Milläs auton sytytysjohtimet voi mitata

köyhä-mutta-maksava-asiakas

jollei yleismittarilla?
(Johtimessa oli BOUGICORD 403 CLASS C)
Täällä on Fluke 7-600 automaatti joka kaikenlaiset mittaukset kyllä tekee mutta ei tuota??
eipä kyllä mitannut myöskään lämpötila-anturia jossa piti olla vastusta 1,45-3,3 kilo-ohmia, ei näyttänyt mitään...
Auto ei käynnisty ja pitäs sytytyspiiriä tarkistaa että mihin se virran tulo tyssää mutta mites tarkistaa tälläsellä??

10

1130

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puola..

      Jos sytysjohtimen sisus on metallilankaa, pitöis ohmimittarin näyttää lähes 0 ohmia. Jos on häiriönpoistojohtoja, niin vastus on muutamia kilo-ohmeja.

      Kierrät tulpat irti ja maadoitat tulpan metallirungon auton moottoriin, niin tulpassa pitäis olla sinertävä kipinä. Jos ei ole, kokeilet toisella tulpalla. Tulpan voi yhdistää myös virranjakajan keskelle tulevaan johtoon.
      Jos ei kipinöi, niin vika puolassa, katkojan kärjissä tai elektronisessa sytytyksessä.

      • köyhä-mutta-maksava-asiakas

        tuo mittarin toiminta?
        Ei siis minkäänlaista eloa, normaalisti piippaa ja näyttää lukeman.
        Jos mittausalue ylittyy niin luulis rääkäsevän tai jotain...mutta ei mitään.
        Pitää tsekata nuo kuitenkin.


    • skooppaaja

      Tein joskus lyijykynän ympärille keltaisesta paukkulangasta n. 20 kierroksen kelan ja yhdistin sen oskilloskooppiin. Teippasin niin että hökötys pysyy koossa ilman lyijykynää.
      Viemällä tätä kelaa lähelle sytysjohdinta, oskilloskooppi ilmaisee jännitepiikin siltä tulpalta/ tulpanjohdolta joka ei sytytä.

      • köyhä-mutta-maksava-asiakas

        tuo mittarijuttu ratkesi.
        Löysin autotallista vanhan yleismittarin jossa oli myös kilo-ohmit, johan rupes lukemia näyttämään...


      • suunnilleen
        köyhä-mutta-maksava-asiakas kirjoitti:

        tuo mittarijuttu ratkesi.
        Löysin autotallista vanhan yleismittarin jossa oli myös kilo-ohmit, johan rupes lukemia näyttämään...

        Virranjakajan ja tulpan välillä n 10Kilo-ohm ja puolen ja virranjakajan välillä 20Kilo-ohm.Tulpan johdoissa usein vika on johdon eristeessä.Yks helppo tapa paikallistaa nuo eristysviat kun pimeässä käynnistää moottorin niin läpilyönnit puolan ja tulpanjohdoissa näkyy kipinöintinä siinä kohtaa missä suurjännite oikaisee eristeen läpi auton/moottorin metalliosiin


      • köyhä-mutta-maksava-asiakas
        suunnilleen kirjoitti:

        Virranjakajan ja tulpan välillä n 10Kilo-ohm ja puolen ja virranjakajan välillä 20Kilo-ohm.Tulpan johdoissa usein vika on johdon eristeessä.Yks helppo tapa paikallistaa nuo eristysviat kun pimeässä käynnistää moottorin niin läpilyönnit puolan ja tulpanjohdoissa näkyy kipinöintinä siinä kohtaa missä suurjännite oikaisee eristeen läpi auton/moottorin metalliosiin

        tässä on ongelmana se ettei auto lähde ollenkaan käyntiin...joten huono on tsekata johtimia.


      • köyhä-mutta-maksava-asiakas kirjoitti:

        tässä on ongelmana se ettei auto lähde ollenkaan käyntiin...joten huono on tsekata johtimia.

        Tota noin. Fluken kohdalla siinä päällä lukee tester joten se ei ole mittari. Testeri ilmoittaa jotakin tuloksia LCD-näytöllä, mutta ilmaisuun indikaattorina voisi olla myös summeri tai LED-rivi. Käynnistys ongelmista ensimmäisenä auton ikä. Tarkoitan tuolla sytys- ja polttoainejärjästelmän tyyppiä. Pelpästään toisen preikkaaminen riittää isoihinkin ongelmiin, mutta usein hämmikiä vähän molemmissa. Kuluneisuudesta johtuvia käynnistys ongelmia ei yleensä ole ja ne ilmenevät lähinnä lämpimänä käynnistettäessä. Tise tarkistan ongelmatilanteessa helpoimmasta: kipinä, bensansaanti (ellei se mittarin mukaan jo ole loppu), tulppien kunto. Usean tuhannen ajettu tulppa kertoo kokemuksen kautta kohtalaisesti moottori kunnosta.


      • köyhä-mutta-maksava-asiakas
        Pärepilot kirjoitti:

        Tota noin. Fluken kohdalla siinä päällä lukee tester joten se ei ole mittari. Testeri ilmoittaa jotakin tuloksia LCD-näytöllä, mutta ilmaisuun indikaattorina voisi olla myös summeri tai LED-rivi. Käynnistys ongelmista ensimmäisenä auton ikä. Tarkoitan tuolla sytys- ja polttoainejärjästelmän tyyppiä. Pelpästään toisen preikkaaminen riittää isoihinkin ongelmiin, mutta usein hämmikiä vähän molemmissa. Kuluneisuudesta johtuvia käynnistys ongelmia ei yleensä ole ja ne ilmenevät lähinnä lämpimänä käynnistettäessä. Tise tarkistan ongelmatilanteessa helpoimmasta: kipinä, bensansaanti (ellei se mittarin mukaan jo ole loppu), tulppien kunto. Usean tuhannen ajettu tulppa kertoo kokemuksen kautta kohtalaisesti moottori kunnosta.

        sitten testeri, sillä olen kuitenkin kaikki mitannu...
        Näistä menee/on mennyt ohjausyksiköitä eniten sano autosähköasentaja.
        Katotaan tänään/huomenna pitääkö kutinsa ja mitä maksaa...


      • köyhä-mutta-maksava-asiakas kirjoitti:

        sitten testeri, sillä olen kuitenkin kaikki mitannu...
        Näistä menee/on mennyt ohjausyksiköitä eniten sano autosähköasentaja.
        Katotaan tänään/huomenna pitääkö kutinsa ja mitä maksaa...

        Sen verran tuore tapaus tuo autosi. Omalla kohdallani bensiini käyttöisistä tällä hetkellä toinen jossa on kärjetön sytys. Oli ostettaessa viallinen ja kiukutteli ajoittain. Merkkiosa n.530€ harakiriosa n.30€. Arvaa kumman ostin? Vian paikallistamiseksi oli lainassa jakaja jossa oli kärjellinen sytys. Sillä se vikakin paikallistui. Oire hämmingistä hankala. Viittasi sytys kuin bensapuoleen. Ei kestänyt kaasun painamista ja välillä pientäkaasua. Joskus kuumalta koneelta piti odottaa ennenkuin käynnistyi. Sellasia kivoja oireita. Kerro ihmeessä mistä kiikasti ja kuinka arvokkaat vaihtoehdot.


    • köyhä-mutta-maksava-asiakas

      Homma tuli autosähkössä kuntoon 177 egellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      91
      11886
    2. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      99
      9006
    3. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

      Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      108
      4896
    4. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

      Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      36
      4125
    5. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      100
      4114
    6. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

      Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      6
      3906
    7. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

      Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      11
      3699
    8. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

      , ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      26
      3539
    9. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

      Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      4
      3499
    10. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

      -toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      69
      3476
    Aihe