onko elokuvamusiikki klassista?

ehkä tyhmä kysymys

onko elokuvien musiikki klassista musiikkia?

19

980

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nino koripalloilija

      Harvemmin ellei elokuvaohjaaja sitten ole liittänyt elokuvaansa tietoisesti jonkun tunnetun klassisen säveltäjän musiikkia, jolla on klassisen musiikin status jo ennen elokuvamusiikillista funktiotaan. Siitäkin huolimatta William Waltonin elokuvamusiikkia pidetään lajinsa valiona ja Schönbergin erästä tätä tarkoitusta varten sävellettyä musiikkia.

    • Konrad Basso

      Oikeastaan sana klassinen tarkoittaa antiikin kulttuuriin kuuluvaa. Jotkut pitävät "klassisena" vain wieniläisklassikkojen edustamaa musiikkia. Useimmiten klassinen ymmärretään laajemmin käsittäen perinteisen ja arvostetun musiikin. Tämä taas tarkoittaa eri ihmisille eri asioita.

      Elokuvamusiikki on parhaimmillaan kyllä klassista niin esityskokoonpanon kuin sävellystyylinsäkin puolesta. Perinteitä kunnioitetaan hienolla tavalla elokuvamusiikissa, mutta silti aika harva elokuvamusiikkiteos kestää kuuntelua konserttikäytössä. Siitä kun jää puuttumaan... no, elokuva.

      Parhaiten ehkä keskustelussa välittyy minkälaisesta musiikista on kyse, kun elokuvamusiikkia kutsutaan elokuvamusiikiksi. Tuo ainakin itselleni heti jonkinlaisen "Hollywood-soundin" mieleeni.

      • auktoriteetti

        "Useimmiten klassinen ymmärretään laajemmin käsittäen perinteisen ja arvostetun musiikin."

        EI KOSKAAN ymmärretä noin. Puhekielen klassinen musiikki tarkoittaa vain ja ainoastaan taidemusiikkia. Tarkemmin klassinen musiikki on wieniläisklassisen aikakauden musiikkia, mikä ei viittaa ollenkaan antiikin Kreikkaa.

        "Elokuvamusiikki on parhaimmillaan kyllä klassista"

        Elokuvamusiikki (elokuvaa varten sävelletty musiikki) varsinkaan tänä päivänä EI OLE KOSKAAN klassista eli taidemusiikkia. Jos taas taidemusiikkia käytetään elokuvassa, silloin se tietysti sitä on.

        Mihin Konrad pyrit näillä tahallaan hämärtävillä "tulkinnoilla" joita kukaan alalla ei ikimaailmassa allekirjoita? Yritätkö kirjoittaa musiikinhistoriaa uusiksi? Yritätkö muuttaa maailmaa omaan päähäsi sopivammaksi ja myydä tätä väärää kuvaa täällä muille samanlaisille houkille? Jotta nami-nami, kiva-kiva sukupolvi saisi ajatella että pyppymusiikki on samanarvoista kuin taidemusiikki?


      • Konrad Basso
        auktoriteetti kirjoitti:

        "Useimmiten klassinen ymmärretään laajemmin käsittäen perinteisen ja arvostetun musiikin."

        EI KOSKAAN ymmärretä noin. Puhekielen klassinen musiikki tarkoittaa vain ja ainoastaan taidemusiikkia. Tarkemmin klassinen musiikki on wieniläisklassisen aikakauden musiikkia, mikä ei viittaa ollenkaan antiikin Kreikkaa.

        "Elokuvamusiikki on parhaimmillaan kyllä klassista"

        Elokuvamusiikki (elokuvaa varten sävelletty musiikki) varsinkaan tänä päivänä EI OLE KOSKAAN klassista eli taidemusiikkia. Jos taas taidemusiikkia käytetään elokuvassa, silloin se tietysti sitä on.

        Mihin Konrad pyrit näillä tahallaan hämärtävillä "tulkinnoilla" joita kukaan alalla ei ikimaailmassa allekirjoita? Yritätkö kirjoittaa musiikinhistoriaa uusiksi? Yritätkö muuttaa maailmaa omaan päähäsi sopivammaksi ja myydä tätä väärää kuvaa täällä muille samanlaisille houkille? Jotta nami-nami, kiva-kiva sukupolvi saisi ajatella että pyppymusiikki on samanarvoista kuin taidemusiikki?

        Hyvä "Auktoriteetti",

        Kiitos kommentistasi. Täytyy ehkä hiukan nyt selventää käsitteitä, että voimme keskustella asioista vierien sijaan. Sana "klassinen" kyllä viittaa toki ensiluokkaiseenkin, mutta myös antiikkiin mm. kuvataiteiden ja arkkitehtuurin puolella, jossa klassismin ja uusklassismin ihanteet kyllä kumpusivat antiikin ihailusta. Noiden aikojen tekijät eivät kyllä vielä tienneet harrastavansa klassista taidesuuntausta; nimitys on tullut myöhemmin.

        Olen myös hiukan (toki vain leikisti) tuohtunut siitä, että lainasit kirjoituksestani lausetta tynkänä, niin että merkitys siitä muuttuu. Tarkoitan tuota lausetta: "Elokuvamusiikki on parhaimmillaan klassista..."

        Klassiseksi sanotaan erään määritelmän mukaan teosta, joka kaunis, ajan kokeen kestänyt ja selvästi luonteeltaan esteettinen. Monet elokuvasävellykset täyttävät nämä kriteerit.

        Klassisen määritteleminen taidemusiikiksi ei kyllä selvennä pulmaa (no, mielestäni mitään pulmaa ei kyllä oikeasti edes ole!). En ole kovin kiinnostunut uppoamaan taideteoksen määritelmiin (Heideggerin "olioiden olioisuudet" eivät sanottavammin saa sydäntäni sykkimään), mutta välttävä määritelmä taideteokselle kuitenkin lienee, että se on jotain mikä on tuotu taideteoksena koettavaksi.

        Jos siis elokuvasävellys tuodaan nautittavaksi konserttilavalle, muuttuuko se "elokuvamusiikista" "taidemusiikiksi"?

        Ilmeisesti mielestäsi ei?

        Entä, jos sävellystä muokataan konserttikäyttöön esim. sarjaksi?

        Jos elokuvamusiikki ei voi muuttua taidemusiikiksi, koska sitä ei alunperin luotu konserttimusiikiksi, eikö sama koske näytelmämusiikkia? Sibeliuksen Pelleas ja Melisande? Entäpä Telemannin Tafelmusik ilman haarukan kalisteluita?

        Muuten olen kanssasi ymmärtääkseni samaa mieltä siitä, että suurin osa aikamme musiikista on roskaa. Roskan ja hyvän välinen rajalinja ei vain mielestäni kulje noiden klassinen/populaari-luokitusten välillä, sen verran on tuota "klassistakin" roskaakin tullut vastaan...

        Väitän kuitenkin myös taide-elämystä subjektiiviseksi. Musiikkia ei ole ilman sen kuulijaa. Voimakkaan ja syvän taide-elämyksen voi saada "huonosta" teoksesta tai esityksestä aivan hyvin. Laatukin syntyy lopulta vasta kuulijan mielessä. Löytyy kyllä teoksia, jotka vielä odottavat sopivaa kuulijaa...


        Käytkö muuten paljon konserteissa?
        Toivottavasti, sillä nuo merkittävimmät "klassikot" on sävelletty yksinomaan konsertteja varten. Niiden kuuntelu levyltä on samanlainen rikos kuin niiden käyttö soittoääninäkin; Hyvänkin kappaleen vemputtaminen kotona kerrasta toiseen rikkoo konserttikokemuksen pyhyyden ja tuhoaa kappaleen ainutkertaisen vaikuttavuuden.


      • auktoriteetti
        Konrad Basso kirjoitti:

        Hyvä "Auktoriteetti",

        Kiitos kommentistasi. Täytyy ehkä hiukan nyt selventää käsitteitä, että voimme keskustella asioista vierien sijaan. Sana "klassinen" kyllä viittaa toki ensiluokkaiseenkin, mutta myös antiikkiin mm. kuvataiteiden ja arkkitehtuurin puolella, jossa klassismin ja uusklassismin ihanteet kyllä kumpusivat antiikin ihailusta. Noiden aikojen tekijät eivät kyllä vielä tienneet harrastavansa klassista taidesuuntausta; nimitys on tullut myöhemmin.

        Olen myös hiukan (toki vain leikisti) tuohtunut siitä, että lainasit kirjoituksestani lausetta tynkänä, niin että merkitys siitä muuttuu. Tarkoitan tuota lausetta: "Elokuvamusiikki on parhaimmillaan klassista..."

        Klassiseksi sanotaan erään määritelmän mukaan teosta, joka kaunis, ajan kokeen kestänyt ja selvästi luonteeltaan esteettinen. Monet elokuvasävellykset täyttävät nämä kriteerit.

        Klassisen määritteleminen taidemusiikiksi ei kyllä selvennä pulmaa (no, mielestäni mitään pulmaa ei kyllä oikeasti edes ole!). En ole kovin kiinnostunut uppoamaan taideteoksen määritelmiin (Heideggerin "olioiden olioisuudet" eivät sanottavammin saa sydäntäni sykkimään), mutta välttävä määritelmä taideteokselle kuitenkin lienee, että se on jotain mikä on tuotu taideteoksena koettavaksi.

        Jos siis elokuvasävellys tuodaan nautittavaksi konserttilavalle, muuttuuko se "elokuvamusiikista" "taidemusiikiksi"?

        Ilmeisesti mielestäsi ei?

        Entä, jos sävellystä muokataan konserttikäyttöön esim. sarjaksi?

        Jos elokuvamusiikki ei voi muuttua taidemusiikiksi, koska sitä ei alunperin luotu konserttimusiikiksi, eikö sama koske näytelmämusiikkia? Sibeliuksen Pelleas ja Melisande? Entäpä Telemannin Tafelmusik ilman haarukan kalisteluita?

        Muuten olen kanssasi ymmärtääkseni samaa mieltä siitä, että suurin osa aikamme musiikista on roskaa. Roskan ja hyvän välinen rajalinja ei vain mielestäni kulje noiden klassinen/populaari-luokitusten välillä, sen verran on tuota "klassistakin" roskaakin tullut vastaan...

        Väitän kuitenkin myös taide-elämystä subjektiiviseksi. Musiikkia ei ole ilman sen kuulijaa. Voimakkaan ja syvän taide-elämyksen voi saada "huonosta" teoksesta tai esityksestä aivan hyvin. Laatukin syntyy lopulta vasta kuulijan mielessä. Löytyy kyllä teoksia, jotka vielä odottavat sopivaa kuulijaa...


        Käytkö muuten paljon konserteissa?
        Toivottavasti, sillä nuo merkittävimmät "klassikot" on sävelletty yksinomaan konsertteja varten. Niiden kuuntelu levyltä on samanlainen rikos kuin niiden käyttö soittoääninäkin; Hyvänkin kappaleen vemputtaminen kotona kerrasta toiseen rikkoo konserttikokemuksen pyhyyden ja tuhoaa kappaleen ainutkertaisen vaikuttavuuden.

        "Sana "klassinen" kyllä viittaa toki ensiluokkaiseenkin"

        Ei viittaa musiikissa ensiluokkaiseen. Vaikka se käytännössä ensiluokkaista edustaisikin. ;)

        "mutta myös antiikkiin mm. kuvataiteiden ja arkkitehtuurin puolella, jossa klassismin ja uusklassismin ihanteet kyllä kumpusivat antiikin ihailusta."

        Klassismi on vaikuttanut wieniläisklassisuuteen, mutta puhekielen sanalla klassinen musiikki tarkoittamassa taidemusiikkia yleensä (mistä oli kyse) ei ole mitään tekemistä antiikin Kreikan kanssa.

        "Klassiseksi sanotaan erään määritelmän mukaan teosta, joka kaunis, ajan kokeen kestänyt ja selvästi luonteeltaan esteettinen. Monet elokuvasävellykset täyttävät nämä kriteerit."

        Jälleen kerran, oli puhe klassisesta musiikista ja jos kysyt onko elokuvamusiikki klassista musiikkia, vastaus on: EI OLE. Aivan turha yrittää kautta rantain saada klassisen leimaa asialle jolle sitä ei ole yhteisö syystä antanut. Elokuvamusiikki ei ole klassista eli taidemusiikkia.

        "Klassisen määritteleminen taidemusiikiksi ei kyllä selvennä pulmaa"

        Suomen puhekielen sana klassinen musiikki tai taidemusiikki käännetään esim. englanniksi art music tai classical music. Ei mitään pulmaa olekaan ellei sitä yritä joku väkisin tehdä joku tarkoitusperä mielessään.

        "mutta välttävä määritelmä taideteokselle kuitenkin lienee, että se on jotain mikä on tuotu taideteoksena koettavaksi."

        Vielä kerran, yksi ihminen ei tee henkilökohtaisen kokemuksensa perusteella mitään uusia ismejä. Se mikä katsotaan taiteeksi ja mikä ei, on aina yhteisön sopima juttu. Ja tämä on todella hyvä asia sillä aina on kunnianhimoisia yksilöitä jotka puutteellisen vastaanottokykynsä takia tai hyöty mielessä ovat valmiita julistamaan vaikkapa kakkapökäleen taideteokseksi.

        "Jos siis elokuvasävellys tuodaan nautittavaksi konserttilavalle, muuttuuko se "elokuvamusiikista" "taidemusiikiksi"?"

        Yksilön kokemus ei ole koskaan pätevä kriteeri uuden ismin luomiseksi tai taiteen määrittelemiseksi.

        "Entä, jos sävellystä muokataan konserttikäyttöön esim. sarjaksi?"

        Ei se ole taidemusiikkia, ellei sitä ole säveltämisvaiheessa tehty taidemusiikiksi. Taidemusiikki muuten on yleensä todella helppoa erottaa viihdemusiikista eikä sitä eroa kannata hämärtää tai tehdä vaikeaksi syystä että asiassa on jotenkin oma lehmä ojassa.

        "Sibeliuksen Pelleas ja Melisande? Entäpä Telemannin Tafelmusik ilman haarukan kalisteluita?"

        Sibeliuksen Pelleas ja Telemanin Tafelmusik ovat alkuperäistä taidemusiikkia joten en ymmärrä mitä oikein kysyt.

        "Väitän kuitenkin myös taide-elämystä subjektiiviseksi. Musiikkia ei ole ilman sen kuulijaa."

        Vielä kerran, mikään elämys ei muodostu taiteeksi pelkästään siksi, että koet sen itse vahvasti. Se on pelkästään elämys, ei välttämättä vielä taidetta.

        "Laatukin syntyy lopulta vasta kuulijan mielessä."

        Laatukriteerit sovitaan yhteisössä, ei kukaan tee niitä yksin.

        "merkittävimmät "klassikot" on sävelletty yksinomaan konsertteja varten. Niiden kuuntelu levyltä on samanlainen rikos kuin niiden käyttö soittoääninäkin;"

        Enpä tiedä vaikka tottakai live-esitys on aina elävämpi.


      • Konrad Basso
        auktoriteetti kirjoitti:

        "Sana "klassinen" kyllä viittaa toki ensiluokkaiseenkin"

        Ei viittaa musiikissa ensiluokkaiseen. Vaikka se käytännössä ensiluokkaista edustaisikin. ;)

        "mutta myös antiikkiin mm. kuvataiteiden ja arkkitehtuurin puolella, jossa klassismin ja uusklassismin ihanteet kyllä kumpusivat antiikin ihailusta."

        Klassismi on vaikuttanut wieniläisklassisuuteen, mutta puhekielen sanalla klassinen musiikki tarkoittamassa taidemusiikkia yleensä (mistä oli kyse) ei ole mitään tekemistä antiikin Kreikan kanssa.

        "Klassiseksi sanotaan erään määritelmän mukaan teosta, joka kaunis, ajan kokeen kestänyt ja selvästi luonteeltaan esteettinen. Monet elokuvasävellykset täyttävät nämä kriteerit."

        Jälleen kerran, oli puhe klassisesta musiikista ja jos kysyt onko elokuvamusiikki klassista musiikkia, vastaus on: EI OLE. Aivan turha yrittää kautta rantain saada klassisen leimaa asialle jolle sitä ei ole yhteisö syystä antanut. Elokuvamusiikki ei ole klassista eli taidemusiikkia.

        "Klassisen määritteleminen taidemusiikiksi ei kyllä selvennä pulmaa"

        Suomen puhekielen sana klassinen musiikki tai taidemusiikki käännetään esim. englanniksi art music tai classical music. Ei mitään pulmaa olekaan ellei sitä yritä joku väkisin tehdä joku tarkoitusperä mielessään.

        "mutta välttävä määritelmä taideteokselle kuitenkin lienee, että se on jotain mikä on tuotu taideteoksena koettavaksi."

        Vielä kerran, yksi ihminen ei tee henkilökohtaisen kokemuksensa perusteella mitään uusia ismejä. Se mikä katsotaan taiteeksi ja mikä ei, on aina yhteisön sopima juttu. Ja tämä on todella hyvä asia sillä aina on kunnianhimoisia yksilöitä jotka puutteellisen vastaanottokykynsä takia tai hyöty mielessä ovat valmiita julistamaan vaikkapa kakkapökäleen taideteokseksi.

        "Jos siis elokuvasävellys tuodaan nautittavaksi konserttilavalle, muuttuuko se "elokuvamusiikista" "taidemusiikiksi"?"

        Yksilön kokemus ei ole koskaan pätevä kriteeri uuden ismin luomiseksi tai taiteen määrittelemiseksi.

        "Entä, jos sävellystä muokataan konserttikäyttöön esim. sarjaksi?"

        Ei se ole taidemusiikkia, ellei sitä ole säveltämisvaiheessa tehty taidemusiikiksi. Taidemusiikki muuten on yleensä todella helppoa erottaa viihdemusiikista eikä sitä eroa kannata hämärtää tai tehdä vaikeaksi syystä että asiassa on jotenkin oma lehmä ojassa.

        "Sibeliuksen Pelleas ja Melisande? Entäpä Telemannin Tafelmusik ilman haarukan kalisteluita?"

        Sibeliuksen Pelleas ja Telemanin Tafelmusik ovat alkuperäistä taidemusiikkia joten en ymmärrä mitä oikein kysyt.

        "Väitän kuitenkin myös taide-elämystä subjektiiviseksi. Musiikkia ei ole ilman sen kuulijaa."

        Vielä kerran, mikään elämys ei muodostu taiteeksi pelkästään siksi, että koet sen itse vahvasti. Se on pelkästään elämys, ei välttämättä vielä taidetta.

        "Laatukin syntyy lopulta vasta kuulijan mielessä."

        Laatukriteerit sovitaan yhteisössä, ei kukaan tee niitä yksin.

        "merkittävimmät "klassikot" on sävelletty yksinomaan konsertteja varten. Niiden kuuntelu levyltä on samanlainen rikos kuin niiden käyttö soittoääninäkin;"

        Enpä tiedä vaikka tottakai live-esitys on aina elävämpi.

        Tästähän tulee mielenkiintoinen keskustelu ja saatan oppia jotain!

        Sibeliuksen Pelleas ja Melisandehan on näytelmämusiikkia. Millä tavoin näyttämömusiikki poikkeaa elokuvamusiikista?

        Telemannin Tafelmusik on sävelletty ruokailumusiikiksi. Onko hissimusiikki (kieltää pitäisi...) lähtökohdiltaan klassista?

        Mozart tai Bach eivät tienneet säveltävänsä klassista musiikkia. Ahkerat opinnot ja suuri lahjakkuus auttoivat heitä säveltämään nerokasta ja varsin suosittua (populaaria) nykymusiikkia. Kyllä Mozart nautti suosiosta ja kärsi sen puutteesta.

        Kirjoitit:
        "Laatukriteerit sovitaan yhteisössä, ei kukaan tee niitä yksin. "

        Onko isomman yhteisön määrittelemä korkea laatu parempaa kuin pienemmän yhteisön?

        Kysyisinkin: Minkä yhteisön direktiiveistä olet saanut tietää mikä musiikki on tänään "klassista"?

        Olen muuten ainakin vielä sitä mieltä, että "klassinen" on vain sana ja siten merkitykseltään muuttuva.

        K.B.


      • auktoriteetti
        Konrad Basso kirjoitti:

        Tästähän tulee mielenkiintoinen keskustelu ja saatan oppia jotain!

        Sibeliuksen Pelleas ja Melisandehan on näytelmämusiikkia. Millä tavoin näyttämömusiikki poikkeaa elokuvamusiikista?

        Telemannin Tafelmusik on sävelletty ruokailumusiikiksi. Onko hissimusiikki (kieltää pitäisi...) lähtökohdiltaan klassista?

        Mozart tai Bach eivät tienneet säveltävänsä klassista musiikkia. Ahkerat opinnot ja suuri lahjakkuus auttoivat heitä säveltämään nerokasta ja varsin suosittua (populaaria) nykymusiikkia. Kyllä Mozart nautti suosiosta ja kärsi sen puutteesta.

        Kirjoitit:
        "Laatukriteerit sovitaan yhteisössä, ei kukaan tee niitä yksin. "

        Onko isomman yhteisön määrittelemä korkea laatu parempaa kuin pienemmän yhteisön?

        Kysyisinkin: Minkä yhteisön direktiiveistä olet saanut tietää mikä musiikki on tänään "klassista"?

        Olen muuten ainakin vielä sitä mieltä, että "klassinen" on vain sana ja siten merkitykseltään muuttuva.

        K.B.

        paljon enemmän yhteisö kuin yksilö. Sinä taas olet selvästi enemmän "yksilö" näissä asioissa.

        "Sibeliuksen Pelleas ja Melisandehan on näytelmämusiikkia. Millä tavoin näyttämömusiikki poikkeaa elokuvamusiikista?"

        Haloo, ammattilaisen väite ettei näyttämömusiikki ole taidemusiikkia oli pelkkä provokaatio!

        Näyttämömusiikki on taidemusiikkia silloin kun säveltäjä sen on sellaiseksi alunperin tehnyt.

        "Telemannin Tafelmusik on sävelletty ruokailumusiikiksi."

        Einar Englundin säveltämä elokuvamusiikki "Valkoiseen Peuraan" on myös taidemusiikkia. Sensijaan elokuvan SF-paraati musiikki ei ole taidemusiikkia.

        Ts. käyttötarkoitus ei määrää vaan se miten sävellys on kokoonpantu.

        Miksi ohitat tämän tärkeimmän kriteerin koko ajan kysellessäsi niitä ja näitä?

        "Mozart tai Bach eivät tienneet säveltävänsä klassista musiikkia."

        Mutta ne tiesivät tekevänsä taidemusiikkia. Siinä se ratkaiseva ero.

        "Ahkerat opinnot ja suuri lahjakkuus auttoivat heitä säveltämään nerokasta..."

        Se ei ollut aikansa populääriä musiikkia eli he eivät tehneet juomalauluja kansalle joka istui kapakoissa kännäämässä.

        "Kyllä Mozart nautti suosiosta ja kärsi sen puutteesta."

        Muttei siltikään myynyt itseään ja muuttanut tyyliään, jonka se oli luonut ihan itse.

        "Onko isomman yhteisön määrittelemä korkea laatu parempaa kuin pienemmän yhteisön?"

        Taidemusiikissa ne peruskriteerit on luotu jo aikoja sitten ja ne tarkistetaan jatkuvasti ja aina ne perustuvat vain sävellyksellisiin ansioihin. Pyllymusiikissa ei ns. korkeaa laatua edes käytetä terminä. Kukaan ei siitä edes puhu koska kaikki ovat huomanneet ja hyväksyneet ettei se kovin korkealle koskaan edes tähtää.

        "Minkä yhteisön direktiiveistä olet saanut tietää mikä musiikki on tänään "klassista"?"

        Kaikki sen KUULEE OMILLA KORVILLA mikä on klassista eli taidemusiikkia, sinä henkilökohtaisesti taas olet päättänyt kyseenalaistaa sen koska haluaisit niin että oma rakas pikku jumputuksesikin olisi hyväksyttyä taidetta.

        "Olen muuten ainakin vielä sitä mieltä, että "klassinen" on vain sana ja siten merkitykseltään muuttuva."

        Puhekielen "klassinen musiikki" tarkoittaa vain taidemusiikkia. Arkkitehtuurissa tai elokuvissa klassinen tarkoittaa jotain muuta ja esim. arkkitehtuurissa vaikutteet juontuvat juuri antiikin Kreikkaan. Mutta ei musiikissa.


      • teppo keski-suomesta
        auktoriteetti kirjoitti:

        "Useimmiten klassinen ymmärretään laajemmin käsittäen perinteisen ja arvostetun musiikin."

        EI KOSKAAN ymmärretä noin. Puhekielen klassinen musiikki tarkoittaa vain ja ainoastaan taidemusiikkia. Tarkemmin klassinen musiikki on wieniläisklassisen aikakauden musiikkia, mikä ei viittaa ollenkaan antiikin Kreikkaa.

        "Elokuvamusiikki on parhaimmillaan kyllä klassista"

        Elokuvamusiikki (elokuvaa varten sävelletty musiikki) varsinkaan tänä päivänä EI OLE KOSKAAN klassista eli taidemusiikkia. Jos taas taidemusiikkia käytetään elokuvassa, silloin se tietysti sitä on.

        Mihin Konrad pyrit näillä tahallaan hämärtävillä "tulkinnoilla" joita kukaan alalla ei ikimaailmassa allekirjoita? Yritätkö kirjoittaa musiikinhistoriaa uusiksi? Yritätkö muuttaa maailmaa omaan päähäsi sopivammaksi ja myydä tätä väärää kuvaa täällä muille samanlaisille houkille? Jotta nami-nami, kiva-kiva sukupolvi saisi ajatella että pyppymusiikki on samanarvoista kuin taidemusiikki?

        Minun mielestäni elokuvamusiikki on klassista. Perusteluni: kuuntele elokuvamusiikkia.


    • ...

      Elokuvien (hollywood) musiikit on synteettisaattorimusiikkia, joissa käytään aidoilta instrumenteilta kuulostavia soittimia, ellei puhuta merkkiteoksista mm. darren aronofskyn elokuvat, joissa on käytetty oikeaa orkesteria.

      • Ääriharava

        Onkohan Rautavaara (ei siis Tapsa vaan "Eikka") tai Heiniö (siis Mikko) tai Kuusisto (ei sukset vaan velj.) klassista musiikkia?

        Tai....Ravel...tai.....

        Mikä on sitten klassista....


      • auktoriteetti
        Ääriharava kirjoitti:

        Onkohan Rautavaara (ei siis Tapsa vaan "Eikka") tai Heiniö (siis Mikko) tai Kuusisto (ei sukset vaan velj.) klassista musiikkia?

        Tai....Ravel...tai.....

        Mikä on sitten klassista....

        Rautavaara, Heiniö, Kuusisto, Ravel ja kumppanit ovat taidemusiikkia.

        Vaikka ne käyttäisivätkin syntikkaa (mitä eivät tee), olisivat ne silti klasareita.

        Elokuvamusiikki lähes aina tai Hurrigaanit ym. rapsuttajat luonnollisestikaan eivät ole taidemusiikkia eli sitä arvokasta ja laadukasta musiikkia.


      • puhuu asiaa
        auktoriteetti kirjoitti:

        Rautavaara, Heiniö, Kuusisto, Ravel ja kumppanit ovat taidemusiikkia.

        Vaikka ne käyttäisivätkin syntikkaa (mitä eivät tee), olisivat ne silti klasareita.

        Elokuvamusiikki lähes aina tai Hurrigaanit ym. rapsuttajat luonnollisestikaan eivät ole taidemusiikkia eli sitä arvokasta ja laadukasta musiikkia.

        Elokuvamusiikki ja kevyt musa ovat taidetta, niinkuin klassinenkin (ainakin ollessaan parhaimmillaan ;)

        KB puhuu asiaa!

        Ota iisisti, et muutakaan voi. :)


      • auktoriteetti
        puhuu asiaa kirjoitti:

        Elokuvamusiikki ja kevyt musa ovat taidetta, niinkuin klassinenkin (ainakin ollessaan parhaimmillaan ;)

        KB puhuu asiaa!

        Ota iisisti, et muutakaan voi. :)

        ole taidemusiikkia. Tästä ollaan harvinaisen yhtämieltä jokapuolella. Sorry beibe!


      • vain sinä
        auktoriteetti kirjoitti:

        ole taidemusiikkia. Tästä ollaan harvinaisen yhtämieltä jokapuolella. Sorry beibe!

        ja sun sivupersoonasi. Sori vaan, pyppyklasari ;)


      • auktoriteetti
        vain sinä kirjoitti:

        ja sun sivupersoonasi. Sori vaan, pyppyklasari ;)

        eivät tietenkään ole taidemusiikkia eli klassista musiikkia. Eihän sitä ole edes koskaan missään kyseenalaistettu.


      • Burnstein

        ja myös totuudenvastainen tosiasia. Tai sitten sinä olet katsellut elokuvia vasta 1980-luvulta lähtien. Oletko kuullut säveltäjästä nimeltä Leonard Bernstein? Esimerkkejä on myös monia muita, mm. Henry Mancini, Nino Rota jne. Syntikoita käytetään vain B-luokan toimintaelokuvissa. Syntikka on ylipäätään ns. 80-luvun termistöä, nykyisin kai puhutaan tietokonemusiikista.

        Mitä tulee itse kysymykseen, vastaus on monisyisempi kuin mitä sanat kyllä ja ei kykenevät kertomaan. Osaa elokuvamusiikin klassikoista ei voi hyvänäkään päivänä pitää tyyliltään klassisena, toisaalta suuri joukko elokuvamusiikista menisi minä tahansa annettuna päivänä klassisena musiikkina. Sinfoniaorkesteri kykenee koko kapasiteetillään käytettynä hämärtämään eron aikakausien ja tyylien välillä.


    • PartiTUURIton

      lainkaan tyhmä kysymys ja kyllä mielestäni elokuvamusiikki on klassista. Siis silloin kun musiikki esitetään akustisten soittimien voimalla. Elokuvamusiikkia esittävän orkesterin kokoonpano (melko usein kunnon sinfoniaorkesteri alkaen puhaltimista, jatkuen torviin ja päättyen patarumpuun) takaa klassiselle musiikille ominaisen tyylin, etenkin jousien voimakas läsnäolo. Sävelkulku tunnusmusiikin melodiassa noudattaa myös hyvin usein klassisen teoksen linjaa. Katsoin eilen lännenelokuvan 60-luvulta, Seitsemän rohkeaa miestä; sen tunnusmusiikki oli kuin suoraan jostain entisen Neuvostoliiton säveltäjän, vaikka Stravinski, kynästä.
      Leonard Bernstein, elokuvamusiikin kirkkaimpia säveltäjiä, on myös erittäin arvostettu klassisen musiikin ystävien keskuudessa. Ei kylläkään klassisen musiikin snobien piirissä.

    • Goldsmith 4ever

      http://www.youtube.com/watch?v=BJ6b9kfI1Tw

      Klassisen kaunis elokuvatunnari. Ainoastaan ylikorostunut trumpetti (joka tosin soittaa erittäin kaunista melodiaa) erottaa sen täysin klassisesta orkesteriteoksesta. Nuo loppua kohden keskeisen sijan ottavat viulut kuulostavat ainakin minun korvaani piinaavan kauniilta. Kyllä tämän voi ainakin sijoittaa klassisen musiikin genreen, kunhan ensin löysentää hieman sitä kommandopipoaan. :)

      • jfylyhcl

        Onhan tuo klassista siinä kuin joku Gershwin jms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6524
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3900
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3315
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      381
      1792
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1053
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe