen tahansa vainoaminen on väärin vielä enemmän, koska ainoat käskyt ovat rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiä, myös muita kuin omaa lähintä viiteryhmää.
        Uskotko että kiellot tehoavat, vaikka itse olisitkin kunnon ihminen, huomaatko että moni ihminen, vaikka kuinka tietää että ei saa tehdä sitä ja tätä, tekee niin kuitenkin. Ja miksi tekee, vaikka tietääkin mikä on oikein ja hyvää, niin moni tekee mieluummin oman, milloin tyhmän milloin viisaan, mutta kuitenkin ikioman tahtonsa mukaan,koska tahtoo tehdä niinkuin itse haluaa. Silkkaa egoismia, sellainen on ihminen.
        Ilmeistä on että Israelissakin on paljon maallistuneita poliitikkojakin, joilla on joskus muut intressit kuin vain uskonnon ylevät periaatteet mielessä. Sama pätee kaikissa maissa.
        VT kuvaa miten enemmistö usein rikkoi Jumalan tahtoa, sama pätee muissakin maissa.
        Näillä näkymin maailmasta ei eriarvoisuus, sorto ja vaino, riisto ja yleensäkin toisten huono kohtelu lopu, ikävä kyllä. Jumalan mielen mukaiseen oikeamielisyyteen pyrkivät jäävät aina vähemmistöön ja keskinkertaiset laumasielut voivat alkaa heitä myös pilkata ja ahdistella koska haluavat miellyttää enemmän toisiaan kuin Jumalaa.


      • tinotito
        Michelena kirjoitti:

        Tämä pahan ulkoistaminen on yleisinhimillinen ominaisuus, psykologiakin todistaa sen.
        Ihmiset eivät näytä kovin hyvin tiedostavan itsessään olevaa pahaa, tai taipumusta siihen.
        He eivät edes halua tunnistaa ja tunnustaa sitä kovin mielellään edes itselleen.
        Syyllisiä haetaan ulkopuolelta, lähes aina muista, harvemmin "meidän ryhmästä" tai omasta minuudesta. Tästä syystä monet konfliktit laajenevat, yksilötasolla, ryhmissä, jopa sotina.
        Ihmisen ei tarvitse olla täydellinen, saa olla myös rikkinäinen, viallinen, epätäydellinen, ja uskoa armoon, anteeksiantoon ja laupeuteen. Olisi kuitenkin hyvä jos ihmiset ymmärtäisivät että hyvän ja pahan taistelua on myös heissä itsessään. Heidän pitäisi vastustaa myös omassa egossaan pahaa, joka sinne saattaa pesiytyä joskus hyvin peitellystikin. Ihmiset keksivät lieventäviä selityksiä omille pahuuksilleen, etsivät oikeutusta sille, eivät ole silloin rehellisiä ihmisten ja Jumalan edessä.
        Hyökkäyssota ja "omien" vainoaminen on kielletty juutalaisuudessa, kristityille kaikki tappaminen, väkivalta ja kenen tahansa vainoaminen on väärin vielä enemmän, koska ainoat käskyt ovat rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiä, myös muita kuin omaa lähintä viiteryhmää.
        Uskotko että kiellot tehoavat, vaikka itse olisitkin kunnon ihminen, huomaatko että moni ihminen, vaikka kuinka tietää että ei saa tehdä sitä ja tätä, tekee niin kuitenkin. Ja miksi tekee, vaikka tietääkin mikä on oikein ja hyvää, niin moni tekee mieluummin oman, milloin tyhmän milloin viisaan, mutta kuitenkin ikioman tahtonsa mukaan,koska tahtoo tehdä niinkuin itse haluaa. Silkkaa egoismia, sellainen on ihminen.
        Ilmeistä on että Israelissakin on paljon maallistuneita poliitikkojakin, joilla on joskus muut intressit kuin vain uskonnon ylevät periaatteet mielessä. Sama pätee kaikissa maissa.
        VT kuvaa miten enemmistö usein rikkoi Jumalan tahtoa, sama pätee muissakin maissa.
        Näillä näkymin maailmasta ei eriarvoisuus, sorto ja vaino, riisto ja yleensäkin toisten huono kohtelu lopu, ikävä kyllä. Jumalan mielen mukaiseen oikeamielisyyteen pyrkivät jäävät aina vähemmistöön ja keskinkertaiset laumasielut voivat alkaa heitä myös pilkata ja ahdistella koska haluavat miellyttää enemmän toisiaan kuin Jumalaa.

        tottakin.
        Joo,ulkoistetaan paljon pahuutta..

        Mutta siltikin en syyllistäisi holokaustin uhreja
        ,vaikka Saksassa olikin paljon maallistuneita juutalaisia se ei oikeuta ketään vainoamiseen.
        Jumalan suojelun pitäisi olla ikuinen ja aina joka maassa,myös Israelissa ja Saksassakin on ollut uskovia juutalaisia.
        Tietenkin vähemmistössä,mutta kuitenkin.
        Suurin osa juutalaisuhreista oli kuitenkin uskovaisia ja useinmiten köyhiä itäjuutalaisia.
        Sekin on todiste syyttömien kärsimyksestä holokaustin tapauksessa.


      • Michelena
        tinotito kirjoitti:

        tottakin.
        Joo,ulkoistetaan paljon pahuutta..

        Mutta siltikin en syyllistäisi holokaustin uhreja
        ,vaikka Saksassa olikin paljon maallistuneita juutalaisia se ei oikeuta ketään vainoamiseen.
        Jumalan suojelun pitäisi olla ikuinen ja aina joka maassa,myös Israelissa ja Saksassakin on ollut uskovia juutalaisia.
        Tietenkin vähemmistössä,mutta kuitenkin.
        Suurin osa juutalaisuhreista oli kuitenkin uskovaisia ja useinmiten köyhiä itäjuutalaisia.
        Sekin on todiste syyttömien kärsimyksestä holokaustin tapauksessa.

        Tuossa oli asian psykologista puoltakin esillä.
        Holokaustin uhreja en syyllistä, ei pidä syyllistää ketään vainojen alla olevia, ei myöskään niitä valtavia määriä krisitttyjä joita nykyäänkin vainotaan kuten tapahtui 1. vuosisatoinakin. Syyllisiä pitäisi etsiä etenkin valtioiden johtajatasolta, huonot johtajat joilla on valtuudet liikuttaa armeijoitakin ja valtapyrkimyksiä omien rajojensa ulkopuolelle voivat viedä kokonaisia kansakuntia tuhoon, niin on aina ollut. Tuossa sodassa oli jopa kymmeniä miljoonia uhreja, joista useimmat olisivat vain halunneet elää normaalia elämää.


      • tinotito(ei-kirjautunut)
        Michelena kirjoitti:

        Tuossa oli asian psykologista puoltakin esillä.
        Holokaustin uhreja en syyllistä, ei pidä syyllistää ketään vainojen alla olevia, ei myöskään niitä valtavia määriä krisitttyjä joita nykyäänkin vainotaan kuten tapahtui 1. vuosisatoinakin. Syyllisiä pitäisi etsiä etenkin valtioiden johtajatasolta, huonot johtajat joilla on valtuudet liikuttaa armeijoitakin ja valtapyrkimyksiä omien rajojensa ulkopuolelle voivat viedä kokonaisia kansakuntia tuhoon, niin on aina ollut. Tuossa sodassa oli jopa kymmeniä miljoonia uhreja, joista useimmat olisivat vain halunneet elää normaalia elämää.

        lähes kaikki kansa juutalaisia vastaan.
        Hitlerhän äänestettiin johtoon ja kunniansa päivinä melkein kaikki olivat hänen politiikkansa takana.


      • Michelena
        tinotito(ei-kirjautunut) kirjoitti:

        lähes kaikki kansa juutalaisia vastaan.
        Hitlerhän äänestettiin johtoon ja kunniansa päivinä melkein kaikki olivat hänen politiikkansa takana.

        Vaaleissa natsit eivät saaneet kuin noin 30 % kanatuksen 30-luvun alussa, mutta he tuolloin onnistuivat liittoutumaan konservatiivipuolueen kanssa, kommunismin pelossa, konservatiivit uskoivat voivansa hallita heitä. Natsit saivat vallan kun joku kommunistina pidetty sytytti valtiopäivätalon tuleen, natsit keplottelivat siten että he saivat lopulta kansalaisoikeudetkin kumotuksi. He saivat painostettua myös katolisen keskustan poikkeuslakien puolelle. Näin valtiopäiviä ei enää tarvittu lakeja säätämään eikä vastaamaan budjetista ja Hitleristä tuli diktaattori.
        Vallitsi pelottelun ilmapiiri. Yksi keskeinen syy oli siten kommunismin pelko, natsit käyttivät sitäkin keinona päästä valtaan.


      • tinotito(ei-kirjautunut)
        Michelena kirjoitti:

        Vaaleissa natsit eivät saaneet kuin noin 30 % kanatuksen 30-luvun alussa, mutta he tuolloin onnistuivat liittoutumaan konservatiivipuolueen kanssa, kommunismin pelossa, konservatiivit uskoivat voivansa hallita heitä. Natsit saivat vallan kun joku kommunistina pidetty sytytti valtiopäivätalon tuleen, natsit keplottelivat siten että he saivat lopulta kansalaisoikeudetkin kumotuksi. He saivat painostettua myös katolisen keskustan poikkeuslakien puolelle. Näin valtiopäiviä ei enää tarvittu lakeja säätämään eikä vastaamaan budjetista ja Hitleristä tuli diktaattori.
        Vallitsi pelottelun ilmapiiri. Yksi keskeinen syy oli siten kommunismin pelko, natsit käyttivät sitäkin keinona päästä valtaan.

        vähemmistöä lukunottamatta tuki puolellaan.
        Tarkoitan loppupuolella 30-lukua.


      • Michelena (ei kirj.)
        tinotito(ei-kirjautunut) kirjoitti:

        vähemmistöä lukunottamatta tuki puolellaan.
        Tarkoitan loppupuolella 30-lukua.

        ..minulla on, että he huijasivat sekä suuren osan valtiopäiväedustajia että kansan katteettomilla lupauksilla ja valheilla puolelleen, ja monille selvisi vasta paljon myöhemmin tosiasiat heistä ja heidän teoistaan. He myös rakensivat propagandakoneiston jolla lapset ja nuoretkin aivopestiin, ja kirkon ym. maltilliset johtajat he erottivat ja näitä kohdeltiin kuin rikollisia, kuten muitakin vähemmistöjä, kommunisteja jne. Kun he pääsivät hävittämään demokratian poikkeustilalain julistamalla, parlamentaarinen demokratia loppui siihen ja maltillisilla kansanedustajilla ei ollut enää juuri vaikutusmahdollisuuksia. Poikkeuslain taustalla myös sodan uhan pelko idästä päin, NL:n vallankumouksen vuosien jälkeen.


      • tinotito
        Michelena (ei kirj.) kirjoitti:

        ..minulla on, että he huijasivat sekä suuren osan valtiopäiväedustajia että kansan katteettomilla lupauksilla ja valheilla puolelleen, ja monille selvisi vasta paljon myöhemmin tosiasiat heistä ja heidän teoistaan. He myös rakensivat propagandakoneiston jolla lapset ja nuoretkin aivopestiin, ja kirkon ym. maltilliset johtajat he erottivat ja näitä kohdeltiin kuin rikollisia, kuten muitakin vähemmistöjä, kommunisteja jne. Kun he pääsivät hävittämään demokratian poikkeustilalain julistamalla, parlamentaarinen demokratia loppui siihen ja maltillisilla kansanedustajilla ei ollut enää juuri vaikutusmahdollisuuksia. Poikkeuslain taustalla myös sodan uhan pelko idästä päin, NL:n vallankumouksen vuosien jälkeen.

        hämäämistä ja katteettomia lupauksia..sama asia liike-elämässä.
        Onneksi on joitakin poikkeuksiakin joukossa.

        joooo..selvisi myöhemmin..sodan jälkeen selvisi ja sodan jälkeen ei ollut natseja mutta ennen sotaa oltiin yhtenä miehenä juutalaisia ja koko maailmaa vastaan.
        juutalaisviha oli vanhaa ja syvälle juurtunut saksassa ja Keski-Euroopassa yleensäkin.
        Kirkollakin ja kristinuskolla oli oma osuutensa siihen.Suomessa uskovaiset kirkonmiehet ovat olleet kaikkein juutalaisvastaisimpia.


      • Michelena
        tinotito kirjoitti:

        hämäämistä ja katteettomia lupauksia..sama asia liike-elämässä.
        Onneksi on joitakin poikkeuksiakin joukossa.

        joooo..selvisi myöhemmin..sodan jälkeen selvisi ja sodan jälkeen ei ollut natseja mutta ennen sotaa oltiin yhtenä miehenä juutalaisia ja koko maailmaa vastaan.
        juutalaisviha oli vanhaa ja syvälle juurtunut saksassa ja Keski-Euroopassa yleensäkin.
        Kirkollakin ja kristinuskolla oli oma osuutensa siihen.Suomessa uskovaiset kirkonmiehet ovat olleet kaikkein juutalaisvastaisimpia.

        Poliittiset pelurit siellä olivat mielestäni eniten vastuussa, ne kaappasivat valtiopäivätkin, ja kansaa vietiin kuin pässiä narussa. Uskonto ei ollut keskeistä heille, kansallissosialisteille. Kirkot jakautuivat kahteen leiriin, ja rauhanomaiset kristityt erotettiin, eliminoitiin ja vaiennettiin. Ketkä Suomessa olivat juutalaisvastaisimpia, en tiedä, jotkut kirkonmiehet varmaan olivat kansallissosialisteille myötämielisiä silloin kun täällä juutalaiskysymystä ei vielä edes oikein tunnettu, todella uskovat eivät ole voineet olla vainojen ja sortojen puolella, se ei sovi Kristuksen rauhanoppiin. Tiedän nytkin yhdenkin luterilaisen papin, hän järjestää juutalaiskristillisiä tilaisuksia, hän pitää kovasti juutalaisista, mutta kuten tiedämme kristityillä on erilainen messiaskäsitys ja käsitys että Kristus oli myös oikeamielinen profeetta, siinä missä muutkin juutalaiskansan tunnustetut profeetat.


      • ´
        Michelena kirjoitti:

        Poliittiset pelurit siellä olivat mielestäni eniten vastuussa, ne kaappasivat valtiopäivätkin, ja kansaa vietiin kuin pässiä narussa. Uskonto ei ollut keskeistä heille, kansallissosialisteille. Kirkot jakautuivat kahteen leiriin, ja rauhanomaiset kristityt erotettiin, eliminoitiin ja vaiennettiin. Ketkä Suomessa olivat juutalaisvastaisimpia, en tiedä, jotkut kirkonmiehet varmaan olivat kansallissosialisteille myötämielisiä silloin kun täällä juutalaiskysymystä ei vielä edes oikein tunnettu, todella uskovat eivät ole voineet olla vainojen ja sortojen puolella, se ei sovi Kristuksen rauhanoppiin. Tiedän nytkin yhdenkin luterilaisen papin, hän järjestää juutalaiskristillisiä tilaisuksia, hän pitää kovasti juutalaisista, mutta kuten tiedämme kristityillä on erilainen messiaskäsitys ja käsitys että Kristus oli myös oikeamielinen profeetta, siinä missä muutkin juutalaiskansan tunnustetut profeetat.

        Uskonnollis-poliittinen koalitio, luterilaisuus on edelleen Suomessa vallan keskiössä, - keskiaikaisten erityislakien turvin, vaikka nimenomaan mm: "Kristalliyönä" 9-10.11.1938: toimittiin kirjaimellisesti uskontofasisti Martti Lutherin / Marin Luderin ohjeiden mukaan.

        Hitler on yleisesti ainakin "tuomittu", mutta miksi ei hänen arvostamansa juutalaisten toteutetun hävittämisohjelman luoja Martti Luther, vaan suomalainen "kansankirkko" kantaa edelleen ylpeänä hänen nimeään uskonpuhdistajana eikä millä häntä historialliseksi joukkotuhoojaksi?


    • viestejä

      joiden mukaan sinä ehkä olisit sama henkilö kuin donna. et ole vastannut niihin mitään etkä siis ole kieltänyt tätä asiaa. oletko siis donna vai muistutatteko vain sattumalta toisianne? asialliseen kysymykseen odotetaan asiallista vastausta. tämä on kuitenkin aika keskeinen tieto tällä palstalla.

      • Hehehehe

        Olet aikamoinen salapoliisi.


      • Diana*

        Aloitus oli mielestäni ihan asiallinen, en minä tiedä kuinka minä sinulle todistan olevani minä itse, enkä aio aloittaa kuka on kuka keskustelua.

        Se ei minua kiinnosta.
        Kerro sensijaan mitä mieltä olet aloituksesta, olen kiinnostunut kuulemaan.


      • asia
        Diana* kirjoitti:

        Aloitus oli mielestäni ihan asiallinen, en minä tiedä kuinka minä sinulle todistan olevani minä itse, enkä aio aloittaa kuka on kuka keskustelua.

        Se ei minua kiinnosta.
        Kerro sensijaan mitä mieltä olet aloituksesta, olen kiinnostunut kuulemaan.

        on harvinaisen selvä.


      • Donna_Quijote

        jatkat sekoiluasi. Minäkö kiinnostunut jostain jälleensyntymä-opista?? Ja että sellainen vielä olisi jollain tavalla juutalainen 'oppi'. Harhaanjohtavaa dianalta edes kirjoittaa noin vetelästi, hän varmasti tietää, ettei juutalaisuudessa ole mitään lueteltuja tai lukkoonlyötyjä 'oppeja' tai dogmeja, joita tunnustetaan tai joitten mukaan tulisi uskoa joihinkin 'oppeihin', siten kuin joissakin muissa uskonnoissa.

        yritä sinä, hakkaat vain tefloniasi seinään


      • selitystä
        Donna_Quijote kirjoitti:

        jatkat sekoiluasi. Minäkö kiinnostunut jostain jälleensyntymä-opista?? Ja että sellainen vielä olisi jollain tavalla juutalainen 'oppi'. Harhaanjohtavaa dianalta edes kirjoittaa noin vetelästi, hän varmasti tietää, ettei juutalaisuudessa ole mitään lueteltuja tai lukkoonlyötyjä 'oppeja' tai dogmeja, joita tunnustetaan tai joitten mukaan tulisi uskoa joihinkin 'oppeihin', siten kuin joissakin muissa uskonnoissa.

        yritä sinä, hakkaat vain tefloniasi seinään

        persoonallisuutenne ovat identtiset. pidät ihmisiä pilkkanasi.


      • Diana*
        Donna_Quijote kirjoitti:

        jatkat sekoiluasi. Minäkö kiinnostunut jostain jälleensyntymä-opista?? Ja että sellainen vielä olisi jollain tavalla juutalainen 'oppi'. Harhaanjohtavaa dianalta edes kirjoittaa noin vetelästi, hän varmasti tietää, ettei juutalaisuudessa ole mitään lueteltuja tai lukkoonlyötyjä 'oppeja' tai dogmeja, joita tunnustetaan tai joitten mukaan tulisi uskoa joihinkin 'oppeihin', siten kuin joissakin muissa uskonnoissa.

        yritä sinä, hakkaat vain tefloniasi seinään

        harhaanjohtava, jos ei ole "lukkoonlyötyjä" oppeja tai dokmeja, niin silloinhan ilmeisesti ajatus jälleensyntymästäkin sopii mukaan.

        Ja elleivat nuo ole väärennöksiä, niin silloin...

        Minä kysyin ainoastaan, tietääkö joku ovatko ne väärennöksiä, koska Talmudista niitä muunnoksia on täällä ollut esillä.
        Asiallinen kysymys... mieletäni.


      • aikamoinen,
        Hehehehe kirjoitti:

        Olet aikamoinen salapoliisi.

        ding-dong


      • mitä mitä
        Diana* kirjoitti:

        harhaanjohtava, jos ei ole "lukkoonlyötyjä" oppeja tai dokmeja, niin silloinhan ilmeisesti ajatus jälleensyntymästäkin sopii mukaan.

        Ja elleivat nuo ole väärennöksiä, niin silloin...

        Minä kysyin ainoastaan, tietääkö joku ovatko ne väärennöksiä, koska Talmudista niitä muunnoksia on täällä ollut esillä.
        Asiallinen kysymys... mieletäni.

        ne ovat, missä niitä on?


      • mitä persoonallisuus
        selitystä kirjoitti:

        persoonallisuutenne ovat identtiset. pidät ihmisiä pilkkanasi.

        ylipäätään tarkoittaa, joten tuskin pystyt selittämään sellaisista asioista oikeasti mitään, mitään persoonallista! Paitsi ehkä lainaamaan joittenkin toisten kirjoituksia, artikkeleita ynnä muuta paperisilppua, tekemään kehäpäätelmiä ja fantasiajohtopäätöksiä ym sellaista, niin kuin sanat eri merkityksineen ja eri asiat olisivat yksikäsitteisiä numeroita ja ongelmat yhteen- tai vähennyslaskutehtäviä.


      • Hehehehe
        Hehehehe kirjoitti:

        Olet aikamoinen salapoliisi.

        Olen trolli, enkä Diana. Diana on kiva, kunhan vain pysyy asiassa.


      • trolli*
        Hehehehe kirjoitti:

        Olen trolli, enkä Diana. Diana on kiva, kunhan vain pysyy asiassa.

        hahahahahhahaa..kunhan vain pysyy asiassa hänkin, ihan kiva


      • Adonis*
        Diana* kirjoitti:

        Aloitus oli mielestäni ihan asiallinen, en minä tiedä kuinka minä sinulle todistan olevani minä itse, enkä aio aloittaa kuka on kuka keskustelua.

        Se ei minua kiinnosta.
        Kerro sensijaan mitä mieltä olet aloituksesta, olen kiinnostunut kuulemaan.

        Voisin tulla vastausten henkilöiden kanssa, joita olen tavannut aikaisemmassa elämässä? Näet kaikki mitä tiedät vaatii todistelua. Kuinka voit todistaa oman henklökohtaisen kokemuksesi vain omalla kokemuksellasi? Tämän takia ei kukaan voi ottaa tosissaan sitä minkä sinä vain tiedät.

        Marco Polo joutui vankilaan palattuaan Kiinasta. Kuitenkin hänenkin kohdallaan asia selvisi hänen tuomiensa Exsotiikan ansiosta. Olisi asiallista löytää joku toinenkin, joka voi todiataa elämän pyärän kulun ja uuden alun. Tähänkin keskusteluun pitäisi löytyä henkilöitä jotka ovat kokeneet itse tämän kokemuksen?


      • Kuljun Kalle
        Adonis* kirjoitti:

        Voisin tulla vastausten henkilöiden kanssa, joita olen tavannut aikaisemmassa elämässä? Näet kaikki mitä tiedät vaatii todistelua. Kuinka voit todistaa oman henklökohtaisen kokemuksesi vain omalla kokemuksellasi? Tämän takia ei kukaan voi ottaa tosissaan sitä minkä sinä vain tiedät.

        Marco Polo joutui vankilaan palattuaan Kiinasta. Kuitenkin hänenkin kohdallaan asia selvisi hänen tuomiensa Exsotiikan ansiosta. Olisi asiallista löytää joku toinenkin, joka voi todiataa elämän pyärän kulun ja uuden alun. Tähänkin keskusteluun pitäisi löytyä henkilöitä jotka ovat kokeneet itse tämän kokemuksen?

        muistoina menneltä ajoilta ja aavan meren tuoltapuolen: Intialainen fakiiri vai mikä se oli?


    • Michelena

      Olennainen opetus juutalaisuudesta on Tanach'issa eli Heprealaisessa raamatussa.
      Siellä on kohtia joissa Jumala itse puhuu, siteerauksia: "Näin sanoo Herra!"

      Zohar on mystisismiä joka on etääntynyt ydinsanomasta. Jälleensyntymisoppi on sinne ilmeisesti omaksuttu jostain itämaisista pakanauskonnoista. VT:ssä ei ole jälleensyntymisoppia, sellaista hourailua, jos Zoharissa on, siinä on samalla logiikalla ajatellen paljon muutakin harhaan johtavaa.
      Toivottavasti siellä ei ole sentään pyhiä lehmiä!
      Se on keskiaikaista kirjallisuutta, ja silloinhan oli paljon taikauskoa ja harhaisia oppeja liikkeellä.

      Tanach'issa Jumala pelastaa, voi myös nähdä että Jumala tekee pelastussuunnitelman.
      Täydelliseksi tulemista ei siellä ole, koska vain Jumala on täydellinen, ja Jumalan tiet ovat paljon korkeammalla ihmisen teitä. VT osoittaa ihmisen viat ja virheet. Jos Zoharin mukaan ihminen voisi tulla täydelliseksi, se olisi egoistista ihmisminän korottamista Jumalaksi, vailla nöyryyttä jota Jumala odottaa, vailla kuuliaisuutta. Tuollainen itsensä korottaminen erinomaisena on tyypillistä joillekin megalomaanisille johtajille, mm. diktaattoreille.

      Oletko lukenut koko Zoharin, etteikö olisi kadotusta? Uskon että juutalaisten mystikkojenkin piirissä on niitä joilla on eriäviä käsityksiä tuonpuoleisesta.

      Minusta sinulla on toiveajattelua mukavasta uskonnosta, joka sopisi juuri sinun haavekuviisi.
      Mutta Jumala ei valheellisesti kaunistele ihmisen sielun kuvaa, hän on totuudellinen.
      Tuollainen jälleensyntymisajattelu on minusta yltiöidealistista harhaa. Ihminen ei tule koskaan täydelliseksi, historia ja reaalimaailma osoittaa ihmiskunnan todellisen olemuksen.

      Jos Zohar sanoo ettei syntiä ole olemassa, se vastustaa täysin Raamattua, sekä juutalaisten että kristittyjen.

      Mitä kärsimyksen ongelmaan tulee, on kahdenlaista kärsimystä, joko hyvän tai pahan tähden. VT myös selvästi osoittaa että Jumala rankaisi, jotta ihmiset tekisivät parannuksen, aivan kuin vanhemmat joutuvat joskus kurittamaan lapsiaan jotta pelastaisivat nämä joltain vaaralta.
      On olemassa myös luonnonkatastrofeja, jotka aiheuttavat kärsimystä, ja jälleensyntymisoppi ei siinäkään olisi mitenkään järkevä selitys.

      Ihmissielu ei kerta kaikkiaan synny uudestaan, se on vastoin VT:ia ja UT:ia.

      Kirjoitat jonkun väittäneen että "Gilgul" on välttämätön edellytys jotta voisimme ymmärtää elämää". Ja höpönlöpö, elämästä selviävät miljoonat ilman gilguleita!

      Jaa, onko Jumala "järki ja oikeus"? Tuossa on ihmisen ja hänen itsensä korottamisen kuva.
      Ihmiset yleensä vaativat mitä milloinkin "järjen ja oikeuden" nimissä, se on inhimillisyyden korottamista, ei mitään muuta. Jumala on enemmän, Jumala on rakkaus, opetti Paavali. Elämää luova, varjeleva ja ylläpitävä voima, joka tähtää hyvän edistämiseen.

      Karman lailla ei ole mitään tekemistä Kaikkivaltiaan Jumalan kanssa, joka ilmoitti itsensä VT:ssä. Se on itämaista oppia, kuin yin ja yan, harhaa, joka estää tuntemasta elävän Jumalan.

      Tanach'issa kerrotaan miten Jumala alunperin loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta ihminen lankesi syntiin ja etääntyi siitä kuvasta. Ihmiset ovat kaukana täydellisestä ja pysyvät, mutta jokainen voi toki pyrkiä parempaan.

      Raamatussa itsessään olisi opiskelemista sinulle vuosikausiksi, minusta sinun ei kannata lähteä hämmentämään mieltäsi keskiaikaisilla mielikuvitusopeilla, jotka opettavat Raamatun vastaisesti, kuten edellä esitin.

      • Diana*

        tätimäinen ote.


      • sitä kylvää
        Diana* kirjoitti:

        tätimäinen ote.

        ainakin yrittää, sopii tälle palstalle paremmin.


      • "maatumiskäsky"
        Diana* kirjoitti:

        tätimäinen ote.

        kaikessa lohduttomuudessaan - Genessis 3:17-19. Tämän kohtaamiseen ei uskoa tarvita, - vain kasa maatuvia luita - ilman armoa.


      • Diana*
        "maatumiskäsky" kirjoitti:

        kaikessa lohduttomuudessaan - Genessis 3:17-19. Tämän kohtaamiseen ei uskoa tarvita, - vain kasa maatuvia luita - ilman armoa.


      • saa todennäköisesti
        Diana* kirjoitti:

        palkkaa haudankaivajana?


      • Zeeva

        eikä näköjään ymmärrystäkään.
        Olet suljettuna pienessä kehossasi - jonne ei vielä valo ole yltänyt.

        Lue ihmeessä Raamattua - mutta opettele myös ymmärtämään sitä.


      • ´

        Tietysti myös Uudenliiton voimaanastumista kuvaavat historialliset kirjoitukset, ovat niitä ihan oikeita juutalaisia kirjoituksia - vai mitä?


    • taivaallinen elinmuoto

      lue: jewish encyclopedia.com/

      http://www.betemunah.org/

      juutalaisuus on kokoaan lust vapaa elamanmuoto.
      Siksi muhammedian ei tule olemaan osana sita.
      Nykaenen ei paase edes siivoojaksi.

    • liikahdus

      lukenut useidenkin uskontojen pyhää kirjallisuutta?

    • Zeeva

      Avauksesi on mielenkiintoinen ja halusin kirjoittaa jotain – vaikka tiedän että kaikenlaista ’ryöpytystä’ tulee varmasti niskaan.:)

      Zohar ei ole pelkkä yksittäinen kirja – vaan kokoelma, jossa selitetään Tooran tekstejä, kielellä jota kutsutaan ’oksien’ (haarojen) kieleksi.

      Meidän maailmaamme ohjaavat voimat – kuten gravitaatio, luonnonvoimat, vetovoimat sekä voimat, joita voimme nähdä, tuntea ja kuvailla – mutta on olemassa voima, jota emme kykene näkemään, emmekä selittämään. (toistaiseksi).

      Jotta niistä voisi kertoa, on käytettävä erityistä kieltä – ja jokainen joka haluaa pyrkiä ymmärtämään sitä, voi antaa itselleen mahdollisuuden oppia tuntemaan Voiman joka ohjaa meitä – ja ympäröivää maailmaamme.
      Vasta sen jälkeen ihminen oppii ymmärtämään, mistä kirjassa on kysymys.

      -Kolmannella vuosisadalla, Juudean ollessa Rooman valtakunnan alaisuudessa teloitettiin satoja tuhansia ihmisiä - niiden joukossa myös henkinen johtaja rabbi Akiva. Kaikki, jotka olivat henkisiä tukipilareita kansalle -vainottiin.

      Suuri palkinto luvattiin myös Rashbin päästä, rabbi Akivan oppilaasta, -mutta onneksi hänen onnistui piiloutua erääseen luolaan, joka sijaitsi Galileassa, lähellä Pkiin nimistä kylää. Hän eli luolassa kolmetoista vuotta.

      Aba, yksi Rashbin oppilaista, kirjoitti kirjan "Zohar" opettajansa sanoista. Hän osasi kirjoittaa ’salakielellä’ niin, että vain valitut ymmärsivät kirjassa piilevän viisauden. Kun Zohar oli valmis – ’hävisi’ se heti kirjoittamisen jälkeen.......

      Kirjassa sanotaan, että kirjan katoamisen aikaan, ihmiskunta ei ollut vielä tiedon ’arvoinen’ – ihmiskunnassa vallitsi henkinen rappiotila ja että se sukupolvi,joka on kirjan ’arvoinen’ elää ihmishistorian loppuvaiheessa. Vasta silloin Zohar tulee avautumaan kaikille.

      Kuluikin 900 vuotta, kunnes kirja löydettiin ’sattumalta’. No,toisaalta - ei voi olla sattumaa, kun puhutaan kirjasta Zohar.

      Kun siirrymme 2000-luvulle (tässä kalenterissa) –Baal HaSulam (Yehuda Ashlag) yksi suurimmista kabbalisteista meidän vuosituhannella, toi kabbalan uusien sukupolvien ulottuville.
      Tämän vuosituhanne alussa hän ilmoitti kaikille –jotka olivat valmiita kuuntelemaan häntä – että ihmiskunnan historiaan tulee loppu, koska Zohar on jälleen ilmestynyt. Hän ennusti tulevan ihmiskunnan katastrofin, (kerrotaan Zoharissa) – hän varoitti, aneli ja kutsui ihmisiä opiskelemaan viisautta, ennekuin on liian myöhäistä, mutta vain harvat kuuntelivat häntä..

      Tänä päivänä Zohar on avoinna kaikille halukkaille. Meille on annettu tarkat ohjeet ja kommentit.

      Usein kuulee, kuinka kabbalah on vain ’nykyajan huuhaata’ – ’new-age kamaa’ jne… - jos ihmisellä on pienintäkään mielenkiintoa tietää mistä on kysymys – hän voi aloittaa vaikka tästä:

      http://www.kabbalah.info/engkab/kabbalah-video-clips/introduction-to-kabbalah

      ja lisää kaikkien rakastamia linkkejä:

      http://www.kabbalah.info/engkab/mystzohar.htm

    • tinotito

      ovat väärennöksiä..ninkuin Talmudistakin.

      Kyllä tuo sielujen siirtymä on osa juutalaista kabbalaa ja se miksi kaikki sellainen ei ole Toorassa on se ,että Toora on peruskirja Talmud ja Zohar on sen selitys edistyneemmille opiskelijoille(ei kaikille)
      Miksi jotkut muutkin uskonnot kuin juutalaisuus on selvillä sielun siirtymästä?
      Jumala on yksi ja hänen energiaansa on lähetetty myös muiden kansojen edistyneille edustajille,mutta se on täydellisesti annettu vain juutalaisille ja heidän kanssaan toimiville kansojen oikeamielisille.

      • ja varsin kyseenalaista

        rotuoppia.


      • Zeeva

        on annettu mahdollisuus kasvaa henkisesti - joka on elämisen tarkoitus.
        Se on kaiken lähtökohta - ja lopullinen päätepiste.


      • on pelkisteysti ilmaistuna
        Zeeva kirjoitti:

        on annettu mahdollisuus kasvaa henkisesti - joka on elämisen tarkoitus.
        Se on kaiken lähtökohta - ja lopullinen päätepiste.

        Saatanan oppi. (Genessis 3:5.)


      • tinotito
        Zeeva kirjoitti:

        on annettu mahdollisuus kasvaa henkisesti - joka on elämisen tarkoitus.
        Se on kaiken lähtökohta - ja lopullinen päätepiste.

        ajasta jolloin kansat oppivat huutamaan avukseen Herraa,se oli jo ennen Moosesta.


      • tinotito
        on pelkisteysti ilmaistuna kirjoitti:

        Saatanan oppi. (Genessis 3:5.)

        vaan käärme.
        Käärmekeppi oli myös Mooseksella hänen tehdessään ihmetöitään
        Saatanan oppi on loistava Apollo,aamuruskon poika joka ilmestyi Paavalille ja sekoitti Paavalin pään.
        Sen jälkeen hän vastoin Jeesuksen opetuksia otti ikuisen lain vastaisen asenteen.


      • Zeeva
        on pelkisteysti ilmaistuna kirjoitti:

        Saatanan oppi. (Genessis 3:5.)

        sinä olet 'kuutamolla'.


      • iskälle töihin
        tinotito kirjoitti:

        vaan käärme.
        Käärmekeppi oli myös Mooseksella hänen tehdessään ihmetöitään
        Saatanan oppi on loistava Apollo,aamuruskon poika joka ilmestyi Paavalille ja sekoitti Paavalin pään.
        Sen jälkeen hän vastoin Jeesuksen opetuksia otti ikuisen lain vastaisen asenteen.

        ja sanoin: isi mä osaa lukee! oli kerran onnimanni onnimannista matikka matikasta maitopyörä.., -loru jatkui ja jatkui. sit mä sanoin iskälle, no, kuulit sä, mä osaan lukee! iskä sano, no joo, joo, osaat osaat, kyllä isi uskoo.


      • pystyyn kasvaneita
        Zeeva kirjoitti:

        sinä olet 'kuutamolla'.

        henkisen kasvun jättiläisiä!


      • henkisesti
        Zeeva kirjoitti:

        on annettu mahdollisuus kasvaa henkisesti - joka on elämisen tarkoitus.
        Se on kaiken lähtökohta - ja lopullinen päätepiste.

        ja tota, se lähtee itsestä, kun rakastaa itseä ensin niin sitten voi rakastaa muita eli ei voi liikaa rakastaa itseensäkään - maailmassa on ihan liika vähän itseään riittävästi rakastavia ihmisiä. se johtuu varmaan henkisen kasvun köyhyydestä ja sen aiheuttamasta karmasta. ihanaa kun jollain on tuo mahdollisuus, onneksi olkoon!! toivottavasti pääset päätepisteeseen. muista vilkuttaa sieltä sitten!


      • Zeeva
        henkisesti kirjoitti:

        ja tota, se lähtee itsestä, kun rakastaa itseä ensin niin sitten voi rakastaa muita eli ei voi liikaa rakastaa itseensäkään - maailmassa on ihan liika vähän itseään riittävästi rakastavia ihmisiä. se johtuu varmaan henkisen kasvun köyhyydestä ja sen aiheuttamasta karmasta. ihanaa kun jollain on tuo mahdollisuus, onneksi olkoon!! toivottavasti pääset päätepisteeseen. muista vilkuttaa sieltä sitten!

        koskaan olla liikaa rakkautta?


      • Zeeva
        pystyyn kasvaneita kirjoitti:

        henkisen kasvun jättiläisiä!

        pois suljettu :)


      • Zeeva
        henkisesti kirjoitti:

        ja tota, se lähtee itsestä, kun rakastaa itseä ensin niin sitten voi rakastaa muita eli ei voi liikaa rakastaa itseensäkään - maailmassa on ihan liika vähän itseään riittävästi rakastavia ihmisiä. se johtuu varmaan henkisen kasvun köyhyydestä ja sen aiheuttamasta karmasta. ihanaa kun jollain on tuo mahdollisuus, onneksi olkoon!! toivottavasti pääset päätepisteeseen. muista vilkuttaa sieltä sitten!

        kirjoitit: >> ihanaa kun jollain on tuo mahdollisuus, onneksi olkoon!!


      • liikahdus
        Zeeva kirjoitti:

        kirjoitit: >> ihanaa kun jollain on tuo mahdollisuus, onneksi olkoon!!

        ihmiset kiinnittäisivätkin enemmän huomiota henkiseen kasvuunsa! Tuntuu etteivät monet näe ollenkaan sellaista asiaa.


      • sitä samaa
        liikahdus kirjoitti:

        ihmiset kiinnittäisivätkin enemmän huomiota henkiseen kasvuunsa! Tuntuu etteivät monet näe ollenkaan sellaista asiaa.

        itsellesi M.


      • liikahdus
        sitä samaa kirjoitti:

        itsellesi M.

        viestittää, ensinnäkään minä en ole mikään M ja toisekseen on halpamaista, että täällä saa heti osakseen nikitöntä ilkeämielisyyttä, jos sanoo tosiasioita palstan tilasta.


      • MM:
        liikahdus kirjoitti:

        viestittää, ensinnäkään minä en ole mikään M ja toisekseen on halpamaista, että täällä saa heti osakseen nikitöntä ilkeämielisyyttä, jos sanoo tosiasioita palstan tilasta.

        aloita itsestäsi, paras tapa!


      • tinotito
        henkisesti kirjoitti:

        ja tota, se lähtee itsestä, kun rakastaa itseä ensin niin sitten voi rakastaa muita eli ei voi liikaa rakastaa itseensäkään - maailmassa on ihan liika vähän itseään riittävästi rakastavia ihmisiä. se johtuu varmaan henkisen kasvun köyhyydestä ja sen aiheuttamasta karmasta. ihanaa kun jollain on tuo mahdollisuus, onneksi olkoon!! toivottavasti pääset päätepisteeseen. muista vilkuttaa sieltä sitten!

        ihmisvihasta meillä on esimerkkejä ihan Suomestakin.
        Se on minusta huolestuttavaa!
        päätepiste sielulle on ylimmässä taivaassa,sielä ovat käyneet jotkut mystikkoprofeetat ja kertoivat ,että kivaa oli!!!Suositeltavaa!!


      • Se kuuluisa Nirvana
        tinotito kirjoitti:

        ihmisvihasta meillä on esimerkkejä ihan Suomestakin.
        Se on minusta huolestuttavaa!
        päätepiste sielulle on ylimmässä taivaassa,sielä ovat käyneet jotkut mystikkoprofeetat ja kertoivat ,että kivaa oli!!!Suositeltavaa!!

        vai mikä se oli?


      • ????
        Se kuuluisa Nirvana kirjoitti:

        vai mikä se oli?

        se nyt olikaan olisko hourula?


      • siellä vain
        ???? kirjoitti:

        se nyt olikaan olisko hourula?

        hoidetaan kondikseen mikä osataan fiksata.


      • liikahdus
        MM: kirjoitti:

        aloita itsestäsi, paras tapa!

        samaa, katso edellinen vastaukseni.


    • faktaksi

      #Jos jälleensyntymisoppi julistettaisiin tieteelliseksi faktaksi, niin ihmiset joutuisivat pohtimaan jokaista tekoaan paljon syvällisemmin kuin mitä he ovat tähän asti tehneet.#
      ...SYVÄLLISEMMIN?
      syvällisyys yhdistettynä roskaan?

      jo tuo lainaus avauksesta yksinään paljastaa minkä kuilun yllä roikkuu se joka tältä pohjalta yrittää selvittää jotain kabbalasta


      tiedän vain yhden vaiheen historiassa jolloin spekulaatioita julistettiin tieteelliseksi faktaksi

      pitkään aikaan en ole lukenut mitään yhtä hölmöä ideaa tältä palstalta .

      • Syvä kurkku

        vaikka ei ole laikia erikseen siitä.


      • Donna_Quijote
        Syvä kurkku kirjoitti:

        vaikka ei ole laikia erikseen siitä.

        Se muistuttaa apokalyptisten sprirituaaliliikkeitten tekstejä. Rationalisointi on samantasoista 'järjellistä' ja suostuttelevaa spekulaatiota ja tapa vedota lukijoihin saarnamainen samaan tapaan, vedotaan alkuperäisyyteen, 'modernius edustaa rappiota', mutta rappiosta voi paeta palaamalla alkuperäisyyteen 'vapautumalla ihmisten säännöistä', parhaassa tapauksessa tulla täydelliseksi mystisessä yhtymisessä jumalaan .

        Se että avauksessa on punaisena lankana jotain Kabbalasta lainattua, ei tee siitä 'juutalaista' millään tavalla. Myös keskiajan hereetikot lainailivat kaikkea mahdollista mitä vain katsoivat tarvitsevansa - Jännää, että tuossa yllä on se elementti, jota avauksesa ei näy, mutta joka siinä loistaa poissaolollaan. Se että 'lakia ei ole' oli kyllä aina, poikkeuksetta, keskiajan 'laki-uskontoja (järjestyneitä uskontoja) vastustaneitten tekstien perusteesejä. Mutta näittenkään liikkeitten 'kabbalasta lainatuilla' tai raamatusta lainatuilla teksteillä ei ollut mitään tekemistä sen paremmin kristityn kirkon kuin juutalaisuudenkaan kanssa. Kabbalistiset tekstit olivat näille ryhmille todellakin tärkeitä 'salaisia oppeja' ja tietenkin myös Raamattu, tosin omaperäisellä tavalla tulkittuna.

        Poimin avauksesta muutaman käsitteen, niitä jotka olivat keskeisiä myös keskiajan teksteissä. Myös nämä ryhmät pitivät itseään edistyksillisinä (heillä oli usein idea paluusta kulta-aikaan, tai Paratiisiin, esim, oli aitouteen ja alkuperäisyyteen palaamista:

        yhteisiä elementtejä:
        - jälleensyntymä
        - idea ihmisen pelastuksesta ja täydelliseksi tulemisesta
        - lopulta ihminen tulee täydelliseksi
        - pahaa, syntiä ei oikeastaan ole olemassa'
        - Kärsimys-spekulaatiot, kärsimystä ei voi tai ei saa välttää
        - jumalasta emanoituminen, ihmisen, minkä tahansa
        - Adamin viattomuus, 'alkuperäisyys'..
        - ihminen on vapaa koska jumala on vapaa, täydellinen koska jumala loi vain täydellistä
        - uskonnonvastaisuus ('virallisen', auktoriteettien säätelemän)


        Kaikenlainen 'laki'-ajattelu, erityisesti juutalaisten Laki, tietysti myös kristinuskon kymmenen käskyä kuten myös kaikki ihmisten säätämät lait olivat näille keskiajan apokalyptikoille kauhistus, rappiota, aitouden turmelusta. Juuri ne ja kaikki mahdolliset ihmisten säätämät normit ja säännöt olivat heidän mielestään täysin torjuttavia ihmisten kahleita.

        Kaikki apokalyptiset liikeet eivät päätyneet mielivaltaan.

