Kyllä se Windowsilla on helppoa ja vaivatonta

Pentti Nelonen

Tässäpä eräänä päivänä otin esille Windowsin komentokehoitteen.
Tämä on vannomatta paras. Tällä saa tehtyä vain ne yleisimmät toimet hyvin valikoidullla setillä.

Siinä missä Leluxin käyttäjät hakkaavat sediä ja awkia komentoriville niin minä poika voin vaan todeta, että mihin sellaista tarvitaan? Toki nämäkin on saatavissa olevia, mutta ovat samalla loppukäyttäjiä häiritseviä työkaluja.

Manipuloidaan tyhmästi tiedostoja tai syötettä vanhanaikaisesti komentoriviltä. Minulla on käytössäni ultramoderni GUI, leikepöytä ja notepad. Näiden avulla hoituu ilman turhia miettimisiä esimerkiksi 5000 rivisen teksitiedoston sarakkeiden vaihto kirjamellisesti käden käänteissä. Mikäpä tässä mukavinta kaikki tuntuu sujuvan aivan kontrollisssa. Tällä on helppoa myös jättää toimenpide kesken ihan missä kohtaa vain huvittaa merkin tarkkuudella!

11

682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Tämä on vannomatta paras"

      Älä vanno, surkein se kuitenkin on.

      "Minulla on käytössäni ultramoderni GUI, leikepöytä ja notepad. Näiden avulla hoituu ilman turhia miettimisiä esimerkiksi 5000 rivisen teksitiedoston sarakkeiden vaihto kirjamellisesti käden käänteissä"

      Mitä? Joko Vistan Notepad tukee sarakkeita?

    • Miten uudelleennimetään 50000 tiedostoa GUI:lla?

      • Pentti Nelonen

        sen sijaan, että opettelee jonkin pseudo-ohjelmointikielen niin voin opastaa jokaiselle sopivaa F2-näppäimen käyttöä. 5000 tiedostoa kuulostaa paljolta, joten sen eteen on nähtävä vaivaa. Toisin sanoen GUI antaa operaatioille realistisemman kosketuksen. Mietihän nyt sellaistakin tilannetta, että minulla on paperilla lyijykynällä kirjoitettu joka toinen sana väärin. Minun on kohdistettava energiani yksitellen joka toiseen sanaan. Emmehän halua hämmentää loppukäyttäjää. Armeijatyylinen periaate, että ryhmää on niin vahva kuin sen heikoin jäsen pitäisi saada kannatusta enemmän.


      • Mac / Linux-sekakäyttäjä
        Pentti Nelonen kirjoitti:

        sen sijaan, että opettelee jonkin pseudo-ohjelmointikielen niin voin opastaa jokaiselle sopivaa F2-näppäimen käyttöä. 5000 tiedostoa kuulostaa paljolta, joten sen eteen on nähtävä vaivaa. Toisin sanoen GUI antaa operaatioille realistisemman kosketuksen. Mietihän nyt sellaistakin tilannetta, että minulla on paperilla lyijykynällä kirjoitettu joka toinen sana väärin. Minun on kohdistettava energiani yksitellen joka toiseen sanaan. Emmehän halua hämmentää loppukäyttäjää. Armeijatyylinen periaate, että ryhmää on niin vahva kuin sen heikoin jäsen pitäisi saada kannatusta enemmän.

        Eipä uskoisi, että olet intin käyny. Vai oletko kenties lukenut sotaromaaneja?


      • Mac / Linux-sekakäyttäjä kirjoitti:

        Eipä uskoisi, että olet intin käyny. Vai oletko kenties lukenut sotaromaaneja?

        Pentti on lukenut Joppe Karhusen koko tuotannon... lentäjä-ässä Nelonen syöksyy Messerschmittillä pingviinilauman kimppuun V12-moottori ulvoen Uuaaaaaaa-pa-pa-pa-pa-pa laulaa Penan Mersun siipikonekiväärit! Nnniiiiiaaaauuuu-pa-pa-pa-pa-pa "Kuolkaa kurjat kommaripingviinit!" pa-pa-pa-pa..

        Siinäpä oli Pentin armeijaura ;D


      • nelosen pena
        Mac / Linux-sekakäyttäjä kirjoitti:

        Eipä uskoisi, että olet intin käyny. Vai oletko kenties lukenut sotaromaaneja?

        Tykin ruokana olin.


    • heilut GUI:lla, kunnei se käynnisty, kun rekisteri niin sekasin notta... :-D
      Ja ne M$:n sciptaus mahdollisuudetkin on niin "monipuolisia"... Pitäiskö itkeä vai nauraa? ;-)

      • herjata

        Äläs nyt masenna Penaa kun se on viimeinkin löytänyt komentorivin autuuden.

        >...M$:n sciptaus mahdollisuudetkin on niin "monipuolisia"...

        Niinhän ne onkin: dir ja copy on kuule niin hyviä komentoja että! ;)


      • monipuolisia
        herjata kirjoitti:

        Äläs nyt masenna Penaa kun se on viimeinkin löytänyt komentorivin autuuden.

        >...M$:n sciptaus mahdollisuudetkin on niin "monipuolisia"...

        Niinhän ne onkin: dir ja copy on kuule niin hyviä komentoja että! ;)

        Penan pitäisi syöttää komentoriville "shutdown -s -t 0 -f"


    • kalloon mene

      se asia ettei Leluxilla ole mitään tekemistä käyttisten kanssa?

      http://www.lelux.com

      Jos OSAAT lukea ja EDES VÄLTTÄVÄSTI TAJUAT ENGLANTIA niin huomaat että Lelux on hälytin- ja turvalaitejärjestelmiä toimittava yritys!!!

      • Ubuntu-Mac

        Ilmeisesti Penalta on tuo pakollinen kansakoulu tai nykyisin peruskoulu jäänyt käymätä. Niin.. tai jos on käyny, niin ei ole äidinkielen tunneilla kovin usein istunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe