3.Moos 13:1-13
" Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille sanoen." Jos jonkun ihoon tulee nystyrä tai ihottuma ja vaalea pilkku, niin kuin pitaali tauti olisi tulemassa hänen ihoonsa, vietäköön hänet pappi Aaronin tai jonkun hänen poikansa pappien eteen.
"Ja jos pappi tarkastaessaan sairasta paikkaa ihossa huomaa, että karvat sairaassa paikassa ovat muuttuneet valkoisiksi ja että se paikka näyttää muuta ihoa matalammalta on se pitaali pitaalitautia; ja niin pian kun pappi on sen huomannut julistakoon hänet SAASTAISEKSI.--
"Ja jos pappi tarkastaessaan huomaa ihossa valkoisen nystyrän, jonka kohdalta karvat on muuttumassa valkoisiksi ja liikaa lihaa kasvavan nystyrään, on hänen ihossaan jo vanha pitaali, ja sen tähden pappi julistakoon hänet SAASTAISEKSI älköönkä enään sulkeko häntä sisälle, sillä hän on saastainen.
"Ja jos pitali puhkeaa ihossa, niin että se peittää sairaan KOKO IHON PÄÄSTÄ JALKOIHIN ASTI, mihin pappi katsookin, ja jos pappi tarkastaessaan huomaa pitalin peittävän koko ihon, niin julistakoon sairaan PUHTAAKSI; hän kokonansa muuttunut valkoiseksi ja on puhdas."
Puhtaaksi!??! :O
Tämä on mielenkiintoinen ja todella selitystä kaipaava kohta...;)
Hei! Miten selitätte tämän ristiriidan? ;o)
13
704
Vastaukset
- Onhan sinulla
kuitenkin selitys siihenkin jo olemassa!
- NohNoh
tanakhissa sana pitaali,צרעח" tarkoittaa monia erilaisia ihosairauksia,ei niinkään sitä mitä nykypvänä kutsutaan lepraksi. Oireiden kuvauksista päätellen nämä edustavatjoukon erilaisia ihotauteja esim.prsoriasis,valkopälvi,favus.
Septuaginnan kääntäjät käänsivät sanan hepreasta kreikan sanaksi mikä tarkoitti spitaalia minkä takia sitä käytetään erheellisesti nykyään.
Luulen että useimmille sairauksille oli samat menettelyt mutta joidenkin kohdalla jouduttiin diagnoosissa odottamana papin vahvistusta... - missä viipyy
selityksesi viipyy, kerro myös mitä se merkitsee tässässä ja nytissä,
antaa paukkua vaan - Kristitty Israelin ystävä
Ei kylmä, ei kuuma. Haalea.
Ei kahta erilaista kangasta SEKAISIN.
KolmaneSSA tultiin puhtaaksi, koska koko olemus oli muuttunut, ei vain ulkoasua, vaan olemus...."ellen Minä sinua pese...".
jne.jne. Keskustellessani muidenkin kanssa, on mieleeni kiteytynyt toistaiseksi kaksi mahdollista selitysmallia, biologinen ja hengellinen:
Biologinen selitys:
Käsitykseni mukaan tässä saattaa olla kyse sellaisesta ihotaudista, joka vain puhkeamisvaiheessaan oli tarttuvaa, mutta jos tauti oli jo peittänyt koko ruumiin, se ei ollut enää tarttuvaa.
Hengellinen selitysmalli:
Kun ihminen tunnustaa olevansa täysin syntinen, täysin synnistä sairas, niin Jumala julistaa hänet silloin puhtaaksi. Mikään "osatunnustus" ja seliseliselitys ei siis riitä, vaan ihminen jää saastaiseksi.- rasismiavastaan
ei ole sama kuin synti. Rituaalisen puhtauden ja epäpuhtauden määräykset koskevat konkreettisia asioita, "hengelliset" selitykset kuuluvat kristinuskoon, VT:n hepreassa ei edes ole sanaa "hengellinen".
- kysymyksiin
rasismiavastaan kirjoitti:
ei ole sama kuin synti. Rituaalisen puhtauden ja epäpuhtauden määräykset koskevat konkreettisia asioita, "hengelliset" selitykset kuuluvat kristinuskoon, VT:n hepreassa ei edes ole sanaa "hengellinen".
Etkö tiedä ystävää ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta?
- rasismiavastaan
kysymyksiin kirjoitti:
Etkö tiedä ystävää ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta?
asiat olivat varmaan kyseessä kun joku meni näyttämään nystyräistä ihoa papille.
- aina oikeassa?
rasismiavastaan kirjoitti:
asiat olivat varmaan kyseessä kun joku meni näyttämään nystyräistä ihoa papille.
Sinun jutuistas saa sellasen käsityksen. Mä olen aina miettinytkin että miltähän tuntuu saada koko elämä turpaansa. Sillä vain, ja vain ainoastaan vain tämä rv tietää sen totuuden miltä se tuntuu.
- liikahdus
rasismiavastaan kirjoitti:
ei ole sama kuin synti. Rituaalisen puhtauden ja epäpuhtauden määräykset koskevat konkreettisia asioita, "hengelliset" selitykset kuuluvat kristinuskoon, VT:n hepreassa ei edes ole sanaa "hengellinen".
ymmärrä, että mikä rituaalisen puhtauden olemus on. Olen ymmärtänyt että se ei ole sama kuin konkreettinen puhtaus, mikä liittyy suoraan peseytymiseen, ja olen sitten ajatellut, että se on juuri tuollaista hengellistä puhtautta. Eli jos se ei ole sitäkään, niin mitä se oikein on perimmältään?
- rasismiavastaan
liikahdus kirjoitti:
ymmärrä, että mikä rituaalisen puhtauden olemus on. Olen ymmärtänyt että se ei ole sama kuin konkreettinen puhtaus, mikä liittyy suoraan peseytymiseen, ja olen sitten ajatellut, että se on juuri tuollaista hengellistä puhtautta. Eli jos se ei ole sitäkään, niin mitä se oikein on perimmältään?
myös laiksi käännetty, jakaa maailman rituaalisesti epäpuhtaaseen ja puhtaaseen, perusteena se että Israelin Jumala on "kadosh",(sana on käännetty pyhäksi, mutta tarkoittaa jostain erotettua), ja vaatii että Israel on myös "kadosh".Ei ole kyse liasta eikä synnistä vaan uskonnon määräysten mukaan epäpuhtaaksi tai puhtaaksi julistetusta.Suurin osa temppelin uhreista koski tätä asiaa eikä suinkaan syntejä. Nämä säännöt eivät koske ei-juutalaisia ja osa niistä on voimassa vain Israelin maassa, joka ainoana maana voi olla joko rituaalisesti puhdas tai saastunut.
Rituaalisesti saastuu esim. koskiessaan kuolleeseen, osa ruuista on juutalaisilta kiellettyä koska torah määrittelee ne saastaisiksi jne.Eli ei todella ole kyse hengellisestä vaan konkreettisesta asiasta. Saastuneisuus vaatii eristäytymistä ja/tai puhdistautumista ja se koskee paitsi ihmisiä myös esineitä .VT on usein niin epäselvästi käännetty että kristityt eivät edes näe tai tajua mistä on kyse vaan luulevat todella että puhutaan synnistä. - liikahdus
rasismiavastaan kirjoitti:
myös laiksi käännetty, jakaa maailman rituaalisesti epäpuhtaaseen ja puhtaaseen, perusteena se että Israelin Jumala on "kadosh",(sana on käännetty pyhäksi, mutta tarkoittaa jostain erotettua), ja vaatii että Israel on myös "kadosh".Ei ole kyse liasta eikä synnistä vaan uskonnon määräysten mukaan epäpuhtaaksi tai puhtaaksi julistetusta.Suurin osa temppelin uhreista koski tätä asiaa eikä suinkaan syntejä. Nämä säännöt eivät koske ei-juutalaisia ja osa niistä on voimassa vain Israelin maassa, joka ainoana maana voi olla joko rituaalisesti puhdas tai saastunut.
Rituaalisesti saastuu esim. koskiessaan kuolleeseen, osa ruuista on juutalaisilta kiellettyä koska torah määrittelee ne saastaisiksi jne.Eli ei todella ole kyse hengellisestä vaan konkreettisesta asiasta. Saastuneisuus vaatii eristäytymistä ja/tai puhdistautumista ja se koskee paitsi ihmisiä myös esineitä .VT on usein niin epäselvästi käännetty että kristityt eivät edes näe tai tajua mistä on kyse vaan luulevat todella että puhutaan synnistä.siis rituaalisen puhtauden tausta-ajatus pelkästään se, että Jumala on määrännyt jotkut asiat epäpuhtaiksi, eikä siihen ole sen kummenpaa selitystä? Entä tuo kun kirjoitit, että Israel voi maana olla puhdas tai saastunut, niin tarkoittaako se sitä, että jos joku Israelissa asuva ei noudata noita puhtaussääntöjä, niin maa tulee siitä saastuneksi vai mistä se saastuu?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058227- 1105743
- 555211
- 2895196
- 783831
- 583031
- 662747
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452491