        (Cohnin teoksessa on tästä aiheesta liitteenä joukko alkuperäisiä keskiajan apokalyptikkojen tekstejä.. ja on hämmästyttävää, miten moderneilta ne kuulostavat huolimatta siitä että ne on kirjoitettu 1500-luvun englanniksi.. aivan kuin vaeltaisi kirjakaupassa ja selailisi Help-your-self-kirjapöydän antia: miten tulet vapaaksi, miten löydät itsesi, sisäisen lapsesi'..älä ole ulkoa ohjautuva, ole sisältä ohjautuva, myös tämä: 'rakasta ensin itseäsi, sitte voit rakastaa muita'-löytyy, moneen kertaan, heidän saarnoissaan siis.

        Näitä liikkeitä oli hyvin erilaisia ja vain osa niistä päätyi väkivaltaiseen yhteentörmäykseen yhteiskunnan kanssa. Osa oli täysin rauhanomaisia, ja aivan varmasti mukana oli myös syvällisiä ajattelijoita, aikansa oppineita teologeja, mutta myös marginaaliin jääneitä ihmisiä, syrjäytyneitä eri syistä.. Cohnin kirja ei suhtaudu tutkimiinsa liikkeisin niitä moralisoiden tai arvostellen, vaan niin kuin tutkija.


      • Sen alle ei voi
        Donna_Quijote kirjoitti:

        Se muistuttaa apokalyptisten sprirituaaliliikkeitten tekstejä. Rationalisointi on samantasoista 'järjellistä' ja suostuttelevaa spekulaatiota ja tapa vedota lukijoihin saarnamainen samaan tapaan, vedotaan alkuperäisyyteen, 'modernius edustaa rappiota', mutta rappiosta voi paeta palaamalla alkuperäisyyteen 'vapautumalla ihmisten säännöistä', parhaassa tapauksessa tulla täydelliseksi mystisessä yhtymisessä jumalaan .

        Se että avauksessa on punaisena lankana jotain Kabbalasta lainattua, ei tee siitä 'juutalaista' millään tavalla. Myös keskiajan hereetikot lainailivat kaikkea mahdollista mitä vain katsoivat tarvitsevansa - Jännää, että tuossa yllä on se elementti, jota avauksesa ei näy, mutta joka siinä loistaa poissaolollaan. Se että 'lakia ei ole' oli kyllä aina, poikkeuksetta, keskiajan 'laki-uskontoja (järjestyneitä uskontoja) vastustaneitten tekstien perusteesejä. Mutta näittenkään liikkeitten 'kabbalasta lainatuilla' tai raamatusta lainatuilla teksteillä ei ollut mitään tekemistä sen paremmin kristityn kirkon kuin juutalaisuudenkaan kanssa. Kabbalistiset tekstit olivat näille ryhmille todellakin tärkeitä 'salaisia oppeja' ja tietenkin myös Raamattu, tosin omaperäisellä tavalla tulkittuna.

        Poimin avauksesta muutaman käsitteen, niitä jotka olivat keskeisiä myös keskiajan teksteissä. Myös nämä ryhmät pitivät itseään edistyksillisinä (heillä oli usein idea paluusta kulta-aikaan, tai Paratiisiin, esim, oli aitouteen ja alkuperäisyyteen palaamista:

        yhteisiä elementtejä:
        - jälleensyntymä
        - idea ihmisen pelastuksesta ja täydelliseksi tulemisesta
        - lopulta ihminen tulee täydelliseksi
        - pahaa, syntiä ei oikeastaan ole olemassa'
        - Kärsimys-spekulaatiot, kärsimystä ei voi tai ei saa välttää
        - jumalasta emanoituminen, ihmisen, minkä tahansa
        - Adamin viattomuus, 'alkuperäisyys'..
        - ihminen on vapaa koska jumala on vapaa, täydellinen koska jumala loi vain täydellistä
        - uskonnonvastaisuus ('virallisen', auktoriteettien säätelemän)


        Kaikenlainen 'laki'-ajattelu, erityisesti juutalaisten Laki, tietysti myös kristinuskon kymmenen käskyä kuten myös kaikki ihmisten säätämät lait olivat näille keskiajan apokalyptikoille kauhistus, rappiota, aitouden turmelusta. Juuri ne ja kaikki mahdolliset ihmisten säätämät normit ja säännöt olivat heidän mielestään täysin torjuttavia ihmisten kahleita.

        Kaikki apokalyptiset liikeet eivät päätyneet mielivaltaan.

        (Cohnin teoksessa on tästä aiheesta liitteenä joukko alkuperäisiä keskiajan apokalyptikkojen tekstejä.. ja on hämmästyttävää, miten moderneilta ne kuulostavat huolimatta siitä että ne on kirjoitettu 1500-luvun englanniksi.. aivan kuin vaeltaisi kirjakaupassa ja selailisi Help-your-self-kirjapöydän antia: miten tulet vapaaksi, miten löydät itsesi, sisäisen lapsesi'..älä ole ulkoa ohjautuva, ole sisältä ohjautuva, myös tämä: 'rakasta ensin itseäsi, sitte voit rakastaa muita'-löytyy, moneen kertaan, heidän saarnoissaan siis.

        Näitä liikkeitä oli hyvin erilaisia ja vain osa niistä päätyi väkivaltaiseen yhteentörmäykseen yhteiskunnan kanssa. Osa oli täysin rauhanomaisia, ja aivan varmasti mukana oli myös syvällisiä ajattelijoita, aikansa oppineita teologeja, mutta myös marginaaliin jääneitä ihmisiä, syrjäytyneitä eri syistä.. Cohnin kirja ei suhtaudu tutkimiinsa liikkeisin niitä moralisoiden tai arvostellen, vaan niin kuin tutkija.

        ladata mielestäni ihan mitä tahansa.


      • tiedän kyllä
        Sen alle ei voi kirjoitti:

        ladata mielestäni ihan mitä tahansa.

        että ei tietenkään, monesti käytetään eri sanoja samoista asioista, kun niitä halutaan arvottaa toisella tavalla kuin 'yleisesti' tai esitellä houkuttelevimpina ja uudella tavalla 'ladattuna'. Sanat ja nimet eivät kuitenkaan koskaan sisällä valmiina niitä arvomerkityksiä, joita niihin ladataan. Ei sanassa apokalyptinen tarvitse olla mitään latausta.

        Todellisuutta, josta nimettävät asiat poimitaan, ei kuitenkaan saa määriteltyä sanoilla ja niitten määritelmillä niin tyhjentävästi, että aivan kaikki olisivat yksimielisiä 'sanoista', onko jokin hyvä vai huono, tai edes mitä jonkin sana 'alle kuuluu'. - Silti jotain sanoja on pakko käyttää, muuten emme voisi puhua muusta kuin aina vain siitä millä tavalla määritellään kaikki sanat, joita aiotaan seuraavaksi käyttää niin, että voitaisiin ymmärtää miten joku toinen ymmärtää jonkin erityisen sanan.
        Mitä tarkoittaa tarkoittaa? mitä se ihan oikeasti merkitsee,.. mitä se merkitsee että jokin merkitsee..

        Minä en jaksa yhtään enempää nyt tätä aihetta enkä muutakaan. Enkä kirjautuakaan jaksa.


      • mitä sinusta sana
        tiedän kyllä kirjoitti:

        että ei tietenkään, monesti käytetään eri sanoja samoista asioista, kun niitä halutaan arvottaa toisella tavalla kuin 'yleisesti' tai esitellä houkuttelevimpina ja uudella tavalla 'ladattuna'. Sanat ja nimet eivät kuitenkaan koskaan sisällä valmiina niitä arvomerkityksiä, joita niihin ladataan. Ei sanassa apokalyptinen tarvitse olla mitään latausta.

        Todellisuutta, josta nimettävät asiat poimitaan, ei kuitenkaan saa määriteltyä sanoilla ja niitten määritelmillä niin tyhjentävästi, että aivan kaikki olisivat yksimielisiä 'sanoista', onko jokin hyvä vai huono, tai edes mitä jonkin sana 'alle kuuluu'. - Silti jotain sanoja on pakko käyttää, muuten emme voisi puhua muusta kuin aina vain siitä millä tavalla määritellään kaikki sanat, joita aiotaan seuraavaksi käyttää niin, että voitaisiin ymmärtää miten joku toinen ymmärtää jonkin erityisen sanan.
        Mitä tarkoittaa tarkoittaa? mitä se ihan oikeasti merkitsee,.. mitä se merkitsee että jokin merkitsee..

        Minä en jaksa yhtään enempää nyt tätä aihetta enkä muutakaan. Enkä kirjautuakaan jaksa.

        merkitsee?


      • liikahdus
        mitä sinusta sana kirjoitti:

        merkitsee?

        merkitsee sellaista maailmanlopun ennustelua.


      • Ultra Bra
        liikahdus kirjoitti:

        merkitsee sellaista maailmanlopun ennustelua.

        in tongue.


      • ja vastauksesi lukijatkaan ...
        tiedän kyllä kirjoitti:

        että ei tietenkään, monesti käytetään eri sanoja samoista asioista, kun niitä halutaan arvottaa toisella tavalla kuin 'yleisesti' tai esitellä houkuttelevimpina ja uudella tavalla 'ladattuna'. Sanat ja nimet eivät kuitenkaan koskaan sisällä valmiina niitä arvomerkityksiä, joita niihin ladataan. Ei sanassa apokalyptinen tarvitse olla mitään latausta.

        Todellisuutta, josta nimettävät asiat poimitaan, ei kuitenkaan saa määriteltyä sanoilla ja niitten määritelmillä niin tyhjentävästi, että aivan kaikki olisivat yksimielisiä 'sanoista', onko jokin hyvä vai huono, tai edes mitä jonkin sana 'alle kuuluu'. - Silti jotain sanoja on pakko käyttää, muuten emme voisi puhua muusta kuin aina vain siitä millä tavalla määritellään kaikki sanat, joita aiotaan seuraavaksi käyttää niin, että voitaisiin ymmärtää miten joku toinen ymmärtää jonkin erityisen sanan.
        Mitä tarkoittaa tarkoittaa? mitä se ihan oikeasti merkitsee,.. mitä se merkitsee että jokin merkitsee..

        Minä en jaksa yhtään enempää nyt tätä aihetta enkä muutakaan. Enkä kirjautuakaan jaksa.

        jaksa lukea sinun käsittämättämiä sanaselityksiäsi,täyttä höpöä.


      • tinotito
        Donna_Quijote kirjoitti:

        Se muistuttaa apokalyptisten sprirituaaliliikkeitten tekstejä. Rationalisointi on samantasoista 'järjellistä' ja suostuttelevaa spekulaatiota ja tapa vedota lukijoihin saarnamainen samaan tapaan, vedotaan alkuperäisyyteen, 'modernius edustaa rappiota', mutta rappiosta voi paeta palaamalla alkuperäisyyteen 'vapautumalla ihmisten säännöistä', parhaassa tapauksessa tulla täydelliseksi mystisessä yhtymisessä jumalaan .

        Se että avauksessa on punaisena lankana jotain Kabbalasta lainattua, ei tee siitä 'juutalaista' millään tavalla. Myös keskiajan hereetikot lainailivat kaikkea mahdollista mitä vain katsoivat tarvitsevansa - Jännää, että tuossa yllä on se elementti, jota avauksesa ei näy, mutta joka siinä loistaa poissaolollaan. Se että 'lakia ei ole' oli kyllä aina, poikkeuksetta, keskiajan 'laki-uskontoja (järjestyneitä uskontoja) vastustaneitten tekstien perusteesejä. Mutta näittenkään liikkeitten 'kabbalasta lainatuilla' tai raamatusta lainatuilla teksteillä ei ollut mitään tekemistä sen paremmin kristityn kirkon kuin juutalaisuudenkaan kanssa. Kabbalistiset tekstit olivat näille ryhmille todellakin tärkeitä 'salaisia oppeja' ja tietenkin myös Raamattu, tosin omaperäisellä tavalla tulkittuna.

        Poimin avauksesta muutaman käsitteen, niitä jotka olivat keskeisiä myös keskiajan teksteissä. Myös nämä ryhmät pitivät itseään edistyksillisinä (heillä oli usein idea paluusta kulta-aikaan, tai Paratiisiin, esim, oli aitouteen ja alkuperäisyyteen palaamista:

        yhteisiä elementtejä:
        - jälleensyntymä
        - idea ihmisen pelastuksesta ja täydelliseksi tulemisesta
        - lopulta ihminen tulee täydelliseksi
        - pahaa, syntiä ei oikeastaan ole olemassa'
        - Kärsimys-spekulaatiot, kärsimystä ei voi tai ei saa välttää
        - jumalasta emanoituminen, ihmisen, minkä tahansa
        - Adamin viattomuus, 'alkuperäisyys'..
        - ihminen on vapaa koska jumala on vapaa, täydellinen koska jumala loi vain täydellistä
        - uskonnonvastaisuus ('virallisen', auktoriteettien säätelemän)


        Kaikenlainen 'laki'-ajattelu, erityisesti juutalaisten Laki, tietysti myös kristinuskon kymmenen käskyä kuten myös kaikki ihmisten säätämät lait olivat näille keskiajan apokalyptikoille kauhistus, rappiota, aitouden turmelusta. Juuri ne ja kaikki mahdolliset ihmisten säätämät normit ja säännöt olivat heidän mielestään täysin torjuttavia ihmisten kahleita.

        Kaikki apokalyptiset liikeet eivät päätyneet mielivaltaan.

        (Cohnin teoksessa on tästä aiheesta liitteenä joukko alkuperäisiä keskiajan apokalyptikkojen tekstejä.. ja on hämmästyttävää, miten moderneilta ne kuulostavat huolimatta siitä että ne on kirjoitettu 1500-luvun englanniksi.. aivan kuin vaeltaisi kirjakaupassa ja selailisi Help-your-self-kirjapöydän antia: miten tulet vapaaksi, miten löydät itsesi, sisäisen lapsesi'..älä ole ulkoa ohjautuva, ole sisältä ohjautuva, myös tämä: 'rakasta ensin itseäsi, sitte voit rakastaa muita'-löytyy, moneen kertaan, heidän saarnoissaan siis.

        Näitä liikkeitä oli hyvin erilaisia ja vain osa niistä päätyi väkivaltaiseen yhteentörmäykseen yhteiskunnan kanssa. Osa oli täysin rauhanomaisia, ja aivan varmasti mukana oli myös syvällisiä ajattelijoita, aikansa oppineita teologeja, mutta myös marginaaliin jääneitä ihmisiä, syrjäytyneitä eri syistä.. Cohnin kirja ei suhtaudu tutkimiinsa liikkeisin niitä moralisoiden tai arvostellen, vaan niin kuin tutkija.

        En tiedö oletko kristitty? ,mutta oletan niin.

        Oletko huomannut ,että monet näistä luettelemistasi määreistä koskevat myös alkukirkon aikaa?

        Siinäkin epämääräisessä liikkessä taisteltiin lakia vastaan ja kehoitettiin tulla täydellisiksi.
        Maailmakin oli tuomiolle tullut ja se oli aivan nurkan takana,kärsimystäkin korostettiin.
        Salaisia kirjoja luettiin ja kommentoitiin yleisesti,esim Heenokin kirjaa...
        He tekivät ihmeellistä raamatun tulkintaa.
        Oliko tällä liikeellä jotakin tekemistä juutalaisuuden kanssa?

        "Kaikki apokalyptiset liikeet eivät päätyneet mielivaltaan."

        Kristinusko päätyi mielivaltaan ja rakensi itselleen sortokoneiston,joka taisteli näitä samanlaisia apokalyptisia liikkeitä vastaan,joka se itse oli ollut.
        Juutalaiset ja kristinuskolle alkuperäisen oloiset vapaat suunnat saivat kärsiä.


        "(Cohnin teoksessa on tästä aiheesta liitteenä joukko alkuperäisiä keskiajan apokalyptikkojen tekstejä.. ja on hämmästyttävää, miten moderneilta ne kuulostavat huolimatta siitä että ne on kirjoitettu 1500-luvun englanniksi.. aivan kuin vaeltaisi kirjakaupassa ja selailisi Help-your-self-kirjapöydän antia: miten tulet vapaaksi, miten löydät itsesi, sisäisen lapsesi'..älä ole ulkoa ohjautuva, ole sisältä ohjautuva, myös tämä: 'rakasta ensin itseäsi, sitte voit rakastaa muita'-löytyy, moneen kertaan, heidän saarnoissaan siis."

        Niin, on turha syyttää kabbalaa modernin ajan tuotteeksi.

        "aivan varmasti mukana oli myös syvällisiä ajattelijoita, aikansa oppineita teologeja, mutta myös marginaaliin jääneitä ihmisiä, syrjäytyneitä eri syistä.. Cohnin kirja ei suhtaudu.."

        Tuon perusteella ei voi olla ajattelematta erästä liikettä n.2000 vuota sitten,joka kutsui luokseen köyhiä,vaivaisia,henkien vallassa olevia..toisin sanoen syrjäytyneitä ihmisiä.


      • Zeeva
        tinotito kirjoitti:

        En tiedö oletko kristitty? ,mutta oletan niin.

        Oletko huomannut ,että monet näistä luettelemistasi määreistä koskevat myös alkukirkon aikaa?

        Siinäkin epämääräisessä liikkessä taisteltiin lakia vastaan ja kehoitettiin tulla täydellisiksi.
        Maailmakin oli tuomiolle tullut ja se oli aivan nurkan takana,kärsimystäkin korostettiin.
        Salaisia kirjoja luettiin ja kommentoitiin yleisesti,esim Heenokin kirjaa...
        He tekivät ihmeellistä raamatun tulkintaa.
        Oliko tällä liikeellä jotakin tekemistä juutalaisuuden kanssa?

        "Kaikki apokalyptiset liikeet eivät päätyneet mielivaltaan."

        Kristinusko päätyi mielivaltaan ja rakensi itselleen sortokoneiston,joka taisteli näitä samanlaisia apokalyptisia liikkeitä vastaan,joka se itse oli ollut.
        Juutalaiset ja kristinuskolle alkuperäisen oloiset vapaat suunnat saivat kärsiä.


        "(Cohnin teoksessa on tästä aiheesta liitteenä joukko alkuperäisiä keskiajan apokalyptikkojen tekstejä.. ja on hämmästyttävää, miten moderneilta ne kuulostavat huolimatta siitä että ne on kirjoitettu 1500-luvun englanniksi.. aivan kuin vaeltaisi kirjakaupassa ja selailisi Help-your-self-kirjapöydän antia: miten tulet vapaaksi, miten löydät itsesi, sisäisen lapsesi'..älä ole ulkoa ohjautuva, ole sisältä ohjautuva, myös tämä: 'rakasta ensin itseäsi, sitte voit rakastaa muita'-löytyy, moneen kertaan, heidän saarnoissaan siis."

        Niin, on turha syyttää kabbalaa modernin ajan tuotteeksi.

        "aivan varmasti mukana oli myös syvällisiä ajattelijoita, aikansa oppineita teologeja, mutta myös marginaaliin jääneitä ihmisiä, syrjäytyneitä eri syistä.. Cohnin kirja ei suhtaudu.."

        Tuon perusteella ei voi olla ajattelematta erästä liikettä n.2000 vuota sitten,joka kutsui luokseen köyhiä,vaivaisia,henkien vallassa olevia..toisin sanoen syrjäytyneitä ihmisiä.

        >> Tuon perusteella ei voi olla ajattelematta erästä liikettä n.2000 vuota sitten,joka kutsui luokseen köyhiä,vaivaisia,henkien vallassa olevia..toisin sanoen syrjäytyneitä ihmisiä.


      • Anonyymi
        Donna_Quijote kirjoitti:

        Se muistuttaa apokalyptisten sprirituaaliliikkeitten tekstejä. Rationalisointi on samantasoista 'järjellistä' ja suostuttelevaa spekulaatiota ja tapa vedota lukijoihin saarnamainen samaan tapaan, vedotaan alkuperäisyyteen, 'modernius edustaa rappiota', mutta rappiosta voi paeta palaamalla alkuperäisyyteen 'vapautumalla ihmisten säännöistä', parhaassa tapauksessa tulla täydelliseksi mystisessä yhtymisessä jumalaan .

        Se että avauksessa on punaisena lankana jotain Kabbalasta lainattua, ei tee siitä 'juutalaista' millään tavalla. Myös keskiajan hereetikot lainailivat kaikkea mahdollista mitä vain katsoivat tarvitsevansa - Jännää, että tuossa yllä on se elementti, jota avauksesa ei näy, mutta joka siinä loistaa poissaolollaan. Se että 'lakia ei ole' oli kyllä aina, poikkeuksetta, keskiajan 'laki-uskontoja (järjestyneitä uskontoja) vastustaneitten tekstien perusteesejä. Mutta näittenkään liikkeitten 'kabbalasta lainatuilla' tai raamatusta lainatuilla teksteillä ei ollut mitään tekemistä sen paremmin kristityn kirkon kuin juutalaisuudenkaan kanssa. Kabbalistiset tekstit olivat näille ryhmille todellakin tärkeitä 'salaisia oppeja' ja tietenkin myös Raamattu, tosin omaperäisellä tavalla tulkittuna.

        Poimin avauksesta muutaman käsitteen, niitä jotka olivat keskeisiä myös keskiajan teksteissä. Myös nämä ryhmät pitivät itseään edistyksillisinä (heillä oli usein idea paluusta kulta-aikaan, tai Paratiisiin, esim, oli aitouteen ja alkuperäisyyteen palaamista:

        yhteisiä elementtejä:
        - jälleensyntymä
        - idea ihmisen pelastuksesta ja täydelliseksi tulemisesta
        - lopulta ihminen tulee täydelliseksi
        - pahaa, syntiä ei oikeastaan ole olemassa'
        - Kärsimys-spekulaatiot, kärsimystä ei voi tai ei saa välttää
        - jumalasta emanoituminen, ihmisen, minkä tahansa
        - Adamin viattomuus, 'alkuperäisyys'..
        - ihminen on vapaa koska jumala on vapaa, täydellinen koska jumala loi vain täydellistä
        - uskonnonvastaisuus ('virallisen', auktoriteettien säätelemän)


        Kaikenlainen 'laki'-ajattelu, erityisesti juutalaisten Laki, tietysti myös kristinuskon kymmenen käskyä kuten myös kaikki ihmisten säätämät lait olivat näille keskiajan apokalyptikoille kauhistus, rappiota, aitouden turmelusta. Juuri ne ja kaikki mahdolliset ihmisten säätämät normit ja säännöt olivat heidän mielestään täysin torjuttavia ihmisten kahleita.

        Kaikki apokalyptiset liikeet eivät päätyneet mielivaltaan.

        (Cohnin teoksessa on tästä aiheesta liitteenä joukko alkuperäisiä keskiajan apokalyptikkojen tekstejä.. ja on hämmästyttävää, miten moderneilta ne kuulostavat huolimatta siitä että ne on kirjoitettu 1500-luvun englanniksi.. aivan kuin vaeltaisi kirjakaupassa ja selailisi Help-your-self-kirjapöydän antia: miten tulet vapaaksi, miten löydät itsesi, sisäisen lapsesi'..älä ole ulkoa ohjautuva, ole sisältä ohjautuva, myös tämä: 'rakasta ensin itseäsi, sitte voit rakastaa muita'-löytyy, moneen kertaan, heidän saarnoissaan siis.

        Näitä liikkeitä oli hyvin erilaisia ja vain osa niistä päätyi väkivaltaiseen yhteentörmäykseen yhteiskunnan kanssa. Osa oli täysin rauhanomaisia, ja aivan varmasti mukana oli myös syvällisiä ajattelijoita, aikansa oppineita teologeja, mutta myös marginaaliin jääneitä ihmisiä, syrjäytyneitä eri syistä.. Cohnin kirja ei suhtaudu tutkimiinsa liikkeisin niitä moralisoiden tai arvostellen, vaan niin kuin tutkija.

        Listan ideat suurinpiirtein samoja kun omassa ajatusmaailmassani.


    • poju25v.

      Olen suomen juutalainen, Äiti Israelilainen, Kiinnostus Zoharia kohtaan on ollu monta vuotta ja nyt aiot kaivaa Äiti ostamat Zoharin kirjat (Isäni on Goy joten sen takia Äitini ostamat)
      Osaan heprea, melkein täydellisesti.. Sanotaan vaan et vain tarpeeksi kypsät osaavat tulkita Zoharia.. Koska olen kypsä? minun mielestäni aion vaan lukea ne kirjat ja sillä sipuli.
      Vanhaa testamenttia olen lukenut monesti, Olen käynyt uskonnollista koulua Israelissa joten tekstit tuttuja.

      • Malchut10

        Terve poju25.,

        Olen israelin juutalainen ja opiskelen kabbalah 7 vuotta. Jos haluat tietää lisää voisin lähetä sinulle s.postini.

        Lehaim


      • Z-BB-Fin
        Malchut10 kirjoitti:

        Terve poju25.,

        Olen israelin juutalainen ja opiskelen kabbalah 7 vuotta. Jos haluat tietää lisää voisin lähetä sinulle s.postini.

        Lehaim

        L'Chaim!
        Täällä myös eräs kabbalah-opiskelija. Olen opiskellut n.6 vuotta. :)
        (Bnei Baruch)

        ARVUT!


      • guy-1
        Z-BB-Fin kirjoitti:

        L'Chaim!
        Täällä myös eräs kabbalah-opiskelija. Olen opiskellut n.6 vuotta. :)
        (Bnei Baruch)

        ARVUT!

        ARVUT!

        Guy :)


      • Anonyymi
        Z-BB-Fin kirjoitti:

        L'Chaim!
        Täällä myös eräs kabbalah-opiskelija. Olen opiskellut n.6 vuotta. :)
        (Bnei Baruch)

        ARVUT!

        Kuusi vuotta kankkulan kaivoon.


      • Anonyymi
        Malchut10 kirjoitti:

        Terve poju25.,

        Olen israelin juutalainen ja opiskelen kabbalah 7 vuotta. Jos haluat tietää lisää voisin lähetä sinulle s.postini.

        Lehaim

        Seitsemän vuotta kankkulan kaivoon.


      • Anonyymi

        Opettelisitpa kirjoittamaan suomea hyvin, sillä koshersipuli.


    • Nietze

      Näin puhui Zarahustra.
      600 e.Kr ensimmäinen monoteistinen uskonta Persiassa.

      • guy-1

        Se on kuitenkin Heprea.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        "heprean dja tarkoittaa ”yhtä”. Sen kirjainten lukuarvot ovat 1, 8 ja 4, jolloin niiden summa on 13. Vastaavasti sanan ”rakkaus” summa on 13. Näin voidaan gematrisesti todistaa, että on olemassa yksi ja rakastava olento – siis Jumala"

        Jeesus oli porukkansa 13.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "heprean dja tarkoittaa ”yhtä”. Sen kirjainten lukuarvot ovat 1, 8 ja 4, jolloin niiden summa on 13. Vastaavasti sanan ”rakkaus” summa on 13. Näin voidaan gematrisesti todistaa, että on olemassa yksi ja rakastava olento – siis Jumala"

        Jeesus oli porukkansa 13.

        Gematria on hölynpölyä.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe