Kuritus teidän lapsuudessa/nuoruudessa

nuorisss

Nuoren polven edustajana en ole päässyt tutustumaan ns. wanhan kansan kuritusmenetelmiin kuin korkeintaan mustavalkoisissa filmeissä tai dokumentinpätkissä joita tv:ssä on näytetty, joten kyselisin että miten teitä oikeasti kuritettiin silloin kun olitte lapsia/nuoria. Vastausten ei tarvitse olla absoluuttisen tarkkoja, suuntaa-antavat arvot riittävät.

Kysymyksiä:
-Minkälaisessa paikassa asuitte lapsena/nuorena (maalaistalo vai kaupunki)
-Kuka/ketkä teitä yleisimmin kurittivat (pari/kolme yleisintä)

Häpeärangaistus
-Minkälaisista teoista saitte rangaistuksen eri ikäisinä?
-Kuinka vanhaksi te rangaistusta saitte?
-Miten rangaistus toimeenpantiin (nurkassa seisominen, mahdollisesti jossain tietyssä huoneessa, kenties joku muu keino)
-Kuinka pitkään jouduitte tyypillisesti eri teoista rangaistusta kärsimään?

Selkäsauna
-Minkälaisista teoista saitte rangaistuksen eri ikäisinä?
-Kuinka vanhaksi te rangaistusta saitte?
-Kuinka rangaistus toimeenpantiin. Missä rangaistus suoritettiin, pyrittiinkö rangaistus suorittamaan toisten katseilta piilossa vai saiko paikalla olla vanhempaa väkeä tai jopa lapsia? Millä välineellä teitä kuritettiin, kohdistuiko kuritus selkään vai pepulle? Entä missä asennossa olitte kurituksen aikana (ottiko esim. äiti teidät käsiinsä, nojasitteko pöytää tai seinää vasten tms.), jouduitteko itse esim. vetämään housut alas? Oliko kuritus pelkkää kivun vastaanottamista vai nuhdeltiinko tai kuulusteltiinko teitä sen aikana?
-Kuinka pitkään jouduitte tyypillisesti eri teoista rangaistusta kärsimään (iskuja/minuutteja)?
-Seurasiko selkäsaunaa esim. häpeärangaistus tms.?

11

1136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enikskii, enhä mie tarkkaa ossakaa antaa vastausta ku olin nii pien sillo.

      Jaa et mimmoses paikas asunt? No,,, en oikei ossoo sannoo, oisk olt mimmosta suon reunaa kyssees.

      Nii, minkälaista rankaistusta saatii ja mil ijäl?
      No sitä en muista.

      Jaa mite rankaistii? No monelviisii, se on jäänt mielee parraite ku ropsittii,tiijätkö mitä se semmone on?

      Varinaista selkäsaunaa en muista nyt saanein, eihä meil tarvinnu mittää tehä, kasvettii vaa yhös.

      Ja sit häpee rankaistus, ainaha mie vähä hävenny oon, ko oonkkii vähä ujon sorttine.

      Nonnii, siultko loppu nuo kysymykset nii miun pittääkkii sit lopettaa.

    • tukistettu

      Jos teet tutkimusta, ei tämä kanava ole paras mahdollinen vastaukselle. Kysymyksiä on niin paljon ja vastauksista on mahdollista tulla tänne liian laajoja. Kerrottavaa löytyisi.

    • kasvanut

      Asuin köyhässä työläiskodissa haja-asutusalueella.

      Kotona ei tarvinnut kurittaa!
      Käyttäytyminen ja toiminta olivat itsestään selviä niin kauan kuin minulla on muistikuvia.

      Pelkkä huomautus riitti.
      Pahimmoillaan kulmien kurtistus.

      Vierat saattoivat kylällä päästä pöläyttää.

      Kansakoulussa tuli turpiin.
      Toisella luokalla narahdin lumpallon heitosta.
      Johtajaopettaja vei opettajain huoneesee.
      Nosti kurkusta seinälle ja veteli avokämmenellä ympäri poskia kysyen: Vieläkö heitä?

      Eniten nolotti kavereiden naamat ikkunassa todistamassa häpeääni.

      Heittämistä en lopettanut mutta pidin huolen että se tapahtui salassa.

      Toisen kerran, neljännellä luokalla, veiston opettaja veti minulta tajun osittain kankaalle tunnilta myöhästymisen vuoksi.
      Avokämmenellä kovaa korvalle.
      Otin lukua ainakin kahdeksaan.

      Kans

      • jotka itseämme tutkiskelleet olemme.
        Auktoriteettikasvatus...olen ymmärtänyt,miks näin "hullu" oon.Eihän tarvinnut kuin opee väärin vilkaista,niin kaksi tuntia jälki-istuuntoa tuli.
        Mut naureskelen kyllä...minustakin tuli "tarkkisope".
        Mutta se on arvaamatonta,mitä lapsen mieleen voi jäädä,itselläni 17-vuotiaana isän piiskaus.Nyt olen ymmärtänyt,että hän pelkäsi omien luonteenpiirteittensä periytymistä.Kun lapsi,nuori muistaa,epäoikeudenmukaisuuden.
        Aika "vauhkopää" olen edelleenkin...kerkiikö satavuotiaaks järkiintyy.
        Älä puhu maalaismies mittään vanhhuuden viisaudesta....hmm..."viisaudesta."


      • Noin niikun kasvatuksen piikkiin,,Ihan nauratti..
        Muistan itsekkin kouluajoilta ,kun erästä poikaa vähän nauratti tunnilla.
        Ope siihen: No mikäs se Arvoa noin naurattaa ?
        Poika: kun sää niin kivasti istut. Ope istui tuolin käsinojan päällä.
        Koko tunnin sai seistä rangaistukseksi.
        Vielä sinutteli opettajaa , sekin oli paha,paha, paha. Puolet rangaistusta oli siitä.

        Omassa lapsuudessa kai kaikkea on saanut vähän sekaisin.. Olin ainut tyttö poikien joukossa, ja siitähän jos mistä piti tehdä "kiltti ihminen".

        Kertomisesta tulisi romaani- niin pitkä joten olkoon.
        Pitää vaan ajatella, että parhaansa he ovat yrittäneet kasvattaa kelvollisia aikuisia.
        Niillä tiedoilla ja taidoilla mitä silloin oli käytettävissä!


      • meri-kukka98 kirjoitti:

        Noin niikun kasvatuksen piikkiin,,Ihan nauratti..
        Muistan itsekkin kouluajoilta ,kun erästä poikaa vähän nauratti tunnilla.
        Ope siihen: No mikäs se Arvoa noin naurattaa ?
        Poika: kun sää niin kivasti istut. Ope istui tuolin käsinojan päällä.
        Koko tunnin sai seistä rangaistukseksi.
        Vielä sinutteli opettajaa , sekin oli paha,paha, paha. Puolet rangaistusta oli siitä.

        Omassa lapsuudessa kai kaikkea on saanut vähän sekaisin.. Olin ainut tyttö poikien joukossa, ja siitähän jos mistä piti tehdä "kiltti ihminen".

        Kertomisesta tulisi romaani- niin pitkä joten olkoon.
        Pitää vaan ajatella, että parhaansa he ovat yrittäneet kasvattaa kelvollisia aikuisia.
        Niillä tiedoilla ja taidoilla mitä silloin oli käytettävissä!

        mutta taas omillemme olemme välittänet itsekin,mihin olemme pystyneet,rakkauden ja turvallisuuden.
        Ja lstenlapsillemme viel enemmän,yäyttä rakkautta,sen elämän jälkeen,mitä olemme itse kokeneet.Emmme katkerina,vaan,että näin on hyvä.
        Vaikka välillä niin pirun vaikeeta,olen oppinut jotain...nauramaan itsellein.


    • melko usein

      Kotini ei ollut kurituslaitos. Meitä oli kuusi 13 vuoden sisällä syntynyttä. Kerran sain piiskaa viivyttyäni liian myöhään kylässä kielloista huolimatta. Olin vuoteessa, äiti tuli ja ripsutti tiheästi koivunoksalla reiteeni. En päästänyt inahdustakaan, mutta kunnian päälle se kävi. Ajattelin lähteä kotoa pois, että äiti huomaisi, mitä menettää...
      Jälkeenpäin huomasin, että oli hänen maineestaan kysymys, kun hänen lapsensa hulmuaa iltamyöhällä juuri siinä talossa, jossa on kerkeäkielinen emäntä. Olin 11 vuotias, liian vanha piiskattavaksi.

    • sitä Hän myös

      rakastaa. Tulipahan mieleen.

      Isän kädestä en ole saanut, mutta oppi on kyllä raamatullista perua.

    • Laritsa M

      Asuin pikkukaupungissa Pohjanmaalla. Kaikki ihmiset tunsivat siellä toisensa.

      Seitsenvuotiaana varastin lelukaupasta pikku nuken. Myyjä tiesi kuka olen ja soitti isälleni tekosestani. Silloin sain selkäsaunan. Isäni ruimi takalistoani polkupyrän sisäkumilla. Se ei sattunut juuri lainkaan kipeästi. Äärimmäisen nöyryyttävää oli viedä nukke takaisin kauppaan ja pyytää anteeksi tekoani. Ehkäpä silloin opin, että varastaa ei saa.

      Lienen ollut kiltti lapsi, koska en muista saaneeni kovinkaan usein luunappeja.

      • Tärkeä asia!
        Kyllä kaikesta välittyi se että kurituksesta huolimatta rakastettiin ja välitettiin. Ja selitettiin ja tarkoitettiin lapsen parasta.
        Mutta silti ei mikään olisi ollut ruumiillisen kurituksen paikka- nykykäsitysten mukaan. Silloin oli!
        No omat lapset ovat säästyneet semmoiselta. keskustelut ovat aina tehonneet. Ja saahan sitä aikuisena tehdäkin omat päätöksensä.
        MUTTA: Entä kun keskustelu ja selittäminen ei auta esim. alle 10 vuotiaalle. Nykypäivänä???


      • meri-kukka98 kirjoitti:

        Tärkeä asia!
        Kyllä kaikesta välittyi se että kurituksesta huolimatta rakastettiin ja välitettiin. Ja selitettiin ja tarkoitettiin lapsen parasta.
        Mutta silti ei mikään olisi ollut ruumiillisen kurituksen paikka- nykykäsitysten mukaan. Silloin oli!
        No omat lapset ovat säästyneet semmoiselta. keskustelut ovat aina tehonneet. Ja saahan sitä aikuisena tehdäkin omat päätöksensä.
        MUTTA: Entä kun keskustelu ja selittäminen ei auta esim. alle 10 vuotiaalle. Nykypäivänä???

        On jäänyt mieleen kaikenlaista..Asuin kaupungissa.
        Koulussa ,opettajat harrastivat jälki-istuntoja..
        Usein syynä oli ,että puhui tunnilla.Siellä piti olla aina hiiren hiljaa..Ei saanut vierustoverille mitään sanoa. Toinen syy oli kohdallani,että piirtelin jotain ajankuluksi..Sitäkään ei saanut tehdä.Siitä joutui nurkkaan seisomaan..Joskus koko luokka joutui jälki-istuntoon,jos ei osattu jotain.
        Usein opettajat seisotti myös..Kerran yksi tyttö pyörtyi..seisottaminen loppui siihen.Jotkut opettajat harrastivat karttakepillä lyömistä sormille..Sitä ei sattunut kohdalleni,,yleensä,joku ei ollut lukenut läksyjään, niin siitä sai sormilleen. Luokasta heitettiin ulos myös..tämmöistä 40-luvulla.
        Kotona,asuin mummoni ja tätini kanssa,harrastivat remmillä lyömistä.(Olin orpo)Uppuduin aina lukemaan jotain,enkä aina heti kuunnellut,mitä piti tehdä ja remmille tuli töitä.Joskus möläytin ,jonkun harkitsemattoman sanan,ei ollut mitään itsesuojeluvaistoa,näimmä.Esim..Mummoni kertoi,miten ilkeä äiti hänellä oli ollut..Minä tyhmänä sanoin: Oliko vielä ilkeämpi kuin te?
        Jopa mummoni suuttui ja heitti minut ulos..Oli talvi ja olin rapussa sukkasilteni iltaan,kunnes joku muu tuli kotiin.Pahempaa oli se,kun laskettiin vuosia,miten kauan vielä joutuvat minua kestämään..16-vuotispäivänäni,heittivät minut pihalle.Opin tästä kaikesta,etten lyö lapsia ja muutenkin harkitsen,etten loukkaa ketään ,ainakaan tahallani..Joten hyvin on mennyt..Mielenkiintoista kertakaikkiaan..Moi..t.Irkku


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2277
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1087
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1044
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      981
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      945
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      874
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      841
    8. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      59
      833
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      759
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      739
    Aihe