Tervehdys heinhatut

*tomppa*

Miltä tuntuu kun savolaisten puhetta ei ymmärrä kuin toinen savolainen? Näette ihmisten katseessa epäilystä ja kummaksuntaa, johtuu oudosta murteestanne. Kaikkia muita suomen murteita pystyy toisen murrealueen ihmiset ymmärtämään, mutta ei savoa!

49

2092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaan

Kerrohan mikä on heinhattu? Heinähatuista olen kuullut puhuttavan joskus mutta heinhattu on jotain ihan uutta.

Tompan kannattaa vaan nyt käydä se peruskoulu loppuun asti. Siellä opetetaan kyllä kirjoittamaan mutta jos Tompalla on lukihäiriö niin se onkin eri asia ja sillehän ei ihminen voi mitään. Mutta tomppa muistaa sitten tämän: tyhmä saa olla mutta ei typerä.

• *tomppa*

Et siis ole tosi savolainen?

Tästä juuri on kyse savolaisuudessa. Meillä täällä etelässä työpaikallani on kaksi savolaista (toinen Kuopiosta). He puhuivat keskenään ja lauseessa vilahti tuo heinhattu. Luulin teidän tietävän, mutta tässähän on taas ilmeisesti kyse siitä kysyjän vastuusta. Eli kysyjä on aina typerä, savolainen vastaaja aina älykäs peruskoulun käynyt heinähattu!

• niin välttämätöntä ole
        *tomppa* kirjoitti:

Tästä juuri on kyse savolaisuudessa. Meillä täällä etelässä työpaikallani on kaksi savolaista (toinen Kuopiosta). He puhuivat keskenään ja lauseessa vilahti tuo heinhattu. Luulin teidän tietävän, mutta tässähän on taas ilmeisesti kyse siitä kysyjän vastuusta. Eli kysyjä on aina typerä, savolainen vastaaja aina älykäs peruskoulun käynyt heinähattu!

Harvoin ihminen sanoo, oli murre mikä tahansa mitään niin merkityksellistä että sen ymmärtäminen olisi kovin välttämätöntä. On melkein sama miten sen ymmärtää. Ja varsinkin töissä, tulee puskea töitä, eikä jaaritella joutavia. Kommaripohjaiset ay-miehet pitävät herkästi niitä turpakäräjiä, muttei niidenkään juttujen ymmärtäminen tuo autuutta.

• Vaan taas
        *tomppa* kirjoitti:

Olen tosi savolainen!

En ole koskaan kuullut heinhatusta. Tompalle tiedoksi jotta kannattaa vaikut puhdistaa korvista, se auttaa kuullun ymmärtämiseen hyvinkin paljon.

Kirjoitit tuossa olevasi etelästä. Arvatenkin kaakkoisesta suomesta. Sinnehän passitetaan ihmiset jotka eivät edes savoon kelpaa. Näin olen kuullut puhuttavan jotta seutu olisi p****reikä sivistyksessä.

• *tomppa*
        Vaan taas kirjoitti:

Olen tosi savolainen!

En ole koskaan kuullut heinhatusta. Tompalle tiedoksi jotta kannattaa vaikut puhdistaa korvista, se auttaa kuullun ymmärtämiseen hyvinkin paljon.

Kirjoitit tuossa olevasi etelästä. Arvatenkin kaakkoisesta suomesta. Sinnehän passitetaan ihmiset jotka eivät edes savoon kelpaa. Näin olen kuullut puhuttavan jotta seutu olisi p****reikä sivistyksessä.

tosi savolainen, jos et ole koskaan kuullutkaan asiasta, olet silti aina oikeassa ja älykäs.

Olen länsi-suomesta!

• on Kymenlaakso
        Vaan taas kirjoitti:

Olen tosi savolainen!

vaikka Kotka. Näinhän sitä on vanhastaan sanottu, kun pohjalaiset taas menivät oikeaa Amerikkaan. Itse asun Savossa, joten turha huomautella alueeni kehumisesta.

• etelän ihminen!
        *tomppa* kirjoitti:

Minä, Savosta kotoisin, muutin työn perästä Helsinkiin. 20 vuotta siellä olin töissä, nyt olen eläkkeellä. Ikinä ei kukaan stadilainen sanonut, ettei ymmärrä minun puhettani. Heistä savon murre oli oikein kivaa kuultavaa. On tainnut ajat muuttua hirveästi niistä vuosista, jos etelän ihminen ei ymmärrä savolaista! Taitaa kyllä olla kuulijalla ymmärtämisen puutetta muussakin kuin vain murteessa. Mitenköhän minä savolainen sitten oikein ymmärsin stadin murretta?

• *tomppa*
        etelän ihminen! kirjoitti:

Minä, Savosta kotoisin, muutin työn perästä Helsinkiin. 20 vuotta siellä olin töissä, nyt olen eläkkeellä. Ikinä ei kukaan stadilainen sanonut, ettei ymmärrä minun puhettani. Heistä savon murre oli oikein kivaa kuultavaa. On tainnut ajat muuttua hirveästi niistä vuosista, jos etelän ihminen ei ymmärrä savolaista! Taitaa kyllä olla kuulijalla ymmärtämisen puutetta muussakin kuin vain murteessa. Mitenköhän minä savolainen sitten oikein ymmärsin stadin murretta?

Sinulle sanottavan samaa asiaa useaan kertaan. Se on etelän ihmisen tapa kommunikoida teidän kanssanne. Toistaa asiaa, jonka haluaa teidän ymmärtävän. Teidän puheenne savoksi muistuttaa lähinnä bulgarian kieltä. Sitäkin on kiva kuunnella, ei vaan ymmärrä mitään.

• Lisää vaan
        *tomppa* kirjoitti:

tosi savolainen, jos et ole koskaan kuullutkaan asiasta, olet silti aina oikeassa ja älykäs.

Olen länsi-suomesta!

Totta ihmeessä olen savolainen. Olen älykäs ja joskus olen oikeassakin.

Länsi-Suomesta? Kiesus sentään.

• ei välttämättä
        *tomppa* kirjoitti:

ole savolainen. Kuopiossa on muualta muuttaneita samalla tavalla kuin muualla Suomessa ja pelkkä kaupungissa asuminen ei tee tulokkaasta savolaista. Toki kaikkihan haluaisivat olla savolaisia, mutta ei myö kaikkia kelpuuteta. :-o

• kyllä myö ollaan
        ei välttämättä kirjoitti:

ole savolainen. Kuopiossa on muualta muuttaneita samalla tavalla kuin muualla Suomessa ja pelkkä kaupungissa asuminen ei tee tulokkaasta savolaista. Toki kaikkihan haluaisivat olla savolaisia, mutta ei myö kaikkia kelpuuteta. :-o

mejlkein kaekki ehtoja savolaesia. Etelän kaapunneissa sitä on sekalaesta väkkee.

• huomanneeksi!
        *tomppa* kirjoitti:

Sinulle sanottavan samaa asiaa useaan kertaan. Se on etelän ihmisen tapa kommunikoida teidän kanssanne. Toistaa asiaa, jonka haluaa teidän ymmärtävän. Teidän puheenne savoksi muistuttaa lähinnä bulgarian kieltä. Sitäkin on kiva kuunnella, ei vaan ymmärrä mitään.

En ole mikään kuuro! Mitähän sinulla nyt mahtaa olla savolaisia vastaan? Eikö joku savolainen ole huolinut sinua? Sinä varmaan ymmärrät sitten oikein hyvin esimerkiksi rauman murretta? Siitä minä en ole oikein saanut selvää. Eikä se kuulosta bulgariankieleltä vaan lähinnä jonkin afrikkalaisheimon puhekieleltä!

• kaikki näyttää
        kyllä myö ollaan kirjoitti:

mejlkein kaekki ehtoja savolaesia. Etelän kaapunneissa sitä on sekalaesta väkkee.

täälläkin ymmärtävän toisiaan. VITTU IHMISET PIKKUMAISIA. Valittajien on vaan aina saatava valittaa. Masentukaa kunnolla haulikko kohti päätä ja suorittakaa suun huuhtelu.

• Anonyymi
        Vaan taas kirjoitti:

Olen tosi savolainen!

näin se savolaisuus näkyy taas......ei kestetä, kun osuu omaan nilkkaan🤣🤣🤣🤣🤣 kyllä olette outoa porukkaa😂 loukkaannutaan heti, kun teitä arvostellaan tai teidän kanssa ei olla asiasta samaa mieltä😄 naurettavaa touhua🤣

• Väenö1

"Miltä tuntuu kun savolaisten puhetta ei ymmärrä kuin toinen savolainen?"

No voe tokkiisa hyvältä se tuntuu. Vastuuhan on kuulijoilla kun savolainen puhhuu.

"Näette ihmisten katseessa epäilystä ja kummaksuntaa, johtuu oudosta murteestanne."

Niin nähhään, ja nähhään palajon muutakin mutta sitäpä myö ei teille kerrota.

"Kaikkia muita suomen murteita pystyy toisen murrealueen ihmiset ymmärtämään, mutta ei savoa!"

Totta. Tervetulloo tänne Kuopijoon. Jos vaekka se savon murre tarttuis sinnuunkiin.

• Stockman kanta-asiakas

• olla siis

Raumalta kotoisin. Pikku vinkki,Rauma ei ole koko suomi ja rauman murteesta ei ota selvää kuin toinen raumlaine.

• savolaesjuntti

turunmurteesta ee kukkaa ymmärrä mittään paetsi ehkä ne ite. Jossain pohjanmualla päen puhutaan kansa silleen lyhentämällä sanoja nii eepä tuostakaa paljoo taho ymmärtee.

• kuka nyt vapaaehtoisesti

haluaa olla tekemisissä turkulaisten kanssa...

• Somali

• savolaiset
        kuka nyt vapaaehtoisesti kirjoitti:

haluaa olla tekemisissä turkulaisten kanssa...

ja vetäkää toisianne perseeseen :=)

saadaan lisää homoja :=(

• noinko lisäännytään
        savolaiset kirjoitti:

ja vetäkää toisianne perseeseen :=)

saadaan lisää homoja :=(

Meillä ainakin lisäännytään hieman eri tavalla.
        Jokainen tietysti tykkää hieman eri jutuista.
        Tuloksetkin tietenkin vaihtelevat.

• sinä poju

ymmärtää Raum giält!

Jas moniko ei-stadilainen ymmärtää alkuperäistä stadin slangia?

Mikä on maailman rumin koira? No, tietenkin se Turun Murre!

• *tomppa*

savolaiset, raumalaiset ymmärtävät hyvin, ettei heidän giält ymmärrä kuin tosi raumalaiset.

Hesalaisilla on jokunen muualta lausutta sana, ei se koko slangi ole yhtä vääntämistä kuten savon murre.

Länsimurteet ovat helppoja ja nopeita puhua, jätetään sanojen lopusta muutama kirjain pois, kyllä muualla suomessa ymmärretään turun ja porin murteita.

• tuntea
        *tomppa* kirjoitti:

savolaiset, raumalaiset ymmärtävät hyvin, ettei heidän giält ymmärrä kuin tosi raumalaiset.

Hesalaisilla on jokunen muualta lausutta sana, ei se koko slangi ole yhtä vääntämistä kuten savon murre.

Länsimurteet ovat helppoja ja nopeita puhua, jätetään sanojen lopusta muutama kirjain pois, kyllä muualla suomessa ymmärretään turun ja porin murteita.

"Hesalaisilla on jokunen muualta lausutta sana, ei se koko slangi ole yhtä vääntämistä kuten savon murre."

Stadin slangia ollenkaan. Myllypurolaisten puhuma murre ei sitä ole.

Päivitäpä tietosi siitä slangista!

Se tunnen hyvin, kun olen siellä stadissa pitkään asunut ja tuttavissani oli vanhoja tölikan ja kallion kundeja.

• *tomppa*
        tuntea kirjoitti:

"Hesalaisilla on jokunen muualta lausutta sana, ei se koko slangi ole yhtä vääntämistä kuten savon murre."

Stadin slangia ollenkaan. Myllypurolaisten puhuma murre ei sitä ole.

Päivitäpä tietosi siitä slangista!

Se tunnen hyvin, kun olen siellä stadissa pitkään asunut ja tuttavissani oli vanhoja tölikan ja kallion kundeja.

että tunnet tölikan ja kallion kundeja? En minä maininnut mitään Myllypuroa keskustelussani, enkä halunnut keskustella stadin slangista. Ai niin sinähän olet savolainen ja he kyllä tietävät jopa toisen kirjoittajan Helsinki tietämyksen?

• Tomppa...
        *tomppa* kirjoitti:

että tunnet tölikan ja kallion kundeja? En minä maininnut mitään Myllypuroa keskustelussani, enkä halunnut keskustella stadin slangista. Ai niin sinähän olet savolainen ja he kyllä tietävät jopa toisen kirjoittajan Helsinki tietämyksen?

veikö savolainen sun naisesi? Muuten vaikea käsittää tota katkeruutta...

• savos on?
        Tomppa... kirjoitti:

savolaisukot hakee naiset thaimaasta :)

• *tomppa*
        Tomppa... kirjoitti:

ja savolaiset maailman selväsanaisempia ihmisiä!

Anteeks nyt kamalasti, että tulin tänne Pohjois-Savon keskusteluihin sotkemaan ja huomaamaan asian.

HALUSIN VAAN TEIDÄN TIETÄVÄN, MITÄ MUUT SUOMALAISET TEISTÄ AJATTELEVAT!

• taidat olla
        *tomppa* kirjoitti:

Anteeks nyt kamalasti, että tulin tänne Pohjois-Savon keskusteluihin sotkemaan ja huomaamaan asian.

Vaikka kuinka yrität kertoa että edustat koko Suomen mielipidettä savolaisista ja kuinka vaikea kaikkien suomalaisten on tajuta meitä savolaisia, niin et ole kovinkaan vakuuttava. On mukavaa että koet meidät niin mystisiksi ihmisiksi, että näet suuren vaivan keskustella asiasta ihan pitkin päivää. Täytyy sanoa että tässähän tuntee todella olevansa ertyinen ja varsin mielenkiintoinen eläjä.

Siinäpä matkailumainos Savoon: Tule katsomaan kuinka kummallisesti puhuva kansa pärjää Suomen vuodenajoista heinää hatussaan omintakeisella puheellaan! Viikon pakettilomia ja tulkki mukaan ensimmäisenä päivänä! Varsinaista extreme-lomaa muille suomalaisille!

Kaikkiaan hauska ajatus!

• *tomppa*
        taidat olla kirjoitti:

Vaikka kuinka yrität kertoa että edustat koko Suomen mielipidettä savolaisista ja kuinka vaikea kaikkien suomalaisten on tajuta meitä savolaisia, niin et ole kovinkaan vakuuttava. On mukavaa että koet meidät niin mystisiksi ihmisiksi, että näet suuren vaivan keskustella asiasta ihan pitkin päivää. Täytyy sanoa että tässähän tuntee todella olevansa ertyinen ja varsin mielenkiintoinen eläjä.

Siinäpä matkailumainos Savoon: Tule katsomaan kuinka kummallisesti puhuva kansa pärjää Suomen vuodenajoista heinää hatussaan omintakeisella puheellaan! Viikon pakettilomia ja tulkki mukaan ensimmäisenä päivänä! Varsinaista extreme-lomaa muille suomalaisille!

Kaikkiaan hauska ajatus!

sitten voitaisiin laittaa telkkariin sellainen visailukilpailu. Muualta kuin savosta lähtöisin oleville ihmisille esitettäisiin savon murteella lauseita, kilpailijat arvuuttelisivat mitä kyseisellä mongerruksella tarkoitetaan. Parhaiten vastanneet saisivat palkinnoksi matkan "Kuopjioon". Varmasti olisi lystiä kaikilla!

• todella hyvä idea
        *tomppa* kirjoitti:

sitten voitaisiin laittaa telkkariin sellainen visailukilpailu. Muualta kuin savosta lähtöisin oleville ihmisille esitettäisiin savon murteella lauseita, kilpailijat arvuuttelisivat mitä kyseisellä mongerruksella tarkoitetaan. Parhaiten vastanneet saisivat palkinnoksi matkan "Kuopjioon". Varmasti olisi lystiä kaikilla!

Kiitos kohteliaisuudesta. Eihän tästä elämästä mitään tule jos ei itselleenkään osaa nauraa. Onhan osuva sanonta: kun jumala teki ihmisiä, niin piru väkersi saunan takana savolaisia.

Ideariihi pystyyn vaan, niin saadaan Savoon arvokkaita turistieuroja! Kehitetään läheisiä muuttotappio kuntia ja pidetään huoli alueen omista työttömistä ja avun tarpeessa olevista ihmisistä.

• näytät
        *tomppa* kirjoitti:

jo menevän sivuun omasta pointistasi (savo vaikeinta murretta ymmärtää).

Palataanpas asiaan! Minun väitteeni on, että savoa ymmärtää kuka tahansa muualla asuva suomalainen. Siinä ei ole savon omia sanoja, on vain savolaisittain viännettyjä sanoja.

Sen sijaan stadin slangia on ulkopuolisen vaikea ymmärtää, koska siinä on paljon muista kielistä lainattuja (ja vielä oudommaksi väänneltyjä) sanoja. Siitä olkoon esimerkki alla (kirjoittaja Stadin Arska, Arvo Turtiainen):

"ARSKA STADISTA
        (Arska istuu Skattan Nokalla ja tekee laulun)

Kun mutsi minun kolasi
        niin fatsi minun kaveras:
        saat sinä lähteä himtsosta vek.
        Oli fimtsika slabaria
        risaset plääkät
        tällä kundilla klabbissa.

Mut emmä ollut skagi
        vaikka olinkin snadi,
        minut Röbassa ja Herulissa tsennattiin.
        Minä delareita trokasin
        ja skroduja tsökasin
        ja traisasin niitä barkkikseen.

Ja frekat meitä tsymffas
        ja jeparit jaagas
        kun ei me käyty skoilessa.
        Me klitsuja öpnattiin
        ja buiduissa böllittiin
        ja fyrkat podilkkis deelattiin.

Mut kerran ne hogasi
        kun tämä kundi trokasi
        snutukrääsiä divariin.
        Nokalle mä hamnasin,
        vuoden siellä stannasin,
        jouduin jeparin kniigoihin.

Ja taas olen bosessa
        ja funtsaan täällä Nokalla
        kuin entisaika oli skoijia.
        Kun shiivaa me blisattiin
        ja bregiksiä duunattiin
        ja kaikki kundit oli ledinä.

Jos nyt mä pääsen lediksi
        niin rupeen minä rediksi,
        styylaan rumpaliks frelssikseen.
        Tai sitten lähden skönelle
        ja shingraan siellä botusta,
        tsöraan pommilla Chicagoon."

Tuota on varmasti useamman Stadin ulkopuolisen vaikeampi ymmärtää kuin ei-savolaisten ymmärtää savoa.

• sinä sait
        *tomppa* kirjoitti:

"HALUSIN VAAN TEIDÄN TIETÄVÄN, MITÄ MUUT SUOMALAISET TEISTÄ AJATTELEVAT!"

valtuutuksen edustaa kaikkia ei-savolaisia?

P.S. Älä huuda! Muista netiketti!

• Anonyymi
        näytät kirjoitti:

jo menevän sivuun omasta pointistasi (savo vaikeinta murretta ymmärtää).

Palataanpas asiaan! Minun väitteeni on, että savoa ymmärtää kuka tahansa muualla asuva suomalainen. Siinä ei ole savon omia sanoja, on vain savolaisittain viännettyjä sanoja.

Sen sijaan stadin slangia on ulkopuolisen vaikea ymmärtää, koska siinä on paljon muista kielistä lainattuja (ja vielä oudommaksi väänneltyjä) sanoja. Siitä olkoon esimerkki alla (kirjoittaja Stadin Arska, Arvo Turtiainen):

"ARSKA STADISTA
        (Arska istuu Skattan Nokalla ja tekee laulun)

Kun mutsi minun kolasi
        niin fatsi minun kaveras:
        saat sinä lähteä himtsosta vek.
        Oli fimtsika slabaria
        risaset plääkät
        tällä kundilla klabbissa.

Mut emmä ollut skagi
        vaikka olinkin snadi,
        minut Röbassa ja Herulissa tsennattiin.
        Minä delareita trokasin
        ja skroduja tsökasin
        ja traisasin niitä barkkikseen.

Ja frekat meitä tsymffas
        ja jeparit jaagas
        kun ei me käyty skoilessa.
        Me klitsuja öpnattiin
        ja buiduissa böllittiin
        ja fyrkat podilkkis deelattiin.

Mut kerran ne hogasi
        kun tämä kundi trokasi
        snutukrääsiä divariin.
        Nokalle mä hamnasin,
        vuoden siellä stannasin,
        jouduin jeparin kniigoihin.

Ja taas olen bosessa
        ja funtsaan täällä Nokalla
        kuin entisaika oli skoijia.
        Kun shiivaa me blisattiin
        ja bregiksiä duunattiin
        ja kaikki kundit oli ledinä.

Jos nyt mä pääsen lediksi
        niin rupeen minä rediksi,
        styylaan rumpaliks frelssikseen.
        Tai sitten lähden skönelle
        ja shingraan siellä botusta,
        tsöraan pommilla Chicagoon."

Tuota on varmasti useamman Stadin ulkopuolisen vaikeampi ymmärtää kuin ei-savolaisten ymmärtää savoa.

Slangi on eri juttu kuin murre

• koettaa v****illa

netin välityksellä. Miehekästä!

• ei oltaisi huomattu

miehekästä että tulit kertomaan :)

• Hassan el-Nissan
        ei oltaisi huomattu kirjoitti:

miehekästä että tulit kertomaan :)

Ajatelkoot mitä haluavat, evvk.

• on tosi
        Hassan el-Nissan kirjoitti:

Ajatelkoot mitä haluavat, evvk.

perseestä

• tosi on
        on tosi kirjoitti:

perseestä

evvk...
        ja kolomella veellä ja sillä selevä

• Catherine

mieltä ylentävästä lausunnosta :)
      en ole koskaan halunnut olla tavis :)

• minä todella

pidin kannanotostasi.

• on se

että harvat savolaiset pärjää suuressa maailmassa..näin se vaan menee..juntteja mitä juntteja.

• 98yb98ybij

Savolaisilla on huono itsetunto. Sen näkee esim. otsikoista. "jos siilinjärvi liitetään kuopioon niin meillä on asukkaita suurinpiirtein samanverran kuin jyväskylässä" tai "kuhan tehhään tuo suaristokatu niin suahaan rikkaita asukkaita tänne"

Loppujen lopuksi mikään ei muutu miksikään. Kirves ja nuotta sopii savolaisten ja muitten maalaisten käteen hyvin ja siinä ei ole mitään hävettävää.

• onnistuu tuo
        98yb98ybij kirjoitti:

Savolaisilla on huono itsetunto. Sen näkee esim. otsikoista. "jos siilinjärvi liitetään kuopioon niin meillä on asukkaita suurinpiirtein samanverran kuin jyväskylässä" tai "kuhan tehhään tuo suaristokatu niin suahaan rikkaita asukkaita tänne"

Loppujen lopuksi mikään ei muutu miksikään. Kirves ja nuotta sopii savolaisten ja muitten maalaisten käteen hyvin ja siinä ei ole mitään hävettävää.

jonninjoutava höpöttäminen paremmin kuin asioiden tekeminen :(

• Anonyymi

Haha...et näköjään tiedä kuinka paljon onkaan savolaisia korkeissa viroissa ja päättäjiä ym.
        Mm. Urho Kekkonen oli savolainen.

• Anonyymi
        98yb98ybij kirjoitti:

Et sä voi yleistää!! Ei noita otsikoita ole kaikki savolaiset kirjoittaneet.
        Että mä vihaan tyhmiä ihmisiä!!

• Anonyymi

AP on väärässä. Ei esim Rauman murretta noin vain ymmärrä ja on etelä-pohjanmaan murteessakin sanoja joita ei ymmärretä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      320
      6953
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      69
      4096
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3135
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2887
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1942
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      148
      1739
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      210
      1722
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      165
      1550
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1538
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1428
    Aihe