HEI!
Nyt kaikki työttömät varokaa!!! Olen itse ollut muutaman vuoden työttömänä ja sairaana,että olen tippunut jo kaikesta rahallisesta ihan sinne alimpaan tasoon.
Nyt sitten 2v aikana olen ollut töissä kaikki mitä olen kiinni saanut...työllistämistuella.Ja eilen loppui määräaikainen työsuhde.
No olin onnellinen siitä että mulla täyttyi kaikki ne vaatimukset joita tarvitaan,että pääsee päivärahoille.
Mutta eihän se sillein ollutkaan.Kukaan ei työkkärissä ole kertonut (vaikka olen siellä käynyt aika monta kertaa)että näissä tukitöissä se työssäoloehto kertyy vain 50% eli 2kk saa vain 1kk.
Nyt en tiedä mitä tekisin.Enkä kuulema ole ainut jolle näin on käynyt,sen kertoi ihan virkailija itse.
VAROKAA ANSAA...
21
1901
Vastaukset
- päiviä kerryttämään
Oikeinko tavoitteesi oli vaan sen verran töitä tehdä, että tukiaisilla pääsisit elemään? Häpeä!
- ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
MIstähän sinunkaltaisiasi idiootteja oikein sikiää? Olisiko kannattanut jättää vastaamatta, kun ei ollut mitään järkevää sanottavaa. Taidat olla aika kieroonkasvanut. Sääli vanhempiasi.
Aloittajalle: Tuo on todella ikävää, että työssäolo arvotetaan niin eri tavoin. Koska työnantajasi on saanut sinusta korkeinta palkkatukea, niin sen vuoksi tuo alhainen kertymän.
Vaan eipä ole ainut sudenkuoppa, minkä työttömyysturva sisältää. Minusta työttömyysturvalaki on monessa kohden laadittu siten, että laatijoina on täytynyt olla täysin kieroutuneita luonteita. Pahimmat sudenkuopat kohdistuvat sellaisiin, joilla on heikoin tilanne. - *******
Sä huomasit kanssa mistä oli kyse.
Kuule kyllä minä töitä teen minkä ehdin...ja on tarjolla.Tosin nyt oli lupaus ihan vakityöpaikasta vaan kun siihen sitten otettiinkin pomon sukulainen.
Täällä päin ei töitä niin vaan ole tarjolla..kaikki olen tehnyt mitä on käsiin saanut.
ETTÄ EIPÄ AINA MOITITA!!!
Tosin kyllä olisi kivempi saada sitten ne työttömyysvälit rahaa...edes jostain.Nyt sitä ei sitten tule mistään.
Kiitos vaan että osasit pahoittaa mieleni.ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ kirjoitti:
MIstähän sinunkaltaisiasi idiootteja oikein sikiää? Olisiko kannattanut jättää vastaamatta, kun ei ollut mitään järkevää sanottavaa. Taidat olla aika kieroonkasvanut. Sääli vanhempiasi.
Aloittajalle: Tuo on todella ikävää, että työssäolo arvotetaan niin eri tavoin. Koska työnantajasi on saanut sinusta korkeinta palkkatukea, niin sen vuoksi tuo alhainen kertymän.
Vaan eipä ole ainut sudenkuoppa, minkä työttömyysturva sisältää. Minusta työttömyysturvalaki on monessa kohden laadittu siten, että laatijoina on täytynyt olla täysin kieroutuneita luonteita. Pahimmat sudenkuopat kohdistuvat sellaisiin, joilla on heikoin tilanne.juuh itse olen juuri siellä alimmalla tasolla...ja sudenkuopat on kovat.Menetin kaikki normaalietuudet kun sairastuin..meni sairauspäivärahat,liitosrahat,ja kelan rahat sinne olemattomiin ja joissa vielä puolison pieni palkka vähentää ne minun tulot ihan naurettavaksi.
Olen ensin kuntouttanut itseäni työkuntoiseksi...onnistunut jopa kouluttautumaan että vastaisin tämän päivän työtarvetta.Sitten niitä töitä tehnyt nyt kaiken mitä on tarjottu, hakenut vaikka minne töitä...viimeinen työpaikka piti tulla minulle vakituiseksi...mutta eipä vaan tullut kun sukulainen palkattiin siihen ja suullinen sopimus ei näytä pitävän.JA sitten kun menen työkkäriin niin viimeinen niitti oli tämä...että oho emmekö ole kertoneet että nämä sinun työt olikin vain 50% arvoisia tässä järjestelmässä.Nimittäin viimeisen työn olisin saanut ilman mitään tukia.
Kuitenkin on aivan eri asia jäädä työttömäksi jos saa jotain korvausta...sitä nimittäin jaksaa etsiä töitäkin paremmin kun ei kaikki voimat mene siihen että mistä leipä lapsille huomenna.
Joku kadehtii....mutta tosiasia on että työttömyys vie terveyden sosiaalitoimisto ei auta jne.
Ne kateelliset eivät varmaan tiedä että se työttömyystuki voi olla jopa 10e päivä ja vain 5 pv viikko.Maksa sitten sillä menot....No tarkoitus oli kuten alussa oli sopimus että saan tämän määräaikaisen jälkeen vakituisen paikan.
Sopimus vaan oli suullinen ...joten en voi mistään saada apua.
Ja hommahan menee niin...
että työnantaja on ottanut jo seuraavan tukityöllistetyn (joka on vielä sukulainen)
ja aika kovalla kuurilla sai minut puhallettua sitten työstä pois...ettei edes mieli tee alkaa oikeuksiani kyselemään siihen luvattuun työpaikkaan.
Vielä 1.7 olin varma että lupaukset pidetään ja työ on minun.Johtajat ovat kehuneet...sitten vaan jotain sattui=astui kuvioon sukulainen...ja sen jälkeen olen ollut "tarpeeton".
Huh huh... aika peliä.
Ja sitten tässä on takana vielä se,että olisin keväällä saanut toisenkin työpaikan-mutta matkojen takia valitsin tämän sekä se että oli tämä suullinen lupaus jatkuvasta työstä.
Että nämä tuet varmaan vääristävät myös tätä työtekijöiden pysyväksi työtekijäksi pääsyä/ottoa.
Ja kilpailua alallakin se vääristää....
- tässäkin asiassa
Ikävää, että sinulla ei ollut etukäteen tietoa tästä asiasta ja jouduit nyt pettymään.
Toisaalta voi ajatella niin, että olet jo tienannut puolet ja enää puuttuu vain hiukan työssäoloa. Tarkoitan että ilman palkkatukityötä sinun pitäisi alkaa keräämään sitä työssäoloehtoa nollasta, nyt puuttuu siis vain puolet.
Eli miten paljon puuttuu? Jos olet joskus aikaisemmin saanut ansiosidonnaista, niin sinua koskee ns. paluuehto, eli työssäoloa pitää kerätä vain 8kk. Eli jos palkkatukityö kesti sen vuoden (mitä ne yleensä kestää), niin sullahan on jo 6kk työssäoloa kerättynä. Puuttuvat 2 kuukautta voi tehdä vaikka siivoushommia, kunhan pitää huolen että tunteja on vähintään 18 viikossa. Sitten kun on 8kk täynnä ja liiton maksut tuosta toisestakin työstä maksettuna, niin pääsee ansiosidonnaiselle. Siellä eivät kysy, että mistä se työssäolo on kerätty, kunhan on kerätty ja maksut muistettu maksaa.
Jos olet eka kertaa hankkimassa työssäoloehtoa, niin sitten pitää saada 10kk täyteen.
Ennen 90-luvun lamaa tämäkin työssäoloehto oli vain 6kk.
Mulle on joku viisas virkamies joskus selittänyt,miksi pelkällä palkkatuella palkatusta työstä kertyy vain 50 % työssäoloehtoa. Jos kertyisi 100 %, niin syntyisi liian "helppo" ja siksi liian kallis automaatti, jolla ihmiset saisi helposti aina kasaan oikeuden ansiosidonnaiseen.
Oikeus palkkatukeen syntyy aina 500 päivän jälkeen, ja ansiosidonnaista maksetaan 500 päivää. Mulle ainakain voisi tulla kiusaus pyörähtää aina 500 päivän työttömyyden jälkeen osa-aikaisessa palkkatuki-puuhastelussa jossain kivassa yhdistykssä ja saada sitten taas liiton rahaa seuraavat pari vuotta. Epäilen, että itse ammattiyhdistykset ovat vastustaneet tuota palkkatukityön 100 % työssäoloehdon kertymää.
Mutta toivottavsti jaksat, alkuperäinen kirjoittaja, hieman ponnistella vaikka huonommissakin hommissa vielä vähän, ja saat sitten paremman työttömyysturvan!Ongelam onkin juuri sinä,että sitä työtä ei täällä päin suomea ole aina tarjolla.lääkäreitä,opettajia ym tarvitaan mutta en kuulu tuohon sakkiin.
Kyllä tässä se vakityö olisi paikallaan.
Vaikeita asioita nämä on.mutta luulen että minulla on vielä järki tallella ja ongelmaan löytyy ratkaisu joka on koko perheen kannalta se oikea.(muutto ei onnistu kun miehen työt täällä ja koti ja lapset ei halua muuttaa)
On muuten koettu se 90-luvun lama josta kaikki on saanut alkunsa....- saarakallepekka
Tuet joutaisi kokonaan pois.On työnantajia jotka keinottelevat näillä työntekijöillä joista tuen saa.
Eikä ne työttömän tuet niin suuria ole,että niistä kannattaa kateelliseksi tulla.jääkö joku 20e pv käteen ja 5pv/vk.Jos liitosta saisi vaikka 30e käteen/pv/5 pv vk.Onko ne tuotakaan.
Eikä monikaan saa lisänä mitään toimeentulotukea.
Työssä on monta sellaista etua jota ilman työtön jää.Suuri on se syrjäytyminen.
Tiedän kun olen ollut sekä työssä että työtön.
Masennus vaanii kun työtä ei tahdo saada...hakemus hakemukselta "ei ole työtä" tai ei vastausta ollenkaan.
Jatkuva rahahuolien kanssa kamppailu.
Eikä edes tarvitse olla alko-ongelmia,että elämä menee sekaisin.
Jospa emme heti syyllistä työttömiä,varsinkaan niitä jotka ovat tahtomattaan työttömiä. - Työtön päivärahaton yksineläjä
8 kuukauden työssäoloehto on poistettu. Se on kaikilla 10 kuukautta. Näin kerrottiin työvoimatoimistossa.
- jopas sattuikin!
Työtön päivärahaton yksineläjä kirjoitti:
8 kuukauden työssäoloehto on poistettu. Se on kaikilla 10 kuukautta. Näin kerrottiin työvoimatoimistossa.
Todella hämmentävä tieto. Tässä kopio www.tyj.fi:n sivuilta ihan juuri otetettuna. Eivät ole näköjään vieläkään älynneet päivittää tietojaan tuolle sivulle. Ja kysymyksessä sentään on Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön viralliset sivut!
On se törkeetä tiedon puutetta taas kerran!
Kerrotko vielä, missä työvoimatoimistossa ollaan oltu näin valveutuneita, että tiedettiin kertoa asiasta?
"Ansiosidonnaisesta päivärahasta:
Alkuehto
Haettaessa ensimmäistä kertaa päivärahaa oikeus ansiopäivärahaan syntyy kun hakija on täyttänyt työssäoloehdon alkuehdon, joka täyttyy, kun työntekijä on 28 lähinnä edellisen kuukauden aikana ollut 43 kalenteriviikkoa sellaisessa vakuutuksenalaisessa palkkatyössä, jossa työaika kunakin kalenteriviikkona on ollut vähintään 18 tuntia. Kokoaikatyössä palkan täytyy olla työehtosopimuksen mukainen tai jollei sitä ole, vähintään 961 euroa kokoaikatyöstä.
Paluuehto
Haettaessa uudelleen päivärahaa 500 päivän enimmäismäärän täyttymisen jälkeen oikeus ansiopäivärahaan syntyy kun hakija täyttää työssäoloehdon paluuehdon, joka täyttyy, kun työntekijä on 24 lähinnä edellisen kuukauden aikana ollut 34 kalenteriviikkoa sellaisessa vakuutuksenalaisessa palkkatyössä, jossa työaika kunakin viikkona on ollut vähintään 18 tuntia. Kokoaikatyössä palkan täytyy olla työehtosopimuksen mukainen tai jollei sitä ole, vähintään 961 euroa kokoaikatyöstä. " - Skeidaa...
Työtön päivärahaton yksineläjä kirjoitti:
Ei nyt sentään noin vain voida poistella. Tuo 8 kk:n paluuehto on mainittu laissa. Se voidaan poistaa vain lainmuutoksella. Siis Eduskunnan päätöksellä, joten ei käy noin vain.
Tuossa ajantasainen lainsäännös, jonka toinen momentti kertoo tuon 8 kk:n (34 viikkoa) paluuehdon. Laki löytyy tuolta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290
Palkansaajan työssäoloehto
Palkansaajan työssäoloehto täyttyy, kun henkilö on 28 lähinnä edellisen kuukauden aikana (tarkastelujakso) ollut 43 kalenteriviikkoa 4 §:ssä tarkoitetussa työssä.
Tämän lain mukaista ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa aikaisemmin saaneen palkansaajan työssäoloehto täyttyy, kun hän on 24 lähinnä edellisen kuukauden aikana (tarkastelujakso) ollut 34 kalenteriviikkoa 4 §:ssä tarkoitetussa työssä. - eeeeeeeeeeeeeeeee
PILKEN kirjoitti:
Ongelam onkin juuri sinä,että sitä työtä ei täällä päin suomea ole aina tarjolla.lääkäreitä,opettajia ym tarvitaan mutta en kuulu tuohon sakkiin.
Kyllä tässä se vakityö olisi paikallaan.
Vaikeita asioita nämä on.mutta luulen että minulla on vielä järki tallella ja ongelmaan löytyy ratkaisu joka on koko perheen kannalta se oikea.(muutto ei onnistu kun miehen työt täällä ja koti ja lapset ei halua muuttaa)
On muuten koettu se 90-luvun lama josta kaikki on saanut alkunsa....tulet vain kokeilemaan saada opettajan töitä vaikka Helsingistä, jos olet alan vaihtaja ja vähäinen opettajankokemus takanasi.
Laita tähän listaa, missäpäin Suomea on oikeasti pulaa opettajista? Tietysti moni ei haluaisi muuttaa helsingistä esim. Lappiin, mutta silti, laita tähän lista. Yleensä hakijoita yhteen opettajan paikkaan on kymmeniä. On muilta kat. aloilta työttömiksi jääneitä, usein DI tai KTM-tutkinnon suorittaneita, jotka ovat lisäkouluttautuneet opettajiksi kypsemmällä iällä.
Ehkä häiriintyneille lapsille poikkeuksena voidaan tarvita erityisopettajia, tavallisten opettajien paikoista on pulaa. Sijaisuudetkit menevät suhteilla. Tiedän tapauksen, jolla pätevä opettaja on koeaikana lempattu ulos, kun sattui jostain ilmestymään jokin tuttava, joka halusi opettajan hommia. Näin Vantaalla.
- 40v työhistoriaa
että nuorilla olisi työtä, ettei tarvitsisi olla työttömänä.
Minä jäisin mieluusti jo pois työelämästä, vaikka työttömöksi.- lyte
1996 vuoden loppuun pääsi 6 kuukauden työllistämisellä kiinni ansiosidonnaiseen.
Eli työllistetty työ kerrytti 100% työssäoloehtoa, ja normaali työllistämis aika oli 6k. Ja vaadittu aika oli 6k.
Oli aika hemmetin pätevä systeemi aikanaan, ikävä kyllä sika oikeistolaiset muuttivat tuon.
Mutta vielä joskus se ruuti haisee tällä menolla työkkärissä. Näillä kaikilla hemmetin kikkailulla on luotu 10 vuodessa sen tasoinen alakulttuuri suomeen että kannattaisi poliitikkojen/pääoman edustajien miettiä missä vaiheessa maa alkaa käymään levottomaksi isomonoisellekin. lyte kirjoitti:
1996 vuoden loppuun pääsi 6 kuukauden työllistämisellä kiinni ansiosidonnaiseen.
Eli työllistetty työ kerrytti 100% työssäoloehtoa, ja normaali työllistämis aika oli 6k. Ja vaadittu aika oli 6k.
Oli aika hemmetin pätevä systeemi aikanaan, ikävä kyllä sika oikeistolaiset muuttivat tuon.
Mutta vielä joskus se ruuti haisee tällä menolla työkkärissä. Näillä kaikilla hemmetin kikkailulla on luotu 10 vuodessa sen tasoinen alakulttuuri suomeen että kannattaisi poliitikkojen/pääoman edustajien miettiä missä vaiheessa maa alkaa käymään levottomaksi isomonoisellekin.otin yhteyttä eduskuntaankin tälläisestä ihmisten luokittelusta joka nyt tulee tässä tapauksessa esiin.
Sielät vastattiin heti! JA vastaus oli että tätä lakipykälää on suurin osa ollut saamassa pois ,mutta joku puolue oli sitten vastustanut ajatusta-eli siksi se lakipykälä siellä on.Mutta edelleen suren sitä,että miksi tästä ei kerrottu jo siinä vaiheessa kun tätä tukityöllisyys mahdollisuutta esitettiin.(vai mikä hiton nimi sillä nyt on..mutta kuitenkin että siitä työnantaja saa sen n.47e/pv)
En minä olisi viimeistä suhdetta tehnytkään (ei olisi tarvinnut) sillein että olisin myöntänyt olevani joku tukikelpoinen.
Joo ja sitten muuten...tässä keskustelussa meillä on jäänyt yksi asia kommentoimatta tästä tukityöllisyydestä.
Nimittäin vaikka tässä nyt on jokunen alkanut minua syyllistää ns.elätiksi.Niin...
olen tässä huomannut ja kokenut sen,että työnanatajat käyttävät hyväkseen näitä tukia.
Edellisesta kun tuki loppuu niin kaveri pihalle ja uusi tukityöläinen tilalle.
Eli näissä tuissa ei ole mitään velvotteita työnantajalle palkata sitten jatkossa tätä tuettua.
Minullekin suullisesti luvattiin vakipaikka...mutta ei ole sitä mustaavalkoisella...paikkani täytti tukityöllistetty sukulainen.Että sillein.
Ja sitten alettiin siinä työn melkein loppuessa savustaa minua pihalle,ettei tulisi mieleenkään kysyä oikeuksiani tuohon suullisesti luvattuun.
Siis ihme touhua.
Ja tämän kaiken jälkeen olen sairauslomalla...ja joku vielä lyötyä lyö sillä,että oletko joku elätti...joka haluaa vain korvauksilla elää.
Voi jestas!
- voimaton justiina
Toivon että asiat selviää parhain päin.Jospa työvoimatoimisto ottaisi tästä vastuunsa.Joka tosin olisi jo iso ihme.Näissä pienien ihmisten asioissa he luulevat olevan jumala.Tosin ero on siinä,että Jumala ei tahdo pahaa.
- myötätuntotuulta
Tosi inhotavia kirjoituksia aloittaja sai niskaansa.
Liekö työttömän ja rahattoman syvin olemus jäänyt kokematta?
Olen ollut palkkatuella työssä ja silloin otti koville kun jäin ansiosidonnaisen rajasta vain 6 viikkoa.
Välillä olen ollut onneksi normaalityössä, jees, kaikki työt on kai normaaleja, vaan tuo palkanmaksu on totisesti syvältä.
Nyt olen taas tyrkyllä uuteen palkkatukityöhön ja nyt tuo jakso olisi vain kaksi kuukautta, ja taas vaan yksi kuukausi siihen asinsiodonnaisen rahan keruuseen.
Kovaa on. Ja olen alkanut jo inhoamaan koko systeemiä. Nytkin tähän uuteen duuniin kuuluu vaikka mitä. Pieni yirttäjä on ahne tuon työn suhteen, pieni palkkalla pitää kaikki tehdä.
"Jos jää aikaa" ja päläpäläpälä....tunnen tosiaan olevani alhaalla ja että hyväksi käytetään.Jos joku muu väittää vastaan niin sanon että hullu on!!
Olen ottanut sen tyylin että hitaasti teen työni enkä hötkyile yhtään mitään.
Ja senkin vielä tässä mainitsen että tuo nepotismin olen kokenut.
Luvattu työ, kyllä, suullisesti, sitten tulikin uusi viikko ja ilomoitus jotta olikin kauppiaalla ollut grillibileet ja kas ihmettä, sieltä olikin juhlahumusta löytynyt sukulaistyttö joka ei valkolakin saatuaan ollutkaan päässyt yliopistoon joten..............
- kaikki ei ole pummeja
Oikeasti töitä hakevia ja töihin haluavia työttömiäkin on!
Kaikki ei pyri elämään vaan tukiaisilla ja pummaamaan kaiken mitä irti saa!- joka määrää mitä kukin saa
Ei pummaamalla työvoima toimistosta saa mitään.Jopa suomen rikkain saa valtiolta maantaloustukea n 160000/vuosi ,ei Whalroos mikään pummi varmaan ole, vaan saa sen mikä lain mukaan kuuluu hänelle.Tietysti hakemuksesta ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin jotka jotain tukea saavat.Ja voit olla varma ,että Björn ottaa joka sentin joka hänelle kuuluu.
Sinä olet vain raukka ,joka yrität kohottaa itsesi jotenkin muiden yläpuolelle ,noin niin kuin moraalisesti.Niin kuin joku uskovainen.Samallainen pummi sinä olet kuin kaikki muutkin ,ei se mitä ajattelet muut tilannetta. - saarav
joka määrää mitä kukin saa kirjoitti:
Ei pummaamalla työvoima toimistosta saa mitään.Jopa suomen rikkain saa valtiolta maantaloustukea n 160000/vuosi ,ei Whalroos mikään pummi varmaan ole, vaan saa sen mikä lain mukaan kuuluu hänelle.Tietysti hakemuksesta ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin jotka jotain tukea saavat.Ja voit olla varma ,että Björn ottaa joka sentin joka hänelle kuuluu.
Sinä olet vain raukka ,joka yrität kohottaa itsesi jotenkin muiden yläpuolelle ,noin niin kuin moraalisesti.Niin kuin joku uskovainen.Samallainen pummi sinä olet kuin kaikki muutkin ,ei se mitä ajattelet muut tilannetta.Tässähän oli puhetta siitä mitä työkkärissä on sanottu työnhakijalle.Tuskin hän pummina haluaa olla...mutta mikäs äläkkä syntyy jo työläinen on kuukauden ettei tule palkkaa.
Eikä noilä päivärhoilla taida rikastua.taitolaji että niillä yleensä selviää.Kantsii kokeilla jos kateeksi käy työttömiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup437121Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1136042Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233722- 543690
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1183362Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252995Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.412855Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla322471- 492244
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?291952