Helsingissä oli ratsattu ulkomaan rekisterissä olevai autoja.
Kertoisko joku tietävä kuinka kauan Suomen puolella saa ajaa Virossa rekisteröidyllä autolla?
Kuljettaja on auton omistaja, suomen kansalainen joka asuu ja on kirjoilla Virossa.
Virolainen auto Suomessa
30
3329
Vastaukset
- Expat
Saat ajaa sillä Suomessa samat 72 päivää, jotka voit oleskella Suomessa joutumatta verovelvolliseksi.
- kuldnokk
>Saat ajaa sillä Suomessa samat 72 päivää, jotka voit oleskella Suomessa joutumatta verovelvolliseksi.
Kuinkahan tuo on? Ainakin Virossa asuva suomalainen eläkeläinen maksaa eläkkeensä veron koko ajan Suomeen (niin hassulta kuin se tuntuukin. Maksaisin verot paljon mieluummin Viroon, koska täällä saan palvelujakin.)
Mutta, mutta se auton käyttö Suomessa. Eihän sitä kontrolloida ainakaan mitenkään. - Käynnyt
kuldnokk kirjoitti:
>Saat ajaa sillä Suomessa samat 72 päivää, jotka voit oleskella Suomessa joutumatta verovelvolliseksi.
Kuinkahan tuo on? Ainakin Virossa asuva suomalainen eläkeläinen maksaa eläkkeensä veron koko ajan Suomeen (niin hassulta kuin se tuntuukin. Maksaisin verot paljon mieluummin Viroon, koska täällä saan palvelujakin.)
Mutta, mutta se auton käyttö Suomessa. Eihän sitä kontrolloida ainakaan mitenkään."Mutta, mutta se auton käyttö Suomessa. Eihän sitä kontrolloida ainakaan mitenkään."
Kyllä kateelliset naapurit hoitaa sen valvonnan.
Mitenhän pitkään vielä menee että suomessa toimii oikeasti EU:n takaama tavaroiden ja palveluiden vapaa liikkuvuus? - olen kindel
Käynnyt kirjoitti:
"Mutta, mutta se auton käyttö Suomessa. Eihän sitä kontrolloida ainakaan mitenkään."
Kyllä kateelliset naapurit hoitaa sen valvonnan.
Mitenhän pitkään vielä menee että suomessa toimii oikeasti EU:n takaama tavaroiden ja palveluiden vapaa liikkuvuus?Ainakin pienemmillä paikkakunnilla toimii ns vaihtoautojen vaihto !
- kontrolloidaan.......
kuldnokk kirjoitti:
Mutta, mutta se auton käyttö Suomessa. Eihän sitä kontrolloida ainakaan mitenkään.esimerkiksi, poliisi jos joudut ratsiaan,kolariin ja ne naapurit.
Vaikka vuokraat auton Virosta ja tulet sillä Suomeen
maksat ne verot mitä Suomessa siitä autosta uutena maksetaan.Suomalaisella ei mitään porsaan reikää
tulla Suomeen ulkomailla rekisteröidyllä autolla vaikka olisitkin esim.Virossa kirjoilla.
Asiasta käyty ottaa verohallituksessa henkilökohtaisesti selvää,ei ole mitään kuultuja
juttuja.Ken ei usko verohallitukseen voit pyytää
ajan ja käydä asia tarkistaa ,silloin ei jää sattuman varaan.Höpinöitä uskomalla voi saada kymmenien tuhansien verolaskun itselleen tietämättömyydestä. - Käynnyt
kontrolloidaan....... kirjoitti:
esimerkiksi, poliisi jos joudut ratsiaan,kolariin ja ne naapurit.
maksat ne verot mitä Suomessa siitä autosta uutena maksetaan.Suomalaisella ei mitään porsaan reikää
tulla Suomeen ulkomailla rekisteröidyllä autolla vaikka olisitkin esim.Virossa kirjoilla.
Asiasta käyty ottaa verohallituksessa henkilökohtaisesti selvää,ei ole mitään kuultuja
ajan ja käydä asia tarkistaa ,silloin ei jää sattuman varaan.Höpinöitä uskomalla voi saada kymmenien tuhansien verolaskun itselleen tietämättömyydestä."Suomalaisella ei mitään porsaan reikää
tulla Suomeen ulkomailla rekisteröidyllä autolla vaikka olisitkin esim.Virossa kirjoilla."
Jos asut vakituisesti ulkomailla saat kyllä ihan vapaasti ajaa ulkomaisella autolla suomessa,tosin et jatkuvasti,tosin ethän silloin asuisikaan ulkomailla;) - Expat
kontrolloidaan....... kirjoitti:
esimerkiksi, poliisi jos joudut ratsiaan,kolariin ja ne naapurit.
ajan ja käydä asia tarkistaa ,silloin ei jää sattuman varaan.Höpinöitä uskomalla voi saada kymmenien tuhansien verolaskun itselleen tietämättömyydestä."Suomalaisella ei mitään porsaan reikää
tulla Suomeen ulkomailla rekisteröidyllä autolla vaikka olisitkin esim.Virossa kirjoilla."
Ei pidä paikkaansa.
Asun Latviassa, jossa olen kirjoilla ja jonne maksan kaikki veroni. Minulla on täydet oikeudet tulla Latviaan rekisteröidyllä ajoneuvollani Suomeen ja olla siellä vuoden aikana samat 72 päivää, jotka voin muutenkin oleskella Suomessa olematta verovelvollinen Suomeen.
Sama pätee muihinkin ulkomailla asuviin Suomen kansalaisiin.
On mukava keskustella aiheesta kun tietää mistä puhuu. Expat kirjoitti:
"Suomalaisella ei mitään porsaan reikää
Ei pidä paikkaansa.
Asun Latviassa, jossa olen kirjoilla ja jonne maksan kaikki veroni. Minulla on täydet oikeudet tulla Latviaan rekisteröidyllä ajoneuvollani Suomeen ja olla siellä vuoden aikana samat 72 päivää, jotka voin muutenkin oleskella Suomessa olematta verovelvollinen Suomeen.
On mukava keskustella aiheesta kun tietää mistä puhuu.Se on just melkein noin mitä expat sanoo, itse n. 10v vakinaisesti virossa asuneena olen luullakseni tietoinen kyseisestä asiasta. Tosin tiukan paikan tullen se että olet jossain osoitteessa kirjoilla ei paljoakaan ratkaise jos tullihallitus on sitä mieltä että haluavat autostasi veroja valtion kassaan. On paljon asioita jotka heidän silmissään voi muuttaa kotipaikaksesi jonkun muun kuin itse ilmoitat. Perhesiteet on yksi, pidempien vapaiden viettopaikka ja kaikenlaisia keksivät. Tosin jos ei oo suomessa mitään siteitä, tai siis riittävästi, niin sit ne kyllä ei onnistu.Mutta jos esim. viroon ainoa sidos on auto ja asuinkelvoton vuokraasunto ja kotimaassa kaikki muut niin sit voi käydä huonostikin,,paska tsäkä.
- kyllä !
Expat kirjoitti:
"Suomalaisella ei mitään porsaan reikää
Ei pidä paikkaansa.
On mukava keskustella aiheesta kun tietää mistä puhuu." on mukava keskustella aiheesta " näin on ja tiedän
minäkin yli 10 vuotta Virossa asuneena, ja on yrityskin vielä siteenä Viroon.Eipä voi edes yrityksen autolla tulla. Mutta nimimerkki ( eipäs/ juupas ) ilmaisi asian hyvin jota minäkin yrittänyt vääntää tässä. Jos jotain myös Suomessa kyllä meidän
Suomi mafia ottaa pois mistä vain saa.Jos on tuulen-
huuhtoma perse eihän mitään väliä millaisella pirssillä karauttaa Suomeen jos ei ole mistä ottaa.
Saahan näitä autoja vuokrattua tai liisata niin Virosta kuin Latviasta tai mistä vaan. - Expat
kyllä ! kirjoitti:
" on mukava keskustella aiheesta " näin on ja tiedän
minäkin yli 10 vuotta Virossa asuneena, ja on yrityskin vielä siteenä Viroon.Eipä voi edes yrityksen autolla tulla. Mutta nimimerkki ( eipäs/ juupas ) ilmaisi asian hyvin jota minäkin yrittänyt vääntää tässä. Jos jotain myös Suomessa kyllä meidän
huuhtoma perse eihän mitään väliä millaisella pirssillä karauttaa Suomeen jos ei ole mistä ottaa.
Saahan näitä autoja vuokrattua tai liisata niin Virosta kuin Latviasta tai mistä vaan.En ymmärtänyt viestisi sanomasta puoliakaan, mitä jos seuraavan kerran yrittäisit kirjoittaa suomen kielellä?
Sen reilun vuosikymmenen aikana, jonka olen asunut Latviassa, ei minulla ole ollut Suomen rajalla ainuttakaan kertaa ongelmia tulla Latviaan rekisteröidyllä ajoneuvolla Suomeen. Ei kertaakaan. Mutta minä asunkin Latviassa ja käyn Suomessa kaksi-kolme kertaa vuodessa, en viikoittain, kuten niin useat Virossa "asuvat" suomalaiset. Aikoinaan tulli pysäytti useasti ja kysyi, että asutko Latviassa. Kuultuaan myöntävän vastauksen matka jatkui hyvän matkan toivotuksin. - Kinnisvaara
olen kindel kirjoitti:
Ainakin pienemmillä paikkakunnilla toimii ns vaihtoautojen vaihto !
Väitätkö että joillakin olisi kaksi autoa ?
- LUULEN NIIN
kyllä ! kirjoitti:
" on mukava keskustella aiheesta " näin on ja tiedän
Saahan näitä autoja vuokrattua tai liisata niin Virosta kuin Latviasta tai mistä vaan.Että sä et asu eestissä vaikka sulla firma täällä olisikin, mutta todella ulkomailla asuvat voivat kyllä ylittää rajan huoletta, joskus kun ei kauheita jonoja innostuvat rajavartijat / tullit keskustelemaan asiasta, pikemminkin uteliaisuuttaan, että minkälaista täällä on asua,,,todellakin koti(siis se missä se todellisuudessa sijaitsee) on se joka viimekädessä ratkaisee kyseisen asian.JK: täällä myös myydään autoja, ei ainoastaan vuokrata tai liisata.
- ainakin ennen
Onko tuo muuttunut?
- et....
Expat kirjoitti:
En ymmärtänyt viestisi sanomasta puoliakaan, mitä jos seuraavan kerran yrittäisit kirjoittaa suomen kielellä?
Sen reilun vuosikymmenen aikana, jonka olen asunut Latviassa, ei minulla ole ollut Suomen rajalla ainuttakaan kertaa ongelmia tulla Latviaan rekisteröidyllä ajoneuvolla Suomeen. Ei kertaakaan. Mutta minä asunkin Latviassa ja käyn Suomessa kaksi-kolme kertaa vuodessa, en viikoittain, kuten niin useat Virossa "asuvat" suomalaiset. Aikoinaan tulli pysäytti useasti ja kysyi, että asutko Latviassa. Kuultuaan myöntävän vastauksen matka jatkui hyvän matkan toivotuksin.ymmärrä viestistä puoliakaan.Olet kait asunu niin "kauan" Latviassa että Suomenkielesi taito unohtunut.Siis mulla virma Virossa sekä Suomessa.En sählää edestakaisin joka viikko,mutta muutaman kuukauden välein.Sählätkää te pojat mitä haluatte,
mutt älkää viattomille kertoko mutujanne totena ! - Expat
et.... kirjoitti:
ymmärrä viestistä puoliakaan.Olet kait asunu niin "kauan" Latviassa että Suomenkielesi taito unohtunut.Siis mulla virma Virossa sekä Suomessa.En sählää edestakaisin joka viikko,mutta muutaman kuukauden välein.Sählätkää te pojat mitä haluatte,
mutt älkää viattomille kertoko mutujanne totena !Ei, minun suomen kielen taidossani ei ole vikaa.
Suomen tullin nettisivuilta löytyy asiasta faktaa, ei tarvitse kinata päivänselvistä asioista:
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_Asiakastiedotteet/01_Autoverotus/ajoneuvon_valiaikainen_veroton_kaeytto_suomessa_005_2007.pdf - Aivo % Nuija
Kinnisvaara kirjoitti:
Väitätkö että joillakin olisi kaksi autoa ?
Yhdet kaveri tulevat ns kimppakyydillä !
- Nuija%Aivo
Aivo % Nuija kirjoitti:
Yhdet kaveri tulevat ns kimppakyydillä !
olitkohan ittekään ymmärtävinä.. mitä selität???
- Miten tosi on
Nuija%Aivo kirjoitti:
olitkohan ittekään ymmärtävinä.. mitä selität???
Tarkoitatko että tulisivat eri autoilla yli eri kerroilla ?
- Ever Est
ainakin ennen kirjoitti:
Onko tuo muuttunut?
TÄHÄN TÄYTYY LISÄTÄ - ETTÄ KUMMASSA MAASSA ON KIRJOILLA / TÖISSÄ ?
- Pere Liising leping
olen kindel kirjoitti:
Ainakin pienemmillä paikkakunnilla toimii ns vaihtoautojen vaihto !
Itse en ole kuullut koko asiasta. Väitätkö että Virossa joku vaihtaisi autoa, juuri tästä syystä pienemmillä paikkaunnilla ?
- Misso Ehitus
Pere Liising leping kirjoitti:
Itse en ole kuullut koko asiasta. Väitätkö että Virossa joku vaihtaisi autoa, juuri tästä syystä pienemmillä paikkaunnilla ?
En ole kuullut - mutta olen ymmärtänyt että tulevat kimpassa autoilla 4 - 5 hengen porukoissa.
- SPUTNIK 2
Ever Est kirjoitti:
TÄHÄN TÄYTYY LISÄTÄ - ETTÄ KUMMASSA MAASSA ON KIRJOILLA / TÖISSÄ ?
KYLMÄ TOTUUS
JOS OLET SUOMESSA KIRJOILLA, ET AJELE ULKOMAAN REKKARISSA OLEVALLA AUTOLLA TÄÄLLÄ KUIN TIETYIN EHDOIN !!! JA NE OVAT TIUKAT
TARKISTA ENSIN TULLISTA
SAMOIN JOS OLET SUOMESSA KIRJOISSA ET VOI AJAA
VIRON REKKARISSA OLEVALLA AUTOLLA MUUALLA KUIN VIROSSA JA MUISSA EU MAISSA - CAPSIN POIS PÄÄLTÄ???
SPUTNIK 2 kirjoitti:
KYLMÄ TOTUUS
JOS OLET SUOMESSA KIRJOILLA, ET AJELE ULKOMAAN REKKARISSA OLEVALLA AUTOLLA TÄÄLLÄ KUIN TIETYIN EHDOIN !!! JA NE OVAT TIUKAT
TARKISTA ENSIN TULLISTA
SAMOIN JOS OLET SUOMESSA KIRJOISSA ET VOI AJAA
VIRON REKKARISSA OLEVALLA AUTOLLA MUUALLA KUIN VIROSSA JA MUISSA EU MAISSA"...VIROSSA JA MUISSA EU MAISSA"
Eli sun mukaan myös Suomessa?heh omaa kivaa - hyvä tulee
CAPSIN POIS PÄÄLTÄ??? kirjoitti:
"...VIROSSA JA MUISSA EU MAISSA"
Eli sun mukaan myös Suomessa?heh omaa kivaaPienet kirjaimet saa takaisin kun painaa vasemmalla olevasta Caps Lock nappulasta !
- Tsatsiki
Misso Ehitus kirjoitti:
En ole kuullut - mutta olen ymmärtänyt että tulevat kimpassa autoilla 4 - 5 hengen porukoissa.
Missähänpäin tämä Misso Ehitus vaikuttaa ?
- SPUTNIK2
Auto
Ulkomailla rekisteröidyn ajoneuvon tilapäinen turistikäyttö Suomessa on hyväksyttyä enintään kuuden kuukauden ajan vuoden sisällä. Suomessa pysyvästi asuvat henkilöt eivät saa käyttää ulkomailla rekisteröityä ajoneuvoa muutoin kuin auton ulkomailla asuvan omistajan ollessa mukana ajoneuvossa.
Muuton yhteydessä voi ulkomailla rekisteröidyn henkilöauton viedä Suomeen verotta. Verosäädökset on kuitenkin hyvä tarkistaa Suomen Tullista käyttörajoitusten ja mahdollisten jälkikäteisten maksujen vuoksi.
Muussa valtiossa kuin Suomessa vakinaisesti asuva henkilö voi tietyissä tapauksissa käyttää Suomessa väliaikaisesti veroja suorittamatta muussa maassa rekisteröityä ajoneuvoa. Tällaisia tilanteita ovat oikeus käyttää ajoneuvoa ns. turistiautona sekä ulkomaille rekisteröidyn ajoneuvon käyttö yritystoiminnassa.
Joissakin tilanteissa myös Suomessa vakinaisesti asuvilla henkilöillä on oikeus käyttää ulkomaille rekisteröityä ajoneuvoa väliaikaisesti verotta. Autoverolaissa on yhdeksän eri tapausryhmää, joissa voidaan soveltaa ajoneuvon väliaikaista verotonta käyttöä. Ne koskevat esimerkiksi eräitä auton huolto- ja korjaustilanteita sekä rekisteröimättömien ajoneuvojen siirtoa veroviranomaisen luvalla tuontipaikalta muualle maahan tai vientipaikalle. Myös eräissä testi- ja esittelyajoissa ajoneuvoa voidaan käyttää väliaikaisesti verottomana. Lisäksi laissa on säännökset yritysajoneuvojen ja työsuhdenajoneuvojen väliaikaisesta verottomasta käytöstä.
LUE TÄSTÄ
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_Asiakastiedotteet/01_Autoverotus/ajoneuvon_valiaikainen_veroton_kaeytto_suomessa_005_2007.pdf
Lisätietoa
Suomen Tulli
Tullihallitus, puh. 358 (0) 20 391 101 (auton tullaus),
sähköposti: [email protected]- HUOMIOIKAA
Ulkomainen ajokortti
EU- tai ETA-valtiossa myönnetty ajokortti sekä Pohjoismaissa annettu väliaikainen ajokortti oikeuttavat kelpoisuutensa rajoissa kuljettamaan Suomessa sellaista moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka luokkaa vastaava tunnus sisältyy ajokorttiin. Auton kuljettajan on oltava 18 vuotta täyttänyt. Ajo-oikeus on voimassa riippumatta siitä, onko henkilö Suomessa turistina vai onko hän muuttanut maahan vakinaisesti.
Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltioissa vakinaisesti asuvalle henkilölle annettu kansallinen tai kansainvälinen ajokortti taikka kansallisen ajokortin virallinen suomen- tai ruotsinkielinen käännös oikeuttaa kuljettamaan kelpoisuutensa rajoissa moottorikäyttöistä ajoneuvoa Suomessa yhden vuoden ajan maahantulopäivästä, jos ajokortin haltija täyttää Suomessa vastaavan ajo-oikeuden saamiselle säädetyn ikävaatimuksen.
Ajo-oikeus perustuu vain sopimusmaassa vakinaisesti asuvalle henkilölle annettuun ajokorttiin. Tilapäisenä oleskeluaikana (esim. vaihto-oppilasaikana) sopimusvaltiossa hankittu ajokortti ei oikeuta lainkaan ajamaan Suomessa.
EU- ja ETA-valtiossa annetun muun kuin väliaikaisen ajokortin voi Suomessa vakituisesti asuva tai Suomessa vähintään kuusi kuukautta opiskellut henkilö vaihtaa hakemuksesta vastaavaan suomalaiseen ajokorttiin ilman uutta kuljettajantutkintoa.
Ajokorttilupahakemus on jätettävä poliisille henkilökohtaisesti.
Ajokorttilupaa haettaessa on oltava mukana
# 2 valokuvaa (mieluiten mustavalkoista)
# vakuutus, ettei ole ajokiellossa missään EU/ETA-valtiossa
# voimassa oleva ajokortti (jos ajokortti on kadonnut, kirjallinen selvitys katoamisesta)
Poliisilaitoksella hakijan pitää täyttää ajokorttihakemuslomake sekä lomake, jossa kysytään onko hakijalla entuudestaan ajokorttia tai ajokieltoa jossain EU- tai ETA-valtiossa.
Maksu:
Ulkomaisen ajokortin vaihtaminen 40 € - Jerkkku
Noin se on ja siihen on uskominen.
Mä kyselin tullilta mahdollisuutta liisattu auto tuoda Tallinnasta Suomeen,mutta nou.Auton verot pitäis maksaa,vaikka et auton omistaja olisikaan.
Olen siis kirjoilla Suomessa. - näin....
Jerkkku kirjoitti:
Noin se on ja siihen on uskominen.
Mä kyselin tullilta mahdollisuutta liisattu auto tuoda Tallinnasta Suomeen,mutta nou.Auton verot pitäis maksaa,vaikka et auton omistaja olisikaan.
Olen siis kirjoilla Suomessa.on. Jerkku ainut fiksu tässä keskustelu ketjussa
minun lisäksi ( kontrolloidaan).Muut yrittää tehdä kinaa ja väittää vaikka mitä.Ovatko lukutaidottomia,väittelyn haluisia,eivät vaivaudu
ottaa selvää,tai tuulen huuhtoma perse -silloin voi tehdä ja sanoa mitä vaan.Ei ole vastuussa mistään tekemisistä.Olen käymässä Suomessa Perjantaina klo.12,00 voisin Jerkku tarjota sulle
pullakahvit kesk- turkin portin viereisessä seisovassa kahviossa. Jos te rääväsuutkin ja asioiden vääristelijät olette paikalla kahveet
saatte katotaan miten poullan kanssa.Mut matka-
rahat hommatkaa sinne itse.Kesk-turgilla tavataan. - mitä sinisilmäisyytä!
näin.... kirjoitti:
on. Jerkku ainut fiksu tässä keskustelu ketjussa
minun lisäksi ( kontrolloidaan).Muut yrittää tehdä kinaa ja väittää vaikka mitä.Ovatko lukutaidottomia,väittelyn haluisia,eivät vaivaudu
ottaa selvää,tai tuulen huuhtoma perse -silloin voi tehdä ja sanoa mitä vaan.Ei ole vastuussa mistään tekemisistä.Olen käymässä Suomessa Perjantaina klo.12,00 voisin Jerkku tarjota sulle
pullakahvit kesk- turkin portin viereisessä seisovassa kahviossa. Jos te rääväsuutkin ja asioiden vääristelijät olette paikalla kahveet
saatte katotaan miten poullan kanssa.Mut matka-
rahat hommatkaa sinne itse.Kesk-turgilla tavataan.Hommaa elämä!
Nää kaikki vastaukset voi tulla sukevalta, sekä rekisteröidyt, että rekkaamattomat. Itekkin voit astella patarein rantaa ja ajattelet, kuinka nopeesti se viistoista vuotta kuitenkin kului.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2161808Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101738Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse521117Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.16956TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi13920Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki74900Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään84781- 45780
- 69762
Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä18752