Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kumpi pätee viimekädessä

testamentti vai avioehtosop...

Hei
Tilanne ei ole mitenkään akuutti eikä vaarallinen kävi miten kävi. Ajattelin tässä joku päivä että kun meillä ollaan miehen kanssa aikoinaan oltu siinä pisteessä että tehtiin avio-oikeuden palauttava avioehtosopimus jossa sanotaan että kummallakin on avio-oikeus kaikkeen tällä hetkellä olevaan tai tavalla tai toisella saatuun omaisuuteen. Avioehtosopimus on rekisteröity maistraatissa.

Muistin että vanhemmillani on (toinen elää) keskinäinen testamentti jossa sanotaan että aviopuolisoilla ei ole oikeutta tähän perintöön.

Nyt mietin kumpi paperi on se minkä mukaan toimitaan kuolemani (eroa ei tule :-) ) jälkeen?

Siis jo saan vanhemmiltani perinnön ennen kuolemaani, onko miehelläni avio-oikeus siihen meidän tekemän paperin mukaan vai päteekö vanhempieni tahto?

10

3799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • testamentti

      taitaa teidän avioehdon kumota vanhempien perinnön kohdalla. Tietysti voit lahjoittaa puolisollesi vaikka koko perinnön sitten aikanaan jos haluat, mutta siitä menee lahjavero.

      Eli puolisollasi ei ole oikeutta saamaasi perintöön.

      • Niinköhä

        Verovapaat lahjat,lahja joka arvo on alle neljätuhatta euroa ei ole lhajveronalainen,voi kuitenkintulla veronalaisksi,jos lahjansaaja onsaanut samalta lahjoittajalta kolmenvuoden kuluessa lahjoja,joiden yhteenlaskettu arvo on neljätuhatta euroa tai enemmän


    • nix nax

      >>Muistin että vanhemmillani on (toinen elää)//Siis jo saan vanhemmiltani perinnön ennen kuolemaani

      • ap-kirj

        ...kappas vain, vastaukseni ei tullutkaan perille..tässä uusiksi.

        Eli kiitos, olitte nähneet paljon vaivaa....

        Silloin kun äitini kuoli sain äitini osuuden joka käytettiin yhteisiin menoihin, aviossa kun oltiin...

        1-vaiheen erohakemuksen aikana mieheni sai äitinsä perinnön joka hänen mukaansa kuului hänelle koska meillä oli ero vireillä.
        Minun mielestäni minulla olisi ollut siihen avio-oikeus koska avioliitto ei purkaantunut toisen puolison kuoleman vuoksi....eikä muutenkaan...
        Voin olla väärässäkin, eikä silläkään ole suurta merkitystä, vain uteliaisuudesta kyselen jos vaikka olisimme asiasta aikoinaan halunneet riidellä...
        Mies remontoi osituksessa saamaansa (yhteistä kotiamme) ja rahoitti lastemme opiskeluja ym, joten ihan oikeaan paikkaan ne rahat menivät...mutta JOS olisimme eronneet olisiko mies joutunut maksamaan minulle perinnöstä?

        Nämä meidän tapaukset eivät ole ihan tavanomaisia ja olenkin kiitollinen vastanneille. Nixnax on autellut minua aikaisemminkin josta suuri kiitos :-)


      • oli...

        minunki vanhemmillani sellaane papru,ettei puolisoille vaan vain omille lapsille,,mutta ainakin siskoni ja sen ukko ryyppäs kaiken mitä sisko sai ja äkkiä alkon suurkuluttajia kun ovat,että se siitä...


      • Yx EronNut
        ap-kirj kirjoitti:

        ...kappas vain, vastaukseni ei tullutkaan perille..tässä uusiksi.

        Eli kiitos, olitte nähneet paljon vaivaa....

        Silloin kun äitini kuoli sain äitini osuuden joka käytettiin yhteisiin menoihin, aviossa kun oltiin...

        1-vaiheen erohakemuksen aikana mieheni sai äitinsä perinnön joka hänen mukaansa kuului hänelle koska meillä oli ero vireillä.
        Minun mielestäni minulla olisi ollut siihen avio-oikeus koska avioliitto ei purkaantunut toisen puolison kuoleman vuoksi....eikä muutenkaan...
        Voin olla väärässäkin, eikä silläkään ole suurta merkitystä, vain uteliaisuudesta kyselen jos vaikka olisimme asiasta aikoinaan halunneet riidellä...
        Mies remontoi osituksessa saamaansa (yhteistä kotiamme) ja rahoitti lastemme opiskeluja ym, joten ihan oikeaan paikkaan ne rahat menivät...mutta JOS olisimme eronneet olisiko mies joutunut maksamaan minulle perinnöstä?

        Nämä meidän tapaukset eivät ole ihan tavanomaisia ja olenkin kiitollinen vastanneille. Nixnax on autellut minua aikaisemminkin josta suuri kiitos :-)

        Minulle aikoinaan 9 vuotta sitten erotessani, varatuomari sanoi, että omaisuuden jako menee sen hetkisen tilanteen mukaan, kun eroa haetaan (1 vaihetta) Sen jälkeen hankittu tai saatu omaisuus ei kuulu enää toiselle puolisolle. Eli sen mukaan miehesi saama perintö olisi sen mukaan vain miehesi. Tiedä sit näistä lain kiemuroista.....


      • littera

        Kun en saa millään näkyviin omaa viestiäni, niin yritän näin mutkan kautta saada julkisuutta. Asiantuntija kun tunnut olevan. Minun pulmani on kiinteistön kaupanvahvistajan luona tehty kauppa. Kauppakirjassa sanotaan "Ostajan aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta nyt ostettuun omaisuuteen, sen tuottoon eikä sen sijaan tulleeseen omaisuuteen." Kun täälläkin keskustelupalstalla puhutaan vain , lahjakirjasta ja perimisestä, joissa ehto on pätevä. Päteekö ehto myös kauppakirjassa?


      • putte
        littera kirjoitti:

        Kun en saa millään näkyviin omaa viestiäni, niin yritän näin mutkan kautta saada julkisuutta. Asiantuntija kun tunnut olevan. Minun pulmani on kiinteistön kaupanvahvistajan luona tehty kauppa. Kauppakirjassa sanotaan "Ostajan aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta nyt ostettuun omaisuuteen, sen tuottoon eikä sen sijaan tulleeseen omaisuuteen." Kun täälläkin keskustelupalstalla puhutaan vain , lahjakirjasta ja perimisestä, joissa ehto on pätevä. Päteekö ehto myös kauppakirjassa?

        >>Päteekö ehto myös kauppakirjassa?


      • ONKIN
        putte kirjoitti:

        >>Päteekö ehto myös kauppakirjassa?

        Kun ja jos hankkii avioliitossa omilla varoillaan itselleen jotain ja thtotila on päättää omasta omaisuudestaan!?

        Omituista on vielä nykyäänkin se kauhistuttava asia että aviopuolisolle ostat tai kustannat aina toisen puolen mistä tahansa?!

        Sillä onko tosiaan niin ettei mitenkään voi edes yritystoimintaa tai elinkeinoa eli ammatinharjoitamiselinkeinoa hankkia itselle siten ettei siitä "omista" automaattisesti puolta avoipuoliso?!

        Tämä tietysti siksi ettei aviopuoliso suotstu juuri tästä syystä tekemään avioehtoa koska on itse tajunnut ja alkanut tekemään bisnestä itselleen aviollitolla ja sen järkyttävällä pykälällä.

        Myös jos puoliso ei kykene tai pysty tekemään avioehtoa miten silloin?! toinen Puolisoko ei voi alkaa harjoittamaan esimerkiksi omistus maatilaa tai elinkeino yritystä koska aviopuolison perimä kaari vie avio oikeudella yrityksen ja omaisuuden ?

        Tietääkä kukaan mitään keinoa asiaan. Tämä on todellinen tilanne.


      • ap-kirjoittaja
        Yx EronNut kirjoitti:

        Minulle aikoinaan 9 vuotta sitten erotessani, varatuomari sanoi, että omaisuuden jako menee sen hetkisen tilanteen mukaan, kun eroa haetaan (1 vaihetta) Sen jälkeen hankittu tai saatu omaisuus ei kuulu enää toiselle puolisolle. Eli sen mukaan miehesi saama perintö olisi sen mukaan vain miehesi. Tiedä sit näistä lain kiemuroista.....

        ...jos olisimme päätynyt eroon. Eroa ei kuitenkaan tullut joten sitä taustaa vasten minulla mielestäni on avio-oikeus myös mieheni perimään....eikä sillä todellakaan ole minulle tai hänelle mitään merkitystä ;-) Olisi ihan kiva tietää vain...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe